به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « interpretation » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «interpretation» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مرتضی کیان پور*
    مسئله تاویل و ظاهرگرایی از چالش برانگیزترین مباحثی است که همواره بین اربابان مکاتب فکری در حوزه علوم اسلامی مورد تضارب آرا قرار گرفته است و صاحبان اندیشه در این حوزه را بر آن داشته است تا به مخالفان خود اشکال های جدی وارد کنند. همه این چالش چالش ها ریشه در این دارد که در کاربردهای واژه تاویل در قرآن و غیر قرآن از حیث ترادف، تباین، قرابت و تباعد یا همسانی در معنا، چه رابطه ای برقرار است؟ به یقین بدون پرداختن به جواب این پرسش، تحلیل درستی از وجاهت و مکانت تاویل صورت نخواهد گرفت که نتیجه آن تاکنون انشقاق و انفکاک بین مذاهب کلامی و مکاتب فکری بوده است. بنابراین در این نوشتار به روش تحلیلی - توصیفی، مولف بر آن است تا با جانمایی درست مسئله تاویل در بستر علوم مرتبط و تبیین شبکه معنایی واژه تاویل در برابر همسانان خود و تبیین وجه تمایز تاویل با غیر تاویل به این مهم بپردازد. درنتیجه مشخص شد تاویل، گونه ای از تفسیر است و مراد از آن معنای عامی است که از سیاق و فحوای کلام فهمیده می شود و فحوا نیز همان مدلول التزامی کلام است که لفظ به دلالت مطابقی دلالت بر آن ندارد؛ ولی چون لازم مفاد جمله است، بر آن دلالت می کند. با این تفسیر باید گفت به فحوای کلام نیز واژه تاویل اطلاق می گردد.
    کلید واژگان: تاویل, ظاهرگرایی, معناشناسی, تفسیر, مجاز}
    MORTEZA KIYANPOOR *
    The issue of esotericism (adherence to esoteric interpretations of religious texts or taʾwīl) versus literalism (or Zahirism, which is the strict adherence to the literal meanings of religious texts) has long been a subject of debate among various Islamic schools of thought. This debate has led to significant disagreements and objections among scholars. These disputes arise from differing interpretations of the term “taʾwīl” (interpretation) as used in the Quran and other sources, concerning whether it is synonymous, distinct, related, unrelated, or identical in meaning. Without addressing this question, it is challenging to provide a comprehensive analysis of the concept of “interpretation,” which has contributed to divisions among theological and philosophical schools. This article uses an analytic-descriptive approach to contextualize the issue of “taʾwīl” within the relevant disciplines and to clarify the semantic network of the term against its related concepts. It argues that “taʾwīl” refers to a type of interpretation derived from the context of the speech and its implicatures—meaning what is implied by the speech rather than its literal meaning. Therefore, the term “taʾwīl” encompasses both literal and implied meanings.
    .
    Keywords: Taʾwīl, Interpretation, Literalism (Zahirism), Semantics, Figurative Speech}
  • مصطفی فرهودی، حجت ذبیحی فر*

    تاویل در قرآن یکی از چالشی ترین مسایل قرآنی دانسته می شود. از جمله اندیشمندان معاصری که نگاه جامعی به بحث تاویل دارند، آیت الله جوادی آملی است. از دیدگاه ایشان بیشترین کاربردهای تاویل در قرآن حکیم، ناظر به حوزه لفظ، مفهوم و معنا، تفسیر و تبیین نیست، بلکه درباره ارجاع به واقعیت عینی و خارجی اعم از دنیا و آخرت است.آنچنان که ظاهرها با ظاهر و باطن ها با باطن سنجش شدنی است، تاویلات قرآن نیز با ام الکتاب قابل سنجش است؛ چراکه ام الکتاب همان خطوط کلی آیات قرآن به شمار می آیند. لازمه این دیدگاه که یکی از دیدگاه های بدیع این حوزه به شمار می آید، این است که کل قرآن اعم از محکم و متشابه تاویل دارد و سنجش این تاویلات، با ام الکتاب است و روز قیامت ظرف تحقق تاویل قرآن به شمار می آید. نگاه کاربردی به این دیدگاه، آن است که فهم تاویلات قرآن به لحاظ ارجاع شان، به صورت طولی اول برای خداوند؛ دوم برای کسانی که به مقام مشییت خداوند نایل شده‏اند؛ سوم برای خواص اهل‏بیت (ع) میسر است.

    کلید واژگان: تاویل, جوادی آملی, تفسیر, ام الکتاب, جری, تطبیق}
    Mostafa Farhoudi, Hojjat Zabihifar *

    "Taʾwīl" (esoteric interpretation) stands as one of the most intricate Quranic topics. Among contemporary scholars, Ayatollah Javadi Amoli offers a comprehensive exploration of this issue. He argues that in the Quran, the majority of instances where "taʾwīl" is mentioned extend beyond mere linguistic interpretation, conceptual delineation, or explanation. Rather, they delve into the realm of objective external realities, encompassing both worldly matters and the hereafter. Just as exteriors can be measured with exteriors and interiors with interiors, Quranic “taʾwīl” or interpretation can be gauged against the "mother of the book," which serves as the foundational framework for Quranic verses. This innovative perspective suggests that the entirety of the Quran, including its definitive (muḥkam) and ambiguous or metaphorical (mutashābihāt) verses, possesses interpretative depth. These interpretations should be assessed in light of the "mother of the book," with the context of the Day of Resurrection serving as the fulcrum for Quranic interpretation to unfold. Practically, according to this perspective, understanding Quranic interpretation in terms of their references is first the prerogative of God, then those attaining the status of divine providence, and finally, the selected household of the Prophet.

    Keywords: taʾwīl, interpretation, Javadi Amoli, Quranic exegesis, mother of the book, Application, Comparison}
  • ابوالفضل محمودی*، فاطمه لاجوردی، پیمان صمیمی

    یکی از ویژگی های بارز متون کهن هندو، ارایه بسیاری از آموزه ها و اعتقادات در شکل و قالب داستان های نمادین و اسطوره ایست. در بسیاری موارد در اثر گذر زمان معانی و محتوای اصلی این اسطوره ها به دست فراموشی سپرده شده و بیشتر به شکل ظاهری آنها توجه شده است. در مواجهه با این برداشت های لفظی و سطحی، برخی صاحب نظران، فیلسوفان و عارفان هندو این اسطوره ها را مجدد تفسیر و تاویل کرده اند. هرچند این شروح و تفسیرها با رویکردهای مختلف صورت گرفته است، اما همگی در تلاش هستند تا از حکایات و اسطوره های کهن برداشتی معناگرایانه و گاهی عقلانی ارایه دهند. تیرومولر عارف و فیلسوف بزرگ هندو یکی از همین افراد است. تاثیرات فراوان او بر جریان های فکری پس از خودش -به خصوص سنت های شیواپرستی- بسیار پراهمیت است. با توجه به اهمیت این تاثیرگذاری، این نوشتار تلاش کرده است زندگی این قدیس و محتوای اثر مهم او کتاب تیرومنتیرم را بررسی کرده و سپس با انتخاب برخی از روایات و اسطوره های مندرج در این متن، رویکرد هرمنوتیکی او در تفسیرهایی که از اسطوره های پورانه ای ارایه داده را مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اسطوره, هرمنوتیک, تاویل, تیرومولر, ناینمار, هندو, شیواپرستی}
    Abolfazl Mahmoudi*, Fatemeh Lajevardi, Peyman Samimi

    One of the distinctive features of Hindu ancient texts is the presentation of many teachings and beliefs in the form of symbolic and mythological stories. In many cases, due to the passage of time, the meanings and main content of these myths have been forgotten and more attention has been paid to their appearance. In the face of these verbal and superficial perceptions, some experts, philosophers and Hindu mystics have reinterpreted these myths. Although these explanations and interpretations have been made with different approaches, they all try to provide a semantic and sometimes rational understanding of ancient stories and myths. The great Hindu mystic and philosopher Tirumular is one of these people. He had many important influences on the intellectual currents after him, especially the Śaivism traditions. Considering the importance of this influence, this article has tried to examine this saint’s life and the content of his important work the Tirumantiram, and then by selecting some stories and myths which included in this text, examine his hermeneutic approach in the interpretations of Puranic myths.

    Keywords: Tirumular, Śaivism, hermeneutics, Mythology, Hinduism, Nāyanmārs, Interpretation}
  • Ali Karimpoor Qaramaleki *
    The role of intellect in interpretation, is one of the controversial topics among Quran scholars. It is important to take advantage of the power of thinking and accordingly, to use rational arguments in understanding the contents of the verses of the Qur'an. Throughout the history of interpretation, different groups such as Imamiyyah, Ash'ari, Mu'tazilah, and Non-Mu'tazilah, have discussed and disagreed about the permissibility and impermissibility of using rational arguments in understanding the verses. Investigating the realm of reason as a source of interpretation is one of the goals of this article. The findings of the research with the descriptive-analytical method of the data extracted from the library sources are aimed at the important fact that the intellect in direct and indirect forms can be influential in the interpretation of the Qur'an verses from different dimensions This type of intellect is in agreement with the provisions of the Qur'anic verses and hadiths, and it also shows the implementation of the provisions of the verses and hadiths in the attitude towards the intellect.
    Keywords: Intellect, Source intellect, Misbahi intellect, Interpretation, Quran}
  • مسعود شاورانی*

    واژه «خلیفه» تنها دو بار در قرآن کریم به کار رفته است؛ اما در قالب و شکل اصطلاحی «خلیفه الله» جایگاه مهمی در اعتقاد و باور اسلامی دارد و به صورت اضافه ی لفظی معنا و اشاره به جانشینی انسان به جای خداوند می کند. این تحقیق به دنبال بررسی سیر تطور معنایی این واژه در تفاسیر، مشربها و مذهبهای گوناگون از قرن دوم تا ششم هجری است. «خلیفه» در معنای لغوی به معنای جانشینی فرد حاضر به جای شخص غایب است. اکثر مفسران در تفسیر آیه 30 سوره «بقره» اشاره می کنند که «جن» قبل از آدم (ع) در زمین ساکن بودند و منظور از خلیفه، خلیفه الجن یا خلیفه الملایکه است؛ اما از اواخر قرن سوم نظر دیگری نیز مطرح می شود که بیان می کند قبل از آدم (ع) هیچ خلقی در زمین نبود و مقصود از خلیفه، «خلیفه من الله» است که شامل آدم (ع) و ذریه اش می شود؛ همچنین در همین زمان برای واژه «خلیفه» معنای جدید و سیاسی «سلطان اعظم» مطرح می شود؛ در تفسیر آیه 26 سوره «ص» نیز گفته می شود داود (ع) خلیفه انبیاء و پادشاهان قبل از خود بوده و او خلیفه الله و سلطان اعظم است. علاوه بر سکوت برخی تفاسیر در نسبت دادن مفهوم «خلیفه الله» به واژه خلیفه، برخی مفسرین حتی مخالف این معنا بوده اند؛ همچنین مصادیق مختلفی برای «خلیفه» و «خلیفه الله» ذکر کرده اند.

    کلید واژگان: خلیفه, آدم, داود, جن, تفسیر, تفاسیر اولیه و تفاسیر متقدمان}
    Masoud Shavarani *

    The word "Khalīfa" is mentioned only twice in the Quran But in the idiomatic form, "Khalīfa Allah" has an important place in Islamic belief and as a verbal addition, it means and refers to the substitution of man instead of God. This research seeks to investigate the change in the meaning of this word in the interpretations of various sects from the second to the sixth century of Hijri. "Khalīfa" in the literal sense means the replacement of a present person instead of an absent person. Most of the commentators in the interpretation of verse 30 of Surah al-Baqarah state that "Jinn" lived on earth before Ādam and the word "Khalīfa" means successor of Jinn or Malāika; but from the end of the third century, another point of view is presented which states that there was no creature on earth before Ādam, and the meaning of "Khalīfa" is "Khalīfa Allah" which includes Ādam and his descendant. Also, at the same time, a new political meaning is proposed for the word "Khalīfa"; it is Sultān ʿAzam. In the interpretation of verse 26 of surah Ṣād, it is also said that Dāwūd was the successor of the prophets and kings before him, and he is the Khalīfa Allah and the Sultān ʿAzam. In addition to the silence of some commentators in attributing the concept of "Khalīfa Allāh" to the word Khalīfa, some commentators have even opposed this meaning.

    Keywords: Khalīfa, Ādam, Dāwūd, Jinn, interpretation, early interpretations & advanced interpretations}
  • نانسی ساکی*، زهره بابااحمدی میلانی
    تفسیر عرفانی در علوم اسلامی از جایگاه برجسته‏ای برخوردار است، این نوع تفسیر که عهده‏دار استخراج معانی باطنی پوشیده شده در حجاب الفاظ ظاهری آیات قرآن است، مورد توجه بسیاری از عرفای مسلمان قرارگرفته و تفاسیر متعددی از بزرگان عرفان ایران و جهان برجای مانده که بخش عمده‏ای از ثروت و قیمت ادبیات عرفانی ما مدیون این آثار است. یکی از این تفاسیر عرفانی کتاب کشف الاسرار و عده الابرار است که توسط رشید الدین میبدی نوشته شده است. وی روش خود را در تفسیر، نخست ترجمه‏ آیه، سپس بیان تفسیر و در نهایت تاویل آیات ذکرکرده است که قسمت سوم تفسیر وی یعنی تاویل که همان تفسیر عرفانی آیات است، حوزه اختصاصی این پژوهش است، چون در این بخش از تفسیر با معانی پنهان کلام درگیر است. شناخت شیوه بیان مفسر با توجه به نظام فکری اش و نوع تفسیر و انگاره های عارفانه در آن ما را در فهم بهتر آیات و تاویل و تفسیر آن ها یاری می‏کند. یکی از آیات بحث برانگیز با ظرفیت تفسیرپذیری بالا در قرآن آیه 35 سوره نور است که بسیاری از اندیشمندان و عرفا را بر آن داشته تا در تفسیر این آیه همت گماشته و هریک با شیوه خود به بحث و بررسی این آیه بپردازند. ما نیز در این تحقیق برآنیم تا با روش توصیفی - تحلیلی این آیه را با توجه به نگاه عرفانی میبدی در کشف الاسرار مورد واکاوی قراردهیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که لفظ نور در این آیه صرفا امری حسی و ملموس نیست بلکه معانی عرفانی دیگری دارد که همگی حاکی از رحمت و  فیض الهی هستند.
    کلید واژگان: آیه 35 نور, کشف الاسرار, میبدی, نوبت سوم (تاویل), رویکرد عرفانی}
    Nancy Saki *, Zohre Babaa Ahmadi Milani
    Mystical interpretation has a prominent position in Islamic sciences. This type of interpretation, which is responsible for extracting the inner meanings hidden in the veil of the external words of the verses of the Qur'an, has attracted the attention of many Muslim mystics and numerous interpretations by the great mystics of Iran and the world. It remains that a major part of the wealth and value of our mystical literature is owed to these works. One of these mystical interpretations is the book Kashf al-Asrār wa Uddat al-Abrār written by Rashid al-Din Meibdi. He has mentioned his method in the interpretation, first the translation of the verse, then the explanation of the interpretation, and finally the interpretation of the verses, and the third part of his interpretation, which is the mystical interpretation of the verses, is the exclusive domain of this research, because in this part of the interpretation It is involved with the hidden meanings of words. Knowing the interpreter's way of expression with regard to his intellectual system and the type of interpretation and mystical ideas in it helps us to better understand the verses and their interpretation and interpretation. One of the controversial verses with a high interpretability capacity in the Qur'an is verse 35 of Surah An-Noor, which has prompted many thinkers and mystics to devote themselves to the interpretation of this verse and discuss and examine this verse in their own way. In this research, we intend to analyze this verse with a descriptive-analytical method, according to the mystical view of Maybudī in discovering secrets. The results of the research indicate that the word light in this verse is not only a sensual and tangible thing, but has other mystical meanings, all of which indicate God's mercy and grace.
    Keywords: An- Noor, verse 35, Kashf al-Asrār wa ʿUddat al-Abrār, Maybudī, interpretation, Mystical Approach}
  • سعید شعبانی، محمدرضا پیرچراغ*
    متمهدیان افرادی هستند که به دروغ خود را به جای امام دوازدهم در بین عموم جامعه معرفی می کنند. احمد اسماعیل بصری از جمله متمهدیانی است که در سال های اخیر گام در این عرصه گذاشته و با دادن وعده هایی به مردم تمام تلاش خود را در انحراف آنها از مذهب تشیع به کار بسته است. احمد اسماعیل بصری و انصارش با استفاده از روایات معصومان؟عهم؟ در راستای اهداف خود سعی بر این داشته اند که برای خود وجهه قابل قبولی درست کنند. پژوهش حاضر به دلیل اهمیت موضوع مهدویت و شناسایی مدعیان این عرصه سعی دارد تا به بررسی یکی از روایات مورد استناد آنها موسوم به «مااشکل» بپردازد. آنها با توجه به این حدیث ادعا دارند که منظور از عهدنبی الله، سلاح و پرچم به ترتیب وصیت، علم و دعوت به حاکمیت الله می باشد. تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای و ساختار و محتوای توصیفی _ تحلیلی با بهره گیری از قواعد فقه الحدیث به بررسی روایت«مااشکل» پرداخته است و مشخص گردید مواردی همچون تقطیع نادرست حدیث، تاویل های نادرست، عدم تشکیل خانواده حدیث، فهم نادرست از تعابیر روایت، عدم توجه به سیاق روایت و عدم توجه به منابع دیگر روایت از جمله مهم ترین ایرادات فقه الحدیثی روایت مذکور است. هم چنین با بررسی رجالی مشخص گردید حدیث تفسیر عیاشی معلق، حدیث کتاب الغیبه دارای دو طریق صحیح و سه طریق ضعیف می باشد.
    کلید واژگان: احمد اسماعیل بصری, مدعی یمانی, حدیث«مااشکل», رجال, فقه الحدیث, تقطیع, خانواده حدیث, تاویل, سیاق}
    Saeed Shabani, Mohammadreza Pircheragh *
    "Mu'tmahdians" are people who falsely introduce themselves instead of the 12th Imam among the general public. Ahmad Ismail Basri is one of the claimants of Mahdism who has stepped in this field in recent years and by making promises to the people, he has used all his efforts to divert them from the Shia religion. Ahmad Ismail Basri and his supporters, in line with their goals, tried to create an acceptable image for themselves by using the hadiths of the infallible imams (peace be upon them). Due to the importance of the subject of Mahdism and the identification of false Mahdism claimants, the present study tries to investigate one of the traditions cited by them, the hadith known as "Ma Ashkala". According to this hadith, they claim that the meaning of "The Covenant of Nabi Allah", "Weapon" and "Parcham" are testament, knowledge and call to the sovereignty of God, respectively. The present research has investigated the narration of "Ma Ashkala" using the library method and with a descriptive-analytical structure and using the rules of "Fiqh al-Hadith" and It was found that cases such as incorrect segmentation of hadith, incorrect interpretations, failure to form a family of hadith, incorrect understanding of the words and expressions of the Hadith, lack of attention to the context of hadith and lack of attention to other sources of hadith, are among the most important defects of Fiqh al-Hadithi in the mentioned narration. Also, it was determined by Rijali's investigation that the hadith in "Tafsir Ayashi" is suspended and the hadith mentioned in the book "Al-Ghaibah" has two correct ways and three weak ways.
    Keywords: Ahmad Ismail Basri, Yemeni claimant, Hadith Ma Ashkala, Rijal, Fiqh al-Hadithi, Segmentation, Hadith family, interpretation, the context (Texture)}
  • سیده فاطمه حسینی میرصفی*

    در طول تاریخ جریان تفسیری صوفیانه و عرفانی از یک سو به منظور پاسخ به نیازهای شناختی و معرفتی مخاطبان و اهتمام نسبت به جنبه های تربیتی، اخلاقی و معنوی آن مورد توجه و اهتمام مفسران قرآن کریم قرارگرفته، و از سوی دیگر به جهت وجود انحرافاتی در تاویلات عرفانی، مخالفانی هم داشته و در حوزه های مبنایی، روش شناختی و غایی دارای آسیب هایی است. هدف از این پژوهش شناسایی، تحلیل و بررسی آسیب های حوزه مبنایی، روش شناختی و غایی تفسیر عرفانی قرآن کریم می باشد. این پژوهش از نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها،  یک پژوهش کیفی است. از نظر روش پژوهش نیز توصیفی - تحلیلی می باشد.از یافته های این پژوهش می توان به منظور کاربست در نگارش تفاسیر عرفانی و بیان منظور و مقصود خداوند متعال از آیات با رویکرد تربیتی و شناختی در جهت اعتلای اخلاق و تربیت مخاطبان قرآن کریم بهره جست.

    کلید واژگان: تفسیر, عرفان, تصوف, آسیب شناسی, تفسیر عرفانی}
    Fatemeh Hosseini Mirsafi *

    Throughout history, Sufi and mystical interpretive currents on the one hand to respond to the cognitive and epistemological needs of the audience and attention to its moral, educational and spiritual aspects have been considered by the commentators of the Holy Quran, and on the other hand due to the existence Deviations in mystical interpretations have their opponents and have damages in the basic, methodological and final domains. The purpose of this study is to identify, analyze and investigate the damages of the basic, methodological and final areas of mystical interpretation of the Holy Quran. This research is an applied research in terms of purpose and a qualitative research in terms of data collection. In terms of research method, it is descriptive-analytical. The findings of this study can be used for the purpose of writing mystical commentaries and expressing the meaning and purpose of God Almighty verses with an educational and cognitive approach to promote morality and educate the audience of the Holy Quran.

    Keywords: interpretation, mysticism, Sufism, pathology, mystical interpretation}
  • رسول ظرافت*، علی الله بداشتی، مصطفی سلطانی

    تاویل یکی از مباحث مهم علوم قرآن و علم کلام است که در فهم قرآن و روایات، به ویژه برخی آیات مربوط به اسماء و صفات، نقش کلیدی و کاربردی دارد. نپذیرفتن آن به معنای نادیده انگاشتن ژرفای پایان ناپذیر کلام الاهی و افتادن در دام تشبیه و تجسیم است. از صدر اسلام، مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان، درباره تاویل متون مقدس، دیدگاه های مختلفی داشته اند، تا جایی که برخی با تسامح در تاویل و تفسیر دین، موجب تحریف دین و انحراف در اعتقادات مردم شده اند. اولین اختلاف درباره چیستی تاویل و تفاوت آن با تفسیر است. تاویل متون در طول تفسیر نیست که اگر در آیه ای، تفسیر و توضیح ظاهری جواب نداد به تاویل روی آوریم، بلکه مسیله ای مستقل و در قواره راسخان در علم و مطهرین است؛ بنابراین، برخی مانند محمدهادی معرفت و نصر حامد ابوزید با نگاه حداقلی به آن، تاویل را نوعی تفسیر، و با قواعدی ساده برای همه افراد جایز می دانند. این پژوهش پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی «تاویل»، نظریه تاویل را از دیدگاه این دو قرآن پژوه، تبیین، بررسی و ارزیابی می کند.

    کلید واژگان: قرآن, تاویل, تفسیر, ابوزید, معرفت}
    Rasool Zerafat *, Ali Allah Bedashti, Mostafa Soltani

    Allegorical interpretation is one of the significant topics of Quranic sciences and theology, which plays a key and practical role in understanding the Quran and hadiths, particularly some verses related to nouns and attributes. Not accepting allegorical interpretation means ignoring the infinite depth of God's Word and falling into the trap of analogy and embodiment. From the beginning of Islam, Islamic denominations and Muslim scholars have had different views on the interpretation of Islamic scriptures, to the extent that some have caused the distortion of the religion and deviation in people's beliefs by being lenient in interpreting the religion. The first contention concerns the difference between tawil (allegorical interpretation) and tafsir (interpretation). The allegorical interpretation of the texts is not in line with the simple interpretation in a way that if the apparent understanding and explanation are not acceptable in a verse, we can turn to the allegorical interpretation. Rather, it is an independent matter and only within the authority of the most knowledgeable and refined people. Therefore, with a minimal view, some people like Mohammad Hadi Marefat and Nasr Hamed Abu Zayd consider allegorical interpretation as a type of interpretation and deem it permissible for all people through simple rules. After stating the literal and technical meaning of tawil, this research explains, investigates, and evaluates the theory of tawil from the perspective of the two Quranic scholars.

    Keywords: ‎Quran, Allegorical interpretation, interpretation, Abu Zayd, Knowledge}
  • مرتضی ملکیان، عبدالرضا مظاهری*، خسرو ظفرنوایی
    معانیی که از حضرت الهی فرودمی آیند یک صورت جسمانی مانند صورت خیال ما می پذیرند و سپس به عالم ملک فرودمی آیند. بدین لحاظ جهان مثال را « خیال منفصل» نیز می نامند. و ارواح کلی انسانی پیش از ظهورشان در بدن با آن صورت ها ظاهرند و اکثر مکاشفات در این عالم است که آن را « خیال مقید» می نامند انواع خواب ها مربوط به این عالم است و معبر نیز خواب را با توجه به این عالم تعبیرمی کند. پیامبر (ص) در مورد دو خواب فرموده : یوسف (ع) وقتی که برادرانش در برابر او سجده کردند صورت خارجیه حسیه را حق قرارداد و گفت خوابم تعبیر شد و آن را خیال اندر خیال دانست نه حقیقت و در مورد ابراهیم (ع) بایست خوابش را تاویل می کرد اما چون انبیاء امور را در عالم مثال مطلق مشاهد ه می کنند که مطابق با واقع است و نیازی به تعبیر ندارد آن را تاویل نکرد و به ذبح فرزندش پرداخت و این فدیه مربوط به آن چیزی بود که در ذهن ابراهیم (ع) بود نه آنچه در نفس الامر بود. به این دلیل خداوند فرمود: « ان یا ابراهیم قد صدقت الرویا»  نفرمود در رویا صادق بودی. دکتر عبدالکریم سروش نیز به پدیدارشناسی قرآن پرداخته و در مورد ماهیت رویا ، قرآن و وحی الهی نق. طه نظراتی دارد؛ از این رو ، هر دوی این مطالب را بررسی می کنیم زیرا بر این اعتقادیم که تضارب آراء نه تنها جمود فکری دینی را ازبین می برد بلکه بیش از آن ، باعث رشد و ارتقاء معرفتی نیز می گردد. این مقاله ، از ره آورد چالش های میان ادعای سروش و نقد های بر آن است که می تواند به درک و فهمی عمیق تر از مسایل مهم و تاثیرگذار در زندگی دینی راه یابد.
    کلید واژگان: رویا, عالم مثال مطلق, مقید, تاویل, فدا, خیال, مکاشفه}
    Morteza Malekian, Abdulreza Mazaheri *, Kosrow Zafarnavaei
    The meanings that come down from the Divine Presence take a physical form like the form of our imagination and then they come down to the realm of the realm.  In this sense, the world of example ( Aalam-e Mothol) is also called "detached imagination".  And all human spirits appear in those forms before they appear in the body, and most of the revelations are in this world, which is called "bound imagination". All kinds of dreams are related to this world, and the interpreter interprets the dream according to this world. Prophet (pbuh) said about two dreams: Yusof (pbuh) when his brothers prostrated before him, he considered the external appearance of the sense to be the truth and said that my dream was interpreted and considered it a fantasy within a fantasy, not a reality, and in the case of Ibrahim (pbuh)  he should interpret his dream, but because the prophets observe things in the world of absolute example, which is in accordance with reality and does not need interpretation, he did not interpret it and proceeded to slaughter his son, and this ransom was related to what was in the mind of Ibrahim (A.S.).  The view of the critics that deals with the phenomenology of the Quran.  It deals with the nature of dreams, Quran and divine revelation.  Therefore, we examine both of these materials.  What's more, we believe that the conflict of opinions not only destroys the stagnation of religious thought, but also causes the growth and advancement of knowledge.  This article is about solving the challenges between the claims of the critics and the criticisms on it, which can achieve a deeper understanding of the important and influential issues in his religious life.
    Keywords: dream, Aalam-e Mothol, Binding, interpretation, Imagination, revelation}
  • حسین محمدی مبارز، اصغر دادبه*، عبدالرضا مدرس زاده

    شخصیت داستانی و اسطوره آمیز مسیح(ع) دستاویزی برای دانش ادبی فراهم کرده است. این پژوهش، جدای از پرداختن به نقش و تاثیر عیسی در متون ادب فارسی، با بینشی عرفانی به شرح منسجم تثلیث، تصلیب، عروج و رجعت عیسی پرداخته و یافته های مسیله را با شواهدی از ادب فارسی به روش تفسیری، تبیین کرده است. همچنین با نگاهی به زندگی شگفت آور مسیح(ع)- با هدف مانا شدن باورمندی ها- ضرورت تحقیق را روشن ساخته است . از سویی با دیدگاهی استعاره گونه، تثلیث را رمزی از وحدت دانسته و صلیب را نماد نفس اماره نشان داده که باید با آن مبارزه کرد. اما از منظر اسطوره دایره، عروج را نشانه قرب و رجعت را استعاره از بازگشت به اصل خویشتن، شناسانده و با نگاه عرفانی، آشکارکرده که با راهنمایی پیری خردمند چونان مسیحی ورجاوند ، می توان مجردوار با رهایی از مغرب تن به مشرق جان عروج داشت تا به وطن حقیقی وجایگاه عشق، برای جاودانگی رجعت کرد.

    کلید واژگان: عیسی, تصلیب, تثلیث, عروج, رجعت, تفسیر}
    Hossein Mohammadi Mobarez, Asghar Daadbeh *, Abdalreza Modarreszadeh

    The fictional and mythical character of Christ has provided a liturgy for literary knowledge. Apart from addressing the role and influence of Jesus in Persian literary texts, this research, with a mystical insight, describes the Trinity, the communion, the ascension, and the course of Jesus in a coherent manner and explains the findings of the problem with the evidence of Persian literature in an interpretive way. Also, by looking at the marvelous life of Christ-with the aim of manifesting the beliefs-it has made clear the need for research. On the other hand, with the view of the metaphor of the species, the Trinity is considered as a cipher of unity, and the cross has been shown as the symbol of the soul, which must be fought with. But regarding the myth of the circle, the ascension as a sign of glory and return is a metaphor of the return to the principle of self, and, with a mystical look, has revealed that with the advent of a wise man as a Christian, the abstract can be lifted from the west to the east of the ascendant. He returned to the real homeland and the realm of love for eternity.

    Keywords: Jesus, Crucifixion, Trinity, Ascension, Return of Jesus, interpretation}
  • سعدی مویدی*، عباس همامی
    علی رغم انقراض بیشتر فرقه های غالی شیعه، بعد از دوران زندگی ایمه اطهار (ع) آثار جهان بینی آنها، که بر تاویل شریعت و تکوین مبتنی بود، به صورت رگه های نامریی و مسموم عموما بر پیکره اسلام، و خصوصا بر بعضی فرق اسلام، مثل شیعه و صوفیه، باقی ماند و برخی آموزه ها را منقلب یا مستحیل کرد؛ آثاری که از سویی به دلایلی مثل غفلت مسلمانان آن را نامریی نامیدیم و از سویی هجمه مطالعات مستشرقان در قرون اخیر در این عرصه، واکاوی شان را ضروری می کند. از این رو، در این نوشتار با روش مقایسه ای تحلیلی محوری ترین دیدگاه کلامی غلات، یعنی امامت، را برای اولین بار از منظر تاثیرگذاری بر جهان بینی صوفیه، مثل دفاع از ابلیس یا تاویل معاد بررسی می کنیم، تا هم با تمایز شیعه از غلات شیعه برخی اتهامات به شیعه را، که ناشی از خلط معنایی شیعه با غلات شیعه است، رد کنیم و هم علت ابهام و غرابت برخی آموزه های صوفیه را، که به ریشه داشتن در جهان بینی غلات شیعه و نبود آشنایی کافی با آنها برمی گردد، ذکر کنیم.
    کلید واژگان: غلات شیعه, جهانبینی, تاویل, صوفیه, امامت}
    Saadi Moayedi *, Abbas Hemami
    Despite the extinction of most of the Ghali (exaggerating) Shia sects after the lifetime of the Infallible Imams (AS), the influence of their worldview, which was based on the interpretation of Sharia and creation, remained as invisible and poisonous veins on the body of Islam in general, and in particular on some sects of Islam, such as Shiism and Sufism. In addition, their worldview distorted or rejected some doctrines, the effects that we call invisible due to reasons such as the neglect of Muslims on the one hand, and on the other hand, their examination is necessary because of the onslaught of orientalist studies in this field in recent centuries. Therefore, in the present article, with a comparative analytical method, we examine Imamate, the most central theological perspective of Gholat (exaggerators) for the first time in terms of influencing the Sufi worldview, such as the defense of Satan or the interpretation of resurrection. The purpose of this paper is to reject some accusations against Shia by distinguishing Shiites from Shia Gholat, which are caused by confusing the meaning of Shiites with Shia Gholat and also to explain the reason for the ambiguity and strangeness of some Sufi teachings, which are rooted in the worldview of Shia Gholat and the lack of familiarity with them.
    Keywords: Shia Gholat, Worldview, interpretation, Sufism, Imamate}
  • Vali Abdi *, Eirini Avraam Artemi
    Throughout their long history of theological debates, both Christians and Muslims have studied and challenged one another’s beliefs and Scriptures. From the ninth century onward, Muslims have studied the Bible and criticized Christian Trinitarian doctrines. Similarly, al-Ghazālī, a famous Muslim philosopher and theologian wrote a treatise to challenge the divinity of Jesus. Since in his view Christians have identified Jesus with God in accordance with the fourth Gospel, he focuses on this Gospel and interprets it in a way to refute the divinity of Jesus. He suggests a metaphorical interpretation of this Gospel, and therefore, studies all of its complicated verses in figurative, rather than literal, terms. By doing so, he concludes Jesus was a human being, not a divine being as Christians believe.
    Keywords: al-Ghazālī, Metaphor, interpretation, gospel, Jesus}
  • فاطمه غفارنیا، علی محمد میرجلیلی*، رضا بنی اسدی
    قرآن آخرین کتاب آسمانی و هادی انسان در تمامی عصرها و نسل هاست. دست یابی به معارف عمیق و غنی قرآن نیاز به تبیین دارد که در سایه تفسیر پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) رخ می دهد. برقعی از قرآن بسندگان معاصر ایرانی است. او معتقد است قرآن قابل فهم برای عموم و بی نیاز از تفسیر معصومین(ع) است. وی بر این اعتقاد خود به دلایلی استناد می جوید نظیر فهم قرآن توسط عرب جاهلی بدون نیاز به تفسیر، عدم وجود تفسیر قرآن از سوی خدا، پیامبر(ص) و ایمه(ع)، روشن تر بودن کلام خدا از تفاسیر بشری، حمل اکثر آیات بر خرافات توسط تفاسیر، تاثیر مذهب و گرایش مفسر در تفسیر آیات، فهم آیات قرآن به وسیله آیات دیگر بدون نیاز به تفسیر، کامل بودن کتاب خدا و بی نیازی از تکمیل توسط بندگان. همه این دلایل قابل مناقشه است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به نقد این دلایل می پردازد.
    کلید واژگان: قرآن, تفسیر, برقعی, تابشی از قرآن, قرآن بسندگی, تفسیر قرآن به قرآن}
    Faṭima Ghaffārniyā, Alī Muḥammad Mīr Jalīlī *, Riḍā Banī Asadī
    Noble Qur’ān contains all the knowledge and rulings and, therefore, needs to be explicated and elaborated by the Infallibles (a).  Overlooking the role of the Infallibles in the explication of verses brings about irrevocable consequences like failing to attain the purpose of God and misunderstanding the divine aim. Those who are known as Qur’ānists believe that Qur’ān is understandable by the public and is needless of interpretation, even of the interpretation of the Infallibles (a). This view causes wrong perception of the text of Qur’ān and results in the risk of deviation in belief and practice. Sayyid Abulfaḍl Burqa‘ī is a contemporary Iranian Qur’ānist. For his belief in Qur’ān’s being needless of interpretation, he refers to reasons such as the understanding of Qur’ān by Arabs of Ignorant  Era with no need for interpretation; lack of interpretation of Qur’ān by God, the Prophet (s), and the Infallibles (a); the Word of God’s being clearer than the interpretation by humans; attribution of superstitions to most verses by the interpreters; the impact of interpreter’s denomination and tendency on the interpretation of verses; the understanding of the Quran verses by its other verses with no need for interpretation; and completeness of the Book of God and its needlessness to be completed by the Servants. All of these reasons are controversial and the study at hand criticizes these reasons using a descriptive-analytical method. Nowadays, some, particularly Wahhabis, have tried to undermine Shī‘a view by resorting to the views of Burqa‘ī. Thus, probing and criticizing his views is necessary. The results of the present study which is done using a descriptive-analytical method show that  fallacy, misunderstanding, incomprehensiveness, inaccuracy, etc. have incurred the reasons provided by Burqa‘ī. The use of narrations by Burqa‘ī himself to explain some of the verses indicates that interpretation and elaboration by the Infallibles (a) is needed for a complete understanding of Qur’ān.
    Keywords: Qur’ān, Interpretation, Burqa‘ī, A Gleam of Qur’ān, Qur’ānism, Qur’ān by Qur’ān interpretation}
  • قوام میرحسینی، ناصر محمدی*، حسن عباسی حسین آبادی، مرضیه اخلاقی
    انس دیرینه و فراوان شاه نعمت الله ولی با قرآن و به کارگیری گسترده آیات قرآن در آثار وی، نگارنده را برآن داشت تا با طرح سوال از مبانی قرآن شناختی و وحی شناختی شاه به خوانش این مبانی که مواجهه او با قرآن را تحت تاثیر خود قرار داده است، بپردازد. این مقاله با روش توصیفی و با تحلیل محتوای آثار منظوم و منثور شاه، مبانی قرآن شناختی او را در دو گروه مبانی ناظر به متن و مبانی ناظر به فهم، تحقیق و تحلیل نموده است. مهم ترین مبانی متن شناختی شاه عبارت اند از: نگاه معرفت شناسانه به وحی که ظهور علم حق و نزول معانی عقلی مجرد در لباس محسوس است؛ وحی گشایش و مکاشفه روحی است؛ قطبیت ظاهر و هم باطن قرآن و تفاوت علوم مستنبط از هر کدام؛ اتحاد قرآن و انسان کامل و عینیت سخن رسول و وحی و همچنین تلقی رمزی و اشاری از الفاظ قرآن، از دیگر مبانی متن شناختی شاه است. اما مبانی ناظر به فهم قرآن، از دیدگاه شاه ولی عبارت است از: لزوم ایمان قلبی برای وصول به باطن و اسلام برای درک ظاهر قرآن؛ اختصاص تاویل ظاهر متشابهات به قطب زمان؛ تدبر در قرآن، نزول آن بر دل و اتصاف به احکام آیات است و همچنین ضرورت استفاده از احادیث پیامبر(ص) و ایمه(ع) و کاربست یافته های عرفان نظری در فهم و تفسیر آیات از دیگر مبانی فهم قرآن است.
    کلید واژگان: تدبر در قرآن, تفسیر ظاهر و باطن, شاه نعمت الله ولی, مبانی فهم و تفسیر}
    Ghavam Mirhossaini, Naser Mohamadi *, Hasan Abasi Hossian Abadi, Marzieh Akhlaghi
    Shah Nematullah Vali's long and abundant acquaintance with the Qur'an and the extensive use of verses of Qur'an in his works, persuaded the author to ask a question about shah’s principles of cognitive Quran and inspiration and to read these principles that influenced his encounter with the holy Qur'an. This article has researched and analyzed his principles of cognitive Quran in two groups: the observational principles of the text and comprehension by descriptive method and analyzing the content of the Shah's verses and charter. The most important principles of Shah's cognitive text are: The epistemological view of inspiration, in which the emergence of the science of truth and the decent of abstract rational concepts are perceptible. Inspiration is spiritual opening and revelation. Other Shah’s principles of cognitive text are the outer and inner polarity of the holy Qur'an, the difference of related sciences from each of them, the unity of the holy Qur'an and the perfect human and the objectivity of the words of the Prophet and inspiration, as well as the symbolic and allusive interpretation of the words of the holy Qur'an. But the observational principles of understanding the Qur'an from Shah Vali's point of view are: The necessity of heartfelt faith to reach the conscience and Islam to understand the appearance of the Qur'an, assigning the interpretation of the appearance of similarities to the pole of time, contemplation in the holy Qur'an, its descent on the heart and fairness to the rules of the verses. Also, the necessity of using the hadiths of the Prophet and Imams and applying the findings of theoretical mysticism in understanding and interpreting the verses is other principles for understanding the holy Qur'an.
    Keywords: Shah Nematullah Vali, Revelation, Interpretation of the Outer, Inner, Contemplation in the Qur'an, principles of the Understanding, Interpretation}
  • هادی حجت*، مرتضی عبدی چاری، زهرا رحمتی

    پژوهش حاضر به منظور بررسی و تحلیل رویکرد مفسران فریقین قرون چهارم و پنجم هجری قمری به موضوع مهدویت انجام گرفته است. در این پژوهش گستره موضوعات و روش مفسر در طرح موضوعات مهدوی در میان مفسران قرون چهارم و پنجم بررسی شده است. قرن چهارم به دلیل آزادی نسبی که برای دانشمندان و مخصوصا شیعیان ایجاد شده بود و همچنین افزایش میل به کسب علم در میان امت اسلام، قرن شکوفایی علم و دانش در جهان اسلام بوده و کتب تفسیری افزایش چشمگیری یافتند. براساس یافته های پژوهش تفاسیر فریقین در این قرن به طور گسترده مباحث مهدوی مثل اشراط الساعه و نزول حضرت عیسی(ع) شروع شده و در ادامه به اثبات وجود حضرت مهدی؟عج؟ و نشانه های ظهور، همچنین وقایع پس از ظهور و ویژگی های خاص حضرت مهدی؟عج؟ به علاوه موضوع رجعت از دیگر مباحثی هستند که در تفاسیر این دوره مورد توجه مفسران قرار گرفته است. اما قرن پنجم به خاطر جنگ های صلیبی و... تفاسیر شیعه افول شدید پیدا کرده و به تبع گستره موضوعات کمتری دیده می شود. مفسران در ابتدا تنها با روش روایی به تفسیر آیات می پرداختند اما رفته رفته روش های لغوی و ادبی، عقلی، عرفانی و اجتهادی نیز به روش های تفسیری اضافه شدند و برخی مفسران نیز سعی کردند تا تمام روش های تفسیری را به کار گیرند. مباحث مهدوی را غالبا تفاسیری بیان کرده اند که روش تفسیری روایی داشته اند و یا به روایت در تفسیر خود توجه ویژه داشته اند.

    کلید واژگان: تفسیر, فریقین, مفسران, مهدویت, روش تفسیر}
    Hadi Hojjat *, Morteza Abdi Chari, Zahra Rahmati

    The present study was conducted to investigate and analyze the approach of the commentators of The fourth and fifth centuries AH on the subject of Mahdaviat In this research, the range of topics and the method of the commentator in designing Mahdavi topics among the commentators of the fourth and fifth centuries have been studied The fourth century was a century of flourishing science and knowledge in the Islamic world due to the relative freedom created for scholars, especially Shiites, as well as the increasing desire for knowledge among the Muslim ummah, and commentary books increased significantly According to the findings of the research on the interpretations of the two sects, in this century, Mahdavi discussions such as the conditions of the hour and the descent of Jesus (pbuh) have been widely used to prove the existence of Hazrat Mahdi (pbuh) and the signs of his reappearance, as well as the events after his reappearance and special characteristics of Hazrat Mahdi (pbuh). In addition to the subject of return, they are among the other topics that have been considered by the commentators in the interpretations of this period But in the fifth century, due to the Crusades and Shiite interpretations, there has been a sharp decline and, consequently, a wider range of subjects can be seen At first, the commentators interpreted the verses only with the method of narration, but gradually lexical, literary, intellectual, mystical and ijtihad methods were added to the interpretive methods, and some commentators also tried to use all the interpretive methods Mahdavi discourses have often been expressed by commentators who have had a narrative method of interpretation or have paid special attention to the narration in their interpretation.

    Keywords: interpretation, Sects, commentators, Mahdaviat, method of interpretation}
  • محسن تنها، محمدحسین طاهری آکردی*

    کتاب مقدس در دین مسیحیت به‌عنوان مهم‌ترین منبع الهیاتی، نیازمند تفسیر است. در میان مسیحیان، برداشت از کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید) از همان ابتدای تدوین، به دو صورت لفظی و تمثیلی صورت گرفت. اتخاذ این دو روش تفسیری در میان مسیحیان اولیه، بی‌ارتباط با روش‌های تفسیری به‌کارگرفته از سوی یهودیان نبود. روش تمثیلی، ازآنجاکه راهگشای بسیاری از مسایل الهیاتی در جامعه مسیحی بود، مورد توجه بیشتری قرار گرفت. از طرفی اکتفا به روش تفسیر لغوی، چالش‌ها و انحرافاتی را پدید آورد که از سوی شوراهای کلیسا بدعت شناخته شد. شالوده این روش‌های تفسیری کتاب مقدس، در قرون اولیه یعنی دوره آباء کلیسا بنیان نهاده شد. دو مکتب اصلی انطاکیه و اسکندریه در همین زمان رشد پیدا کردند که اولی نماینده روش لفظی و دومی نماینده روش تمثیلی است. در این پژوهه سعی شده است تا ضمن بیان تاثیر روش‌های تفسیری یهودیان بر جامعه مسیحی، به‌ویژه برخی از پدران کلیسا در دوره آباء، به بررسی روش تمثیلی پرداخته شود. یافته‌های این تحقیق بر این استوار است که حیات روش تمثیلی، دچار افت‌وخیزهایی بود و تحولاتی را در تاریخ مسیحیت رقم زد. با توجه به افراط در روش تفسیر تمثیلی، یگانه راه‌حل، منجر به انحصار تفسیر در دست کلیسا شد که خود تبعاتی به‌همراه داشت و زمینه انتقادات گسترده‌ای در باب چگونگی تفسیر کتاب مقدس رقم زد.

    کلید واژگان: کتاب مقدس, تفسیر, روش لغوی, روش تمثیلی, مکتب انطاکیه, مکتب اسکندریه}
    Mohsen Tanha, MuhammadHussein Taheri Akerdi*

    As the most important theological source in Christianity, the Bible needs to be interpreted. Among Christians, the interpretation of the Bible (Old Testament and New Testament) was done in two literal and allegorical forms from the very beginning of its compilation. The adoption of these two interpretive methods among the early Christians was not unrelated to the interpretive methods used by the Jews. As a solution to many theological issues in the Christian community, the allegorical method received more attention. On the other hand, literal interpretation created challenges and deviations that were regarded as heresy by the church councils. The foundation of these biblical interpretations was laid in the early centuries, the age of Church Fathers. The two main schools of Antioch and Alexandria developed at the same time, the former representing the literal method and the latter representing the allegorical method. This study tries to examine the allegorical method while expressing the effect of Jewish interpretive methods on the Christian community, especially some church Fathers in the patristic a period. The findings show that the allegorical method has had its ups and downs and marked a change in the history of Christianity. Due to going to extremes in the allegorical method of interpretation, the only solution was to let the church monopolize the interpretation, a decision which had its own consequences and led to widespread criticism of the interpretation of the Bible.

    Keywords: the Bible, interpretation, literal method, allegorical method, Antioch school, Alexandria school}
  • حسین امامی، بیژن عبدالکریمی*
    نگاهی تطبیقی به نظریه «تاویل» طباطبایی و نظریه «رویاهای رسولانه» سروش نشان می دهد که هر دوی آنها کنه متن مقدس را محصور در ساختار تاریخی اش نمی دانند، و به حقیقت و باطن متن مقدس در پس ظواهرش می اندیشند. نظریه تاویل که قوس صعود و خلاف قوس تنزیل و انزال، و به معنای کشف ارتباط میان مصحف موجود با حقیقت عینی اش (یعنی کتاب مکنون، ام الکتاب) است، به دلایل گوناگونی بر نظریه رویاهای رسولانه برتری دارد؛ نظریه تاویل 1. با سنت سامی، عبری، اسلامی سازگار است؛ 2. هم زمان همه شواهد را پوشش می دهد؛ 3. با منطوق قرآن انطباق تام دارد؛ 4. قدسیت و بشری بودن قرآن را هم می پذیرد؛ 5. می تواند به دغدغه های مذکور در مقاله ششم رویاهای رسولانه، که سروش را به بشری و رویایی انگاشتن قرآن سوق داده است، پاسخ دهد؛ 6. رویکرد عرفانی و اشراب نظریه تاویل از ام الکتاب باعث شده است طباطبایی، برخلاف سروش، از معرفت گزاره ای فراتر رود و به معرفت وجودی و شهودی برسد، اما سروش با پذیرش بسط تجربه نبوی و رویاهای رسولانه به جای حل مسئله به حذف آن روی آورده است.
    کلید واژگان: تاویل, رویاهای رسولانه, محمدحسین طباطبایی, عبدالکریم سروش}
    Hoseyn Emami, Bijan Abdolkarimi *
    A comparative look at Tabatabai's theory of "interpretation" and Sorush's theory of "apostolic dreams" shows that both of them do not consider the sacred text to be confined to its historical structure, and think about the truth and essence of the sacred text behind its appearance. The theory of interpretation, which is the arc of ascent, the opposite of the arc of descent, and means discovering the connection between the existing Quran and its objective truth (i.e. the Hidden Book or the Mother of the Book), is superior to the theory of apostolic dreams for various reasons: 1. Theory of interpretation is consistent with the Semitic, Hebrew and Islamic traditions 2. It covers all evidence at the same time 3. It is in full accordance with the appearance of the Quran 4. It accepts the holiness and humanity of the Quran 5. It can respond to the concerns mentioned in the sixth article of the Apostolic Dreams, which made Sorush consider the Quran to be man-made and dreamlike 6. Adopting a mystical approach and employing the theory of interpretation of "the Mother of the Book" has caused Tabatabai, unlike Sorush, to go beyond the knowledge of propositions and reach existential and intuitive knowledge. But Sorush, by accepting the expansion of prophetic experience and apostolic dreams, has eliminated the problem instead of solving it.
    Keywords: interpretation, Apostolic Dreams, Mohammad Hoseyn Tabatabai, Abdolkarim Sorush}
  • سید علی موسوی اصل*

    سیداحمدخان هندی با این استدلال که دین، قول خدا است و علم فعل خدا و فعل و قول خدا نمی توانند متعارض باشند، نظریات علوم تجربی برآمده از حس را قطعی و غیرقابل تغییر فرض کرده، با تمثیلی قرار دادن زبان دین، اقدام به تاویل مطلق آموزه های دینی، امور متافیزیکی و مکاشفات عرفانی مطابق با یافته های علوم تجربی می کند و با ارایه تفسیری مادی از حقیقت نبوت، وحی، معجزات انبیا، ملایکه و شیاطین، مکاشفات عرفانی، کرامات اولیاء و... همگی را خرافات و اوهام تلقی می کند. در مقابل علامه طباطبایی (ره) با رد این مدعیات تفسیر الفاظ را در پرتو معنای عرفی و لغوی آن ها می داند و در تعیین مصداق به آیاتی که ناظر و مفسر آیات دیگر است استناد می جوید بدون این که آن مصداق را به گونه ای که ما بدان انس داریم، تعیین نماید و ضمن تبیین قانون علییت، معجزات را در غالب و مجرای امور طبیعی لکن با تاثیرگذاری خداوند در شرایط، اسباب و زمان آن واقعه تبیین می نماید.

    کلید واژگان: علامه طباطبائی(ره), سیداحمدخان هندی, متافیزیک, علوم تجربی, تفسیر}
    Seyed Ali Mousaviasl *

    Arguing that religion is the promise of God and that the knowledge and act of God may not contradict, the Indian Sir Syed Ahmed Khan deems the empirical theories arisen from sensations as something absolute and unchanging; interprets the absolute religious teachings, metaphysic things, and mystical intuitions through symbolic language of religion; and considers the truth of all prophesy, revelation, prophetic miracles, angels, demons, mystical intuitions, and imams’ generosities as illusions. Conversely, Allaneh Tabatabaei, rejecting the allegations, argues the words in their conventional and lexical meanings and uses references to the verses interpreting other verses without reasoning in a way that we usually resort to; expressing the law of causality, he explains the miracles in a form of natural processing that affected by God under the circumstances of time and cause of the occurance.

    Keywords: Allameh Tabatabaei, The Indian Sir Syed Ahmen Khan, metaphysics, empirical science, interpretation}
  • مسعود حاج ربیع

    ر این مقاله به بررسی مبانی تاویل در اندیشه عرفانی ملاصدرا می‌پردازیم. به عقیده نویسنده، در فضای «تفکر عرفانی»، مقوله «تاویل» نه تنها عنصر موثری برای فهم قرآن و متون روایی است، بلکه کلید فهم همه مناسبات حقیقی در عالم هستی به شمار می‌رود. از جمله چالش‌هایی که در فضای مخالفت‌ها با تاویل عرفانی وجود دارد، مخالف خواندن تاویل با ظواهر دین است؛ درحالی‌که آنچه در تاویل عرفانی به دست می‌آید، معانی باطنی‌ای است که بدون حفظ ظواهر حجیت ندارد. بهره‌گیری از روش تاویل در تفاسیر آفاقی و انفسی ملاصدرا، موید بسیار خوبی بر پذیرش روش تاویل عرفانی و غلبه این روش بر هرمنوتیک وی به شمار می‌رود. نویسنده در این تحقیق می‌کوشد تا به جست‌و جوی مبانی تاویل در تفکر عرفانی ملاصدرا بپردازد. به عقیده نویسنده، مبانی تاویل، در سه محور قابل طرح است: 1. مبانی وجود‌شناختی؛ 2. مبانی انسان‌شناختی؛ 3. مبانی معرفت‌شناختی. از مهم‌ترین و اساسی‌ترین این مبانی، ذو بطون دانستن انسان، ‌قرآن و عالم هستی است. از مبانی دیگر، می‌توان به استکمال‌پذیری نفس انسانی، سفرهای تاویلی و ایجاد حس تاویل در سالک، لزوم فهم مراد متکلم برای فهم کلام، و برخی مبانی دیگر که تفصیل آن خواهد آمد، اشاره کرد. روش نویسنده در این مقاله، آمیزه‌ای از نقل و تحلیل عقلی - عرفانی است. هدف ما در این نوشته، نگاهی تفصیلی به مبانی اندیشه ملاصدرا در خصوص تاویل با رویکرد عرفانی است.

    کلید واژگان: تاویل, ظاهر, مفاتیح الغیب, ام الکتاب, ملاصدرا}
    Masoud Haj Rabi’

    This study investigates the principles of esoteric interpretation based on Mulla Sadra's mystical thoughts. According to the author, in the realm of "mystical thinking", the subject of "esoteric interpretation" is not only an effective element in understanding the Qur'an and narrative texts, but also the key to understanding all real relations in the universe. One of the challenges in the opposition to mystical interpretation is to regard esoteric interpretation as opposed to the outward manifestations of religion, while what is achieved in mystical interpretation is esoteric meanings that have no authority without maintaining the outward manifestations. The use of the method of esoteric interpretation based on Mulla Sadra's extroversive and introversive interpretations is a very good confirmation of the acceptance of the method of mystical interpretation and the dominance of this method over his hermeneutics. In this study, the author seeks to find the foundations of esoteric interpretation in Mulla Sadra's mystical thoughts. According to the author, the basics of esoteric interpretation can be proposed in three areas; 1. ontological foundations; 2. anthropological foundations; 3. epistemological foundations. One of the most important and basic elements in these foundations is the multi lay redness of man, the Qur'an and the universe. Other foundations include the perfectibility of the human soul, esoteric journeys, creation of a sense of esoteric interpretation in the wayfarer, the need to understand what the speaker means to understand his words, and some other principles that will be detailed. The author's method in this research is a combination of narration and rational-mystical analysis. The purpose of this paper is to take a detailed look at the basics of Mulla Sadra's thoughts on esoteric interpretation through a mystical approach.

    Keywords: Interpretation, appearance, Mafatih al-Gheib, Umm al-Kitab, Mulla Sadra}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال