به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شیروان زیدان کریم*
    الغرض من الدراسه، هو تحدید کیفیه عمل الموسسات السیاسیه والدستوریه داخل المملکه المغربیه، ومدی مشارکه هذه المعرفه، فی جمیع انحاء النظام السیاسی هناک. اعتمد المغرب نظاما برلمانیا بعد حصوله علی استقلاله عام 1956م، مما جعله من اوائل الدول العربیه التی سلکت طریق الدیمقراطیه. وفقا للدستور المغربی، إن شکل الحکومه هو نظام ملکی دستوری برلمانی دیمقراطی. لکن الدستور، اعطی الملک سلطات حصریه ووقائیه، وما زالت کل السلطات فی یدیه، رغم وجود موسسات برلمانیه، بما فی ذلک البرلمان، والإداره، والانتخابات. واعتمدت دراستنا علی المنهج الوصفی فی  التحلیل وإعطاء النتائج. واستخرجنا جمله من النتائج من خلال دراستنا حول الموسسات الادرایه والسیاسیه فی النظام القانونی المغربی. واهمها ان النظام السیاسی المغربی، یتمیز بالسیطره الکبیره علی السلطه الإداریه، ویقوم بإضفاء الشرعیه علی الملکیه، من خلال المزج بالاسالیب الحدیثه والتقلیدیه. واستخرجنا عده وصایا مهمه، اهمها، انه یقترح الباحث بإجراء بحوث مماثله فی مجال صلاحیات الملک فی الدستور، لغرض الوقوف علی نقاط القوه التی تمتلکها الموسسه الملکیه الدستوریه.
    کلید واژگان: الموسسات الدستوریه, النظام السیاسی, المغرب}
    Shirvan Zaydan Karim *
    The purpose of the study is to determine how political and constitutional institutions functioned inside the Kingdom of Morocco and how well that knowledge was shared throughout the political system there. Morocco adopted a parliamentary system after gaining its independence in 1956, making it one of the first Arab nations to pursue the path of democracy. According to the Moroccan constitution, the form of government is a democratic parliamentary constitutional monarchy. However, the constitution grants the king exclusive and protective powers, with all powers ultimately remaining in his hands, despite the presence of parliamentary institutions, including parliament, administration, and elections. Our study employed a descriptive approach to analyze and present results. Through our examination of administrative and political institutions in the Moroccan legal system, we identified several key findings. Foremost among these is the observation that the Moroccan political system exhibits significant control over administrative authority, legitimizing governance through a blend of modern and traditional methodologies. We have derived several significant recommendations from our study, with the most noteworthy being the suggestion for further research in the realm of the king's powers as outlined in the constitution. Such research aims to uncover the strengths inherent within the constitutional monarchy institution.
    Keywords: Constitutional Institutions, Political System, Morocco}
  • غیاث الدین قیاسی سررکی*
    الاحوال الشخصیه هی مجموعه من السمات، والظروف التی تمیز الإنسان عن غیره، وتعین وضعه القانونی فی المجتمع. توجد فی البلدان الإسلامیه علاقه وثیقه بین الاحوال الشخصیه والدین، حیث إنه حتی نهایه القرن التاسع عشر، کانت الشریعه الإسلامیه وحدها، هی التی تحکم البلدان الإسلامیه. لکن بعد ذلک، حدثت تغییرات تدریجیه فی قوانین الدول الإسلامیه. هذه التطورات اتبعت مسارا خاصا، استمر حتی یومنا هذا. موضوع البحث الحالی هو ان التطور لشبه انظمه الاحوال الشخصیه فی الدول الإسلامیه، یقوم علی ای مبان ومستندات؟ یبدو ان الاحوال الشخصیه تقوم علی اسس معرفیه، ومستندات معینه. وعلیه، فتوجد انظمه مختلفه فی مجال الاحوال الشخصیه فی الدول المختلفه. إن دراسه مسار تطور وتحول الافکار الفقهیه والقانونیه فی قضیه الاحوال الشخصیه، إلی جانب دراسه مستندات واسس علماء الفقه والقانون فی هذه المساله، ستساعد بطریقه ما، علی تقریب الروی. وبالنتیجه، من الممکن تقریب القوانین بعضها الی بعض، عبر الالتفات الی تلک المقاربات. تناقش هذه الدراسه، مبانی ومستندات انظمه الاحوال الشخصیه للدول الإسلامیه، کما ان المنهج الوصفی التحلیلی، یکشف ان هذه الانظمه تتکون علی اساس المبانی المعرفیه والمنهجیه والمستندات الخاصه، وان هناک قواسم مشترکه لافته فی الاحوال الشخصیه للدول الإسلامیه.
    کلید واژگان: الاحوال الشخصیه, المبانی, المستندات, النظام القانونی للدول الإسلامیه, التقارب}
    Qiasodin Qiasi *
    Personal status encompasses a set of characteristics and circumstances that distinguish an individual within society and determine their legal standing. In Islamic countries, personal status is intricately linked with religion, as these countries were historically governed solely by Islamic law until the late nineteenth century. Subsequent to this period, gradual changes in the legal frameworks of Islamic countries occurred, following distinct trajectories that persist to the present day. The focus of this research is to explore the development of quasi-personal status systems in Islamic countries, examining the foundations and evidence upon which they are based. It appears that personal status is grounded in epistemic principles and specific evidence, resulting in diverse systems across different nations. Investigating the evolution and transformation of jurisprudential and legal ideas related to personal status, alongside an examination of pertinent evidence and foundations presented by scholars of jurisprudence and law in this regard, may foster a convergence of perspectives. Consequently, closer alignment of laws could be achieved by incorporating these approaches. This study delves into the buildings and documents underpinning the personal status systems of Islamic countries. Through a descriptive analytical approach, it becomes apparent that these systems are built upon epistemic and methodological foundations, as well as distinct pieces of evidence. Additionally, there are notable commonalities evident across the personal status systems of Islamic countries.
    Keywords: Personal Status, Foundations, Evidence, Legal System Of Islamic Nations, Convergence}
  • تکییف علاقه السلطه القضائیه ووزاره العدل فی العراق ومصر والمغرب، (دراسه مقارنه)
    ایاد ساری*، إحسان کاروان مسجدی، احمد خوش یار
    إن الدراسه حول تکییف العلاقه بین السلطه القضائیه ووزاره العدل، تعنی وجود سلطتین، السلطه القضائیه التی یجب ان تکون الضمان لکل الافراد، وتکون اداه تحقق المصلحه العامه، بتحقیق العدل والمساواه بین الجمیع، ووزاره العدل التی کانت تتدخل حسب القوانین السابقه، فی اعمال السلطه القضائیه، من خلال القانون المشرع فی الدساتیر والانظمه السابقه، سواء کان فی العراق، او مصر، او المغرب. ونحن فی دراستنا هذه، نستقصی التفاصیل الدستوریه والقانونیه. فالقوانین الدستوریه وغیرها، سواء کانت فی مصر، او المغرب، او العراق، وحتی الدول الاخری، العربیه وغیرها، التجات لمبدا الدیمقراطیه، الذی یعارض الانظمه التی تحصر السلطه بید شخص واحد، لان هذا النظام یحقق الاهداف التی تاملها الانظمه القانونیه، وهی العدل والمساواه، عبر إقرار القوانین الدستوریه فی البلاد. وهذا ما سنتطرق إلیه بمنهج تحلیلی ضمن مباحث، وبتقصی النصوص القانونیه والدستوریه فی العراق، ومصر، والمغرب.
    کلید واژگان: السلطه القضائیه, الاستقلال, العداله, التکییف, النصوص الدستوریه}
    Adapting the Relationship between the Judiciary and the Ministry of Justice in Iraq, Egypt, and Morocco (A Comparative Study)
    Ayad Sari *, Ehsan Karavan Masjedi, Ahmad Khoshyar
    Research on adapting the relationship between the judicial authority and the Ministry of Justice delves into the dynamic between two distinct entities: the judicial authority, tasked with safeguarding the rights of individuals and serving as a mechanism for upholding the public interest through the attainment of justice and equality; and the Ministry of Justice, historically involved, as per previous laws, in the affairs of the judicial authority. This examination extends to the legislative frameworks established by prior constitutions and legal systems in countries like Iraq, Egypt, and Morocco. In this study, we scrutinize constitutional and legal intricacies, exploring how various countries, such as Egypt, Morocco, Iraq, and other Arab and non-Arab countries, have embraced democratic principles that counter systems concentrating power in the hands of a single individual, as such systems fulfill the overarching objectives of legal frameworks—justice and equality—through ratification of constitutional laws in countries. We approach these themes analytically, with a focus on examining the legal and constitutional provisions of Iraq, Egypt, and Morocco.
    Keywords: Judicial Authority, Autonomy, Justice, Adaption, Constitutional Texts}
  • ابراهیم موسی زاده*
    حاز نصف العقد للعصر الناصری، اهمیه بالغه من حیث الالتزام بالقانون وحدوث الموسسات القانونیه الحدیثه. فکانت هذه الموسسات، خاصه "سیاده القانون"، تلعب دورا هاما فی ظهور فکره مطالبه الدستور، وتشریعه، ونشوء النظام القانونی الحدیث. وکان المیرزا حسین خان سبهسالار، احد رجال السیاسه والحکومه فی هذا العصر الذی سجل بصمات فی تاسیس الموسسات الحدیثه للقانون العام. والسوال الرئیسی لهذا البحث انه، بای رویه ونظر، قام المیرزا حسین خان سبهسالار بإحداث هذه الموسسات؟ یدرس هذا البحث بمنهج وصفی - تحلیلی، احد اهم موضوعات تاریخ القانون العام، وهو مسار تطور سیاده القانون والانظمه القائمه علیه. واهم نتائج هذا البحث، ان المیرزا سبهسالار، یعد المعمار الاول لفهم لزوم استقرار سیاده القانون، واحد موسسی القانون العام الاولین، فی إیران. فلا نجد له بدیلا فی إعداد مقدمات سیاده القانون، عبر تحدید سلوک الحکام بالقانون، فی تاریخ القانون العام فی إیران.
    کلید واژگان: تاریخ القانون, سبهسالار, سیاده القانون, مجلس البلاط, دار الشوری الکبری, قانون المنظمات}
    Ebrahim Mousazadeh *
    A half-decade of Naser al-Din Shah Qajar’s era was profoundly significant for commitment to law and the emergence of modern legal institutions. These institutions, particularly the "rule of law," played a pivotal role in the rise of demands for a constitution, its legislation, and the establishment of a modern legal system. Mirza Hosein Khan Sepahsalar, a prominent political figure of this era, made significant contributions to the establishment of modern public law institutions. The central inquiry of this research is: What was Mirza Hosein Khan Sepahsalar's vision in creating these institutions? This study employs a descriptive-analytical approach to explore one of the most crucial topics in the history of public law: the evolutionary trajectory of the rule of law and its associated systems. The key finding of this research is that Mirza Sepahsalar is regarded as the pioneer in recognizing the importance of institutionalizing the rule of law and one of the earliest architects of public law in Iran. He stands unmatched in laying the groundwork for the rule of law by defining rulers' conduct through legal frameworks in the history of Iranian public law.
    Keywords: History Of Law, Sepehsalar, Rule Of Law, Royal Court Council, Grand Council House, Law Of Organizations}
  • محمدجواد جاوید*

    حاز الإیمان والإیدلوجیه بعد الثورتین، سلبا او إیجابا، مکانه تاثرت بهما الجوانب المختلفه. والمفروض فی هذا البحث، ان المجال السیاسی - القانونی فی جمهوریه إیران الإسلامیه وجمهوریه فرنسا العلمانیه، تکون وتستقطبه المعرفه الدینیه. والفرضیه فی هذا المکتوب، ان الثورتین اللتین تمتا فی عامی 1789م و1979م، واللتین کان احدهما مخالفا للدین وآخرهما موائما له، اوقعا اثرا مشابها وهاما علی القانون العام. وفی هذا المجال، یعد الالتفات إلی الدور الاستقطابی لالتزام الحکومه القانونی  فی تعزیز او تقلیل کلفه المواطن الوفی، توضیحا فی حدود هذا الاثر.

    کلید واژگان: إیران, فرنسا, الدین, الحکومه, الکنیسه, القانون الدستوری, علم الاجتماع}
    Mohammadjavad Javid *

    After the two revolutions, faith and ideology assumed positions, whether negative or positive, influenced by various factors. This research posits that the political-legal landscapes in the Islamic Republic of Iran and the secular French Republic are shaped and polarized by religious knowledge. The hypothesis advanced in this study is that the two revolutions, occurring in 1789 and 1979 respectively, one contrary to religion and the other compatible with it, had a significant and comparable impact on public law. Within this realm, understanding the polarizing role of governmental legal obligations in either reinforcing or diminishing the burden on a loyal citizen helps elucidate the boundaries of this effect.

    Keywords: Iran, France, Religion, Government, Church, Constitutional Law, Sociology}
  • مرتضی کمال تکلیف الحدیثی*، حسن محمد حسانی

    هدفت الدراسه إلی التعرف علی اهم الموسسات الاساسیه والإداریه فی الاردن، وتعریف مفهومها السیاسی فی إطارها النظری، واهمیتها فی الاردن، والتعرف علی الدور التفاعلی فی الاردن، مع إبراز تاثیرها علی قنوات المشارکه السیاسیه فی الاردن. اعتمدت الدراسه علی المنهج الوصفی، التحلیلی والتاریخی، من خلال جمع المعلومات والحقائق، والحقائق السیاسیه حول اهم الموسسات الاساسیه والإداریه فی المملکه الاردنیه الهاشمیه، وترتیبها من مصادرها الاولیه والثانویه، من خلال الوثائق الرسمیه والمولفات المنشوره. ثم تحلیل وتفسیر تلک الحقائق والمعلومات، لتکون اساسا لفهم المشاکل بطریقه منطقیه. ویتم تحلیلها وتفسیرها بهدف فهم الظروف الحالیه والتخطیط للمستقبل. فبینا فی دراستنا بعد ان نظرنا إلی دساتیر الاردن، نظره عابره، مکونات النظام السیاسی فی الاردن، منها الملک، والبرلمان، والقضاء والاحزاب. کما ذکرنا اهم الموسسات فی المملکه الاردنیه، منها رئیس الوزراء، ومجلس الامه، ووزاره المالیه، ووزاره الخارجیه وشوون المغتربین، ووزراه الصناعه والتجاره والتموین، ووزاره الداخلیه، ووزاره العدل، ووزاره التخطیط والتعاون الدولی، ووزراه الاشغال العامه والإسکان، ووزاره التنمیه الاجتماعیه، ووزاره السیاحه والآثار.

    کلید واژگان: الموسسات الاساسیه, الموسسات الإداریه, النظام القانونی, الاردن}
    Murtadha Kamal Taklif Al-Hadithi *, Hasan Muhammad Hasani

    AbstractThe study aimed to identify the most important basic and administrative institutions in Jordan, to define its political concept in its theoretical framework and its importance in Jordan, and to identify the interactive role in Jordan, while highlighting its impact on the channels of political participation in Jordan. The study relied on the analytical and historical descriptive approach, by collecting information, facts and political facts about the most important basic and administrative institutions in the Hashemite Kingdom of Jordan and arranging them from their primary and secondary sources through official documents and published literature, and then analyzing and interpreting those facts and information to be a basis for understanding the problems in a logical way. Analyzing and interpreting them with the aim of understanding current conditions and planning for the future. Jordan (The Hashemite Kingdom of Jordan) is an Arab country located in southwest Asia, in the middle of the Middle East, located in the southern part of the Levant region, and the northern part of the Arabian Peninsula region. It is bordered by Syria to the north, Palestine to the west, Iraq to the east, and Saudi Arabia to the east and south. It also overlooks

    Keywords: Institutions, Basic, Administrative, System, Law, Jordan}
  • محمدحسین بیاتی*

    القضاء هو فصل الخصومه بین المتخاصمین، و الحکم بثبوت دعوی المدعی، او بعدم حق له علی المدعی علیه. والفرق بینه و بین الفتوی، ان الفتوی، عباره عن بیان الاحکام الکلیه المجعوله فی الشریعه الإسلامیه. واما القضاء، فهو الحکم بالقضایا الخارجیه التی هی مورد الترافع و التشاجر، فیحکم القاضی بان المال الفلانی لزید، او ان المراه الفلانیه زوجه فلان، و ما شاکل ذلک. وهو نافذ علی کل احد، حتی إذا کان احد المتخاصمین او کلاهما مجتهدا. و قد یکون منشا الترافع، الاختلاف فی الفتوی، کما إذا تنازع الورثه فی الاراضی، فادعت الزوجه ذات الولد الإرث منها، وادعی الباقی حرمانها، فتحاکما لدی القاضی، فإن حکمه یکون نافذا علیهما، وإن کان مخالفا لفتوی من یرجع إلیه المحکوم علیه. ثم إن القاضی یتصدی لعده من الامور من اجل القضاء، منها: ملاحقه المتهم، و جلبه إلی المحکمه، و تحقیق الادله من الإقرار و الشهاده، و غیرهما مما یقع فی طریق استکشاف الحق، علی تفصیل مذکور فی محله. ومنها: الحکم فی موارد الحدود و التعزیرات. ومنها: تنفیذ العقوبه او تعلیقها فی مواردها. و منها: التصدی للامور الحسبیه، من الوقف و الحبس و الولایه علی الغیب و القصر فی حفظ اموالهم، و تنسیق امورهم، وغیر ذلک، حسب التفاصیل المذکوره فی محالها.

    کلید واژگان: القضاء الإسلامی, الدعوی الخاصه, الدعوی العامه, القاضی, الفقه الإمامی}
    Mohammadhussein Bayati *

    The judiciary settles disputes between litigants, rendering rulings that either prove the plaintiff's claim or find no right for them against the defendant. Unlike a fatwa, which offers general rulings in Islamic law, the judiciary addresses specific external issues that spark arguments and quarrels. For example, a judge might rule that certain money belongs to Zaid, or that a particular woman is the wife of so-and-so. These rulings are binding for all parties involved, even if one or both of the litigants are mujtahids. Disputes may arise due to differences in fatwas, such as when heirs contest lands or a wife and child claim inheritance while others challenge their rights. In such cases, the judge's ruling takes precedence, even if it contradicts the fatwa cited by one of the disputants. The judge undertakes various matters to deliver a verdict, including prosecuting the accused, gathering evidence from confessions and testimonies, and other steps essential for uncovering the truth, detailed in their respective contexts. This process also involves ruling on determinate punishments (ḥudūd) and discretionary penalties (taʿzīrāt), as well as executing or suspending sentences within the court's authority. Additionally, the judiciary handles financial matters like endowments, distraint, guardianship of absentees and minors in overseeing their property and coordinating their affairs, each detailed in their appropriate sections.

    Keywords: Islamic Judiciary, Private Lawsuit, Public Lawsuit, Judge, Imami Jurisprudence}
  • مهدی عسگری*، مصطفی فرهودی، آرش گودرزی، محمد سوری
    یکی از مباحث مهم در مورد تاریخ فرقه اهل حق، اصل خاستگاه ادیانی آن است. احتمال های مطرح شده از سوی پژوهشگران در این باره عبارت اند از: ادیان ایران باستان، مسیحیت، هندوئیسم و اسلام (شیعی و اسماعیلی). ازلی بودن این آیین نیز دیدگاهی است که از سوی برخی صاحب نظران اهل حق طرح شده است. نگاشته حاضر در مقام پاسخ به این پرسش است که دیدگاه های مختلف تا چه حد می تواند به واقع رهنمون باشد؟ این نوشتار با استفاده از روش توصیفی - کتابخانه ای و بهره بردن از مطالعات میدانی گسترده، ضمن نقد و بررسی احتمال های مختلف، نقطه نظر جدیدی طرح می کند که پیش فرض پژوهش حاضر است؛ بر این مبنا که هسته تاریخی شکل دهنده اهل حق، عده ای از بزرگان و عارفان از مسالک و اندیشه های مختلف بوده اند که در منطقه «پردیور» به برپایی مناسکی خاص مبادرت می ورزیده اند. نکته مهم آنکه وجود زمینه های فکری و فرهنگی مختلف در اهل حق، نمی تواند دلیلی بر خاستگاه تام آن در یک تفکر خاص باشد؛ چراکه تبادلات فرهنگی، اثرگذاری ها و اثرپذیری ها در تمام مکاتب فکری وجود دارد. زمینه های فکری و اعتقادی و همچنین اسطوره سازی هایی که ریشه در ایران باستان دارد، سبب شده اند بسیاری از شخصیت های این مسلک در مستندات تاریخی قابل رهگیری نباشند، مگر با مطابق سازی وقایع و شخصیت ها با اسطوره های اهل حق
    کلید واژگان: اهل حق, تشیع, تصوف, دونادون, پردیور, سلطان اسحاق}
    Mahdi Asgari *, Mostafa Farhoudi, Arash Goodarzi, Mohammed Soori
    One major issue concerning the history of the Ahl-e Haqq sect, or Yarsanism, is its religious origin. Various hypotheses have been proposed, including its origination in ancient Iranian religions, Christianity, Hinduism, and (Shiite or Ismaili) Islam. Some scholars of Ahl-e Haqq have suggested that this religion is eternal. This article addresses the following question: How can these diverse views lead to the truth? Using descriptive-library methods and extensive field studies, the article critiques and examines different hypotheses before proposing a new perspective: the historical core of Ahl-e Haqq was shaped by a group of prominent mystics from various sects and creeds who practiced unique rituals in the Perdivar area. Importantly, the diverse intellectual and cultural backgrounds within Ahl-e Haqq do not justify attributing its entire origin to a specific sect or approach. Cultural exchanges and mutual influences are present in all intellectual traditions. Due to the intellectual and doctrinal backgrounds, as well as myths rooted in ancient Iran, many figures within Yarsanism can only be traced in historical sources by comparing events and figures with Ahl-e Haqq myths and legends
    Keywords: Ahl-E Haqq, Yarsanism, Shiism, Sufism, Dunādūn, Perdivar, Sulṭān Isḥāq}
  • صدیقه سنایی*، فاطمه امامی، شهین اوجاق علی زاده
    خرد، برترین ویژگی انسان است که وی را از دیگر آفریده ها متمایز می کند و به او لقب «اشرف مخلوقات» داده است. برخی از فیلسوفان و عارفان آن را پیوسته با کارهایی که منافع ملموس و مادی نداشته باشد، مخالف می دانند؛ در حالی که برخی دیگر آن را در کنار شریعت، ملاک راه سلوک و میزان کشف پذیرفته اند. سنایی از جمله عارفان مشهور سده ششم، در اثر مشهور خود سیر العباد الی المعاد، سیر خرد در مراحل سلوک را به گونه ای نشان داده است. در این تحقیق که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده، این موضوع را بررسی کرده ایم و نشان داده ایم که سیر خرد در سیر العباد، گاه آن را ناشناختنی معرفی می کند و از نفس عاقله، یعنی «پیر و مرشد» خود می خواهد تا خود را معرفی کند؛ وی نیز خود را فرزند عقل کل معرفی می کند که نخستین آفریده خداست و از سنایی می خواهد پا بر سر طبایع حیوانی بگذارد تا از عالم بهیمی به عالم فرشتگان برسد. سرانجام باید گفت در این اثر، عشق همسفر همیشگی سنایی و فروتر از عقل است و در واقع می توان چنین استنباط کرد که این خرد است که پس از سیر خود در مسیر سلوک و درک شناخت، بدل به عشق شده است.
    کلید واژگان: خرد, سیر العباد إلی المعاد, سنایی غزنوی, سلوک, شناخت}
    Sedighe Sanaie *, Fatemeh Emami, Shahin Ojaghalizadeh
    Reason is a defining characteristic of humanity, distinguishing people from other creatures and earning them the title of the noblest of beings. Some philosophers and mystics argue that reason conflicts with actions that lack concrete material benefits, while others view it, alongside Sharia, as a criterion for truth and revelation. Sanāʾī, a prominent mystic of the sixth century AH, explores the role of reason in his renowned work Sayr al-ʿibād ilā al-maʿād, depicting its place within the stages of spiritual journey. Employing a descriptive-analytic method, this research examines Sanāʾī’s portrayal of reason. The book occasionally presents reason as unknowable, with the rational soul, depicted as the master and leader of spiritual wayfaring, requesting to introduce itself. It reveals itself as a child of Universal Reason, the first creature of God, urging Sanāʾī to transcend animal nature and ascend from the bestial world to the angelic realm. Ultimately, in this work, love is depicted as Sanāʾī’s constant companion, though subordinate to reason. It can be inferred that reason, after a journey of transformation, evolves into love.
    Keywords: Reason, Sayr Al-ʿibād Ilā Al-Maʿād, Sanāʾī Ghaznawī, Spiritual Wayfaring, Knowledge}
  • محمد صحاف کاشانی*

    عیسای مسیح و رسولان در موعظه های خود برای یهودیان می کوشیدند به مطالبی از عهد قدیم استناد کنند؛ همچنین به یهودیان نشان دهند عیسای مسیح مصداق پیشگویی های عهد قدیم است. با رجوع به اناجیل و دیگر متون عهد جدید، ارجاع های زیادی به عهد قدیم مشاهده می شود؛ اما بررسی مآخذ این ارجاع ها چند مشکل به وجود می آورد؛ زیرا برخی از ارجاع ها اصولا در عهد قدیم وجود ندارد و برخی از آنها نیز گرچه وجود دارد، متفاوت نقل شده اند و بین ارجاع و منبع همسانی دیده نمی شود. این مسئله تبدیل به یکی از چالش های اساسی بین مفسران مسیحی و منتقدان بایبل شده است. منتقدان بایبل این تفاوت را نشانه تحریف عهدین می دانند و مدافعان می کوشند برای این ناهمسانی پاسخی بیابند و بتوانند پاسخ گوی مشکل صحت نداشتن ارجاع های عهد جدید به عهد قدیم باشند؛ اما منتقدان کتاب مقدس این پاسخ ها را نمی پذیرند. این نوشتار می کوشد به بررسی موشکافانه این ارجاع ها بپردازد و پاسخ های الهی دانان مسیحی در این باره را نیز بررسی کند. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا می توان تمامی ارجاع های موجود در عهد جدید به عهد قدیم را در عهد قدیم امروزی یافت؟ شیوه پژوهش این تحقیق، کتابخانه ای - توصیفی است

    کلید واژگان: عهد جدید, عهد قدیم, ارجاع ها, پیشگویی}
    Mohamad Sahaf Kashani *

    In their sermons, Jesus Christ and the apostles often cited material from the Old Testament, aiming to convince the Jews that Jesus was the fulfillment of its prophecies. References to the Old Testament are numerous in the Gospels and other New Testament texts, but identifying their exact sources can be challenging. Some citations do not appear in the Old Testament at all, while others are cited differently, showing no clear match between the citation and the source. This discrepancy has sparked a significant debate between Christian exegetes and Bible critics. Critics argue that these differences indicate distortions within the Two Testaments, while Christian scholars seek to explain these discrepancies and defend the accuracy of the New Testament’s references to the Old Testament. However, critics often reject these explanations. This article scrutinizes these references and examines the responses from Christian theologians. The central question of this research is whether all of the New Testament’s references to the Old Testament can be found in the current version of the Old Testament. The research method is library-descriptive.

    Keywords: New Testament, Old Testament, References, Prophesies}
  • صدیقه صانع زاده*، مهدیه سادات مستقیمی، مرضیه صادقی رشتی

    یکی از دیدگاه های مهم در معناشناسی الفاظ متشابه قرآن، نظریه روح معناست. این نظریه نخستین بار توسط غزالی مطرح شد و اندیشمندانی چون ملاصدرا، فیض کاشانی، امام خمینی و علامه طباطبایی از مدافعان آن بوده اند. این نظریه در آثار جوادی آملی بر اساس زنجیره ای از مبانی به ویژه مبانی قرآن شناختی و تفسیری مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است و در واژه های متشابه و غیرمتشابه کاربست های متعددی یافته است. هدف این مقاله، استنتاج مبانی قرآنی در جایگاه مقدمه ای بر نظریه روح معنا و تحلیل برخی نتایج آن در فهم واژه های قرآنی بر مبنای آثار ایشان است. برخی مبانی اصلی به دست آمده عبارت اند از: نزول تجلی گونه قرآن، ذومراتب بودن قرآن، کلیت و دوام آن و... . بررسی مهم ترین استلزامات این نظریه در مواردی نظیر فهم ذومراتبی قرآن، فهم تفسیری و فهم جری و تطبیقی و نفی مجازگرایی در تبیین صفات خبری از دیگر دستاوردهای این نوشتار است. از نتایج این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی نگاشته شده است، بیان نقش موثری است که پذیرش این قاعده در فهم عمیق تر و حقیقت گرایانه قرآن در مقابل نظریه های رقیب به جای می گذارد.

    کلید واژگان: قرآن, روح معنا, حقیقت و مجاز, صفات خبری, جوادی آملی}
    Sedighe Sanezade *, Mahdieh Sadat Mostaghimi, Marzieh Sadegi Rashti

    A prominent view on the semantics of ambiguous words in the Quran is the spirit of meaning theory. Initially proposed by al-Ghazālī, this theory was further defended by intellectuals such as Mullā Ṣadrā, al-Fayḍ al-Kāshānī, Imam Khomeini, and ʿAllāma Ṭabāṭabāʾī. Javadi Amoli’s works pay particular attention to this theory, applying a set of Quranic and exegetical principles to both ambiguous and unambiguous words. This article seeks to uncover the Quranic foundations of the spirit of meaning theory and analyze its implications for understanding Quranic words based on Javadi Amoli’s principles. Key principles explored include the manifestation of Quranic revelation, its gradation, universality, and perpetuity. The article examines the theory's implications in areas such as graded understanding, exegetical interpretation, applied understanding, and the rejection of figurative or metaphorical explanations of God's transmitted attributes. Using a descriptive-analytic approach, the article concludes that this theory plays a crucial role in achieving a deeper and more accurate understanding of the Quran compared to rival theories.

    Keywords: Quran, Spirit Of Meaning, Literal, Figurative Speech, Transmitted Divine Attributes, Javadi Amoli}
  • مهدی علمی دانشور*، مهدی لک زایی، مهدی فرمانیان، محمد شکری فومشی

    در متون دینی زرتشتی، انتقال فره ایزدی و پادشاهی از شاهی به شاه دیگر، سلسله ای از انسان های فره مند را پدید آورد که به واسطه همان فره، وظیفه سرپرستی خلق و تصرف در امور آنها و برقراری نور در سراسر هستی را عهده دار شدند. بعد از فتح ایران توسط مسلمانان، فره ایزدی بار دیگر با حفظ صورت بندی های گفتمانی خود، در متون مختلف نمود تازه ای پیدا کرد. در مذهب اسماعیلیه بنا به شرایط زمانی و مکانی، سلسله ای از انسان های کامل تشکیل شدند که آنها نیز وظایفی مشابه با انسان های فره مند، یعنی وظیفه حفظ و نگهداری مردم را از خطر گمراهی بر عهده داشتند. با این نظر و با توجه به وجود عناصر الهیاتی در گفتمان فره ایزدی که بر مبنای آن حاکمان با برخورداری از تایید اهوره مزدا و با داشتن گونه ای «ولایت» و خاصیت آیینگی، فیض اهوره مزدا را به مردم انتقال دادند؛ این مسئله را می توان یکی از مهم ترین جنبه های اشتراک نظر در گفتمان فره ایزدی و بحث ولایت و انسان کامل در ادبیات جهان اسلام به حساب آورد. به این ترتیب تکوین و سیر تطور مفهومی تدریجی در نظریه ولایت و انسان کامل و پیوند آن میان حکمت خسروانی و عرفان ایرانی تا قرن هفتم هجری در زمینه حاکمیت سیاسی در ایران پدید آمد.این مقاله با روش تطبیقی، در پی بررسی و تحلیل این دو جریان دینی - عرفانی ایرانی و اسلامی است تا پرده از شباهت ها و اختلاف های این دو جریان بردارد.

    کلید واژگان: انسان فره مند, فره, انسان کامل, ولایت, اسماعیلیه, فره شاهی, فره ایزدی}
    Mahdi Elmi Daneshvar *, Mahdi Lahzaii, Mahdi Farmanian, Mohammad Shokri-Foumeshi

    In Zoroastrian scriptures, the transfer of the divine (īzadī) farrah from one king to another created a chain of farrah-holding humans who, through this farrah, undertook the guardianship of the people, the administration of their affairs, and the establishment of light throughout the universe. When Muslims conquered Iran, the divine farrah retained its discursive formulation but found new expressions in various texts. In Ismailism, given the unique temporal and spatial circumstances, a chain of perfect humans emerged with responsibilities similar to those of farrah-holding humans, namely protecting people against misguidance. Considering the theological elements in the discourse of divine farrah—where rulers, confirmed by Ahura Mazda, exercised a kind of guardianship (wilāya) and ritualistic character, transferring Ahura Mazda’s grace to the people—this issue represents a major commonality between the farrah discourse and the concepts of guardianship and perfect humans in Islamic literature. Thus, there was a gradual conceptual development of the theory of guardianship and the perfect human, connecting the ancient Persian (Khusruwānī) wisdom and Iranian mystics up to the seventh century AH regarding political rule in Iran. Using the comparative method, this article analyzes the Iranian and Islamic religious-mystical strands to unveil their similarities and differences

    Keywords: Farrah-Holding Human, Farrah, Perfect Human, Guardianship (Wilāya), Ismailism, Monarchial Farrah, Divine Farrah}
  • حسین ابراهیمی، احمد رضوانی مفرد*، قدرت الله نیازی
    بطلان یا عدم نفوذ اعمال حقوقی مثل تصرفات (خریدوفروش و...) صغیر ممیز در اموال خودش، مسئله ای قابل تامل و درخور بحث در فقه شیعه و اهل سنت است. گروهی تصرفات او را در برخی موارد جایز می دانند؛ درحالی که گروهی دیگر، صغیر ممیز را مسلوب العباره و تصرفاتش را باطل و مردود می دانند. با توجه به نص صریح آیه و روایات و نیز تحقق نیافتن اجماع مورد ادعای طرفداران بطلان، نمی توان به طور مطلق حکم به مسلوب العباره بودن کودکان کرد. در این نوشتار برای قول به صحت معاملات کودکان، به آیه «ابتلاء» استدلال کرده ایم. با توجه به ادله موجود، متفاهم از آیه، کفایت رشد در دادوستد کودکان است و بلوغ تنها طریق و اماره ای برای رشد است و موضوعیت ندارد؛ پس نیازی نیست کودکان برای تصرفات حقوقی خود بالغ باشند. همچنین مبنای حجر صغیر ممیز، تنها حمایت از اوست. می توان این حجر را با ضمیمه کردن اجازه ولی او برطرف کرد و تصرفاتش را جایز دانست. در این مقاله، صحت معاملات صغیر ممیز در فقه فریقین تقویت می گردد
    کلید واژگان: عمل حقوقی, صغیر, صغیر غیر ممیز, صغیر ممیز, فقه فریقین}
    Hossein Ebrahimi, Ahmad Rezvanimofrad *, Ghodratollah Niazi
    A significant issue in both Shiite and Sunni jurisprudence is whether legal actions, such as transactions involving property (e.g., sale and purchase), conducted by discerning minors (al-ṣaghīr al-mumayyiz) are valid and enforceable. Some scholars argue that such transactions are valid under certain conditions, while others contend that the legal actions of discerning minors are invalid and unenforceable. Given the explicit texts from Quranic verses and hadiths, and the lack of consensus over invalidity, it is not justifiable to categorically dismiss the validity of minors' transactions. In this article, we argue for the validity of transactions conducted by discerning minors based on the Quranic verse of "ibtilāʾ" (testing). According to the evidence, the verse suggests that cognitive maturity alone is sufficient for minors to engage in legal transactions, and that puberty is merely an indicator of such cognitive development rather than a prerequisite. Therefore, minors do not need to have reached puberty to engage in legal transactions. Furthermore, the notion of discerning minors as interdicted individuals is based on the concept of wardship. With the ward's consent, such interdiction can be lifted, and their transactions can be deemed valid. This article supports the validity of transactions conducted by discerning minors.
    Keywords: Legal Action, Minors, Non-Discerning Minors, Discerning Minors, Shiite, Sunni Jurisprudence}
  • بهروز افشار*، محمدعلی یوسفی، فاطمه السادات منتظری

    جنگ و صلح یکی از مفاهیم بنیادین در زندگی اجتماعی انسان است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و تعاریف متعددی از آن بیان شده است؛ اما تعریفی که دین از مفهوم جنگ و صلح ارائه می دهد، بسیار باارزش است و می تواند الگویی برای عملکرد پیروان آن دین قرار گیرد. موضوع این مقاله، تحلیلی بر منطق آیات جنگ و صلح در قرآن و تورات است و نویسندگان کوشیده اند این موضوع را با به کار گیری روش نظری و کتابخانه ای بررسی کنند. هدف اصلی این پژوهش، تبیین منطق آیات جنگ و صلح در قرآن و تورات در نظر گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد تعالیم ده فرمان در تورات اهمیت بنیادین دارد و با آیات قرآن متناظر است؛ برای مثال در فرمان پنجم تاکید شده است: قتل مکن؛ همچنین در آیات قرآن کریم اولویت با جنگ نکردن و برقراری صلح است. با بررسی بیشتر درمی یابیم در بخش های دیگر تورات، منطق جنگ و صلح با آنچه در ده فرمان مشاهده می کنیم، متفاوت است و نشان از فاصله گرفتن آن با منطق قرآن است. درمجموع می توان گفت آیات جنگ در تورات، خشن، مطلق و غیراخلاقی بیان شده است و صلح اغلب بنا بر مصالح قوم یهود لحاظ می شود. در قرآن نیز آیات جنگ بیان شده است که بیشتر به منظور ایجاد آمادگی دفاعی و بیان قدرت بازدارندگی در برابر دشمن مطرح می شود تا دشمن به فکر تهاجم نیفتد و درنهایت اولویت با برقراری صلح است.

    کلید واژگان: قرآن, تورات, منطق صلح, منطق جنگ}
    Behrooz Afshar *, Mohammadali Yousefi, Fatemeal Sadat Montazeri

    War and peace are fundamental concepts within human society that have long captured the interest of scholars and thinkers. Numerous definitions of these concepts exist, but religious perspectives hold particular significance as they can guide the behavior of believers. This article analyzes the logic behind the verses on war and peace in the Quran and the Old Testament, using theoretical and library-based methods to explore the subject. The primary objective of this research is to elucidate the rationale behind the verses on war and peace in the Quran and the Bible. Findings suggest that the Ten Commandments in the Bible, particularly the commandment against murder, hold fundamental significance and closely align with Quranic teachings. Additionally, the Quranic verses emphasize the importance of avoiding conflict and maintaining peace. Further analysis reveals that other parts of the Old Testament present a different perspective on war and peace compared to the Ten Commandments, and this perspective also diverges from the logic found in the Quran. Overall, it can be said that the war verses in the Old Testament tend to be more violent, absolute, and at times, perceived as immoral, with peace often aligned with the interests of the Jewish people. In contrast, the Quran emphasizes war as a means of defensive preparation and deterrence to prevent enemies from initiating conflict against Muslims, with an overarching priority on maintaining peace.

    Keywords: Quran, Old Testament, Logic Of Peace, Logic Of War}
  • مرتضی کیان پور*
    مسئله تاویل و ظاهرگرایی از چالش برانگیزترین مباحثی است که همواره بین اربابان مکاتب فکری در حوزه علوم اسلامی مورد تضارب آرا قرار گرفته است و صاحبان اندیشه در این حوزه را بر آن داشته است تا به مخالفان خود اشکال های جدی وارد کنند. همه این چالش چالش ها ریشه در این دارد که در کاربردهای واژه تاویل در قرآن و غیر قرآن از حیث ترادف، تباین، قرابت و تباعد یا همسانی در معنا، چه رابطه ای برقرار است؟ به یقین بدون پرداختن به جواب این پرسش، تحلیل درستی از وجاهت و مکانت تاویل صورت نخواهد گرفت که نتیجه آن تاکنون انشقاق و انفکاک بین مذاهب کلامی و مکاتب فکری بوده است. بنابراین در این نوشتار به روش تحلیلی - توصیفی، مولف بر آن است تا با جانمایی درست مسئله تاویل در بستر علوم مرتبط و تبیین شبکه معنایی واژه تاویل در برابر همسانان خود و تبیین وجه تمایز تاویل با غیر تاویل به این مهم بپردازد. درنتیجه مشخص شد تاویل، گونه ای از تفسیر است و مراد از آن معنای عامی است که از سیاق و فحوای کلام فهمیده می شود و فحوا نیز همان مدلول التزامی کلام است که لفظ به دلالت مطابقی دلالت بر آن ندارد؛ ولی چون لازم مفاد جمله است، بر آن دلالت می کند. با این تفسیر باید گفت به فحوای کلام نیز واژه تاویل اطلاق می گردد.
    کلید واژگان: تاویل, ظاهرگرایی, معناشناسی, تفسیر, مجاز}
    MORTEZA KIYANPOOR *
    The issue of esotericism (adherence to esoteric interpretations of religious texts or taʾwīl) versus literalism (or Zahirism, which is the strict adherence to the literal meanings of religious texts) has long been a subject of debate among various Islamic schools of thought. This debate has led to significant disagreements and objections among scholars. These disputes arise from differing interpretations of the term “taʾwīl” (interpretation) as used in the Quran and other sources, concerning whether it is synonymous, distinct, related, unrelated, or identical in meaning. Without addressing this question, it is challenging to provide a comprehensive analysis of the concept of “interpretation,” which has contributed to divisions among theological and philosophical schools. This article uses an analytic-descriptive approach to contextualize the issue of “taʾwīl” within the relevant disciplines and to clarify the semantic network of the term against its related concepts. It argues that “taʾwīl” refers to a type of interpretation derived from the context of the speech and its implicatures—meaning what is implied by the speech rather than its literal meaning. Therefore, the term “taʾwīl” encompasses both literal and implied meanings.
    .
    Keywords: Taʾwīl, Interpretation, Literalism (Zahirism), Semantics, Figurative Speech}
  • سجاد واعظی منفرد*
    بررسی جستار وطن دوستی و سنجش اندازه وابستگی و پیوستگی هر یک از شاعران زبان فارسی به زادگاه و دیارشان می تواند موضوع ده ها پژوهش ادبی و اجتماعی باشد. سعدی و حافظ، دو سخنور بزرگ پارسی، بارها در ابیاتی دل انگیز از موطن خود با شیفتگی و شور بسیار نام برده اند و اشتیاقشان را به شیراز نشان داده اند. مولانا هرچند به خاک توجه و اهتمامی ندارد، به گونه ای دیگر و با آفرینش آثار نفیس معنوی به زبان فارسی، دلبستگی اش را به خراسان آشکار کرده است. در این نوشتار برای نخستین بار در پژوهشی واکاوانه و سنجشی، میهن خواهی در اشعار سعدی و حافظ و دلبستگی ایشان به زادگاهشان شیراز بررسی می شود و در این باره با مولانا قیاس شده اند؛ سپس ربط و نسبت وطن خاکی و وطن اصلی (عرفانی) در اندیشه و شعر ایشان بررسی شده است. پی جویی ماجرای وطن خواهی در سرودهای این سه چامه سرای بزرگ زبان فارسی، بازخوانی قصه زندگانی ایشان در پیوند با وطن و استقصاء در مسئله وطن در دو جانب وطن خاکی و موطن عرفانی (نشیمن علوی) با روش واکاوی سنجشی، رسالت این پژوهش است که درصدد است با بررسی ژرفانگر به نگرشی تازه و برایندی دقیق برسد.
    کلید واژگان: وطن, وطن خاکی, شیراز, خراسان, وطن اصلی, سعدی, حافظ, مولانا}
    Sajad Vaezi Monfared *
    Numerous literary and social research studies explore the theme of homeland attachment and the emotional connections Persian poets have with their native lands. Saadi and Hafez, two eminent Persian poets, often express their fervent love for their hometown of Shiraz, reflecting their deep longing for it. In contrast, while Rumi does not focus extensively on his earthly hometown, he demonstrates a form of attachment to Khorasan through his significant spiritual works in Persian. This article presents, for the first time, a comparative evaluation of homeland love in the poems of Saadi and Hafez, highlighting their emotional connection to Shiraz, and contrasts this with Rumi’s perspective. It examines the relationship between earthly and mystical (spiritual) homelands in their poetry. By tracing expressions of homeland love in the works of these three poets and exploring their life stories in relation to both earthly and mystical concepts of homeland, this research employs evaluative inquiry to offer new insights into their perspectives on homeland attachment.
    .
    Keywords: Homeland, Earthly Homeland, Shiraz, Khorasan, Original Homeland, Saadi, Hafez, Rumi}
  • امیر هاشم پور*، سعید گراوند
    از اصلی ترین آموزه های بودا، «ان آتا» یا «نه خود» است که می توان گفت مهم ترین پروتست وی به نظام فکری هندوست. درواقع از این منظر، هیچ «خود» مستقلی وجود ندارد و «خود» از «پنج توده» تشکیل شده است؛ از این رو ماهیت شخص، مبتنی بر این واقعیت است که آنچه به صورت یک « فرد» ظاهر می شود، ترکیبی همیشه متغیر یا در حال تغییر از پنج اسکانداست. بنابراین از منظر بودا آنچه باید مطالعه شود، خود وجود نیست، بلکه نمودها یا پدیده هایی است که آن را دربر گرفته اند. این شیوه از «خود» را «خود فرایندی» نیز نامیده اند؛ یعنی خودی که از سلسله ای فرایند مستمر و متداخل ساخته شده است که تفاوت هستی شناختی در برابر دیگر فرایندها که در تغییر دائمی هستند، ندارد. همچنین در تعریفی دیگر از این نظریه و با توجه به آموزه «راه میانه»، «نه خود» چیزی بین کرانه های هستی و نیستی است که نه «هست مطلق» و نه «نیست» را می توان بر آن اطلاق کرد. بنابراین می توان این طور بیان کرد که بودا نه به سلب حقیقی خود، بلکه به نوعی دیگر از «وجود»، یعنی به وجود «نه - خود» قائل بوده است. در این تحقیق کوشیده شده است به روش توصیفی - تحلیلی و با رجوع به سخنان منسوب به خود بودا در سه سبد و نه تحلیل های مکاتیب بعدی بودایی، مفهوم «نه - خود» تبیین و تحلیل گردد.
    کلید واژگان: نه خود, ان آتا, بودا, نپایندگی, تهیت, سمساره, راه میانه}
    Amir Hashempour *, Saied Geravand
    One of the central doctrines of Buddhism is “anattā” or “non-self,” which serves as a key critique of the Hindu intellectual system. From this perspective, there is no independent self; instead, what we consider the self is made up of five aggregates. In fact, a person's nature is based on the idea that the “individual” is a constantly changing combination of these five skandhas. According to Buddha, the focus should not be on existence itself, but on the manifestations or phenomena that arise from existence. This concept of self is also referred to as the “process self,” meaning a self constructed from a series of ongoing, interdependent processes that are not fundamentally different from other constantly changing processes. Additionally, according to the middle path doctrine, “non-self” is seen as something between the extremes of being and non-being—neither an absolute being nor an absolute non-being. Therefore, it can be said that Buddha did not advocate for the complete negation of the self, but rather for a different kind of existence, that of the “non-self.” This article employs a descriptive-analytic method and draws on the teachings attributed to Buddha in the “three baskets” rather than later Buddhist literature to analyze and explain the concept of “non-self.”
    Keywords: Non-Self, Anattā, Impermanence, Emptiness, Vacuity, Saṃsāra, Middle Path}
  • آتنا عبدلی مسینان، مصطفی ده پهلوان*، محمود سید
    آیین مهر یکی از مذاهب دیرینه و شناخته شده ایران باستان است. آثار و شواهد برجای مانده این آیین، گستردگی از شرق تا غرب قلمرو آن را نشان می دهد؛ از این رو در دو سده پسین، همواره مورد توجه پژوهشگران حوزه های مختلف علمی قرار گرفته است. نبود منابع مستند و شواهد تجربی قاطع موجب شده است پژوهشگران فرضیه های متفاوتی در زمینه زادگاه آیین مهر و شیوه انتقال آن به دیگر مناطق ارائه دهند که هرکدام نیازمند تامل و بررسی فراوان است. نوشتار حاضر همه فرضیه های ارائه شده پژوهشگران این حوزه، افزون بر شواهد ابتدایی موجود و در ارتباط با آیین مهر را بررسی می کند. موارد نام برده برای دست یابی به پاسخی روشن و یافتن خانه بدوی مهرپرستی نقش بسزایی دارد. مشخص شدن زادگاه این آیین می تواند سرچشمه نخستین مهرپرستی یا میترائیسم غربی را آشکار کند که بی ارتباط با گونه شرقی آن نیست. در این مسیر با سه گروه از شواهد یا مدارک شامل گواهی های تاریخی، شواهد باستان شناختی و نظریه ها روبرو هستیم. با بررسی و تکیه بر آنها می توان منشا آیین مهر را به اقوام هندواروپایی ساکن در شرق باستان نسبت داد که پس از آمیختن با فرهنگ پارسی به صورت یک بریکولاژ مذهبی به سمت غرب روانه شده، در مسیر خود فرهنگ های مختلف را اکتساب کرده و سرانجام به شکل میترائیسم شناخته شده غربی در امپراتوری روم به حیات خود ادامه داده است.
    کلید واژگان: بریکولاژ, میترائیسم, آیین مهر, میترا, هوم}
    Atena Abdoli Masinan, Mostafa Dehpahlavan *, Mahmood Seyyed
    The Cult of Mithras (Mihr) is an ancient religion that originated in Iran. Evidence of this cult's presence can be found across its historical realm, from east to west. Over the past two decades, scholars from various fields have focused on this cult. Due to the lack of documented sources and conclusive empirical evidence, researchers have proposed different hypotheses about the cult's origins and its spread to other regions, each meriting investigation. This article examines these hypotheses alongside the existing evidence related to the Cult of Mithras. Understanding the origin of this cult is crucial for revealing the roots of Western Mithraism, which is undoubtedly connected to its Eastern counterpart. To achieve this, we consider three types of evidence: historical, archaeological, and theoretical. By analyzing these sources, we can trace the origin of the Cult of Mithras to Indo-European ethnicities in eastern antiquity. These groups, after merging with Persian culture, moved westward, forming a religious bricolage. Along the way, they absorbed various cultural influences, eventually developing into the recognized form of Western Mithraism.
    Keywords: Bricolage, Cult Of Mithras, Mithraism, Haoma}
  • سید علی بطحایی*، مهدی فرمانیان، ابراهیم قاسمی
    شیوه مواجهه با عناصر ثابت و متغیر، از موضوعات اصلی گونه شناسی اسلام سنتی است. با قبول این انگاره که احکام شرعی تابع مصلحت و مفسده نفس الامری اند و نقش انکار نشدنی شرایط زمانی - مکانی در تبدل قلمرو عناصر ثابت و متغیر وجود دارد، این مسئله فرعی پیش می آید که دامنه احکام ثابت و متغیر در طیف های اسلام سنتی تا کجاست؟ و چه مرزی میان احکام ثابت و متغیر وجود دارد؟ آیا قلمروهای متفاوتی برای عناصر ثابت و متغیر در این گفتمان ترسیم شدنی است؟ آیا می توان حدود و ثغور مشخصی را برای این عناصر ترسیم کرد؟ و دامنه تغییر در ثوابت در چه حوزه هایی است؟ پژوهش پیش رو ضمن تمرکز بر ارزیابی حدیث نبوی «حلال محمد حلال ابدا إلی یوم القیامه» و تحلیل آثار مترتب بر این حدیث، بر آن است که شیوه مواجهه طیف های سه گانه سنتی را با روش توصیفی - تحلیلی بررسی کند و روش شناسی آنها را تبیین نماید. نتایج این پژوهش نشان می دهد طیف محافظه کار سنتی به فربهی عناصر ثابت و نحافت عناصر متغیر ملتزم هستند و طیف مقاصدی سنتی، با نگاه جامع الاطراف به عناصر متغیر به قلمرو نحیف عناصر ثابت و توسعه دایره متغیرات التزام دارند؛ از این رو از ارائه راه حل های جدید برای کنش فعالانه به چالش های پیش روی اسلام و مدرنیته بهره می برند.
    کلید واژگان: اسلام سنتی, گونه شناسی, ثابت, متغیر}
    Seyed Ali Bathaei *, Mehdi Farmanian, Ebrahim Qasemi
    A central theme in the typology of traditional Islam is its treatment of constant and variable elements within the religion. Given that Sharia laws possess intrinsic advantages and disadvantages in various actions, and considering the significant influence of temporal and spatial contexts on these elements, a secondary question arises: What is the scope and boundary of constant and variable rulings in traditional Islam? Can distinct domains be identified for constant and variable elements, and are specific boundaries discernible between them? How much variation can constants accommodate? This research aims to assess the Prophetic hadith, “Muḥammad’s halal is halal forever until the Day of Resurrection,” and its implications by examining the approaches of three traditional groups using a descriptive-analytic method. The study reveals that the traditional conservative group tends to uphold a rigid view of constant elements and a more flexible view of variable elements. In contrast, the traditional teleological group, with its broader perspective on variable elements, supports a more flexible approach to constants and an expansion of variables. These differing perspectives offer new insights into how Islam can proactively address contemporary challenges and modernity.
    Keywords: Traditional Islam, Typology, Constants, Variables}
  • پیمان صمیمی، ابوالفضل محمودی*، فاطمه لاجوردی
    آیین شیواپرستی یکی از شاخه های دین هندوست که پیشینه آن در این سرزمین به دوران کهن بازمی گردد. این آیین در سده های میانه توسط شوریدگان و مجذوبانی معروف به «ناینمار»، در مناطق جنوبی هند به رشد و توسعه قابل توجهی دست یافت؛ از این رو این دوره نقطه عطفی برای آیین شیواپرستی به شمار می آید. ریشه بسیاری از مفاهیم اساسی الهیاتی و فلسفی تفکر شیوایی را می توان در سروده های فراوان برجای مانده از «ناینمار»ها یافت؛ از جمله این مباحث، الوهیت و رویکرد آنان به خداوند است. مفهوم الوهیت و بسیاری از مسائل ذیل آن در دین هندو (با وجود پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده است) هنوز چندان شناخته شده نیست. بنابراین جستجو در سروده های این قدیسان و دیدگاه های آنان به مسائلی چون مفهوم خدا، وجوه تشبیهی و تنزیهی خداوند، توحید، قدیم بودن خداوند، فیض و عنایت پروردگار، موضوعی قابل توجه و درخور بررسی است و هدف اصلی این نوشتار نیز می باشد. در این رهگذر با تحلیل سروده های این قدیسان، به مباحث مطرح شده فوق پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: دین هندو, شیواپرستی, «ناینمار»ها, الوهیت, توحید, فیض}
    Peyman Samimi, Abolfazl ] Mahmoudi *, Fatemeh Lajevardi
    Śaivism, or Shaivism, is a branch of Hinduism with roots tracing back to ancient India. This religion notably developed and expanded under the influence of mystics known as Nāyanmārs in southern India. This period marks a significant turning point for Shaivism. Many foundational theological and philosophical concepts of Shaivism can be traced to the humns left by the Nāyanmārs, including their ideas on divinity and God. Despite extensive research, little is known about the concept of divinity and related issues in Hinduism. Therefore, this article aims to investigate the hymns of these saints, exploring their perspectives on the concept of God, God's anthropomorphic and apophatic attributes, monotheism, the eternity of God, and God's grace. Through an analysis of these hymns, we delve into these issues.
    Keywords: : Hinduism, Shaivism, Nāyanmārs, Divinity, Monotheism, Grace}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال