به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « khajeh nasir » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فاطمه طاهری زاده

    اوضاع ایران در اواخر قرن هشتم هجری با حوادثی همراه شد که سبب تاثیرگذاری در مسایل فرهنگی و فکری آن دوران شد. با تاسیس دولت صفوی، تشیع به عنوان مذهب رسمی اعلام و وارد جریان های اجتماعی شد و عالمان و اندیشمندان شیعه نیز از حالت انفعالی خارج شدند. با وارد شدن تفکر عقلانی به این جریان ها، آرای جدید در میان حکما و متکلمان به وجود آمد، در قرن دهم حکمت الهی با تحولات اساسی روبه رو شد و فلسفه اسلامی که مبتنی بر آموزه های شیعی بود، به وسیله ملاصدرا و با الهام گرفتن از اندیشه عارفان و حکیمان پیشین، وارد دوره تازه ای شد. ملاصدرا با وارد کردن مسایلی تازه در فلسفه، مکتبی جدید به نام حکمت متعالیه بنیان نهاد و با این مکتب، فرایند شرعی شدن عقل در مسیر تازه قرار گرفت و به اختلافات عقل گرایان و باطنی گرایان از دین پایان داد. ملاصدرا اختلافات را با سبکی جدید حل کرد. او با استفاده از روش فلسفی خود، سعی در تبیین، تحکیم و دفاع از اعتقادات داشت و نوعی کلام فلسفی ایجاد کرد و در این مسیر، با استفاده از روش های استدلالی مشاء، تجربه های شخصی عارفان و با تاویل های تازه ای از آیه های قرآن و پایه های اعتقادی، توانست شیوه جدیدی از دین شناسی فلسفی، یعنی کلام فلسفی را به وجود آورد، بعد از او، شاگردانش این مسیر را ادامه دادند و هریک نقش مهمی در شکوفا کردن کلام فلسفی ملاصدرا ایفا کردند. این پژوهش، ضمن بررسی رویکردها و دوره های مختلف علم کلام، به جایگاه مهم ملاصدرا در به اوج رساندن این رویکرد اشاره کرده است و با روشی توصیفی تحلیلی به تبیین این مسیله پرداخته است.

    کلید واژگان: کلام فلسفی, کلام شیعی, ملاصدرا, خواجه نصیر}
    Fatemeh Taherizadeh

    The situation in Iran at the end of the 8th century of Hijri was accompanied by events that had an impact on the cultural and intellectual issues of that time. With the establishment of the Safavid government, Shiism was declared as the official religion and entered the social currents, and Shiite scholars and intellectuals also came out of the passive state. With the introduction of rational thought into these currents, new opinions emerged among sages and theologians. In the tenth century, divine wisdom faced fundamental changes, and Islamic philosophy, which was based on Shia teachings, was created by Mulla Sadra and inspired by the thoughts of mystics. And the previous sages entered a new era. By introducing new issues in philosophy, Mulla Sadra founded a new school called Hekmat al-Mota'aliyeh, and with this school, the process of making the intellect legitimate was put on a new path and ended the differences between rationalists and esotericists about religion. Mulla Sadra resolved disputes with a new style. Using his philosophical method, he tried to explain, consolidate and defend beliefs and created a kind of philosophical discourse, and in this way, using the reasoning methods of Masha, the personal experiences of mystics, and with new interpretations of the verses of the Qur'an and the foundations of belief. He was able to create a new way of philosophical theology, that is, philosophical theology, after him, his students continued this path. And each of them played an important role in the flourishing of Mulla Sadra's philosophical theology. This research, while examining different approaches and periods of theological science, has pointed out the important position of Mulla Sadra in bringing this approach to its peak and explained this problem with a descriptive-analytical method

    Keywords: Philosophical theology, Shia theology, Mulla Sadra, Khajeh Nasir}
  • فرخنده نصیری، عباس احمدی سعدی*
    عقل از دیدگاه غزالی عبارت است از:« وصفی که انسان را از بهایم جدا می سازد، علمی که در کودکی به وجود آمده و قوه تمییز دارد، علمی که از تجربه به دست می آید، علمی که انسان با دست یافتن به آن عاقبت هر عملی را پیش بینی می کند» و آن را بر«نظری و عملی، دنیوی و اخروی، غریزی و اکتسابی» منقسم می کند.خواجه نصیر عقل را قوه استدلال دانسته ، در اندیشه خواجه نصیر «عقل» بهترین معیار شناخت و دریافت حقیقت معرفی شده و از تقدس برخوردار است و بر دو نوع «عملی و نظری» می باشد. که نوع «عملی» آن بیش تر کارکرد دارد. اما در اندیشه امام غزالی «عقل» گاه به طور طبیعی در انسان وجود دارد و برخی به واسطه عمل انسان و از طریق مجاهدت به دست می آید. براساس اندیشه غزالی از سه طریق می توانیم به شناخت و معرفت موضوعاتی برسیم که نیاز به شناخت دارند: اولی مسایلی که فقط با عقل شناخته می شوند و قسم دوم موضوعاتی که با شرع شناخته می شوند و قسم سوم مسایلی که هم با شرع و هم با عقل می توان به معرفت رسید. غزالی و خواجه نصیر هر دو معتقد بر تعادل و سازگاری میان عقل و نقل بوده، روش خواجه در مقام اثبات در دو دسته کلی روش نقلی و روش عقلی قرار دارد.
    کلید واژگان: عقل, عقل نظری و عملی, امام محمد غزالی, خواجه نصیر طوسی}
    Farkhonde Nasiri, Abass Ahmadi Sadi *
    Al-Ghazali's definition of "intellect" is of four kinds: a description that gives a person privilege and separates him from the Baha'is, a science that arises in a child who has a discriminating power, and a science that comes from experience, and a science That man predicts every action with the attainment of perfection, he offers various divisions: "theoretical and practical", "worldly and otherworldly", "instinctual and acquired" Al-Ghazali considers the highest human powers and The pro-Sharia force has considered that Khajeh Nasir also defines "intellect" in the general sense as the power of reasoning and divides intellect into "theoretical and practical". In his thought, "intellect" is the highest power of the soul and "rational knowledge" is the highest stage of cognition, and "rationality" is the basis of all human characteristics. The great Ghazali and Khajeh Nasirpay.Keywords: concept of intellect, types of intellect, Imam Ghazali, Khajeh Nasir.Keywords: concept of intellect, types of intellect, Imam Ghazali, Khajeh Nasir
    Keywords: concept of intellect, types of intellect, Imam Ghazali, Khajeh Nasir}
  • عبدالحسین موحدی*، محمد صافحیان، فاطمه آرایی
    مقاله حاضر پژوهشی از رساله دکتری رشته فلسفه وکلام اسلامی با عنوان مطالعه قدرت و اختیار انسان از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان یک متکلم و ملاصدرای شیرازی به عنوان یک فیلسوف می باشد،که با هدف شناسایی وتبیین نظرات این دو اندیشمند در باب قدرت و اختیار انسان به رشته تحریر درآمده و نقشه راهنما یک سوال اصلی تفاوت راهبرد خواجه نصیر و ملاصدرا در حل مساله قدرت و اختیار انسان چیست و4 سوال فرعی با عناوین زیر می باشد: 1)تعریف قدرت واختیار از دیدگاه خواجه نصیر وملاصدرا 2)تفاوت قدرت در انسان وخداوند از دیدگاه خواجه نصیر وملاصدرا 3)نظر نوصدراییان (شارحین صدرایی)راجع به قدرت واختیار انسان 4)راهگشایی فلاسفه ومتکلمین در خصوص قدرت واختیار انسان 5)شرح قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد یک فرضیه اصلی بین نظرات خواجه نصیر وملاصدرا در حل مساله قدرت واختیار انسان تفاوت های راهبردی و 4 فرضیه فرعی می باشد که در رساله هر5 فرضیه مورد تایید قرارگرفتند.روش تحقیق این رساله، کتابخانه ای و با فرآیند توصیفی وتحلیلی مقایسه ای انجام شده است. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی است ، لذا روایی وپایایی آن از طریق انجام صحیح وخردمندانه فرآیند تحقیق که از انتخاب موضوع تا دفاع می باشد انجام شده است.در ابتدا کلیات تحقیق، مبانی نظری ، پیشینیه تحقیق و سپس به تبیین فرضیه ها و پاسخ به پرسش های تحقیق پرداخته شدکه نهایتا هرشش فرضیه تایید و به شش پرسش نیز پاسخ داده شد.
    کلید واژگان: جبر, اختیار, قدرت, خواجه نصیر, ملاصدرا}
    Abdul Hussein Movahedi *, Muhammed Safhiyan, Fatima Arai
    The present article is a research of the doctoral dissertation in the field of Islamic philosophy and theology entitled The study of human power and authority from the perspective of Khajeh Nasir al-Din Tusi as a theologian and Mulla Sadra Shirazi as a philosopher, Which has been written with the aim of identifying and explaining the views of these two thinkers on human power and authority: 1) Definition of power and authority from the point of view of Khajeh Nasir and Mulla Sadra 2) The difference between power in man and God from the point of view of Khajeh Nasir and Mulla Sadra 3) The opinion of Neo-Sadraians (Sadra commentators) about human power and authority 4) Opening the way for philosophers and theologians regarding human power and authority 5) Explanation of the rule of the thing, which does not exist, does not exist A main hypothesis between Khajeh Nasir and Mulla Sadra's views on solving the problem of human power and authority is strategic differences and 4 sub-hypotheses that were confirmed in the treatise of all 5 hypotheses. The present study is a qualitative research, so its validity and reliability has been done through the correct and wise conduct of the research process, which is from subject selection to defense. First, the generalities of the research, theoretical foundations, background of the research, and then the hypotheses were explained and the research questions were answered. Finally, all six hypotheses were confirmed and six questions were answered.
    Keywords: Algebra, Authority, Power, Khajeh Nasir, Mulla Sadra}
  • مهدی دشت بزرگی، محمداسماعیل عبدالهی، محمد کرمی نیا

    خواجه نصیرالدین طوسی از منظر دو دانش کلام و فلسفه، شخصیتی دوگانه به‌نظر می‌آید. زیرا گاهی در یک مسئله علمی دو رای مختلف داده است؛ یکی به شیوه اهل‌کلام و دیگری به روش فیلسوفان. در وهله نخست به ذهن می‌آید، که خواجه دچار تعارض شده است. برای نمونه، خواجه با دیدگاه فلسفی، اعاده معدوم را جایز نمی‌داند و ازسویی در مقدمات بحث معاد پذیرفته است که اعدام عالم ممکن و مطابق ادله نقلی است. در این مقاله به مطالعه «معاد» خواهیم پرداخت و سپس در مقام داوری، احتمالات ممکن را طرح کرده و از میان آن‌ها، دیدگاهی را که از دید ما با واقعیت مطابق است، به‌عنوان دیدگاه برگزیده انتخاب می‌کنیم. این نوشتار در داوری خود، برپایه عبارات خواجه نصیر و درنظر داشتن موقعیت اجتماعی و علمی و ویژگی روزگار زندگی وی که با هجوم گسترده متکلمان بر ضد فیلسوفان روبه‌رو بود، همچنین باتوجه به شخصیت میانه‌رو، حق‌محور و دانش‌دوست مرحوم خواجه، غبار تعارض را از چهره او می‌زداید و چنین حکم می کند که شخصیت وی متعارض‌نماست و نه متعارض. این تحقیق براساس پژوهش در آثار خواجه شکل گرفته است. این آثار بیشتر به‌صورت کتابخانه‌ای انجام شد. ولی در همه این موارد کوشیده‌ایم تا دیدگاه خواجه پس از تحلیل و بررسی جهات محتمل، نقل شود. ازاین‌رو، در جاهایی که نیاز بود، از عبارات شارحان نیز، یاری گرفته‌ایم.

    کلید واژگان: تجریدالاعتقاد, تعارض, خواجه نصیر, کلام, فلسفه, معاد}
    Mehdi Dasht Bozorgi, Muhammad Ismaeil Abdullahi, Muhammad Karami Nia

    From the perspective of the two disciplines of theology (Kalam) and philosophy, Khajeh Nasir al-Din Tusi seems to have a dual personality. Because sometimes he has held two different opinions on a scientific issue; one in accordance with theologians’ ideas and the other in congruence with those of philosophers. At first glance, it seems that Khajeh Nasir has been contradictory. For example, from a philosophical point of view, he does not believe in the coming-back of non-existent, and on the other hand, in the preliminaries of the topic of resurrection, he has accepted that non-existence of the universe is possible and in harmony with the narrated proofs. In this paper "resurrection" is studied, and probabilities are discussed and from among them, the viewpoint that corresponds to reality from our point of view is selected as the preferred viewpoint. This paper bases its judgment on the words of Khajeh Nasir. It considers his social and scientific status and the fact that the period in which he lived was marked with widespread attack by theologians against philosophers. Also, considering the moderate, right-oriented and scholarly personality of the late Khajeh, the paper concludes that his personality is pseudo-contradictory, not contradictory. This mainly library study is based on research into the works of Khajeh. We have tried to state Khajeh's point of view after analyzing and examining all the possible aspects. Therefore, where necessary, we have also used the views of commentators.

    Keywords: theology, philosophy, contradiction, Khajeh Nasir, resurrection, Tajrid al-I‘tiqad}
  • امین صیدی*، سید احمد فقیه، جمال سروش

    فارابی اولین منطق دان مسلمانی است که در آثارش به تعریف عکس مستوی پرداخته است. ابن سینا با وامداری از او و با افزودن قیدی «بقاء کذب»، عکس مستوی را چنین تعریف کرده:«جابجایی موضوع و محمول به همراه بقاء کیف، صدق و کذب». منطقییون پس از ابن سینا و در راسشان محقق طوسی بر این تعریف چندین اشکال گرفته اند و سعی در ارایه تعریفی دقیق و سازوار با نظام منطقی داشته اند. در این پژوهش ضمن سنجش و ارزیابی این نقض و ابرام ها، به بررسی سیر تاریخی تعریف عکس مستوی توسط منطق دانان مسلمان پرداخته شده است. به همین منظور تطورات تعریف عکس مستوی مورد مطالعه قرار گرفته و با ذکر اشکالات تعاریف منطق دانانی چون «فارابی»، «اخوان الصفا»، «فخر رازی»، «ابن سهلان ساوی» و... به این نتیجه رهنمون شده ایم که تعریف «خونجی» و هم عصرانش («محقق طوسی»، «ارموی» و...) تعریفی مناسب و بی اشکال و به اصطلاح جامع افراد و مانع اغیار است.

    کلید واژگان: عکس مستوی, منطق, خواجه نصیر, ابن سینا}
    Amin Seidi *, Seyyedahmad Faghih, Jamal Sorosh

    Farabi is the first Muslim logician to define conversion in his works. Ibn Sina, by borrowing from him and adding the adverb "survival of falsehood", has defined the conversion as follows: " Displacement of the subject and predicate along with the survival of the quality, truth and falsehood.". The logicians after Ibn Sina, led by Tusi, have found several inaccuracy in this definition and have tried to provide an accurate and consistent definition with the logical system. In this research, while measuring and evaluating these problems and answers, the historical course of definition of conversion by Muslim logicians has been studied. For this purpose, the evolution of the definition of conversion has been studied and by mentioning the problems of the definitions of logicians such as "Farabi", "Akhavan Al-Safa", "Fakhr Razi", "Ibn Sahlan Savi", etc., we have been led to the conclusion that "Khunji" and his contemporaries definition ("Tusi", "Ermoi", etc.) is a suitable and correct definition.

    Keywords: Conversion, Logic, Khajeh Nasir, Ibn Sina}
  • علیرضا آرام*

    در واکاوی پرسش از مصداق سعادت اخلاقی و با وفاداری به ظاهر الفاظ، پاسخی تقریبا یک دست در کلمات فلاسفه اسلامی بیان شده که از تجمیع سعادت دنیوی و اخروی، یا اصلاح توامان نظام معاش و معاد حکایت می کند. اما در خوانش تفصیلی تر، پرسش از ترجیح جانب دنیوی یا اخروی سعادت همچنان گشوده است. مطابق نتایج حاضر، از عصر کندی تا زکریای رازی سعادت اخروی را در امتداد سعادت دنیوی می یابیم. با ظهور فارابی و تا پیش از خواجه نصیر جریانی حاکم می شود که در پی توازن سعادت دنیوی و اخروی است. در اخلاق ناصری نگرشی به بار می نشیند که سکونت دنیوی را به عنوان مقدمه جبری یا داروی شفای اخروی تلقی می کند و از پی آن مضمون سعادت دنیوی عملا متروک می گردد. با این حال از پی تغییر موازنه به سود سعادت اخروی، مسیر تضعیف عمران اجتماعی به نفع سعادت فردی رواج می یابد. تحلیل انتقادی این وضع هدف مقاله پیش روست.

    کلید واژگان: اخلاق فلسفی, دین و اخلاق, سعادت, فضیلت, کندی, خواجه نصیر}
    Alireza Aram *

    Seeking for Happiness in Islamic Philosophy and its goal, it can be seen a literal and unanimous answer in philosopher words which reflects combination of worldly(secular) and otherworldly(sacred) happiness that it can prepare temporal and eschatological happiness. But in a deeper investigation we can ask: what is the main purpose? mortal or final dimension of happiness? As a result of the text, it seems that from Al- Kendi to Al- Rāzī the otherworldly happiness is considered as a result of worldly happiness. After Al- Farabi to Al- Tusi the flow of thinking tends to combine worldly and otherworldly happiness. After Al- Tusi and under the influence of him in Nasirian Ethics (Akhlaq-i Nasiri), the changed version of philosophical Islamic Ethics supports eschatological happiness and supposes the worldly happiness as a primary and elementary level which must be considered as healing of mortal life. Matching with this view, it seems that worldly happiness is Abolished, because it changes the balance between and worldly and otherworldly happiness, and also it week the social development instead of increasing individual happiness.

    Keywords: : Eudemonia, philosophical ethics, religion, ethics, virtue, Al- Kendi, Khajeh Nasir}
  • صغری صالحی*، طوبی کرمانی

    مبانی معرفتی و زمینه های غیرمعرفتی، شیوه شکل گیری و روش شناسی بنیادین نظریه ها و اندیشه های اندیشمندان را تعیین می کنند. خواجه‏نصیرالدین طوسی، پس از ابن‏سینا مفصل ترین مباحث را درباره تدبیر منزل بیان کرده است؛ اگرچه در آثارش به‎طور مستقیم به مبانی معرفتی و روشی تدبیرمنزل نپرداخته است. هدف این نوشتار، تبیین روش شناسی معرفتی خواجه‏نصیر در تدبیرمنزل است و به این پرسش پاسخ می دهد که حکمت منزلی خواجه‏نصیر برمبنای چه روش شناسی معرفتی استوار است؟ تدبیرمنزل خواجه با تکیه بر مبانی و روش‎های متنوع مانند دین‎مداری، مدنیت گرایی، عقل‎گرایی، اخلاق‎گرایی، سنت‎گرایی و غایت نگری روش‎شناسی بنیادینی را مطرح می‎کند که در آن مجموعه‎ای از احکام، بایدها و نبایدها و تکالیف برای ساماندهی زندگی سعادتمند و ایده‏آل ترسیم می‎شود. روش شناسی معرفتی او، یاریگری مدبر برای هدایت منزل و دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی است و بر سبک زندگی اسلامی و سنتی تاکید می‎کند. این نوشتار، به روش تحلیلی- توصیفی، روش شناسی معرفتی خواجه‏نصیر در تدبیرمنزل را بررسی و به تاثیر آن در سبک زندگی می پردازد.

    کلید واژگان: روش شناسی, تدبیرمنزل, حکمت عملی, سبک زندگی و خواجه‏ نصیر}
    soghra salehi*

    The cognitive and non-cognitive basics and fields determine formation methods and fundamental methodology of theories and thoughts of scholars. Khajeh Nasiraldin Toosi, have explained the most expanding arguments regarding the house planning following Avicenna; though he never dealt directly the cognitive and method basics of such planning. This research aimed at explaining Khajeh Nasir’s methodology in house planning as well as to answer this question that on what cognitive methodology Kahejh Nasir had relied for house wisdom? The method Khajeh Nasir took in this planning discusses the fundamental methodology where a set of orders, musts and must not’s and duties are given for organizing prosperous and ideal life emphasizing various basics and methods including religion, civilization, wisdom, ethics ,and goal orientation and traditionalism and sentimentalism. His cognitive methodology is a decisive aid for guiding family and achieving the worldly and hereafter prosperity and emphasizes Islamic and traditional lifestyle. This research investigates Khajeh Nasir’s method in house planning through an analytic- descriptive method and points out its influence on the lifestyle.

    Keywords: methodology, house planning, practical wisdom, lifestyle, Khajeh Nasir}
  • مختار ابراهیمی*، سمیه شرونی
    سیاست مدن به رابطه دولت با ملت و نقش سیاستمدارن و رهبران سیاسی بر زندگی شهروندان می پردازد. غایت سیاست مدن رفع خواسته ها و احتیاجات فردی، اجتماعی و معنایی در جامعه مدنی است. ماکیاولی راه های مختلف کسب و حفظ قدرت و رسیدن به مقام شهریاری و خصوصیات و اخلاقیات پادشاه را تشریح می کند و البته اساس نظریه سیاسی او بر بدبینی نسبت به انسان ها استوار است. خواجه نصیر در سیاست ملک و آداب ملوک به اصول سیاست مدنی و مولفه های اخلاقی در حوزه سیاست پرداخته است. ماکیاولی اصول اخلاقی را بر اساس راهبردها و استراتژی های سیاسی اش بیان می کند حال آنکه خواجه نصیر راهکارهای سیاسی را بر اساس اصول اخلاقی تنظیم می کند و هر چه را که بااخلاقیات سازگار نیست به هیچ قیمتی نمی پسندد و این درست عکس دیدگاه ماکیاولی است. خواجه مهم ترین اصول سیاست مدنی را رعایت حال شهروندان مدینه می-داند اما ماکیاولی اندیشه ای متفاوت دارد و به مقتضای محیط و شرایط و زیردستان پادشاهانی که به شیوه های مختلف به حکومت رسیده اند، رفتارهای متفاوتی را پیشنهاد می کند.
    کلید واژگان: سیاست مدن, ماکیاولی, شهریار, خواجه نصیر, اخلاق ناصری}
    Mokhtar Ebrahimi *, Somayeeh Sharooni
    political leaders play within citizens lives. The purpose of civil policy is meeting individual, social and spiritual needs and requests in a civil society. The Prince by Niccolò Machiavelli and Naseri Morality by Khajeh-I Nasiroldin Tosi are two books that represent the principles of civil policy. The main base of this study is the analysis of similar and non- similar themes of these two politician thinkers. Machiavelli explains the different ways of acquiring and holding power, getting prince position, and the characteristics and moralities of the kings, however, pessimism towards human forms the base of his political theory. Khajeh Nasir, in kingship policy, concentrates on the civil policy principles and moral codes in politics. Machiavelli declares moral codes based on his political approaches and strategies and however, Khajeh Nasir uses moral principles as the foundations of political approaches and totally refuses everything incompatible with moralities which is a reverse picture of Machiavelli's viewpoint. Khajeh proposes respecting the citizens as the most significant principle of civil policy. On the other side, Machiavelli states a different strategy which proposes various treats depending situation and condition and the subalterns who came into power in different ways.
    Keywords: : civil policy, Machiavelli, Prince, Khajeh Nasir, Naseri Morality}
  • سید ارسلان ساداتی*، پروانه عادل زاده
    در پی تشکیک و معارضه فخر رازی با موضوع اشاره رمزی ابن سینا به قصه رمزی-تمثیلی سلامان و ابسال در تنبیه اول از نمط نهم انتشارات و تنبی هات، خواجه نصیر در رد ادعای او به تاویل قول ابن سینا به روایتی از سلامان و ابسال پرداخت که آن را موافق قول ابن سینا یافته بود. جوزجانی نیز قصه سلامان و ابسال را در ردیف آثار ابن سینا آورده و ابن سینا هم در رساله قضا و قدر به نام «ابسال» اشاره کرده است. با توجه به این شواهد می توان به طور تلویحی، روایت دو برادر سلامان و ابسال را از قصه های رمزی-تمثیلی ابن سینا تلقی کرد. پس از این اقدام خواجه نصیر، شارحان متاخر اشارات و تنبی هات و دیگر آثار ابن سینا، بی هیچ تحقیق، و صرفا به اعتبار ادعای خواجه نصیر، روایت سلامان و ابسال خواجه نصیری را سومین قصه رمزی-تمثیلی ابن سینا تلقی کردند؛ درحالی که برای این کار، جز ادعای نامستند خواجه نصیر هیچ سندی نداشتند. این پژوهش این تلقی را رد و اعلام می کند که ابن سینا هیچ قصه ای با عنوان «سلامان و ابسال» تصنیف نکرده و مشارالیه او در تنبیه اول از نمط نهم اشارات و تنبی هات نیز، نه روایت خواجه نصیر از قصه سلامان و ابسال که اسطوره سلامان و ابسال یونانی الاصل ترجمه شده توسط حنین بن اسحاق بوده است.
    کلید واژگان: ابن سینا, اشارات و تنبیهات, سلامان و ابسال, خواجه نصیر}
    Seyedarsalan Sadati *, Parvaneh Adelzadeh
    Following the conflicts and doubts cast by Fakhr Razi on Avicenna’s symbolic reference to the symbolic-allegorical tale of Salaman O-Absal in the first admonition of the ninth Namat of Esharat O-Tanbihat, Khajeh Nasir, in refuting this claim, expounded on Avicenna’s accounts through a narrative of Salaman O-Absal which he had found consistent with Avicenna’s remarks.  Jozjani also mentions Salaman O-Absal in Avicenna’s works and Avicenna makes a mention of “Absal” in his “Ghaza O-Ghadar” treatise. Considering the existing evidence, the tale of two brothers, Salaman and Absal, could be considered as Avicenna’s allegorical-symbolic tales. After Khajeh Nasir, other commentators of Esharat O-Tanbihat and other works of Avicenna, considered Khajeh Nasir’s Salaman O-Absal as the third allegorical-symbolic tale of Avicenna; merely relying on Khajeh Nasir’s statements and without further explorations; while there were no documents other than the unsubstantiated claims made by Khajeh Nasir. This study, through providing firm evidence, refutes such an assumption and declares that there is no tale entitled Salaman O-Absal written by Avicenna. Besides, the mentioned first admonition of the ninth Namat of Esharat O-Tanbihat is not Khajeh Nasir’s narration of the tale Salaman O-Absal but, actually, is the legendary Greek tale of Salaman O-Absal translated by Hannis Ibn Ishaq.
    Keywords: Avicenna, Esharat O-Tanbihat, Salaman O-Absal, Khajeh Nasir}
  • مسعود صادقی
    ارسطو،آکوئینی و خواجه نصیرالدین طوسی هر یک نماینده سه دوران و جهان اندیشه هستند و هر سه نقش مهمی در تاسیس یا تحکیم نگرش اخلاق مربوط به خود ایفا کرده اند. در این نوشتار، تلاش شد تا برترین فضیلت و بدترین رذیلت اخلاقی از منظر هر یک از این سه حکیم و متخصص حکمت عملی مشخص و تحلیل شود. برترین فضیلت برای ارسطو عدالت و بزرگ منشی و بدترین رذیلت، ظلم به دوستان است. برای آکوئینی نیز برترین فضیلت کاریتاس و بدترین رذیلت، یاس است. خواجه نصیر نیز برترین وصف اخلاقی را جود حقیقی و بدترین را هم لجاجت می داند هرچند حسد و خشم را نیز با تعابیری نسبتا مبهم می توان گزینه او برای عنوان بدترین رذیلت قلمداد نمود. واکاوی و مقایسه نتیجه کار، اولا گویای قرابت نظر خواجه نصیر و آکوئینی در باب بهترین فضیلت است و ثانیا موید دید اجتماعی تر و کلان تر ارسطو به اخلاق و فضائل اخلاقی در قیاس با دو متفکر دیگر است.
    masoud sadeghi
    Aristotle, Aquinas, and Khajeh Nasir al-Din Tusi are representatives of the three periods and the worlds of thought, and all of them have played an important role in establishing or consolidating their ethical attitudes. In this essay, it was attempted to identify and analyze the highest virtues and the worst ethical vices from the perspective of each of these three wise and expert philosophers. For Aristotle, the highest virtue is justice and greed and the worst vice is oppression to friends. For Aquinas considers Caritas as the highest virtue of and the worst vice is the disappointment. Khajeh Naseer regards grace as the supreme ethical attribute and stinging as the worst, although envy and anger can also be considered as the worst vice in a rather vague interpretation. Comparing the results of the work, firstly, suggests that the views of Khajeh Nasir and Aquinas are close to each other, and secondly, Aristotle's has more sophisticated view to ethics and ethical virtues than two other thinkers.
    Keywords: Aristotle, Aquinas, Khajeh Nasir, Virtue, Vice}
  • سیدعلی علم الهدا*
    این تحقیق با بررسی مسئله کلی مشکک و خواستگاه طرح آن در تفکر مشائیان مسلمان، به تبیین تفاوت نگاه خواجه نصیر با ابن سینا می پردازد و مشخص می نماید که این تفاوت نگاه متاثر از اشکالات سهروردی و پذیرش تشکیک در ماهیت از سوی وی بوده است. این مقاله تبیین می کند که خواجه نصیر چون از سویی اشکالات سهروردی را بر دیدگاه ابن سینا وارد می داند و از سویی در دستگاه فکری مشائیان نمی تواند تشکیک در ماهیت را قبول کند، کلی مشکک را عرض لازم عام افرادش محسوب کرده است. مقاله حاضر نشان داده است که اولا این مفهوم را وی از بحث نسبت جنس با فصل و بحث نسبت عرض با مقولات نه گانه عرضی تحت آن، وام گرفته است؛ و ثانیا پذیرش چنین امری به لحاظ معرفت شناختی موجب عدم انطباق ذهن و عین در تفکر مشائیان می شود، و به لحاظ کلامی نیز بستر لازم را برای طرح شبهه ابن کمونه فراهم می کند.
    کلید واژگان: کلی, مشکک, خواجه نصیر, مشاییان, ابن سینا}
    Sayyed Ali Alamolhoda*
    In this paper, through exploring the problem of equivocal types and its historical roots in Islamic Peripatetic school, we will explain the differences between Khajeh Nasir’s approach to equivocal types and Avicenna’s one; and show that such differences result from Sohrevardi’s criticisms and his belief in the priority of essence.
    On the one hand, Khajeh Nasir embraces Sohrevardi’s criticism of Avicenna, and on the other, he never could accommodate modulation and gradation of essence in the framework of Peripatetic school. Thus, he considers the equivocal types as required common accidental of their tokens. In this paper, it has been shown that, firstly, Khajeh Nasir borrows this idea from the matter of the relation of genus and differentia and of accident and Aristotle’s accidental categories. Secondly, to embrace such idea epistemologically results in inconformity between subject and object form Peripatetic point of view. Furthermore, from theological point of view, it paves the way to Ibn Kamooneh’s doubt.
    Keywords: Khajeh Nasir, Univocal Types, Peripatetic School, Avicenna}
  • زهرا محرمی*
    ضرورت دین و ایمان در عصر جدید یکی از مهم ترین مباحث زندگانی بشر است. خواجه نصیرالدین طوسی، از بزرگ ترین حکما و متکلمان شیعه در حدود هفت قرن پیش، این ضرورت را برای بشر احساس کرده و به تبیین زوایای مختلف آن پرداخته است. این نوشتار می کوشد با بهره گیری از منابع کلامی ، پس از تعریف دین و شخصیت شناسی خواجه نصیر، اثبات نیازمندی بشر به دین از دیدگاه آن بزرگوار را با روش کتابخانه ای و رویکردی تحلیلی توصیفی تبیین نماید. خواجه طوسی، با اثبات ضرورت نبوت، تبیین برهان حکما و قاعده لطف و با بررسی فواید بعثت انبیا، به اثبات نیاز بشر به دین پرداخته است.
    کلید واژگان: نیاز بشر, خواجه نصیرالدین, بعثت, نبوت, برهان حکما}
    Zahra Moharami*
    One of the important issues in the human's life is the necessity of religion and faith in the modern era. About seven centuries ago, Khajeh Nasir al-Din Tusi, one of the greatest Shiite scholars and theologians, has felt this necessity and explained its different aspects. This article, named "The Human's Need for Religion from the Khajeh Nasir al-Din Tusi's Viewpoint", tries to define the concept of religion and describe the Khajeh Nasir's personality with the help of theological resources, and then prove the human's need for religion from his viewpoint. As a result, Khajeh Tusi has proven the human's need for religion by proving the necessity of prophecy, explaining the scholar's proof and the rule of kindness, and reviewing the advantages of sending the prophets.
    Keywords: human's need, sending the prophets, Khajeh Nasir, rule of kindness, scholar's proof}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال