به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ساختارگرایی تکوینی" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"

تکرار جستجوی کلیدواژه «ساختارگرایی تکوینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا فرید*، منیره باقری

    نظریه ساخت گرایی تکوینی لوسین گلدمن (1913 - 1970) از نظریات مطرح در حوزه جامعه شناسی ادبیات است که بر ارتباط میان نویسنده متن ادبی و جهان بینی گروهی که نویسنده به آن تعلق دارد، تاکید می کند و به دنبال ایجاد ساختاری معنادار میان اثر و ابعاد مختلف جامعه است. این پژوهش بر آن است تا بر اساس روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از نظریه جامعه شناختی گلدمن، بسترهای اجتماعی و سیاسی پدیده مهاجرت و نیز پیامدها و آثار آن را در رمان "الاقلاع عکس الزمن" از املی نصرالله (1931 - 2018) داستان نویس معاصر لبنانی را مورد بررسی قرار دهد تا پیوند این اثر با ساختار اجتماع و جهان بینی گروهی که نویسنده متعلق به آن است مشخص گردد. بررسی ها در دو مرحله دریافت و تشریح و در زمینه هایی مانند ساختار معنادار اثر، شخصیت پروبلماتیک و شئ وارگی، نشان می دهد که نویسنده و طبقه اجتماعی وی (طبقه کشاورز) به عنوان فاعلی فردی و فرافردی در تکوین ساختار رمان نقش داشته است، لذا شخصیت اصلی داستان که یک کشاورز است، به قهرمانی مسئله دار تبدیل می شود که به دنبال ارزش های آرمانی طبقه خود سعی می کند آگاهی جمعی طبقه فرودست را به سمت آگاهی ممکن سوق دهد. نویسنده از طریق درون مایه به دلایل مهاجرت از جمله فقر، جنگ و عواقب آن مانند فرار مغزها و شکاف هویتی مهاجران پرداخته و نگاه ابزاری جوامع سرمایه داری به بشر را مورد انتقاد قرار داده است. همچنین میان ساختار معنادار اثر با ساختار فراگیر سیاسی و اجتماعی جامعه لبنان تطابق وجود دارد.

    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, ساختارگرایی تکوینی, مهاجرت, لوسین گلدمن, املی نصرالله
    Zahra Farid, Monireh Bagheri

    Theory of Generative Structuralism by Lucien Goldmann (1913-1970) is one of the theories propounded in the area of sociology of literature that emphasize the relation between the writer of literary text and the worldview of the group to which the writer belongs and it seeks to create a meaningful structure between works and various dimensions of the society. Based on the descriptive-analytical research method and use of Goldmann’s sociological theory, this study intends to investigate the social and political contexts of the phenomenon of “immigration” and also its consequences in one of Emily Nasrallah’s -a contemporary Lebanese writer- novels titled “Al-Iqlā' 'Aksa alZaman” in order to determine the connection between this work with the structure of the society and the worldview of the group to which the writer belongs. Reviews are received and explained in two steps and on areas such as the meaningful structure of the work, problematic personality, and reification, they show that the writer and his/her social class (farmer class) have played a role in developing the structure of the novel as a personal and transpersonal subject. Therefore, the novel's main character (who is a farmer) changes into a problematic hero who tries to lead the collective consciousness of the lower social class to the possible consciousness, following the ideal values of his class and land preservation. The writer, through the theme, considers the reasons for migration including poverty, war, and its consequences, such as brain drain and identity gap of immigrants, and has criticized the instrumental view of capitalist societies on human beings. In addition, there is a consistency and conformity between the meaningful structure of the work and the comprehensive political and social structure of the Lebanese society.

    Keywords: Sociology Of Literature, Generative Structuralism, Immigration, Lucien Goldmann, Emily Nasrallah
  • شهره بهروزه، پرنوش پژوهش*، ماندانا هاشمی اصفهانی

    ساختارگرایی تکوینی در جامعه شناسی ادبیات، یکی از شاخه های نوین در پژوهش های ادبی معاصر است که فیلسوفان جامعه شناس و ادیبی چون لوسین گلدمن و رهبر فکری او یعنی جورج لوکاچ، بدان محور متکی بوده اند و بر طبق آن دیالکتیک نگرش حاکم بر مولف و فضای تاریخی، اجتماعی همراه با اقتصاد سیاسی، معیارهای کلی گرایانه ای را به لحاظ ساختار گرایی تکوینی و جامعه شناسی ادبی مطرح می شود.
    نفثه المصدور اثر زیدری نسوی یکی از آثار مهم ادبی و جزیی از اسناد تاریخی، اجتماعی در ادبیات فارسی است که از قرن هفتم مصادف با اواخر دوران خوارزمشاهیان و اوایل دوران مغول برجای مانده است. آثار نجیب محفوظ نویسنده معروف مصری و برنده جایزه نوبل ادبی در سال 1988 نیز درباره نوع زندگی اجتماعی مردم زمانه و سلطه بیگانگان بر کشورش و فقر اقتصادی و فرهنگی است.
    در پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و پژوهش بر اساس مکتب تطبیقی به بررسی و تحلیل تطبیقی آثار زیدری نسوی بالاخص نفثه المصدور و نجیب محفوظ با نگاه ساختارگرایانه گلدمن پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که زیدری نسوی و نجیب محفوظ در آثارشان نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه عصر خود بی تفاوت نبوده و سعی داشته اند تا با نشان دادن مشکلات اجتماعی و هم چنین با استفاده از قدرت قلم خود واقعیت های جامعه را در جهت رسیدن به یک جامعه آرمانی به تصویر بکشند.

    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبی, نجیب محفوظ, ساختارگرایی تکوینی, لوسین گلدمن, نفثه المصدور
    Shahreh Behruzeh, Pranoosh Pajhohesh*, Mandana Hashemi Esfahani

    Developmental structuralism in the sociology of literature is one of the new branches in contemporary literary research that sociologist and literary philosophers such as Lucien Goldman and his intellectual leader, George Lukács, have relied on this axis, and according to it, the dialectic of the attitude governing the author and the historical, social space Along with political economy, generalist criteria are proposed in terms of developmental structuralism and literary sociology.
    Naftah al-Masdoor by Zaydari Nesavi is one of the important literary works and a part of historical and social documents in Persian literature, which has survived since the 7th century, coinciding with the end of the Khwarezmshah era and the beginning of the Mongol era. The works of Najib Mahfouz, the famous Egyptian writer and winner of the Nobel Prize for Literature in 1988, are also about the type of social life of contemporary people and It is the rule of foreigners over his country and economic and cultural poverty.
    In the current research, relying on the descriptive-analytical method and research based on the comparative school, the comparative analysis of the works of Zaydari Nesavi, especially Nafetha al-Masdur and Najib Mahfouz, has been discussed with Goldman's structuralist view. The results of the research show that Zaydri Nesvi and Najib Mahfouz were not indifferent to the social, political and economic issues of the society of their time in their works and they tried to reach the realities of the society by showing the social

    Keywords: Nafteh al-Masdoor, Najib Mahfouz, Literary Sociology, Developmental Structuralism, Lucien Goldman
  • ایران فردی انور، مریم سلحشور *، حمیدرضا فرضی
    زمینه و هدف

    گلدمن، ناقد معروف فرانسوی، از جمله جامعه شناسانی است که به تاثیر متقابل صورت و محتوای ادبی میپردازد. وی با تکیه بر مباحث ساختارگرایی تکوینی خود نظیر کلیت، جهان نگری، آگاهی کنونی، آگاهی ممکن، شخصیت پروبلماتیک و شیءوارگی به رمزگشایی از جامعه خلق شده در آثار ادبی پرداخته است و تاکید میکند اثر ادبی در درون خود، جامعه ای زیباتر از جامعه عالم واقعی را می آفریند تا بواسطه خلق تحولاتی در درون آن، مواضع و دیدگاه های اصلاحی خود را به خوانندگان و در واقع جامعه حقیقی خود منتقل نماید و آگاهی جمعی را ارتقا بخشد. در این پژوهش رمان تبریز مه آلود از جنبه ساختارگرایی تکوینی بر مبنای نظریه های لوسین گلدمن، بررسی و تحلیل میشود. این جستار کوشیده است ساختارهای اجتماعی، سیاسی حاکم بر فضای ذهنی نویسنده و جامعه را تحلیل کند.

    روش مطالعه

    روش پژوهش پیش رو توصیفی-تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و شیوه سندکاوی است که در آن نمونه های مورد بررسی بصورت هدفمند از رمان تبریز مه آلود، اثر اردوبادی میباشد.

    یافته ها

    رمان تبریز مه آلود درباره نوع زندگی اجتماعی مردم زمانه و سلطه بیگانگان بر کشور و تقابل سنت و مدرنیسم و فقر اقتصادی و فرهنگی و ظلم و تبعیض میان مردان و زنان است که البته بیبهره از توصیف احساسات، خیال انگیزی و لحظات عاشقانه نیست.

    نتیجه گیری

    بر اساس نظریه «ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن» مفاهیم و موضوعات مربوط به پدیده های اجتماعی و تاثیر وقایع و اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه، همچنین جایگاه زن و نقش او در جامعه انقلابی در این اثر ادبی نمود پیدا کرده است.

    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, لوسین گلدمن, ساختارگرایی تکوینی, تبریز مه آلود
    I. Fardi Anvar, M. Salahshoor*, H.R. Farzi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Goldman, a famous French critic, is one of the sociologists who deals with the mutual influence of literary form and content. Relying on the topics of his developmental structuralism such as totality, worldview, current consciousness, possible consciousness, problematic character and objectification, he has deciphered the created society in literary works and emphasizes that the literary work is a more beautiful society than the society of the real world. by creating changes within it, to convey his reform positions and views to the readers and in fact to his real society and to promote collective consciousness. In this research, the novel Tabriz Meh-alod is analyzed from the perspective of developmental structuralism based on Lucien Goldman's theories. This essay has tried to analyze the social and political structures governing the author's and society's mental space.

    METHODOLOGY

    The method of the present research is descriptive-analytical based on library studies and the sandbox method, in which the samples studied in a targeted manner are from the novel Tabriz Meh-alod, by Urdubadi.

    FINDINGS

    The novel Tabriz Meh-alod is about the type of social life of contemporary people and the dominance of foreigners over the country and the contrast between tradition and modernism, economic and cultural poverty, oppression and discrimination between men and women, which of course is not devoid of describing emotions, fantasy and romantic moments.

    CONCLUSION

    Based on the theory of "Lucien Goldman's developmental constructivism", the concepts and topics related to social phenomena and the impact of political, social and economic events and situations of the society, as well as the position of women and her role in the revolutionary society have been expressed in this literary work.

    Keywords: sociology of literature, LucienGoldman, developmentalstructuralism, Tabriz Meh-alod
  • زیبا قلاوندی*، علی حاجی پور
    جامعه شناسی ادبیات، دانشی میان رشته ای است که می کوشد با روشی علمی رابطه میان ساختار ادبی و جامعه را بررسی کند. گلدمن از نظریه پردازان این شاخه در روش خود (ساختارگرایی تکوینی) در پی ایجاد ارتباطی معنادار میان اثر ادبی و جنبه های مهم زندگی اجتماعی است، در این شیوه رابطه اثر ادبی با جامعه بررسی می شود تا ابعاد سیاسی، تاریخی و اجتماعی جامعه و همسویی آن با اثر هنری برای خواننده آشکار شود. با توجه به این نظریه، صورت و محتوای اثر ادبی تحت تاثیر ساختارهای جامعه شکل گرفته است. این پژوهش با دیدی جامعه شناختی داستان سیاسنبو را بررسی کرده است تا ابعاد تاریخی، اجتماعی و فرهنگی این اثر را براساس ساختارگرایی تکوینی گلدمن تحلیل کند. این بررسی در دو مرحله دریافت و تشریح صورت گرفته است: در مرحله دریافت، ساختار اثر و در مرحله تشریح، ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اثر در پیوند با جامعه بررسی شده است. مبنای این پژوهش براساس خوانش، تحلیل متن و به روش کتابخانه ای صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد رابطه تنگاتنگی میان وقایع تاریخی روزگار نویسنده و ساختار اثر وجود دارد. حوادث و اتفاقات سیاسی جنوب در شکل دهی ساختارهای ذهنی نویسنده و آفرینش اثر تاثیرگذار بوده است. شخصیت پروبلماتیک رمان درحقیقت نمونه کوچکی از جامعه بیرون است که به طبقه متوسط تعلق دارد. ساختار سیاسنبو طبق الگوی گلدمن با ساختارهای سیاسی و اجتماعی جامعه منطبق بوده و فقر، بی عدالتی و استعمارستیزی تبلوری از جهان بینی نویسنده است. صفدری به خوبی توانسته است میان جهان اجتماعی سیاسنبو و واقعیت های جامعه ارتباطی دوسویه برقرار سازد. داستان دارای زمینه های ریالیستی است که وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی  در آن انعکاس یافته است.
    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, ساختارگرایی تکوینی, لوسین گلدمن, داستان سیاسنبو, محمدرضا صفدری
    Ziba Ghalavandi *, Ali Hajipoor
    Literary sociology is an interdisciplinary field that seeks to scientifically examine the relationship between literary structure and society. Goldman, one of the theorists in this branch, aims to create a meaningful connection between a literary work and significant aspects of social life in his method (genetic structuralism). In this approach, the relationship between a literary work and society is examined to reveal the political, historical, and social dimensions of society and their alignment with the artistic work for the reader. According to this theory, the form and content of a literary work are shaped under the influence of social structures. This study takes a sociological approach to analyze the story "Siyasonbo" to investigate the historical, social, and cultural dimensions of this work based on Goldman's genetic structuralism. This analysis is conducted in two stages: reception and interpretation. In the reception stage, the structure of the work is examined, and in the interpretation stage, the political, economic, social, and cultural structures of the work are investigated in connection with society. The basis of this research is based on reading, textual analysis, and the library research method. The findings of the study show a close relationship between the historical events of the author's time and the structure of the work. Political incidents in the south have influenced the formation of the author's mental structures and the creation of the work. The problematic character of the novel is, in fact, a small sample of the outside society belonging to the middle class. The structure of Siyasonbo, according to Goldman's model, aligns with the political and social structures of society, and poverty, injustice, and anti-colonialism are manifestations of the author's worldview. Safdari has successfully established a two-way connection between the social world of Siyasonbo and the realities of society; the story has realistic backgrounds in which the political, cultural, and social situations are reflected.
    Keywords: Literary Sociology, Genetic Structuralism, Lucien Goldman, Siyasonbo Story, Mohammadreza Safdari
  • وحید خیری، حمید ولی زاده*، حسن اسماعیل زاده باوانی، مهین حاجی زاده

    نقد جامعه شناسی از شیوه های نقد ادبی است و نقد ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن یکی از زیر مجموعه های آن می باشد که به بررسی ارتباط و تشابه میان ساختار اثر ادبی و ساختار جامعه می پردازد. طارق بکاری، نویسنده مراکشی در رمان مرایا الجنرال با نگرشی تاریخی به مقوله های استعمار، ازخودبیگانگی فرهنگی و غرب زدگی و نفوذ نظام سرمایه داری در جهان عرب اشاره کرده است و اثرش ساختاری معنادار دارد. بنابراین پژوهش حاضر می کوشد بر اساس نظریه گلدمن، جهان بینی حاکم بر رمان مرایا الجنرال را بیان کند و تحولات سیاسی و اجتماعی بازنمایی شده مراکش را در متن این رمان نشان دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متن رمان مرایا الجنرال بازتابی از ساختار جامعه مراکش در دهه هفتاد تا نود میلادی است که جهان بینی پنهان آن، نگرش انتقادی طبقه ای از روشنفکران چپ گرا و سوسیالیست مراکشی است که با تکیه بر آگاهی طبقاتی خود برای رسیدن به آزادی، علیه نظام استبداد در مراکش می شورند، ولی استعمار غرب و نظام سرمایه داری با ازخودبیگانگی و تفرقه میان مراکشی ها مانع از تحقق آگاهی آرمانی این طبقه می شود. در سطح فرهنگی مراکشی ها به خاطر کپی برداری از فرهنگ غربی، دچار تعارضات فرهنگی و ازخودبیگانگی شده و سبب رواج فساد اخلاقی و توسعه نفوذ بیگانگان شدند و در سطح اجتماعی؛ خفقان و نبود آزادی بیان، مراکشی ها را مایوس و سرخورده می کند و مردم در فرایند اداره کشور به حاشیه رانده می شوند و در سطح سیاسی نیز استعمار حوزه نفوذ خود را توسعه داده و با سرنگون کردن یک دیکتاتور، دیکتاتور دست نشانده دیگری را جایگزین او می کند.

    کلید واژگان: نقد جامعه شناسی, ساختارگرایی تکوینی, لوسین گلدمن, طارق بکاری, مرایا الجنرال
    Vahid Kheiry, Hamid Valizadeh *, HASAN ESMAILZADE, Mahin Hajizadeh

    Sociological criticism is one of the methods of literary criticism, and Lucien Goldman's constructive structuralist criticism is one of its subsets, which examines the relationship and similarity between the structure of a literary work and the structure of society. Tariq Bekari, a Moroccan writer, has mentioned the categories of colonialism, cultural alienation, westernization and the influence of the capitalist system in the Arab world with a historical perspective in his novel Maraya General, and his work has a meaningful structure. Therefore, the current research tries to express the worldview of the novel Maraya General based on Goldman's theory and show the political and social developments of Morocco represented in the text of this novel. The findings of the research indicate that the text of Maraya General's novel is a reflection of the structure of the Moroccan society in the 1970s to the 1990s, whose hidden worldview is the critical attitude of a class of Moroccan left-wing and socialist intellectuals who rely on their class consciousness to achieve freedom. They rebel against the authoritarian system in Morocco, but Western colonialism and the capitalist system prevent the realization of the ideal consciousness of this class by alienating and dividing Moroccans. At the cultural level, because of copying the western culture, Moroccans have suffered cultural conflicts and alienation and caused the spread of moral corruption and the development of the influence of foreigners, and at the social level; The suffocation and lack of freedom of speech make Moroccans disappointed and frustrated,

    Keywords: Critique of Sociology, Developmental Structuralism, Lucien Goldmann, Tareq Bakari, Marāyā al-General
  • هومن ناظمیان*، زهرا نیک زاد شهریور

    رمان القوس والفراشه نوشته ی محمد الاشعری، نویسنده، روزنامه نگار وسیاستمدار مراکشی در سال 2011 میلادی برنده ی جایزه ی بوکر عربی شد. نویسنده، معضلات اجتماعی جامعه مراکش از جمله تروریسم، بنیادگرایی اسلامی، مافیای زمین خواری ومافیای سرقت وقاچاق آثار باستانی را به تصویر کشیده است. بررسی این رمان از منظر ساختارگرایی تکوینی نشان می دهد جهان نگری منعکس شده در این اثر متعلق است به طبقه ی روشنفکران چپ گرای مراکش که محمد الاشعری نیز سالها یکی از آن ها به شمار می رفت. این جهان نگری در مبارزه واعتراض تجلی می کند: مبارزه واعتراض به مافیای تروریسم، مافیای املاک، مافیای قاچاق، ناهنجاری های اجتماعی وزد وبندهای سیاسی واقتصادی. یوسف الفرسیوی، شخصیت اصلی وراوی داستان، یک مبارز وروزنامه نگار چپ گرا است که مصداق قهرمان مساله دار در نظریه گلدمن است که به دلیل پیوستن فرزندش به القاعده و مرگ انتحاری او، رنگ باختن ارزشهایی که به خاطر آنها مبارزه کرده وانواع ناهنجاری های اجتماعی واقتصادی در جامعه مراکش، سرخورده، خشمگین ومعترض است.

    کلید واژگان: محمد الاشعری, القوس والفراشه, ساختارگرایی تکوینی, گلدمن. جهان نگری, قهرمان مساله دار
    Houman Nazemian*, Zahra Nikzad Shahrivar

    The novel Al-Qaws and Al-Farasha (The Arch and the butterfly) written by Mohammed Achaari a Moroccan politician, novelist and journalist was the winner of the international prize of the Arabic fiction in 2011 commonly with Raja’a Alem Saudi novelist. The author has portrayed the social problems of the Moroccan community including terrorism, Islamic fundamentalism, land grabbing and antique smuggling. Studying the novel based on Genetic structuralism reveals that the worldview in the novel belongs to the class of intellectual leftist wings with the author was one of them for years. And it appears protest and in struggle against terrorism, Islamic fundamentalism the gangs of real estate, land grabbing and financial collusions. Yousef the main character in the novel is a leftist fighter and journalist and he is a sample of problematic hero according to Goldmann’s theory. Who is disappointed, angry and protestant because of death of his son as a member of Al-Qedah, dwindle of the left values and social and economic problems in Moroccan community.

    Keywords: Mohammaed Achaari, Al-Qaws, Al-Farasha, Genesisstructuralism, Goldmann, worldview, problematic hero
  • پریسا گلیاری، رضا برزویی*، بدریه قوامی، جمال ادهمی
    رمان درازنای شب، اثر جمال میرصادقی براساس نظریه جامعه شناسانه لوسین گلدمن با روش تحلیلی - توصیفی بررسی شد. گلدمن بر این باور بود که اثر ادبی را نه یک فرد، بلکه جهان بینی یک جمع و گروهی که وی بدان تعلق دارد؛ می آفریند و روش خود را ساختارگرایی تکوینی نام نهاد که پایگاه اجتماعی نویسنده، عامل اساسی این گونه از ساختارگرایی است. میرصادقی نیز نویسنده ای واقع گراست که در خلال آثارش به طرح مشکلات عصر می پردازد که بازتابی از واقعیت های اجتماعی است و با توجه به آنکه کلیت آثارش با اوضاع اجتماعی ارتباط دارد، می توان رمان های او را ازجمله رمان درازنای شب را ازمنظر جامعه شناختی بررسی کرد که موجب نگرشی تازه در شناخت آثارش می شود. یافته هایی که در بررسی رمان درازنای شب براساس نظریه گلدمن حاصل می شود نکات قابل توجهی را شامل می شود ازجمله اینکه رمان او از ساختار اجتماعی برخوردار است و برجسته ترین مضامین مطرح در آن، فقر فرهنگی و اقتصادی و تقابل سنت و تجدد است که منجر به گسست و انقطاع نسلی می شود. هدف از نوشتار پیش رو، بررسی مفاهیم و مسایل اجتماعی رمان برمبنای نظریه گلدمن و تاثیر محیط و اجتماع در آثار نویسنده و بررسی اعتقادات و باورها در رمان است. دیگر اینکه بنابر نظریه گلدمن، نویسنده به عنوان کارگزار طبقه اجتماعی، نمایانگر جهان بینی طبقه متوسط است. در رمان میرصادقی نیز درمی یابیم که جهان نگری موجود در اثر، همان جهان بینی طبقه متوسط است که با رسیدن به حداکثر آگاهی ممکن، توانسته است آگاهی طبقاتی را در طبقه متوسط نمایان سازد.
    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, ساختارگرایی تکوینی, لوسین گلدمن, جمال میرصادقی, درازنای شب
    Parisa Golyari, Reza Boezoiy *, Badri Qavami, Jamal Adhami
    The present study aims to provide a sociological reading based on Lucien Goldman's theory in the novel 'The length of the Night' by Jamal Mirsadeghi with an analytical-descriptive method that deals with a significant relationship between social structure and the structure of the literary text. Goldman called his method developmental structuralism, which is an important factor in the emergence of developmental structuralism of the author's social base. He believed that the literary work is created not by an individual but by the worldview of a group and a group to which it belongs, and Mirsadeghi, is a realist writer, raises issues of the problems of the time in his works that reflect the social facts. Which is a new approach in recognizing his works and reached the important findings that the novel has a social structure And the most prominent social themes are cultural and economic poverty and the confrontation between tradition and modernity which has led to a generational rupture and according to Goldman's theory, the author as a social class agent represents the middle class worldview and the existing worldview is the result of the same worldview of the middle class, which, by reaching the maximum possible consciousness, has been able to show class consciousness in the middle class.
    Keywords: Sociology of Literature, Developmental Structuralism, Lucien Goldman, Jamal Mirsadeghi, The length of the night
  • محمدحسین جواری *، نعیمه کریم لو

    نقد جامعه شناختی ادبیات دانشی نوین است که به مطالعه تاثیر جامعه بر ادبیات و برعکس، تاثیر ادبیات بر اجتماع می پردازد. در حقیقت، هر اثر ادبی علی رغم ادعایی که می تواند مبنی بر بی بهره بودن از تاثیرات اجتماعی داشته باشد، هرگز به دور از واقعیات سیاسی و اجتماعی عصر خود نیست. جهان بینی نویسنده که متاثر از آگاهی فرهنگی و اجتماعی وی از اجتماع خود می باشد، سهم قابل توجهی در ایجاد اثر ادبی او دارد. بدین ترتیب، طبق نظر لوسین گلدمن، اثر ادبی، بیان جهان بینی یک گروه اجتماعی است. بنابراین، برخلاف پیشتازان این نقد، وی اثر ادبی را در کانون توجه خود قرار داده و سعی می کند بین زندگی ادبی و اجتماعی پیوند ایجاد کند. طبق نظر گلدمن، اثر ادبی محصول یک انسجام درونی خودمختار است که می تواند بی ارتباط به عقاید آگاه نویسنده باشد. بر همین اساس، در این مقاله به دنبال منظور و نیت نویسنده نیستیم بلکه مطابق با نظریه ساختارگرایی تکوینی، تحلیل خود را با بررسی ساختارهای متنی شروع خواهیم کرد و سپس ریشه این داده های بدست آمده از ساختار متن را در ساختار جامعه مطالعه خواهیم کرد. برای این مطالعه، به بررسی رمانی شناخته شده از کامو به نام طاعون خواهیم پرداخت. هدف ما این خواهد بود که شباهت های بین ساختار اثر و اجتماع را بیابیم و بدانیم که چگونه طاعون می تواندمعرف و بازتاب جامعه نویسنده باشد.

    کلید واژگان: آلبر کامو, لوسین گلدمن, طاعون, ساختارگرایی تکوینی, جهان بینی
    Mohammad Hossein DJAVARI*, Naïmé KARIMLOU

    On sait que la critique sociologique de la littérature est une nouvelle science qui cherche à étudier l’influence de la société sur la littérature, et vice-versa. Une œuvre littéraire même si elle prétend être dénuée des marques sociologiques, elle n’est jamais séparée des réalités politiques et sociales de son époque. La vision du monde de l’écrivain qui est sous l’influence des connaissances culturelles et sociales de son milieu, concourt à la formation d’une partie considérable de sa création littéraire. De même, selon la théorie de Lucien Goldmann, l’œuvre littéraire est l’expression de la vision du monde d’un groupe social. Alors, au contraire de ses devanciers, il valorise le texte et essaie ainsi d’unifier la vie littéraire et la vie sociale. Goldmann considère l’œuvre littéraire comme le produit d’une logique interne autonome qui pourrait être indépendante des intentions conscientes de l’auteur. En ce sens, dans cet article on ne vise pas à prendre en considération l’intention de l’auteur, mais nous essayons à travers la théorie du structuralisme génétique, de commencer notre étude par une analyse des structures textuelles et puis de trouver la genèse de ces données textuelles dans les structures de la société. Pour cette étude, nous avons choisi un roman fameux d’Albert Camus, La Peste. Notre objectif sera donc d’illustrer des analogies entre la structure de l’œuvre et celle de la société et de savoir en quoi La Peste en est la représentation et le reflet.

    Keywords: Albert Camus, Lucien Goldmann, La Peste, structuralisme génétique, la vision du monde
  • ساره تربیت *، محمد عنایتی قادیکلایی
    با مطالعه و بررسی آثاری که پیرامون نقد ادبی نگاشته شده اند، می توان دو رویکرد عمده را از یکدیگر متمایز کرد: در رویکرد اول، اثر و متن ادبی، تنها انعکاس دهنده ی ذهنیت مولف خویش دانسته شده و متن، تابعی از عوامل تعیین کننده ی بیرونی است. رویکرد دوم اما بر خلاف رویکرد اول، محوریت را به متن و اثر ادبی می دهد و ادبیات را تنها یک مساله ی زبانی می داند. با این وجود، برخی از صاحب نظران مانند آلبر کامو و لوسین گلدمن در ادبیات غربی و صائب تبریزی و دکتر شفیعی کدکنی در ادب فارسی، اعتقادی به جدایی لفظ (متن) و محتوا (درون مایه) ندارند. این گروه برآنند که زبان و اندیشه دو روی یک سکه اند و نمی توان آن ها را جدای از هم انگاشت. در مقاله ی حاضر با استفاده از نظریه ی ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن، متفکر و جامعه شناس مجارستانی، رابطه ی متقابل صنایع بدیعی (به عنوان یکی از عناصر لفظی متن) در شعر سهراب سپهری و محمدرضا شفیعی کدکنی با جهان نگری (درون مایه های فکری) آن ها مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. شیوه ی پژوهش، تحلیل محتوا بر اساس مطالعات کتابخانه ای و هدف اصلی مقاله نشان دادن میزان تاثیر متقابل زبان و معنا در شعر این دو شاعر معاصر است.
    کلید واژگان: سهراب سپهری, محمدرضا شفیعی کدکنی, ساختارگرایی تکوینی, صنایع بدیعی, جهان نگری
    Mohammad Enayati Ghadikolai, Sara Tarbiat *
    If we study and peruse works about literary criticism, we can distinguish two main perspectives: according to first perspective, belles-lettres, only reflect what is in their author's mind and text is a product of external determinant factors. Second perspective, contrary to first perspective, focuses on belles-lettres and regards literature as a language-game. Nevertheless there are some literati who do not believe in separation between words (text) and theme (content). Albert Cammo and Lousian Goldman in the west, Saeb Tabrizi and Dr Shafiee Kadkani in Persian literature are among this group. This group declaims that there is no separation between language and thought. This article tries to compare and study interrelationship between figures of speech (as one verbal elements of text) and world view (as subjective content) in Sohrab Sepehri and Mohammadreza Shafiee Kadkani's poems by use of Lousian Goldman's genetic structuralism theory. the main objective of this paper is that shown the interaction between language and meaning in the poem if this two Contemporary poet.
    Keywords: Sohrab Sepehri , Mohammadreza Shafiee Kadkani, genetic structuralism, figures of speech, world view
  • صبا پژمان فر، مجید سرمدی

    ایران کشوری کهن و متمدن بوده است و با کمی ‎دقت در متون حماسی آن که بن مایه‎های فکری کهن دارند و اسطوره‎ها‎ را در خود جای داده‎اند می‎توانیم ردپای بسیاری از پدیده‎های اجتماعی را که در جوامع کهن - نه فقط جوامع مدرن- هم وجود داشته‎اند بیابیم و از این طریق ادعا کنیم که با جامعه روبرو بوده ایم. به ویژه جامعه‎ای که هویت در آن شکل گرفته بوده و احساسات ملی مردمانش از آن حمایت می‎کرده است. ادبیات تولید شده در‎ یک جامعه به بهترین شکل، نوع‎ اند‎یشه‎ای را که برخاسته از اوضاع اجتماعی‎ یک جامعه است می‎نمایاند. از جمله‎ی مهم ترین پدیده‎ها‎ی اجتماعی موجود، پدیده‎ی اجتماعی انقلاب - به مفهوم مدرن آن نه شورش و قیام- است که در داستان پادشاهی ضحاک رخ نشان می‎دهد. از آنجا که داستان ضحاک و کاوه اسطوره ای است پس با رویارویی با پدیده‎ها‎ی اجتماعی در متون ادبی موجود می‎توانیم نتیجه بگیریم که حداقل در ‎اند‎یشه‎ی ایرانی - از آنجا که اساطیر آنقدر کهن هستند که نمی‎توان برای آن داده‎ی اجتماعی ‎یافت- که خاستگاه اساطیر است این مفاهیم وجود داشتهاند.در این جستار هدف بر این است که با بررسی داستان ضحاک و قیام کاوه بر اساس ساختارگرایی تکوینی گلدمن بتوانیم ثابت کنیم که پدیده‎ی اجتماعی انقلاب در ایران باستان وجود داشته است و این بسیار کهن‎تر از زمانی است که انقلاب‎ها‎ی اجتماعی به ثبت رسیده است.

    کلید واژگان: اسطوره, انقلاب, ساختارگرایی تکوینی, شاهنامه, شهر, ضحاک, کاوه, گلدمن
    Saba Pezhmanfar, Majid Sarmadi

    Iran is an ancient civilized country. A search in its epic literature with venerable motifs and myths can lead us to trace back the track of many social phenomena of old-time societies in Iran, and so to claim this country to have been a community, especially one the members of which had had identity and their nationalism had always supported it. The literature produced in a community will fully reflect the ideas and introspections rooted in its social conditions. Revolution, as a social phenomenon and in its modern concept rather than uprising or rebellion, has been manifested in the story of Zahhak. This story of Zahhak and Kava is a mythical narration, and while the myths are so old that no social data could be found for them, then considering the social phenomena in Persian literary texts it can be concluded that revolution is as old as the ancient Iranian community. The present paper studies Kava’s fighting against Zahhak based on Lucien Goldmann’s theory of “Genetic Structuralism” in order to conclude that the social phenomenon of revolution had been chronicled in Iran before any other community

    Keywords: Myths, Revolution, genetic structuralism, Shahnameh, city, Zahhak, Kava, Lucien Goldmann
  • احمد خیالی خطیبی، رقیه شعبانلویی*

    مفهوم مهاجرت به عنوان پدیده ای سیاسی ، اجتماعی در پدیدار های فرهنگی مهاجرانی نمود می یابد که بنا بر دلایلی به اجبار یا به اختیار ترک وطن گفته اند. بازتاب شرایط حاشیه ای و گسیختگی جغرافیایی و تداخل فرهنگی در جامعه میزبان در رمان های ادبیات مهاجرت به عنوان گونه ای ادبی با صدایی حاشیه ای و معترض به وضعیت موجود کشور و متن واقعیت های مسلط بازنمون انتقادی اوضاع سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد بود. جدایی جغرافیایی متن جامعه مهاجرت از متن واقعیت های کشور مبداء باعث گردیده تا در پدیده فرهنگی رمان های ادبیات مهاجرت با اعلام خودمختاری انتقادی این متون از متن واقعیت های اجتماعی جامعه مبداء و به تبع آن با درگیری موقتی متن جامعه مهاجر با جامعه میزبان ، پیامدهای زیرساختی در جامعیت محتوایی نمود یابد که در رمان های این گونه ادبی به کلیت شکلی در آمده است . لذا میدان واقعیت های مسلط جامعه ی مبداء و معضلات جامعه مهاجر با جامعه ی میزبان  ، در جستار ادبی جان های از تن گسیخته ی جامعه مهاجر در روایت داستانی بحران هویتی رانده شده از وطن نه به عنوان مرجع الهام که به عنوان موضوع مورد تفکر نویسندگان مهاجر ، در کنش های شخصیت ها و ساحات زمان و مکان وقوع روایت در دنیای متن مورد بررسی قرار می گیرد . در این مقاله با توسل به استراتژی خواندن انتقادی جامعه شناسی ادبیات و نظریه میدان مکتب ساختارگرایی تکوینی، با نقد پاره ای از آثار رمان نویسان مطرح مهاجر افغان به بازتاب وضعیت موقتی مقوله ی مهاجرت در زمان- مکان روایی رمان های مهاجران افغان پرداخته می شود .

    کلید واژگان: افغانستان, مهاجرت, وضعیت موقتی, مکان- زمان, رمان, ساختارگرایی تکوینی
    Ahmad Khiali Khatibi, Roghayeh Shabanlouei *

    Concept of migration as a political and social phenomenon has presence in immigrants’ cultural creative process, people who have left their home country forcibly or voluntarily. Marginalized conditions, geographical separation and cultural interaction with the host country are reflected in migration novels as kind of literature with marginalized voice, opposing existing situation in the country and present totalitarian realities which is critical mirroring of country’s political, social and cultural circumstances. Geographical separation of migration society content from home country’s realities content has caused the cultural phenomenon of migration literature’s critical declaration of autonomy, consequently with temporary engagement between migrant society content and the host country’ s, fundamental structure appears in integral content which comes in its whole form in novels of this literature genre. So the “field” of dominant realities of country of origin society, complication and fraction between migrant society and the host society is stated in migrant society wandering isolated bodies literature quest, in fictional narrative of the ones pushed out of their homeland struggling with identity crisis, not only as source of inspiration but also as subject of migrant thought process, be examined in characters interactions and  areas of narrative time and place is occurrence in  the world of text . This research will attempt to study success of migration literature genre in introduction of Afghanistan society through, comprehension of position of the genre in Afghan literature, study of evolution process of writing novels among migrant authors, and also with resorting to critical study of sociology of literature and “field’’ theory of Developmental structuralist school ,paid  To reflected the temporary situation of immigration categories at the narrative time and location  of The novel Afghan refugees.

    Keywords: Afghanistan, Immigration, Temporary condition, space – time, novel, genetic structuralism
  • کامران شاهمرادیان، شایسته ابراهیمی
    گستردگی مضمون در هزار و یک شب کم نظیر است؛ یکی از این مضامین، عشق است. از آن جا که عشق مضمونی است که تقریبا در سراسر این کتاب ردپایش به چشم می خورد، بررسی در این زمینه ضروری می نماید. منظور از داستان های عاشقانه، داستان هایی است که موضوع اصلی آن ها از آغاز تا فرجام، عشق و ماجرای عاشق و معشوق است. در این پژوهش نخست، هزار و یک شب از لحاظ مضمونی بررسی و سپس، داستان های عاشقانه آن بازشناخته می شود. در ادامه، به نقد این اثر از دیدگاه جامعه شناسی با رویکرد ساخت گرایی تکوینی گلدمن پرداخته می شود و با توجه به آن، قصه های عاشقانه هزار و یک شب طبقه بندی و تحلیل می شوند. این طبقه بندی در واقع، گونه شناسی داستان های عاشقانه هزار و یک شب است. از دیدگاه گلدمن، ساختارهای اثر با ساختارهای اجتماعی پیوندی وثیق دارند و باید جهان بینی پنهان اثر دریافت و ارتباطش با جهان بینی عام تری که همان اجتماع و ذهن فرافردی است آشکار شود. بنابراین، انتظار است پس از این تحقیق، به چگونگی شکل و ساختار داستان های عاشقانه هزار و یک شب دست یابیم و تعداد و گونه هایش را بشناسیم، خاستگاه داستان های هر طبقه را نشان دهیم و نقش تفاوت های فرهنگی و اقلیمی مردم گروه و طبقه ای اجتماعی را در شکل گیری این داستان ها مشخص کنیم.
    کلید واژگان: هزار و یک شب, عشق, داستان های عاشقانه, ساختارگرایی تکوینی, گلدمن, ریشه یابی
    Kamran Shaahmoraadiyan, Shayesteh Ebrahimi
    The diversity of themes that exists in Thousand and a Night stories cannot be seen anywhere else. One of these themes is Love. Since love is a theme whose trace can be found everywhere in this book, its analysis is inevitable. From Love Stories, we mean stories in which love is the main subject from the beginning to the end. In this research, the Thousand and a Night has been analyzed with regard to its theme, and then its love stories are identified. These stories are then criticized from a sociologiacal point of view, using Goldman’s genetic structuralism. A taxonomy of these stories are delivered afterwards. This taxonomy is in fact the typology of "One Thousand and One Night" book. According to Goldmann, the work’s structures have strong associations with social structure. Therefore we should discover their underlying ideologies and their relation with larger ideologies of society and social mind. Therefore it is expected that once this research has come to a conclusion, we can at least identify the form and structure of its love stories, and tell the number of types that represent their social origins and designate the role of cultural and regional differences in the formation of these stories.
    Keywords: Thousand, One Nights, love, romance, genetic structuralism, Goldman, rootting
  • تقی آزاد ارمکی، شهرام زمانی سبزی
    ساز و کار اندیشه اجتماعی در ادبیات براهنی اساس تحقیق حاضر است. بدین منظور تصویر جامعه ایران در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ادبیات داستانی رضا براهنی بر اساس ساختگرایی تکوینی لوسین گلدمن مورد بررسی قرار گرفت. از میان آثار براهنی دو رمان رازهای سرزمین من و آزاده خانم و نویسنده اش (آشویتس خصوصی دکتر شریفی) انتخاب گردید و به مفهوم شناسی و مقوله بندی این مفاهیم پرداخته شد. این مطالعه با تاسی از پارسنز در چهار حوزه فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد انجام گرفت و مشخص گردید ساز و کار اندیشه اجتماعی در ادبیات براهنی رویکرد فرهنگی سیاسی است. به عبارتی رمان های وی سیاسی هستند، لیکن از طریق فرهنگ دستیابی می شوند.
    کلید واژگان: جامعه شناسی ادبیات, ساختارگرایی تکوینی, رازهای سرزمین من, آزاده خانم و نویسنده اش, رضا براهنی
  • عبدالحسین فرزاد، صبا پژمان فر

    مسالهی ادبیات و بازنمایی جهان اجتماعی در آن یکی از مهمترین عرصه های مطالعاتی جامعه شناسی است. برای شناخت تاریخ اندیشه به ویژه اندیشه ی اجتماعی می توان از آثار ادیبان کمک گرفت. رمان ژانری مناسب برای تحلیل سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر می نماید. بحث در ساختارهایی که اثر را به وجود آورده و یافتن ارتباط دوسویه ی کلیت اثر ادبی با کلیت اوضاع اجتماعی دوره ای که اثر در آن تکوین یافته، هدف اصلی این پژوهش بوده است. برای این منظور رمان سال های ابری را که دوران پرالتهاب تاریخ ایران یعنی سال های حکومت پهلوی دوم (1357 1320) را در بر می گیرد، انتخاب کرده و با استفاده از روش ساختارگرایی تکوینی و نقد تکوینی گلدمن، بر این مهم دست یافته است. نگارنده در این مقاله کوشیده است با استفاده از نقد جامعه شناختی که بر ارتباط ادبیات با محیط و طبقات اجتماعی تاکید می کند و بر اقتصاد رایج جامعه متکی است، به تحلیل رمان مورد نظر بپردازد. در نقد جامعه شناختی به روابط متقابل بین ادبیات و اجتماع توجه می شود. در این پژوهش پس از بازسازی بافت تاریخی متن و قرار دادن نویسنده و متن در چارچوب یدیولوژی طبقه ای که نویسنده به آن تعلق دارد، به این نتیجه رسیدیم که نویسنده به عنوان کارگذار طبقه ی اجتماعی با رسیدن به آگاهی ممکن گروه توانسته است آگاهی طبقاتی عامل اصلی پیدایش رمان (طبقات) را به خوبی نمایان سازد.

    کلید واژگان: گلدمن, رمان, نقد جامعه شناختی, ساختارگرایی تکوینی, واقع گرایی, فرهنگ عامه ی کرمانشاه
  • از ساختار معنادار تا ساختار رباعی / (نگاهی جامعه شناختی به ارتباط میان جه ان بینی عصر رودکی با ساختار رباعی)
    احمد خاتمی، منا علی مددی، عیسی امن خانی
    رباعی قالب شعری ای است که نخست در میان شاعران ایرانی رواج یافته، سپس به شعر عرب راه پیدا کرده است؛ اما با وجود آنکه عده ای چون شمس قیس رازی رباعی را ساخته رودکی می دانند، به دلیل عدم وجود اسناد کافی، درباره اینکه مبدع آن چه کسی است، اتفاق نظری وجود ندارد؛ تا جایی که گروهی معتقدند که رباعی ریشه در خسروانی های پیش از اسلام داشته است و برخی نیز نخستین رباعی ها را به صوفیه منسوب کرده اند.
    در این مقاله نویسندگان با اعتقاد به اینکه چنین پژوهش هایی نتیجه متقنی نخواهد داشت، این موضوع را از منظری دیگر نگریسته، تلاش کرده اند تا با استفاده از نظریه ساختارگرایی تکوینی لوسین گلدمن که میان شکل اثر و جهان نگری حاکم بر عصری که اثر در آن شکل گرفته است، ارتباط برقرار می کند نشان دهند که چگونه قالب رباعی البته در معنای مصطلح و امروزی آن که از ساختاری منطقی برخوردار است، انعکاس جهان نگری عقلانی شاعران خردگرای سبک خراسانی است، نه شکل تکامل یافته شعر ایران پیش از اسلام.
    کلید واژگان: رودکی, رباعی, ساختارگرایی تکوینی, ساختار معنادار
    Ahmad Khatami, Mina Ali Madadi, Isa Amankhani
    Quatrain is a form that first enjoyed wide currency among Iranian poets, then it found its way to Arab poetry; however, though it is believed by some, like Shams Qys Razi, that Rudaki first developed quatrain, due to lack of adequate documentation, there is no agreement on who was its inventor. Some believe that quatrain can be traced to the pre-Islamic form of poetry known as Khusrovani, others relate it to Sufis. In this paper, the authors believe that such arguments will never lead to a defensible result. So the issue needs to be viewed from another perspective. To do so, using Lucien Goldman’s theory of Genetic Structuralism, according to which there is a homologous relationship between the inherent structure of literary works and the key structures of the social context of the author, they have tried to show how quatrain is the reflection of rationalistic worldview of the rationalist poets of the Khurasani school of poetry rather than the evolution of Iranians pre-Islamic poetry.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال