به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « غلامحسین ساعدی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «غلامحسین ساعدی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • هدی عرب زاده*

    فرهنگ اقلیمی، مجموع باورها، افکار، عواطف، روحیات و ارتباطات اعضای جامعه بومی است که یکی از منابع غنی در تولید آثار ادبی شناخته می شود. همین زمینه مشترک، شده است نویسندگان برجسته ای نظیر جلال آل احمد و غلامحسین ساعدی در کنار خلق آثار ادبی به مطالعه و تحقیق و تدقیق در فرهنگ عامه مناطق مختلف ایران بویژه نواحی کمتر شناخته شده روی بیاورند. نگارنده در این مطالعه در پی آن است تا چگونگی به کارگیری عناصر فرهنگ اقلیمی و بومی را در تولید اثر ادبی بر مبنای دو اثر غلامحسین ساعدی اهل هوا و ترس و لرز  بررسی کند.روش مطالعه تطبیقی- تحلیلی است. نتیجه این بررسی نشان می دهد که ساعدی در نگارش ترس و لرز عمده مصادیق و عناصر داستانی را نظیر زمان، مکان، شخصیت های داستانی و گره افکنی و گره گشایی از مجموعه باورهای بومی و اقلیمی مردم جنوب گرفته است؛ به عنوان مثال زمان در ترس و لرز مطابق باورهای عامیانه غیرتقویمی و اسطوره ای است.

    کلید واژگان: فرهنگ عامه, فرهنگ اقلیمی و بومی, غلامحسین ساعدی, اهل هوا و ترس و لرز}
    Hoda Arabzadeh*

    Regional culture, encompassing the collective beliefs, thoughts, emotions, attitudes, and interactions among members of any indigenous community, is recognized as a rich source in the production of literary works. This common ground has led prominent writers such as Jalal Al-e Ahmad and Gholamhossein Sa'edi to delve into the study, research, and scrutiny of the culture prevalent in various regions of Iran, especially lesser-known areas. The author of this study aims to investigate how indigenous and regional cultural elements are employed in the production of literary works based on two works by Gholamhossein Sa'edi, "Ahle Hawa" and "Tars-o-Larz."The methodology employed in this study is comparative-analytical. The results of the investigation indicate that Sa'edi, in writing "Tars-o-Larz," deliberately incorporates numerous instances and narrative elements such as time, place, characters, and plot twists derived from the collective indigenous and regional beliefs of the southern people. For instance, the concept of time in "Tars-o-Larz" aligns with non-calendar-based and mythological folk beliefs.

    Keywords: Folk Culture, Regional, Indigenous Culture, Gholamhossein Sa'edi, Ahle Hawa, Tars-O-Larz}
  • شیرزاد طایفی*، محمد شیخ الاسلامی
    از جمله ابزارهای پژوهشگر حوزه ادبی، نقد جامعه شناختی است که به کمک آن می تواند جهان متن را تحلیل کند و از رهگذار آن به انکشاف معنا دست یابد. در این پژوهش، برآنیم به روش تحلیل کیفی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و بر مبنای نظریه عمل یا کنش پیر بوردیو قصه های شش گانه ترس و لرز غلامحسین ساعدی را بازخوانی کنیم. در هر قصه تلاش کردیم به صورت مجزا عادت واره، سرمایه، موقعیت هر شخصیت در میدان مورد نظر و روابط ایشان را بررسی کنیم. دستاوردهای پژوهش نشان می دهد: 1. فقر و کمبود سرمایه فرهنگی و اقتصادی مهم ترین عامل برای ایجاد و گسترش خرافه، ترس و به ویژه تحمیل آن به عنوان عادت واره اهالی آبادی است. 2. یکی از عادت واره های برجسته اهالی ترس و انفعال است که به طرق مختلف آن را دائما بازتولید می کنند و به نسل بعدی انتقال می دهند 3. با وجود کمبود و فقر سرمایه، اهالی سعی می کنند موقعیت خود را در میدان حفظ و حتی برای ارتقای آن تلاش کنند. مبنای رابطهشان، بر اساس موقعیت شان در میدان تغییر می کند و حتی به نزاع روی می آورند. 4. به هنگام خارج شدن اهالی از آبادی یا ورود شخص یا اشخاصی به آن جا، اهالی احساس خطر می کنند؛ به ویژه کسانی که از سرمایه اقتصادی برخوردارند بیش از دیگران دچار ترس و لرز می شوند. 5. همبستگی اهالی با پیشروی قصه ها به تدریج کاهش می یابد و در قصه ششم به طور کامل فروپاشی روابط اهالی علنی می شود. 6. با پیشروی قصه ها از میزان کنشگری شخصیت ها کم می شود و به سمت کنش پذیری پیش می روند.
    کلید واژگان: نقد جامعه شناسی, پیر بوردیو, نظریه کنش, غلامحسین ساعدی, ترس و لرز}
    Shirzad Tayefi *, Mohammad Sheikholeslami
    One of the tools of a researcher in the field of literature is sociological critique, with which he can analyze the world of the text. In this study, we try to re-read the six stories of fear and trembling of Saedi through qualitative analysis and based on library studies and Pierre Bourdieu's theory of action. we tried to examine the habitus, capital and position of characters in the field and their relationships separately. The research achievements show: 1- Poverty and lack of cultural and economic capital are the most important factors to create and spread superstition, fear and especially its imposition as a habitus of the villagers. 2- poverty is the prominent habits of people in fear and passivity field, which they constantly reproduce it in different ways. 3- Despite the lack and poverty of capital, the residents try to maintain their position in the field and even try to improve it. Depending on their position on the field, the basis of their relationship changes and they even turn to conflict. 4- When the residents leave the village or a person or persons enter it, the residents feel danger; especially those who have economic capital are more afraid and shivering than others. 5- The solidarity of the inhabitants with the progression of the stories decreases gradually, and in the sixth chapter, the relations of the inhabitants are completely destroyed. 6- As the stories progress, the level of activism of the characters decreases and they move step by step towards reactivity.
    Keywords: Sociological Criticism, Pierre Bourdieu, Theory Of Action, Gholamhossein Saedi, Fear, Trembling}
  • فتانه قجقی، نعیمه کیالاشکی *، قربانعلی آقااحمدی، فرشته مومنی
    زمینه و هدف

    ارتباط میان ادبیات و پدیده ها و وقایع اجتماعی یکی از زمینه های مطالعه در سالهای اخیر است که در رویکردهای ادبی و مطالعات فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که نقد جامعه شناختی ادبیات با توجه به این پیش فرض اصلی که تغییر و تحولات اجتماعی در آثار ادبی مجال بروز و ظهور مییابند، بر طبق نظریاتی از جمله نظریه لوکاچ مورد توجه قرار گرفته است. جامعه شناسی ادبیات و تبدیل آن به رویکرد و نظریه ادبی با روی کار آمدن نظریات جورج لوکاچ صورتی علمی و نقدانه به خود گرفت. نظریه «بازتاب واقعیت» ادبیترین نظریه جامعه شناختی این متفکر و اندیشمند مجارستانی در نقد ادبی است که در سبک رئالیستی که بازتابی از ماهیت و کلیت اجتماعی است بخوبی به نمایش درمی آید. تلقی و رویکرد نقد جامعه شناختی لوکاچ آن است که رمان تنها پوسته و قشری سطحی از واقعیت نیست، بلکه بازتابی پویا، عمیق و حقیقتی از واقعیت است که ساختار ذهنی نویسنده را که خود منعکس از جامعه است، در بطن خویش به تصویر میکشاند. از این رو هدف بررسی پیش رو بررسی و تحلیل جامعه شناسانه آثار یکی از نویسندگان مطرح و نام آور سبک رئالیستی ادبیات فارسی یعنی غلامحسین ساعدی بر اساس نظریه لوکاچ است.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی با کاربست نظریه لوکاچ در گزیده ای از داستانهای غلامحسن ساعدی به بحث و بررسی خواهد پرداخت.

    یافته های پژوهش: 

    یافته های پژوهش بیانگر آن است که آثار غلامحسن ساعدی بخوبی به انعکاس مسائل اجتماعی پرداخته است.

    نتایج پژوهش: 

    ساعدی مشکلاتی را که گریبانگیر مردم جامعه است در کشاکش تحولات مدرنتیه و گذر از مظاهر سنتی، در اکثر داستانهای خود به تصویر کشیده است. انزوا، پریشانی، خرافات، اضطراب، گمشدگی، عدم تمرکز از جمله مشکلات رایج در داستانهای ساعدی است. وی نه تنها به این تعارضات و تناقضها بصورت شدیدی واکنش نشان میدهد بلکه بر عقب ماندگیهای موجود در جامعه که ریشه در سنتها و باورهای نادرست دارد نیز میتازد.

    کلید واژگان: نقد جامعه شناختی, جورج لوکاچ, بازتاب واقعیت, رمان معاصر, غلامحسین ساعدی}
    Fataneh Ghojoghi, Naeimeh Kialashki *, GhorbanAli Agha Ahmadi, Fereshte Momeni
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The relationship between literature and social phenomena and events is one of the fields of study in recent years, which has received much attention in literary approaches and cultural studies. To the extent that the sociological criticism of literature has been considered according to theories such as Lukács"s theory, according to the main assumption that social changes and transformations occur in literary works. Sociology of literature and its transformation into a literary approach and theory With the application of George Lukacs" ideas, it took on a scientific and critical form. The theory of "reflection of reality" is the most literary sociological theory of this Hungarian thinker and thinker in literary criticism, which is well demonstrated in the realist style which is a reflection of the nature and totality of society.; Rather, it is a dynamic, deep and true reflection of reality that depicts the author"s mental structure, which is itself a reflection of the society, in its heart. Therefore, the purpose of the upcoming review is to analyze and sociologically analyze the works of one of the prominent and renowned writers of the realist style of Persian literature, namely Gholamhossein Saedi, based on the theory of Lukacs.

    METHODOLOGY

    This research will discuss and analyze a selection of Gholamhasan Saedi"s stories using the descriptive-analytical method using Lukacs"s theory.

    FINDINGS

    The findings of the research show that Gholamhasan Saedi"s works reflect social issues well.

    CONCLUSION

    Saedi has depicted the problems that are plaguing the people of the society in the struggle of modernity developments and the passage of traditional manifestations in most of his stories. Isolation, distress, superstitions, anxiety, loss, lack of concentration are among the common problems in Saedi"s stories. He not only strongly reacts to these conflicts and contradictions, but also attacks the backwardness in the society which is rooted in traditions and false beliefs.

    Keywords: sociological critique. George Lukacs. Reflection of reality}
  • فتانه محمودی*، الهام السادات ماهری
    هر دوی این نویسندگان نگاه ویژه ای به اساطیر فرهنگ خود داشته اند و در آثار خود، خاصه دو اثر انتخابی این پژوهش، به اقتباسی نیمه وفادارانه نسبت به این اسطوره ها دست زده اند. کوکتو با بازخوانی اسطوره اودیپ در این آثار، به دنبال نشان دادن انسان معاصر در برابر دستگاه سیاسی و دستگاه قضا و قدر یا همان سرنوشت و ساعدی با بازآفرینی داستان اسطوره ای ضحاک بوده اند. نتیجه حاصل از پژوهش بیانگر این نکته است که اسطوره اودیپ، که ژان کوکتو به دنبال نشان دادن خلع سلاح انسان در مقابل سرنوشت خویش آن را انتخاب کرده است، مانند اسطوره شخصی او نمود می یابد و از طرفی اسطوره جمشید که به عنوان اسطوره روشنگر در داستان ضحاک تجلی می یابد می تواند به مثابه اسطوره شخصی غلامحسین ساعدی در نظر گرفته شود. در نهایت نیز با مطالعه تطبیقی این دو هنرمند، به نقاط اشتراکی مانند بهره گیری از درام به منظور روشنگری، نگاه هجوآمیز به اسطوره، استفاده از ادبیات فانتزی و توجه به مضمون مرگ رسیده است.
    کلید واژگان: ژان کوکتو, غلامحسین ساعدی, اسطوره سنجی, ژیلبر دوران, ادبیات تطبیقی}
    Fataneh Mahmoudi *, Elham Maheri
    To this end, two plays were examined, "Zahak" by Gholam Hossein Sa'edi and "Infernal Machine" by Jean Cocteau. The findings of this study suggested that both of the authors paid attention to the myths of their culture, and they adapted their works, especially these two works under analysis, from these myths. Sa'edi, by recreating the myth story of Zahhak and Cocteau by recreating the Oedipus myth in their works, intended to show the conflict between contemporary man and the political system and fate. It was concluded that “Jamshid” myth that manifests as an intellectual myth in the story of Zahak can be considered as the personal myth of Gholam Hossein Sa'edi. Also, Oedipus myth chosen by Jean Cocteau which shows human disarmament against his fate, is like his own personal myth. Finally, according to the comparative analysis of the works of these two authors, some common features such as using drama for enlightenment, having satirical look at myth, using the fantasy literature, and paying attention to the death theme discovered.
    Keywords: Hossein Sa&rsquo, EDI, Jean Cocteau, Gilbert Durand, Mythocritique, Comparative literature}
  • سید احسان حسینی، ساناز ساعی دیباور*
    مفهوم بوروکراسی از واژه فرانسوی Bureaucratie، متشکل از دو بخش Bureau به معنای میز کار و Cratie به معنای قدرت، گرفته شده است. ونسان دوگونه در سال 1759 این واژه را وارد دایره واژگان سیاسی-اجتماعی فرانسه کرد؛ معادل فارسی این واژه دیوان سالاری است که به طور کلی به سازمان یا اداره ای اطلاق می شود که در چهارچوب قانون عمل می کند. غلامحسین ساعدی در کتاب شب نشینی باشکوه، مجموعه ای از دوازده داستان کوتاه، از شیوه روایت ریالیستی بهره می گیرد و با محور قرار دادن نظام و زندگی دیوان سالاری در داستان هایش، با زبانی کنایی به نوعی آسیب شناسی روانی زندگی کارمندان می پردازد. او با خلق تصویرهای ریالیستی از شخصیت هایش در قالب بیمارانی روانی، حقیر و متوهم، از چهارچوب نظام اداری ایران در اواخر دهه سی شمسی انتقاد می کند. در مقاله حاضر قصد داریم از طریق پردازش فضای داستانی در چهار داستان شب نشینی باشکوه، خواب های پدرم، دایره درگذشتگان و مفتش ایدیولوژی فردی نویسنده در خلق تصویر ریالیستی-انتقادی اش از زندگی اداری را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. بدین منظور برای تحلیل فضای داستان از نظریه ژان وسژربه ، که بر پایه رابطه متقابلی بین انسان و فضا استوار است، بهره خواهیم جست. وسژربه بر این باور است که فضا نباید فقط به عنوان چهارچوب و دکور اثر دیده شود، بلکه باید در قالب یکی از شخصیت های اصلی داستان درآید. از نظر او تنها از همین طریق می توان با آنالیز فضا به معنای واقعی اثر دست یافت.
    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, ژان وسژربه, فضای داستانی رئالیستی, دیوان سالاری, دوگانه های فضایی}
    Seyed Ehsan Hosseini, Sanaz Saei Dibavar *
    The notion of bureaucracy is derived from the French word Burecratie, which is made up of two words: Bureau meaning desk and cratie meaning power. In 1759, Vincent de Gournay introduced this term to the socio-political terminology of France. Divansalary is the Persian equivalent of this term which refers to an organization which operates within the framework of law. In his Shabneshini-e-Bashokouh, a collection of twelve short stories, Sa’edi centralizes Bureaucratic life and order to conduct a psychopathology of clerks using an ironic and humorous language. Through characterizing his fictional characters as psychopathic, belittled, and illusioned people, Sa’edi criticizes the framework of Iranian official order in the late 1330s. In the present study, we aim to examine the author’s individual ideology in his creation of his critical attitude toward clerical life through Shabneshini-e-Bashokouh, Khabha-e-Pedaram, Dayere-e-Dargozashtegan and Mofattesh through processing and analyzing the fictional space. To this purpose, in order to analyze the story space, we have used Jean Weisgerber’s theories which are based on the mutual connection between human and space. Weisgerber believes that space should not be regarded as just a framework or décor in a literary work. It should rather be considered as a main character in the story. He believes it’s only through seeing story space as a character and analyzing it that we can get to the real meaning of a literary piece.
    Keywords: Gholam-Hossein Sa’edi, Jean Weisgerber, Realistic fictional space, Bureaucracy (Divansalari), Special duality}
  • هدایت الله تقی زاده، داود شیروانی

    ریالیسم جادویی از شاخصه های واقع گرایی در نیمه دوم قرن بیستم است که با درآمیختگی با خیال، ساختارهای واقعی را تغییر داده است. حسن کمال و غلامحسین ساعدی ازجمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر عربی و فارسی هستند. رمان های المرحوم و عزاداران بیل از نمونه های برجسته این سبک داستان نویسی هستند که در این مقاله تلاش شده شگردهای نویسندگان از منظر گزاره های ریالیسم جادویی، باروش توصیفی- تحلیلی براساس مکتب آمریکایی مورد بررسی قرار گیرد. لزوم شناخت درون مایه و عناصر ریالیسم جادویی باتوجه به مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دو کشور مصر و ایران و باتوجه به اسطوره ها و باورها ضرورت پژوهش است. نتایج نشانگر آن است که نویسندگان از ریالیسم جادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه مصری و ایرانی استفاده نمودند. عنصر «سحروجادو»، «وهم و خیال»، پس از عنصر «واقعیت»، شالوده این دو داستان را تشکیل می دهد. زمینه گرایش هر دو نویسنده به سبک ریالیسم جادویی را باید در جنبه های روان شناختی شخصیت های داستان آنان و ویژگی های فردی مشترک آنان دانست. در المرحوم مولفه های ریالیسم جادویی؛ مانند «نمادسازی»، «رازگونگی»، «صدا و بو» حضوری پررنگ تر دارد و در عزاداران بیل، نمونه های بیشتری از عناصر «دوگانگی»، «اسطوره» و «صدا و بو» دیده می شود.

    کلید واژگان: حسن کمال, المرحوم, غلامحسین ساعدی, عزاداران بیل, رئالیسم جادویی}
    Hedayatollah Taghizadeh, Davoud Shirvani

    Magic realism is one of the characteristics of realism in the second half of the twentieth century. Kamal and Saedi are among the pioneers of this style. Al-Marhoum</em> and Azadaran-e Bayal</em> are prominent examples of this style. In this paper, the writer's methods are analyzed with a descriptive-analytical method based on the American school of thought. The need to know the content and elements of magical realism with regards to the social, cultural, and political problems of the two countries (Egypt and Iran), myths, and beliefs is the necessity of research in this respect. The results show that the authors used magical realism to express the political and social problems in their society. The element of "magic", "illusion", and "imagination", after the element of "reality", forms the foundation of these two stories. The background of both writers' tendency towards magical realism style should be considered through the psychological aspects of the characters in their stories and common individual characteristics. In Al-Marhoum</em>, the components of magical realism; Such as "symbolization", "mystery", "sound and smell" have a more prominent presence, and more examples of the elements of "duality", "myth" and "sound and smell" can be observed in in this novel.

    Keywords: Hassan Kamal Al-Marhoum, Gholam Hossein Saedi, Azadaran-e Bayal, Magical Realism}
  • الهه فیضی مقدم، محمد عارف*، محمدرضا شریف زاده

    هدف این مقاله، خوانش بیش متنی مظاهر دگردیسی در آثار غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه ژراژ ژنت است. بیش متنیت یکی از اقسام پنج گانه ترامتنیت ژنتی ست که به اقتباس، برگرفتگی و تاثیر متن پیشین بر متن پسین می پردازد. این نظریه شامل دو دسته کلی، همانگونگی (تقلید) و تراگونگی (تغییر و دگرگونگی) است. دگردیسی از مهم ترین عوامل شگفت آور در اساطیر، قصص عامیانه و افسانه ها است. در این فرآیند تغییراتی به طور ناگهانی یا تدریجی در ظاهر و گاه در باطن موجودات شکل گرفته و آنها از صورتی به صورت دیگر تبدیل می شوند و به پیکری نو با کنش های متفاوت دست می یابند. همچنین گاهی در ساختار ترکیبی جلوه یافته و به صورت مخلوقاتی مرکب از انسان، حیوان، گیاه و جماد نمایان می گردند. ادبیات خاستگاه و سرچشمه حضور این مظاهر است و در طی زمان بر یکدیگر تاثیرات دوسویه و متقابل داشته اند. این اثرگذاری و اثرپذیری بزنگاهی است که می توان با رویکرد بیش متنی به آن پرداخت، به ویژه در ادبیات معاصر ایران که در این زمینه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مظاهر دگردیسی در سیزده داستان، یک رمان، شش نمایشنامه و سه فیلمنامه غلامحسین ساعدی حضور دارند. در این مقاله با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی این مظاهر در سه گروه دگردیسی به طور جداگانه مشخص و طبقه بندی گردیده و براساس تحلیل محتوای کیفی ارزیابی شده است. در نهایت با استناد به چارچوب نظری بیش متنیت میزان تاثیرپذیری مظاهر مورد بحث در آثار ساعدی از ادبیات کهن و افسانه های عامیانه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که غلامحسین ساعدی این مظاهر را گاهی با تاثیر مستقیم و گاهی به طور غیرمستقیم از ادبیات باستانی، روایات مذهبی و باورها و افسانه های عامیانه (پیش متن) در آثار داستانی و نمایشی خود (بیش متن) استفاده نموده است، اما در اغلب موارد از خلاقیت و تخیل خود برای خلق آنها و در جهت پیش برد فضای داستان بهره برده است.

    کلید واژگان: ادبیات داستانی, ادبیات نمایشی, بیش متنیت, دگردیسی, غلامحسین ساعدی}
    Elahe Feizimoghadam, Mohammad Aref *, Mohammadreza Sharifzadeh

    The purpose of this article is the hypertextuality study of manifestations of metamorphosis in Gholam-Hossein Sa'edi's works according to Gérard Genette's theory of hypertextuality. This theory is one of the five types of Genette's theory of transtextuality which concentrates on inspiration, derivation and effectiveness of the hypotext on the hypertext. Besides, this theory includes two basic types, imitation and transformation. Metamorphosis is considered as one of the most remarkable elements in myths, folk tales, and legends. Based on this process, unexpected and gradual changes demonstrate themselves in the appearance and sometimes in the conscience of the creatures and they transform from one form to another while displaying different performances. Moreover, sometimes they can appear in the combined structure of humans, animals, plants, and objects. Literature is the origin of presence of these manifestations and they have had mutual effects on each other over the time. The mutual impressiveness and effectiveness provide an opportunity to study them with respect to the theory of hypertextuality especially by considering contemporary literatute as the target resources which fewer researchers have focused on it. The results of the study demonstrate that the manifestations of the metamorphosis exist in thirteen stories, one novel, six plays, and three screenplays written by Gholam-Hossein Sa'edi. In this article, based on the descriptive-analytical method, these manifestations were classified and determined in three different groups and then they were studied based on a qualitative content analysis. At the end, impressiveness of these manifistations in Gholam-Hossein Sa'edi's works from ancient literature and folk tales has been studied according to the hypertextuality theoretical framework. The results represent that Gholam-Hossein Sa'edi sometimes has used these manifestations with direct and indirect influence of ancient and religious narratives and folk tales (hypotext) in his works (hypertext), however, in most of the time, he has used his creativity and imagination to make these manifestations in favor of progress of the story.

    Keywords: fiction literature, dramatic literature, hypertextuality, Metamorphosis, Gholam-Hossein Sa'edi}
  • نعمت منصوری، بدریه قوامی*، رضا برزویی، جمال ادهمی

    پژوهش حاضر به بررسی بینامتنیت در داستان های عزاداران بیل و تاتار خندان اثر غلامحسین ساعدی بر اساس نظریه میخاییل باختین می پردازد. آنچه امروز از آن به عنوان بینامتنیت یاد می شود اصطلاحی است که می توان آن را گفتمان میان متون نامید. بینامتنیت مطالعه ی گفتمان متن ها در آثار ادبی و فرهنگی جهان است . تا قبل از نظریات فردینان دوسوسور همه به مستقل بودن متن ها معتقد بودند، ولی نظریات سوسور از اعتبار این نظریه ها کاست. بر اساس این نظریه باختین معتقد است که متون و گویندگان آن ها آگاهانه و یا ناخودآگاه از سرچشمه های فکری و ادبی یکدیگر بهره می برند. نویسندگان این مقاله برآنند که با شیوه تحلیل محتوا و با هدف شناخت بیشتر آثار این نویسنده بر اساس نظریه باختین و با روش کتابخانه ای این دو اثر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند؛ یافته های پژوهش نشان می دهد که نویسنده تحت تاثیر قرآن و عقاید اسلامی قرار گرفته است و هم چنین در خلال داستان ها به بعضی از باورهای عامیانه اشاره کرده است. نمود ضرب المثل و اسطوره، کنایه و آوردن بخشی از دعا و مناجات از شاخص های دیگر این آثار است. ساعدی گاه به داستان های دیگر در لابه لای آثارش اشاره کرده است و در عزاداران بیل ازلحاظ محتوا و درون مایه تحت تاثیر بوف کور صادق هدایت و مسخ کافکا قرار گرفته است.

    کلید واژگان: بینامتنیت, چندصدایی, گفتگومندی, غلامحسین ساعدی, میخاییل باختین}
    Nemat Mansoori, Badrieh Ghavami *, Reza Borzoiy, Jamal Adhami

    The present study investigates the intertextuality in the stories of Azadaran Beil and Tatar Khandan by Gholam Hossein Saedi based on the theory of Mikhail Bakhtin. What is referred to as intertextuality today is a term that can be called discourse between texts. Intertextuality is the study of the discourse of texts in literary and cultural works of the world. Before Ferdinand de Saussure's theories, everyone believed in the independence of texts, but Saussure's theories lack the validity of these theories. Based on this theory, Bakhtin believes that texts and their speakers consciously or unconsciously benefit from each other's intellectual and literary sources. The authors of this article intend to analyze these two works with the method of content analysis and with the aim of knowing more about the works of this author based on Bakhtin's theory and with the library method; The findings of the research show that the author was influenced by the Quran and Islamic beliefs and also mentioned some popular beliefs during the stories. The expression of proverbs and myths, irony and bringing part of prayers and supplications are other indicators of these works. Saedi has sometimes mentioned other stories in his works, and in terms of content and theme, he has been influenced by Sadiq Hedayat's Buf Kor and Kafka's Metamorphosis.

    Keywords: intertextuality, polyphony, dialogisme, Gholam Hossein saedi. Mikhail Bakhtin}
  • مهناز محمدی، محمد کلهر*، فرشته سادات اتفاق فر

    غلامحسین ساعدی (1364-1314ش) پیرو نویسندگانی چون صادق هدایت، بزرگ علوی و جلال آل احمد به دنبال کمال یابی اجتماعی بود و با تمام وجود، مصایب و سختی های جامعه را حس نموده و در بازپرداخت آن ها در داستان ها با چیرگی بسیار عمل می کرد. او در شمار نسل نویسندگان صد ساله اخیر و درصدر قصه نویسان دهه چهل بود. داستان های آن دهه، بازتاب شکست های روحی روشنفکران، پس از کودتای 28 مرداد 1332 ش. است و این مضمون در بسیاری از نوشته های او دیده می شود. از مهم ترین ویژگی های آن دوره، سانسور حاکم بر فضای نوشتن داستان و شعر بود که باعث شد گروهی از نویسندگان به نمایشنامه نویسی روی آوردند و از وجه نمادین آن، برای بیان مقاصد و مطالب خود بهره گیرند. ساعدی نیز از جمله این نویسندگان بود که در ادبیات نمایشی ایران در شمار نویسندگان موفق قرار دارد. موضوع و درون مایه نمایش نامه های او مطابق شرایط سیاسی حاکم بر دهه چهل، افشاگرانه و مسایلی هم چون استبداد و ظلم، آزادی فرمایشی، قانون اصلاحات ارضی و تقابل فقرمردم با جریان مدرنیزاسیون را به صراحت یا به تمسخر و طنز بیان کرده است. سه فیلم مطرح سینمای روشنفکری سال های قبل از انقلاب اسلامی؛ گاو، دایره مینا و آرامش در حضور دیگران، از داستان های ساعدی برگرفته شده اند، این پژوهش برآن است، ضمن واکاوی آثارساعدی، تاثیر آثار او را بر سینمای ایران آن دوره، مورد مداقه قرار دهد تا نقش و جایگاه وی در سینمای روشنفکری سال های قبل از انقلاب، آشکار گردد.

    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, اصلاحات ارضی, داستان, فیلمنامه}
    Mahnaz Mohammadi, Mohammad Kalhor *, Fereshteh Sadat Ettefaghfar

    Gholamhossein Saedi followed writers such as Sadegh Hedayat, Bozorg Alavi, and Jalal-E Al Ahmad in search of social perfection and full-heartedly felt the sufferings and hardships of the society and acted with great excellence in repaying them in his stories. He was one of many writers of the last hundred years and the top story writers in the forties. The stories of that decade reflect the spiritual failures of the intellectuals after the coup on August 19, 1953, and this theme can be seen in many of his writings. One of the most important features of that period was the censorship, ruling the space of writing stories and poems, which caused a group of writers to turn to playwriting and use its symbolic aspect to express their intentions and content. Saedi was also among these writers. He was one of the most successful writers in Iran's dramatic literature. The political themes of Saedi's works were more visible in his plays. According to the political conditions of the 1940s, the subject, and the content of his plays, he has expressed openly or mockingly and satirically issues such as tyranny and oppression, freedom of expression, land reform law, and the confrontation of people's poverty with the current of modernization. Three prominent intellectual cinema films of the years before the Islamic Revolution: Cow, Mina's circle, and Peace in the Presence of others, are taken from Saedi's stories. In addition to analyzing Saedi's works, it will highlight the influence of Saedi's works on the Iranian cinema of that period. To reveal his role and position in the intellectual cinema of the years before the revolution.

    Keywords: Gholamhossein Saedi, Land Reform, story, Screenplay}
  • نعمت منصوری، بدریه قوامی*، رضا برزویی، جمال ادهمی

    کارناوال یکی از نظریه های برجسته میخاییل باختین، منتقد بزرگ قرن بیستم در ادبیات است. ویژگی های که موجب می شود بتوان یک اثر ادبی را کارناوال خواند، زبان کوچه و بازار، طنز، خنده، فرجام ناپذیری،گروتسک و... هستند که می توان در توصیف یک اثر کارناوالی از آنها یاد کرد.کارناوال ها جشن های عمومی و عامیانه هستند که در آن ها طبقات مختلف جامعه باژگون می شوند و خردمندها، احمق ها، دلقک ها و پادشاهان تمسخر می شوند. یکی از آثاری که قابلیت خوانش کارناوالی  را دارد، عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی است. در این مقاله براساس روش توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به این مهم پرداخته شده است. تبیین تضاد چند جانبه و اساسی بین شخصیت ها و موقعیت های فرهنگی و اعتقادی در اجتماع، تجمیع امور متضاد با خلق موقعیت های مناسب و فضاهای هنرمندانه و همچنین بازتاب جلوه های از مرگ و ترس در پایان داستان ها، خلق شخصیت های مسخ شده و دیوانه که توازن منطق و رسمیت را درهم می شکنند، به کارگیری زبان عامیانه در موقعیت های مختلف، وجود ترس و  هراس حاکم بر اتمسفر داستان ها، خلق موقعیت های طنزگونه و خنده دار با شیوه ای خاص و منتسب به خود و... در این رمان بیانگر نشانه ها و مولفه های کارناوال گرایی در این اثر است.

    کلید واژگان: کارناوال, طنز, باختین, غلامحسین ساعدی, عزاداران بیل}
    Nemat Mansoori, Badrieh Ghavami *, Reza Borzoiy, Jamal Adhami

    Carnival is one of the prominent  theories of  Mikhail Bakhtin,the great critic of the twentieth century in literature. Features  that make  a literary work  can be  called carnival are the language  of  the street and market, humor, laughter , imcompetence, grotesque, etc  that  can be mentioned in describing a carnival work. Carnivals are public and folk festivals in which different classes of society are worded and the wise, fools, clowns and kings are ridiculed. One of the works that can be read by carnival” Azadaran-e Bayal” is the work of Gholam Hossein Saedi. This article is based on descriptive-analytical method and library method. The research  finding indicate  that the author disrupts the dominant and one-  sided discourse in this work and provides space by creating multiple  and reciprocal characters and situations to creat discourse and reflect  different voices to express social and cultural truths. In this novel, The explanation of the multilateral and functional contradiction between characters and cultural and religious situations in society, combining contrasting things by creating  situations and artistic spaces ,as well as, reflecting the effects of death and love at the end of stories, creating distorted and crazy characters who breaks balance of logic  and formality, the use of slang in different situations, the existence of fear and panic in the atmosphere of the stories, the creation of humorous and funny situation with special and self- attributed methodes, etc  expresses the signs and components of carnavalism in this work.

    Keywords: Carnival Satire Bakhtin Gholam Hossein Saedi Azadaran, e Bayal}
  • آبتین گلکار، بهروز محمودی بختیاری، محمدرضا دبیرنیا*

    یکی از کارکردهای ادبیات تطبیقی آمریکایی امکان برابر نهادن آثاری از جغرافیاهای متفاوت است که هیچ گونه برخوردی از لحاظ تاریخی با یکدیگر نداشته اند. در واقع این مکتب بستری را برای فراتر رفتن از محدودیت های مکتب فرانسوی چون شرط برخورد تاریخی به ما می دهد. این پژوهش با استفاده از این رویکرد اندیشگانی موجود در قلمرویی فرامرزی، به تحلیل تطبیقی دو اثر از آثول فوگارد و غلامحسین ساعدی می پردازد که از حیث مفهومی به نام «دیگری» با یکدیگر قرابت دارند. در واقع نگره فکری دو نویسنده معطوف کردن توجه خود به تقابل های دوگانی موجود در جامعه از حیث مفهوم «دیگری» است. از سوی دیگر دگرگونی در امر استعمار صرفا به صورت گذشته که به شکل حکومت مستقیم یا حاکمیت دست نشانده در جریان بود نیست و در جهان کنونی با روش های متفاوت از گذشته و در چهره سلطه خاموش قد علم کرده است. دو نمایشنامه جزیره و پرواربندان در این تلاش بوده اند که در کشاکش دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی، واکنشی درخور نسبت به این تغییرات داشته باشند که همین امر موجب شده است تا از منظری تطبیقی قابل بحث و بررسی باشند؛ بنابراین با توجه به ظرفیت متنی و فضای دو نمایشنامه در به تصویر کشیدن سلطه و هژمونی، نتایج آن بر روی شخصیت ها و واکنش دیگری سرکوب شده به آن و استفاده از رویکرد تطبیقی به خوانش پسااستعماری این دو نمایشنامه می پردازیم. این پژوهش می کوشد تا در کنار واکنش شخصیت ها و جهت گیری روایی متون، این دو متن را در بستری فرهنگی و جریانی واسازانه مورد تحلیل قرار دهد.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, دیگری, مطالعات پسااستعماری, غلامحسین ساعدی, آثول فوگارد}
    Abtin Golkar, Behrooz Mahmoodi Bakhtiari, Mohammadreza Dabirnia *
    Introduction

    One of the functions of American school in Comparative Literature is the possibility to equalize literary works from different geographic regions that do not share any historical grounds. In fact, this school gives us a platform to go beyond the limits of the French school as a condition of historical confrontation. This study uses this cross-border thought approach to conduct a comparative analysis of two literary works by Athol Fugard and Gholam-Hossein Sa’edi, both of whom compete over the concept of other. In fact, both authors seek to focus on the binary interactions existing in society regarding the idea of other. On the other hand, colonization has changed, and it does not appear as a direct governing system or a puppet ruler as it once did. Instead, in today’s world, it appears with a different approach and as silent domination. The plays The Island and Parvarbandan attempted to react to the social and cultural change and conflict they were faced with accordingly. This common ground makes these works worthy of comparative analysis. Therefore, with regards to the textual capacity and the atmosphere of both plays that portray domination and hegemony, their consequences on characters, and the reaction of the oppressed other and using the comparative approach, this study attempts a postcolonial reading of the plays. In fact, this study seeks to analyze these texts in cultural and deconstructive frameworks as well as the characters’ reactions and the narrative direction of the plays.A historical examination of postcolonial studies' roots reveals the traces of one of the field's pioneering thinkers, who first defined the notion of “the other” in the conflict between colonialists and colonized. Frantz Fanon addressed the question of “the other,” particularly in the case of blacks, by using the theoretical potentials of Hegel's discussions in phenomenology as well as Adler's theory on individual psychology. Inspired by Hegel's key theories on master-slave dialectic, he regarded the colonized as an” other” who could not embrace the role of “self.” In his paper, “Racism and Culture,” Franz Fanon defines race as the issue of “the other,” for example, superior/inferior racial relationships, in the context of the struggle between indigenous and colonial cultures. Racism, according to Fanon, follows a solid and immutable logic. A living nation, in his perspective, gets its essence from the exploitation of other people and, as a result, reduces those people to inferiors (see Fanon, 1972: 63).The representation of “the other” as an imperfect “self” in Bhabha's discourse implies not just the colonists' oppressive or proprietorial characteristics but also a more complex desire. In this case, the colonizer is subjected to these forms of representation in the same way that the colonized is, and he or she is simply caught up in the game of desire and fantasy established by the colonial context (see Mills, 2003: 159). In his book, The Colonizer and the Colonized (French: Portrait du colonisé, précédé par Portrait du colonisateur), Albert Memmi delves deeply into the mimicry-based relationship between the colonizer and the colonized. He argues that placing oneself in the shoes of another is an unconscious deed made by colonized people in an attempt to better their status. When a colonizer receives all advantages, profits, and credits and possesses wealth, honor, authority, or technical facilities, even though he has violated the colonized people's rights and has held them in servitude, he is seen as a unique role model for the colonized. The colonized imitates this role model to such an extent that his identity becomes entwined with that of the colonists, and he, therefore, ignores his true self. However, over time, the colonized understands that colonial culture had consistently put him in the position of a humiliated colonizer and that by accepting colonial values, he had actually signed his own conviction. Such a person not only does not benefit from the advantages of colonial society but his identity is gradually resolved in the relations of such a society. The colonizer gives in to his role model's demands and praises him, but the colonizer also finds a way to humiliate him, and that is ridiculing the colonizer's clumsy imitations. This is the point at which the colonized revolt against the "other" and his acts, hoping to get rid of him as quickly as possible; so, he rejects the colonizer, and the roles are reversed. The colonized people’s earlier desire for the colonizer and self-rejection turns into the colonizer's rejection and return to the actual self, their infatuation changes into extreme hatred of the outsiders, and they pursue self-detection. According to Memmi, the colonized cannot avoid this multi-stage colonial relation, as though each step is a prerequisite for the colonized to go to the next level and, eventually, achieve his freedom and deliverance (see Memmi, 1972: 155-158). 

    Methodology 

    This study was conducted using a comparative analytical method, and its data were collected through a desk research approach. Through a postcolonial and cultural studies lens, we examine Gholam-Hossein Sa’edi's play, Parvarbnadan (cattle fatteners, Fatteningly ), and Athol Fugard's drama, The Island, to conduct a comparative study of the concept of "the other" in both literary works. 

    Discussion

     The Island is a manifesto in which two men are sent to Robben Island for opposing apartheid and its brutal policies. This play, however, is also a statement on theater, asking, "What is the point of drama in a society founded on antagonism and repression?"  According to the play, humanity will continue to suffer in the most inhumane ways unless they can find a meaning for their suffering and express it (see Walder, 1984: 76). Sa’edi's play, on the other hand, is a prod against an indifferent society, and the playwright used the metaphor "lamb" to portray the indifference of such a society and describe the current hegemony. Here, the author is a concerned person who, like the repressed characters of an island, must remain in exile and lose his identity and humanity, a point that Fugard also accentuates in his work. The main characters in both plays are oppressed and imprisoned for fighting against the government and for having resistant morale.  In The Island, two black prisoners, John and Winston, are detained in the notorious Robben Island prison off the coast of Cape Town, South Africa, for their political stances against the government. On the flip side of this study is Fatteningly, whose protagonist (Meem) is a well-known activist and writer now serving a temporary prison sentence awaiting trial. Here, it is necessary to examine the discursive and ideological forms of the two plays. This enables us to determine how colonialism establishes its subject positions via representation. In this respect, Steven Sloman presents a diagram in his article "The Struggle for Postcolonialism" that is beneficial for comprehending the complexities of this issue: Diagram 1. The Semiotic FieldThe diagram above depicts colonialism as a system of power and dominance from left to right. The line “A” symbolizes the numerous beliefs regarding how colonial oppression is carried out via direct political and economic control. The lines “BC” and "DE" indicate several notions connected to the ideological regulation of colonial people or subjection through establishing consent. Theories that highlight colonialism's efficiency, which we observe moving along the line A, are fundamentally "direct political" theories or theories based on colonialism's "brutal coercion." In other words, these theories deny the fundamental assumption of resolving social conflict via the intentional development of concepts about the "self" and their internalization or "actualization" by subordinated subjects. On the other hand, theories that depict colonial power primarily along line BC - which embodies the ideological stance of economic colonialism along with line A - highlight the structural strength of state apparatuses in the formation of colonial relations. In his play, Fatteningly, Sa’edi uses lamb fattening as a metaphor and narrates the same sequence. This structure adheres to line "BC," according to which controlling ideology promotes instinctive desires so that colonized people may focus only on these things while neglecting current political-ideological concerns. As a result of such a policy, a society in which everyone thinks alike is formed. On the other hand, these herds are uninformed that cattle fatteners' ultimate focus in fattening ignorant animals is to transport them to the slaughterhouse. Totalitarian regimes do this by slaughtering and eradicating the personality or identity of human herds. On the other hand, this connection may be seen as suggesting that the government, by duping the masses and legitimizing racial discrimination, sends dissidents like John and Winston to a secluded island to live as enslaved people doing subordinate labor.The crucial point is that the process of otherness is characterized by intricate representational power processes; power is essentially oppressive. It deals with human subjugation and seduction via a variety of, at times contradictory, images. Another character in this drama is a lady who uses lures and cooks fatty meals to fatten and castrate Meem.In The Island, government authorities attempt to assign tasks to two convicts in order to transform them into animals or to remove the last traces of humanity from them. Furthermore, this task serves as both a shield and a sword for both prisoners. In other words, this task may be used for both self-defense and action and warfare against the colonizers (i.e., the state). Theater, in fact, is the instrument that these two characters use to avoid alienation.The body serves a particular purpose in both plays. In The Island, the human body narrates the anguish of oppressed individuals who have been banished because of their protest and whose body endures unending oppression in the process of "becoming other," which has pushed them to perform meaningless and dreadful tasks. The island evokes the setting for a tragic play in a tiny, lonely place, which is a metaphor for the country's terrible situation. People are condemned to the worst penalties in this country, and the state humiliates the spirits and bodies of the people by forcing convicts to do complex and meaningless actions, punishing them or turning them into obedient slaves.  If we consider locations such as the small world of postcolonial society, we observe how characters are treated and how they are compelled to live a passive, submissive life. All of the activities performed against Meem's character in Fatteningly are performed in order to transform him into an obedient character. As a result, actions such as edacity, castration, and physical punishment are examples of behaviors that are applied to the body, and governments use these activities to accomplish colonial aims in the process of "otherness."

    Conclusion   

    One objective of the comparative literature approach is to investigate the conceptual and methodological biases in various territories without considering the historical context of the relationships between these territories. Based on comparative literature methodology, we first evaluated the similarities of the concepts of " the other" in two dramas (Fatteningly and The Island) and then attempted to analyze the dualities in these works through analyzing the dual system of "the self" and "the other." In the next stage, we tried to compare these works. As Fugard grew up in a colonial territory, he became interested in structures that arose from dual racial conflicts, such as white/black, which were finally internalized by the society. The issue of race and the problem of inferiority, implemented through white hegemony against people of color, is one of the most prominent keywords in Fugard's works. Most of Fugard's focus in his work was linked to this colonial theme. In terms of the typology of "the other,” since Sa’edi lives in a different culture than Fugard and has no experience living in the colony, he highlights the subject of autocracy in many of his plays rather than colonialism, which accelerates people's otherness process as a consequence of its hegemony. In fact, the hegemonic forces in these two works take a stand against the characters because they want these characters to go through a process of alienation during which the characters first get alienated but eventually resist and take an aggressive approach against colonialists or dictatorial powers.

    Keywords: Comparative literature, Other, Postcolonial Studies, Gholam-Hossein Sa’edi, Athol Fugard}
  • صدیقه کبری صدقیانی، حمیدرضا فرضی*، ناصر دشت پیما

    یکی از عناصرموثر در ساختار روایت، عنصر «زمان» است. در بیشتر روایت ها، زمان روایت در مقابل زمان واقعی قرار می گیرد و ویژگی روایت کلامی در آن است که زمان به عنوان عنصر اساسی و شاخص بازنمایی حوادث داستان به شمار می رود. در میان روایت شناسان، ژرار ژنت نظریه پرداز ساختارگرای فرانسوی جامع ترین مباحث را در باب مولفه های زمان و عوامل موثر بر سرعت روایت مطرح کرده است. با توجه به این نکته در پژوهش پیش رو، با استفاده از نظریه زمان در روایت ژنت به بررسی این مفهوم و عوامل موثر در افزایش یا کاهش سرعت روایت در رمان غریبه در شهر ساعدی با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شده است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که در بخش های مختلف غریبه در شهر به نسبت حجم اختصاص یافته به متن در مقابل زمان رخداد و کاربرد بیشتر عوامل کاهش دهنده سرعت روایی، رمان دارای شتاب منفی و سرعت روایت کند است.

    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, ژرار ژنت, غریبه در شهر, روایت, سرعت روایت}
    Seddigheh Kobra Sadaghiani, Hamidreza Farzi *, Naser Dashtpeyma

    An effective element of narration structure is “time”. In most of the cases, narration time is against the real time. A narrative discourse is characterized by the time as a principle and typical representation of events of the story. Gerard Genette, the French structuralist theorist, provides the most comprehensive discussions about time components and the effective factors on narration tempo. Accordingly, the current study applied Genette’s theory to study the concept of time and the factors effective on acceleration or deacceleration of tempo narration in Saedi’s Gharibe dar Shahr adopting a descriptive-analytical approach. Results indicated that the volume of text against the time of event, and the use of more deaccelerating elements in narration in different parts of Gharibe dar Shahr resulted in a negative acceleration of the story and slowed its tempo.

    Keywords: Gholam-Hossein Saedi, Gerard Genette, Gharibe dar Shahr, Narration, Tempo}
  • عبدالاحد غیبی*، علی مصطفی نژاد

    ادبیات اعترافی، شاخه‎ای از ادبیات و دربرگیرنده آثاری است که به نوعی زندگی‎نامه شخصی نویسنده را بازگو می‎کند. نامه‎های عاشقانه بین ادیبان، شاعران و چهره‎های مشهور جهان، به نوعی از این دسته و بسیار جذاب هستند و توجه خواننده را جلب می‎کنند. این اتفاق در همه فرهنگ ها و ادبیات ملل رخ داده و ادبیات فارسی و عربی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نامه‎های غلامحسین ساعدی، نویسنده ایرانی به طاهره کوزه‎گرانی و غسان کنفانی، مبارز و ادیب فلسطینی به غاده سمان، به عنوان یکی از ماندگارترین میراث عاشقانه‎های ادب معاصر فارسی و عربی به‎شمار می‎روند که نه‎تنها نمایانگر یک واقعه شاعرانه، بلکه ترکیبی از اعتراف، عشق سوزان و دل تنگی هستند و قدرت و عظمت عشق را نشان می‎دهند که هرکسی را فارغ از قدرت و شخصیت و غرور و... مبتلا می‎کند. نوشتار پیش رو رویکرد تحلیلی - توصیفی و تطبیقی در شکل‎گیری عشق و عشق‎ورزی آن‎ها در این نامه‎ها است. نامه‎هایی که با دقت و صداقت نهفته در آن‎ها می‎توان به جنبه دیگری از حیات این دو نویسنده پی برد و از دریچه‎ دیگری، پرده از شخصیت و زندگی این عشاق دلداده برداشت. دوری از متانت تزیینی و نقاب‎های دروغین، رقابت بر سر عشق، گریه و درد و رنج به‎خاطر دوری از معشوق، انتظار برای او و ترس ازدست دادنش، معشوق را در موقعیتی بالاتر از خود دیدن، نامه نوشتن به عنوان همبستگی عینی از عشق و خواهش از معشوق برای انجام متقابل، از مهم‎ترین بن‎مایه‎های مشترک در نامه‎های این دو نویسنده سرشناس ایرانی و فلسطینی است.

    کلید واژگان: سبک‎شناسی تطبیقی, اعترافی, نامه‎های عاشقانه, غلامحسین ساعدی, طاهره کوزه‎گرانی, غسان کنفانی, غاده سمان}
    Abdol Ahad Ghaibi *, Ali Mostafanejad

    Confessional literature is a branch of literature that includes works that somehow tell the personal biography of the author. Love letters between writers, poets and world famous figures are typically of this category, are very attractive, and attract the reader's attention. This has happened in all cultures and literatures of nations and Persian and Arabic literature are no exception to this rule. Letters of Gholam Hossein Saedi, Iranian writer to Tahereh Koozegarani and Ghassan Kanafani, Palestinian fighter and writer to Ghada Al- Samman, are considered as one of the most enduring romantic heritage of contemporary Persian and Arabic literature Which not only represent a poetic event, but also a combination of confession, burning love and nostalgia and show the power and greatness of love that afflicts everyone regardless of power, personality, pride and... .This study is a descriptive and comparative analytical approach to the formation of love and their lovemaking in these letters. Letters in which with the accuracy and honesty hidden in them, another aspect of the life of these two writers can be understood and from another perspective, the character and life of these loving lovers can be revealed. Avoidance of decorative sobriety and false masks, competition for love, crying and suffering for the sake of distance from the beloved, waiting for him and fear of losing him, seeing the beloved in a higher position, writing a letter as an objective solidarity of love And asking the beloved to do reciprocity is one of the most important common themes in the letters of these two famous Iranian and Palestinian writers.

    Keywords: Confessional, Love Letters, Gholam Hossein Saedi, Tahereh Koozegarani, Ghassan Kanafani, Ghada Al-Samman}
  • شیرزاد طایفی*، محمد شیخ الاسلامی

    از جمله دست افزارهای پژوهشگر حوزه ادبیات در تحلیل یک متن، نقد بلاغی و نقد جامعه شناسی است. حال، اگر بتوان میان این دو نوع نقد ارتباطی روشمند و هدفمند برقرار کرد، مرز باریک میان جامعه شناسی ادبیات و نقد جامعه شناسی مشخص تر، پویایی و سیالیت دست افزارها تقویت و توانمندی خالق متن و ظرفیت های اثرش، بیش از پیش، شناخته می شود. پرسش بنیادین این پژوهش را می توان چنین طرح نمود که ارتباط میان نقد بلاغی و نقد جامعه شناسی در انجام پژوهش های ادبی تا چه میزان قابل اعتنا و بررسی است؟ و اساسا چگونه می توان از این رهگذار به سیالیت و پویایی نقد رسید؟ در این پژوهش کوشیده ایم به روش تلفیقی (بنیادی و کاربردی با محوریت کیفی و کمی) و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای، در سه داستان کمتر خوانده شده غلامحسین ساعدی (داستان های مرغ انجیر، پیگمالیون و صداخونه)، مرز میان جامعه شناسی ادبیات و نقد جامعه شناسی را در مقام عمل، مشخص کنیم و ارتباطی روشمند میان نقد بلاغی (دانش معانی، بیان و بدیع) و نقد جامعه شناسی (کنش پیر بوردیویی) برقرار کنیم. در مجموع، دستاوردهای پژوهش نشان می دهد: 1. به کمک دانش بلاغت می توان به عادت واره افراد، سرمایه و موقعیت ایشان در میدان فضای اجتماعی پی برد. 2. به محض تغییر در سرمایه و موقعیت افراد در میدان، در بخش بلاغی نیز، تغییراتی هدفمند صورت می گیرد. 3. توجه به این مساله، متن داستان را صرفا در لایه ادبیت متن بررسی نمی کند، بعد کاربردی بودن و پویایی این ادبیت را هم تبیین و تحلیل می کند. 4. بیش از پیش می توان به توانمندی های نویسنده ای چون غلامحسین ساعدی پی برد که هوشمندانه و جمله به جمله، مترصد اوضاع است و جملات را به فراخور جریان روایت، رنگ و لعابی بلاغی می بخشد و با این تغییر، ویژگی های جامعه شناسانه متن هم دچار تغییر می شود. می توان گفت که این مقاله، درآمدی بر پژوهش های نوین حوزه ادبی است و پرتوی میان پرتوهای گوناگون.

    کلید واژگان: پیر بوردیو, نظریه کنش, بلاغت, غلامحسین ساعدی, مرغ انجیر, پیگمالیون, صداخونه}
    Shirzad Tayefi *, Mohammad Sheikholeslami

    The rhetorical and sociological critiques are two writing tools available for literature researchers. They are used for analysis of the writing. Now if we can provide a methodological and purposeful relation between these two types of critiques, the narrow boundary between literature sociology and sociological critique become more evident. Meanwhile the dynamism and fluidity of writing tools is strengthened and the capabilities of author and the capacities of its writing are known more than ever. The main question of current research is represented like this, how relevant and discussable is the relationship between rhetorical critique and sociological critique while performing literature researches? And essentially how can we achieve the dynamism and fluidity of critique through this path? In the current study, we tried to apply mixed method (basic and applied researches with quantitative and qualitative focuses) and by using library research over three less known stories of Gholamhossein (Stories of Morgh-e-Anjir, Pygmalion and Seda Khone), detect the boundary between literature sociology and sociological critique in a practical manner. In addition, a methodological relation is created between rhetorical critique (knowledge semantics, expression and prosody) and sociological critique (Pierre Bourdieu’s action). Overall, Research findings indicate that: 1) Using the knowledge of rhetoric, one can understand the habits of people, their capital and position in the field of social space, 2) As soon as there are changes in the capital and position of individuals, purposeful changes take place in the rhetorical sector. 3) With regard to this, not only the story is examined in the literature layer of the text, but also the functionality and dynamics of the literature are explained. 4) It is also possible to understand the abilities of a writer such as GholamHossein Saedi, how delicately he writes and gives a rhetorical color to sentences, and with this change, the characteristics of sociologists also change. This research is an introduction to new research in the field of literature and is a beam between multiple beams.

    Keywords: Pierre Bourdieu, theory of action, rhetoric, Fiction, GholamHossein Saedi}
  • صدیقه کبری صدقیانی، حمیدرضا فرضی*، ناصر دشت پیما
    زمان به عنوان یک عنصر مهم در رمان نویسی، از مولفه های اساسی در آفرینش رمان به شمار می رود و جایگاهی بنیانی در روایت دارد به گونه ای که به پندار برخی، ویژگی شناسایی روایت، منش زمانمند آن است. بازی های زمانی نویسندگان علاوه بر افزایش جذابیت روایت، نشانگر نحوه گزینش رویدادها از سوی نویسنده است و با بررسی آن به اهمیت یک رویداد در نظر نویسنده برای دستیابی به هدفش پی می بریم. ژرار ژنت نظریه پرداز ساختارگرای فرانسوی، در تکوین نظریه زمان روایی به عنوان یکی از مهم ترین مولفه های پیشبرد روایت داستانی نقش قابل توجهی داشته است. با توجه به همین نکته در پژوهش پیش رو، با رویکردی توصیفی-تحلیلی به بررسی عوامل موثر بر شتاب روایت در رمان تاتارخندان غلامحسین ساعدی براساس نظریه روایت پردازی ژرار ژنت پرداخته شده است. بررسی سرعت روایت برای آن است که نشان داده شود در یک اثر ادبی، کنش ها و رویداد ها در طول چه مدتی از زمان رخ داده و در سنجش هر یک از برهه های زمانی چه حجمی از کتاب به آن ها اختصاص یافته است. نتایج این پژوهش، بیانگر این است که در رمان تاتار خندان نویسنده با بنانهادن طرح روایت بر ساختاری غیرخطی، داستانی مدرن خلق می کند که عنصر زمان در آن نقش اساسی دارد. با تکیه بر نظریه"زمانمندی روایت ژرار ژنت"می توان نتیجه گرفت که در بخش های مختلف رمان تاتار خندان به دلیل کاربرد بیشتر عوامل کاهش دهنده سرعت روایی متن، شتاب؛ منفی و سرعت روایت کند است.
    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, ژرارژنت, تاتار خندان, روایت, سرعت}
    Sedegeh Kobra Sadagiyani, Hamid Reza Farzi *, Nasser Dashtpayma
    Time is a significant and essential component in the creation of a novel. It has such a fundamental position in narrative, some critics believe that the most significant feature of narrative identification is its time. The authors’ playing with time increase the attractiveness of narrative, and indicates the way s/he chooses the events. By going through the authors’ playing with time, we realize the significance of an event in the author's view to achieve her/his goal. Genette, French structuralist theorist, has played a significant role in the development of the concept of time in narrative, as one of the important components of the advancement of narrative. Considering this issue, the present research paper has explored affecting factors on the speed of narrative, through a descriptive-analytical approach in Sa'edi’s Smiling Tatar in the light of Genette's Narratology. The speed of narrative is explored to find out the duration of actions/events over time and find out what the portion of a book is devoted to them in a specific span of time. The results of this research indicate that in Sa'edi’s Smiling Tatar, the author creates a modern story by creating a narrative, based on non-linear structure, in which the element of the time is very cardinal. Based on the concept of time in Genette's narratology, it can be concluded that in different parts of Sa'edi’s Smiling Tatar, due to having a lot of reducing factors of the text narrative speed, the validity is negative and the speed of narration is slow.
    Keywords: Gholam Hossein Sa'edi, Gerard Genette, Smiling Tatar, narration, speed}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی*، حر پریمی

    ازجمله آثار غلامحسین ساعدی که می توان مشخصات نوع گوتیک را در آن دید مجموعه داستان «ترس و لرز» است. در این مجموعه که به زندگی مردم ساحل نشین جنوب پرداخته شده است، نویسنده از مرزهای واقعیت عبور کرده، آن را آکنده از دلهره و اضطراب می کند. نوع گوتیک که ابتدا در قرن دوازدهم میلادی در معماری جلوه کرد و بیانگر راز و وحشت بود در قرن هجدهم، ژانری در داستان نویسی گردید. در این گونه آثار، نویسندگان، با ایجاد فضایی وحشتناک و توصیفات جزیی و تخیلی، خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار، انسان هایی نامتعادل، روان پریش و گاهی جنایتکارند. اشاره به محیط های گرفته و دورافتاده و خالی از سکنه وحشت آور از دیگر عناصر این گونه آثار است. ساعدی در این مجموعه داستان درصدد است عقب افتادگی فرهنگی و اجتماعی ساحل نشینان را از طریق خلق فضایی خوفناک و اندوه زده با اشاره به انسان هایی متوهم و معتقد به خرافات و اشاره به نزول بلا و مرگ به اشکال گوناگون نشان دهد. توجه به عناصر غیرطبیعی که این مجموعه را به آثار ریالیسم جادویی نزدیک ساخته است از جلوه های ادبیات گوتیک این اثر محسوب می شود.

    کلید واژگان: غلامحسین ساعدی, گوتیک, ترس و لرز, بلا و مصیبت, رمان وهمناک, رئالیسم جادویی}
    Abdollah Hasanzadeh Mirali *, Hor Parimi

    One of the works of Gholam Hossein Saedi, in which the characteristics of the Gothic genre can be seen, is the collection of stories "Fear and Trembling". In this collection, which deals with the lives of the people of the southern coast, the author has crossed the boundaries of reality, filling it with apprehension and anxiety. The Gothic genre, which first appeared in architecture in the twelfth century and expressed mystery and horror, became a genre in fiction in the eighteenth century. In such works, the authors engage the readers with horror and mystery by creating a terrifying atmosphere and detailed and imaginative descriptions. The characters in these works are unbalanced, psychotic and sometimes criminal. The reference to secluded, remote, and uninhabited environments is another element of such works. In this series of stories, Saedi seeks to show the cultural and social backwardness of the beach dwellers by creating a frightening and sad atmosphere by referring to delusional and superstitious people and referring to the descent of calamity and death in various forms. Attention to the unnatural elements that bring this collection closer to the works of magical realism is one of the manifestations of the Gothic literature of this work.

    Keywords: Gholam Hossein Saedi, Gothic, Fear, Trembling, Disaster, Horrible Novel, magical realism}
  • آبتین گلکار، محمدرضا دبیرنیا*، بهروز محمودی بختیاری

    رویکردهای اخیر ادبیات تطبیقی در جستجوی این امر هستند که برخورد گفتمان های مختلف را بیشتر از گذشته مورد بررسی قرار دهند. از مهم ترین جلوه های گفتمان های پسااستعماری دیالکتیک «خود» و «دیگری» است که این تقابل به شکل های گوناگونی می تواند نمود پیدا کند که در یکی از این موارد روشنفکر می تواند در مقام «دیگری» بازنمایی گردد. دو نمایشنامه آی بی کلاه، آی باکلاه و جمعه نه چندان خوب از جلوه های گفتمان پسااستعماری هستند که در جهت برملاسازی گفتمان استعماری حاکم بر جامعه و زمانه خویش نگاشته شده اند و قهرمان های دو نمایش نامه (ویلی و مرد روی بالکن) با وجود زندگی در حاشیه گفتمان مسلط بر جامعه، از جمله روشنفکرانی هستند که علیه استعمار حاکم به پا می خیزند. این پژوهش در نظر دارد با استفاده از رویکرد تطبیقی، این دو گفتمان پسااستعماری را با تکیه بر تعریف ادوارد سعید از فرد روشنفکر، و با در نظر گرفتن گفتمان ایدیولوژیک موجود بررسی کند تا شباهت ها و تفاوت های این دو گفتمان از حیث تعریف و کارکرد فرد روشنفکر مشخص شود و شمایل و تعریف بارزتری از فرد روشنفکر در مقایسه با دیگر شخصیت های موجود آشکار گردد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اگرچه بین دو شخصیت اصلی این دو نمایش نامه تفاوت هایی وجود دارد، به طور کلی این دو روشنفکر ترویج گفتمان ضد استعماری را به عنوان یک امر اخلاقی می پذیرند. مقاومت در برابر ظلم، تسلیم ناپذیری و حقیقت جویی از جمله مواردی است که این دو روشنفکر اتخاذ می نمایند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, دیگری روشنفکر, غلامحسین ساعدی, آثول فوگارد}
    Abtin Golkar, Mohammadreza Dabirnia*, Behrooz Mahmoodi Bakhtiari

    The recent approaches in comparative literature are looking to do a more in-depth study of the encounter of the various discourses, compared to the past. One of the most essential aspects of the Postcolonial discourses is the dialectic of “self” and “other”, a contrast that can appear in various forms, in one of which the enlightened can reappear as the “other.” The plays Small a, Capital A, and No-Good Friday are emblems of the Postcolonial discourse that have been penned in order to expose the colonial discourse ruling over its society and era. The protagonists of the two plays (Willie and the man on the terrace) are some of the enlightened people who rise against the ruling colonialism, despite living in the margins of the discourse dominant on their society. This research aims to study these two Postcolonial discourses using the comparative approach and based on Edward Said’s definition of the enlightened, and considering the existing ideological discourse in order to shed light on the similarities and differences of these two discourses regarding the definition and function of the enlightened person and to introduce a more sensible definition and image of the enlightened, compared to other existing characters. The findings of this research show that although there are differences between the two protagonists of the plays, these two enlightened people accept the popularity of the anti-colonial discourse as an ethical matter. Resistance against oppression, resilience, and seeking the truth are a number of actions adopted by the two enlightened people.

    Keywords: Comparative Literature, The Enlightened Other, Gholam-Hossein Sa’edi, Athol Fugard}
  • سپیده امیری*، فتح الله زارع خلیلی، رحمت امینی

    مفهوم «بدن» فراتر از مجموعه ای از اندام ها و کارکردهای تابع آناتومی و فیزیولوژی می باشد. بدن در مباحث علوم انسانی و هنر، بیش و پیش از هرچیز، واجد ساختار نمادین می گردد. ساختاری که جایگاهی برای طرح افکنی فرهنگ، در بغرنج ترین صورت ها فراهم می آورد. در این پژوهش، وجوهی از مفهوم بدن، با نظر بر اثری نمایشی پی گرفته می شود. یعنی نمایشنامه ی «چوب به دست های ورزیل»، نگاشته شده در دهه ی چهل شمسی، بقلم غلامحسین ساعدی. اثری که به وضوح تحت تاثیر گفتمان پسااستعماری سربرافراشته پس از جنگ جهانی دوم می باشد. مقطعی که گفتمان چپ بر فضای روشنفکری غالب آمد. این گفتمان نشان خود را در آثار ادبی/هنری تولید شده، ثبت کرد. نشانی که در سطوح مختلف آثار نمایان می گردد. از این بین، سطح «بدن» مدنظر پژوهش حاضر خواهد بود. روش پژوهش، به جهت اجرا و پیشبرد، توصیفی-تحلیلی است. این امر با بهره از منابع کتابخانه ای ممکن گشته است. همچنین، در راستای واکاوی وجوه گونه گون «بدن» در این نمایشنامه، دسته بندی هایی انجام پذیرفته است. ابتدا به «جنسیت؛ ظاهر؛ پوشش بدن» نظر انداخته می شود. در وهله بعد به «اداها و حرکات بدن»، و پس از آن نیز به «سکون بدن و ایجاد توهم و تصور حرکت» و دلالت های آن پرداخته خواهد شد. در نهایت بر مبحثی تامل خواهیم داشت که مختص به این اثر است. یعنی بهره گیری متفاوت ساعدی از قابلیت بدن، که در «دگردیسی بدن» شکل یافته است. نتایج حاصله در تحلیل، حکایت از آن دارد که ساعدی با بهره از قابلیت های بدن، هویت سازی (و یا حتی بی هویت ساختن) را به انجام رسانده. برای مثال با تحول فرم بدن شکارچی ها، به سمت وسوی بدنی حیوانی، آن ها به عنوان «دیگران-غیر خودی ها» طرد می نماید. به عبارتی، تاکید بر خودی ها- یعنی ورزیلی ها-، که به غیریت سازی تازه واردها -موسیو و شکارچی ها- ختم می شود، از طریق مفهوم بدن است که صورت می پذیرد.

    کلید واژگان: ادبیات نمایشی, غلامحسین ساعدی, چوب به دست های ورزیل, بدن}
    Sepideh Amiri *, Fathollah Zarekhalili, Rahmat Amini

    The concept of "body" goes beyond a set of organs and functions that are regulated by the laws of anatomy and physiology. The body, above all, has a symbolic structure that provides a medium for the projection of cultural forms in their broadest forms. In this study, examples of this assumption will be followed in the study of plays produced in the Iranian dramatic literature of the Sixties and Seventies. An era that was accompanied by fundamental changes. In the mid-1970s, two-thirds of the country's population was young people under the age of 30. The country's education system also grew slightly to threefold. Influenced by the "post-colonial" discourse that flourished after World War II, this broad class at one point turned to the leftism; And turned to jihad in opposition to the regime of the time. The objection manifested in the literary / artistic productions - which are considered works in praise of the mass uprising -. This resistance is manifested in different levels of works; Among these, the "body" will be considered in the present study. Among the works of Art/Literary, an outstanding play by Gholam-Hossein Saedi, “Chub be Dast-haye Varsail” will be analyzed. In order to analyze the various aspects of the "body" in this play, first of all "gender; Appearance" is considered. In the next part, "body movements", and after that, "body stillness and creating illusion and imagination of movement" and its implications will be discussed. Finally, we will consider a topic that is specific to this play. the unique aspect of ‘body’, which has shown itself in the "Metamorphosis of the body”. Results indicate that the process of emphasis on the certain dimensions of body, helped the writer to alienate some characters. This process is possible by usage of the body's capabilities, for example by transforming shape of the body towards the animal figure.

    Keywords: Dramatic literature, Gholam Hossein Saedi, &ldquo, Chub be Dast-haye Varsail&rdquo, body}
  • محمود بشیری، نیلوفر انصاری*
    زمینه و هدف

    توجه به اگزیستانس ازآنجاکه نمایانگر اجتماعی بودن و دغدغه مند بودن درباره هستی است، در آثار غلامحسین ساعدی، جایگاه ویژه ای دارد. این نویسنده باوجود اینکه در کار شکستن قیود و وابستگیهاست، از مولفه های اگزیستانس «مرگ، رنج، ترس و گناه» نیز در آثارش بهره جسته است. هدف این مقاله روشنگری مولفه های فلسفه اگزیستانس در مجموعه داستانهای غلامحسین ساعدی است.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در این مقاله، توصیفی، تحلیلی است و اطلاعات ازطریق جستجو در منابع کتابخانه ای گردآوری شده است.

    یافته ها

    تمام تلاش فلسفه اگزیستانس درجهت پوشش‌دادن وجوه مختلف بشری است که برای مجموع نیروهای جسمانی، روانی و اجتماعی انسان ارزش قایل است. ضمن اینکه دلبستگی به این فلسفه، مسیولیت متعهد ‌بودن را نیز برای غلامحسین ساعدی به ارمغان آورده است. ساعدی به پیروی از سارتر بر روی هر چیزی دست میگذارد تا جای پای مرگ و ناامیدی را در آثارش نشان دهد. در آثار ساعدی، سخن از تنهایی سوژه انسانی، ناتوانی در زیستن و پوچی زندگی و هستی است و در همه جا حضور مرگ، رنج، گناه و ترس احساس میشود.

    نتیجه گیری

    نتایج تحقیق حاکی از تاثیر جهانبینی ساعدی از تحلیلهای‌ فیلسوفان است. سیر وقایع داستانهای غلامحسین ساعدی، برای تصویر مسایل اجتماعی، فارغ از هر گونه ادعای اخلاقی و مذهبی است و زبان او نمایانگر زندگی روزمره همه اقشار ضعیف و مفلوک جامعه است. غلامحسین ساعدی در اکثر داستانهایش، ایدیولوژی حاکم را در همه جنبه ها مورد هجمه قرار داده است و سعی دارد با به چالش کشیدن ارزشهای نهادینه شده، تمامی مصایب اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه را ازجانب پندارها و باورهای تحلیل رفته مذهبی در بین لایه های مختلف جامعه ببیند؛ اما پس از طرد و محکومیت ایدیولوژی مذهبی، چیزی جز یاس، سرخوردگی، واماندگی، پوچی و رها شدن در سلسله حوادث و قوانین ناتورالیستی یا ریالیستی، راهکار جذاب یا رهایی‌بخش برای نوع بشر ارایه نمیدهد. در حقیقت پیام اصلی ساعدی، بیان تنهایی و گمنامی روح آدمی است. او قصد آن را ندارد که خواننده خود را به امور بی‌اعتبار دلخوش کند.

    کلید واژگان: فلسفه اگزیستانس, غلامحسین ساعدی, کیرکگور, یاسپرس, سارتر}
    Mahmoud Bashiri, Niloufar Ansari *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Attention to existence has a special place in the works of Gholam Hossein Saedi because it shows sociality and concern for existence. Although the author seeks to break the shackles and dependencies, he has also used the components of existence "death, suffering, fear and sin" in his works. The purpose of this article is to clarify the components of the philosophy of existence in the collection of stories of Gholam Hossein Saedi.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive and analytical and the information is collected by searching library resources.

    FINDINGS

    The whole effort of the philosophy of existence is to cover the various aspects of humanity that value the sum of the physical, mental and social forces of man. While adhering to this philosophy has brought the responsibility of commitment to Gholam Hossein Saedi. Following Sartre, Saedi touches everything to show the traces of death and despair in his works. In Saadi"s works, we talk about the loneliness of the human subject, the inability to live and the emptiness of life and existence, and the presence of death, suffering, guilt and fear is felt everywhere.

    CONCLUSION

    The results of the research indicate the influence of Saedi"s worldview on the analysis of philosophers. The course of events of Gholam Hossein Saedi"s stories, for the depiction of social issues; He is free from any moral or religious claims, and his language reflects the daily life of all the weak and miserable sections of society. In most of his stories, Gholam Hossein Saedi has attacked the prevailing ideology in all aspects and tries to challenge all the social, cultural and economic sufferings of the society by challenging religious ideas and beliefs among different layers by challenging the institutionalized values. See the community; But after the rejection and condemnation of religious ideology, it offers nothing but despair, frustration, exhaustion, emptiness, and abandonment to a series of naturalistic or realist events and laws, an attractive or liberating solution for mankind. In fact, Saedi"s main message is to express the loneliness and anonymity of the human soul. He does not intend to please the reader with unreasonable things.

    Keywords: Philosophy of Existence, Gholam Hossein Saedi, Kierkegaard, Jaspers, Sartre}
  • سمانه پاسبان وطن*، فاطمه حیدری
    این مقاله، بر اساس مدل پیشنهادی سیمپسون 1993 م. به واکاوی دیدگاه روایت گری در داستان های سه نویسنده معاصر پرداخته است که در این الگو، روایت و زاویه دید از دیدگاه زبان شناختی بررسی می شود. او چهار دیدگاه اصلی زمانی، مکانی، روان شناختی و ایدیولوژیکی را مطرح کرده است و با تحلیل موضع راوی، به دیدگاه ایدیولوژیکی نویسنده می پردازد. این پژوهش سعی دارد به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از الگوی مورد نظر و تطبیق آن با سه داستان از سه نویسنده مورد نظر، اندازه و شیوه استفاده این نویسندگان از هر یک از این دیدگاه ها، جایگاه راوی و نقش او را در پیشبرد داستان ها و درنهایت، دیدگاه ایدیولوژیکی آن ها را در داستان مشخص کند. در این پژوهش، داده ها بر مبنای ابزارهای مطرح شده در نظریه سیمپسون ارزیابی می شود. راوی در داستان آل احمد، از نوع اول شخص و در داستان های ساعدی و دولت آبادی، از نوع سوم شخص بازتابگر است که افکار و احساسات درونی شخصیت اول داستان را شرح می دهد. وجهیت غالب در داستان ها مثبت است که نشان از دیدگاه مطمین راوی درباره موضوعات داستان است. در قسمتی از داستان دولت آبادی شاهد وجهیت منفی هستیم که ابهام و تردید راوی را نشان می دهد. بررسی این سه داستان از سه نویسنده که دغدغه های فرمی و محتوایی متفاوت و مختلفی را در عرصه نویسندگی دارند می تواند تفاوت های سبک نویسندگان را بر مبنای تحلیل شیوه های روایی آن ها نشان دهد.
    کلید واژگان: روایت شناسی, الگوی سیمپسون, جلال آل احمد, غلامحسین ساعدی, محمود دولت آبادی}
    Samaneh Pasbanvatan *, Fatemeh Heydari
    This article has analyzed narrative views in three contemporary writers’ stories based on the Simpson’s suggestive model (1993) in which narration and viewpoint is investigated regarding linguistics. He has offered four main views of time, place, psychology and ideology, and mentions ideological perspective of the writer through an analysis of narrative position. This study has been done via a descriptive-analytical approach using the aforementioned model. It intends to adapt the model with the three works from these three writers and specify the extent and how the writers use these views, narrative position and their roles in developing the stories and ultimately highlight their ideological perspectives in the story. In this study, the data are assessed based on defined measurements in Simpson’s theory. The narrator in Al-e-Ahmad’s story is the first person and in Sa’edi and DowlatAbadi’s stories is the third reflective person who explains internal thoughts and emotions of the main characters in the story. The dominant modality is positive in the stories that shows certain perspectives of the narrator regarding issues of the story. In a chapter of Dowlatabadi’s story, we witness a negative modality which shows his obscurity and doubt. Investigating the three stories from these three writers which have followed various form and content concerns, can detect writers’ different styles based on their narrative style analysis.
    Keywords: Narrative Research, Simpson’s model, Jalal Al-e- Ahmad, Gholam-Hossein Sa’edi, Mahmood Dowlatabadi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال