جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "najib mahfouz" در نشریات گروه "ادبیات و زبان ها"
تکرار جستجوی کلیدواژه «najib mahfouz» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف پژوهش حاضر ،بررسی استعاره های شناختی است که با محوریت مضامین اجتماعی در دو رمان آینه های درداراز هوشنگ گلشیری و اللص والکلاب از نجیب محفوظ -دو نویسنده رئالیستی که اوضاع اجتماعی را در آثارشان بازتاب داده اند- به کار رفته اند. بنیان نظری پژوهش، نظریه استعاره های مفهومی در معنی شناسی شناختی است که استعاره را از حد ابزاری صرفا زیباشناسانه، به رویکردی برای شناخت و اندیشیدن، برتری بخشیده است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و کمی و با رویکرد تطبیقی مکتب اروپای شرقی، در پی پاسخ به این سوال است که، مضمون های اجتماعی مشترکی که هوشنگ گلشیری و نجیب محفوظ در دو رمان خود به کار برده اند چگونه و با چه بسامدی مفهوم سازی شده اند؟ یافته های پژوهش حاکی از آن است که پرداختن به مسائل اجتماعی به ویژه عشق، زن، انسان گرایی، میل به گذشته، محیط اجتماعی دو نویسنده و ذهن گرایی از جمله همسانی های دو نویسنده است که در قالب استعاره مفهومی، مفهوم سازی شده اند. در این دو رمان استعاره هستی شناختی و ساختاری بسامد بالایی دارند اما استعاره جهتی نمود کم رنگ تری دارد.
کلید واژگان: استعاره مفهومی, هوشنگ گلشیری, نجیب محفوظ, آینه های دردار, اللص والکلابThe prominent aim of the current research is to investigate the dominant social theme-centered cognitive metaphors which are used in "Ayenehaye Dardar" by Houshang Golshiri and "Al- Less Wal-Kelab" by Najib Mahfouz, who are two realist authors who have reflected social conditions in their works. The theoretical foundation of the addressed study is the theory of conceptual metaphor in cognitive semantics, which has elevated metaphor from a merely aesthetic means to an approach for cognition and contemplating. This study, adopting qualitative and quantitative analysis method with a comparative eastern European school, strives to answer this question that how and how frequent common social themes used by Houshang Golshiri and Najib Mahfouz in their two novels are conceptualized. The findings of the study imply that dealing with social matters, especially love, women, humanism, tendency to the past, social environment of the two authors, and subjectivism are among similarities between the two authors which are conceptualized in the form of conceptual metaphor. In these two novels, the ontological and structural metaphors have a high frequency, but the directional one is fewer seen.
Keywords: Conceptual Metaphor, Houshang Golshiri, Najib Mahfouz, Ayenehaye Dardar, Al-Lless Wal-Kelab -
نظام عاطفی از جمله گفتمان هایی است که در چارچوب الگوی نشانه- معناشناسی مورد بررسی قرار می گیرد. در این نظام جریان تولید معنی با شرایط حسی ادراکی شوشگر پیوند می خورد و نشانه- معناها به گونه های پویا، متکثر و چند بعدی تبدیل می شوند که با کنترل نظامی خاص و طی یک فرآیند گفتمانی بروز می یابند. در این راستا هدف از انجام پژوهش حاضر آن است که بر مبنای روش نشانه معناشناسی گفتمانی ضمن تبیین فرآیند عاطفی داستان «اللص و الکلاب»، نقش این فرآیند در سبک حضور شوشگر و تحول شرایط گفتمانی شرح داده شود. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ نظام عاطفی این داستان مبتنی بر شوش است. احساسات و شوش های حاکم بر رمان که خشم و ناامیدی از برجسته ترین آن به شمار می رود طی جریانی معنادار و منطقی، نظام عاطفی گفتمان را ایجاد نموده اند. وقوع دو رخداد در زندگی شوشگر- خیانت نزدیکان و شکست در انتقام از خیانتکاران- با تاثیر بر باورها و تغییر عواطف در روند گفتمان نقشی بسزا داشته اند، همچنان که در ارزش های حاکم بر متن، دگرگونی های اساسی وارد آورده اند. در بخش های آغازین متن، عاطفه خشم ضمن آنکه حضور مستمر و پویای شوشگر را در پی داشته، موجب شکل گیری ارزش انتقام در گفتمان شده است. در بخش های پایانی، احساس ناامیدی منجر به گوشه نشینی و غیاب گفته پرداز از صحنه رویدادها شده و کارکرد ارزشی متن را از انتقام به تسلیم و ناتوانی تبدیل نموده است.
کلید واژگان: نشانه- معناشناسی, گفتمان, فرآیند عاطفی, نجیب محفوظ, رمان اللص و الکلابThe emotional system is one of the discourses that is examined in the frameworkof the sign semantic model. in this system, the flow of means production is linked to perceptual sensory conditions of the passoniate and the signs- meanings are transformed into dynamic and muitydimensional forms. In this regard, the purpose of the present study is to explain the role of the mentioned process in the style of the passoniateˈs presence and the evoluation of discours conditions, based on the method of the sign- semantic discourse ,while explaining the emotional process of the story “Al-less va Al-kelb “. Findings show, in the story of Al-less and Al-kelab, the emotional system is based on passions. The emotions and passions in the novel, of which anger and despair are the most prominent, have created the emotional system of discourse based on a meaningful and logical flow. The occurrence of two events in a passionate life, betrayal of loved ones and failure to avenge betrayers, has played an important role in transforming the discourse by influencing emotions, as well as, fundamentally changing the text. In the initial partes of the text, the emotion of anger while causing a continuous and dynamic presence of passion, cause the value of revenge in the discourse. In the final partes, the feeling of despaire leads to isolation and passionate absence from the scene of events and the value funection of the text has changed from revenge to surrender.
Keywords: Sign- Semantic, Discourse, Emotional Process, Najib Mahfouz, Story Of Al-Less Va Al-Kelab -
زمینه و هدف
ادبیات با قوای عاطفی و عالم درونی انسان، سروکار دارد و ممکن است گاهی به رفع مشکلات روحی و تقویت اعتدال روانی افراد کمک کند، بنابراین با تحلیل صحیح اثر ادبی میتوان به وجود و ماهیت نویسنده پی برد. این مقاله به بررسی تیپ شناسی شخصیتی قهرمان و ضدقهرمان در رمان بین القصرین نجیب محفوظ میپردازد. هورنای به عنوان متخصص تجدیدنظرطلب روان کاوی فرویدی؛ مفاهیم نظریه فروید را یا تکمیل کرده یا در آنها تجدیدنظر کرده است. دیدگاه هورنای درباره شخصیت، مانند سایر نظریه پردازان شخصیت، انعکاسی از تجربیات شخصی اوست. از دیدگاه وی روش ها و ترفندهایی که شخص برای در امان ماندن به آنها توسل می جوید، منجر به ایجاد سه تیپ شخصیتی؛ مهرطلب، برتری طلب و عزلت گزین میشود.
روش مطالعهروش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است.
یافته هاقهرمان اصلی داستان بین القصرین، سید احمد عبدالجواد است که تنها مرد سالارخانواده است و هیچ کلمه ای جز امر و نهی و ناسزاگویی از زبانش خارج نمیشود. نویسنده با آوردن نام سید برای این فرد، به خوبی شخصیت او را برای خواننده تداعی کرده است. بنابراین تیپهای متفاوتی از شخصیت وی در طول رمان مشاهده میشود.
نتیجه گیرینجیب محفوظ، خالق رمان بین القصرین ، داستان نویسی واقع گراست و به واقعیات جامعه و بحران روحی، سیاسی- اجتماعی، فکری و تاثیر آنها بر روح و روان مردم اشاره دارد. او سعی دارد زوایای تاریک فردی و اجتماعی جامعه مصر را در میان هیاهوی برخواسته از استعمار بیگانگان به تصویر بکشد؛ بنابراین به بیان فضای حاکم بر جامعه پرداخته و شخصیتهای برتری طلب را به بوته نقد کشیده است. از نظر وی، جامعه مصر هنوز شکل سنتی خود را حفظ کرده است و در آن نمونه های بسیاری از مردسالاری و حقارت فرزندان، زورگویی و استبداد در جامعه دیده میشود.
کلید واژگان: تیپ شناسی روان شناختی, قهرمان, ضد قهرمان, نجیب محفوظ, بین القصرینJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:17 Issue: 99, 2024, PP 221 -240BACKGROUND AND OBJECTIVESThe advice of the human being and the human being, and the human being, has the work, and is in the light of the relevance of the recklessness and the abstract of the universal. Any admiration can be rendered to the extent and a month. This article examines the character typology of the hero and anti-hero in Najib Mahfouz's novel Bein al-Qasserin. Hornay as a revisionist specialist in Freudian psychoanalysis; It has either completed or revised the concepts of Freud's theory. Horne's view of personality, like other personality theorists, is a reflection of his personal experiences. From his point of view, the methods and tricks that a person resorts to in order to stay safe lead to the creation of three personality types; He becomes affectionate, superior, and isolated.
METHODOLOGYThe research method is descriptive-analytical.
FINDINGSThe main hero of Bin al-Qasreen's story is Seyyed Ahmed Abdul Javad, who is the only male head of the family and does not utter any words except commands and prohibitions and cursing. By giving the name Sid to this person, the author has well evoked his character for the reader. Therefore, different types of his personality can be seen throughout the novel.
CONCLUSIONNajib Mahfouz, the creator of the novel Between the Palaces, is a realistic story writer and refers to the realities of society and the spiritual, political-social, and intellectual crisis and their impact on people's psyche. He tries to depict the dark personal and social corners of Egyptian society amid the uproar caused by alien colonization; Therefore, he expressed the prevailing atmosphere in the society and criticized the superior personalities. According to him, the Egyptian society has still preserved its traditional form and many examples of patriarchy and humiliation of children, bullying and tyranny can be seen in the society.
Keywords: Psychological Typology, Hero, Anti-Hero, Najib Mahfouz, Bin Al-Qasserin -
منذ اواخر القرن العشرین ظهر مصطلح التاریخانیه الجدیده علی اساس آراء المفکر الامریکی ستیفن غرینبلت وذلک یکون کتیار مضاد للتاریخانیه التقلیدیه. یری اتباع هذه النزعه ان النصوص الادبیه تقبل التاویل شانها شان النصوص التاریخیه؛ ای إذا کان التاریخ باعتباره ضربا من الروایه، فإن الروایات تعتبر نوعا من النصوص التاریخیه ولذلک جاء الاعتقاد عندهم بنصیه التاریخ وتاریخیه النص وعلی ذلک لایوجد هناک حد بین التاریخ والادب ومن خلال قراءه النصوص الادبیه بعنایه، یستطیع القارئ الحصول علی معلومات تاریخیه قیمه فی الطبقات السفلی من النص. باستخدام المنهج الوصفی-التحلیلی قامت هذه المقاله بتحلیل روایه «عبث الاقدار» من اجل اکتشاف ودراسه الجوانب المهمه من التاریخ والخطابات السائده فی عصر المولف. وفقا لنتائج البحث، قد عرض نجیب محفوظ الخطابات والتوترات الفکریه والمواجهات الاجتماعیه للمجتمع فی منتصف القرن العشرین من خلال إعاده خلق قصص تاریخیه فرعونیه فی هذه الروایه، ویمکن القول بان العمل هو النتاج المعاکس لخطابات مثل إنکار المصیر، وتعزیز روح النضال ومعارضه الاستبداد، وانعکاس الاصوات القومیه، والمواجهه بین الافکار الاستعماریه والمناهضه للاستعمار.
کلید واژگان: التاریخانیه الجدیده, نجیب محفوظ, عبث الاقدار, الروایهIn the late 20th century, new historicism based on the ideas of an American thinker Steven Greenbelt replaced the traditional critical approaches in literary studies. In new historicism, literary texts are treated as historical texts: if history is a kind of narrative, then narratives are the same kind of historical texts, hence it is referred to history text and text history. In new historicism, there is no boundary between history and literature, and readers can re-read the texts to discover the hidden layers behind the original text. Sometimes political and social restrictions deny the author the freedom of expression forcing him to use another way to express his intentions. Najib Mahfouz encoded language in his novels to express social realities and reinforce the spirit of anti-colonialism against the authoritarian policies of the rulers. In Aabaso Al-Aqdar, he used the ancient history of Egypt as a pretext to express nationalist and anti-colonial ideas. This study examines the hidden layers of the novel from a new historicist angle.
Keywords: New Historicism, Najib Mahfouz, Aabaso Al-Aqda -
ادبیات تطبیقی، شاخه ای از ادبیات است که به مقایسه آثار ادبی ملت های مختلف می پردازد. این مقاله، درپی هم آزمایی تطبیقی نامه های دو تن از مشاهیر ادبیات جهان است. جبران خلیل جبران رمانتیک و آنتوان چخوف رئالیست با زنان مطلوب خود، نامه هایی که در حوزه ادبیات اعترافی هستند را رد و بدل کرده اند. این جستار، برای عبور از مرز های تنگ ملی، به مقایسه تطبیقی علاقمند می باشد و این مکاتبات را به بستر فرهنگی که نویسندگان در آن متولد شده اند تعمیم داده است. در سایه این تعمیم، تنها به مفهوم عشق و زن در اندیشه آن ها بسنده نگردیده است؛ بلکه در نگاهی جامع تر با تکیه بر ادبیات نامه نگارانه، جوامعی که این دو در آن زیسته اند، هم سنجی شده است. جبران خلیل جبران و آنتوان چخوف معشوق را مقدس می شمارند؛ اما دایره وسعت اثرگذاری عشق در دیدگاه آن ها متفاوت است. این تفاوت علتی دارد که لازم است ریشه حقیقی آن، در متن زندگی و احوالات ایشان بررسی شود.
کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, نامه نگاری, جبران خلیل جبران, آنتوان چخوفComparative literature is a branch of literature that compares the literary works of different nations. This article seeks to compare the letters of two famous writers of the world. Romantic Gibran Khalil Gibran and realist Antoine Chekhov have exchanged letters with their desired women, which are in the field of confessional literature. In order to cross the narrow national borders, this essay is interested in comparative comparison and has extended these correspondences to the cultural context in which the authors were born. In the shadow of this generalization, only the concept of love and woman in their thought is not enough; Rather, in a more comprehensive view, relying on the literary literature, the societies in which these two lived have been compared. Gibran Khalil Gibran and Antoine Chekhov regard the beloved as sacred; But the extent of the effect of love is different in their view. This difference has a reason for which it is necessary to examine its true root in the context of their lives and circumstances.
Keywords: Nafteh al-Masdoor, Najib Mahfouz, Literary Sociology, Developmental Structuralism, Lucien Goldman -
ساختارگرایی تکوینی در جامعه شناسی ادبیات، یکی از شاخه های نوین در پژوهش های ادبی معاصر است که فیلسوفان جامعه شناس و ادیبی چون لوسین گلدمن و رهبر فکری او یعنی جورج لوکاچ، بدان محور متکی بوده اند و بر طبق آن دیالکتیک نگرش حاکم بر مولف و فضای تاریخی، اجتماعی همراه با اقتصاد سیاسی، معیارهای کلی گرایانه ای را به لحاظ ساختار گرایی تکوینی و جامعه شناسی ادبی مطرح می شود.
نفثه المصدور اثر زیدری نسوی یکی از آثار مهم ادبی و جزیی از اسناد تاریخی، اجتماعی در ادبیات فارسی است که از قرن هفتم مصادف با اواخر دوران خوارزمشاهیان و اوایل دوران مغول برجای مانده است. آثار نجیب محفوظ نویسنده معروف مصری و برنده جایزه نوبل ادبی در سال 1988 نیز درباره نوع زندگی اجتماعی مردم زمانه و سلطه بیگانگان بر کشورش و فقر اقتصادی و فرهنگی است.
در پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و پژوهش بر اساس مکتب تطبیقی به بررسی و تحلیل تطبیقی آثار زیدری نسوی بالاخص نفثه المصدور و نجیب محفوظ با نگاه ساختارگرایانه گلدمن پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که زیدری نسوی و نجیب محفوظ در آثارشان نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه عصر خود بی تفاوت نبوده و سعی داشته اند تا با نشان دادن مشکلات اجتماعی و هم چنین با استفاده از قدرت قلم خود واقعیت های جامعه را در جهت رسیدن به یک جامعه آرمانی به تصویر بکشند.کلید واژگان: جامعه شناسی ادبی, نجیب محفوظ, ساختارگرایی تکوینی, لوسین گلدمن, نفثه المصدورDevelopmental structuralism in the sociology of literature is one of the new branches in contemporary literary research that sociologist and literary philosophers such as Lucien Goldman and his intellectual leader, George Lukács, have relied on this axis, and according to it, the dialectic of the attitude governing the author and the historical, social space Along with political economy, generalist criteria are proposed in terms of developmental structuralism and literary sociology.
Naftah al-Masdoor by Zaydari Nesavi is one of the important literary works and a part of historical and social documents in Persian literature, which has survived since the 7th century, coinciding with the end of the Khwarezmshah era and the beginning of the Mongol era. The works of Najib Mahfouz, the famous Egyptian writer and winner of the Nobel Prize for Literature in 1988, are also about the type of social life of contemporary people and It is the rule of foreigners over his country and economic and cultural poverty.
In the current research, relying on the descriptive-analytical method and research based on the comparative school, the comparative analysis of the works of Zaydari Nesavi, especially Nafetha al-Masdur and Najib Mahfouz, has been discussed with Goldman's structuralist view. The results of the research show that Zaydri Nesvi and Najib Mahfouz were not indifferent to the social, political and economic issues of the society of their time in their works and they tried to reach the realities of the society by showing the socialKeywords: Nafteh al-Masdoor, Najib Mahfouz, Literary Sociology, Developmental Structuralism, Lucien Goldman -
تعد السوسیونصیه من الدراسات النابعه عن المنهج الاجتماعی للنقد الادبی والتی رات النور فی القرن العشرین. ساعد التحلیل السوسیونصی علی تناول العمل الادبی من حیث الإیدیولوجیا والطوابع الثقافیه والسیاسیه. بما ان الروایه الحدیثه اخذت علی عاتقها تصویر وتخلید الآلام والازمات التی یعانیها الإنسان ویواجه ها علی مر الزمن وخاصه الواقعیه منها ظهرت الکثیر من الدراسات التی نظرت إلی الروایه من المنظور السوسیونصی. روایه خان الخلیلی من اشهر روایات نجیب محفوظ الواقعیه التی بدات بتصویر الحیاه والواقع الاجتماعی المعاش، والملامح الثقافیه والسیاسیه للشعب المصری فی فتره الحربین العالمیتین. وبما ان هذه الروایه بمثابه السجل الذی دون فیه معلومات تاریخیه واجتماعیه قیمه تساعد القاری علی التوصل إلی فکره کلیه وعامه بالنسبه إلی تلک الظروف المعاشه بإمکانها ان تکون ماده خصبه للتحلیل السوسیونصی. حاول هذا المقال تسلیط الضوء علی السوسیونصیه فی هذه الروایه وفقا للمنهج الوصفیالتحلیلی وبناء علی الطابع الاجتماعی للنقد والتحلیل بهدف التوصل إلی اهم میزات الحیاه الاجتماعیه فی المجتمع المصری وکیفیه ظهورها فی الروایه. تسلطی الضوء علی الاصوات الرواییه وخطاب الشخصیات الایدیولوجی ودراسه الامکنه الهامه فی الروایه من اهم الموضوعات الفرعیه التی انتقاها هذا المقال. ومن النتایج التی وصل إلیها هی ان هناک اصواتا وافکارا عدیده، تشابهت وتناقضت حتی وصلت إلی شیء من الغموض الذی یحکی عن عدم التراتیبیه والضوضاء التی خیمت علی المجتمع المصری وعلی مدی مستویات الانظمه الاجتماعیه والثقافیه والسیاسیه آنذاک وان روایه خان الخلیلی لم تدع شارده ونافره من الحیاه الاجتماعیه إلا وعبرت عنها ویمکن القول بان جمالیه هذه الروایه تتمثل فی نمط التعبیر عن الازمات والواقع المعاش وکذلک الحفاظ علی الطابع الادبی وجاذبیه الروایه حتی تبقی صادقه وتجعل القیمه الفنیه هی الغایه والهدف.
کلید واژگان: السوسیونصیه, النقد الاجتماعی, الروایه المصریه, نجیب محفوظ, خان الخلیلیSociology of text is a branch of the social approach of literary criticism that occurred in the twentieth century. While relying on the literary text, the sociology of text seeks to fill the gaps that the audience encounter in the literary work and its relation to society, whether in the cultural, social, or political spheres. The new novel, especially the realistic one, illustrates and immortalizes the pains and crises that human beings suffer from and face over time. Khan al-Khalili is one of Najib Mahfouz's most famous realistic novels, depicting his life and social reality, as well as the cultural and political aspects of the Egyptian nation during the First and Second World Wars. Since this novel is valuable as a book full of historical and sociological information and helps the reader to get a general idea about those lived conditions, this paper aims at using a descriptive-analytical method and relying on the social nature of criticism and analysis to study its text. Reading narrative voices, an ideological discourse of the characters, and studying the obvious settings of the novel are important topics investigated in this article. One of the most important results is that the different voices and ideas in the novel are sometimes similar, sometimes contradictory, and sometimes reach that point of ambiguity which indicates the disorder and chaos in Egyptian society and social, cultural, and political systems. Moreover, the novel Khan al-Khalili did not take anything away from the social life of that period and it can be said: the aesthetics of this novel lies in the way of expressing problems, crises, and lived realities while preserving its literary aspects at the same time.
Keywords: Sociology of Text, Egyptian Novel, Najib Mahfouz, Khan Al-Khalili -
ادیبان با آگاهی از ظرفیت های حوزه ارتباطات غیرکلامی در صدد انتقال ملموس تر اندیشه ها و احساسات برآمده و به فضاسازی گفتمانی و شخصیت پردازی در آثار خویش پرداخته اند. در این گونه ارتباطی، انتقال مفاهیم و پیام ها از طریق حالت های چهره، حرکت های بدن، ژست ها، آواهای صوتی و حتی مصنوعات و طرز لباس پوشیدن افراد صورت می پذیرد. در نوشتار حاضر با نگاهی میان رشته ای و به شیوه توصیفی- تحلیلی، بازتاب کنش های غیرکلامی و کارکردهای عمده آن ها از جمله کارکرد تاکیدی، جانشینی، تکمیلی و تکذیبی در رمان «زقاق المدق» اثر نجیب محفوظ (1911- 2006)، نویسنده مصری مورد بررسی قرار گرفته و تبیین می گردد که نویسنده با چه سازکاری از کنش های غیرکلامی در پیشبرد فرآیند ارتباطی شخصیت ها و انتقال مفاهیم موفق بوده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که محفوظ در این اثر از قابلیت های ارتباط غیر کلامی به منظور القای هرچه بهتر مقصود شخصیت های داستانی و حقیقت مانندی کنش های آنها بهره می گیرد. در این داستان خندیدن، نگریستن و اخم کردن به عنوان رفتارهای چهره، حرکات دست، لحن و سکوت به عنوان مصادیق پیرازبان در شکل گیری فرآیند ارتباط و انتقال پیام، نقشی تاثیرگذار دارند و کارکرد مسلط شان غالبا از نوع جانشینی و تاکیدی است. در این جستار مشخص گردید که نویسنده از سکوت معنادار برای القای مفاهیمی همچون رضایت، سرگشتگی، تفکر، احساس لذت، کتمان راز و غیره استفاده می کند.
کلید واژگان: نجیب محفوظ, رمان «زقاق المدق», کنش های غیرکلامی, انتقال معناWriters ,aware of the capacities of the field of non-verbal communication,have sought to convey tangible ideas and emotions,and have focused on the discursive and personalization of their works. This type of communication involves conveying concepts and messages through facial expressions,body movements,gestures,acoustic sounds,and even artifacts and the way people dress. In the present paper,through an interdisciplinary and descriptive-analytic overview,reflections on nonverbal actions and their major functions,including the affirmative, substitutive,complementary,and discursive function in the noble work of Zaqaq al-Madiq(1911- 2006),Egyptian writer examined And explains how the author has succeeded in promoting non-verbal actions in the process of communicating characters and conveying concepts. The result of the research shows that in this work, Mahfouz uses the capabilities of non-verbal communication in order to better convey the purpose of fictional characters and the truthfulness of their actions. In this story,laughing, looking and frowning as facial behaviors,bodybuilding movements,tone and silence as exemplary instances play an important role in shaping the process of communicating and transmitting messages. They are often of a succession type. In this article,it was found that the author uses meaningful silence to induce concepts such as satisfaction, perplexity, thinking, pleasure, mystery and so on.
Keywords: Najib mahfouz, Zaqaq al-Madaq, Non-verbal actions, Meaningtransfer -
تتحقق نصیه النص من خلال سبعه معاییر اولها: السبک الذی یضمن استمراریه النص وله ادوات منها: التکرار والتضام وادوات الربط والإحاله والتوازی، والتوازی إما ان یکون فی المبنی من جهه الموسیقی والنحو معا وإما ان یکون فی التعبیر من جهه النحو فحسب، والتوازی بنوعیه قطب الرحی فی هذا البحث الذی تمت معالجته فی حکایه «عاشور الناجی» المختاره من ملحمه «الحرافیش» لنجیب محفوظ. وقد اعتمد الباحثون فی هذا البحث المنهج الوصفی التحلیلی ورکزوا علی حکایه «عاشور الناجی»کجزء من الحرافیش، کما اعتمدوا المنهج الاجتماعی ایضا؛ لان المجتمع الذی یعیش فیه نجیب محفوظ قد اثر فی اختیار اسلوبه. وتاتی اهمیه هذا البحث من ان التوازی لایزال مجهولا امام القاری باعتباره موشرا للسبک النصی علی الرغم من انه یوثر فی مستویات متعدده إما بخلق نغمات منظمه وإما بإنشاء نظم نحوی فی النص؛ وبذلک یساعد التوازی علی بقاء اجزاء النص فی ذاکره القاری، ویربط هذه الاجزاء کحلقات متصله بعضها مع بعض فی ذهنه یقوی تاثیر النص فی نفس المتلقی. اما اهم النتایج التی توصل إلیها البحث فهی ان التوازی بنوعیه المبانی والتعبیر موجود فی هذه الروایه، بید ان توازی المبانی اقل من توازی التعبیر وذلک بسبب الموسیقی التی تتبلور فیها فتوثر فی تماسک النص. کما ان التعابیر النحویه المتوازیه اسهمت فی خلق اثر متسق ومنسجم فالسبک المنتج من هذا التوازی یودی دور مرآه لجا إلیها محفوظ لتقدیم الخسایر الاجتماعیه النابعه عن سوء إداره الحکومه.
کلید واژگان: السبک النصی, توازی المبانی والتعبیر, نجیب محفوظ, «حکایه عاشور الناجی»Cohesion is marked as the prime criterion of seven-fold standard criteria that proves text comprehensively. Cohesion causes textual continuity via some tools and parallelism in which the parallelism factor entails basics (i.e., musically and grammatically) and interpretations (i.e., grammatically). The current article aims to focus on this factor with specific emphasis on these two arrangements. To follow the aim, we discussed the issues in Ashoor Al-Naji story. Following descriptive-analytical method, we underlined the prominent effect of society on the author's writing style; hence we also employed social critique analysis. The significance of the study was the notable influence of parallelism in the story, while the factor has been left unattended. In fact, the author applied parallelism at various levels in order to create regular rhythm or syntax. Indeed, textual components remain in readers' memory in virtue of parallelism factor. As a result, the author connected the textual components with each other and enhanced the impacts on readers' mind. In conclusion, this article discussed the parallelism role in this story accompanied basics and interpretations arrangements. Although we cannot ignore the importance of the basics in the story, the interpretations demonstrated more pronounced influences. The implication is that the author employed interpretations technique to organize syntactic interpretations and to achieve cohesion.
Keywords: : cohesion, basics parallelism, interpretation parallelism, Najib Mahfouz, Ashur Al-Naji story -
طبیعت گرایی (ناتورالیسم) به عنوان یک مکتب فلسفی به طور خاص در قرن هجدهم میلادی، وارد عرصه نقد ادبی شدوپیوند بسیار نزدیکی با ریالیسم دارد. ناتورالیست ها با حذف جنبه های ماورایی از زندگی انسان، او را موجودی متاثر از محیط و وراثت دانستند و بر این اساس، زندگی و خلقیات او را تفسیر کردند. نجیب محفوظ در آثار ماندگار خود وقایع اجتماعی و سیاسی مصر را ثبت کرده است که بیشتر پژوهش ها از نگاه ریالیستی به آن نظر داشته اند. پژوهش پیش رو خوانشی نو و ناتورالیستی از اولین رمان مجموعه سه گانه نجیب محفوظ؛ بین القصرین، است و با روش تحلیلی-توصیفی به این مسئله پرداخته تا مولفه های ناتورالیستی موجود در رمان را تبیین کند و تفاوت ناتورالیست محفوظ را با نسخه غربی آن نشان دهد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که تقریبا تمامی مولفه های این مکتب همچون تاثیر محیط، وراثت، خون و مزاج بر زندگی انسان ها و... بر این رمان قابل تطبیق است؛ به گونه ای که با جرات می توان آن را در شمار معدود آثار ناتورالیستی ادبیات عربی قرار داد. اما نکته مهم در این باره، گرایش های سنتی و شرقی حاکم بر رمان است که باعث شده ناتورالیست نجیبمحفوظ در نگاه به مقدسات و مسایل ماورایی با ناتورالیست های غربی متفاوت باشد. علاوه بر وجود مولفه ها و درون مایه های ناتورالیستی، این رمان در فرم و ساختار همچون کشدار بودن، توصیف دقیق جزییات و صحنه ها و پایان غم انگیز داستان نیز ویژگی های رمان ناتورالیستی را داراست.کلید واژگان: ناتورالیسم, نجیب محفوظ, بین القصرینNajib Mahfouz, a well-known Egyptian writer, has created a solid link between philosophy and literature. One of the philosophical schools is naturalism, which was introduced into literary criticism in the nineteenth century by Emil Zola. By eliminating the supernatural aspects of human life, naturalists consider man as an inherent creature of the environment and the product of inheritance. According to these premises, human life and mood are interpreted. The present study adopts a naturalistic point of view to review "Bain ALqasrain" as the first novel in the trilogy of Najib Mahfouz. It also examines the components and foundations of the naturalistic school. It is concluded that the overwhelming expression of naturalistic principles, such as the influence of the environment, inheritance, blood and temper on the lives of the characters of the novel, has made it one of the few naturalist works in the Arabic literature. An important point, however, is the traditional and Eastern orientation of the novel in dealing with sacraments and supernatural issues which has made naturalist Najib different from Western naturalists. In addition to the existence of naturalistic components and themes, the novel enjoys particular features in terms of form and structure, including verbosity, precise description of the details and scenes, and tragic end.Keywords: Najib Mahfouz, Naturalism, Bain ALqasrain
-
زندگی روستایی همواره ویژگی های متمایزی داشته، این ویژگی ها در گذشته پررنگ تر از امروز بوده است؛ ازجمله این ویژگی ها وجود دو ضلع مهم و تعیین کننده ارباب (مالک و زمین دار) و رعیت بوده است. در گذشته ارباب نقش سرنوشت سازی در زندگی رعیت داشته است، اما امروزه این مناسبات تا حد زیادی کم رنگ شده است. رابطه بین این دو همواره مورد توجه نویسندگان در ادبیات داستانی بوده است و ادبیات داستانی عربی و فارسی نیز از این توجه برکنار نبوده اند. دو نویسنده مصری و ایرانی؛ یعنی «نجیب محفوظ» و «احمد محمود»، در داستان های «الجبار» از مجموعه داستان دنیا الله و «برخورد» در مجموعه داستان زایری زیر باران، ظلم ارباب بر رعیت را سوژه داستان خود قرار داده اند. این مضمون مشترک، ویژگی های ساختاری و محتوایی مشترکی را بین دو داستان به وجود آورده است و به طبع، به خاطر تفاوت سبک داستان نویسی و جغرافیای متفاوت فرهنگی دو نویسنده، تفاوت هایی بین دو اثر وجود دارد. در جستار پیش رو، شباهت ها و تفاوت های بین دو داستان بررسی و تحلیل شد. نتیجه کلی پژوهش حاضر این است که در این دو داستان، جنبه های ساختاری همچون شخصیت و روایت گری تحت تاثیر محتوای مناسبات ارباب رعیتی است. به طبع، استقلال سبکی دو نویسنده نیز، باعث ایجاد برخی تفاوت ها بین دو داستان شده است.
کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, نجیب محفوظ, احمد محمود, الجبار, برخورد, نقد خان سالاری یا ارباب رعیتیRural life has always had the distinctive features. These features have been more colorful in the past than they are today. Among these characteristics were the existence of two important and determining aspects of the master (owner and landlord) and the peasant. In the past, the master has played a crucial role in the life of the peasans, but today this relationship has largely diminished. The relationship between the two has always been of interest to writers in fiction, and Arabic and Persian fiction have not been excluded. Two Egyptian and Iranian writers, Najib Mahfouz, and Ahmad Mahmoud, in the stories of Al-Jabbar from the collection of stories “The World of God” and “Conflict” in the collection of stories “Pilgrims in the Rain”, have been studied as the oppression of the master on the peasant. This common theme has created common structural and content features between the two stories, and of course, there are differences between the two works due to the differences in the style of storytelling and the different cultural geographies of the two authors. In this paper, the similarities and differences between the two stories were discussed and analyzed. The general conclusion of this paper is that in these two stories, the structural aspects of both personality and narrative are influenced by the content of the Lord's relationship. Naturally, the stylistic independence of the two authors also gives rise to some differences between the two stories.
Keywords: Comparative Literature, Najib Mahfouz, Ahmad Mahmoud, Al-Jabbar, Conflict, Criticism of Lordship or Lord, Peasants -
فلسفه و ادبیات از روزگاران دور ارتباطی بسیار نزدیک داشته اند و همواره مکتب های فلسفی بر ادبیات جهان تاثیرگذار بوده است که از جمله آنها می توان به اگزیستانسیالیسم اشاره داشت. از سوی دیگر، ادبیات به مثابه یک روش، بر فلسفه اگزیستانسیالیسم تاثیرگذار بوده و برخی فیلسوفان در قالب های گوناگون ادبی مانند رمان، شعر، نمایشنامه و... مفاهیم فلسفی را وارد حوزه ادبی کردند. اگزیستانسیالیسم، به دغدغه های مشترک وجود خاص آدمی می پردازد. دغدغه هایی چون رنج آدمی، معنای زندگی، جاودانگی، امید، عشق، ایمان، نومیدی، بیهودگی جهان، آزادی، مرگ و دیگر مباحث وجودی انسان. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی نمودهای اگزیستانسیالیستی رمان "الشحاذ" را نمایان می سازد. مهم ترین مولفه هایی که در این پژوهش به عنوان مدار اصلی بازکاوی اندیشه های اگزیستانسیالیستی مورد توجه قرار گرفته اند عبارتند از: مرگ اندیشی، معنای زندگی، عقل ستیزی، آزادی و سرگردانی، دلهره و اضطراب، و نگاه حسرت آلود به گذشته (تنهایی اگزیستانسیال). نتیجه ی پژوهش حاکی از آن است که علاوه بر نمودهای محتوایی، عنوان رمان نیز (گدا) بیانگر نوعی استیصال آدمی است و شاهدی بر اگزیستانسیالیستی بودن رمان است. با نشان دادن سویه های اگزیستانسیالیستی رمان و تحلیل آن به مدد آراء فیلسوفان این مکتب فلسفی، نمایان می شود که این اثر نجیب محفوظ در زمره آثار ادبیات اگزیستانسیالیستی قرار دارد به نحوی که درک عمیق و صحیح رمان، در گروی تحلیل و موشکافی پیش فرض های اگزیستانسیالیستی نجیب محفوظ است.کلید واژگان: اگزیستانسیالیسم, مرگ اندیشی, معنای زندگی, نجیب محفوظ, الشحاذPhilosophy and literature have always had a close connection, and each has a great impact on the other. Existentialism is one of the philosophical schools that are closely related to the literature. Similarly, literature as an approach has affected existentialism. Some figures such as Jean-Paul Sartre, Simon de Beauvoir, Albert Camus, Dostoevsky, and Gabriel Marcel have introduced philosophical concepts through various literary forms. Existentialism addresses the common concerns of human existence, such as human suffering, the meaning of life, immortality, hope, love, faith, disappointment, futility of the world, liberation, death, and other human existential issues.
Through a descriptive-analytical method, the present study aims at the existentialist manifestations of the novel Al-Shahaz. The most important components that have been considered in this research as the main axis of revising existentialist thoughts are mortality, the meaning of life, liberation, wandering, dread, anxiety, and a luscious look at the past. The result of the research suggests that the profound and proper understanding of the novel Al-Shahaz is based on the analysis of existentialist presuppositions. The title of the novel (i.e. beggar) is a manifestation of human destitution, which provides evidence for this claim. The existentialist strains of the novel postulate it in the category of existentialist works of the literature.Keywords: Najib Mahfouz, Al-Shahaz, Existentialism, Death thinking, Meaning of life -
تحلیل رمان یکی از روش هایی است که خواننده را قادر می سازد به درکی همه جانبه از محتوای یک داستان برسد. به طور کلی در هرشیوه تحلیل، اصول و چارچوبی ارائه می شود که با ذهن و حس مخاطب همراه است. شیوه تحلیل رمان از نظر جان پک روشی متفاوت را در اختیار مخاطب قرار می-دهد تا با بکارگیری آن برداشتی ساده و روان از داستان داشته و به یک نتیجه کلی برسد. این پژوهش درصدد آن است که رمان «اللص و الکلاب» نجیب محفوظ نویسنده عرب را بر اساس شیوه تحلیل رمان جان پک، تبیین و تشریح کند. روش تحقیق بدین گونه است که پنج قطعه در فواصل مختلف از ابتدا تا پایان داستان مشخص شده و هر قطعه در پنج مرحله مطابق با مواردی که در شیوه جان پک معرفی شده مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد، سپس در مراحل ششم و هفتم ابعاد مختلف متن، مولف، خواننده و جهان و همچنین دیدگاه سایر منتقدان بررسی می گردد. این نتیجه حاصل شد که در شیوه جان پک به دلیل درک جنبه-های کلی داستان از طریق جزئیات متن، تحلیل به شیوه ای استقرایی صورت گرفته سپس به بررسی کل داستان پرداخته می شود. در این نوع از تحلیل پیش از بررسی کلی داستان به جزئیات و ظرافت های درون داستان توجه می شود و هرچه بیشتر هنرمندی مولف آشکار گشته و نتیجه بهتری حاصل می-گردد. شاخصه دیگر این شیوه توجه به تضادهای موجود در قطعات برگزیده است که در کنار آن بررسی ابعاد چهارگانه متن و نظرات سایر منتقدان مکمل نهایی نقد و تحلیل است.
کلید واژگان: خوانش روایت شناسانه, جان پک, نجیب محفوظ, اللص و الکلابAn analysis of a novel is one of the ways that enables the reader to understand the content of a story in a full scale way. Generally, in each analysis, principles and frameworks are presented that relate to the mind and sense of the speakerThe research method is to identify of five pieces at different intervals from beginning to the end of the story and each piece is analyzed in five steps according to what is presented in John Pack's style. Then, in the sixth and seventh stages of different aspects of the text, author, reader and the world as well as the views of other critics are examined. So after selecting of specific parts and then analyzing them, It is concluded that in John Peck's way, due to understand of general aspects of the story through the details of the text, it is inductively analyzed, then the whole story is examined. In this type of analysis, befor analyzing overall into story, pay attention to the delicacies and details within the story, so the art of the author and the better result are revealed. Another feature of this approach is to pay attention to the contradictions in the selected passages which besides examining of the quadratic dimensions of the text and the opinions of other critics, are the final complement to criticism and analysis
Keywords: narrative readings, John Peck's, Najib Mahfouz, Al-las, Al-Klab -
نجیب محفوظ از جمله نویسندگان موفق عرب زبان است که در سال 1988میلادی به اخذ جایزه نوبل ادبی نائل گردید. زقاق المدق از مشهورترین رمان های او محسوب می شود که در آن با دستمایه قراردادن رویدادهای محله ای به نام «زقاق مدق» بصورتی نمادین به بیان اوضاع و شرایط ناگوار اجتماعی و اقتصادی طبقه متوسط و پایین مصر در سال های پایانی جنگ جهانی دوم و سلطه استعمار انگلیس بر این کشور می پردازد. نجیب محفوظ، تمام مولفه های داستانی را در این اثرش بکار گرفته است. در این بین، پردازش عنصر شخصیت از بنیادی ترین ساختمایه ها قلمداد می گردد. در همین راستا و برای فرایافت این مدعا و تایید درستی آن، جستار پیش روی برآن است تا به بررسی و تحلیل شخصیت های رمان، اعم از فرعی و اصلی، ایستا و پویا، مثبت و منفی، راضی و ناراضی و شیوه شخصیت پردازی غیرمستقیم (کنش، گفتار و نامگذاری) در آن بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، شخصیت های این داستان، غالبا ایستا و نمونه واقعی افرادی هستند که در جامعه مصر زندگی می کنند. در پردازش شخصیت ها اگرچه نویسنده از تمام شیوه ها استفاده کرده، اما بیشتر به شخصیت پردازی از طریق گفتگو و نامگذاری اشخاص اعتنا داشته است.کلید واژگان: شخصیت, شخصیت پردازی غیرمستقیم, نجیب محفوظ, رمان زقاق المدقNajib Mahfouz is one of the prominent writers of Arabic fiction who was awarded the Nobel Prize in literature in 1988. Kuche Madq is one of his most famous novels. Using events in a quarter called Madaq, he symbolically portrayed the difficult social and economic conditions of Egypt lower and middle-class people during the final years of World War II (1944-1945) and the British domination on the country. Najib Mahfouz has used all the fiction elements among which characterization is a key theme. In this study, the author tries to analyze the characters of the novel - minor and major, static and dynamic- among fiction elements, through the indirect characterization techniques (act, speech and labeling). The results indicate that the characters in this story are the real examples of people living in Egypt. Although the writer has used all characterization methods, he has mostly concentrated his attention on characterization via dialogue and naming.Keywords: Personality, Characterization, Najib Mahfouz, Kuche Madaq Novel
-
استدعی الشعراء والکتاب المعاصرون تراثهم العریق فی اعمالهم الادبیه وذلک لانتمایهم ولعلاقتهم بالماضی المزدهر او الماضی المشین حتی یبینوا نقاط القوه والضعف فی الواقع الذی یعیشونه، یتخذ نجیب محفوظ فی روایه ثرثره فوق النیل التراث عونا له فی إکمال مسار الروایه للمتلقی، ویوظف التراث بانواعه الدینیه والتاریخیه والادبیه والشعبیه حتی یشعرنا بمشارکه هذه العوامل فی احداث الروایه، وبتناسب الحدث الروایی یتم الاستدعاء، وبما ان هذه الروایه من روایات نجیب محفوظ الفلسفیه والرمزیه لذلک کثر فیها توظیف التراث خاصه فی نوعی الدینی والتاریخی؛ التراث الدینی یرتبط باتجاه الروایه الفلسفیه واما التراث التاریخی فیرتبط بعلاقه محفوظ بالتاریخ وخاصه التاریخ المصری الذی استدعاه فی روایته هذه، یحاول البحث کشف علاقه نجیب محفوظ بالتراث الإسلامی والادبی واثر القرآن الکریم والتراث الإسلامی والادبی فی هذه الروایه ومن النتایج التی توصلت إلیها فی هذه الدراسه ان محفوظ تاثر تاثرا کبیرا بالتراث الدینی ومن ثم التراث التاریخی وانه راعی التناسب فی توظیفه فحینما تحدث عن الموت ذکر شخصیه الخیام وعندما ذکر العبث جاء بشخصیه صموییل بیکت الذی عرف مسرحه بالعبث، المنهج المتبع فی هذه المقاله منهج توصیفی.کلید واژگان: استدعاء التراث, عوامل التراث, ثرثره فوق النیل, نجیب محفوظContemporary poets and writers use from their past legacy and their work influenced by the relationship to the bad or good works of the past writers whom they revealed strength and weakness of the past societies. Najib Mahfouz used past legacy in his work by “ThartharaFawq Al-Nil (“Chatter on the Nile”) and animate and quicken his novel with this skill. He used Kinds of past legacies such as history, theology, literature and folkloric. He utilized these skills to show us that they figure out the great novel and according to the events of the novel they are used. This novel is one of philosophic and a sample of Najib Mahfouz and he used theology and history a lot in this great novel. The legacy of theology related to the philosophic method of the novel and legacy of the history related to the history specially the history of Egypt. The method which he used in this novel is descriptive-analytic one.Keywords: Tharthara Fawq Al-Nil, Chatter on the Nile, Najib Mahfouz
-
نشانه- معناشناختی گفتمانی رویکردی نو در حوزه نقد ادبی به شمار می رود. در این رویکرد نشانه- معناها گونه هایی سیال ، پویا و چند بعدی هستند و با کنترل نظامی که فرآیند گفتمانی نام دارد، نمایان می شوند. در این جستار نحوه شکل گیری فرآیند عاطفی گفتمان در داستان «خلا» اثر نجیب محفوظ، نویسنده مصری و برنده نوبل ادبیات 1988م، بررسی می شود تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه گفتمان داستان، حس رقابت را به عنوان کنشی ارزشمند در زندگی شخصیت های داستان نشان داده است؟ در واقع هدف این جستار نشان دادن نقش فرآیند عاطفی در تغییر شرایط تحول گفتمان و تاثیر آن بر سبک حضور شوش گران است. یافته ها نشان می دهد که رخداد دو حادثه در زندگی شوش گر با تاثیر بر باور و تغییر در نوع احساس او، روند گفتمان را تحت تاثیر قرار می دهد و کارکرد ارزشی آن را متحول می سازد.کلید واژگان: تحلیل نشانه, معناشناختی, فرآیند عاطفی, نجیب محفوظ, خلا, گفتمانSemiotics of discourse is a new approach in literary criticism. In this approach the processes of signification are, dynamic and multidimensional variants which are manifested through controlling a system called discourse process. in this study ,in order to answer the question that how discourse has revealed the sense of competition as a valuable action during the life of personalities of the story, the process of shaping affective discourse in the story of Khalae written by Najib Mahfouz , holder of literary Noble prize in 1988 ,will be investigated . In fact the purpose of this study is to show the role of affective process in altering the situations of discourse evolution and its effect on the style of passionate subject. Findings reveal that in the affective process of story, the occurrence of two incidents in the life of passionate subject will evolved the axiological system of discourse by affecting the believes and altering emotions.Keywords: Semiotic analysis, affective process, najib mahfouz, “khlae”, discourse
-
«رئالیسم جادویی» از شیوه های جدید داستان نویسی است که در آن نویسنده از شاخصه هایی همچون «سحر و جادو» و «وهم و خیال» در بستر «واقعیت»، چنان ماهرانه استفاده می کند که شخصیت ها و رخدادهای داستان برای خوانندگان کاملا طبیعی و باورپذیر می نماید.
«غلامحسین ساعدی» و «نجیب محفوظ» از جمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی فارسی و عربی به شمار می روند. رمان های «عزاداران بیل» ساعدی و «شبهای هزار شب» محفوظ از نمونه های برجسته این شیوه داستان نویسی اند، که در مقاله حاضر تلاش شده این دو اثر از نظر به کارگیری گزاره های رئالیسم جادویی، مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند.
از میان مولفه های رئالیسم جادویی، «سحر و جادو» و «وهم و خیال»، در «شبهای هزار شب» حضوری پررنگ تر و برجسته تر دارد. در عین حال در «عزاداران بیل»، نمونه های بیشتری از عناصر «دوگانگی»، «اسطوره» و «صدا و بو» دیده می شود. ضمن آنکه غلامحسین ساعدی از «توصیفات اکسپرسیونیستی و سورئالیستی» نیز بهره برده است.کلید واژگان: رئالیسم جادویی, غلامحسین ساعدی, نجیب محفوظ, عزاداران بیل, شبهای هزار شبMagical realism is a new method in fiction. In this method the author uses the technique of magic and fantasy that mixed with reality. Najib Mahfouz and Gholam Hussein Saedi are the pioneers of this style. One Thousand and One Nights and Mourners of Bayal are examples of magical realism method. This paper attempts to examine these stories. Magic and fantasy، myth and the duality of the two stories are common. But Sufism and familiarization are special of the story thousand nights and night and Noise and odor and descriptions expressionism and surrealism are special of Mourners Bayal. Therefore، the study of magical realism in the fiction of the nights thousand nights and night Written by Najib Mahfouz and Mourners of Bayal written by Gholam-Hussein Saedi the both can be considered successful in Persian and Arabic fiction literatures. Although the two elements of magic and illusion in terms of quantity and quality is the most used in Najib Mahfouz story. But the symbolism of duality has been used more and more tangible in the story Mourners of Bayal.
Keywords: magical realism, Gholam Hussein Saedi, Najib Mahfouz, Mourners of Bayal, One thousand, One nights -
لما کانت المعرفه نسبیه للبشرفإن راویا واحدا،سواء اکان الکاتب اوشخصیه من شخصیات القصه، لا یلم بها من جوانبها کامله والراوی العالم بکل شیء فی الروایه لا یسیطر علی کل الجوانب المطلوبه لدی الشخصیات. فیستفید الکاتب من تقنیات السرد المختلفه؛ کتقنیه تعدد الرواه لیوظف العوامل والرواه المختلفین للغور فی الاعماق البشریه ونیاتها واعمالها. کان الرواه فی میرامار، وهم نفس الشخصیات المختلفه المشارب والمعارف التی تنقلت فی ایدیولوجیاتها من التعقل والحکمه إلی التطرف والجنون، ومن حب الخیر للآخر وإسداء النصائح له إلی الحقد علیه وکراهیته.ومن هنا تعددت وجهات النظر فی الاحداث حسب الموقع الذی یقف فیه الراوی لرصد العالم المحیط به،وقد یکون هذا الموقع ایدیولوجیا او دینیا اوسوی ذلک. فتتبدل صور الاشیاء بتبدل المواقع ومخیله القارئ، وتتبدل هذه الصور علی حسب الزاویه التی تلتقط منها الصور وحسب المسافه التی تقع بین الراوی والاشیاء. الرواه فی هذه الروایه مشارکون فی صناعه الاحداث، بل کانوا ابطالها؛ ینتمون إلی المکان والزمان اللذین تنتمی إلیهما الشخصیات والاحداث وهم لا یحکون من الماضی فقط بل یسردون ایضا الاحداث التی یعیشون فی ها. فاهمیه هذه الروایه تکون فی الشهاده علی وقوع الحدث والمشارکه فیه من جهه ومعرفه وجهه نظر الراوی فی ما یبثه ویرویه من جهه اخری. تختلف صوره المکان فی هذه الروایه بین راو وآخر. للمعلومات والحوادث مصادر وآلیات مختلفه فی هذه الروایه؛کالتذکر، والحوار، والمونولوج، والمشاهده. فالروایه فی میرامار تقدم لنا عبر وعی الرواه عن طریق الحوار والمنولوج الداخلی وتیار الوعی. فمیرامار هوالمکان المرکز الذی یضم هذه الشخصیات المتنافره ولکنه لا یجمع بینها؛ فهم لا یشکلون اسره یعرف افرادها اشیاء کثیره ومعلومات جمه عن کل شخصیه. میرامار روایه ذات بنیه متعدده الاصوات لاحداث واحده؛ فلذلک تقوم علی التکرار فی کثیر من مفاصلها؛ لان وجهات النظر تکون مختلفه حول الحدث الواحد والصوره التی یرسمها الراوی لنفسه تکون غالبا اوضح من الصوره التی یرسمها لسواه والتی یرسمها سواه له.
کلید واژگان: میرامار, نجیب محفوظ, آلیات الروایه, الراوی, تعدد الرواهAs human knowledge and ability is limited, stories are told from first person point of view, third person point of view, or omniscient point of view and one single narrator cannot tell all aspects of a story. Even if the narrator is very able, s/he cannot illustrate and describe all aspects and layers of a story. Najib Mahfous, in his novel, Miramar, has described various dimensions of Egypt revolution by using narrative techniques such as multiple narrators, repetition, or narrating different ideas and experiences from different points of view. He has conveyed different or contrasting views by using the technique of multiple narrators without taking side with any specific person or party. In this novel the narrator describe both the internal and external dimensions of events by stating what he has in mind and what has happened around hm. Using this style of storytelling, this author expresses different sides of life including love and hate, ignorance and knowledge, revenge, and good and evil. In some parts of the novel the narrator uses the technique of conversiation and presented the events like scenes of a play.Keywords: narrative dimensions, the number of voices, narrative techniques, Miramar, Najib Mahfouz -
جریان سیال ذهن، سبکی نو در داستان نویسی است که در آن نقش نویسنده به حداقل ممکن می رسد؛ چرا که اندیشه ها و احساسات شخصیتها همانگونه بیان می شود که در ذهن آنان جریان دارد. در این شیوه، ترتیب زمانی، مکانی و نظم منطقی رویدادها به هم می ریزد. روش های روایی تک گویی درونی و حدیث نفس شخصیتها را می توان در تقویت این شیوه روایی موثر دانست. از نویسندگانی که از این شیوه در آثار خود استفاده کرده اند، می توان به جیمز جویس، ویلیام فاکنر، ویرجینیا وولف و...، از میان نویسندگان عرب نجیب محفوظ، غسان کنفانی، حلیم برکات و... و از بین نویسندگان ایرانی عباس معروفی، هوشنگ گلشیری و... نام برد. این جستار با نقد رمان «الشحاذ» اثر نجیب محفوظ به کمک معیارهای جریان سیال ذهن و روش تحلیل محتوا به این نتیجه دست یافته است که نویسنده در این رمان، وظیفه انتقال بخشهایی مهم از داستان خود را به عهده گفتگوها از جمله تک گویی درونی نهاده، و بدین وسیله به خواننده اجازه داده تا مستقیم و بدون دخالت راوی در جریان افکار و احساسات قهرمان داستان قرار گیرد. همچنین با کمک ویژگی های مختلف تک گویی درونی از قبیل صاحب تک گویی درونی، در نظر نگرفتن مخاطب معهود، شیوه شخصیت پردازی، راهیابی به ذهن قهرمان و پدیده همزمانی، توانسته شخصیت قهرمان را به مخاطب معرفی کند.
کلید واژگان: رمان, جریان سیال ذهن, تک گویی درونی, نجیب محفوظ, الشحاذStream of consciousness is a new style in story writing in which an author's role is minimized for the thoughts and feelings of characters are expressed as they come to their minds. In this method, the chronological time, place and the logical order of events are cluttered. The narrative techniques of soliloquy and interior monologue can be considered effective in narration. Among the writers who use this technique in their works are James Joyce, William Faulkner, Virginia Woolf; Najib Mahfouz, Ghassan Kanafani, Halim Barekat, from the Arab world; and from Iran Sadeq Chubak, Abbas Maroufi, Hooshang Golshiri can be named. The aim of this research is to study Beggar by Najib Mahfouz and analyze the effect of the stream of consciousness on the mentioned novel. The study shows that the author has expressed some of the main parts of the story through stream of consciousness and content analysis including interior monologue and thereby allows the reader to become directly involved in the thoughts and feelings of the hero. Thus, addressing the other characteristics of the interior monologue including the character's monologue, avoidance of the conventional audience, characterization, entering the mind of the hero, and the synchronization phenomenon has introduced the hero to the reader.Keywords: Novel, Stream of consciousness, Inner monologue, Najib Mahfouz, Beggar -
إن اللص والکلاب هی الروایه الثانیه لنجیبمحفوظ فی فتره الستینات، وقد اصدرها بعد «اولاد حارتناF عام 1961 م، فلذا تعتبر من الروایات الرمزیه التی انکر الکاتب من خلالها النظام الجمهوری، واکد علی حضور السلطه فی المجتمع المصری. وإنها تصویر حی من البلاد التی یسود فی ها الظلم، بدل العداله، وفی الحقیقه العداله فی ها مغموره، وقد اراد نجیب محفوظ ان یخاطب من خلالها الزعماء الاشتراکیین: انتم دعوتم الشعب إلی الانتفاضات، والتمردات ثم نسیتم انفسکم، انتم خائنون، وهذا النظام هو نظام السلطه، ولیس نظاما جمهوریا. إن الکاتب، والادیب الکبیر نجیب محفوظ بالإشاره إلی القضایا هذه یطعن فی سلوک الحکام، والزعماء بطرق غیر مباشره، منها المجتمع المصری، والدین، والمراه ثم یقدمها بصوره روایه، وهی «اللص والکلاب». یتناول هذا المقال دراسه المضامین المذکوره، بالإضافه إلی دراستها من حیث الشکل.
کلید واژگان: نجیب محفوظ, اللص والکلاب, سعید مهران, الشخصیه, الروایهThe Dogs and the Thieves” is the second symbolism novel written by Najib Mahfouz in 60s after “Olad Haretana” in 1961. The writer denies the republic government through this novel and insists on importance of sovereignty in Egypt. The novel is an image of those countries in which tyranny and injustice are ruled over and actually the justice is lost. The writer criticizes the authorities and the government indirectly by the issues of religion and the women in Egypt and presents them as “The Dogs and the Thieves” to the readers. The present article precedes the mentioned contents as well as its form as well.Keywords: Najib Mahfouz, the dogs, the thieves, Saeid Mehran, character, Novel
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.