به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « acquired knowledge » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه « acquired knowledge » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • حسام یزدی*، احسان کرمانشاهانی

    علامه طباطبایی در آثار مختلفشان بر این نظر تصریح کرده اند که «علم حصولی به علم حضوری بازمی گردد». با توجه به کلمات و عبارات مختلف ایشان، دو بیان از بازگشت علم حصولی به حضوری قابل برداشت است: 1. در یک بیان، ماخذ و منشا انتزاع هر علم حصولی، یک علم حضوری دانسته شده است. 2. در بیانی دیگر بر این نکته تاکید شده که علم حصولی مجاز و اعتباری اضطراری است و ازاین رو هر علم حصولی حقیقتا یک علم حضوری است.در این نوشتار بعد از توضیح هردو بیان تلاش شده است تا با یافت وجه جمعی میان این دو بیان، تقریری نو از این نظریه به دست آید. در این وجه جمع، بیان دوم اصل انگاشته شده و بیان اول به آن تاویل برده می شود و نتیجه این می شود که علم حصولی هم متاخر از علم حضوری است (بنا بر بیان اول) و هم در حقیقت همان علم حضوری است (بنا بر بیان دوم). اگرچه این وجه جمع در نگاه ابتدایی، گزاره ای متناقض به نظر می رسد، اما با نگاه دقیق تر مشخص می شود که تاخر علم حصولی بر علم حضوری از سنخ «تاخر مجاز بر حقیقت» است.

    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, بازگشت علم حصولی به علم حضوری, مجاز بودن علم حصولی, علامه طباطبایی}
    Hesam Yazdi *, Ehsan Kermanshahani

    ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī has explicitly stated in his various works that "acquired knowledge reduces and refers back to the knowledge by presence". Based on his different words and statements, two readings of this reduction of acquired knowledge to the knowledge by presence can be presented: 1. According to one reading, the source and origin of the abstraction of any acquired knowledge is considered to be knowledge by presence. 2. According to another reading, it is emphasized that acquired knowledge is figurative and compulsorily subjective, and thus, every acquired knowledge is actually knowledge by presence. In this paper, after explaining both readings, an attempt is made to provide a new interpretation of this theory by reconciling these two statements through finding a common point. In this reconciliation, the second reading is considered primary, and the first one is construed in its light. The result is that acquired knowledge is both subsequent to knowledge by presence (as presented in the first reading) and is in reality the same as knowledge by presence (as presented in the second reading). Although this reconciliation might initially seem contradictory, a closer examination reveals that the subsequence of acquired knowledge to knowledge by presence is of the nature of "subsequence of figurative to denotative."

    Keywords: Acquired Knowledge, Knowledge By Presence, Reduction Of Acquired Knowledge To The Knowledge By Presence, Figurative Nature Of Acquired Knowledge, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’Ī}
  • معصومه سالاری راد*

    شهود از اضلاع مهم هندسه معرفت دینی و از منابع کسب معرفت محسوب می شود. پرسش از عینیت متعلق تجربه عرفانی از سوالات اساسی مطرح در این حوزه است. در پاسخ به این پرسش برخی نظریه ذات گرایی را پذیرفته و برخی دیگر معتقد به ساختارگرایی (زمینه گرایی) هستند. ذات گرایان متعلق تجربه عرفانی، را ذات و حقیقت متعالی می دانند. طرفداران نظریه ساختارگرایی ضمن نفی حکایتگری تجربه عرفانی از ذات واحد، این تجربه ها را معلول فرهنگ، باور و زمینه فکری فرد می دانند. مطالعه و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی در زمینه واقع گرایی و عینیت متعلق تجربه عرفانی از اهداف و موضوع این نوشتار است. روش مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی و با اتکاء به آثار آنها می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبایی با تقسیم بندی علم به دو قسم علم حضوری و حصولی و بازگشت علم حصولی به حضوری و پذیرش اصل اتحاد علم، عالم و معلوم، تجربه های عرفانی را از نوع علم حصولی و حضوری دانسته که در هر دو نوع، تجربه ذات محقق می شود. از دیدگاه فخررازی در سایه تزکیه درون و تصفیه نفس و رسیدن به احوال و کشفیات عرفانی، انسان به مرتبه ای می رسد که با علم حضوری حقایق را درک می نماید. لذا این احوالات از نوع تجربه ذات و معرفت بخش می باشند. در واقع ذات گرایی وجه اشتراک علامه و فخر است.

    کلید واژگان: ساختارگرایی, شهود, ذات گرایی, علم حضوری, علم حصولی, علامه, فخر رازی}
    Masome Salarirad *

    Intuition is one of the important aspects of the geometry of religious knowledge and one of the sources of acquiring knowledge. The question of objectivity of associate the mystical experience is one of the basic questions raised in this field. In response to this question, some accepted the theory of essentialism and others believe in structuralism (contextualism). The essentialists consider the associate of mystical experience to be the supreme essence and truth. Proponents of the theory of structuralism, while denying the narration of the mystical experience of a single essence, consider these experiences as a result of a person's culture, belief and intellectual background. Studying and comparing the views of Allameh Tabatabai and Fakhr Razi in the field of realism and objectivity of the associate of the mystical experience is one of the goals and the subject of this article. The study method is descriptive and analytical, relying on their works. The findings of the research show that Allameh Tabatabai, by dividing knowledge into two types of presential knowledge and acquired knowledge and returning the acquired knowledge to presential and accepting the principle of unity of the knower and the known, considered mystical experiences to be the type of acquired and presential knowledge that in both types, Essence experience is realized. From Fakhrazi's view, in the shadow of inner cultivation and self-purification, and reaching mystical states and discoveries, a person reaches a level where he understands the truths with direct knowledge. Therefore, these situations are the experience of the essence and cognitive knowledge. In fact, essentialism is the common feature of Allameh and Fakhr

    Keywords: Acquired Knowledge, Associate, Essentialism, Intuition, Presential Knowledge, Structuralism}
  • حمیدرضا خادمی *

    علیقلی بن قرچغای خان، از فیلسوفان عصر صفوی است که بسیاری از آثارش احیا نشده، اما کتاب احیای حکمت که دربردارنده بسیاری از آراء فلسفی اوست، تصحیح و چاپ شده است. ازجمله دیدگاه های ابتکاری این حکیم، تقسیمبندیها و تفسیرهای نوآورانه یی است که از علم حصولی و علم حضوری ارایه داده است. وی برای بیان دیدگاهش در اینباره، ضمن تقریر نظر حکمای پیشین درباره حقیقت علم، ابتدا پس از توضیح دو قسم علم حقیقی یعنی علم ذاتی و عرضی علم حصولی و حضوری را ذیل علم عرضی میداند. از یکسو، برخی از دسته بندیهایی که وی درباره علم حصولی و حضوری ارایه داده، در طول تاریخ فلسفه اسلامی بیسابقه است، و از سوی دیگر، او حقیقت علم را امری عرضی و زاید بر نفس ناطقه میداند. درواقع، علیقلی خان با تحلیلی که از مسیله اتحاد عاقل به معقول بدست داده، علم را همانند صفتی میداند که بر موصوف عارض شده است. بررسی رویکرد وی در چهار مرحله انجام شده است که عبارتند از: بررسی اقسام مختلف علم حصولی و حضوری، ناتمام بودن نخستین دلیل وی درباره عرضیت علم حضوری و حصولی، نشان دادن کاستی موجود در دلیل دوم و سوم، و بیان ناکافی بودن دیدگاه وی درباره اتحاد عاقل و معقول. در این نوشتار، نخست سعی شده تا دیدگاه و ابتکار علیقلی خان در اینباره، بطور دقیق تقریر شود، آنگاه با بهره گیری از روش تحلیلی تطبیقی، دیدگاه وی مورد بررسی و نقد قرار گیرد.

    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, قرچغای خان, عرضیت}
    Hamidreza Khademi *

    Explaining Ali-Qoli-bin Qarchaghaaikhan's point of view about "acquired knowledge" and "knowledge by presence" with a critical approach Abstract Ali-Qoli-bin Qarchaghaaikhan is among the not so famous philosophers of the Safavid era. Although many of his works have not been undergone the process of correction, his book The Revival of Wisdom, that actually contains many of his philosophical opinions, has been corrected and printed. Among the innovative theories of this sage is the innovative classification that he presented of "acquired knowledge" ('ilm-e-hosuli, علم حصولی) and "knowledge by presence" ('ilm-e-hozuri, علم حضوری). On the one hand, Qarchaghaaikhan introduces different types of acquired knowledge and knowledge by presence, some of which are unprecedented in the history of Islamic philosophy, and on the other hand, he considers the truth of knowledge to be accidental and added to the speaking self (nafs-e-naatteqeنفس ناطقه،). In fact, with the analysis he gives regarding the issue of the union of knowledgeable subject with the reasonable object, he considers knowledge as an attribute that is added to the adjective, namely the speaking self/subject. This essay, at first, expresses his point of view and initiative on this matter in detail, and then criticizes by using an analytical-comparative method. Keywords: accidentality, Ali-Qoli-bin Qarchaghaaikhan, acquired knowledge, Knowledge by presence, the speaking self.

    Keywords: Accidentality, Ali-Qoli-Bin Qarchaghaaikhan, Acquired Knowledge, Knowledge By Presence}
  • علی اصغر جعفری ولنی، دنیا اسدی فخرنژاد

    بررسی تحولات معرفت شناسی در فلسفه اسلامی، بیانگر اینست که گرچه مباحث معرفت شناختی بطور مستقل مطرح نشده و عموما بنحو تلویحی ذیل هستی شناسی قرار میگیرد؛ درعین حال، مباحثی وجود دارد که میتواند بشرط تنظیم و تنسیق، راهگشای رویکرد فلاسفه در مباحث معرفت شناسی باشد؛ شاید بتوان بر اساس دستاوردهای این مباحث، شبهات بنیادین معرفت شناسی را پاسخ داد. بعنوان نمونه، دیدگاه های هستی شناختی ابن سینا و سهروردی بر معرفت شناسی آنها تاثیرگذار بوده است. حال مسیله پژوهش اینست که چگونه میتوان با بررسی و استخراج یکسری مسایل و بررسی تحلیلیشان، رویکرد معرفت شناختی آنها را در مواضع و آراء فلاسفه اسلامی نشان داد. در راستای تحقق این هدف، باید گفت که مبانی معرفت شناسی مبتنی بر سه پایه حس، عقل و شهود، میتواند به نظام معرفت شناسی فلاسفه اسلامی منجر شود. البته حکمت مشاء عمدتا بر عقل و استدلال مبتنی است و حکمت اشراق اگرچه در تبیین و اثبات، متکی بر استدلال بوده، اما بنیان اصلی در تحلیل معرفت-شناختی را بر کشف و شهود بنا نهاده است. البته منطق بعنوان مدخل معرفت شناسی سرآغاز بحث قرار میگیرد؛ چراکه عموم فلاسفه اسلامی با محوریت علم حصولی و مبتنی بر کلیات خمس، نظریه تعریف را وسیله کشف مجهول (کشف ماهیت کلی امور) میدانند؛ درحالی که سهروردی و پیروان او با محوریت علم حضوری، معتقدند تعریف حدی قابل توجیه نبوده و با انتقاد از نظریه تعریف، سعی بر کشف مجهول جزیی از طریق مشاهده و اشراق دارند. در همین راستا، مسیله ابصار، خیال در نظام معرفت شناسی، اغلب بعنوان ضلعی از اضلاع علم حصولی تلقی میشود؛ بر خلاف معرفت شناسی حکمت اشراق، که همگی ذیل علم حضوری قابل تبیین است.

    کلید واژگان: معرفت شناسی, حکمت مشاء, حکمت اشراق, منابع معرفت}
    AliAsghar Jafari Valani, Donya Asadi Fakhrnejad

    A study of epistemological developments in Islamic philosophy indicates that, although the issues in this philosophical trend have not been independently dealt with and have been generally discussed under epistemological issues, there are other problems in Islamic philosophy that, if organized and classified, can open the door to philosophical approaches to ontological discussions. Perhaps, some of the fundamental ambiguities in epistemology can be clarified based on the outcomes of such discussions. For example, reference can be made to the effects of ontological views of Ibn Sīnā and Suhrawardī over their epistemology. The main question of this study is how an epistemological approach can be extracted from an investigation and analysis of a collection of problems and demonstrate it with reference to the standpoints and views of Islamic philosophers. In order to achieve this purpose, it must be said that an epistemology based on the sense, reason, and intuition can lead to the development of Islamic philosophers’ epistemology. The Peripatetic philosophy is mainly based on the intellect and reasoning, and the Illuminationist philosophy, although relying on reasoning, basically draws on unveiling and intuition in epistemological analyses. However, logic, as a gateway to epistemology, usually opens the discussion because almost all Islamic philosophers consider the theory of definition as a tool for unveiling the unknown (unveiling the general nature of affairs) relying on acquired knowledge and the five predicables (universals). Nevertheless, Suhrawardī and his followers, while relying on presential knowledge, believe that a genus-differentia definition is not justified and, by criticizing the theory of definition, try to discover the particular unknown through observation and illumination. Accordingly, the problem of vision and imagination in the common epistemological system is usually viewed as one of the sides of acquired knowledge. In contrast, it is explained under presential knowledge in Illuminationist philosophy.

    Keywords: Epistemology, sources of knowledge, presential knowledge, acquired knowledge, unveiling, intuition, Peripatetic philosophy, Illuminationist philosophy}
  • سید احمدرضا شاهرخی*، خدیجه اکبری اقدم

    در کنار معرفت حصولی- مفهومی، معرفت حضوری- شهودی نیز در میان فلاسفه اسلامی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است. علامه طباطبایی، هنگام بحث از معرفت حصولی، از معرفت حضوری نیز با اهمیت فراوان یاد کرده و معرفت حصولی را در نهایت مسبوق به معرفت حضوری می داند. در این نوشته تلاش می شود، با روش تحلیلی، مبانی نظری وی درباره معرفت حضوری- شهودی و دفاع عقلانی از اعتبار معرفتی آن تبیین گردد. یافته مهم این نوشته آن است که معرفت حضوری- شهودی، علاوه بر آن که تکیه گاه معرفت حصولی است، دفاع عقلانی متقن نسبت به اعتبار معرفت را نیز فراهم می آورد. مبنای این اعتبار آن است که دست یابی به حقیقت هدف اصلی معرفت است، و اگر در معرفت حضوری- شهودی احراز کنیم که خود حقیقت در اختیار ماست، دغدغه دیگری به لحاظ معرفت شناختی نخواهیم داشت. از نظر علامه طباطبایی، همان طور که شهود حسی یقین مطابق با واقع در نفس ما ایجاد می کند، معرفت حضوری- شهودی نیز حاوی چنین سیطره ای بر حقیقت است. در پایان این نوشته مصادیقی از نظریات مدعی نقض نسبت به اعتبار معرفت حضوری- شهودی مطرح شده و مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته تا به طور عینی اعتبار معرفت شناختی دریافت های حضوری- شهودی تثبیت گردد.

    کلید واژگان: معرفت شهودی, اعتبار معرفت, معرفت حصولی, مطابقت با واقع, خطاپذیری معرفت}
    Ahmadreza Sharokhi *, Khadije Akbari Aghdam

    Alongside acquired-conceptual knowledge, intuitive knowledge, as one of the instances of knowledge holds a very important position among Islamic philosophers as well. Allamah Tabatabai also mentions presential knowledge with importance while discussing acquired knowledge, and ultimately, considers presential knowledge to precede acquired knowledge. In this paper, using an analytic method, we have tried to explain his theoretical foundations regarding presential-intuitive knowledge and rationally defending its cognitive validity. An important finding of this paper is that presential-intuitive knowledge, apart from being the base of acquired knowledge, also provides a convincing rational defense regarding cognitive validity. The basis of this validity is that accessing reality is the main goal of knowledge and if we can verify that reality itself is available to us in presentialintuitive knowledge, we would have no further concerns epistemological concerns. According to Allamah Tabatabai, just as sensory intuition creates a certainty of being in accordance with reality in ourselves, presential-intuitive knowledge also contains similar dominance over reality. At the end of this paper, some instances of views that claim to disaffirm the validity of presential-intuitive knowledge have been addressed, analyzed, and explained so that the epistemic validity of presentialintuitive findings is objectively proven.

    Keywords: Intuitive knowledge, cognitive validity, acquired knowledge, according to reality, the fallibility of knowledge, knowledge- by- presence}
  • مریم طهماسبی، سید عباس ذهبی*، احمد بهشتی
    خواجه نصیرالدین طوسی (597 -672ق) از فیلسوفان مشایی ای است که با اندیشه های فلسفی شهاب الدین یحیی سهروردی (549-587ق)، فیلسوف بزرگ اشراقی پیش از خود و ازجمله ایده علم شهودی و اشراقی او آشنایی داشت؛ اما به رغم این آشنایی و اعتقاد برخی به اشراقی بودن وی، تاثیر چندانی از مکتب اشراق در مباحث مربوط به علم و ادراک در آثارش دیده نمی شود. خواجه نصیرالدین علم حضوری را نپذیرفته و بر علم حصولی فاعل شناسا به غیر خود تاکید کرده است. از سوی دیگر، وی برخلاف ابن سینا (370-428 ق) و دیگر فیلسوفان مشایی در تبیین ابصار، نظریه خروج شعاع را مختار دانسته و همچنین ادراکات عقلی را ازطریق فرایند انطباع (نه تجرید) تلقی کرده است. در این مقاله می کوشیم با بررسی آثار متعدد منطقی و فلسفی خواجه نصیرالدین طوسی نشان دهیم وی در مباحث علم و ادراک، نه تابع دیدگاه فیلسوفان مشاء بوده و نه از سنت اشراقیون پیروی کرده؛ بلکه رویکردی نوین را درپیش گرفته است؛ از این روی، دیدگاه او را از دو جنبه می توان بررسی کرد: نخست، بعد سلبی نظر طوسی که در این بخش نشان داده می شود او علم حضوری را نفی می کند؛ دوم، بعد ایجابی که بیانگر نظریه انطباع ادراکات عقلی ازمنظر وی است.
    کلید واژگان: علم حصولی, علم حضوری, تجرید, انطباع, نصیرالدین طوسی}
    Maryam Tahmasebi, Abbas Zahabi *, Ahmad Beheshti
    As a semi-Peripatetist semi-illuminationist philosopher, Nasīr al-Dīn al-Tūsī (1200-1273 AC/ 597-672 AH) was well acquainted with Suhrawardī's philosophical thoughts (hikmah al-ishraq) such as idea of intuition and his illumination science; so that some scholars have called him a pure illuminationist. Nevertheless, the influence of Suhrawardī's theory on the issues of perception and cognition is not seen in his works. In other words, Al-Tūsī does not accept illuminative-based knowledge of presence ('ilm hudurī) emphasizing that the acquired knowledge agent is something other than himself. On the other hand, unlike Avicenna's approach (980-1036 AC / 370-428 AH), and also other peripatetic philosophers, in explaining the theory of Absār, Tūsī considers the theory of "radius departure" (khurūj al-shu'ā'), as an autonomous theory. He also introduces rational perceptions through the process of "Impresion" (Inṭibā') rather than "abstraction" (tajrīd). In this article, by examining the various logical and philosophical works of Nasīr al-Dīn al-Tūsī, we try to show that in the matter of knowledge and perception, Tūsī has not been an imitating philosopher, either imitating Peripatetic philosophers, or illuminatist ones. Rather, he has taken a new approach in this field. Therefore, his point of view can be examined from two aspects: First, the negative aspect, in which Tūsī denies the "knowledge of presence (al-'ilm al-huzurī)." The second is the affirmative aspect, which expresses the theory of the impression (intibā') of rational perceptions.
    Keywords: Acquired Knowledge, Knowledge of presence, the theory of Abstraction (tajrīd), Impression theory (intibā'), Nasīr al-Dīn al-Tūsī}
  • احمدرضا کیخای فرزانه، حمیرضا اکبری، محمد زارعی*
    این پژوهش با تکیه بر فصوص الحکم به سلوک قدسی و حضوری، اتصالی و شهودی در دریافت های باطنی و تجربه های عرفانی و قلبی ابن عربی در کاربست دانش حصولی و حضوری می پردازد. علاوه بر آن اندیشه های عرفانی، اصالت موهبت و کشش در برابر تدبیر و کوشش، رهایی از امور حسی و علایق مادی به عنوان راه جزم و مطمین برای نیل به مطلوب حقیقی در دیدگاه این عارف گران قدر مطرح می شود.ابن عربی آنچه را از انواع علوم ضروری می داند که حاصل از کشف است و معتقد است که این علم هرگز در معرض شک و شبهه نیست، درعین حال راه عقل را به شرط آن که حد خود را نگه دارد تخطیه و تحقیر نمی کند و تمام سخنشان در این است که یگانه وسیله شناخت «تعریف الهی» است.ازنظر ابن عربی عقل و علم ظاهری در محدوده صورت های ذهنی تلاش می کند و هدف اش رسیدن به ادراک است اما هدف علم نورانی؛ گشایش چشم بصیرت و ادراک ملکوت عالم و درک حقایق و رسیدن به حق است که سرچشمه حقیقی آن باطن و روح و قلب انسان کامل است.واژه های کلیدی: ابن عربی، علم حصولی و حضوری، درک باطنی، اصالت کشف و شهود.
    کلید واژگان: ابن عربی, علم حصولی و حضوری, درک باطنی, اصالت کشف و شهود}
    Ahmadreza Kaikhaye Farzaneh, Hamidreza Akbari, Mohammad Zarei *
    AbstractRelying on Fusus al-Hakam, this research deals with the sacred and present, connective and intuitive behavior in the esoteric perceptions and Ibn Arabi's mystical and heart experiences in the application of acquired and present knowledge. In addition, mystical ideas, the originality of grace and attraction to deliberation and effort, liberation from sensory affairs and material interests are presented as a dogmatic and sure way to achieve the true desirable in the view of this precious mystic.Ibn Arabi considers what is a necessary science that is the result of discovery and believes that this science is never subject to doubt, but at the same time it does not violate the path of reason as long as it maintains its limit, and all they say is that The only means of knowing is the "divine definition."According to Ibn Arabi, intellect and superficial knowledge strive within the limits of mental forms and its goal is to achieve perception, but the goal of enlightened science; It is the opening of the eye of insight and perception of the kingdom of the universe and the understanding of truths and the attainment of truth, the true source of which is the inner soul, soul and heart of the perfect man.Keywords: Ibn Arabi, acquired knowledge and presence, esoteric understanding, originality of discovery and intuition
    Keywords: IBN ARABI, acquired knowledge, presence, esoteric understanding, originality of discovery, intuition}
  • محمد (جلال الدین) ملکی

    هر فلسفه ای یا به طور دقیق تر هر نظام فلسفی دارای نظام واره ای است که اصول اساسی آن فلسفه بر آن استوار و بنا شده است. در این میان فلسفه اشراق نیز از این قاعده بیرون نیست. این فلسفه بر اصولی استوار است که مهم‏ترین آنها عنصر «عقل و شهود» است. این مقاله بر آن است، نخست پس از تعریف حکمت و حکیم که شناخت این دو با شناخت عقل و شهود بی ارتباط نیست، عقل و شهود را، با توجه به گنجایش مقاله، به تفکیک - با توجه به داده اشراقی در فلسفه اشراق - بررسی کند و سپس جایگاه این دو عنصر سازنده فلسفه اشراق را، با استناد به آثار خود شیخ اشراق تبیین و در ادامه، جایگاه اصلی این دو عنصر را در فلسفه ترسیم نماید. آن گاه به تبیین چگونگی تعامل بین عقل و شهود در ساختارسازی فلسفه اشراق پرداخته، با توجه به گنجایش مقاله به ‎اختصار آن را بررسی کند.

    کلید واژگان: عقل, شهود, فلسفه اشراق, علم حضوری, علم حصولی, سهروردی}
    Mohammad Maleki

    Every philosophy, or more precisely every philosophical system, has a system on which the basic principles of that philosophy are based. Meanwhile, the Philosophy of Illumination is not out of this rule. This philosophy is based on principles, the most important of which is the element of "intellect and intuition". This article intends, after defining philosophy and philosopher, knowing the two is not unrelated to knowing the intellect and intuition, examine the intellect and intuition, according to the content of the article, separately, according to the illumination data in the Philosophy of Illumination, and then explain the position of these two elements that make up the Philosophy of Illumination, based on the works of Master of Illumination’ (shaykh al-ishraq), and then draw the main position of these two elements in philosophy, then I explain how the interaction between intellect and intuition in structuring the Philosophy of Illumination, and briefly examines it according to the capacity of the article.

    Keywords: Intellect, intuition, the Philosophy of Illumination, present knowledge, acquired knowledge, Al-Suhrawardi}
  • محمد حسین زاده (یزدی)

    از پایه‌ای‌ترین مباحث دانش معرفت‌شناسی، بحث‌های ناظر به تصورات و مفاهیم است. در این نوشتار در پی پژوهش درباره این مسیله‌ایم که چگونه به مفاهیم، خواه جزیی و خواه کلی، دست می‌یابیم؟ و این مشغله اصلی نوشتار کنونی است. بر پایه دیدگاه برگزیده، مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی برگرفته می‌شوند، ولی همه مفاهیم بدیهی از علوم حضوری. در بخش نخست این مدعا، یعنی برگرفتن مفاهیم نظری از مفاهیم بدیهی، اختلاف‌نظری درخور توجه دیده نمی‌شود؛ هرچند بخش دوم آن این‌گونه نیست و نظریه‌های بسیاری در این بحث ارایه شده است. به‌هرروی، پس از تبیین نظریه برگزیده و نیز بیان شمار یا گستره مفاهیم بدیهی با این پرسش بنیادین روبه‌رو می‌شویم که مفاهیم بدیهی چگونه از علوم حضوری برگرفته می‌شوند؟ پس از دستیابی به راه‌حل درست مسئله بنیادی این نوشتار، چگونگی دستیابی به مفاهیم بدیهی از راه علم حضوری در پایان مهم‌ترین مشکلات فراروی آن را بررسی و ارزیابی می‌کنیم.

    کلید واژگان: مفاهیم بدیهی, مفاهیم نظری, نظریه ارجاع, یافته های حسی, خطاپذیری, احساس, علم حصولی}
    MuhammadHussein zada (Yazdi)

    One of the most fundamental discussions of epistemology is the discussion pertaining to the conceptions and notions. In this article, we are seeking to investigate how we acquire concepts, whether specific or general. This is the main concern of this study. According to the selected view, the theoretical concepts are taken from the self-evident concepts, but all the self-evident concepts are taken from the intuitive knowledge. In the first part of this claim, i.e. taking the theoretical concepts from the self-evident ones, there is no considerable disagreement. The second part, however, is not so and many theories have been presented there. Nevertheless, after explaining the selected theory and stating the scope of the self-evident concepts, we face this fundamental question: "how are the self-evident concepts taken from the intuitive knowledge?" After acquiring the right solution for the fundamental issue of this article, we will investigate and evaluate the way of acquiring the self-evident concepts through the intuitive knowledge and, at the end, the most important difficulties facing it.

    Keywords: self-evident concepts, theoretical concepts, the theory of reference, sensual findings, erroneousness, sense perception, acquired knowledge}
  • الیاس موسوی خسروی*، یحیی کبیر
    قاضی سعید قمی از افاضل حکما و عرفای ایران در دوره صفویه بود. او در حکمت مشاء و اشراق تبحر داشت و دارای گرایش های عرفانی بود. قاضی در حوزه صفات الهی قایل به الهیات سلبی بود و اعتقاد داشت آنچه از وجود و صفات ممکنات می فهمیم، قابل انتساب به خداوند نیست، زیرا، اولا خدا وجود صرف است و هیچ صفتی ندارد؛ دیگر اینکه عقل توانایی درک خدا و صفاتش را ندارد. او در بحث وجودشناسی صفات، باور به عینیت و زیادت صفات را شنیع دانسته و به تبیین نیابت ذات از صفات پرداخته است. او به طور مفصل به صفت علم خدا پرداخته و معتقد بود علم خدا آن گونه که بین حکما مشهور است، حضوری و حصولی و اجمالی نیست. نوشته حاضر بر آن است تا با نگاهی انتقادی به بررسی دیدگاه قاضی در حوزه صفات، به ویژه صفت علم خدا بپردازد و نشان دهد که دیدگاه قاضی با وجود مطابقت با ظاهر برخی روایات، به دلیل پایبندی به برخی اصول، از جمله باور به تباین کلی بین خدا و ممکنات، از یک سری ضعف های درونی رنج می برد و با برخی مبانی عقلی و یک سری روایات سازگاری ندارد.
    کلید واژگان: الهیات سلبی, صفات خداوند, علم حضوری و حصولی}
    Elias Mousavi Khosravi *, Yahya Kabir
    Qāḍī Sa‘īd Qumī is one of the greatest philosophers and mystics of Iran during the Safavid era. He was competent in peripatetic and Illumination philosophies, and had mystic tendencies. With regard to the divine attributes, he believes in the negative divinity and believes that what we understand from the existence and attributes of the possible beings cannot be attributed to God. The reasons he gives in for this is that God is the pure Being and has no attribute, and the human intellect does not have the capability to understand God and His attributes. With regard to the ontology of attributes, Qāḍī deems detestable the belief in the addition and sameness of attributes with God, and favors the representativeness of attributes for the divine essence. He extensively discusses the divine knowledge attribute and believes that God’s knowledge is not intuitive, acquired, or differentiated (the views commonly hold by philosophers). This study aimed to adopt a critical view to examine Qāḍī’s viewpoint in the divine attributes’ domain – especially the divine knowledge attribute – and to show that despite its congruence with the outer appearance of some narrations, his viewpoint suffers from some internal weaknesses such as adherence to some questionable principles – such as belief in the overall difference between God and possible beings – and disagrees with some intellectual principles and narrations.
    Keywords: Negative theology, God’s attributes, intuitive knowledge, acquired knowledge}
  • حسین کریمی

    آرای فلاسفه را در مسئله حقیقت علم حصولی می‌توان به دو قسم تقسیم کرد: عده‌ای از حکما حقیقت علم حصولی را حضور ماهیت معلوم خارجی در اذهان می‌دانند که در نتیجه، علم حصولی مختص ماهیات می‌شود. اینان مسئله مطابقت علم با معلوم را نیز با همین نگاه حل می‌کنند. در مقابل، حکمای دیگر (قدما) علم حصولی را مثال و شبحی از معلوم خارجی می‌دانند. مسئله «نحوه حکایت علم از معلوم» موجب پیدایش این مباحث بوده است. طبق دیدگاه اول، علم به ماهیت ذهنی می‌تواند علم به ماهیت خارجی باشد؛ ولی قول به شبح، حکایت از محکی را ذاتی علم می‌داند و نیازی به ارتباط و نوعی اتحاد واقعی میان علم و معلوم نمی‌بیند. همین جا بحث ارتباط علم با عالم نیز مطرح می‌شود که درباره آن نیز دو دیدگاه اساسی وجود دارد: عده‌ای به اتحاد وجودی علم و عالم قایل‌اند و در مقابل، قدما رابطه‌ای انضمامی میان علم و عالم تصویر کرده‌اند. در این نوشتار ادله قایلان به اقوال مذکور طرح و بررسی، و در نهایت از دیدگاه قایلان به شبح بودن علم و اتحاد علم و عالم دفاع شده است. بر اساس این دیدگاه، علم حصولی همان وجود عالم است که حاکی از معلوم می‌باشد.

    کلید واژگان: علم حصولی, حضور ماهیات, شبح معلوم, حکایت ذاتی}
    Hussein Karimi

    The Philosophers’ opinions on the truth of the acquired knowledge can be divided into two types: some regard it to be the presence of the quiddity of ‘external known’ in the minds; and consequently, the acquired knowledge is reserved for the quiddities. This group has resolved the issue of correspondence of the knowledge with the known using this view. In contrast, other (earlier) philosophers consider the acquired knowledge as the instance and ghost of the external known. The issue of the ‘mode of the knowledge suggesting the known’ has produced these discussions. According to the former view, knowledge of the mental quiddity can be knowledge of the external quiddity; but the view related to the ghost considers suggestion of the suggested as an essential element of knowledge, and regards no need for a relationship and some sort of unity between the knowledge and the known. Here, the discussion of the relationship between the knowledge and the knower is posed, about which there are two basic views: some believe in the existential unity between the knower and the knowledge; and in contrast, the earlier philosophers have depicted a concrete relationship between the knower and the knowledge. In this article, the arguments presented by the adherents of the aforementioned views have been investigated; and finally the views of those who believe that the knowledge is a ghost and that there is a unity between the knowledge and the knower have been defended. According to that view, the acquired knowledge is the very existence of the knower, which is suggestive of the known.

    Keywords: acquired knowledge, presence of quiddities, the ghost of the known, essential suggestion}
  • علی الله دادی هزاوه*، علی الله بداشتی

    تقسیم علم به «تصور» و «تصدیق» از مباحث بنیادی است، اما دو اشکال به تعریف آن مطرح است، یکی «عدم رعایت ملاکات تقسیم منطقی» که دو مصداق دارد؛ دیگری «تقابل دو مقوله در یک ماهیت». برخی اندیشمندان، اشکال اول را با لحاظ اعتبارات مختلف در تقسیم، پاسخ گفته اند و در پاسخ به اشکال دوم نیز گفته اند: حکم، لازم تصدیق است و به منزله فصل است و معیت تصور و حکم، ذهنی است. فخر رازی، «تصدیق» را مرکب می داند که از اشکالات آن اکتساب تصدیق از قول شارح یا هم از قول شارح و هم از حجت، و همچنین ناسازگاری آن با وحدت و بساطت علم است. از آنجا که راه حل ها و تلاش اندیشمندان برای رهایی از اشکالات نظریه تصور و تصدیق، ثمری ندارد، استفاده فخر رازی از آنها بی فایده است. افزون بر این، چون مبنای ترکیب تصدیق اشکال دارد، جواب ها و لوازم مبتنی بر آن نیز اشکال دارد. بنابراین، فخر رازی در پاسخ به اشکالات موفق به نظر نمی رسد. خواجه نصیرالدین طوسی، «معنا» را مقسم تصور و تصدیق می داند. علم، تنها تصور است و تصدیق همان حکم است که فعل نفس است. تصور این فعل توسط نفس سبب می شود از مصادیق تصور گردد. انحصار علم در تصورات، منجر به انکار بخش حجت از منطق می شود و با اصول تقسیم منطقی نیز منافات دارد. بر این اساس، تقسیم علم به اقسام دوگانه، تقسیمی مجازی و تسامحی می شود. خواجه با معرفی «معنا» به عنوان مقسم، توانست بخش نخست مشکل اول را پاسخ دهد؛ چنان که با یکسان دانستن تصدیق با حکم نیز بخش دوم آن و هم اشکال دوم که بحثی هستی شناختی است، اساسا قابل طرح نیست.

    کلید واژگان: تصور, تصدیق, حکم, علم حصولی, فخر رازی, خواجه نصیر الدین طوسی}
    Ali Allahdadi Hazaveh *, Ali Allah Bedashti

    The division of knowledge into “notion” and “assertion” is one of the foundational discussions. Knowledge, in its general sense, is divided into knowledge-by-presence and acquired knowledge. Acquired is either notional that is not judgment or notional accompanied by judgment. The former is “notion” while the latter is “assertion.” The two problems of this division are as follows: 1) “failure to comply with the criteria of rational division” which includes the instances of “unity of the divider and divided” and “lack of contrast between the types; 2) “the contrast of two categories in one quiddity.” Thinkers have replied to the first problem by considering the different validities in division, that is, the divider is unconditioned, notion is negativity conditioned, and assertion conditioned to something. In response to the second problem, they have said that judgment is necessary to assertion and is tantamount to the differentia, and the companionship of notion and judgment is mental. Apart from asserting the composition of assertion and explaining its parts, Fakhr Razi believes in the logical requisites of composition as well. According to him, assertion is the collection of notions of object and predicate and copula and judgment. Its problem is the acquirement of assertion from definition dues to the self-evidence of judgment; or it is from both definition and argument due to the acquiredness of judgment. As it were, the acceptance of the acquirement of judgment is incompatible with Fakhr Razi’s foundation in considering notions self-evidence. Another problem is the incompatibility with the unity and simplicity of knowledge. In his view, we cannot eliminate the first problem by considering the different validities in the divisions and divider because firstly, the type of these conditions is mentally-posited and they cannot be the differentia for real matters. Secondly, these validations explain the manner of presence of the divider in the divisions and their relationship to each other and is not specific to notion and assertion. Similarly, using judgment as the diffrentia of assertion cannot be a reply to the second problem because no differentia has been mentioned to conceive a part of assertion to make it acquired and distinct. Moreover, because Fakhr Razi’s basis has a problem in the composition of assertion, answers and requisites based on it will also be problematic. Therefore, his view does not appear to be successful in solving the problems. In the explanation of the views of the philosophers, Nasir al-Din Tusi considers assertion to be judgment. “Meaning” is the divider of notion and assertion. Notion is really knowledge and assertion is knowledge of it reverts to notion. In reality, assertion is judgment and judgment has two aspects: 1) it is an action of the soul; 2) conceptualization of this action of the soul by the soul. According to the second aspect, judgment is one of the instances of notion. The main point in this view is to consider notion as the basis; however, limiting knowledge to notions results in the denial of the share of argument in the two parts of logic. As it were, the division of knowledge into two parts makes the division figurative and indulgent. However, if one seeks the different in the philosophical and logical aspects in Khwaja Nasir’s view, then from a philosophical perspective, assertion is judgment and reverts to notion and this results in the exclusiveness of knowledge to notions. Therefore, there are essentially no divisions for knowledge. However, the concept of notion and assertion is one of the issues of logic. From this perspective, knowledge is figuratively divided and since it is in the beginning of logic and is in the position of education, such a matter is allowed. Therefore, by defining “meaning” as a divider, Khwaja could answer the first part of the first problem. As it were, considering assertion to be the same as judgment is both its second part and also the second problem which is an existential and ontological discussion would essentially not be applicable.

    Keywords: notion, assertion, acquired knowledge, Fakhr al-Din Razi, Nasir al-Din Tusi}
  • روح الله آدینه*، سیده رقیه موسوی

    اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، مبنای اصلی فلسفه ملاصدرا و نظریات خاص اوست. از طرفی او در نظام فلسفیش تصوری روشن و دقیق از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ارایه نداده و از ماهیت با تعابیر مختلف یاد نموده است. هریک از مفسران معاصر حکمت متعالیه، براساس ظن و مبانی مطلوب خود، بنحوی ماهیت و چگونگی حکایت آن از وجود را تفسیر کرده و نظر صدرالمتالهین را بر آن حمل نموده اند. در حالیکه با توجه به نقش اساسی ماهیت و مفاهیم ماهوی در کسب معرفت حصولی، اختلاف در تفاسیر ماهیت، در نحوه» حکایت علم حصولی نیز موثر خواهد بود. از اینرو پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی در تلاش است با ارایه تفسیر صحیح ماهیت از منظر مفسران معاصر حکمت صدرایی، این مسئله را بررسی کند که آیا شناخت ما از موجودات در علم حصولی که از طریق مفاهیم ماهوی حاصل میشود شناختی ایجابی است یا سلبی؟ بر همین اساس، تفاسیر شارحان معاصر حکمت صدرایی در باب ماهیت و نوع حکایت آن از وجود، نقد و بررسی میگردد. پاسخ اجمالی اینست که بنظر میرسد بنابر نظر صحیح که همان نظر استاد جوادی آملی است ماهیت، ظهور وجود متعین بوده و مفاهیم ماهوی حاکی از وجود محدودند؛ البته حکایتی ایجابی نه سلبی و تنزیهی.

    کلید واژگان: مفاهیم ماهوی, ماهیت, اصالت وجود, علم حصولی, اعتباریت ماهیت, حکمت صدرایی}
    Rohollah Adineh *, Roghayeh Mosavi

    The principiality of existence and mentally-positedness of quiddity are the main bases of Mullā Ṣadrā’s philosophy and his particular theories. On the other hand, he has not provided a clear and accurate picture of these two theories in his philosophical system and has referred to quiddity using different terms. Each of the contemporary commentators of the Transcendent Philosophy have interpreted quiddity and existence in a way based on their own views and theoretical principles and have tried to predicate it on Mullā Ṣadrā’s theory. However, given the fundamental role of quiddity and quiddative concepts in gaining acquired knowledge, disagreement in the interpretation of quiddity will affect the quality of explaining acquired knowledge. Hence, following a descriptive-analytic method, the present study aims to provide a correct interpretation for quiddity from the viewpoint of contemporary commentators of Sadrian philosophy and, then, investigate whether our acquired knowledge of existents, which is attained through quiddative concepts, is positive or negative. Accordingly, the authors have examined and criticized such commentators’ interpretations of quiddity and the way it explains existence. A short answer here is that, apparently, based on the correct view, which belongs to Professor Javadi Amuli, quiddity is the manifestation of determined existence, and quiddative concepts speak of limited existence, which is clearly a positive rather than a negative and purifying statement.

    Keywords: quiddative concepts, quiddity, principiality of existence, acquired knowledge, mentally positedness of quiddity, Sadrian wisdom}
  • سید علی طاهری خرم آبادی*

    برخی پیروان امروزی فلسفه اسلامی، بر این باور اند که دیدگاه های فیلسوفان متاخر اسلامی درباره علم حضوری، می تواند برخی مسائل مطرح در نظریه دانش را حل کند. احتمالا ، خاستگاه این باور دو نظریه مشهور علامه طباطبایی درباره بازگشت علوم حصولی به علوم حضوری و نظریه آیه  الله محمد تقی مصباح یزدی درباره ارجاع بدیهیات اولیه به علوم حضوری است. بنا به نظریه اول، هر علم حصولی ریشه در علمی حضوری دارد. مسئله ای اصلی درباره باورهای حسی ، چگونگی رابطه توجیهی میان تجربه حسی از یک سو و باورهای حسی از سوی دیگر است ، اما در این نظریه توضیحی درباره چگونگی امکان تبدیل علم حضوری به علم حصولی برآمده از آن وجود ندارد و بنابراین، به حل آن مسئله مهم کمکی نمی کند. همچنین بنا به نظریه آیه  الله مصباح یزدی، ضمانت صحت بدیهیات اولیه به خاطر آن است که بر علومی حضوری مبتنی اند ، اما دلایل متنوعی وجود دارند که نشان می دهند علوم حضوری نمی توانند ضمانت صحتی برای بدیهیات اولیه فراهم کنند.

    کلید واژگان: علم حضوری, علم حصولی, قضیه تحلیلی, بدیهی اولی}
    Seyed Ali Taheri Khorramabadi *

    Some of the contemporary advocates of Islamic Philosophy believe that the view of the modern Islamic philosophers regarding knowledge by presence can solve some of the issues present in the theory of knowledge. The origins of this belief are probably two popular theories: Allama Tabatabai’s view that acquired knowledge comes back to knowledge by presence and Ayatollah Misbah Yazdi’s view regarding the reference of basic axioms to knowledge by presence. According to the first view, all acquired knowledge is rooted in knowledge by presence. The main issue is regarding sensory beliefs and the circumstances of the justified relationship between sensory experience on one hand and sensory beliefs on the other; however, in this theory, no explanation has been provided regarding how knowledge by presence can be converted to acquire knowledge which has been derived from it. Therefore, this view does not help in solving that important issue. Similarly, according to Ayatollah Misbah’s view, the guarantee of the validity of basic axioms is because they are based on knowledge by presence. However, various reasons show knowledge by presence cannot provide the validity guarantee for basic axioms.

    Keywords: knowledge by presence, acquired knowledge, analytic proposition, basic axioms}
  • فرحناز شکارچی، محمدرضا شمشیری*، هاشم گلستانی
    مساله نفس از دیرباز توجه اندیشمندان مختلف را به خود معطوف داشته وموجب پیدایش عقاید گوناگون درباره آن شده است. این پژوهش در قسمت نخست به بیان نظرات فارابی و ابن سینا در مورد «تعریف» پرداخته و سپس انتقادات سهروردی بر فلسفه مشائی را در این زمینه بیان نموده ودر پایان به بیان دیدگاه سهروردی می پردازد. زیرا شناخت نفس و مظاهر و تجلیات آن اساس و مایه شناخت موجودات به شمار می رود. بعنوان ضرورت انجام می توان گفت نفس ما به چه طریقی به شناخت می رسد؟ مشایین قائل به شناخت اشیاء از طریق مشخص کردن حد ورسم آنها می باشند. سهروردی دیدگاه آنها را مورد نقد قرارداده واینگونه تعریف ها را نادرست می داند و دیدگاه تازه ای برمبنای هستی شناسی خود که مبتنی بر نور است ارائه می دهد.به اعتقاد وی نفس بدلیل نور بودنش نزد خود، ظاهر است ونور هر چقدر که نورانیتش بیشتر باشدخود آگاهی بالاتری دارد.او روش های استدلالی وعلم حصولی را برای بدست آوردن معرفت کافی ندانسته وشناخت شهودی را لازمه آن می داندو با برابر دانستن نفس با نور به بیان دیدگاه های خودش می پردازد.
    کلید واژگان: سهروردی, مشائیان, اشراق, نفس, معرفت, علم حصولی}
    Farahnaz Shekarchi, Mohammadreza Shamshiri *, Hashem Gholestani
    As a problem statement, it must be indicated that the subject of soul has been the centerpiece of many philosophers’ attention which has led to the creation of diverse concepts about it. In this article, Farabi and Ibn Sina are referred to as the representatives of Masha Philosophy and Suhrawardi as the representative of the Philosophy of Illumination.  This research, in the first part, describes Farabi's and Ibn Sina's views on definitions, and then describes Suhrawardi's critique of the Masha Philosophy in this regard, and at the end he explains the point of view of Suhrawardi; since soul -cognition and its manifestations are the foundations of creatures’ cognition. As a necessity, it can be asked how our soul gains cognition? Mashayeans claim that they are capable of object cognition through its limitations, an idea which is criticized by Suhrawardi, believing such definitions to be incorrect while providing his own point of view regarding world cognition based on the light. In his opinion, soul is a manifestation on its own for its nature of light, and the brighter the light is, the more soul -cognition it will possess. He believes that Reasoning methods are not sufficient enough for gaining cognition and Intuitive knowledge is required instead. He furthermore supports his theory by holding soul and light equal to one another.
    Keywords: Suhrawardi, Mashayean, Illumination, Soul, knowledge, Acquired Knowledge}
  • عیسی نجم آبادی، مهدی دهباشی*

    علم در حکمت صدرا چیزی جز حضور چیزی نزد موجود درک کننده نیست. کامل ترین مصداق حضور ازنظر این مکتب، علم حضوری انسان به خود است که در آن، عالم و معلوم وحدت دارند. بنابراین ازنظر حکمت صدرا، معرفت به خود، در فلسفه جایگاه رفیعی دارد، اما آنچه در حکمت متعالیه، علم حضوری به نفس خوانده می شود، ازنظر کانت علم حضوری نیست، بلکه این علم گونه ای از علم تجربی ماست که با واسطه ی صورت ذهنی که کانت به آن پدیدار می گوید، حاصل آمده است، اما کانت غیر از این من تجربی، به من استعلایی ای قائل است که این من نمی تواند شیء فی نفسه ای محسوب شود که در کانون دید تجربی انسان قرار می گیرد؛ بنابراین وی شناخت از خود را نه حصولی می داند و نه حضوری. در این مقاله بررسی می شود که چرا ملاصدرا خود استعلایی را متعلق معرفت می داند و کانت نمی داند. این مساله، ذیل این مساله ی عام تر واقع است که آیا من درک کننده ، خود، متعلق معرفت است یا نه؟ در این نوشتار نشان خواهیم داد که علم به خود، برخلاف تلقی کانت، جز با نگرش وجودی تبیین پذیر نیست؛ چراکه ادراک حضوری، نحوه ای از حضور در وجود و برای وجود است.

    کلید واژگان: علم(ادراک), وجود, علم حضوری, علم حصولی, من استعلایی}
    Isa Najmabadi, Mahdi Dehbashi *

    Knowledge in Sadra’ philosophy, is merely presence of something near Percipient. The most perfect sense of “presence” under this school, is intuitive knowledge of human being about “self” within which knowing and known have unity. Hence, From Sadra’s view, “knowledge” of “self” has a very high rank position in philosophy. However, what is described as " intuitive knowledge to self" in transcendental wisdom, From Kant’s view is not intuitive knowledge ; but this knowledge is also a kind of our empirical knowledge where is obtained through mediation of “subjective form” which is called “appearance” by Kant. But Kant believes that other than this “empirical ego” assigned to “transcendental ego” He believes that it cannot, as Nomenon, be placed in the center of the human experiential vision. Therefor, he neither believes knowledge of self as an acquired knowledge nor as intuitive one. In this article, we explains this problem of why Mulla Sadra considers intuitive cognition of self. This problem is embedded within a more general problem : Whether that ego which comprehends itself belongs to knowledge ? In this paper, we will show that the “knowledge” of “self”, unlike Kant's conception, cannot be explained except by the existential attitude, because intuitive perception is a kind of presence in existence and for existence.

    Keywords: Knowledge (perception), existence, intuitive knowledge, acquired knowledge, Transcendental ego}
  • احمد حمداللهی اسکویی
    از دیدگاه فیلسوفان صدرایی معاصر (علامه طباطبایی و استاد مطهری)، در مراحل پیدایش و حصول گونه های مختلف شناخت برای انسان، شناخت حضوری نفس بر هرگونه شناخت حصولی مطلقا تقدم دارد و پیدایش هرگونه شناخت حصولی برای انسان بعد از آنست که نفس نسبت به خودش شناخت حضوری پیدا کرده باشد. برخی اندیشمندان در ایران معاصر نقطه مقابل این دیدگاه را مطرح و ادعا نموده اند که شناخت حضوری نفس، فرع حصول و بدست آوردن برخی شناختهای حصولی است؛ بعبارت دیگر، شناخت حضوری نفس متاخر از برخی شناختهای حصولی است. اما بررسی و تحلیل دقیق این دیدگاه نشان میدهد: اولا، استدلال یا استدلالهای مطرح شده برای آن، خالی از مغالطه نیست و مدعای مذکور را اثبات نمیکند. ثانیا، این دیدگاه با شرایط لازم و کافی برای تحقق شناخت حضوری، در تناقض است. به همین دلایل، چنین دیدگاهی نمیتواند مورد قبول باشد.
    کلید واژگان: نفس, شناخت حضوری, شناخت حصولی, تقدم و تاخر, فیلسوفان صدرایی, اندیشمندان معاصر}
    Ahmad Hamdollahi Oskuee
    In the view of some contemporary Sadrian philosophers (‘Allamah Tabataba’i and Murtada Mutahhari), at all stages of the emergence and acquisition of different types of knowledge for human beings, the soul’s presential knowledge is absolutely prior to any kind of acquired knowledge. In other words, any kind of acquired knowledge is realized for Man after the soul attains the presential knowledge of itself. Some contemporary Iranian thinkers believe in the opposite view and claim that the soul’s presential knowledge is the product of some types of acquired knowledge; nevertheless, a careful study of this view demonstrates that, firstly, the adduced arguments for the opposing standpoint is not free from fallacy and cannot prove the mentioned claim. Secondly, this view is in contrast to the necessary and sufficient conditions for the realization of presential knowledge. Accordingly, such a view cannot be confirmed.  
    Keywords: Soul, presential knowledge, acquired knowledge, priority, posteriority, Sadrian philosophers, contemporary thinkers}
  • محمد کاظم رضازاده جودی *
    معرفت به واجب تعالی از برترین معرفت های انسانی است. نحوه این معرفت، همواره مورد توجه و بحث بوده است.معرفت حصولی،یکی از دو نوع معرفت است که از طریق مفاهیم ذهنی ،آگاهی به اشیاء حاصل می شود.درحکمت متعالیه معرفت به اشیاء براساس معیارهائی چون رابطه وجودی میان دوشی،معلول بودن مدرک و مرتبه وجودی آن پدید می آید. پرسش اساسی این است که انطباق این معیارها بر معرفت حصولی به واجب تعالی چگونه است؟ ملاصدرا با طرح سطوح مختلف معرفت به واجب، مانند معرفت به ذات ، صفات و افعال، معرفت حصولی به واجب را در برخی از این سطوح به کلی نفی می کند در این مقاله، در بخش نخست ابتدا معیارهای سه گانه حصول معرفت میان دو شیءتبیین و آگاهی به واجب براساس هریک از آنها بررسی می شود و دربخش دوم، دلایل نفی علم حصولی به ذات واجب مانند: وجود خاص ،صرافت ذاتی و نامتناهی بودن حق ، و امکان معرفت حصولی به صفات و افعال الهی مطرح شده است.
    کلید واژگان: واجب تعالی, معرفت حصولی, معیارهای معرفت, ذات, صفات, افعال ملاصدرا}
    Mohammad Kazem Reza Zadeh Joudi *
    Knowing God is the hiest level of human knowledges. The mode of this knowledge has always been notable and controversial subject. The acquired knowledge is one of the two kinds of knowledge in which by the mental concepts the knowledge of objects can be achieved. In Transcendental theosophy, Knowledge of thing, has been On the basis of criteria such as the existential relationship between Two objects, Perceived thing should be an effect and depends on its existential degree. Accordingly, the basic question is, How is the acquired knowledge to the necessary Being ? Mulla Sadra, by representing different levels of knowledge of God such as essence, attributes and acts, rejects the acquired knowledge in certain levels. In this article, at the first section, three criteria for obtaining acquired knowledge between two objects has been Explained. in the second part, the reasons for rejecting the acquired knowledge to God’s nature such as :God's specific being, essential simpility & his infinity , And the possibility of acquired knowledge of divine attributes and acts has been taken into consideration.
    Keywords: necessary Being, acquired knowledge, criteria of knowledge, essence, attributes, acts, Mulla Sadra}
  • محمود آهسته *، عین الله خادمی
    مسئله علم حصولی یکی از مسائل مهم و مورد توجه در فلسفه اسلامی به شمار می رود. فلاسفه و متکلمین در مورد علم و ماهیت آن نظرات متفاوتی ارائه نموده اند. ازجمله دیدگاه های بدیع در مسئله علم، دیدگاه علامه دوانی است. علامه دوانی برخلاف جمهور حکما علم حصولی را از مقوله کیف نمی داند و معتقد است عقیده کسانی که علم را کیف نفسانی شمرده اند، مستلزم تشبیه و تسامح در تعبیر است.این دیدگاه مورد انتقاد متاخرین بزرگی چون ملاصدرای شیرازی واقع شده است. نگارندگان با بررسی و تتبع در آثار مختلف محقق دوانی و پیگیری اندیشه او در آثار ملاصدرا، به تبیین دیدگاه علامه دوانی و لوازم معرفت شناختی آن پرداخته اند. مهم ترین لوازم عبارتند از: انکار دیدگاه اضافه، تحقق و ایجاب معدومات، مغالطه کاربرد عرفی به جای کاربرد حقیقی، رد دیدگاه اشباح محاکی، ارتباط مدرک با محکی و مقوله بودن علم، ارجاع علم حصولی به حضوری.
    کلید واژگان: دوانی, ملاصدرا, علم حصولی, صورت, معلوم, ذهن و عین}
    Mahmood Ahesteh *, Einallah Khademi
    The problem of acquired knowledge is one of the vital and notable issues in the Islamic philosophy. Philosophers and theologians have made a different approach to the knowledge and its nature. Allameh Dawani had a specific doctrine on the knowledge. He in contrast to the others has not regarded the acquired knowledge under the category of quality believing that the philosophers who have considered the knowledge as a psychic quality applied simile and metaphors in philosophical discussion. His doctrine has been criticized by later great philosophers such as Mulla Sadra. In this paper his thought on the basis of Mulla Sadra’s works and its epistemological consequences has been explained. The most important requirements are as following: denial of categorical relation view, existence and necessary of nothings, fallacy of common usage instead of real application, rejection of resemblance idea, denial of regarding knowledge as a category, returning acquired knowledge to the knowledge by presence.
    Keywords: Dawani, Mulla Sadra, acquired knowledge, form, the known, subject, object}
  • محمدحسین دهقانی محمود آبادی، محمدرضا بلانیان
    اندیشمندان در باب علم الهی آثار ارزنده ای را خلق نموده اند. در این راستا ملاصدرای شیرازی به گونه مبسوط به این مبحث پرداخته است. وی قاعده «بسیط الحقیقه، کل الاشیاء و لیس بخارج منها» را محور اصلی مباحث در این باب قرار داده است. ملاصدرا از علم الهی ذات به ذات، در پی اثبات علم الهی به اشیا پیش از خلق و پس از خلق است. نگارنده بر این باور است که علی رغم جامعیت دیدگاه ملاصدرا در باب علم پیشین الهی نسبت به دیدگاه بزرگان سلف خود، همچون سهروردی و ابن‏سینا، دیدگاه وی اشکالات متعددی دارد؛ ازاین‏رو به تبیینی کامل تر نیاز دارد. این نوشتار با تکیه بر مقدماتی چند در صدد اثبات حصولی‏بودن علم پیشین الهی به اشیاست؛ گونه ای از علم حصولی که کامل تر از آن قابل تصور نیست.
    کلید واژگان: علم پیشین الهی, بسیط الحقیقه, ملاصدرا, علم حصولی}
    Mohammad Dehghani, Mohammad-Reza Balanian
    Some precious writings have been produced by scholars on the Divine knowledge. Molla Sadra has elaborately discussed this topic. He has considered the rule of "basit-ol-haqiqah kol al-ahsya' va laisah be kharej menha– the pure simple being is the whole being, and is not out of it" as the main point of this discussion.
    Noticing God's knowledge of [his own] essence, Molla Sadra tries to prove God's knowledge of Himself before their creation and after their creation. Although I believe Molla Sadra's view on God's prior knowledge is comprehensive compared with his previous philosophers such as Sohrevardi and Ibn-Sina, but his idea has various problems and needs a more complete expression. Stressing on some introductions, I will try to prove God's prior knowledge of objects is an acquired knowledge; a kind of acquired knowledge that no more complete knowledge may be imagined beyond it.
    Keywords: God's prior knowledge, basit-ol-haqiqah, Molla Sadra, acquired knowledge}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال