به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « knowledge » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه « knowledge » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محمدحسین بیات، داوود اسپرهم، محمد صدری اصفهانی *

    هدف این پژوهش مطالعه توبه از نظرگاه تصوف اسلامی به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین آموزه های عرفان و تصوف است که در تمامی سلسله ها و طریقه های عرفانی، سلوک الی الله با آن آغازمی شود. در این پژوهش که به روش اسنادی صورت گرفته است، ابتدا مفهوم توبه در متون نثر عرفانی مطالعه شد و سپس گزاره های حاوی واژه توبه استخراج و تحلیل شدند. توبه گرچه در نظر مفسران قرآن و علمای دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما عارفان نیز توجه ویژه و خاصی به آن داشته اند. از سوی دیگر با توجه به دو دسته صفات الهی (صفات جلال و جمال) می توان به دو نوع مشرب عرفانی قائل بود: تصوف عابدانه که حاصل برخورد عارف با صفات جلالی حق است و عرفان عاشقانه که بیشتر با صفات جمال الهی سروکار دارد. هرکدام از این دو نگاه عرفانی تعاریف و تفاسیر مختلفی در باب توبه ارائه کرده اند. گریه، خوف از عذاب خداوند و فراموش نکردن گناه تا آخر عمر نمودهای توبه در تصوف عابدانه است. نتایج نشان می دهد در این متون، با شق سومی از توبه مواجهیم که اگرچه نمودی از توبه عاشقانه به نظرمی رسد، آن را باید در مرتبه ای بالاتر از توبه زاهدانه و عاشقانه تصویرکرد. در این نگرش، با تعریف جدیدی از توبه مواجه هستیم که در سخنان بزرگانی چون رابعه عدویه، ابوالحسن نوری و احمد بن رویم بیان شده است که همان توبه از اثبات وجود خود در برابر وجود مطلق الهی است. تا این توبه صورت نگیرد، تمام انواع توبه نه تنها بی اثر است بلکه خود می تواند حجاب معرفتی برای سالک شود.

    کلید واژگان: توبه, تصوف, عرفان عاشقانه, معرفت}
    Mohammad Hossein Baya, Davud Esparham, Mohammad Sadri Esfahani*

    The purpose of this study is to examine repentance from the perspective of Islamic Sufism as one of the most important and influential doctrines of mysticism and Sufism, with which the path to God begins in all mystical series and methods. In this documentary study, the concept of repentance in mystical prose texts was first examined, and then the sentences containing the word repentance were extracted and analyzed. Repentance for sin and the decision to forsake and atone for it is one of the most important conditions for the accuracy and acceptance of repentance in religious and mystical texts. Although repentance is of special importance to the commentators of the Qur'an and the religious scholars, the mystics have also paid special attention to it. On the other hand, depending on the two categories of divine attributes (attributes of glory and divine beauty), two types of mystical ideology can be distinguished: devotional Sufism, which is based on the mystic's preoccupation with the glorious attributes of truth, and romantic mysticism, which is more concerned with the attributes of divine beauty. Each of these two mystical views has offered different definitions and interpretations of repentance. Weeping, fear of God's punishment and forgetting the sin for the rest of one's life are expressions of repentance in devotional Sufism. In contrast, in romantic mysticism, God's love for the repentant, divine mercy and forgiveness are reflections of repentance. The results show that in these texts we encounter a third part of repentance which, although it seems to be a manifestation of romantic repentance, should be presented on a higher level than devotional and romantic repentance. In this regard, we are dealing with a new definition of repentance expressed in the words of great transmitters such as Rabia Adavieh, Abu al-Hassan Nouri, and Ahmad ibn Rowaim, which is equivalent to repentance for proving one's existence to the absolute existence of God. As long as this repentance does not take place, all kinds of repentance are not only ineffective, but can they become a veil of knowledge for the seeker.

    Keywords: Repentance, Sufism, Romantic Mysticism, Knowledge}
  • عبداالله بابااحمدیان، سیما منصوری*، مسعود پاکدل، فرزانه رحمانیان کوشککی
    بررسی میزان دانش اهریمن در تقابل با اهوامزدا از دیدگاه آیین زروانی و همچنین مقایسه آن با باورها و سنت های اسکاندیناوی موضوعی است که بدان پرداخته نشده است. بر اساس اندیشه زروانی، اهریمن فرزند ناخواسته زروان، نادان، پس دانش و کندذهن است و اهورامزدا فرزند دلخواه و محبوب او اسراردان، روشن، آگاه مطلق و همه آگاه است. اهریمن در متون و سنت های کهن اسکاندیناوی نیز اسراردان، بادانش، زیرک، نوآور و ابزارساز است؛ به گونه ای که گاه حتی با دانش خود گره گشای مشکلات خدایان می باشد. در مقاله حاضر کوشیده شده است با دیدی منتقدانه و بر اساس مستندات و اندیشه های مستخرج از شاهنامه فردوسی و سایر منابع کهن، دیدگاه زروان درباره دانش اهریمن بررسی شود و با روش اثباتی و بر اساس تحلیل محتوا، نخست نشان داده می شود ویژگی های اهریمن از نظر دانش و اسراردانی در متون کهن و پهلوانی ایران در مقایسه با شاهنامه چگونه است؟ همچنین این ویژگی چه پیوندی با دانش اهریمن در متون و سنت های اسکاندیناوی دارد؟ در این پژوهش متون و ابیاتی که آشکارا بر دانش اهریمن در کهن باورهای ایرانی و اسکاندیناوی گواهی می دادند، به گونه مقایسه ای بررسی شده است. در پایان این نتیجه حاصل شد اهریمن آن گونه که زروان خدا پیش بینی می کرد، نادان و کم هوش نیست و با استناد به همین شواهد بهره بالایی از دانش، آینده نگری و آگاهی و اطلاع از آینده نیز دارد؛ همچنین اهریمن در متون و سنت های کهن اسکاندیناوی نه تنها پس دانش و نادان نیست، بلکه خود را اسراردان، بادانش، باهوش، نوآور و ابزارساز و گاه گره گشا می نمایاند. درمجموع می توان گفت میزان دانش اهریمن ایرانی با توجه به تنوع آفرینش گری و عمله و اعمال هوشیارانه او، بیشتر و چشمگیرتر از میزان دانش اهریمن اسکاندیناوی است.
    کلید واژگان: آیین زروانی, دانش, اهریمن, اسراردانی, سنت اسکاندیناوی}
    Abdollah Babaahmadian, Sima Mansouri *, Masoud Pakdel, Farzaneh Rahmanian Rahmanian
    The issue of Ahriman’s knowledge versus Ahura Mazda’s knowledge from the perspective of Zurvanism and its comparison with Scandinavian beliefs and traditions has not been examined so far. According to Zurvanism, Ahriman was an unwanted child of Zurvan, portrayed as dumb, stupid, and unintelligent, while Ahura Mazda, his favored child, was knowledgeable of secrets, enlightened, absolutely aware, and omniscient. In ancient Scandinavian texts and traditions, Ahriman or the demon is depicted as knowledgeable of secrets, smart, inventive, and skilled in instrument-making, such that his wisdom occasionally resolves the problems of gods. The present article adopts a critical view, relying on evidence extracted from Ferdowsi’s Shahnama (Book of Kings) and other ancient sources to explore the Zurvanist perspective on Ahriman’s knowledge. Drawing upon a verification methodology and employing content analysis, we initially elucidate the characteristics of Ahriman concerning knowledge and awareness of secrets in Iranian ancient heroic texts in comparison to Shahnama. Moreover, we explore the connections that these characteristics have with Ahriman’s knowledge in Scandinavian texts and traditions. This research provides a comparative study of the texts and verses that evidently attest to Ahriman’s knowledge in ancient Iranian and Scandinavian beliefs. Finally, we conclude that Ahriman was not unintelligent, as Zurvan the deity predicted. Given the evidence at hand, Ahriman possessed a significant share of knowledge, foresight, awareness, and knowledge of the future. Furthermore, in ancient Scandinavian texts and traditions, Ahriman is not portrayed as dumb and stupid; instead, he presents himself as knowledgeable of secrets, intelligent, inventive, skillful in instrument making, and at times, a problem-solver. Overall, it may be said that, considering the variety of his creation and intelligent acts, Ahriman’s knowledge surpasses that of the Scandinavian demon.
    Keywords: Zurvanism, Knowledge, Ahriman, knowledge of secrets, Scandinavian traditions}
  • مهدی قهرمان نوه سی*، حسین محمدزاده صدیق، رضا الهی منش
    یکی از ارکان طریقت بکتاشیه چهار درب معنوی است. چهار درب معنوی که عبارت است از شریعت، طریقت، معرفت و حقیقت در دیوان یونس امره در جایگاه یکی از پیشگامان ادبیات بکتاشیه جایگاه ویژه ای دارد. بیان ساده و عمیق یونس امره همراه با نفوذ معنوی و رواج اشعارش در تکیه های بکتاشی، نویسنده را بر آن داشت تا در مقاله حاضر به روش کتابخانه ای و تحلیلی به بررسی چهار درب معنوی بکتاشیه از نظر یونس امره بپردازد. وی وصول به غایت تصوف را منوط به گذر از این چهار درب معنوی بکتاشی کرده است. یونس امره شریعت را درب قانونی و قالبی برای حقیقت می داند. از نظر وی طریقت، داشتن پیوند عمیق با مرشد کامل و درب معرفت، مقام قلب و عشق است. او درب حقیقت را وصول به عالی ترین مرتبه انسان و درک توحید ناب می داند.
    کلید واژگان: بکتاشیه, یونس امره, چهار درب معنوی, شریعت, طریقت, معرفت, حقیقت}
    Mehdi Ghahramannavasi *, Hosein Mohammadzadeh Sadigh, Reza Elahimanesh
    One of the fundamental principles of the Baktashi Order is the concept of the four spiritual gates: sharia, the path (tariqa), knowledge (maʿrifa), and truth (ḥaqīqa). These gates hold significant importance in the diwan (poetry collection) of Yunus Emre, who is considered a pioneer of Baktashi literature. Yunus Emre's profound yet accessible language, combined with the spiritual impact and widespread presence of his poems in Baktashi takyas, motivated us to undertake a comprehensive exploration of his perspective on the four Baktashi gates. To accomplish this, we employed a library-based approach, coupled with analytical methods. According to Yunus Emre's perspective, the culmination of Sufism is achieved by traversing these four gates. He asserts that Sharia serves as the legal gateway, providing a framework for the truth. Tariqa, or the path, represents a unique connection with an enlightened guide or master. The gate of knowledge signifies the stage of the heart and love. Lastly, the gate of truth represents the highest level of humanity, at which pure divine unity is grasped
    Keywords: Baktashi Order, Yunus Emre, the four spiritual gates, Sharia, tariqa, Knowledge, Truth}
  • عباس رجبی، هادی وکیلی

    در نگاه عرفانی، معرفت محصول شهود است، که از جانب خداوند از باب تنعیم بر سالک الی الله افاضه می شود و استعدادها و قوای فرد تنها نقش اعدادی در حصول آن دارند. از این رو تببین چیستی و حقیقت شهود و اقسام و مراتب آن در حصول معرفت عرفانی مساله ای مهم بوده و پرسش اصلی نوشتار حاضر عبارتست از اینکه «شهود چیست و چه نقشی در کسب یا حصول معرفت دارد؟» که با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی و مقایسه آرای ابن عربی و امام خمینی پرداخته است. بر این اساس، شهود تنها راه رسیدن به شناخت حقیقی است و نقش و اهمیت آن در صعود به مقامات عالیه تعیین کننده است. ابن عربی ضمن تعریف و تبیین حقیقت شهود، معتقد است تمامی معارفی که عارف در سلوک نیازمند به آنهاست، از طریق شهود باید حاصل گردد. اما تکیه و تاکید امام بیشتر بر نقش معرفتی شهود در مقامات نهایی سلوک است. ضمن آنکه ابن عربی حصول معارف از راه شهود را برای همه اولیاء ممکن می داند؛ اما امام با تاکید بر نقش واسطه ای حضرت ختمی مرتبت (ص) حصول کامل معرفت شهودی را مقام خاص ایشان دانسته که دیگر اولیاء و انبیای الهی تنها در پرتو وجود ایشان به معارف می توانند دست پیدا کنند.

    کلید واژگان: شهود, معرفت, حصول, ابن عربی, امام خمینی}
    Abbas Rajabi, Hadi Vakili

    In the view of mystics, mystical knowledge is the result of intuition, the state or position that is bestowing by God on the wayfarer for blessings, and the talents and powers of the man can play only a Preparation role. the main question of this article is "what is intuition and what role does it play in acquiring knowledge?" which has investigated and compared the views of Ibn Arabi and Imam Khomeini with a descriptive-analytical method. Based on this, intuition is the only way to reach true knowledge and its role and importance is decisive in ascending to higher positions. Ibn Arabi and Imam Khomeini agree that intuition is the only way to achieve true knowledge and emphasize its role and importance in journey on the path. Ibn Arabi, while defining and explaining the truth of intuition and related terms, believes that all the knowledge that the mystic needs in spiritual wayfaring should be acquire through intuition But the Imam relies more on the epistemological role of intuition in the final mystical stations of spiritual wayfaring. By researching the works of Mohi al-Din and Imam, the Knowledge that specifically can be name the result of intuition are knowledge of the Truth, knowledge of the Divine names and Attributes, and self-knowledge, which play a key role in obtaining knowledge and reaching higher positions. Acquiring this knowledge is only for the prophets and saints

    Keywords: intuition, knowledge, Acquire, Ibn Arabi, Imam Khomeini}
  • رسول ظرافت*، علی الله بداشتی، مصطفی سلطانی

    تاویل یکی از مباحث مهم علوم قرآن و علم کلام است که در فهم قرآن و روایات، به ویژه برخی آیات مربوط به اسماء و صفات، نقش کلیدی و کاربردی دارد. نپذیرفتن آن به معنای نادیده انگاشتن ژرفای پایان ناپذیر کلام الاهی و افتادن در دام تشبیه و تجسیم است. از صدر اسلام، مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان، درباره تاویل متون مقدس، دیدگاه های مختلفی داشته اند، تا جایی که برخی با تسامح در تاویل و تفسیر دین، موجب تحریف دین و انحراف در اعتقادات مردم شده اند. اولین اختلاف درباره چیستی تاویل و تفاوت آن با تفسیر است. تاویل متون در طول تفسیر نیست که اگر در آیه ای، تفسیر و توضیح ظاهری جواب نداد به تاویل روی آوریم، بلکه مسیله ای مستقل و در قواره راسخان در علم و مطهرین است؛ بنابراین، برخی مانند محمدهادی معرفت و نصر حامد ابوزید با نگاه حداقلی به آن، تاویل را نوعی تفسیر، و با قواعدی ساده برای همه افراد جایز می دانند. این پژوهش پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی «تاویل»، نظریه تاویل را از دیدگاه این دو قرآن پژوه، تبیین، بررسی و ارزیابی می کند.

    کلید واژگان: قرآن, تاویل, تفسیر, ابوزید, معرفت}
    Rasool Zerafat *, Ali Allah Bedashti, Mostafa Soltani

    Allegorical interpretation is one of the significant topics of Quranic sciences and theology, which plays a key and practical role in understanding the Quran and hadiths, particularly some verses related to nouns and attributes. Not accepting allegorical interpretation means ignoring the infinite depth of God's Word and falling into the trap of analogy and embodiment. From the beginning of Islam, Islamic denominations and Muslim scholars have had different views on the interpretation of Islamic scriptures, to the extent that some have caused the distortion of the religion and deviation in people's beliefs by being lenient in interpreting the religion. The first contention concerns the difference between tawil (allegorical interpretation) and tafsir (interpretation). The allegorical interpretation of the texts is not in line with the simple interpretation in a way that if the apparent understanding and explanation are not acceptable in a verse, we can turn to the allegorical interpretation. Rather, it is an independent matter and only within the authority of the most knowledgeable and refined people. Therefore, with a minimal view, some people like Mohammad Hadi Marefat and Nasr Hamed Abu Zayd consider allegorical interpretation as a type of interpretation and deem it permissible for all people through simple rules. After stating the literal and technical meaning of tawil, this research explains, investigates, and evaluates the theory of tawil from the perspective of the two Quranic scholars.

    Keywords: ‎Quran, Allegorical interpretation, interpretation, Abu Zayd, Knowledge}
  • مجید تندر، سمیه ذاکری*

    مرگ به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشه صدرا به حساب می آید. در اندیشه صدرا مرگ به عنوان تعالی نفس از بدن معرفی شده است. از منظر وی مرگ تنها به ضرورت متافیزیکی واقع نمی شود بلکه آدمی می تواند بر حسب تلاش خود میان نفس و بدنش جدایی بیندازد. مساله این مقاله این است که مرگ چگونه از ضرورتی متعالی به امری انسانی تبدیل شده و چگونه با اراده آدمی نسبت برقرار می نماید. این مقاله تلاشی است بر اینکه صدرا چگونه میان مرگ با فلسفه از یک سو و مرگ و اراده اخلاقی و تهذیب از سوی دیگر اراتباط ایجاد می-نماید. برای این کار نگارنده ابتدا تلاش می نماید نسبت نفس و بدن را در اندیشه صدرا توضیح دهد و سپس با ارایه مفهوم مرگ و اقسام آن در اندیشه او نسبت موجود میان مرگ با اراده را از طریق ارتباط مرگ با مسیله معرفت، اراده اخلاقی، تهذیب و پارادوکس حیات و جاودانگی در مرگ ارادی و... توضیح دهد.

    کلید واژگان: مرگ ارادی, معرفت, حیات, تهذیب, اراده انسانی, صدرا}
    Majid Tondar, Somaye Zakeri *

    Death is a key concept in şadrā’s view. He believes that death is the soul’s transcendence over the body. In his view, death does not just occur as a metaphysical necessity; rather, one can separate their own soul and body with their efforts. The question is: How does death turn from a transcendental necessity to a human phenomenon and how it comes to have a relation with the human will. This article draws on the descriptive-analytic method to show how şadrā establishes a relation between death and philosophy, on the one hand, and death and moral will and purification, on the other hand. A reference to şadrā’s works reveals that voluntary death, moral will, and philosophy all require detachment from bodily belongings and lead to the soul’s existential perfection toward the intellectual degree. This shared fundamental characteristic paves the path for establishment of a relation among the three concepts and transition from one to the others in şadrā’s view.

    Keywords: voluntary death, Knowledge, life, purification, human will, şadrā}
  • محمد میری *، علی امینی نژاد

    محقق فرغانی به «علم»، «وجود»، «نور» و «شهود» به عنوان چهار لحاظ اصلی، که ابتدا، در تعین اول به نحو اندراجی و بدون تمایز تفصیلی، مطرح اند و سپس نقش حلقه های واسط میان احدیت تعین اول و کثرات تفصیلی در مراتب بعدی را به عهده دارند، توجه نشان داده و آن را به طور منسجم و منقح بیان کرده است. این چهار لحاظ، در ویژگی ذاتی «کاشف مستور بودن» مشترک اند و از این جهت، تعین اول را به سوی ظهور در مراتب تنزلی، سوق می دهند. البته ریشه های این مبحث را می توان در آثار استاد او، محقق قونوی نیز مشاهده کرد. تبیین فرغانی از چهار لحاظ اصلی «علم»، «وجود»، «نور» و «شهود» پس از او مورد توجه بزرگان فن همچون فناری، صاین الدین ابن ترکه، محقق جامی و... قرار گرفته است و به این ترتیب، مساله فوق، به عنوان یکی از مباحث علم عرفان نظری از سوی عارفان، پذیرفته شده و آن را در آثار خود منعکس کرده اند.

    کلید واژگان: مکتب ابن عربی, تعین اول, علم, وجود, نور, شهود, علم پیشین حق متعال}
    Mohammad Miri *, Ali Amini Najad

    Farghani as scholars have took a good attention to “knowledge”, “being”, “light”, and “mystical vision” , and explained them very brightly as much as they are the four fundamental aspects existing as epenthetic, without any aspiration, in the “First-Embodiment of the Real”, and plying the role of middle reneges between Oneness of First-Embodiment and its variety aspirations at next degrees. These four aspects are going in common for “discovering the hiding aspect”. Because they lead the first embodiment to become manifest in lower descending degrees. Albeit, we can find, also, the origins of this discussion in his master, Ghonavi,. But, Farghani’s explanation of these four aspects, “knowledge”, “Being”, “Light”, and “Mystical Vision” had been at the main case of attention after him for great scholars such as Fanari, Saiin- al-Din Inb Turaka, Jami and so on. Because of this, it has been one of the subject matter in theoretical mysticism agreed by mystics and they discussed of them in their works.

    Keywords: Inb Arabi’s tradition, First Embodiment of the Real, knowledge, Per-Knowing of the Real}
  • سید محمدمهدی حسین پور*، عبدالحسین خسروپناه
    شاه ولی الله دهلوی از اندیشمندان مهم اهل تسنن هند در سده های اخیر است که با مطرح کردن مسایل بحث برانگیزی درباره موضوعات مختلف اعتقادی، به ویژه در حوزه نبوت پیامبر، تاثیر بسزایی در مکاتب فکری بعد از خود داشته است. وی برای اولین بار مسئله رویاپنداری وحی قرآن بر پیامبر را مطرح کرد، در حالی که این موضوع با هیچ یک از گزاره های تاریخی و تفسیری سازگاری ندارد و هیچ گاه پیامبر یا صحابه مدعی رویاپنداری وحی نبوده اند. در مسئله بعثت پیامبر دو نوع دعوت برای آن حضرت متصور است: بعثتی به سوی بنی اسماعیل و بعثتی برای همه جهانیان؛ در حالی که قاطبه علما به دعوت سری و سپس دعوت خویشاوندان و در نهایت دعوت عمومی معتقدند. در باب علوم پیامبر نیز دهلوی از کسانی است که به تمایز امور دنیوی و امور شرعی و اخروی در رفتار و حدیث نبوی باور داشت و در نهایت به سهوالنبی معتقد شد که اشکالات متعددی بر آن وارد است. در انتها، دهلوی با استناد به روایاتی ضعیف به اجتهاد پیامبر معتقد است و آن را در عوض وحی بر آن حضرت جایز می شمرد، در حالی که این مدعا مستلزم بی اعتمادی به سخنان آن حضرت، و در تضاد با صریح آیات قرآن است.
    کلید واژگان: دهلوی, وحی, بعثت, علم, اجتهاد, پیامبر (ص)}
    Seyyed Mohammad Mahdi Hoseynpur *, Abd Al-Hoseyn Khosropanah
    Shah Waliullah Dehlavi is one of the most important Sunni thinkers in India in the recent centuries who has had a great impact on later schools of thought by raising controversial issues on various doctrinal topics, especially in the field of prophethood of the Prophet (S). For the first time, he considered the Quranic revelation to the Prophet (S) to be a dream, while neither it was compatible with any of the historical and interpretive propositions nor the Prophet (S) or his Companions had claimed that Quranic revelation was a dream. Regarding the Prophet's appointment to prophetic mission, there are two types of invitations: a mission to Bani Ismail and a mission to the whole world, while the scholars believe in the secret invitation and then the invitation of relatives and finally the public invitation. As for the Prophet's knowledge, Dehlavi is one of those who believed in the distinction between worldly affairs and religious and otherworldly affairs in prophetic behavior and hadith. Moreover, he believed in the oversights of the Prophet (S), which has many drawbacks. In the end, Dehlavi, based on weak narrations, believed in the ijtihad (reasoning) of the Prophet (S) and considered it permissible in place of revelation, while this claim requires distrust of the Prophet's words, and contradicts the explicit verses of the Quran.
    Keywords: Dehlavi, revelation, Bethat (Prophet's Appointment to Prophetic Mission), Knowledge, Ijtihad (Reasoning), Prophet (S)}
  • طاهر کریم زاده*، ابراهیم نوئی، عباس میرزایی

     پژوهش پیش رو به روش توصیفی، تحلیلی به مقایسه دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی درباره آموزه بداء پرداخته است. ملاصدرا از طریق اشاره به نفوس سماویه و ملایک عماله، حقیقت بداء را تبیین و نحوه اسناد حقیقی آن به خداوند را تحلیل می کند؛ اما علامه طباطبایی توانسته است، بدون اشاره به افلاک و با استفاده از آیات قرآن کریم، رابطه بداء با صفات و تقدیر الهی را تبیین کند. علامه با استفاده از آیه 39 سوره رعد، هم حقیقت بداء را تبیین می کند و هم دایره شمول آن را به تمام موجودات دارای اجل، تعمیم داده و همیشگی بودن آن را اثبات می نماید. همچنین وی بر خلاف ملاصدرا که حقیقت نسخ و بداء را متفاوت می داند، حقیقت آن دو را یکی دانسته و تفاوت آنها را در شمولشان نسبت به عالم تکوین و تشریع بر می شمرد. ملاصدرا وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) را جایز دانسته، ولی از دیدگاه علامه طباطبایی، وقوع بداء در علم و اخبار معصومین (ع) جایز نیست.

    کلید واژگان: بداء, صفات خداوند, تقدیر الهی, علم و عصمت معصومان, ملاصدرا, علامه طباطبایی}
    Taher Karimzadeh *, Ebrahim Noei, Abbas Mirzaei

    The following research compares the viewpoint of Mulla Sadra and Muhammad Husayn Tabataba’i about the concept of Badā’ in descriptive and analytical approach.Mulla Sadra clarifies the reality of Badā' by referring to celestial population and analyzes the true course of it’s attribution to God; while Allameh Tabataba’i was able to explain the relation of Badā' with the traits and foreordination of the Almighty through the verses of the Holy Quran without mentioning the cosmos.Allameh Tabataba’i explains the truth of Badā' using the 39th verse of the Sura Rad and also extends it’s inclusion to all creatures who have a fate, and proves it's eternality.Unlike Mulla Sadra who believes that the truth of abrogation and Badā' are different, Allameh Tabataba’i considers them of the same reality, and counts their difference in their inclusion regarding the worlds of Creation and Legislation.Mulla Sadra approves the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin [pbut] (the Innocents), meanwhile from the viewpoint of Allameh Tabataba’i the occurrence of Badā’ in the knowledge and narratives of Ma’suumin is not allowed.Obtaining the viewpoint of Allameh about the truth of Badā’ and everything related to it from his publications, and comparison analysis of the viewpoints of Mulla Sadra and Allameh Tabataba’i are the innovations of the present research.

    Keywords: : Bada, Attributes of God, Divine Destiny, Knowledge, Infallibility of the Infallibles (a), Mulla Sadra, Allameh Tabataba', i}
  • محمود شاهرودی *، احمد ملایی

    سبک ریالیسم جادویی غربی با تصوف و متون عرفانی فارسی، پیوندی ناگسستنی دارد. اذعان برخی از بزرگان این سبک، به مطالعه ی آثار ادب فارسی چون هزار و یک شب و نوشته های عرفانی فارسی چون منطق الطیر، و آشنایی با شخصیت های برجسته ی عرفانی چون عطار نیشابوری، پیشینه ی این سبک ادبی را به تصوف و عرفان می رساند. از نظر محتوایی نیز نوشته های عرفانی با آثاری که به سبک ریالیسم جادویی نوشته شده اند، مشابهت زیادی دارد. اساسی ترین مشخصه ی آثار ریالیسم جادویی، درهم آمیختن واقعیت و فراواقعیت است که در نوشته های عرفانی، به ویژه کرامات و معجزاتی که از عرفا نقل می شود، به وفور قابل مشاهده است. هدف این پژوهش، بررسی کتاب اسرار التوحید و کشف تشابهات و تمایزات مولفه های سبک ریالیسم جادویی با حکایات این اثر برجسته ی عرفانی است. نویسندگان این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهند که با وجود اختلاف موضوع و محتوای این اثر با منابع داستانی سبک ریالیسم جادویی، بسیاری از مولفه های این سبک غربی در حکایات کتاب مورد مطالعه مشاهده می شود. هر چند اختلافاتی نیز در شیوه ی ارایه ی آن با این سبک وجود دارد. این بررسی نشان می دهد که چرخش زمان روایت و پیچیدگی پیرنگ که از مولفه های سبک ریالیسم جادویی است در اسرارالتوحید دیده نمی شود،. در حالی که دیگر مولفه های این سبک را می توان در اثر مورد بررسی ردیابی نمود، البته متناسب با ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جامعه ی نویسنده و اساطیر بومی سرزمین وی.

    کلید واژگان: رئالیسم جادویی, ابوسعید, اسرارالتوحید, فراواقعیت}
    Mahmood Shahroodi*, Ahmad Mollayi

    According to the texts of God's knowledge, the purpose of creation is general and necessary, and its path is clearly explained. Some people are satisfied with knowing only the attributes and state reasons such as human limitations and helplessness. Others consider knowledge of the essence to be possible but also necessary, and have affirmed and proved the knowledge of perishing knowledge because it is the knowledge of God with God. Mysticism has in essence stages that Sha'baniyah Litanys are a solid text for its design. These stages are respectively the knowledge of the soul, the attributes of truth, meeting God, annihilation, knowing God with God and sincerity, which is the end of the path and the fourth journey of Sadra, and in fact annihilation of annihilation and survival of God. The research method was descriptive-analytical. According to the findings of the research, the verses of Surah Safat in signing the description of the sincere from God are a prominent sign and a blessed chapter to prove the knowledge of the dying essence. This perception is not above knowledge but above description for non-people.

    Keywords: knowledge, Essence, Sha'baniyah Litanys, Meeting God, Nullity}
  • محسن فاطمی

    مطابق نصوص معرفت خداوند،  هدف آفرینش، عمومی و ضروری است و مسیر آن به روشنی تبیین شده است. گروهی تنها به معرفت صفات بسنده کرده اند و دلایلی چون محدودیت انسان و عجز او را بیان می کنند. برخی دیگر معرفت به ذات را نیز ممکن بلکه ضروری می دانند و معرفت در حال فنا را به دلیل اینکه شناخت خدا با خدا است، تایید کرده و شواهدی بر آن اقامه کرده اند. عرفان به ذات مراحلی دارد که مناجات شعبانیه متنی متقن برای طرح آن می باشد. این مراحل به ترتیب معرفت نفس، صفات حق ، لقاء الله ،  فنا ، شناخت خدا با خدا و اخلاص است که پایان راه و چهارمین سفر صدرایی و در حقیقت فنای از فنا و بقای بالله می باشد. روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی است . بر اساس یافته های تحقیق، آیات سوره صافات در امضای توصیف مخلصین از الله، نشانه ای برجسته و بابی مبارک برای اثبات معرفت ذات در حال فنا است. این ادراک نه فوق معرفت بلکه فوق توصیف برای غیر اهلش می باشد.

    کلید واژگان: معرفت, ذات, مناجات شعبانیه, لقاء الله, فنا}
    Mohsen Fatemi

    According to the texts of God's knowledge, the purpose of creation is general and necessary, and its path is clearly explained. Some people are satisfied with knowing only the attributes and state reasons such as human limitations and helplessness. Others consider knowledge of the essence to be possible but also necessary, and have affirmed and proved the knowledge of perishing knowledge because it is the knowledge of God with God. Mysticism has in essence stages that Sha'baniyah Litanys are a solid text for its design. These stages are respectively the knowledge of the soul, the attributes of truth, meeting God, annihilation, knowing God with God and sincerity, which is the end of the path and the fourth journey of Sadra, and in fact annihilation of annihilation and survival of God. The research method was descriptive-analytical. According to the findings of the research, the verses of Surah Safat in signing the description of the sincere from God are a prominent sign and a blessed chapter to prove the knowledge of the dying essence. This perception is not above knowledge but above description for non-people.

    Keywords: knowledge, Essence, Sha'baniyah Litanys, Meeting God, Nullity}
  • مسلم محمدی*، عباس فریدافشار

    این مقاله با تبیین هویت مفهومی عقل و تمایز آن از معنای علم، به مساله کمال اخلاقی می پردازد که هدف اصلی در سیر تکاملی انسان است. هدف آن، تبیین ارتباط تکاملی عقل و اخلاق نسبت به یک دیگر و برآیند تاثیرات این دو بر تکامل انسان از منظر دین، با تاکید بر روایات کتابغررالحکم است. در این پژوهش بنابر گفته های امام علی(ع)، به این رهیافت مهم خواهیم رسید که بین عقل و اخلاق، تلازم وجود دارد و اخلاق منهای عقل، ناقص است و عقل بدون اخلاق نیز نقش خود را به درستی ایفا نخواهد کرد. در این پژوهش، ابتدا تفاوت ماهوی و مفهومی عقل و علم طرح می شود؛ سپس تاثیرات متقابل تکاملی عقل و اخلاق بر هم دیگر و سهم این دو در جهت حرکت تکاملی انسان بحث و بررسی خواهد شد.

    کلید واژگان: اخلاق, عقل, علم, قرب الهی, کمال}
    Muslim Muḥammadī *, Abbās Farīd Afshār

    Specifying the conceptual identity of intellect and distinguishing it from knowledge, this article addresses ethical perfection as the main goal in the human perfection path. The purpose of this article is to specify the evolutionary interrelationship of intellect and ethics and the outcome of the effects of these two on the perfection of the human from the viewpoint of Islam in general and the narrations of the book Ghurar al-ḥikam in particular. The results of the study reveal that according to Imām ‘Alī’s (a) statements, there is an interrelationship between intellect and ethics, where ethics without intellect is imperfect and intellect without ethics cannot play its role correctly. In this article, first the essential and conceptual differences of intellect and knowledge are given. Then, the mutual evolutionary effects of intellect and ethics on each other and the role of these two in the evolutionary movement of the human are discussed.

    Keywords: Ethics, Intellect, Knowledge, Nearness to God, Perfection}
  • علی ابوالحسنی*
    دیدگاه مولانا جلال الدین بلخی درباره مسئله امکان و چگونگی شناخت خدا به دلیل برخورداری وی از میراث متنوع مشرب های کلامی، فلسفی و عرفانی پیشینیان، اهمیت دارد. مولانا معتقد است که در پس همه پدیده های این عالم، وجودی است کامل، آگاه، نامتناهی و دارای همه صفات و اسمای حسنی. مولوی این وجود را خدا می نامد. خداوند منشا و سرچشمه لایزال هستی و زندگی است. خداوند خالقی است که همه کاینات را از «عدم» و فقط به اراده خویش آفریده است. کانون و محور اندیشه مولانا، خداوند «فعال ما یشاء» و قادر مطلق است. انسان مورد نظر مولوی، موحد و یگانه پرست است. او محو در صفات و اسمای خداوند است. این انسان برای پیروزی بر تعارضات درونی و تمایلات حیوانی، همواره در جهاد و مبارزه با خود است. سلوک عرفانی، عبادت عاشقانه و خودسازی، توشه راه اوست. او به عشق و محبت الهی همه مخاطرات «سفر الی الله» را پذیرفته، دم به دم خود را به حوزه جاذبه ربوبی نزدیک می سازد. بدین ترتیب مولانا با استفاده از زبان بلند عرفان و هنر، صنعت شعر و نثر روح نواز، دیدگاه خود درباره خدا، جهان و انسان و رابطه آن ها را بیان می کند. در این پژوهش تلاش گردیده است تا با روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای به بررسی موضوع انواع معرفت و مفهوم خدا از دیدگاه عرفانی مولوی، پرداخته شود و نویسنده در این نوشتار، به تحلیل بیشتر شیوه های معرفت و شناخت خدا پرداخته است.
    کلید واژگان: خداشناسی, صفات خدا, عرفان, مولانا, معرفت}
    Ali Abolhassani *
    Maulana Jalaluddin Balkhi's view on the issue of the possibility and how to know God is important because of his diverse theological, philosophical and mystical heritage of his predecessors. Rumi believes that behind all the phenomena of this world, there is a complete, conscious, infinite existence with all the attributes and names of goodness. Rumi calls this existence God. God is the eternal source of existence and life. God is the Creator who created the whole universe from "nothingness" and only by His will. The center of Rumi's thought is God, "our active Isha" and the Almighty. Rumi is the monotheistic and monotheistic man. He disappears in the attributes and names of God. This man is always in jihad and fighting against himself to overcome internal conflicts and animal desires. Mystical conduct, romantic worship and self-improvement are his baggage. By divine love and affection, he has accepted all the dangers of the "journey to God" and is gradually approaching the realm of divine attraction. In this way, Rumi uses the long language of mysticism and art, the poetry industry and spiritual prose to express his views on God, the world and man and their relationship. In this research, an attempt has been made to study the subject of different types of knowledge and the concept of God from Rumi's mystical point of view by descriptive-analytical method and by using documentary and library sources. Is.
    Keywords: theology, Attributes of God, mysticism, Rumi, knowledge}
  • مصطفی عابدی جیغه*، عیسی موسی زاده، قربانعلی کریمزاده
    در اندیشه هر فیلسوفی معمولا یک یا چند مفهوم کلیدی وجود دارد که نماینده نظام فکری وی و مبنای وجود و فهم دیگر مفاهیم و تفکرات اوست. مفهوم مرگ در اندیشه افلاطون نیز یک مفهوم کلیدی است. در فلسفه افلاطون شاهد نسبتی عمیق میان مفاهیم فلسفه، کاتارسیس و مرگ هستیم و از این رو به نظر می رسد فهم آنها و تبیین نسبت میان آنها می تواند بستری مناسب برای فهم بهتر اندیشه وی ایجاد کند. هدف نویسندگان از این تحقیق که به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است، نشان دادن پیوند میان سه مفهوم «فلسفه»، «کاتارسیس» و «مرگ فیلسوفانه» است. مراحل پژوهش نیز بر پایه نوشته های افلاطون خواهد بود تا بدین وسیله بابی برای فهم بسیاری از مفاهیم اندیشه وی گشوده شود. نتیجه اینکه در اندیشه او فلسفه، مرگ فیلسوفانه و کاتارسیس بر بنیان واحدی استوارند و با آنکه فلسفه به گفتمانی خاص میان دو نفر اطلاق می شود و مرگ عبارت از جدایی روح از بدن و تزکیه به معنای کاتارسیس و پاک سازی روح از تعلقات بدنی است، اما در هر سه مورد مفهوم مشترک جدایی نفس از امور سیال و روآوردن به موجود حقیقی و سرمدی نهفته است؛ از این رو نه تنها به لحاظ مصداقی کارکرد یگانه ای دارند و هیچ یک از آنها بدون دیگری امکان پذیر نیست، تطابق ضمنی در مفهوم این سه نیز وجود دارد.
    کلید واژگان: افلاطون, معرفت, کاتارسیس, مرگ, دیالکتیک}
    Mostafa Abedi Jige *, Isa Musazadeh, Gorbanali Karimzadeh
    There tend to be key concepts in the thought of any philosopher which represents their intellectual system and serves as a ground for the existence and understanding of other concepts and thoughts of his. The concept of death is such a key concept in Plato’s thought. In his philosophy, there is a profound relation among the concepts of philosophy, catharsis, and death. It seems that understanding them and explaining the relation among them might pave the path for a better understanding of his views. By adopting a descriptive-analytic method, we aim to show the connection among “philosophy,” “catharsis,” and “philosopher’s death.” The stages of this research are in accordance with Plato’s writings so as to open a door to an understanding of many concepts in his philosophy. We conclude that in his view, philosophy, the philosopher’s death, and catharsis are all grounded in the same foundation. It is true that philosophy is a particular kind of discourse between two persons, death is the separation of the soul from the body, and catharsis is the purification of the soul from bodily attachments, but all these three cases involve a common concept of the soul’s separation from flowing things and its turning toward the real and eternal being. Thus, not only do they have the same function in terms of their instances and none of them is possible without the other, there is also an implicit correspondence in their concepts as well.
    Keywords: Plato, Knowledge, catharsis, Death, dialectic}
  • ماه نظری *

    شناخت خداوند بلندمرتبه ، به دو صورت ممکن می شود: شناختی که از راه وصول علم است وشناختی که ازراه وصول حال است، چنان که حاصل سیروسلوک عارف درمشرب شیخ محمودشبستری، معرفت، فنای درحق است.معرفت به حق، عاری شدن ازصفات بشری است تازمانی که حضورفرد درمیان است، بنده درحجاب خودی باقی می ماند.معرفت ، براساس آگاهی وتغییرسطح آگاهی بشری است زیرا تا تن در دیگ محنت وابتلای آتش ریاضت گداخته نگردد به کمال ومعرفت دست نمی یابد. انسان زمانی مدرک حق وجهان هستی می شودکه صاحب مقام شده وبه مساله استبطان وبینندگی، دست یافته باشد.زمانی که سالک ازخود پرستی فارغ نشود، خداپرست نمی گردد.اول قدم بایدبنده بود تا باریاضت وعنایت الهی آزادی یابد. زیرا هدف ازمعرفت سالک، جهت وصال نیازبه زمان وادوات مادی دارد چون برای سیر به کمال، دل آدمی به روزگار نیازمند است. اسباب وادوات یا ملکی(آن چه مربوط به قالب وظاهر)اندویا ملکوتی(هرچه تعلق به باطن دارد چون:حضور، خشوع، محبت، شوق و..). اهمیت موضوع دراین عبارت خلاصه می شود که آیا عرفا در مورد معرفت دارای آرای یکسانند یاخیر؟ این مقاله با شیوه توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. مساله این است که آیا ریاضت وسیر وسلوک به تنهایی منجر به معرفت می‌شود ؟یا عنایت باید شامل عارف گردد؟ همچنین آیا معرفت دارای مراتبی است ؟ آیا عارف می‌تواند ذات الهی را آن چنان که هست ادراک کند؟

    کلید واژگان: معرفت, ریاضت, عرفا, عنایت}
    Mah Nazari*

    Knowledge of God can be done in two possible ways: Knowledge through science is and the way to receive the mystical ‌state . As the result of the siege and the mysteries of the world in theinsight of the glorious Mahmud: Knowledge is the annihilation of truth. Knowledge is the truth of all human beings. Everyone, being a human being is a human being. Knowledge is based on human consciousness, because it does not return to the fire of austerity. It does not reach the perfection of the hands. When a person realizes the truth of the world, he becomes the owner of the position and attains the issue of sight. Since the seeker does not graduate from selfishness, he does not worship God the first step is to be a servant in order to attain divine freedom and contentment. Because in order to be perfect, one's heart needs time. ‌The importance of the subject is summarized in this phrase. Do mystics have the same opinion about knowledge or not this article has been reviewed in or should care include the mystic? Also, does knowledge have levels? Can a mystic perceive the divine essence as it is? Descriptive -analytical manner. The question is, does austerity and behavior alone lead to knowledge?

    Keywords: knowledge, austerity, mystics, care}
  • اصغر فروغی ابری، علی اکبر عباسیان هراتی

    ابن‌سکیت، از یاران امام جواد7 و امام هادی7، از الگوهای علمی - عملی سده سوم محسوب می‌گردد. او پس از فراگیری دانش، به تعلیم و تعلم پرداخت و مدتی هم به عنوان مربی و معلم در دستگاه خلافت عباسی فعالیت داشت. منابع مهم و معتبر تاریخی، او را در برخی علوم صاحب‌نظر دانسته‌ و اخلاق و سلوک اجتماعی - علمی وی را ستوده‌اند. او در زمینه نقل حدیث و روایت هم معتمد و ثقه بوده است. بررسی منابع و گزاره‌های موجود در کتب تاریخی و جغرافیایی، تراجم، ادبی،‌ ‌رجال و معاجم، این فرضیه را تقویت می‌کند که ابن‌سکیت علاوه بر دانش‌های مرسوم عصر خود، از علوم متنوع دیگری برخوردار بوده است و همین امر، ضرورت تحقیق درباره وی را آشکارتر می‌سازد. این پژوهش، بررسی می‌کند که اولا موقعیت علمی ابن‌سکیت چگونه بوده و ثانیا نسبت وی با علوم متنوع عصر خویش چیست؟ روش پژوهش حاضر، توصیفی - تبیینی است و به جایگاه علمی ابن‌سکیت می‌پردازد.

    کلید واژگان: ابن سکیت, امام جواد7, امام هادی7, لغت شناسی, علم و آموزش}
    Dr. Asghar Foroughi Abri, Ali Akbar Abbasiyan Harati

    Ibn Sekkit, a companion to Imam Jawad and Imam Hadi, is considered one of the scientific and practical role models of the third century AH. After acquiring knowledge, Ibn Sekkit began to teach and serve as an educator in the Abbasid caliphate court for a while. The important and authentic historical sources have considered him an authority in some fields of knowledge, praising his social and scientific morality and conduct. He was also a reliable source in transmitting hadiths and traditional accounts. Investigating the existing sources and commentaries in historical and geographical books, biographies, literary sources, and accounts of personages and related encyclopedias reinforces the idea that Ibn Sekkit, apart from the prevalent knowledge in his own era, enjoyed other knowledge as well; and this reveals the necessity of studying about him. The present study seeks to explain firstly how Ibn Sekkit’s scientific status was, and secondly, how his relationship to the various sciences in his age was. The research method is descriptive-explanatory and deals with Ibn Sekkit’s scientific status.

    Keywords: Ibn Sekkit, Imam Jawad, Imam Hadi, philology, knowledge, education}
  • محمدرضا افروغ*، علیرضا خواجه گیر

    شناخت انسان و ارتباط او با خداوند از جمله مباحثی است که در عرفان هندو بخصوص مکتب ودانته و عرفان و تصوف اسلامی بویژه مثنوی مولوی دارای اهمیت بسیاری است. در این مقاله با استفاده از متون مقدس هندو و شرح های نوشته شده بر مثنوی مولوی،پس از بررسی عناصر اصلی این اتصال یعنی آتمن و برهمن در مکتب ودانته و انسان و خدا در مثنوی، به بیان عوامل رسیدن به خداوند و موانع پیش روپرداخته شده است. معرفت برتر یا شهودی، خودشناسی و بهره بردن از ارشادات پیر یا گورو از جمله راه های مشترک میان دو عرفان برای اتصال با حقیقت مطلق است. علاوه بر این موارد مولانا به بیان عاملی برتر به نام عشق می پردازد که مکتب ودانته بخصوص شارح اصلی آن یعنی شانکارا کمتر به بیان آن پرداخته است. علاوه بر این معرفت ظاهری یا فروتر، نادانی یا اویدیا، مایا یا توهم از عواملی است که سبب می شود، انسان از رسیدن به خداوند باز ماند و سالک با بهره بردن از عوامل و عبور از موانع می تواند به اتصال با خداوند نایل گردد. پژوهش حاضر از نوع نوصیفی تطبیقی است و داده ها با استفاده از شیوه ی تحلیل محتوی به روش کتابخانه ای مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    کلید واژگان: برهمن, آتمن, خودشناسی, نفس, معرفت, عشق}

    Human understanding and unity with God is one of  topics that is very important.in Hindu mysticism especially Vedanta school and Islamic mysticism particular Masnavi. In this paper, We investigated the expression of factors and obstacles to achieve unity.And the use of the Hindu scriptures and commentaries written on Masnavi of Rumi and after review the main elements of the unity in Vedanta school ;Atman and Brahman and man and God in Masnavi . Superior knowledge or intuition, self-knowledge and the benefit of the teachings of theGuru or old , are common ways to connect with the Absolute Truth between Two mysticism.In addition to these factors , Rumi expressed the factor of love that ,Shankara, particular main exponent of Vedanta school, less than attension to it.The factors such as, apparent knowledge or lower, Ignorance or Avydya, Maya or illusion, are Causes that Man stopped coming to God And seeker With the benefit of factors And pass from  Obstacles ,Can be achieved unity with God.present research is a descriptive comparative study and data are analyzed and  using a content analysis method in a library method

    Keywords: Brahman, Atman, selfknowledge, spirit, knowledge}
  • سید سعید میری*، رضا سعادت نیا، علیرضا فخاری

    با عنایت به حقیقت اتصال قرآن به خزانه علم الهی، در این مقاله تلاش شده تا با روش بررسی آرای مفسران، حقایق مسلم دینی و تطبیق و تحلیل آن ها، به رمزگشایی از اشارات رازآلود قرآن به ظفرمندی بی بدیل ذوالقرنین در طراحی و تاسیس زیرساخت های یک تمدن شوکت مند و رهیافته در عرصه مدیریت و فناوری پرداخته شود. مدیریت منحصر به فرد ذوالقرنین در درنوردیدن شرق و غرب عالم، ظلم ستیزی و عدالت گستری، مهارت فناورانه او در احداث سد، تسلط بر دشمنان، ایجاد امنیت پایدار برای شهروندان و در نهایت پردازش نظام فرهنگی توحیدی؛ اهدافی که تماما در آیات 84-98 سوره کهف به آن اشاره شده، همگی به شکل چشم گیری به تبعیت او از حقیقتی به نام «سبب» قایم شده است. از دیدگاه قاطبه مفسران، برترین مصداق سبب، همان «علم و یا آنچه از مصادیق یا نتایج علم است»، محسوب می شود که این شخصیت اسرارآمیز، با تکیه بر آن توانست به آن همه توفیقات دست یابد. بر همین اساس، در این نوشتار با بررسی دقیق حکایت ذوالقرنین و برخی انبیای دیگر الهی که بر اساس آیات قرآن با تکیه بر علم، نقش برجسته ای در اعتلای تمدن های شکوهمند عصر خویش داشتند، نتیجه گرفته می شود که مسلمانان برای احیای شکوه مدنی اولیه اسلام و دست یابی به تمدنی درخور فرهنگ مترقی اسلام، راهی جز جاری کردن انواع علوم و تولید دانش ندارند.  با عنایت به مطالب پیش گفته و نیز آیات و روایات تصویرگر حکومت و تمدن مهدوی، می توان ادعا کرد تصویر شخصیت ذوابعاد ذوالقرنین، تارنمای شخصیت کامل، جامع و معصوم حضرت مهدی(عج) در آخرالزمان است.

    کلید واژگان: تمدن, حکومت مهدوی, ذوالقرنین, سبب, علم, قرآن}
    Sayyid Sa‘Īd Mīrī *, Riḍā Sa‘Ādatniya, Alīriḍā Fakhkhārī

    In the light of the fact that the Qur’ān is connected to the divine knowledge, this article examines the exegetic opinions and the definitive religious realities, and compares and analyzes them in order to decode the mysterious references made by the Qur’ān to the unmatched victoriousness of Dhul-Qarnayn in designing and founding the infrastructure of a magnificent civilization with a highly developed management and technology. The unique management of Dhul-Qarnayn in his crossing over the globe, opposition to oppression, promotion of justice, technological skill in the construction of a dam, domination over enemies, the creation of an enduring security for the citizens, and finally, the processing of a monotheistic cultural system are the goals that are mentioned in the Qur’ān 18:84-98. All these goals are fulfilled outstandingly due to Dhul-Qarnayn’s adherence to a reality called “sabab.” From the viewpoint of the majority of exegetes, the paramount instance of sabab is “knowledge or its instances or results,” based on which this mysterious character could achieve all those successes. Accordingly, this article specifically inspects the story of Dhul-Qarnayn and some other prophets of God who – based on the qur’ānic verses – relied on knowledge to significantly contribute to the excellence of the magnificent civilizations of their own eras. Then, it is concluded that to revive the glory of the civilization of the early centuries of Islam and to achieve a civilization appropriate to the advanced culture of Islam, Muslims have no way other than embarking upon various types of science and producing knowledge. In the light of the foregoing points and the verses and narrations that depict Imām Mahdī‘s government and civilization, we might claim that the multifaceted character of Dhul-Qarnayn is an illustration of the complete, comprehensive, and impeccable character of Imām Mahdī (may God hasten his reappearance) in the End of Days.

    Keywords: Civilization, Imām Mahdī‘s government, Dhul-Qarnayn, Sabab, Knowledge, Qur’ān}
  • ابوالقاسم رادفر، نیلوفر عظیمی*

    رابطه انسان با حق و دامنه معرفت او نسبت به خداوند همواره ذهن عرفان‏پژوهان را به خود معطوف داشته است و از این رهگذر گونه‏های مختلف رویکرد به حوزه معرفت‏شناختی و میزان دامنه احاطه و شناخت انسان نسبت به خداوند وجود دارد. بی‏تردید رویکرد سنایی به رابطه انسان و حق، از این جهت که مشربی متشرعانه و عارفانه دارد حایز اهمیت است؛ چراکه او پیوندی عمیق بین مبادی دین و عرفان ایجاد کرده است. او برای رسیدن به این جایگاه، ابزار و سازوکاری را معرفی می‏کند که بر سه پایه عقل (برهان)، عشق (عرفان) و نقل (قرآن) استوار است. به باور او همسویی و وحدت این سه ابزار معرفتی، راه شناخت حق را بر بنده هموار می‏سازد. او عقل (برهان) را نخستین ابزار لازم در این راه می‏داند. اما عقل ممدوح سنایی به دلیل محدودیت‏های ذاتی از کارکرد لازم برخوردار نیست و بواسطه عدم‏احاطه بر ذات حق ناقص و سترون است؛ لذا سنایی در حوزه معرفت حق عشق (عرفان) را ارجح می‏داند. کارکرد عشق در ساحت معرفت‏شناختی او، فراهم‏ساختن بستر و زمینه برای درک بالاتر و اعتلای مرتبه معرفتی سالک است. سومین ابزار معرفتی او قرآن است که تمسک بدان را برای رسیدن به یقین قلبی و ایمان لازم می‏بیند؛ اما برای درک معنای حقیقی و باطنی آن، قلب انسان باید عاری از هواجس و خواهش‏های نفسانی باشد. ازنظر سنایی دست‏آویزی به عرفان و شهود باطنی، زمینه‏ساز سالک برای رسیدن بدین مرتبه وجودی است. در این پژوهش با روش تحلیلی - توصیفی مثلث معرفتی سنایی که بر این سه رکن استوار است، بررسی شده و به این نتیجه رسیده است که او این سه ایزار را مهمترین و کارآمدترین عوامل در شناخت حق می‏داند و به همسویی و همجهتی آنها برای رسیدن به یقینی باطنی و معرفتی حقیقی باور دارد.

    کلید واژگان: سنایی, معرفت, عقل, عشق, قرآن}
    Aboolghasem Radfar, Niloofar Azimi*

    The relationship of mankind with truth and his scope of knowledge to God has always grabbed minds of the mystic scholars. In this way, there are different types of approach to the epistemological field and the extent of the scope of the envelopment and recognition of human being toward God.Undoubtedly, Sanai's approach to the relationship between man and truth is important because he has a versed in law and mystical school of though and he has created a deep link between the principles of religion and mysticism.In order to achieve this position, he introduces the tool and mechanism that is based on the three principles of reason (argument), love (mysticism) and quote(Quran).According to him, the alignment and unity of these three epistemic instruments pave the way for the humankind to know truth. He believes that reason is the first necessary tool in this way. But Sanai's praised reason does not have the necessary function due to the inherent limitations of its function and because of the lack of enumeration of the essence of the truth is imperfect and sterile; therefore, the Sanai prefers the love (mysticism) in the recognition of truth.The function of love in his epistemological field is to provide a platform for a higher understanding and elevation of the epistemic level of the seeker. His third epistemic tool is the Qur'an. In his school of thought, seeking for the Qur'an to achieve certainty of heart and faith is necessary but in order to understand its true meaning, the human heart should be free from temptations and desires.From Sanai's point of view, recourse mysticism and esoteric intuition is the basis of the seeker to attain this level of existence.In this research, the analytic-descriptive method of the Sanayi epistemic triangle based on these three pillars has been examined and it is concluded that he considers these three most important and most effective factors in recognizing the truth and he believes in their convergence and coexistence to achieve a true self-knowledge and real cognition.

    Keywords: Sanai, Qur'an, knowledge, reason, love}
  • رقیه علوی، محمدعلی گذشتی*، فرهاد کاکه رش

    محبت و معرفت یکی از مهم ترین درون مایه های فرهنگ اسلامی و ادبیات عرفانی بوده و در آثار بزرگان ادب و عرفان بازتاب های گوناگونی داشته است. امام محمد غزالی طوسی، یکی از مشهورترین دانشمندان اسلام و ایران در قرن پنجم است که در آثارخود به ویژه در کیمیای سعادت و احیاء علوم الدین به خوبی ازآن استفاده کرده و دیدگاه های نوی را ارایه داده است. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل جایگاه عشق و معرفت در آثار غزالی با روش پژوهشی توصیفی- تحلیلی نگارش شده است. یافته های مقاله نشان می دهد که غزالی در باب محبت به ندرت از واژه عشق استفاده می کند و محبت را به عکس اغلب عارفان و طرفداران مکتب عرفانی بر عشق ترجیح می دهد. معرفت در آثار وی اعم ازحسی، عقلی و شهودیست هر چند که تنها راه وصول به کمال و حقیقت را معرفت شهودی می شناسد سو برای رسیدن به معرفت شهودی، تلاش و مجاهدت و تزکیه نفس سالک را ضروری می داند.

    کلید واژگان: محبت, معرفت, غزالی, ادبیات عرفانی}
    Roghieh Alavi, Mohammad Ali Gozashti *, Farhad Kakerash

    Love and knowledge have been one of the most important themes of Islamic culture and mystical literature and have had a variety of reflections in the works of the great politicians and mystics. Imam Mohammad Ghazali Tusi, one of the most famous scholars of Islam and Iran in the fifth century, has made good use of it in his works, especially in the al-Qadiyyah of bliss, and has provided new insights. The purpose of this article is to analyze the place of love and knowledge in al-Ghaz’s works in this descriptive-analytic study. Knowledge in works, both sensory, intellectual, and Judaism, though the only way to attain perfection is to know intuitive knowledge, and to attain that intuitive knowledge, it requires the effort and cultivation of the seeker's soul.

    Keywords: Love, knowledge, Ghazali}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال