به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دیه.‏ » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دیه.‏» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • قاسم اسلامی نیا*، داود سیفی قره تیاق
    در قتل عمدی، قاتل در تعیین و انتخاب مجازات قصاص و یا عفو غیر مشروط هیچ گونه اختیاری ندارد، اما در زمینه نقش قاتل در تبدیل قصاص به دیه بین فقها اختلاف نظر وجود دارد. اکثریت فقها جز در موارد خاصی که مستلزم پرداخت مازاد دیه و یا فوت قاتل در هنگام فرار است، قائل به نظریه اشتراط رضایت قاتل بوده و همین نظریه در ماده 359 قانون مجازات اسلامی بازتاب یافته است، اما به نظر می رسد علیرغم شهرت فقهی، با بازخوانی مجدد ادله فقهی و مخصوصا دلایلی که تاکنون نوعا از دیدگاه اکثریت فقها مغفول مانده است، می توان نظر مشهور فقهی را نقد و رضایت قاتل در تبدیل قصاص به دیه را نامعتبر نماییم. در همین راستا این نوشتار با بازخوانی تطبیقی نظریه تخییر قاتل در پذیرش و یا عدم پذیرش دیه به دنبال اثبات «نظریه تحمیل دیه بر او» در قتل عمدی است، لذا این نگارش به دنبال قرائتی نوین در مورد نقش رضایت قاتل در تبدیل قصاص به دیه با استناد به منابع اصیل فقهی و اندیشه های معتبر فقهی حقوقی است. نتیجه اثبات عدم رضایت قاتل در این مقوله حل تعارض های مواد قانون مجازات اسلامی در زمینه ناهمگونی تاثیر رضایت قاتل در فرایند تبدیل قصاص به دیه، هماهنگی با مذاق شارع در تشویق به عفو در عین حفظ ویژگی بازدارندگی واکنش های جزایی، عدم ابطال خون مسلمان و... است.
    کلید واژگان: قصاص, دیه, قاتل, تبدیل, رضایت, اشتراط}
    Ghasem Eslaminia *, Davud Seifi
    In intentional murder, the killer does not have any authority in determining and choosing the punishment of retribution or unconditional pardon, but does he have any authority regarding the determination of bloodmoney, or does he have the right to make a decision and express an opinion in the process of converting qisas into bloodmoney? The majority of jurists, except in special cases that require the payment of excess money or the death of the murderer while fleeing, are of the latter theory and this theory is reflected in Article 359 of the Islamic Penal Code, but it seems that despite the fame of the jurist, by re-reading the jurisprudential arguments and especially the arguments which have been neglected by the majority of jurisprudents until now, we can criticize the opinion of the famous jurist and invalidate the consent of the murderer in converting retribution into bloodmoney. In this regard, this article seeks to prove the "theory of imposition of bloodmoney on him" in intentional murder with a comparative reading of the theory of the killer's discretion in accepting or not accepting bloodmoney. Therefore, this writing is looking for a new reading of the role of the killer's consent in turning retribution into bloodmoney, citing authentic legal sources and valid jurisprudential-legal ideas. The result of proving the killer's lack of consent in this category is to solve the conflicts of the articles of the Islamic Penal Code in the context of the heterogeneity of the effect of the killer's consent in the process of converting retribution into money, harmony with the Shariah's taste in encouraging forgiveness while maintaining the deterrent feature of criminal reactions, non-revocation of Muslim blood, etc.
    Keywords: Retribution, Bloodmony, Murderer, Conversion, Satisfaction, Requirement}
  • باز اندیشی در پرداخت فاضل دیه در قتل عمد بدون رضایت قاتل
    زهرا فیض *

    رویکرد قانونگذار در تمامی مقررات ناظر بر قتل عمد در قانون مجازات اسلامی این بوده است که حق قصاص برای اولیای دم، حقی تعیینی بوده و دریافت دیه تنها با رضایت قاتل امکان پذیر می باشد. انتخاب و پذیرش دیدگاه تعیینی اگرچه به واسطه شهرت آن بوده است، اما پذیرش آن سبب گردید تا در برخی از صورت های قتل همچون اجرای قصاص در موارد پرداخت فاضل دیه سوء استفاده برخی از مرتکبین قتل را فراهم کند و موجب هدر رفتن خون مقتول شود، این دلایل منجر به تغییر موضع قانونگذار، در قانون مجازات سال 1392 گردید؛ و در این تغییر رویه، نظریه تعیینی به عنوان یک اصل در قتل عمد پذیرفته شد و برای رفع مشکلات عملی در مواردی که قصاص جانی مشروط به پرداخت فاضل دیه از جانب اولیاء دم بود ، قائل به نظریه تخییری شد؛ زیرا گاهی اولیاء دم قادر به پرداخت فاضل دیه نبودند و قاتل هم حاضر به مصالحه نبود و از آنجایی که طبق دیدگاه تعیینی حق اخذ دیه بدون رضایت جانی امکان پذیر نیست خون مقتول در معرض تلف قرار می گرفت؛ حال، به قانونگذار به واسطه پذیرش دیدگاه تخییری این ایراد وارد شده است که با پیروی از قول غیر مشهور و مبنا قراردادن آن دچار اشتباه شده است؛ این پژوهش به این نتیجه رسیده است که اتخاذ نظر دوگانه به جهت عدم هدر رفت خون مسلمان برمبنای روایات وارده و قاعده «لایبطل» خالی از هرگونه اشکال است.

    کلید واژگان: دیه, قصاص, فاضل دیه, رضایت جانی, نظریه تخییری, نظریه تعیینی}
    Rethinking the Payment of Excess Diyya in Intentional Murder without the Killer's Consent
    Zahra Feyz *

    The legislator's approach in all regulations related to intentional murder in the Islamic Penal Code has been that the right of retaliation for the heirs of the victim is a definitive right, and receiving Diyya (blood money) is only possible with the consent of the killer. Although the choice and acceptance of the definitive view was due to its popularity, its acceptance led to the abuse of some murderers in some cases of murder, such as the execution of retribution in cases of paying excess Diyya, and the waste of the victim's blood. These reasons led to a change in the position of the legislator in the 1392 Penal Code. In this change of approach, the definitive theory was accepted as a principle in intentional murder, and to solve practical problems in cases where the retributionof the killer was conditional on the payment of excess Diyya by the heirs, the optional theory was accepted. This is because sometimes the heirs were not able to pay the excess Diyya, and the killer was not willing to compromise. Since according to the definitive view, it is not possible to receive Diyya without the consent of the killer, the blood of the victim was at risk of being wasted. Now, the legislator has been criticized for accepting the optional view and following the less well-known opinion and basing it on it. This research has concluded that adopting a dual view based on the narrations and the rule of "La Yabtol" is free from any difficulty in order to prevent the waste of Muslim blood.

    Keywords: Diyya, Retribution, Excess Diyya, Killer's Consent, Optional Theory, Definitive Theory}
  • مژگان بهرامی

    وضع و تعیین مجازات برای اشخاص حقوقی و اعمال آنها علیه این اشخاص، یکی از مهمترین دغدغه های حقوق کیفری است، چرا که برخلاف اشخاص حقیقی در عرصه تقنین، نمی توان از یک سو تنوع گسترده ای در وضع مجازات ها داشت و از سوی دیگر، اعمال این مجازات ها و ضمانت اجرای قطعی بودن اجرای مجازات در مرحله اجرای احکام نیز با چالش روبرو است، لذا در این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی تهیه و تنظیم شده است، با تمرکز بر اشخاص حقوق عمومی و حقوق خصوصی، مشخص می گردد که بر خلاف گذشته و با تحولات داخلی و بین المللی در حوزه مسئولیت اشخاص حقوقی، امروزه می توان مجازات های تعزیری و یا حتی دیه را بر شخص حقوقی تحمیل نموده و آن را اجرایی کرد، البته نظریات مخالف با استدلال هایی برای نفی یا محدودیت مجازات اشخاص حقوقی وجود دارد، منتهای مراتب با گذشت زمان و تحولات حقوقی اخیر و وضع قوانین کیفری در دهه 90 شمسی، بسیاری از این چالش ها مخصوصا در خصوص محکومیت اشخاص حقوقی به پرداخت دیه برطرف شده است و می توان اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی را نیز بر اساس قوانین و مقررات کیفری به پرداخت دیه محکوم نموده و مجازات آنها را اجرایی ساخت.

    کلید واژگان: مجازات, دیه, اشخاص حقوقی, اشخاص حقوقی حقوق عمومی, اشخاص حقوقی حقوق خصوصی, اجرای احکام کیفری}
  • محمد نظری ندوشن *، راضیه نظری

    ماده 599 قانون مجازات اسلامی بیان می‏دارد:»دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است، نصف دیه کامل است». این ماده درصدد بیان حکمی است که در روایت ابن آبی عمیر، راجع به دیه روثه بینی مقررشده است. روثه، قسمتی از بینی خارجی است که در مورد معنای دقیق آن میان فقها اختلاف نظر جدی وجود دارد و ماده 599 از آن به نوک بینی تعبیر کرده است. پژوهش حاضر به منظور دستیابی به معنای صحیح لفظ روثه، نظر فقها، اقوال علمای لغت و شواهد و قراین موجود را درباره این واژه، موردنقد واکاوی قرار داده است. بررسی منابع مذکور نشان می دهد که هرچند تلاش برای جمع میان همه نظرات ارایه شده درباره معنای روثه، راه به جایی نمی‎برد اما ماده 599 از میان آرای مختلف، مناسب ترین تعبیر را برای لفظ یادشده برگزیده است. به علاوه ملاحظه شواهد مختلف، معنای دقیق تری از روثه به دست می دهد که می تواند در تفسیر ماده یادشده مفید واقع شود. روثه به معنای نوک بینی است و این ناحیه راس بینی و قسمت گوشتی انتهای پرده بینی را شامل می شود. همین قسمت است که محل چکیدن خون است و در روایت برای آن نصف دیه در نظر گرفته شده است.

    کلید واژگان: روثه, نرمه بینی, دیه نوک بینی, ماده 599 قانون مجازات اسلامی, قول لغوی}
  • حسن پور لطف الله، مهدی موحدی محب*، خسرو مومنی، احمد مرتاضی

    با عنایت به اینکه قصاص از جمله حقوق الناس است، این پرسش مطرح است که در صورت تعلق قصاص به یکی از اعضای زوج بدن، آیا مصالحه بر تغییر محل قصاص به عضو مشابه، مشروع و موجب سقوط مجازات استحقاقی است؟ مشهور فقیهان، چنین توافقی را باطل دانسته و معتقدند که اگر با تکیه بر این توافق، عضو مشابه قصاص شود، حق قصاص مجنی علیه، همچنان باقی بوده، بلکه دیه ی عضو مشابه جانی هم، درصورت قطع، بر عهده ی مجنی علیه می آید. اما دیدگاه دوم معتقد است که در صورت قصاص توافقی عضو مشابه - فارغ از صحت یا بطلان چنین توافقی- حق قصاص مجنی علیه، ساقط و تبدیل به دیه شده و جانی، ملزم به پرداخت آن خواهد بود. اما مطابق دیدگاه سوم، در صورت توافق، حق قصاص مجنی علیه، بدون تبدیل به دیه، از اساس، ساقط می گردد. نوشتار حاضر، با روش توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی انتقادی مبانی فقهی دیدگاه های مورد اشاره و ترجیح مدلل قول به سقوط مجازات استحقاقی در اثر قصاص توافقی عضو مشابه، بر این باور است که می توان چنین توافق و مصالحه ای را از اساس، صحیح و مشروع دانسته و مفاد آن را در هر زمان و موقعیتی لازم الاجرا شمرد. در همین راستا، ضمن مطالعه ی اقوال و ادله ی فقیهان، با ارایه ی ادله ای فراتر از مستنداتی که برای دیدگاه سوم (سقوط مجازات استحقاقی، با قصاص توافقی عضو مشابه) مطرح گردیده، این قول، تقویت شده، ادله ی عدم مشروعیت توافق بر قصاص عضو مشابه نیز مورد مناقشه قرار می گیرد.

    کلید واژگان: مصالحه, دیه, جایگزین, سقوط حق, عضو مشابه, تبدیل قصاص, حق الناس}
    Hassan Pourlotfollah, Mahdi Movahedi Moheb *, Khosro Momeni, Ahmad Mortazi

    The main question is whether the agreement to change the organ subjects to qisas to a similar organ is legitimate and causes the right of qisas to be forfeited concerning the original organ? There has not been a comprehensive research research in this regard with an exception of a brief outline of some examples in the codified criminal law and jurisprudence texts. This article attempts to re-examine the issue by presenting new analysis while critically studying the existing views. According to the famous Imami view, this agreement is not permissible and the right of qisas remains with the termination of the agreed organ. Therefore, it is necessary to pay the dues of the similar organs that have been cut off.The reasons of the famous view are as follows: the non-realization of the originality, the irreconcilability of the blood issue, the principle of non-substitution, the non-inclusion of the rule of body integrity, and the inclusion of the obligation of qisas in the original place. Indeed, due to the invalidity of the said agreement, according to the famous view, the left hand exchange (i.e. the fall of revenge from the right hand) has not been realized and on the other hand, the same exchange (left hand) has also been cut off.According to the second view, agreeing to amputate a similar limb instead of the main limb causes the right of qisas to fall and turn it into ransom. In such cases, on the one hand, the victim is entitled to receive diya for his right hand, and on the other, due to the amputation of  criminal's left hand, he is required to pay diya. In fact, agreeing on left-handed qisas instead of right-handed qisas is like forgiving the victim of right-handed qisas in exchange for left-handed qisas. Of course, it should be maintained that victim with left-handed who agreed on qisas has abandoned right-handed qisas, not that he has turned it into diya since if his goal was to receive the diya for his right hand, he could demand it from the criminal, and there was no need for the agreed qisas of the left hand.According to the third point of view, in practice, there is an exchange between the place of qisas and its similar organ, and the similar organ replaces the retaliated organ, which will result in the fall of the victim's right of qisas. The evidence of the third view are the implied amnesty of the agreement, the possibility of a change in the organ's qisas and reference to the rules of harmlessness and exclusion.The present article, with a descriptive and analytical method, while critically examining the jurisprudential foundations of the mentioned viewpoints and giving a reasoned preference to the promise of deserving punishment as a result of the agreed qisas of the similar organ, believes that such agreements and compromises can be based on. He considered it to be correct and legitimate and considered its provisions to be enforceable. In this regard, while studying the sayings and proofs of the jurists, by presenting proofs beyond the documents that have been presented for the third point of view, this opinion has been strengthened, the proofs of the illegitimacy of the agreement on the same organ's reparations are also disputed.The pieces evidence of the selected point of view are as follows:Analyzing the issue based on the aspect of the right of qisasThe basic rule in law is that the authority is in the hands of the right holder, and transferability, revocation, compromise, pardon, and forgiveness are among its accessories. So, first of all, since revenge is a special right of the victim, then it must be possible to judge the legitimacy of such an agreement. Secondly, considering the fact that the tortfeasor, even for free, can waive his right, then as a priority, he will be able to waive his right of qisas by agreeing to the qisas of the similar organ. Thirdly, due to the personal nature of the right to qisas in crimes against the soul, it is not possible to execute qisas without demanding compensation from the victim. Therefore, ruling to invalidate the agreement and re-implementation of qisas is contrary to this Muslim rule.Analyzing the problem in terms of substantive similarityBased on numerous pieces of evidence, there is a balance between the interests and functions of similar organs; which can be cited in order to prove the legitimacy of the aforementioned agreement.Applying the verse of qisas; From the honorable verse "Write down against them, that the soul is in the soul and the eye is in the eye and..." (Ma'idah/45), which explains the law of execution of qisas due to the necessity of similarity, it can be used that the paired body parts that are opposite each other and the ruling of qisas. They are exported, regardless of the right and left, they are considered similar to each other.Habib Sajestani's narration from Imam Baqir (a.s.): "Regarding the rights of Muslims, where a person has a hand, the hand should be placed against the hand..."Homogenization of similar organs in the verse; The chapters on limb amputation are used in the works of jurists, whose view of similar limbs is almost likeness and ruling on punishment of left hand in case of lack of right hand, based on this basis.From the point of view of custom, the organs of the pair are considered similar, and characteristics such as right and left are not considered by custom.Problem analysis based on the philosophy of qisas; The main purpose of the law is to legislate qisas punishment, deterrence, providing security and life of the society and healing the wounded feelings of the victim and the society. It seems that both of the aforementioned goals can be achieved with the agreement of similar organs.Arrange rational purpose for agreement.First: It is possible that rational and valuable effects and benefits will be obtained from the said agreement. Secondly: It is possible that the motive of benevolence is also desired in the qisas of the similar organ.Requirement of No Harm and The Dar'e RulesThe verdict of non- qisas ultimately leads to the qisas of two life organs for one victim. Therefore, referring to the harmless rule, the fall of the right of qisas against the victim is explained.Also, the rule of Dar'e, also includes qisas, and with the qisas of a similar organ, the legitimacy of re-implementation of qisas is questioned, the fall of the right of qisas seems more appropriate.Legal evidencesAlthough the legislature of Iran has not explicitly commented on this matter, according to the articles 347, 361, 363 and 365 of the Islamic Penal Code, conciliation and agreeability of the right of qisas, in each of the stages of prosecution, proceedings and execution, has clearly accepted and considered the right of qisas to fall and the hypothesis of this article is confirmed.

    Keywords: Compromise, Blood money, Alternative, Forfeiture of right, Similar organ, legitimacy, Right of people}
  • مرتضی کشاورزی ولدانی*، علی محمدیان
    ماده 639 ق.م.ا به پیروی از دیدگاه مشهور فقیهان امامیه، در قطع دست از ساعد یا بازو (و با همین ملاک در قطع پا از ساق یا ران)، افزون بر نصف دیه کامل، در مقدار زائد، ارش را نیز ثابت دانسته است، البته با بررسی مکتوبات فقهی، مشخص می شود که دو دیدگاه دیگر در فرض مساله قابل شناسایی است. جستار حاضر در پژوهشی بنیادی و با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی، به بررسی دیدگاه های موجود پرداخته و دیدگاه مشهور را دارای ضعف و اشکال یافته است؛ در مقابل دیدگاه دیگری نیز در مساله وجود دارد که توانسته است برخی از متاخران و نیز شمار قابل توجهی از معاصران را با خود همراه نماید. این دیدگاه معتقد است که در فرض مساله، صرفا نصف دیه کامل بر ذمه جانی قرار گرفته و دیگر ارشی به بزه دیده تعلق نخواهد گرفت. از نظر نویسندگان نوشتار حاضر، این دیدگاه به دلیل مستندبودن به ادله موجه، می تواند مبنای عمل قانونگذار قرار گیرد. رهاورد پژوهش حاضر همسو با نظریه مزبور حکایت از این دارد که استناد به اطلاق لفظ ید و همچنین اطلاق و شمول لفظ «رجل» می تواند دیدگاه فوق را تقویت نماید، لذا می توان گفت دست اسمی است برای تمام عضو و پا نیز اسمی است برای تمام عضو و متفاهم عرفی نیز چنین است که به هرکدام از این اعضا دست و یا پا می گویند، لذا صرف ثبوت دیه کفایت کرده و تعیین ارش چندان موجه به نظر نمی رسد.
    کلید واژگان: دیه, ارش, قطع دست, مفصل مچ, آرنج}
    Morteza Keshavarzi Valdani *, Ali Mohamadian
    Article 639 Q.A. According to the well-known Imami jurists, in case of amputation of the hand from the forearm or arm (and with the same criteria for amputation of the leg from the leg or thigh), in addition to half of the full payment, in the excess amount, Arsh is also fixed. has known by examining jurisprudential writings, there are two other views on the assumption of the problem. In a fundamental research and by adopting the descriptive-analytical method, the present essay investigated the existing views and found the popular view to have weaknesses and flaws; On the other hand, there is another point of view on the issue that has been able to attract a significant number of contemporaries. This point of view believes that in the assumption of the problem, only half of the full dowry has been put on the diya and no more Arsh will be given to the victim. According to the authors of this article, this point of view can be the basis of the legislator's action due to its well-documented evidence. The results of the present research, in line with the above-mentioned theory, indicate that the reference to the use of the word iodine as well as the use and inclusion of the word “rejl” can strengthen the above-mentioned point of view; Therefore, it can be said that hand is a noun for all members and foot is also a noun for all members and the common understanding is that each of these members is called hand or foot; Therefore, it is sufficient to prove the payment and the determination of Arsh does not seem justified.
    Keywords: Diyeh, Arsh, Cutting Hand, wrist joint, elbow}
  • سعیده اخلاقی، محمدجواد بحرینی

    دیه از احکام امضایی دین اسلام است که در دوران جاهلیت نیز وجود داشته است و دلیل مشروعیت آن علاوه بر فقیهان اسلام،کتاب شریف و سنت قطعی است. هر جامعه، از جمله جامعه افغانستان در برابر عمل مجرمانه از جمله قتل از خود عکس العمل  خاصی را نشان میدهد. جرم یک عمل خلاف قانون است و سلب حیات انسان از جرایم، علیه تمامیت جسمی اشخاص که مجازات آن در قانون جزای افغانستان اعدام پیش بینی شده است. البته در صورتی اعدام اعمال می شود که شرایط مسقطه قصاص در فقه ساقط گردد، چون قانون جزای افغانستان جزاهای تعزیری و جایگزین را بیان کرده است. در قانون جزای افغانستان سه نوع قتل (عمد، شبه عمد و خطای محض)، شرایط و نحوه ی تحقق آنان ذکر شده است که در این نوشتار عکس العمل نظام حقوقی افغانستان، در قبال جرایم مستوجب دیه با روش تحلیلی، توصیفی و کتابخانه ای مورد مطالعه قرار خواهدگرفت.

    کلید واژگان: دیه, مجازات, قتل عمد, فقه اسلامی, حقوق جزاء افغانستان}
  • ضامن علی شریفی

    نهاد حقوقی دیه با وجود امضایی‏ بودن آن در نظام حقوقی اسلام از نهادهای کیفری ثابت فقه جزایی اسلام در برابر جنایات علیه انسان و در راستای جبران خسارت و تشفی خاطر مجنی‏علیه و اولیای دم است. دیه در اصل در برابر جنایات غیرعمدی (شبه عمد و خطای محض) است؛ اما با این‏ وجود در جنایات عمدی که اصل بر قصاص است، با توجه به ‏حق‏الناس‏ بودن قصاص با تراضی طرفین، دیه مقرر می‏گردد. دیه از کیفرهای شدید در نظام کیفری اسلام است که باتوجه به ثبات آن و ‏تحمیل هزینه‏های سنگین بر جانی یا عاقله، جنبه بازدارندگی موثر در پیش‏گیری از جنایات دارد. براین ‏اساس، لازم است نقش نهاد حقوقی دیه، در بازدارندگی از جنایات علیه انسان، مورد بحث و بررسی قرار گیرد. تحقیق حاضر با روش توصیفی تحلیلی با بررسی نهاد حقوقی دیه به ‏این نتیجه‏ رسیده است که نهاد حقوقی دیه در بازدارندگی و پیش‏گیری از جنایات علیه انسان نقش موثری ایفا می‏نماید.

    کلید واژگان: دیه, مجازات مالی, ضمان مدنی, بازدارندگی, پیش‏گیری, عاقله}
  • عباس کریمی*، حسن بادینی، محمدهادی ‏ جواهرکلام‏

    در این مقاله، تبصره 2 ماده 14 ق.آ.د.ک. با هدف تعیین قلمرو آن و مطالبه خسارت های مالی و غیرمالی ناشی از صدمات بدنی، در کنار دیه، نقد و تحلیل شده است. نتیجه حاصله این بود که دیه صرفا اتلاف نفس یا عضو یا منافع را جبران می کند و خسارت های مادی و معنوی ناشی از آسیب بدنی از شمول دیه خارج بوده و براساس قواعد عمومی ضمان قهری و مستقل از دیه قابل جبران است، خواه میزان آنها از دیه بیشتر یا کمتر باشد. بنابراین، حکم مقرر در تبصره 2 ماده یادشده مبنی بر عدم قابلیت مطالبه منافع ممکن الحصول و خسارت معنوی در کنار دیه و تعزیرات منصوص قابل انتقاد است و اصلاح آن ضروری می نماید. در وضعیت فعلی، رویه قضایی می تواند اطلاق حکم مقرر در این ماده را به خسارت های معمول و متعارف حمل کند و زیان معنوی و منافع ممکن الحصول غیرمعمول را در کنار دیه قابل جبران بشمارد.

    کلید واژگان: ‎ ‎‏ جمع دیه و خسارت, خسارت بدنی, خسارت مادی, خسارت معنوی, دیه.‏}
    Abbas Karimi *, Hassan Badini, MohammadHadi Javaherkalam

    This article provides a critical analysis of Note 2 of Article 14 of the Iranian Code of Criminal Procedure, adopted in 1392 SH/ 2014 CE, which vindicates the victim’s right to both blood money (diya) and civil compensation. The purpose of this study is to determine the scope of the above-mentioned Article and of the legality of the claim to financial and non-financial damages resulting from bodily injuries on top of the blood money. The research method is descriptive-analytical, and the data was collected in library method, with emphasis on the analysis and interpretation of legal texts, Islamic legal views and the opinions of legal scholars.The answer to the question of whether the victim in bodily injuries can claim, in addition to blood money, the financial and non-financial damages stemmed from physical injuries or he is only entitled to receive blood money and is deprived of the right to receive any other type of damages depends, to some extent, on the rationale behind the blood money rule and on its subject and territory. It is, however, controversial among Islamic jurists, Imamis and Sunnis alike, Iranian Judicial opinions, and in the legal literature of Iran and other Islamic countries what kind of damages diya is intended to cover and whether or not it is compatible with financial and non-financial damages. In fact, the divergence over this issue in Iran, like some other Islamic countries, have reached its peak in recent years.Nevertheless, a closer examination of the sources from which the blood money rule is derived, in particular the authentic tradition (hadith) of Ghiyath, the Qur’anic verse "We have given dignity to human beings" (17-70), the Islamic jurists’ opinions holding blood money as an indemnity for a human being’s soul or member (especially some explicit rulings by contemporary Imami and Sunni jurists), as well as the inherent equality of the value of people’s lives and bodies regardless of their social statuses, skills, education, and ages, indicate that blood money in the Islamic legal system is merely to compensate for the loss of life, organs, or their abilities and has nothing to do with material and spiritual damage caused by personal injury.Hence, the financial losses resulting from bodily harm can be claimed in addition to the blood money and according to the general rules of civil liability, regardless of whether their amount is less or more than the blood money. Even if this view is not accepted, the sources on which the blood money rule is premised do not imply more than that the financial losses that were used to commonly result from personal injury in the early days of Islam, such as the costs of basic and simple treatment and the lost income, only to the extent of the average income of an ordinary worker, are included in the blood money. Damages beyond that, like the costs of today's complex surgeries are thus not covered by blood money and should be compensated independently.Also, spiritual damages caused by physical injuries can be claimed independently of the blood money according to some Islamic jurists and legal authors, and based on the history of this rule and traditions pertaining to it. But even if this view is not accepted, although it is arguable that non-financial damages ordinarily caused by bodily harm, such as enduring pain or suffering or beauty defects within the reasonable limits, are included in the blood money and are compensated by paying the blood money, these damages should be compensated separately and in addition to the blood money if they exceed ordinary levels, especially if they reach the level of neurological and mental disorders, acute distress, depression, anxiety, severe physiological imbalance etc., even if the extent of loss is less than that blood money covers.Accordingly, Note 2 of Article 14 of the Code of Criminal Procedure, which prohibits claiming spiritual damages and possible lost profits (deprivation of the power to work) where blood money is payable or punishments stipulated in the sources (ta’zirat mansus) are to be inflicted will be objected in this article. The Note implies, on the other hand, that financial damages caused by personal injuries (except for the lost profits) will be compensable in addition to diya (blood money), which is an important evolution in the legal regime governing the collection of blood money and damages. In order to remedy the shortcomings of the rule stipulated in Note 2 and bring it in line with  principles of Islamic law and national legislative system, the Note can be taken to include only spiritual damages within the ordinary extent (which is to be determined by forensic experts) as well as lost possible profits in the reasonable sense (such as the loss of the wages of an unskilled worker subject to the Labor Code), whichis covered by diya (blood money) and thus cannot be claimed in addition to it. However, if the said damages exceed the usual limits, they are not incorporated in the blood money and can be claimed separately. Also, the impossibility of receiving blood money and the lost profits in crimes with stipulated punishments has no logical justifications or rational bases. Therefore, this study suggests the necessity of  amending Note 2 of Article 14 of the Code of Criminal Procedure based on the arguments here outlined.

    Keywords: Compatibility of Blood Money, Civil Damages, Personal injury (Physical ‎Damage), Material Damage (Financial Loss), Spiritual Damage (Non-‎Financial Loss), Blood Money (Diya).‎}
  • محمدجعفر صادق پور*

    فقیهان امامیه با استناد به نصوص شرعی همانند فرازهای مختلفی از روایت ظریف بن ناصح، قاعده ای اصطیاد کرده اند که بر مبنای آن شکستگی استخوان عضو دارای دیه مقدر، در صورت عدم بهبود یک پنجم دیه آن عضو را داراست و در صورت بهبود کامل، چهار بیست وپنجم دیه آن عضو. این قاعده در ماده 569 قانون مجازات اسلامی نیز منعکس شده است. با وجود این، در خصوص گستره این قاعده و نیز مستندات شرعی و فقهی آن تاملاتی وجود دارد که پایبندی به آن را با مانع جدی روبه رو می سازد. تامل در مستندات قاعده دیه شکستگی به تقریری که از سوی فقیهان امامیه ارایه شده است، نشان می دهد استخراج این قاعده از روایت ظریف با توجه به فرازهای مختلف این روایت، با چالش جدی مواجه است. اما در عین حال، در این نوشتار اثبات شده است که اگر به هر دلیلی همچون برخی الزامات تقنینی، بنا باشد قاعده ای در خصوص دیه شکستگی ارایه شود، می توان از برخی فرازهای دیگر روایت ظریف قاعده ای اصطیاد کرد که بر مبنای آن شکستگی استخوان عضو دارای دیه مقدر، اگر بدون عیب بهبود یابد، موجب یک پنجم دیه آن عضو است. در صورت عدم بهبود یا بهبود ناقص شکستگی نیز به علت فقدان تقدیر شرعی، ارش ثابت خواهد بود.

    کلید واژگان: دیه, روایت ظریف, شکستگی, قاعده شکستگی}
    MohammadJaFar Sadeqpour *

    Referring to religious texts like different parts of the narration of Dharif ibn Nasih, Imamiyyah jurists extracted a principle based on which the bone fracture of the organ having a definite blood money will have one-fifth of that organ's blood money if not recovered. If it is fully recovered, it will have four-twenty fifth of the blood money for that organ. This rule has been inserted in article 569 of the Islamic Penal Code, as well. Nevertheless, there are certain intricacies on the scope of the rule and its religious and jurisprudential evidence which makes it a challenging one to hold. A contemplation on the evidence of the rule for the blood money of fracture, on Imamiyyah jurists' articulation, reveals that the extraction of this rule from the tradition narrated from Dharif, given the different parts of this tradition, faces some serious challenges. Yet, this paper proves that if, due to any possible causes such as legislative requirements, we were to offer a rule concerning bone fractures, some other parts of the tradition narrated from Dharif can come to help and give us firm grounds to introduce a rule according to which the bone fracture of an organ with determined blood money, if recovered without flaw, will have one-fifth of that organ's blood money. If not recovered or in the case of incomplete recovery of the fracture, due to the lack of a religious determination, Arsh will be prescribed.

    Keywords: Fracture, Diah, fracture regulation, subtle Zarif Ibn Naseh narrative}
  • امید توکلی کیا*
    در خصوص پرداخت دیه از بیت المال در مواردی که جارح پس از ایراد جرح متواری شده و شناسایی نشده است، از مواد مربوط در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 دو دیدگاه کلی وجود دارد. برخی پرداخت دیه از بیت المال در جنایات عمدی مادون نفس را مشروط به شناسایی جانی دانسته اند و برخی دیگر مطلق وقوع جنایت عمدی، حتی در صورت عدم شناسایی جانی را مستوجب مسوولیت بیت المال دانسته اند. این اختلاف نظر در محاکم قضایی موجب دو استنباط مختلف از قانون و در نهایت ورود هیات عمومی دیوان عالی کشور در این خصوص شد تا به تعارض موجود در عمل خاتمه داده و با صدور رای وحدت رویه شماره 790 مورخ 1399/04/10، رویه ای یکسان در این رابطه ایجاد کند. در این نوشتار به بررسی و ارزیابی دیدگاه های موجود و رای وحدت رویه خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: دیه, بیت المال, جنایات عمدی مادون نفس, روایت «لایبطل دم امرء مسلم», رای وحدت رویه شماره 790 هیات عمومی دیوان عالی کشور}
    Omid Tavakolikiya *
    Researcher in the Iranian Law and Canon Research Centre, Head of the First Branch of Salehabad General Court and Head of the Salehabad Jurisdiction (Khorasan Razavi)In this regard, there are two general views on relevant articles in the Islamic Penal Code adopted in 2013, regarding the payment of blood money from the National Treasury in cases where the party inflicting an injury has fled without being identified. Some have considered the payment of blood money from the National Treasury in intentional felonies to be conditional on the identification of the perpetrator, while others hold the view that National Treasury has absolute responsibility for the mere occurrence of an intentional felony, even if the perpetrator is not identified.This disagreement in the courts led to two different inferences from the Act, finally leading the General board of the Supreme Court to get involved in this dispute and to practically end the existing conflict by making the binding precedent No. 790 dated 10/04/1399, and creating a uniform procedure in this regard.In this article, we shall review and evaluate the existing views and that of the binding precedent.
    Keywords: blood money, intentional felonies regarding short of murder, the narration stating that “the blood of a muslem killed shall not be wasted”, the binding precedent No. 790 made by general board of}
  • مژده پیروزی

    دیه و قصاص در اسلام بر معیار ارزش معنوی انسان مقتول نیست، بلکه یک دستور خاصی است که ناظر به مرتبه بدن انسان کشته شده می‏باشد، نشانه آن این است که اسلام بسیاری از افراد اعم از زن و مرد را که دارای اختلاف علمی یا عملی‏اند متفاوت می‏بیند و تساوی آنها را نفی می‏کند، و در عین حال دیه آنها را مساوی می‏داند. در قانون مجازات اسلامی ایران تفاوت‌هایی در اعمال مقررات کیفری بین زن و مرد وجود دارد، که حداقل در یک برداشت ظاهری چنین به‌نظر می‌رسد که به جنس ذکور امتیاز و برتری داده شده‌است. همچنین تعارض این احکام با اصول مسلمی چون مساوات و عدالت در اسلام مشهود است. لذا چنین احکام و قوانینی را که حداقل برای ناظر بیرونی با برخی از مبانی پذیرفته شده ناهم‌خوانی و ناسازگاری می‌نماید را مورد کاوش و تحقیق قرار داده‌ایم تا دریابیم که مبانی و اساس این احکام و همچنین علل و حکمت آنها چه بوده است. و ادله‌ی فقها و حقوق‌دانان در این زمینه چیست. همچنین بررسی کنیم که آیا موضوع تفاوت زن و مرد در دیه و قصاص تابع شرایط و مقتضیات زمان و مکان بوده است. و با تغییر شرایط و حضور زن در همه‌ی عرصه‌های سیاسی اجتماعی، اقتصادی و بحث حقوق بشر می‌توان به عنوان احکام ثانوی، مقررات جدیدی در آن بوجود آورد، و یا اینکه نه این احکام جزء قوانین ثابت و لایتغیر بوده و برای همه زمان‌ها شامل می‌گردد. در این پژوهش با تکیه بر آراء و نظریات فقها و حقوق‌دانان به بررسی آیات و روایات و ادله‌ای که در زمینه دیه و قصاص زن و مرد وارد شده‌است، پرداخته‌ایم با این امید که بتوان به تحلیل همه جانبه از این موضوع دست یافت. 

    کلید واژگان: قصاص, دیه, زن, مرد, تفاوت, فقه, حقوق}
  • طه زرگریان*، ایمان کاکاوند
    قانون گذار در ماده واحده سقط درمانی مقرر داشته که اگر بیماری مادر یا بیماری جنین حاصل شود، با تایید سه پزشک متخصص و اذن مادر، سقط درمانی ممکن خواهد بود. لکن از عبارت قانونی «سقط... با رضایت زن مجاز می باشد و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود» معلوم می شود که صرف اذن مادر حامل برای سقط درمانی می تواند رافع مسئولیت دیه سقط از پزشک مباشر باشد. اما تقنین مذکور با تعارض های فقهی و قانونی مواجه است؛ زیرا جواز سقط درمانی به همراه عدم مسئولیت ضمان دیه در فقه امامیه منصرف است به فرض بیماری مادر و حفظ نفس مادر، نه فرض بیماری جنین. همچنین بر اساس تبصره ماده 718 ق.م.ا، عدم ثبوت دیه در سقط درمانی، منوط به انجام سقط برای بیماری مادر یا همان حفظ نفس مادر است. این در حالی است که «بیماری جنین» در ماده واحده سقط درمانی از جمله مجوزهای سقط به همراه عدم مسئولیت پزشک مباشر شناخته شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در مقام اثبات آن است که رضایت مادر در فرض «بیماری جنین» برای عدم مسئولیت پزشک مباشر به سقط کافی نبوده و سقوط دیه جنین از ذمه پزشک مباشر، به اذن پدر جنین هم نیازمند است.
    کلید واژگان: سقط درمانی, دیه سقط جنین, رضایت مادر, رضایت پدر}
    Taha Zargarian *, Imanka Kavandzaman
    The legislator stipulates in the single article on therapeutic abortion that if a maternal illness or fetal illness occurs, therapeutic abortion will be possible with the approval of three specialist doctors and the mother's permission. However, the legal statement "abortion ... is permitted with the consent of the woman and the punishment and responsibility will not be on the attending physician" shows that only the permission of the mother for therapeutic abortion can relieve the responsibility of the abortion Diya (blood money) from the attending physician. However, the mentioned legislation is facing jurisprudential and legal conflicts since the permission of therapeutic abortion along with the irresponsibility of guaranteeing diya in Imamiyah jurisprudence is limited to the assumption of the mother's illness and saving the mother's life, not the assumption of the fetus's disease. In addition, according to the note of Article 718 of the Islamic Penal Code, the failure to prove the diya in a therapeutic abortion is subject to abortion for the mother's illness or saving the mother's life. However, "fetal disease" is recognized in the single article of therapeutic abortion is one of the abortion licenses, along with the irresponsibility of the attending physician. The present study uses a descriptive-analytical method to prove that the mother's consent in the case of "fetal disease" is not sufficient for the physician's irresponsibility to have an abortion and the irresponsibility of fetus's diya for the attending physician, also requires the permission of the fetus's father.
    Keywords: Therapeutic abortion, Diya of abortion, mother's consent, father's consent}
  • سید هاشم آل طه*، احمد حاجی ده آبادی

    مطابق با نظریه تخییری بودن حق قصاص، ولی دم و مجنی علیه میان قصاص و مطالبه دیه مخیرند. درمقابل، طرفداران نظریه تعیینی بودن حق قصاص معتقدند اولیای دم و مجروحان در جنایات عمدی، بدون رضایت جانی، حق مطالبه دیه را ندارند. قانون گذار جمهوری اسلامی از ابتدا نظریه تعیینی را به دلیل شهرت فتوایی، مبنای قانون مجازات اسلامی قرار داد. اما از آنجا که این نظریه در عمل با مشکلات و تبعات منفی ای ازقبیل هدر رفتن خون مقتول مواجه است، قانون گذار در سال 1392 به تبعیت از برخی فقها تصویب کرد در مواردی که قصاص مشروط به رد فاضل دیه است ولی  دم حق مطالبه دیه را دارد. با این همه، برخی از مشکلات عملی نظریه تعیینی کماکان باقی است و تنها راه رفع این مشکلات، حاکمیت نظریه تخییری بودن حق قصاص در قانون است. اما قانون گذار با تصور این که ادله این نظریه در فقه امامیه شاذ و مبانی آن ضعیف است آن را مبنای قانون قرار نداده است. این نوشتار سعی دارد اثبات کند این نظریه شاذ نیست و ادله فقهی آن از اتقان لازم برخوردار است.

    کلید واژگان: قصاص, دیه, ولی دم, نظریه تخییری بودن قصاص, نظریه تعیینی بودن قصاص}
    Seyed Hashem Aletaha *, Ahmad Haji Dehabadi

    Based on the theory that says the retaliation (Qiṣaṣ( right is takhyīrī (choosing between two or more alternatives), the next of kin (Walī Dam) and victim are free to choose the retaliation or to ask for the blood money. On the other hand, proponents of the theory that says this right is absolute obligatoriness (taʻyīnī), believe that the next of kin and injured persons in intentional crimes do not have the right to demand blood money without criminal’s consent. Taʻyīnī theory, from the beginning, was made the basis of Islamic criminal law by the lawmaker of the Islamic Republic. However, because in practice, this theory is facing problems and negative consequences such as shed the murdered blood with impunity, in 1392/2013 the lawmaker, following some jurists, passed a law that in cases where the retaliation is conditional upon the rejection of blood money differentials (Faḍil), the next of kin do not have the right to demand blood money. Nevertheless, there are still some practical problems of Taʻyīnī theory. The domination of the theory which says retaliation right being optional (Takhyīrī) in law is the only way to solve this problems. Assuming that evidences of this theory in Imami fiqh are rare and its principles are weak, the lawmaker has not made it the basis of the law. This study has tried to prove that the theory is not rare and its fiqhi evidences are convincing.

    Keywords: Retaliation (Qiṣaṣ(, blood money, the Next of Kin (Walī Dam), the Theory of Being Optional of the Retaliation Right, the theory of BeingAbsolute Obligatoriness (taʻyīnī)}
  • عبدالرضا فرهادیان*
    تراجنسیتی یکی از موضوعات مهمی است که علاوه بر پزشکی از منظر فقهی و حقوقی نیز همواره محل بحث و نظر بوده است. در این مقاله تلاش شده به این پرسش مهم پرداخته شود که از منظر فقهی، چه موازینی بر دیه تراجنسیتی ها حاکم است؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای سوال مورد اشاره، بررسی شده است. بر اساس یافته ها، تراجنسیتی نوعی اختلال جنسیتی است که فرد مبتلا ازنظر روانی از هویت جنسی خود ناراضی است و اقدام به تغییر جنسیت می کند. از دیدگاه فقهی، دیه افراد تراجنسیتی قبل از جراحی و تغییر جنسیت تابع جنسیت پیشین است. بدین معنی چنانچه فرد ترنس به عنوان یک زن شناخته شود، مطابق موازین فقهی، دیه یک زن شامل وی می شود اما این افراد عموما تغییر جنسیت داده و به هویت جنسی مطلوب خویش تبدیل می شوند در این صورت دیه وی تابع جنسیت تغییر یافته است. ملاک محاسبه دیه شخصی که تغییر جنسیت داده، زمان مطالبه دیه است و نه زمان جراحت، بنابراین دیه این افراد بر اساس جنسیت جدید محاسبه و مطالبه می شود. حتی اگر تغییر جنسیت تحت نظر پزشک متخصص و با رعایت استانداردهای پزشکی بین فاصله زمانی وقوع حادثه و زمان مطالبه دیه صورت بگیرد، بازهم دیه فرد با جنسیت جدید محاسبه می شود.
    کلید واژگان: دیه, تراجنسیتی, تغییر جنسیت, زمان مطالبه, زمان وقوع جرم}
    Abdolreza Farhadian *
    Transgenderism is one of the important issues that has always been the subject of debate from the point of view of jurisprudence and law. In this paper, an attempt is made to address this important question that what are the rules governing the blood money of transgenders from a jurisprudential point of view? The present paper is descriptive and analytical, and the mentioned question is investigated using the library method. According to the findings, transgenderism is a type of gender disorder in which the affected person is psychologically dissatisfied with their gender identity and tries to change gender. From a jurisprudential point of view, if a transgender person is recognized as a woman, the blood money of a woman is considered for her according to jurisprudential rules, but these people generally change their gender and become their desired gender identity, in this case, their blood money is subject to the changed gender. The criterion for calculating the blood money of a person who has changed gender is the time of claiming the blood money and not the time of the injury, therefore, the blood money of these people is calculated and demanded based on the new gender, even if the gender change is performed under the supervision of a specialist doctor and in compliance with medical standards between the time of the accident and the time of the claim, the blood money of the person will be still calculated with the new gender.
    Keywords: Blood money, Transgender, Gender change, time of demand, Time of Incident}
  • سیده رویا حسینی، پروانه نخعی سرو

    در این مقاله سعی شده به کمک روش مقایسه میان ادیان و با تکیه بر مباحث تورات و انجیل و قرآن به عنوان دست اول ترین منابع به بررسی موضوع قتل نفس بپردازیم که شاید از این منظر کمتر کسی تا به حال به آن پرداخته باشد. گمان ما بر آن است که سه دین یهود و مسیحیت و اسلام در پی هم از جانب خدای واحد برای تعالی بشر آمده اند.« نزل علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه و انزل التوریه و الانجیل (ال عمران/3)این کتاب را تدریجا به حق و راستی بر تو نازل کرد، که تصدیق کننده کتاب‏های پیش از خود است؛و تورات و انجیل را.» این پژوهش با بررسی موضوع قتل نفس و مجازات های آن به دنبال این است که بر این حقیقت بزرگ صحه گذارد و ان شاء الله راهی باشد برای نزدیک تر کردن هر چه بیشتر این سه دین به هم به حکم آیه ی« قل یا اهل الکتاب تعالوا إلی‏ کلمه سواء بیننا و بینکم (ال عمران/64) بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است» تلاش بر این است تا علت حرمت قتل را در ابتدا بررسی کنیم؛ سپس اقسام آن را در ادیان مختلف بیان کنیم و مجازات های قتل را ذکر کنیم.آنگاه مجازات ها را بررسی میکنیم و نسبت به آن ها نظر خواهیم داد. این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و با روش کتابخانه ای با مراجعه به سه کتاب قرآن و انجیل و تورات صورت گرفته است.

    کلید واژگان: قتل نفس, قصاص, دیه, کفاره, یهود, مسیحیت, اسلام}
  • محمدحسین شعبانی*

    یکی از اموری که در تشدید مجازات اثر دارد، قتل در ماه های حرام است که سبب افزایش یک سوم دیه است. نظر مشهور فقها این است که قتل در ماه های حرام و حرم مکه موجب یک دیه ی کامل و ثلث دیه است. ماده 555 قانون مجازات اسلامی این موضوع را به طور صریح بیان داشته است.اطلاق قتل به قتل عمد منصرف است و در قتل غیرعمدی هتک حرمت صدق نمی کند؛ شکستن احترام ماه حرام وقتی مصداق پیدا می کند که قتل، عمدی باشد. در قتل غیرعمد اصل اقتضا می کند، بیشتر از یک دیه ی کامل بر عهده ی فرد نباشد.در این مقاله به فلسفه و ملاک تغلیظ دیه پرداخته شده و دیدگاه طرفین مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. پیشنهاد می شود در ماده 555 تجدیدنظر صورت پذیرد و به نظر می رسد باور عدم تغلیظ دیه در قتل خطایی از اتقان بیشتری برخوردار است.

    کلید واژگان: تغلیظ, دیه, قتل, ماه حرام, یک سوم}
    MohammadHossein Shabani *

    Murder in the sacred months is one of the crimes (criminal matters) affecting the aggravation of punishment, which increases the blood money by one third. The well-known opinion of the jurists implies that killing in the sacred months and the sanctuary of Mecca results in and requires a full Diya plus a third of a Diya. Article 555 of the Islamic Penal Code explicitly states this issue. The predication of killing (murder) to deliberate killing can be withdrawn and defamation does not apply to manslaughter. The defamation and disrespecting of the sacred month may be concluded when the killing is intentional. In the case of manslaughter, the rule requires that no more than one full ransom (blood money) will be paid by the convicted. In this article, we focused on the philosophy and criterion of aggravating the Diya (blood money) and the views of the pros and cons were reviewed. It is suggested that Article 555 will be revised and the non-aggravation of Diya in manslaughter seems to be more convincing and plausible.

    Keywords: Aggravation, Diya (blood money), Murder (Killing), Sacred month, One-third}
  • رحمت الله رضایی، ابوالحسن شاکری

    2عقل از بزرگترین نعمت های الهی به انسان است. شارع مقدس با علم به این موضوع به منظور حفظ سلامت عقل، چتر حمایت خود را در برابر آسیب های متعدد جزیی و کلی وارد بر آن گسترانیده و برای صدماتی که موجب زوال آن می گردند دیه کامل و آنهایی که موجب نقصان عقل می گردند ارش را تعیین نموده است. به تبع، فصل پنجم از بخش دوم کتاب دیات در قانون مجازات اسلامی به مسایل پیرامون دیه عقل اختصاص یافته است. به نظر می رسد ضعف های جدی در بدنه نظام تقنینی کیفری ایران در این خصوص وجود دارد که محل تامل است و در کتب فقهی نیز به آن کمتر اشاره شده است. یکی از نصادیق خلاء مفهوم «عته» است. در تبیین این ماهیت می توان گفت اگرچه لفظ «عته» در برهه ای بین دوگانه مجنون و ناقص العقل دارای اشتراک لفظی بوده ولی بهترین حالت آن است که «عته» را چیزی غیر از جنون در نظر بگیریم. همینطور در تبیین جایگاه این مفهوم در بین اختلالات روانی شناخته شده، به دلیل عدم قطع ارتباط «معتوه» با واقعیات جهان پیرامونش و نیز توان نسبی اداره زندگی و عدم زوال کارکرد، در دسته نوروزها قرار می گیرد. همچنین در بحث قصاص در جنایات موجب زوال یا نقصان عقل، ادله گروهی که موافق اجرای قصاص در این قسم از جنایات هستند از ارجحیت برخوردار بوده و می توان قصاص در این جنایات را داخل در عمومات ادله قصاص قرار دارد.

    کلید واژگان: قصاص, دیه عقل, اختلال روانی, عته, جنون}
    Rahmatollah Rezaei *, Abol-Hasaan Shakeri

    Wisdom (Aql) is one of god’s blessings to man. In order to maintain the health of Wisdom, the holy legislator, supports against several minor and partial injuries to wisdom (Aql) and covers the damage by complete or partial Dia (blood money). Consequently, chapter five of the second part of the Islamic Penal Code is dedicated to the problems of wisdom (Aql). It seems that there are serious weaknesses in Iranian legislative criminal system in this regard which did not mentioned in the juridical books. One of the most important examples is the concept of "Atah”. Although the word “Atah” is common in a period between insane and Madness, but it does not mean insanity. Likewise, in explaining the position of this concept among mental disorders, due to the lack of interruptions in relation with the realities of the world around him as well as loss of function, it is placed in category of nervouses. In the case of retaliation in crimes which causes decline or lack of reason (Aql), the evidence of the group which agrees with the execution of punishment (Qisas) is Sound.

    Keywords: Retaliation (Qisas), Blood Money (Dia), Psychological Interruption, Ath, Insanity}
  • سید رضا احسان پور*، احمد امی
    زمینه و هدف

    دیه یکی از مجازات های جنایت علیه تمامیت جسمی انسان است. دیه مجازات اصلی جنایات شبه عمد و خطای محض است. در خصوص جنایات عمدی، دیه در صورتی مورد حکم قرار می گیرد که یا امکان قصاص نبوده و یا جانی و ولی دم بر تعیین دیه توافق نمایند. عقل سلیم حکم می کند که اگر حقی از کسی پایمال شود و یا چنانچه کسی مورد ضرب وجرح موجب خسارت گردد، صدمات وارده باید به نحو احسن جبران گردد و این امر نه تنها در مرحله اثبات و ثبوت خسارت بلکه در مرحله پرداخت باید با شرایط خاص خود صورت گیرد.

    مواد و روش ها: 

    این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها: 

    با توجه به نوع جنایت، مسوول و مهلت پرداخت دیه متفاوت می باشد ولی آنچه که محرز است این که پرداخت دیه باید در موعد قانونی خود صورت گیرد؛ در خصوص اینکه نرخ دیه بر اساس چه قاعدهای باید پرداخت گردد نظرات مختلفی ابراز شده است

    نتیجه گیری:

     برخی بر این باورند که دیه باید به نرخ روزی پرداخت گردد که جرم ارتکاب یافته است. دلیل این دسته از افراد این است که در روزی که جرم ارتکاب یافته درواقع دیه صدمات در همان روز بر عهده مرتکب ثابت شده است. نظر دیگری که در خصوص پرداخت دیه به محکوم له ارایه می شود روز صدور حکم است. از لحاظ حقوقی فرد زمانی مجرم محسوب می شود که حکم از دادگاه صلاحیت دار صادرشده باشد و به عبارتی حکم قطعی شده باشد. طبق سومین نظر، دیه باید به نرخ روزی پرداخت گردد که اداء می شود. حمایت از حقوق بزه دیده و سیاست جنایی پیشگیرانه و همچنین قواعد فقهی متعدد ازجمله قواعد «لاضرر» و «محترم بودن مال و جان مسلمان» ایجاب می کند جهت جبران کاهش ارزش پول نرخ دیه به قیمت روز پرداخت صورت پذیرد. قانون مجازات جدید نیز همین دیدگاه را در قالب ماده 490  مقرر نموده است.

    کلید واژگان: دیه, دیه یوم الاداء, حقوق بزه دیده, حمایت از بزه دیده, کاهش ارزش پول}
    Seyed Reza Ehsanpour *, Ahmad Ommi
    Background and Aim

    Diyat is one of the punishments for crimes against human physical integrity. Diyat is the main punishment for quasi-intentional crimes and pure error. In the case of intentional crimes, diyat is imposed if either retaliation is not possible or the victim agrees to determine diyat. Common sense dictates that if someone's right is violated or if someone is beaten or harmed, the damage must be compensated well, and this must be done not only in the stage of proving the damage, but also in the stage of payment. Special circumstances apply.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Ethical Considerations:

    In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Findings

    Depending on the type of crime, the person responsible and the deadline for payment of diyat are different, but what is clear is that the payment of diyat must be done within its legal deadline; Different opinions have been expressed about the rules according to which the diyat rate should be paid.

    Conclusion

    Some believe that the ransom should be paid at the rate of the day the crime was committed. The reason for this group of people is that on the day the crime was committed, in fact, the compensation for the injuries on the same day has been proven. Another opinion that is presented to the convict regarding the payment of diyat is the day of issuance of the sentence. Legally, a person is considered guilty when a sentence has been issued by a competent court, in other words, a final sentence. According to the third view, the ransom must be paid at the rate of the day it is paid. The protection of victims' rights and preventive criminal policy, as well as various jurisprudential rules, including the rules of "harmlessness" and "respect for the property and life of Muslims," ​​require that the ransom rate be paid at the price of the day to compensate for the devaluation. The new Penal Code provides the same view in the form of Article 490.

    Keywords: Diyat, diyat on the day of payment, victim rights, victim protection, devaluation of money}
  • مصطفی مسعودیان

    هرچند تاکنون بسیاری از صاحب نظران کوشیده اند تا با استناد به قواعدی همچون لاضرر و تسبیب، جانی را نسبت به جبران هزینه های درمان مازاد بر دیه ضامن بدانند، لکن با وجود پیش بینی این ضمان برای جانی در مصوبات گوناگون، فقهای شورای نگهبان الزام جانی به جبران این هزینه ها را مغایر با شرع شناخته و مجلس برای رفع این ایراد مجبور به حذف این گونه از مصوبات می شد. با این وجود، شورای نگهبان در قانون تشدید مجازات اسیدپاشی مصوب 1398 محکومیت جانی به پرداخت هزینه های درمان بزه دیده را با ایرادی مواجه ندانسته است. لذا چالش نوشتار حاضر، مبنای رویکردهای متفاوت شورای نگهبان نسبت به جبران این هزینه ها و واکاوی پایه های فقهی آن است. بررسی مشروح مذاکرات فقهای شورای نگهبان نشان می دهد اکثریت این فقها به دلیل فقدان نص شرعی و مخالفت امام (ره) و رهبری با این موضوع، الزام جانی به پرداخت این هزینه ها را جایز ندانسته اند. در مقابل، برخی با طرح ادله ی جدید درصدد توجیه ضمان جانی برآمده اند. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، ضمن اینکه ادله قایلین به ضمان را به حکم اولی محل تردید دانسته، محکومیت مرتکب به پرداخت این هزینه ها را به عنوان ثانوی و در صورت صلاحدید رهبری و صرفا در جرایم عمدی همچون اسیدپاشی که با سبق تصمیم همراه است امکان پذیر دانسته است.

    کلید واژگان: دیه, هزینه های درمان, ضمان, رهبری, شورای نگهبان}
    Mostafa Masoudians

    Although many experts have tried to prove the offender's liability for paying medical expenses surplus to Blood-Money by using rules such as rule of prohibition of detriment (La Zarar Rule) or Causation rule (Tasbib Rule), but despite the fact that the offender's liability was mentioned in various enactments, the jurists of the Guardian Council knew it contrary to Sharia and hence, the parliament was forced to remove them. Nevertheless, the Guardian Council has confirmed the conviction of the offender to pay these expenses in the Law on Intensifying the Punishment of Acid Spraying approved in 2019. So, the question of this article is to analyze the basis for different approaches of the Guardian Council toward this issue. Considering the detailed negotiations of the jurists of the Guardian Council indicates that most of these jurists have been opposed to this issue due to the lack of jurisprudential evidence, as well as the opposition of Imam Khomeini and the Supreme Leader in this regard. In contrast, some have tried to justify the offender's liability to pay these expenses by presenting new reasons. This article through a descriptive analytical method indicates that the reasons for the conviction of the offender to pay these expenses can be criticized and only in deliberate crimes like acid spraying, if the Supreme Leader allows, the felon can be sentenced to pay these expenses

    Keywords: Blood-Money, Medical Expenses, Liability, Supreme Leader, Guardian Council}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال