به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جامعه » در نشریات گروه « پزشکی »

  • علی خالقی*

    سلامت جامعه یکی از مهم ترین تعیین کننده های میزان پیشرفت هر جامعه است. سنجش میزان سلامت در جوامع مختلف اهمیت بسزایی دارد. به همین دلیل، پژوهشگران همواره در صدد تدوین ابزارهای مناسب برای اندازه گیری این مهم هستند. ازآنجایی که در هر جامعه ای ارزش ها و هنجارها بر اساس دیدگاه و جهان بینی افراد آن جامعه تعریف می شود، ابزارهایی که برای اندازه گیری شاخص های سلامت به ویژه سلامت اجتماعی، دینی و معنوی ساخته می شود، منطبق بر بایدها و نبایدهای آن جامعه است. به همین دلیل، برای اندازه گیری یک شاخص استفاده از ابزارهای جوامع و فرهنگ های دیگر لزوما به طور کامل منعکس کننده آن مفهوم در جامعه و فرهنگ دیگر نخواهد بود. واضح است که ارزش های اجتماعی، دینی و معنوی در فرهنگ های مختلف با وجود تفاوت ها، وجوه اشتراک نیز دارد؛ بنابراین، می توان از بخش هایی از هر یک از ابزارهای جهانی به شرط بازخوانی آنها استفاده نمود.

    کلید واژگان: ابزار, جامعه, سلامت, شاخص}
    Ali Khaleghi *

    The health of a society is one of the most important determinants of the progress of any community. Assessing the level of health in different communities is of great significance. For this reason, researchers are always striving to develop appropriate tools for measuring it. Since values and norms in any society are defined based on the perspectives and worldviews of its individuals, the tools created to measure health indicators, especially social, religious, and spiritual health, should be aligned with the do's and don'ts of that particular community.

    Keywords: Health, Indicators, Society, Tools}
  • مژگان میرنجفی، هادی عظیمی گرکانی*، سید علی پورمنوچهری

    در دین مبین اسلام، از همان اوایل شکل گیری، چه در نصوص اسلامی (قرآن و حدیث) و چه در عمل و سیره پیشوایان دین، اهمیت حقوق اجتماعی به لحاظ حفظ کرامت انسانی و تامین بنیان های جامعه سالم دینی، به صورت متعدد و متواتر یادآور شده و اقدام در راستای تحقق این حقوق تکالیف مشترک فرد و دولت اسلامی تلقی و برای آن نظام خاص حقوقی و اجرایی طراحی شده است. هدف از تصویب قوانین اجتماعی اجرای برنامه های ارایه کننده مزایا و خدمات اجتماعی، مطابق با قوانین رسمی هر کشور است. حقوق اجتماعی جهت تامین نیازهای فردی و افزایش یکپارچگی و انسجام اجتماعی است. اهداف این پژوهش ، تبیین رابطه میان مستندات مصادیق حقوق اجتماعی با سلامت روانی جامعه می باشد. روش این تحقیق توصیفی تحلیلی است. دشمنان اسلام با هدف گرفتن فرهنگ و اعتقادات اسلامی از بین بردن سلامت روان جامعه هستند و در اینجاست که سبک زندگی اسلامی مطرح می شود که از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

    کلید واژگان: حقوق اجتماعی, شهروندی, قرآن, قانون اساسی, سلامت روانی, جامعه}
    Mozhgan Mirnajafi, Hadi Azimi Gorgani*, Seyed Ali Pourmanouchehri

    In the religion of Islam, from the very beginning of its formation, both in Islamic texts (Qur'an and Hadith) and in the practice and behavior of the leaders of the religion, the importance of social rights in terms of preserving human dignity and providing the foundations of a healthy religious society, in many and frequent ways. It has been mentioned that action towards the realization of these rights is considered as the joint duties of the individual and the Islamic state, and a special legal and executive system has been designed for that. The purpose of approving social laws is to implement programs that provide benefits and social services, in accordance with the official laws of each country. Social rights are to meet individual needs and increase social integration and cohesion.The method of this research is descriptive-analytical. The enemies of Islam aim to destroy the mental health of the society by taking Islamic culture and beliefs, and this is where the Islamic lifestyle comes into play, which has a special place.

    Keywords: social rights, citizenship, Quran, constitution, mental health, society}
  • علی یوسف زاده، سیداحمد میریان*، حمید محمدقاسمی

    پژوهش حاضر تلاش نموده تا با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی و با مراجعه به کتاب ارزشمند قرآن، روش های رفتاری اصلاح جامعه را از مضامین این کتاب استخراج نماید. از آن جا که هر جامعه ای کم و بیش با مفاسد مختلفی مواجه بوده و از آن رنج می‏برد، اصلاحات یک نیاز اساسی و بنیادین و همیشگی است و هیچ فرد و جامعه‏ای از آن بی‏نیاز نیست. در این میان لازم است به منابعی مراجعه شود که مورد پذیرش افراد جامعه بوده و آن را قابل استناد می دانند. قرآن کریم به عنوان منبعی الهی و عاری از هر گونه خطا، مورد اطمینان مسلمانان می باشد. از این رو بررسی این کتاب می تواند در اصلاح جامعه راهگشا بوده باشد. نتایج تحقیق بیانگر آن است که روش های رفتاری به کار گرفته شده در قرآن شامل روش هایی نظیر: امر به معروف و نهی از منکر، پرهیز از همراهی با مفسدین، ایجاد محیطی سالم، محبت، وجود مصلح، گفتار نرم و دلسوزانه، برخورد عملی، تنبیه، تغافل، موعظه، ارایه الگو، طرح پرسش، طرد عوامل فساد می باشد.

    کلید واژگان: قرآن, اصلاح, جامعه, روش های رفتاری}
    Ali Yousefzadeh, Seyed Ahmad Mirian*, Hamid Mohammad Ghasemi

    The present research has tried to extract the behavioral methods of society reform from the themes of this book by using the analytical-descriptive method and by referring to the valuable book of the Qur'an. Since every society is more or less faced with various corruptions and suffers from them, reforms are a basic and fundamental and permanent need, and no person or society is without it. In the meantime, it is necessary to refer to the sources that are accepted by the people of the society and they consider it as reliable. The Holy Qur'an is trusted by Muslims as a divine source free from any errors. Therefore, the review of this book can be helpful in reforming the society. The results of the research show that the behavioral methods used in the Qur'an include methods such as: enjoining good and forbidding evil, avoiding association with corrupters, creating a healthy environment, love, the presence of reformers, soft and sympathetic speech, practical approach , punishment, neglect, preaching, presenting a model, asking questions, rejecting the agents of corruption.

    Keywords: Quran, Reform, Society, Behavioral Methods}
  • مجتبی طالبی، ثمینه بهادری جهرمی*، سید کورش سرورزاده، عبدالحمید دلشاد، رضا پریزاد طاسرانی
    زمینه و هدف

    یکی از مسائلی که در این سال ها مورد توجه قرار گرفته، کاهش فرزند آوری است. کاهش فرزند آوری در شهرها قابل توجه می باشد. هدف این تحقیق تببین اثرات وضعیت اقتصادی-اجتماعی بر کاهش فرزند آوری در جامعه و خانواده ایرانی بود.

    روش کار

    پژوهش حاضر با روش ترکیبی انجام گرفته است پژوهش دو جامعه آماری دارد. جامعه آماری بخش کیفی، افرادی است که به مراکز بهداشتی - درمانی استان فارس در سال 1401 مراجعه کردند و جامعه آماری بخش کمی کلیه زوجین بین 20 تا 45 ساله استان فارس است با فرمول کوکران و از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله اای انتخاب شده ااند و نمونه آماری بخش کیفی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی نیز به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها در بخش کمی از طریق پرسشنامه و در بخش کیفی از طریق مصاحبه عمیق انجام پذیرفت. تحلیل داده های کمی در بخش پرسشنامه با استفاده از نرم افزار spss  نسخه 23 انجام گرفته و در بخش (کیفی) مصاحبه های عمیق از طریق تحلیل محتوا و با شیوه کد گذاری انجام پذیرفت.

    یافته ها

    مقدار شاخص های پراکندگی متغیر وضعیت اقتصادی- اجتماعی، عبارت است از: مقدار میانگین: 9025/20 مقدار انحراف معیار: 30003/3 و مقدار واریانس: 890/10و مقدار دامنه تغییرات: 00/19.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان می دهد در بین افراد ارزش ها و نگرش ها، برابری گرایی جنسیتی، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، مذهب، نگرش قومیت ها، عدم رضایت از زندگی، مبهم بودن وضعیت آینده پیش رو، تحولات تربیتی و تجربه زیسته خانواده ها در کنش فرزندآوری آنها نقش داشته و احتمال فرزندآوری را کاهش داده اند.

    کلید واژگان: وضعیت اقتصادی-اجتماعی, فرزندآوری, جامعه, خانواده}
    Mojtaba Talebi, Samineh Bahadori Jahromi, Seyed Korosh Sarvarzadeh, Abdul Hamid Delshad, Reza Parizad Tasrani

    Background &

    Aims

    Society attaches special importance to giving birth to children and raising them. For this reason, it creates incentives and punishments to regulate this matter; despite this, the importance of birth does not end only at the level of society; at the micro level, i.e. family, having children is of fundamental importance for parents. Although the desire to have children is naturally placed in the human body. One of the issues that has received attention in these years is the reduction of childbearing. The decrease in having children in cities is significant. The purpose of this research was to explain the effects of socioeconomic status on the reduction of childbearing in Iranian society and family.

    Methods

    The present research has been conducted with a combined method. The research has two statistical associations. The statistical population of the qualitative part is the people who visited the health centers of Fars province in 1401, and the statistical population of the quantitative part is all couples between the ages of 20 and 45 in Fars province, the statistical population of the quantitative part is based on Cochran's formula and through cluster sampling. Multi-stages have been selected and the statistical sample of the qualitative section referring to health-treatment centers was also selected using the available sample method. Data collection was done in the quantitative part through questionnaires and in the qualitative part through in-depth interviews. In this research, the thematic analysis method is used to analyze the qualitative interview data, and descriptive statistics and inferential statistics are used to analyze the quantitative data. Considering that two types of data will be used in this research, data analysis will be used at both qualitative and quantitative levels. Quantitative data analysis was done in the questionnaire section using SPSS version 23 software, and in-depth interviews were conducted in the (qualitative) section through content analysis and coding methods.

    Results

    According to the significant value (sig) calculated between the two domains, which is equal to 0.000, and because this number is smaller than 0.05, therefore, there is a relationship between the two variables of socio-economic status and the reduction of childbearing in the society. There is a meaning. Also, according to the intensity of our obtained correlation, which is equal to 0.128, therefore, there is a negative correlation, with a weak intensity and with the opposite direction, between the two variables of economic-social status and the reduction of childbearing in the society; In this way, the more the socio-economic status of the people in the society declines, the decrease in childbearing in the society also increases. Based on this, the second hypothesis of the research is confirmed. The value of dispersion indices of the economic-social status variable is a Mean value: of 20.9025, Standard deviation value: of 3.30003, Variance value: 10.890, and Range of changes value: 19.00.

    Conclusion

    The results show that among people, values and attitudes, gender equality, socioeconomic status, religion, attitudes of ethnic groups, dissatisfaction with life, the ambiguity of the future situation, educational changes, and the living experience of families. They have Keywords Socio-Economic Status, Childbearing, Society, Family Received: 15/05/2023 Published: 22/07/202 ID247 http://rjms.iums.ac.irمجله علوم پزشکی رازی دوره ،30شماره ،4تیر 1402 Talebi M., et al. played a role in the act of having children and have reduced the possibility of having children. In the end, even though people are facing various risks and issues, they still have children because of their love and affection for the child and the survival of the generation. However, in the two ways of the dangers of childbearing and interest in children, they adopt the third way: reducing fertility. Traditional values and norms, contrary to the values of individualism, which have been increasing, have experienced a decreasing and decreasing trend and have faded in society, and this issue has caused fertility to be in a transitional and challenging period. Although fertility is the result of the normative and intentional reproductive behavior of people, today's Iranian society has suffered a paradox, because this behavior is promoted and encouraged by the common values and norms of childbearing in the society on the one hand. On the other hand, it is surrounded by the external social system. Is. Today, the spread of modernity and the prevalence of traditionalist approaches are like a double-edged sword, on the one hand, it brings the process of development and evolution of social institutions, and on the other hand, it creates unfortunate consequences, such as a change in the attitude towards childbearing, which has led to the transformation of the family institution. The attitude towards having children in this research is the negative view of the interviewees towards children, who consider having many children not as a source of pleasure and benefit, but as a source of expense. The basis of this assessment is the opinions, beliefs, and accepted values of the person about the consequences of not having children. Of course, attitudes do not individually determine fertility behaviors, but environmental situations and conditions are also effective. In other words, the decrease in childbearing results from systematic convergence and adaptation to the current society's cultural, social, and economic conditions. Several factors can be considered effective in reducing fertility. Elements such as economic disturbances, the high cost of family formation, the increase in the marriage age of young people and as a result the delay in fertility, employment, and education of women, the weakening of family ties, cultural changes, the introduction of modernization elements, etc., according to the findings of the research. present and in line with the macro population policies of the country, which calls for intervention and policy-making to increase fertility above the replacement level, and in order not to repeat trial and error like what was done before to increase the number of births and stop the downward trend of policy fertility were implemented, on this basis, it is suggested that before any policy in this field, the set of indicators and components that determine fertility behavior should be scrutinized and closely monitored by planners.

    Keywords: Socio-Economic Status, Childbearing, Society, Family}
  • فاطمه زهرا رمضانی، سید حمید حسینی*، حامد فتحعلیانی

    ویژگی ولایت پذیری یکی از صفات مهم در افراد و جامعه است و به معنای پذیرش و اطاعت از ولی الله، نماینده او در زمین، می باشد. ولایت پذیری یکی از مفاهیم اساسی در قرآن کریم و نهج البلاغه و جامعه است و به عنوان یک مفهوم سیاسی و اخلاقی به عنوان رابطه انسان با خداوند تعریف می شود. این مفهوم در اسلام، به خصوص در مفهوم ولایت امامت، بسیار مهم و اساسی است. در این مقاله، به بررسی و توضیح اهمیت ولایت پذیری به عنوان مفهومی مهم در اسلام و جامعه پرداخته شده است. ولایت و نقش ولایت پذیری در قانون پذیری، اتحاد مسلمانان، حقیقت زندگی مناسب و برقراری نظام جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، تاثیر ولایت پذیری در دنیا و آخرت نیز مورد بررسی قرار گرفته است و تاکید شده است که محبت اهل بیت (علیهم السلام) می تواند به انسان چندین خصلت دنیوی و آخروی بخشد. اثرات مهم ولایت پذیری شامل حد پذیری و قانون پذیری است. قرآن کریم به تاکید بر اطاعت از خداوند و رسولان او به عنوان وظیفه ی همه ی مومنان توصیه کرده است. همچنین، نهج البلاغه نیز به ولایت و اطاعت از ولی الله و رسولانش تاکید می کند و این را به عنوان راهی برای رسیدن به سعادت و پیشرفت جامعه برجسته می سازد. تجربه ی "ولایت پذیری" در جوامع انسانی اسلامی و دنیایی خواهد بود که از صفات اخلاقی و اجتماعی برخوردار است و به تعهد و اطاعت از خداوند و معصومین (علیهم السلام) توصیه می کند. بنابراین ولایت پذیری نه تنها به فردی که آن را به عمل می آورد، بهره مندی می بخشد، بلکه تاثیرات اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی نیز در جامعه ایجاد می کند. روش تحقیق این مقاله، روش توصیفی تحلیلی با فن کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: ولایت, ولایت پذیری, آثار ولایت, جامعه, قرآن, نهج البلاغه}
    Fatemeh Zahra Ramezani, Seyyed Hamid Hosseini*, Hamed Fathaliani

    The attribute of being a guardian is one of the most important traits in individuals and society, and it means accepting and obeying the guardian of Allah, His representative on earth. Governorship is one of the basic concepts in the Holy Qur'an, Nahj al-Balagha and society, and it is defined as a political and moral concept as the relationship between man and God. This concept is very important and fundamental in Islam, especially in the concept of Imamate. In this article, the importance of provincialism as an important concept in Islam and society has been examined and explained. The province and the role of provincialism in legality, unity of Muslims, the truth of proper life and the establishment of the society system have also been examined. Also, the influence of guardianship in this world and the hereafter has also been investigated and it has been emphasized that the love of Ahl al-Bayt (peace be upon them) can give a person several worldly and hereafter qualities. The important effects of provincialism include limitability and legality. The Holy Quran has advised to emphasize obedience to God and His messengers as the duty of all believers. Also, Nahj al-Balagheh also emphasizes the guardianship and obedience to Wali Allah and His Messengers and highlights this as a way to achieve prosperity and progress of the society. The experience of "provincialism" will be in Islamic human societies and a world that has moral and social characteristics and recommends commitment and obedience to God and the innocents (peace be upon them). Therefore, provincialism not only benefits the person who practices it, but also creates significant social and cultural effects in the society. The research method of this article is descriptive analytical method with library technique.

    Keywords: Wilayat, effects of Wilayat, society, Qur'an, Nahj al- alaghah}
  • امیرحسین اسکندری*، صدف علی پور، مرضیه عروجی
    زمینه

    سرطان پستان شایعترین سرطان در خانمها می باشد. تشخیص زودرس با مراجعه بیمار قبل یا در بدو بروز علایم امکان پذیر است که مستلزم آگاهی فرد از موضوع و عدم ترس او از تشخیص می باشد. بسیاری از خانمها سوالات زیادی در مورد این سرطان دارند که بی پاسخ ماندن آنها سبب عدم مراجعه می شود. در این مطالعه از خود بیماران در مورد نیازهای اطلاعاتی ایشان و پرسش هایی که می خواهند در طی آموزش ها به آنها پاسخ داده شود، تحقیق شده است.

    روش کار

    از خانم های مراجعه کننده به درمانگاه های بیمارستان جامع بانوان آرش درخواست شد تا کلیه سوالاتی که نیاز دارند در یک برنامه آموزشی سرطان پستان به آنها پاسخ داده شود را در فرمی بنویسند. وقتی در 15 فرم متوالی هیچ سوال جدیدی وجود نداشت، پایان کار اعلام گردید.

    یافته ها: 

    جمعا 60 نفر وارد مطالعه شدند. میانگین تعداد سوال در هر فرم  3 (1 تا 14) و کلا 194 سوال طرح گردیده بود. پرسشها بر اساس الفاظ مشترک و علمی همسان سازی و دسته بندی شدند که منجر به 63 سوال در 5 دسته شد.

    نتیجه گیری: 

    مطالعات زیادی در مورد آموزش سرطان پستان انجام شده ولی هیچکدام به سوالات خود بیماران نپرداخته اند. این مطالعه نشان می دهد که خانمها پرسش های زیادی در مورد سرطان پستان دارند و نیازمند پاسخ به آنها می باشند. استفاده از نتایج این مطالعه برای تهیه بسته های آموزشی و همچنین انجام تحقیقات مشابه در سطح چند مرکزی پیشنهاد می گردد.

    کلید واژگان: آموزش, جامعه, سرطان پستان, نیازسنجی, سوال}
    Background

    Breast cancer is the most common female cancer, and early diagnosis is possible in case the patients seeks medical attention before appearance of any symptom, or at first clinical presentation. For this, the patient must be aware of the subject and not to be afraid of the diagnosis, but women have many unanswered questions about this cancer. In this study, we decided to ask the patients themselves about their information needs and the questions they want to be answered during the training.

    Methods

    Women attending different clinics of Arash Women's Hospital were asked to note all the questions they would like to be approached in a breast cancer educational program in a form. This was continued until there was no new question in 15 consecutive forms.

    Results

    A total of 60 patients were included in the study. The average number of questions in each form was 3 (1 to 14), with a total of 194 questions. The questions were matched and categorized according to common scientific terms, which resulted in 63 questions in 5 categories.

    Conclusion

    Many studies have been conducted on breast cancer education, but none have addressed patients' own questions. This study shows that women have many questions about breast cancer that need to be addressed in educational programs. The authors suggest using the results of this study to develop educational packages as well as conducting similar research at multi-center levels.

    Keywords: reast cancer, Education, Need assessment, Questions, Community}
  • محسن عبدالهی*

    سلامت معنوی جامعه در گرو شناخت آسیب ها و تلاش برای زدودن آنها از عرصه جامعه و حکومت است و شناخت و ریشه یابی آسیب ها یا آفات اجتماعی و حکومتی به همان اندازه اهمیت دارد که تلاش برای ساخت و توسعه یک جامعه و حکومت سالم مهم می باشد. مکتب جامع و کامل اسلام برای تمامی مباحث فردی، اجتماعی و حکومتی مناسب ترین و کارآمدترین دیدگاه ها و دستورالعمل ها را ارائه می نماید و هیچ مسئله ای را بدون محوریت سلامت معنوی تبیین نمی کند. به همین دلیل زودن جامعه و حکومت از آفات آنها یک دغدغه اساسی و سرنوشت ساز به حساب می آید. این امر مهم در منابع و متون اسلامی و من جمله سیره امامان بزرگوار علیهم السلام نیز مورد تصریح قرار گرفته است.  هدف این تحقیق پیاده سازی دیدگاه های امام علی (ع) در جهت سلامت معنوی حکومت و جامعه اسلامی می باشد. سلامت معنوی خط سیر اصلی توسعه و تحول سیاسی و اجتماعی است. امام علی علیه السلام در سیره خود و منابع ارزشمندی که مبتنی بر آن است اهتمامی بسیار نسبت به شناخت آسیب های جامعه و حکومت و سپس تلاش برای رفع آنها داشته اند و اندیشه هایی اصیل برای اعتلا و پیشرفت ارائه داده اند. ستم پیشگی و خودکامگی حکام، سوتدبیر و عدم عاقبت اندیشی، اشرافی گری و ویژه خواری کارگزاران، عدم امانت داری حکام نسبت به حکومت، عدم فرمان برداری از رهبر حکومت، تفرقه گرایی، تملق و چاپلوسی و محور قرار نگرفتن اخلاق برای مردم در جامعه و برای کارگزاران در حکومت از مهم ترین و موکدترین آسیب های اجتماعی و حکومتی در سیره آن امام بزرگوار هستند. در این مقاله مهم ترین مولفه های سلامت معنوی حکومت و جامعه سیاسی در سایه آسیب شناسی اجتماعی و سیاسی با محوریت دیدگاه های امام علی (ع) و تاکید بر دو آسیب اصلی و مهم؛ به دلیل نقش و اثر گسترده آنها در راستای ایجاد خسارت در نظام اسلامی و ضرورت اجتناب نمودن از آنها، در قالب «ضعف اعتقادی جامعه و حکومت» و «روی کار آمدن مدیران و حکام ناشایست» در یک رویکرد علمی مورد کنکاش و مداقه  قرار می گیرد.

    کلید واژگان: سلامت معنوی, امام علی علیه السلام, نهج البلاغه, آفات اجتماعی, آفات حکومتی, آسیب شناسی, حکومت, جامعه}
    Mohsen Abdolahi *

    The spiritual health of the society depends on the recognition ofharms and efforts to remove them from the arena of society andgovernment, and recognizing and rooting for social andgovernment harms or pests is as important as trying to build anddevelop a healthy society and government. is. The comprehensiveand complete school of Islam provides the most appropriate andefficient views and guidelines for all individual, social andgovernment issues and does not explain any issue without focusingon spiritual health. For this reason, saving the society and thegovernment from their pests is considered a fundamental andcrucial concern. This important issue has been clarified in Islamicsources and texts, including the biographies of the great Imams,peace be upon them. The purpose of this research is to implementthe views of Imam Ali (AS) in the direction of the spiritual healthof the Islamic government and society. Spiritual health is the maincourse of political and social development and transformation.Imam Ali, peace be upon him, in his biography and the valuablesources that are based on it, have paid great attention torecognizing the harms of the society and the government and thentrying to fix them, and have presented original ideas foradvancement and progress. The tyranny and arbitrariness of therulers, mismanagement and lack of thinking about the future, thearistocracy and specialism of the agents, the lack oftrustworthiness of the rulers towards the government, the lack ofobedience to the leader of the government, divisiveness, flatteryand flattery and the lack of ethics for the people in the society andFor the agents in the government, one of the most important andemphasized social and governmental harms in the life of that nobleImam. In this article, the most important components of thespiritual health of the government and political society in theshadow of social and political pathology, focusing on the views ofImam Ali (AS) and emphasizing two main and important harms;Due to their extensive role and effect in the direction of causingdamage in the Islamic system and the need to avoid them, in theform of "weakness of belief in the society and government" and"incumbency of unworthy managers and rulers" in a scientificapproach.

    Keywords: Spiritual Health, Imam Ali, Nahj al-Balagha, Social Disasters, Government Disasters, Pathology, Government, Society}
  • مجتبی نوذری، سید حسام الدین حسینی*، فرج الله براتی
    هدف

    از آنجا که توجه به زندگی اجتماعی یکی از اساسی ترین تعلیمات قرآن است، اقتضای جامعه امروزه بر این است که تفسیر قرآن با رویکرد اجتماعی در جامعه ارائه شود. گرایش اجتماعی در این تفسیر باعث ایجاد تحولاتی جدید و تاثیراتی شگرف همچون احیای عقل و خردورزی، بهره گیری از تفسیر علمی، استنباط سبک زندگی از قرآن، استحکام روابط  اجتماعی و... در جامعه شده است. که در این پژوهش به بررسی آن می پردازیم.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی می باشد که با استفاده از منابع فقهی و کلامی، اطلاعات آن جمع آوری و تحلیل گردید.

    یافته ها

    یافته های نشان می دهد جلوه هایی از کاوش های اجتماع گرایانه در زمینه های مختلف همچون : کشف ارزشهای اخلاقی، تحلیل اجتماعی از مفاهیم قرآن ، احیای عقل و خردورزی ،رد اسرائیلیات و مبارزه با خرافات ، بکارگیری یافته ها و دستاوردهای علوم در تفسیر ، برداشت تربیتی و هدایتی از قصه های قرآنی به خوبی نمایان است 

    نتیجه گیری

    گرایش اجتماعی تفسیر نمونه علاوه بر اینکه موجب مقبولیت و مجذوبیت علاقمندان به تفسیر قرآن شده دستاورها و تاثیرات بسیاری را برای جامعه به ارمغان آورده است.

    کلید واژگان: قرآن, تفسیر نمونه, جامعه, گرایش اجتماعی, سبک زندگی}
    Mojtaba Nozari, Seyyed Hesamuddin Hosseini *, Farajullah Barati
    Purpose

    Since attention to social life is one of the most basicteachings of the Quran, today's society needs to present theinterpretation of the Quran with a social approach in society.The social trend in this interpretation has created newdevelopments and tremendous effects such as the revival ofreason and wisdom, the use of scientific interpretation, theinference of lifestyle from the Qur'an, the strengthening ofsocial relations, etc. in the society. which we will examine inthis research .

    Materials and methods

    This is a descriptive-analytical studythat was collected and analyzed using jurisprudential andtheological sources .

    Findings

    The findings show manifestations of sociologicalexplorations in various fields such as: discovering moralvalues, social analysis of Quranic concepts, revival of reasonand wisdom, rejecting Israelism and fighting superstitions,applying the findings and achievements of science in Tafsir,an educational and guiding view of Quranic stories is wellvisible.

    Conclusion

    The social trend of exemplary interpretation, inaddition to being acceptable and attractive to those interestedin Quranic interpretation, has brought many achievements andeffects to the society.

    Keywords: Quran, Sample Interpretation, Society, social tendency, Lifestyle}
  • سید مهدی موسوی نیا، محمد رزاقی
    زمینه و هدف

     زندگی اجتماعی در هر عصری، مستلزم آشنایی با هنجارهای اجتماعی است. اخلاقی‌زیستن نیز نیازمند آشنایی با کنش صحیح و تعامل درست و سازنده با جهان است، لذا شناخت محورهای اخلاق اجتماعی و رعایت حدود آن، موجب ایجاد یک جامعه متمدن، متکی بر اخلاق خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش جستجو در غزلیات حافظ، جهت یافتن معیارهای اخلاق اجتماعی برای ساختن یک آرمان‌شهر است.

    روش

     رویکرد پژوهش حاضر توصیفی تحلیلی است و با شیوه کیفی انجام پذیرفته است. جهت انجام این پژوهش مجموعه دیوان حافظ بررسی شده و ابیات متکی بر اخلاق زیستی و اخلاق اجتماعی که به نوعی بیانیه حافظ در این‌باره هستند، استخراج و تحلیل شده است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در انجام پژوهش حاضر تمام وجوه صداقت و امانتداری مطابق هنجارهای اخلاقی انجام پژوهش، رعایت شده است.

    یافته‌ها: 

    شعر حافظ شعر اخلاق‌مداری و اتکا به بن‌مایه‌های اخلاق اجتماعی و اخلاق زیستی است، اما با توجه به ریای معکوس و زبان تهکمی (استهزایی) که در سراسر غزل حافظ جریان دارد؛ این اخلاق‌محوری خود را به شکل معکوس و نوعی تهکم و استهزا نشان می‌دهد. انسان کامل از نظر حافظ، فردی است که مجهز به خصایل متعالی همچون، هم‌زیستی و احترام به دیگر عقاید، پرهیز از ریاکاری، صبر در برابر شداید، آزادگی، دوری از خودکامگی، مهرورزی و... باشد.

    نتیجه‌گیری: 

    مطالعه و شناخت غزلیات حافظ، آرا و اندیشه‌های او، ضمن روشن‌کردن بخشی از عقبه اخلاق فردی و زیستی در متون کهن فارسی، انسان را با تعریف ماهوی اخلاق از نظر حافظ آشنا می‌کند. این آشنایی علاوه بر اینکه موجت تهذیب و تربیت نفس انسان در مواجهه با جامعه خواهد بود، در صورت رعایت حدود آن، زمینه ایجاد یک آرمان‌شهر متکی بر اخلاق اجتماعی را فراهم خواهد آورد. در شعر حافظ تعالیم اخلاقی عموما به صورت غیر مستقیم و پوشیده در حجاب کنایه و طنز بیان شده است.

    کلید واژگان: اخلاق اجتماعی, حافظ, آرمان شهر, جامعه}
    Seyed Mehdi Mousavinia, Mohammad Razzaghi
    Background and Aim

     Social life in any age requires the familiarity with social norms. Ethical living also requires the familiarity with the right action and correct and constructive interaction with the world. Therefore, recognizing the axes of social ethics and observing its limits will create a civilized society based on ethics. The main purpose of this research is to search in Hafez's lyric poems to find the criteria of social ethics to build a utopia.

    Methods

     The approach of the present study is descriptive-analytical and is performed qualitatively. In order to conduct this research, Hafez Divan collection has been studied and its verses based on ethics of living and social ethics, which are a kind of Hafez’s statement in this regard, have been extracted and analyzed.

    Ethical Considerations:

     In conducting the present study, in accordance with the ethical norms of conducting all research, all aspects of honesty and trustworthiness have been observed.

    Results

     Hafez's poem is a poem of morality and reliance on the principles of social ethics and ethics of living, but according to the reverse hypocrisy and the language of ridicule that flows throughout Hafez's poems, this centrality of morality manifests itself in the opposite form and in a ridicule way. According to Hafez, a perfect human being is a person who possesses sublime qualities such as coexistence and respect for other beliefs, avoidance of hypocrisy, patience in the face of calamities, freedom, avoidance of authoritarianism, compassion and so on.

    Conclusion

     Studying and recognizing Hafez's lyric poems, his views and thoughts, clarifies a part of the individual and living ethics in ancient Persian texts. Moreover, it acquaints man with the Hafez’s essential definition of morality. This acquaintance not only will lead to the purification and training of the human soul in the face of society, but also will provide a basis for the creation of a utopia based on social ethics if its boundaries are observed. In Hafez's poetry, moral teachings are generally expressed indirectly and covertly in the veil of irony and humor.

    Keywords: Social Ethics, Hafez, Utopia, Society}
  • نرگس فولادی، عباسعلی حیدری*، مهدی فلاح
    هدف

    هدف پژوهش حاضر اجرای دقیق امر به معروف و نهی از منکر است و از آنجا که امر به معروف و نهی از منکر به طور مستقیم با دین و دنیا و آبروی افراد مرتبط است از حساسیت ویژه ای برخوردار می باشد.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه و ادبیات پیشینه انجام گرفته است.

    یافته ها

    مساله امر به معروف و نهی از منکر از کلیدی ترین و اساسی ترین مساله اسلامی است، آیات و روایات زیادی این آموزه دینی، اجتماعی و سیاسی را مورد تاکید قرار داده و ابعاد مختلف آن را بررسی و گوشزد کرده اند. امر به معروف و نهی از منکر، موضوعی بسیار حساس است و باید با مهر و عطوفت و انتخاب بهترین روش های اخلاقی همراه گردد. هنگامی که فرد به تزکیه نفس خویش می پردازد این عمل وی زمینه مناسبی در پرورش ظرفیت درونی و به دنبال آن سلامت روان را در پی دارد. همان گونه که رها کردن این واجب الهی، هلاکت بار و خطرآفرین است، اجرای آن نیز بدون رعایت حدود و توجه به شرایط و مراتب و روحیات و ظرفیت افراد، زیانبار خواهد بود.

    نتیجه گیری

    در عصر حاضر که سلامت همه جانبه بشر را تهدید می کند بازگشت به تعلیمات وآموزه های دینی ضامن سلامت همه جانبه جامعه اسلامی است و این فریضه الهی یک پوشش مناسب برای محافظت فرد و جامعه است.

    کلید واژگان: معروف, منکر, سلامت روان, فرد, جامعه}
    Narges Fooladi, Abasali Heydari*, Mehdi Fallah
    Purpose

    The purpose of the current research is the strict implementation of what is good and what is forbidden, and since what is good and what is forbidden is directly related to religion, the world, and the reputation of individuals, it has a special sensitivity.

    Materials and Methods

    The current research method is analytical-descriptive and using library resources and background literature.

    Findings

    According to the concept of enjoining the good and forbidding the evil, it was stated that these two duties are the most basic and efficient means to guide the individual and consequently society. On the other hand, the verses and narrations included in this field, we came to the conclusion that Islam, by legislating these two religious branches, wants to educate the people of the society in such a way that all people have a sense of responsibility towards each other. And this is the thing of the good and the prohibition of the bad, which strengthens the foundations and religious beliefs. The lack of enjoining the good and forbidding the evil and the conformity of this duty with social needs is quite evident in the words of God Almighty and the Infallible Imams (as).

    Conclusion

    In the current era, which threatens the comprehensive health of mankind, returning to religious teachings and teachings is the guarantor of the comprehensive health of the Islamic society, and this divine duty is a suitable cover for the protection of the individual and the society.

    Keywords: Famous, Negative, Mental Health, Individual, Society}
  • معصومه زنگنه*، محمدرضا بهاری، بهروز محمدی منفرد
    هدف

    عفاف از موضوعات و مضامین پربسامد در متون دینی و غیر دینی می باشد که امروزه  علاوه بر کم توجهی نسبت به آن ،دچار انحراف نیز شده است.هدف این مقاله بررسی میزان نقش خانواده در اصلاح نگرش به عفاف می باشد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش از طریق کتابخانه ای واسنادی و روش توصیفی_تحلیلی انجام گرفته است.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از آن است که توجه والدین به مسایلی همچون تبیین فلسفه عفاف ،پرهیز از برخوردهای ناسنجیده ،آگاه سازی به سایر فرهنگ ها ، آسیب شناسی عفاف ،استحکام بنیه اعتقادی و تربیت عفیفانه فرزندان موجب اصلاح نگرش انحراف یافته نسبت به معنای عفاف در جامعه خواهد شد.انحراف از نگرش به عفاف به عنوان یک معضل و چالش و رفتار غیر طبیعی، معلول عوامل عدیده ای است که یکی از آنها موضوع خانواده است.

    نتیجه گیری

    نتیجه اینکه والدین نخستین کسانی هستند که در محیط خانواده بر خلق و خوی فرزندان تاثیر می گذارندو می توانند نگرش به عفاف را اصلاح نمایند. آنها به شیوه الگویی با برخوردها، حرکات و سکنات خود پایه های فضایل یا رذایل را در نهاد فرزندان بنیان می نهند و با اصلاح این نگرش و صدور رفتارهای عفیفانه موجبات حفظ بخشی از سلامت جامعه فراهم خواهد شد.

    کلید واژگان: عفاف, اصلاح, خانواده, نگرش, سلامت, جامعه}
    Masoumeh Zanganeh*, MohammadReza Bahari, Behrooz Mohammady Monfared
    Purpose

    Chastity is one of the most frequent topics and themes in religious and non-religious texts, which today, in addition to lack of attention to it, has also deviated. The purpose of this article is to examine the role of family in improving attitudes toward chastity.

    Materials and Methods

    This research has been done through a documentary library and descriptive-analytical method.

    Findings

    The findings indicate that parents' attention to issues such as explaining the philosophy of chastity, avoiding ill-considered encounters, awareness of other cultures, pathology of chastity, strength of belief and chastity education of children corrects deviant attitudes toward meaning Chastity will be in the society. Deviation from the attitude towards chastity as a problem and abnormal challenge and behavior is the result of many factors, one of which is the issue of the family.

    Conclusion

    The result is that parents are the first people who influence the mood of their children in the family environment and can correct the attitude towards chastity. In a model way, they establish the foundations of virtues or vices in the institution of their children through their attitudes, movements and dwellings, and by correcting this attitude and issuing chaste behaviors, a part of society's health will be preserved.

    Keywords: Chastity, Correction, Family, Attitude, Health, Society}
  • پویا فرخ نژاد افشار*

    همه گیری بیماری COVID-19 در سال 1398 (10 دی ماه) از شهر ووهان چین شروع شد و به سرعت به یک مشکل جهانگیری [1] در دنیا تبدیل شد. رشد سریع اولیه این بیماری در ایران طی 25 اسفند ماه 1398 تا 8 فروردین 1399 بود (1). این بیماری علاوه بر مسایل جسمی، تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زیادی به همراه داشت.یکی از گروه های سنی که کمتر دیده شد و بیشتر در معرض خطر بود سالمندان جامعه بودند، با توجه به نرخ رشد جمعیت سالمندان در ایران (3/9 درصد) (2) و جمعیت 9/2 درصدی سالمندان ایرانی (3) و همچنین شیوع بیشتر بیماری های زمینه ای (مانند بیماری قلبی عروقی، فشارخون، دیابت و غیره) در سالمندان، لازم است به جمعیت سالخورده ایران بیشتر توجه گردد. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا از هر ده مرگ رخ داده، هشت نفر آن بالای 65 سال سن داشته اند (4). توصیه های صورت گرفته برای سالمندان عموما شامل شستن دستها، ماندن در منزل، حفظ فاصله اجتماعی (دو متری) و برای سالمندان بستری در مراکز نگهداری شامل محدودیت ملاقات ها، محدودیت فعالیت ها در مرکز و کنترل روزانه علایم بیماری در سالمندان و کارکنان مرکز می باشد. در مطالعه مک مایکل گزارش شد که 101 سالمندان و 50 مراقب در مرکز کینگ کانتری مبتلا به بیماری شده بودند. میزان کشندگی بیماری COVID-19 در حدود 34 نفر (33/7 درصد) برای سالمندان و صفر برای مراقبین بود (5).در مطالعه نیکپور اقدم و همکاران که موج اول بیماری در طی 30 بهمن 1398 تا 27 فروردین 1399 انجام شد مشخص گشت که میانگین سنی 239 فوت اتفاق افتاده 13/67 ± 65/38 سال بود و نزدیک به 67 درصد فوت ها در سالمندان بالای 60 سال رخ داده بود (6). براساس اعلام سازمان بهزیستی ایران، پس از شیوه بیماری، اقدامات پیشگیرانه ای شامل: تخصیص معادل 2 دلار جهت پیشگیری از بیماری کرونا در کل مراکز شبانه روزی، ارایه آموزش های لازم به پرسنل و خانواده های افراد بستری، عدم پذیرش موارد جدید و ترخیص تا اطلاع ثانوی، حذف تردد غیر ضروری پرسنل و حضور دایم پرسنل، ارایه دستور العمل های خاص برای سالمندان در تمام مراکز نگهداری انجام شد (7). بنابر داده ها حدود 87 سالمند موسسه خیریه کهریزک به COVID-19 مبتلا شده اند و برای مراقبین آنان 68 نفر اعلام شده است (8). 27 نفر از سالمندان مبتلا در کهریزک فوت شده اند (9) که بر این اساس میزان کشندگی بیماری حدود 31 درصد است. متاسفانه داده های موجود و اعلام شده بسیار اندک هستند و هنوز نمی توان تفسیر دقیقی از وضعیت بیماری COVID-19 در سالمندان جامعه و مراکز نگهداری در ایران ارایه داد. براساس یافته های بدست آمده، وضعیت بیماری COVID-19 در سالمندان جامعه در شرایط مطلوبی قرار نداشت و با توجه به شیوع بیماری های زمینه ای در سنین سالمندی، میزان مرگ و میر در سالمندان بالا بوده است. اما وضعیت مراکز نگهداری در ایران نسبت به سایر کشور نیز از نظر تعداد مرگ و میر تفاوت فاحشی ندارد و لازم است اقدامات پیشگیرانه با جدیت بیشتر ادامه یابد.

    کلید واژگان: سالمند, پاندمی COVID-19, جامعه, خانه های پرستاری}
    Pouya Farokhnezhad Afshar*

    The epidemic of COVID-19 disease began in 2019 (January 10) in Wuhan, China, and quickly became a global problem. The rapid growth of this disease in Iran was from March 25, 2020, to April 15, 2020 (1). In addition to physical problems, the disease had many social, economic, and cultural consequences. The old people are one of the age groups that were less seen and more at risk. Iranian older adults need to be given more attention because of the growth rate (3.9%) of the aging population in Iran (3), and the Population aging ratio (9.2%) (4), there is also a high prevalence of underlying diseases in older adults. (Such as cardiovascular disease, hypertension, diabetes, etc.). According to the US Centers for Disease Control and Prevention, eight out of ten deaths occur in people over the age of 65 (5). Recommendations for the elderly generally include hand washing, staying at home, maintaining social distance (two meters), and hospitalization for the elderly including meeting restrictions, restrictions on activities at the center, and daily monitoring of symptoms in the elderly and center staff. Be. A study by McMichael reported that 101 seniors and 50 caregivers at the King Country Center were infected. The Case fatality rate (CFR) for COVID-19 was about 34 (33.7%) for the nursing home older adults and zero for the caregivers (6). In the study of Nikpouraghdam et al., The first wave of the disease was performed between February 19, 2020, and April 15, 2020. It was found that the mean age of 239 deaths was 65.38 ± 13.67 years and nearly 67 percent of deaths occurred over the age of 60 (7). According to the State Welfare Organization of Iran, the prevention strategies include: allocate 2$ to prevent COVID-19 disease in all care centers, providing the necessary training to the staff and families of hospitalized people, not accepting new cases and discharge until Secondary notification, elimination of unnecessary personnel traffic and permanent presence of personnel, provision of special instructions for the elderly were performed in all care centers (8). According to the data, about 87 elderly people and 68 caregivers of the Kahrizak Charity foundation have been infected with COVID-19 (9). Twenty-seven elderly people have died (10), therefore, the CFR is about 31%. Unfortunately, the available data is very limited. It is not yet possible to give an accurate interpretation of the status of COVID-19 pandemic in the community-dwelling and Nursing home older adults in Iran.

    Keywords: Aged, COVID-19 pandemic, Community, Nursing home}
  • عاطفه کاظمی، شهرام علم*، زهرا هژبرنیا
    زمینه و هدف

     زنان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و محور اصلی خانواده نقش بسیار تاثیرگذاری در همه ابعاد جامعه ایفا می‌نمایند پس سلامت جسم و روان زنان و در نتیجه سلامت نسل آینده جامعه مورد تاکید است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر الگوسازی عوامل رفتاری موثر بر توسعه ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد سلامتی بود. 

    روش کار

     در این پژوهش توصیفی- همبستگی که از نوع الگوسازی (تحلیل عوامل) بود و به روش میدانی انجام گرفت، تعداد 409 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش محتوایی و صوری و پایایی آن به روش ثبات درونی تایید گشت. داده های جمع آوری شده به روش تی تک نمونه ای و تحلیل عوامل اکتشافی و تاییدی و با استفاده از نرم افزارهای  SPSS-20 و AMOS-22 تحلیل گشت.

    یافته ها

     نتایج مطالعه حاضر نشان داد که هر یک از عوامل رفتاری بر توسعه ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد سلامتی تاثیر معنی داری دارند (01/0> Sig). همچنین دیگر نتایج حاکی از این بود که خرده عامل فردی (05/0> Sig) و خرده عامل بین فردی (01/0> Sig) نیز بر توسعه ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد سلامتی از لحاظ آماری نقش دارند.

    نتیجه گیری

     به طور کلی نتایج این تحقیق بر اهمیت عامل رفتاری و متعاقب آن خرده عامل های فردی و بین فردی بر توسعه ورزش بانوان جهت نهادینه کردن سلامتی در جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و نقش مسیولان را در به کارگیری این مولفه ها در توسعه سلامتی عموم مردم کشور را می طلبد

    کلید واژگان: سلامت, توسعه, ورزش بانوان, عوامل رفتاری, جامعه}
    Atefeh Kazemi, Shahram Alam*, Zahra Hojburnia
    Background and Aims

    Women play a very influential role in all aspects of society as half of the body of society and the main axis of the family, so the physical and mental health of women and as a result the health of the next generation of society is emphasized. Today, one of the most accessible, inexpensive and determining tools for human health is physical activity and exercise. Evidence suggests a strong association between physical inactivity and premature death, as well as a large number of non-communicable diseases, including type 2 diabetes, cardiovascular disease, colorectal cancer, and colorectal cancer. Although regular participation in sports is a fundamental human right and an important part of a healthy life, girls and women participate less in sports than boys and men. Womenchr('39')s sports are one of the main issues in the field of sports today, and the lack of gender equality in the provision of facilities leads to a reduction in the chances of participating in sports and serious physical injuries. Although the results of research indicate an improvement in public health, health outcomes, and womenchr('39')s mental and social health through participation in sports and physical activity; But one of the most fundamental issues that little has been known about since the formation of the sociology of sport is why womenchr('39')s participation in sport is low and what factors affect it. The Center for Womenchr('39')s Participation has rated the rate of womenchr('39')s sports participation as very low. Therefore, the purpose of this study was to model behavioral factors affecting the development of womenchr('39')s sports in the Islamic Republic of Iran in promoting health.

    Methods

    This research, considering its objectives, is a descriptive-survey research that has been studied and analyzed with the approach of exploratory and confirmatory factor analysis. The statistical population of this research includes 508 people including Minister, Deputy Minister, General Staff, Deputy General Staff, General Director of the province, Deputy Minister of Womenchr('39')s Affairs in the Physical Education Organization, Presidents of sports federations, Vice Presidents of federations, Technical and Sports deputies in the provinces , The head of the provincechr('39')s women sports development, consisted of the heads of provincial sports delegations across the country as well as experts in sports management of the Islamic Republic of Iran. According to Myers et al. (30), factor analysis requires 10 to 20 respondents per item (since the number of items in the researcher-made questionnaire was 16 items, 320 respondents are required). In the present study, the sample size was considered equal to the population of 508 people by census method (total number). After distributing and collecting the questionnaires, 409 questionnaires could be returned. Was considered.Since there were no standard questionnaires or scales for measuring behavioral factor, the researcher reviewed the sources and documents and articles related to the research topic; Also, a survey of professors, experts and managers of physical education and sports in the country prepared a researcher-made questionnaire that included 16 questions on a five-point Likert scale. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by professors and doctoral students in the field of physical education and sports sciences who had passed their comprehensive test. Also, the reliability of the questionnaire was 0.691 by Cronbachchr('39')s alpha method. After data collection, frequency, frequency percentage, mean and standard deviation to describe the research data, skewness test to check the normality of the data, exploratory factor analysis test and confirmatory factor analysis for modeling. Behavioral factors affecting the development of womenchr('39')s sports to promote health and SPSS 20 and AMOS 20 software were used.

    Results

    In order to model the behavioral factors affecting the development of womenchr('39')s sports to promote health, first exploratory factor analysis was used. Kaiser-Meyer-Olkin test was used to evaluate the adequacy of sampling and KMO was performed to evaluate the appropriateness of the data of the researcher-made questionnaire, which was satisfactory (KMO: 0.701). Also, Bartlett sphericity test (ss = 185/985 and 0.0001) was calculated which was statistically significant. Examination of these two tests showed the accuracy of sampling and the adequacy of the data and that it was appropriate in terms of preparation. Then, using the principal component analysis method (varimax rotation) and eigenvalues higher than one, two factors were obtained. In the following, confirmation factor analysis has been used to confirm the exploratory factor analysis. First, to determine the confirmatory factor analysis and whether the data are suitable for this model or model, model fit indices were used, which showed that the value of χ2 with the value of 102.375 and the degree of freedom of 103 is non-significant and shows. Give the data a fit. Also, other indicators show that the data have a good fit with the model. The fitness index χ2 / df with a value of 0.994 is less than the value of 3. In addition, fit indices of GFI = 0.970, AGFI = 0.961, CFI = 1,000 and NFI = 0.974 above 0.90 indicate that the data model is appropriate. Similarly, the root mean square error (RMSEA) was 0.000, which emphasizes that the model is acceptable and less than the standard value of 0.08. In general, the fit indices of the model indicated the fit of the data with the model. Also, descriptive findings and estimation of one-sample t-test showed that the average of respondents to questions related to the behavioral factor is 3.07, which is higher than the theoretical average (3) and this difference is statistically significant. Be (Sig <0.01). In other words, behavioral factors affect the development of womenchr('39')s sports in the Islamic Republic of Iran to promote health. Also, the average of the respondents to the questions related to the individual behavioral sub-factor is 3.05, which is higher than the theoretical average (3) and this difference is statistically significant (Sig <0.05). In other words, individual sub-factors affect the development of womenchr('39')s sports in the Islamic Republic of Iran to promote health. In addition, the average of the respondents to the questions related to the interpersonal sub-factor is 3.09, which is higher than the theoretical average (3) and this difference is statistically significant (Sig <0.01). In other words, interpersonal behavioral sub-factors affect the development of womenchr('39')s sports in the Islamic Republic of Iran to promote health.

    Conclusion

    In general, the results of this study emphasize the importance of behavioral factors and subsequent individual and interpersonal sub-factors on the development of womenchr('39')s sports to institutionalize health in the Islamic Republic of Iran and the role of officials in using this component. توسعه demands the development of public health in the country. In this case, onechr('39')s beliefs about the benefits of different health-related behavioral habits form the outcome expectations that are the second factor in Bandurachr('39')s cognitive-social theory. Outcome expectations are divided into three parts: physical, social, and self-assessment. Arguably, health outcomes are more clearly linked to participation in sports. It can be said that a person who believes that exercise causes fatigue, sweating and disturbs his relaxation, has negative consequences for exercise and will pay less attention to physical activity. Another consequence is the expectation of self-assessment. This expectation includes the positive and negative standards and evaluations that a person uses to judge their health behavior. Therefore, expectations of physical outcome and self-assessment expectations are the most important reasons to justify the impact of behavioral factors on the development of womenchr('39')s sports to promote health.

    Keywords: Health, Development, Women's Sports, Behavioral Factor, Society}
  • قدرت الله مومنی وانانی*، عصمت نصیری
    زمینه و هدف

    سبک زندگی بسیار مهم و دارای ابعاد گسترده ی فردی، خانوادگی و اجتماعی است. عوامل متعددی در شکل دهی به سبک زندگی نقش دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی مرور متون مرتبط با نقش و اثر خدادوستی در سبک زندگی از دیدگاه اسلامی انجام شده است.

    مواد و روش ها

     این تحقیق مطالعه ای تحلیلی است که با تکیه بر منابع کتابخانه ای انجام شده است. در این مطالعه مروری، نخست با مراجعه به فرهنگ لغات واژه های حب، محبت، سبک، سیره و طریقه تعریف گردید؛ سپس با مراجعه به قرآن کریم و دیگر منابع معتبر روایی و تفسیری، مفاهیم مرتبط با موضوع، در آیات و روایات بررسی و استخراج گردید و ازنظر امکان انطباق با موضوع تحقیق، مورد تامل، استناد، توصیف و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    خدادوستی، فکر و اندیشه و نگرش انسان را تغییر می دهد و انسان را از درون متحول می کند. اولین دستاورد این تحول درونی تاثیر در رفتار دوستدار خدا است. ازآن پس ملاک رفتار چنین فردی با دیگران فقط رضا و خشنودی خدا است. چون خدا جامع همه ی کمالات و خوبی ها است و چیزی جز خوبی برای بنده اش نمی پسندد، به تبع آن دوستدار او نیز جز رفتاری که موردپسند خدا است، انجام نمی دهد. تغییر رفتار حاصل از خدادوستی به ابعاد مختلف اعتقادی، فردی، خانوادگی و اجتماعی زندگی انسان تسری می یابد.

    نتیجه گیری

     به نظر می رسد، حلقه ی مفقوده ای که در ارتباطات انسان ها با خود، خانواده و جامعه، مورد بی توجهی قرارگرفته است، آثار خدادوستی در سبک زندگی انسان ها است. خدادوستی تکیه گاهی وثیق و دارای قابلیت تکوینی برای ایجاد برترین و سالم ترین سبک زندگی برای انسان است.

    کلید واژگان: خدادوستی, سبک زندگی, سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام, خانواده, جامعه}
    Ghodratollah Momeni Vanani*, Esmat Nasiri
    Aim and Background

    Life style is very important and has different extensive individual, family and social dimensions. Several factors role play in shaping the lifestyle. This research aims to review related texts on the role and effect of loving God in lifestyle from the Islamic point of view.

    Methods and Materials

     This research is an analytical study that is based on library resources. On this review article, first by referring to the Arabic dictionaries the terms such as Hob (love), Moheb (lover), Sabk (lifestyle), Sirah (way of life) and Tarigheh (way) were defined. Then, referring to the Holy Quran and other valid sources of narration and interpretation, the related subjects in the Holy Quran and Hadith were found. And the possibility of adapting the found information with the topic of the research was done and analyzed.

    Findings

    Loving God changes a person's thoughts, ideas, and attitudes and it transforms man deeply inside. The first achievement of this inner transformation is the clear change in his manners. From then on, the only criterion for such a person in treating others is God's pleasure. And because God is all-pervading and all-perfect and he likes nothing but good for his servant, as a result, his lover does nothing but do what pleases God. Changing the behavior resulting from friendship, extends to different dimensions of belief, individual, family and social life.

    Conclusions

    It seems the missing link in human communication with oneself, family, and society which has been neglected is the effects of loving God in human lifestyle. Loving God is a reliable support and has the ability to create the best and healthiest lifestyle for human beings.

    Keywords: Loving God, life style, Ahl al-Bayt lifestyle, family, society}
  • لیلا قنبری، حسن رازنهان*، هادی میر حسیتی

    از سفرنامه‌های سیاحان غربی، پزشک و غیره پزشک در عصر قاجار چنین استنباط می‌شود: که در سراسر جغرافیای ایران وضعیت همه انواع بیماری‌ها و بیمارها شرایط یکسانی را نداشته‌اند. با توجه به پراکندگی جغرافیایی و نیز امکانات و مقاومت های فرهنگی، سلامت و درمان ایرانیان در نقاط مختلف ایران در شرایط بسیار متفاوت بود. دوری نزدیکی به پایتخت و مرزهای غربی و دریایی شرایط خاصی را فراهم می‌کرده که در بروز و ظهور بیماری و درجه کشندگی آن بسیار متغیر بوده است. اگر یک به یک بخواهیم مشکلاتی را که پادشاهان قاجار با آن دست به گریبان بودند لیست کنیم یکی از مهمترین مشکلات سلامت و درمان انواع بیماریهای مختلف بوده است. شیوع روز افزون بیماریهای واگیر دار از یک سو و نیز موثرنبودن روش های طب سنتی از سوی دیگر و شعله کشیدن گاه بیگاه بیماری‌های عفونی فشار بسیاری را به اقشار مختلف وارد می کرد. ما در این مقاله با مطالعه‌ی سفرنامه‌های غربی دوره قاجار برآن هستیم بهداشت و سلامتی ایران را در آن دوران مطالعه کنیم و جایگاه پزشکان سنتی و نوع مداوای آنها (که بر مبنای طب جالینوسی طبایع چهارگانه بود) و میزان آمیختگی آن را با سحر و جادو خرافه بررسی کنیم و میزان انحرافات و خطاهای طب سنتی آن در درمان بیماریهای جامعه تا چه اندازه‌ای بوده است وچرا طبیبان سنتی بر این خطاها پافشاری کرده اند و با راه‌هایی که به اشتباه رفت اند. چه صدماتی را به افراد و جامعه می‌زدند و در امتداد آن پزشکی مدرن روش‌های درمان آن و علل پذیرش آن توسط جامعه بر چه اساسی بوده است. نقش اروپاییان و در راس آن پزشکان اروپایی در روند مدرن شدن طب سنتی تا چه اندازه بوده است و مهمترین عوامل باز دارنده و تسهیل کننده جامعه در مدرن شدن طب سنتی کدام عوامل بوده اند. پزشکی مدرن به چه ترتیبی توانسته موفقیت بیشتری در طول زمان نسبت به پزشکی سنتی پیدا کند و در نهایت بتوانیم با استفاده از منابع کتابخانه ای به بررسی پزشکی مدرن و سنتی در دوره قاجار بر اساس سفرنامه های غربی و با روش توصیفی و تحلیلی منابع موجود با یکدیگرمقایسه و رصد کردیم و واقعیت‌ها و ناگفته هایی را در مورد نقش پزشکان اروپایی و نیازی ازمردم که توسط طب سنتی بر آورده نمی شد را بازگو کردیم تا به دلایل صحیح در پذیرش طب سنتی در جامعه آن زمان ایران برسیم.

    کلید واژگان: پزشکی, پزشکان, ایرانیان عصر قاجار, سفرنامه, سیاحان غربی, جامعه}
    Leila Ghanbari, Hassan Raz Nahan*, Hadi Mir Hosseini

    From the travelogues of Western tourists, physicians, etc. physicians in the Qajar era can be deduced as follows: that throughout the geography of Iran, the situation of all types of diseases and patients did not have the same conditions. Due to the geographical dispersion as well as cultural facilities and resistance, the health and treatment of Iranians in different parts of Iran was in very different conditions. The proximity to the capital and the western and maritime borders provided special conditions that varied greatly in the incidence and severity of the disease and its lethality. If we want to list one by one the problems faced by the Qajar kings, it has been one of the most important health problems and treatment of various diseases. The increasing prevalence of infectious diseases on the one hand and the ineffectiveness of traditional medicine methods on the other hand And the occasional outbreak of infectious diseases put a lot of pressure on different strata. In this article, by studying the western travelogues of the Qajar period, we intend to study the health of Iran in that period and the position of traditional physicians and their type of treatment (which was based on Galenian medicine of four natures) and its degree of fusion with superstition magic. Let's examine the extent of the deviations and errors of traditional medicine in the treatment of society's diseases, and why traditional physicians have insisted on these errors and the ways they went wrong. What harms they did to individuals and society, and along with it medicine. What has been the basis of modern treatment methods and the reasons for its acceptance by society? To what extent has the role of Europeans and, above all, European physicians in the process of modernization of traditional medicine? And what have been the most important deterrents and facilitators of society in the modernization of traditional medicine? How has modern medicine been more successful over time than traditional medicine? Finally, we can use library resources to study modern and traditional medicine in the Qajar period based on Western travelogues and with a descriptive and analytical method to compare and observe the available resources and facts and unspoken facts about the role of European physicians and the need We recounted the people who could not be met by traditional medicine in order to reach the correct reasons for accepting traditional medicine in the society of Iran at that time.

    Keywords: Medicine, Physicians, Qajar Iranians, Travelogue, WesternTourists, Society}
  • فریبرز اصل مرز*، مهرداد اصل مرز، محمدقاسم عزیزی
    مقدمه

    انگیزش عاملی درونی است که رفتار فرد را در جهت معینی هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی انگیزش معلمان ابتدایی در تربیت دانش آموزان و انتقال الگوهای تربیتی و اخلاقی به آنان در جهت فضیلت خواهی و کمال گرایی و درونی کردن ارزش ها و بازتاب مثبت آن در خانواده، جامعه و نظام تعلیم و تربیت کشور است.

    روش ها:

     روش پژوهش از نوع کمی، کیفی است. جامعه مورد مطالعه، شامل کلیه معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر ایلام به تعداد 492 نفر در سال تحصیلی 97-1396 بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 20 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند و با آنان مصاحبه به عمل آمد.

    یافته ها: 

    نتایج یافته ها نشان داد، تحلیل محتوای مصاحبه های صورت گرفته با مشارکت کنندگان در مرحله کدگذاری اولیه 53 کد اولیه، در مرحله دوم 20 مقوله فرعی و در نهایت 4 مقوله اصلی استخراج گردید. مقوله های اصلی مورد نظر عبارتند از فرهنگ، خانواده، محتوای آموزشی، معنویت و اخلاق بودند. اهم نتایج حاصل از یافته ها، بیانگر آن است که هویت غالب در نزد دانش آموزان هویتی دینی بوده و هویت های فرهنگ، خانواده و محتوای آموزشی در اولویت های بعدی قرار دارند.

    نتیجه گیری: 

    نتیجه اینکه عواملی هم چون فرهنگ، خانواده، آموزش، معنویت و اخلاق مولفه های بسیار مهمی برای تربیت دانش آموزان و هدایت آنان در جهت افتخار، سربلندی، سعادت و سلامت آینده جامعه می باشد.

    کلید واژگان: معلم, انگیزش, تربیت, دانش آموز, خانواده, جامعه}
    Fariborz Aslmarz*, Mehrdad Aslmarz, Mohammadghasem Azizi
    Introduction

    Motivation is an intrinsic factor that drives ones behavior in a certain direction. The purpose of the present study was to investigate the motivation of elementary teachers to educate students and transfer their educational and ethical patterns to virtue and perfectionism and to internalize their values and positive reflection on family, community and education system Country.

    Methods

    The research method is qualitative. The study population consisted of all elementary school teachers in Ilam city to quantity 492 person during the academic year of 2017-2018 that to selected by purposeful sampling method person 20 of them were selected and with they interviewed It was done. Twenty pundits and experts were identified by purposeful sampling and with they were interviewed.

    Results

    The results of data analysis showed that content analysis of interviews with participants in the initial coding stage of 53 primary codes, in the second stage 20 sub-categories and finally 4 main categories were extracted. The main topics were culture, family, educational content, spirituality and ethics. Most important the findings indicate that the dominant identity among in students is religious identity and that the identities of culture, family and educational content are in next priorities.

    Conclusions

    As a result, factors such as culture, family, education, spirituality and ethics are very important elements in educating students and guiding them towards honor, dignity, happiness and future health of society.

    Keywords: Teacher, Motivation, Education, Student, Family, Community}
  • ابوالفضل تیموری، رسول محمدجعفری *
    سابقه و هدف
    کم توانان جسمی و ذهنی بخشی از بدنه ی جامعه هستند که شیوه ی زندگی آنان اقتضائات ویژه ی خود را دارد. یکی از مسائل مهم در این زمینه، کیفیت تعامل افراد جامعه با آنان است. این مسئله از دیرباز در جوامع بشری مطرح بوده و در آموزه های دینی نیز به آن توجه شده است. واکاوی آیات و روایات برای یافتن وظایف افراد جامعه در تعامل با آنان یکی از بایسته های تحقیق است که کمک بسیاری به کیفیت زندگی آنان خواهد کرد؛ ازاین رو، این پژوهش به یافتن دیدگاه قرآن و روایات در زمینه ی چگونگی تعامل افراد جامعه با افراد کم توان می پردازد.
    روش کار
    در مطالعه ی حاضر، آیات و روایات مرتبط با کم توانان استخراج؛ و با روش توصیفی و تحلیلی از نوع تحلیل مفهومی و اسنادی تبیین شد. نویسندگان مقاله هیچ گونه تضاد منافعی گزارش نکرده اند.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان داد که افراد جامعه وظیفه دارند نیازهای کم توانان را تامین نمایند. این نیازها عبارت است از: نیازهای مادی مانند حمایت مالی؛ نیازهای معنوی مانند رفتار احترام آمیز و به دور از تحقیر و توهین؛ نیازهای عاطفی مانند مهرورزی و محبت؛ و نیازهای اجتماعی مانند ارتباط و دوری نگزیدن و یاری رسانی و آزار نرساندن به کم توانان.
    نتیجه گیری
    وظایف افراد جامعه در قبال کم توانان در تامین نیازهای مادی، معنوی، عاطفی و اجتماعی آنان نقش بسزایی دارد. انجام این وظایف از سوی افراد جامعه موجب شکل گیری ویژگی های مثبتی همچون اعتماد به نفس، بازگشتن به آغوش جامعه، قدرتمندترشدن و احساس رضایتمندی در افراد کم توان می شود.
    کلید واژگان: جامعه, دین, شیوه ی تعامل, کم توانان جسمی, کم توانان ذهنی}
    Abolfazl Teymuri, Rasul Mohamadjafari *
    Background and Objective
    Physically and mentally disabled people are a part of community whose lifestyle has its own particular conditions and the quality of the interaction of people with them is of paramount importance. This issue has long been raised in human societies and religious teachings. Exploring verses and narratives to find out the duties of community members in their interaction with mentally and physically disabled people is one of the foundations of the research that helps enhance their quality of life. Therefore, this research is to find the view of the Holy Quran and narrations on how people should interact with mentally and physically disabled people.
    Method
    In this research, verses and narratives related to mentally and physically disabled people have been investigated through materials and thematic analysis. The authors reported no conflicts of interest.
    Results
    The findings show that people should provide mentally and physically disabled people with financial support, spiritual needs like respectful behavior, and no humiliation. Emotional needs such as affection and generosity; and social needs like interaction and assistance and avoiding resentment are the other types of need.
    Conclusion
    People play an important role in satisfying different needs of mentally and physically disabled people mentioned above. Performing these tasks by community members brings about positive features such as self-confidence, community reunification, empowerment and feeling of satisfaction in mentally and physically disabled people.
    Keywords: Behavior, Mentally Disabled, Physically Disabled, Society, Religion}
  • مریم حمیدزاده*، مریم آقایی بجستانی، محمد روحانی مقدم

    برای انسان، از دیرباز تاکنون آشنایی با علوم غریبه بسیار جالب و وسوسه برانگیز بوده است. سحر، امور خارق العاده ای است که با تحقق امور عادی فرق داشته و با پیش فرض های عرفی و عادی قابل تصور نیست. آثاری که سحر از خود در وجود انسان ها به جای می گذارد، گاه جنبه روانی و گاه جنبه جسمانی است. عدم آگاهی مردم و ویژگی های فریبنده سحر سبب جذب افراد به این علم شده است، این امر فرصتی ویژه ای برای ساحران ایجاد کرده تا بتوانند به راحتی از جهل مردم در جهت منافع خود بهره ببرند. در اسلام سحر از مسلمات می باشد که به جهت آثار غیر اخلاقی آن بر فرد، خانواده و اجتماع، از تعلیم و تعلم آن نهی شده است. سحر دارای آسیب های اخلاقی بی شماری می باشد. از مهم ترین آسیب هایی که می توان به آن اشاره کرد: ایجاد تفرقه بین زوجین، تضعیف اعتقادات افراد جامعه، ترویج خرافه گرایی و همچنین فراهم کردن بستر برای فرقه های نوظهور است. این فرق با استفاده از مشروبات الکلی و قرص های روان گردان، ترویج بی بند و باری، نهی از ازدواج، داشتن رابطه های نامشروع، سبب تزلزل بنیان خانواده، بیماری های روانی افراد، خودکشی و بزه کاری می شوند. در حقوق کیفری ایران در لایحه 12-225 سحر جرم انگاری و مجازات قتل برای ساحر در نظر گرفته شده که بنا بر پیامدهای غیر اخلاقی آن متناسب با جرم بوده، اما از آنجا که هدف از مجازات، اصلاح مجرم جهت ورود مجدد به آغوش جامعه و حفظ مصالح جامعه و تضمین بقای آن است، این مجازات از لایحه قانون حذف شد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است و قصد دارد تا به بیان آثار غیر اخلاقی سحر بپردازد، ضمن این که تلاش دارد خواننده را با دورنمایی از فرهنگ سحر و حکم فقهی حقوقی آن آشنا سازد.

    کلید واژگان: سحر, جامعه, جرم, اخلاق, قانون مجازات}
    Maryam Hamidzadeh*, Maryam Aghaei Begestani, Mohammad Rohani Moghadam

    From a long time ago, it has been very interesting and tempting to get acquainted with strange sciences. Sorcery is an extraordinary affair that differs from the realization of ordinary ones and cannot be conceived through ordinary and customary assumptions. The effects of sorcery on human beings are of psychological and sometimes physical aspects. The lack of individual awareness and the enticing features of sorcery have attracted people toward this science; this has created a special opportunity for witches to easily benefit from the ignorance of the people. In Islam, sorcery is of certainties that teaching and learning of it is forbidden due to its immoral effects on individual, family, and community. Sorcery has innumerable moral harms. The most important damages that may be mentioned are conflict among people especially between couples, undermining the beliefs of people in society, promoting superstition, and in particular providing a platform for emerging sects. With alcoholic beverages, psychedelic drugs, promoting promiscuity, preventing marriage, and having illegitimate relationships, the sects undermines the foundation of family and causes mental illness, suicide, and delinquency. According to Iran's criminal law, bill 12-225, sorcery is considered a crime and sorcerer is punished, which according to its immoral implications is commensurate with the crime; however, since the purpose of the punishment is to reform the offender to re-enter the community and maintain the interests of society and guarantee its survival, this punishment was removed from the bill of laws. The present study was conducted through descriptive-analytic method and aimed to express the immoral effects of sorcery, while attempting to familiarize the reader with an overview of sorcery culture and its jurisprudential-legal verdict

    Keywords: Sorcery, Society, Crime, Ethics, Criminal Law}
  • امیر جوادی
    حاکمیت قانون به عنوان زیربنای اصلی و اولیه تامین حقوق شهروندی و اجرای آن به شمار می رود. علاوه بر این باید اذعان کرد که حاکمیت قانون به عنوان یک اصل حقوقی در جهت تعدیل قدرت حاکمان و پاسخگویی آن ها در برابر شهروندان به کار می رود. به همین جهت نیازمند بررسی جامع و مستقلی هستیم که در اثر آن بتوان به مبانی مهم تاثیر حاکمیت قانون در تامین حقوق شهروندی دست یافت. در همین راستا در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که چگونه می توان با حاکمیت قانون رعایت حقوق شهروندی را از طرف نظام قانونگذاری و طبقه حاکمه تضمین کرد که به نظر می رسد وضع قانون مناسب و اعتقاد شهروندان به اجرای آن می تواند حاکمیت قانون را ابزاری جهت تامین حقوق شهروندی گرداند. در این مقاله از شیوه تحلیلی و توصیفی جهت گردآوری مطالب و نگارش آن استفاده کرده ایم که این موارد در راستای تحقق و هدف این پژوهش که کشف رابطه ای میان حقوق شهروندی و حاکمیت قانون می باشد، صورت پذیرفته است.
    کلید واژگان: حقوق شهروندی, حاکم, قانونمداری, آزادی, جامعه}
    Amir Javadi
    The rule of law is considered as the basic and primary basis for the provision of citizenship rights and its implementation. Additionally, it should be acknowledged that the rule of law is used as a legal principle in order to moderate the power of the rulers and their accountability to the citizens. For this reason, we need a comprehensive and independent review that could provide the basis for the impact of the rule of law in the provision of citizenship rights. In this regard, this article seeks to answer the question of how to ensure that the rule of law enshrines citizenship rights by the legislature and the ruling class, which seems to suggest that the proper law and the belief of citizens in its implementation can serve as a tool for the rule of law. To secure citizenship rights. In this article, we have used an analytical and descriptive method to compile and write it, which is in line with the purpose of this research, which is to discover the relationship between civil rights and the rule of law
    Keywords: Citizen Rights, Ruler, Lawmaking, Freedom, Society}
  • اسماعیل آذر
    اخلاق ارسطویی در مفهوم عام آن مجموعه کنش های رفتاری و اجتماعی است که مورد قبول یک جامعه قرار گرفته است. این اخلاق از طریق تجربه سنتی و دریافت های عرفی در محدوده های خاص جغرافیایی طی قرون شکل گرفته و جامعه موظف به رعایت آن است. اخلاق ارسطویی را می توان اخلاق شهروندی هم خواند، زیرا اقبال عامه یافته و میان شهروندان اجرا می شود. چنین تعریفی در مضامین قابوس نامه اثر قابوس بن وشمگیر مصداق می یابد. قابوس نامه دارای چهل و چهار باب است. این اثر دربرگیرنده توصیه های قابوس (=پدر) به فرزندش، (گیلانشاه) است و ارزش اخلاقی آن طی قرون متمادی تجربه شده است، اگرچه در محدوده قرن پنجم نوشته شده، ولی کلیات آن را می توان به جامعه امروز تعمیم داد. پاره ای از موضوع های ارزشی در اثر یادشده عبارتند از: درک نعمت های الهی، نرم خوبودن، خیانت به مال کسی نکردن، سخن نیکو گفتن، دیگران را چون خانواده خود دوست داشتن، به فرزندان نیکوکاری آموختن، پرهیز از اسراف، توجه به وقت و قرار، حفظ امانت، نگریستن به بانوی خانه به عنوان کدبانو و نه تمتع، خشم فروبردن، جوانمردی، حفظ امانت، راست گویی، پایبندی به پیمان و ده ها موضوع دیگر که می تواند روابط و تعامل زیستی را میان شهروندان تنظیم کند. تحقیق می کوشد ارتباط مفاهیم قابوس نامه را به عنوان نمونه ای از اخلاق ارسطویی مورد تحلیل قرار داده و چارچوبی از این نوع اخلاق در قرن پنجم به دست دهد.
    کلید واژگان: اخلاق, جامعه, فرد فرهنگ, سنت, قابوس, شهروند}
    Esmaeil Azar
    Aristotelian ethics, in a general sense, is the collection of behavioral and social actions which is accepted by a community. This ethics is formed through traditional experience and conventional concepts in specific geographic areas over the centuries and the society is obliged to follow it. Aristotelian ethics can be named as the ethics of citizenship since it has been generalized and adapted by citizens. Such definition is applied in the themes of Qabus Nameh by Qabus ibn Wushmagir. Qabus Nameh contains forty-four chapters. This work encompasses the advices of Qabus (the father) to his son Gilanshah with ethical values which has been practiced through centuries. Although written in the 5th century, its principles can be applied to today's society. Some of the values mentioned in the work include: appreciating the blessings of God, being mild-mannered, avoiding betrayal, saying fair words, loving others as your family, teaching children charity, avoiding wastefulness, paying attention to time and meetings, honesty, avoiding exploitation of wives and regarding them as a housewives, controlling anger, generosity, truthfulness, adherence to the commitment, and dozens of other issues that can adjust relationships and interactions among citizens. Researches are made to analyze the relations among the concepts of Qabuos Nameh as an example of the Aristotelian ethics to obtain a framework of this type of ethics in the 5th century.
    Keywords: Ethicts, Society, Culture, Tradition, Individual, Citizen, Ghaboos}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال