به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « pragmatism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «pragmatism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Rocco Monti *
    My aim in this paper is to show how Josiah Royce’s philosophy contains many themes that will be at the core of Husserl’s philosophical investigations. This paper is divided in two sections. The first one outlines the start point of these two philosophers, contextualizing their background and showing how they share a common
    purpose
    put the experience at the center of their thought. For this reason, I want to analyze how they treat the concept of attention in relation to that of intentionality to argue that their philosophies are strictly anchored to the givenness of the experience. In the second one I deal with the rising of the precategorial dimension (prior to any objectivation), as a possibility of experience itself, making a parallel between the Husserlian concept of Lebenswelt and that Roycean of World of Appreciation. Through this distinction they both criticize the scientific, naturalistic and objectivistic Weltanschaung, showing how its method is founded in an intuitive and non-thematic relation with the world experience that comes ontologically before the scientific description.
    Keywords: Phenomenology, Pragmatism, Intentionality, Precategorial, Attention}
  • محمدرضا صدقی رضوانی *، سید محمدعلی تقوی

    شاکله و عصاره تفکر پراگمتیستی «ریچارد رورتی» را می توان در مفهوم آیرونی جست وجو کرد. آیرونیست چهره ایده آل رورتی و شخصیت منحصر به فردی در جامعه لیبرال آمریکایی است که همواره در تمایز و تفاوت با جریان اصلی حاکم بر جامعه است. او خویشتن آفرین، خودآگاه بر اتفاقی بودن خویش، ضد بنیان گرا و همواره آماده تغییر بنیان برافکن در اندیشه و نگاهش به عالم و آدم است. اما از منظری متمایز و در سوی دیگر جهان اندیشه، مفهوم پارسیا در گفتار و آثار «میشل فوکو»، متفکر شهیر فرانسوی متبلور می شود. پارسیای فوکو و پارسیاستس، شخصیتی در گستره تاریخ اندیشه از آتن کلاسیک تا به امروز است که مفارقت ها و مشابهت هایی با مفهوم آیرونی و آیرونیست دارد. اگر آیرونیست رندی را به هدف اجتناب از تحقیر دیگران، عمدتا به حوزه خصوصی محدود نگه می دارد، درعوض پارسیاستس، مرز حوزه خصوصی را درمی نورد و حلاج وار، بی باکانه و بدون هراس، سخنش را فاش می گوید و از گفته خود دلشاد است. در این بین سقراط در بستر تاریخ اندیشه سیاسی، مصداق هر دو مفهوم و شخصیت محسوب شده است؛ به گونه ای که برخی او را تبلور مفهوم آیرونی و در قامت یک آیرونیست تصویر کرده اند و کسان دیگر، او را در چارچوبه یک پارسیاستس تفسیر می کنند. بر این مبنا، این پژوهش درصدد پاسخ به این پرسش های بنیادین است: آیرونی و پارسیا، چه تمایزی و چه شباهتی با یکدیگر دارند؟ شخصیت آیرونیست و پارسیاستس در اندیشه سیاسی این دو متفکر، چه مشابهت ها و چه مفارقت هایی دارد؟ به نظر نحوه مخاطره و خطر کردن در بیان حقیقت، وجه تمایز کانونی و مرکزی دو مفهوم آیرونی و پارسیاست؛ به نوعی که آیرونیست در بیان حقیقت از فن تجاهل و مطایبه بهره می گیرد و زیرکانه از خطر می گریزد، اما پارسیاستس با گفتن مستقیم حقیقت به قدرت، به هسته مرکزی سیاست حمله ور می شود و ابایی از پیامدهای آن و مواجهه با مرگ ندارد. در این بین خودآیینی و خویشتن آفرینی را می توان سویه مشترک هر دو شخصیت در نظر گرفت.

    کلید واژگان: پراگماتیسم, حقیقت, خویشتن آفرینی, خودآیینی و قدرت}
    MohammadReza Sedghi Rezvani *, Seyed MohammadAli Taghavi

    Irony is one of the constitutive concepts in Richard Rorty’s pragmatism. The ironist is his ideal type of the person: self-creative and self-conscious, aware of his own contingency, anti-foundationalist, and always ready to revise his account of the self and the world radically. Michel Foucault, on the other hand, is concerned with the concept parrhesia. Parrhesiastes is a type of person comparable to the ironist. Hence, the main question in this paper is: what are the similarities and differences between the Rorty’s ironist and Foucault’s parrhesiastes. We will see that while the ironist is keen to confine irony to the private realm, in order not to humiliate anybody, the parrhesiastes has no reluctance to go beyond the limits of the private, and to speak the truth. He does not avoid the risk of saying the truth to those in power even at the cost of his life, while the former is more cautious. Self-creation and autonomy is shared between the two types of personalities. Socrates is the embodiment of both personalities. He is praised as an ironist as well as a parrhesiastes.

    Keywords: pragmatism, truth, self-creation, autonomy, power}
  • حسین کریمی فرد*

    بایدن پس از به قدرت رسیدن در سال 2021 با مسایل متعددی مثل خروج آمریکا از خاورمیانه و افغانستان، افزایش قابلیت و توانمندی های چین و مهار این رقیب راهبردی، مسیله هسته ای ایران (برجام) و  تهاجم روسیه به اوکراین مواجه شد.در ابتدا سیاست خارجی بایدن حول موضوع حقوق بشر و دموکراسی سامان یافت. اما وقوع جنگ روسیه و اوکراین باعث تغییر اولویت ها شد. بحران اوکراین به عنوان مهم ترین چالش باعث شد تا  بایدن با تلقی عمل روسیه به مثابه تهدیدی استراتژیک علیه جهان غرب و با برجسته کردن عمل گرایی در سیاست خارجی درصدد مدیریت آن برآید.چارچوب نظری این مقاله بین الملل گرایی لیبرال است. هدف این مقاله بررسی سیاست خارجی بایدن بعد از جنگ روسیه و اوکراین طبق چارچوب نظری بین الملل گرایی لیبرال است. سوال این مقاله عبارت است از: جنگ روسیه و اوکراین  باعث چه تغییری در اولویت ها سیاست خارجی بایدن شد؟ فرضیه این پژوهش آن است که بایدن با تلقی تهاجم روسیه به اوکراین به مثابه تهدید استراتژیک علیه نظم جهانی تلاش نمود ضمن اتحاد با کشورهایی اروپایی و سامان دهی مجدد ناتو، رهبری جبهه غرب را جهت تضعیف و تحریم روسیه بر عهده گیرد.از سوی دیگر با برجسته کردن عنصر عمل گرایی در سیاست خارجی جهت کنترل و مدیریت پیامدهای ناشی از برخورد با روسیه، موضوعاتی مثل امنیت و انرژی در مرکز و حقوق بشر و دموکراسی در حاشیه سیاست آمریکا قرار گرفتند.

    کلید واژگان: سیاست خارجی بایدن, حقوق بشر, دموکراسی, پراگماتیسم, انرژی}
    Hossein Karimifard *

    American pragmatists consider the realist and liberal tradition in international relations to be inefficient and believe that most of the successes of American foreign policy have been achieved with a pragmatic approach and a peaceful method and emphasis on diplomacy. At first, Biden's foreign policy was organized around the issue of human rights and democracy, but the outbreak of the war between Russia and Ukraine caused a change in priorities. Therefore, by transitioning from liberalism to pragmatism in foreign policy, he tried to manage this crisis. The purpose of this article is to examine the change of priorities and approaches in Biden's foreign policy after the Russia-Ukraine war. The question of this article is: What did the Russia-Ukraine war cause? Has there been a change in the priorities of Biden's foreign policy? The hypothesis of this research, which tries to be proven with analytical and explanatory methodology and emphasis on objective and tangible political facts, is: that understanding the war between Russia and Ukraine as a strategic threat from the government Biden changed the approach in American foreign policy to manage this crisis. In such a way that pragmatism became the focal point and central core of Biden's foreign policy, and issues such as human rights and democracy are marginal issues.

    Keywords: Biden', s foreign policy, human rights, democracy, Pragmatism, energy}
  • مرتضی علویان*، حسین دوست محمدی
    پدیده های سیاسی ازجمله انقلابها، رخدادهای تاریخی ای هستند که مانند یک ارگانیسم دارای مراحل تولد، نوجوانی و کسب تجربه، جوانی و نیرومندی، پختگی و تکامل هستند. انقلاب اسلامی سال 1979 ایران به عنوان آخرین حلقه از زنجیره انقلابهای قرن 20 در میانه پنجمین دهه عمر خود قرار دارد. این انقلاب دهه های آغازین خود را با فراز و نشیب فراوان طی کرد و اکنون در مرحله ای حساس از تاریخ خود قرار گرفته است. شاید مهمترین چالش پیش روی انقلاب اسلامی در این مقطع تاریخی شتاب شگفت انگیز تغییرات و دگردیسی در جهان و انسان باشد. پژوهشگران در تحقیق پیش رو بنا دارند ضمن بکارگیری رویکرد توصیفی-تحلیلی در چارچوب نظریه اقناع و دیپلماسی فرهنگی به این پرسش اصلی پاسخ دهند که در صورت بندی جدید عرصه جهانی، انقلاب اسلامی برای تضمین بقاء، تداوم حرکت و نیل به اهداف خود در چشم انداز آینده باید چه رویکردی را در پیش گیرد و با کاربست کدام رویکرد می تواند به این اهداف دست یابد؟ یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که انقلاب اسلامی از راه کاربست بازاندیشی در رویکردها و اقناع افکار عمومی با در نظر گرفتن دو سطح داخلی و خارجی برای آینده می تواند شش تصویر متفاوت را فرارو داشته باشد. این تصاویر فرضی تابعی از بکارگیری سه رویکرد ایدیولوژیک، عملگرایانه و مدنی هستند.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, ایدئولوژی, عملگرایی, رویکرد مدنی}
    Morteza Alavian *, Hossein Doostmohammad
    Political phenomena, including revolutions, are historical events that, like an organism, have stages of birth, adolescence and gaining experience, youth and strength, maturity and evolution. Iran's Islamic revolution of 1979, as the last link in the chain of revolutions of the 20th century, is in the middle of its fifth decade. This revolution went through its initial decades with many ups and downs and now it is at a critical stage in its history. Perhaps the most important challenge facing the Islamic revolution at this historical juncture is the amazing acceleration of changes and metamorphosis in the world and man. In the upcoming research, the researchers intend to answer this major question while using the descriptive/analytical approach in the framework of the theory of persuasion and cultural diplomacy, that in the new configuration of the world arena, the Islamic revolution will ensure survival, continuity of movement and achievement of its goals in the future perspective. What approach should be taken and which approach can be used to achieve these goals? The findings of the research indicate that the Islamic revolution can have 6 different images for the future by rethinking approaches and persuading public opinion, considering both internal and external levels. These hypothetical images are a function of using three ideological, pragmatic and civic approaches.
    Keywords: Islamic Revolution, Ideology, Pragmatism, civic approach}
  • Seyyed Ehsan Rafeei Alavi, Mohammad Hosseini *
    The principle of ‘rule of law’ in Muslim countries follows the epistemological foundation of theocracy and is classified under the model of legal rationalists. Implementing the plan of development from the eighteenth century in Muslim country has caused the pragmatism to affect the process of implementation of Sharia in Muslim countries gradually and changed the foundation of the principle of rule of law. In the present study, we have shown that the evolution based on the epistemological effect of pragmatism is founded on the epistemic basis of theocracy in implementing Sharia. The abovementioned effect has appeared first in the civil law and then in the public law and the theory of the state. Accordingly, implementing Sharia has faced a non-foundational attitude and its model has shifted from traditional natural law to modern natural law. The result of this change is giving principality to the human-like rationality in creating the legal rule. Supporting private ownership, human rights and civil rights are among the consequences of the effect of pragmatism in creating the legal rule. The epistemological effect of pragmatism is evaluable in the level of philosophy of law in the Muslims countries. Thus, the pragmatic approach considers the law as a type of perceptions of the practical intellect, and its epistemological foundation is on transition from Kant’s transcendental intellect and making use of instrumental intellect.
    Keywords: empiricism, epistemology, Pragmatism, sharia, political jurisprudence, the Sunnites}
  • امیر قربان پور لفمجانی*، حمید قربان پور لفمجانی، عبدالحسین خسروپناه
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مفهوم عقل در نظریه عقلانی هیجانی آلبرت الیس و مقایسه و نقد آن بر اساس دیدگاه اسلامی انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی تحلیلی است که طبق آن ابتدا با مرور منابع موجود، مبانی نظریه الیس شناسایی و سپس مفهوم عقل در این نظریه شناسایی و مطرح شد و در ادامه از منظر منابع دینی بررسی و نقد شد. یافته ها نشان داد برخلاف الیس که به عقل پراگماتیستی معتقد است و آن را ابزاری برای سنجش سود و زیان ظاهری و محسوس و این جهانی می داند، از منظر دین عقل یک قوه تشحیصی است که در دو سطح نظری و عملی، نمود دارد. به تعبیری دیگر عقل، دو مولفه اساسی دارد یکی مولفه شناختی که کارکرد آن شناخت و تشخیص مصلحت و مفسده و خیر و شر است. مولفه دیگر، انگیزشی است که عبارت است از نوعی گرایش به انجام دادن خوبی و منع و بازداری از زشتی و رفتارهای نامطلوب.
    کلید واژگان: عقل, الیس, اسلام, پراگماتیزم}
    Amir Qorbanpoor Lafmejani *, Hamid Qorbanpoor Lafmejani, Abdolhosain Khosropanah
    The present research was conducted with the aim of identifying the concept of reason in Albert Ellis's rational-emotional theory and comparing and criticizing it based on the Islamic perspective. The present research method is descriptive and analytical according to which, first by reviewing the available sources, the basics of Ellis's theory were identified, and then the concept of reason in this theory was identified and presented, and then it was examined and criticized from the perspective of religious sources. The findings showed that, contrary to Ellis, who believes in pragmatic reason and considers it a tool to measure apparent and tangible profit and loss in this world, from the point of view of religion, reason is a diagnostic power that manifests itself on both theoretical and practical levels. In other words, intellect has two basic components, one is cognitive component, whose function is to recognize and recognize expediency and corruption, good and evil. Another component is motivation, which consists of a kind of tendency to do good and prevent ugliness and undesirable behaviors.
    Keywords: reason, Ellis, Islam, Pragmatism}
  • زهرا پیشگاهی فر، صارم شیراوند

    فدراسیون روسیه دوران پساشوروی، با تهدیدهای امنیتی بسیاری مواجه بوده است. این مقاله با نظرداشت به رویکردهای فدراسیون روسیه در دوران ولادیمیر پوتین، در پی آن است که به این پرسش اساسی پاسخ دهد که «چرا روسیه در دوران پوتین استراتژی عمل گرایی واقع گرایانه و کدهای رفتاری متاثر از این استراتژی را در عرصه سیاست خارجی در دستور کار خود قرار داده است؟». فرضیه مقاله آن است که «تهدیدهای امنیتی و در پی آن شکنندگی امنیت ملی فدراسیون روسیه در فضای پساجنگ سرد، مهم ترین محرک عمل گرایی واقع گرایانه در سیاست خارجی این کشور بوده است. به نظر می رسد تهدیدهای امنیتی در دو سطح داخلی و خارجی باعث تزلزل پذیری امنیت روسیه در سه سطح داخلی، منطقه ای و سیستمی می گردد و همین مسیله موجب شده است که روسیه پوتین با نگاهی موسع به موضوع امنیت، برای تقابل با این تهدیدها به نوعی عمل گرایی واقع گرایانه در سیاست خارجی روی آورد. یافته های پژوهش نشان می دهد که کدهای رفتاری ویژ ه ای در جهت تامین منافع و امنیت روسیه و کاهش آثار احتمالی تهدیدهای گوناگون بر امنیت ملی به عنوان دستورالعمل عملیاتی و زیرساخت سیاست خارجی این کشور طراحی و اجرایی گردیده اند. در این مقاله روش پژوهش به صورت تبیین تکوینی و تحلیلی و تلاش برای ریشه یابی ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل مقاله است. قلمرو زمانی تحقیق عمدتا سال های 2022-2012،و قلمرو موضوعی نیز مقوله امنیت و سیاست خارجی را در برمی گیرد.

    کلید واژگان: تهدیدهای امنیتی, سیاست خارجی, عمل گرایی, امنیتی کردن, مکتب کپنهاگ, امنیت موسع و مضیق}
    Zahra Pishgahifard, Sarem Shiravand

    The Russian Federation in the post-Soviet era has faced with many security threats. This article has studied the approaches of the Russian Federation under Vladimir Putin seeks to answer the fundamental question, " Why has Russia put realistic pragmatism and foreign policy codes on its foreign policy agenda under Putin?" The paper's hypothesis is that "the geopolitical threats and consequently the fragility of the Russian Federation's national security in the post-Cold War space have been the most important driver of pragmatism in its foreign policy". security threats at both domestic and foreign levels seem to undermine Russian security at three levels: domestic, regional and systemic. This has prompted Putin whit comprehensive approach to concept of security, to turn to Realistic pragmatism foreign policy to counter these threats. Research findings show that behavioral codes such as selective engagement, Emphasis on the formation of a multipolar system in the international system and the strengthening of regionalization, the strategy of reviving its power as a global power, economization of foreign policy, Russian-oriented institutionalism in Eurasia, The policy of looking to the East and cooperating with independent governments from the West and counter-terrorism which all have been designed and implemented to safeguard Russia's interests and security and reduce the potential impact of these threats on Russian national security. In this paper, the research method is in the form of formative and analytical explanations and attempts to find the root of the relationship between the dependent and independent variables of the article.

    Keywords: Security Threats, foreign policy, Pragmatism, Security, Copenhagen School, Broad, Narrow Security}
  • جعفر فرهادی نسب، سعید اسلامی*، فاطمه سلیمانی پورلک

    سیاست خارجی استراتژی طراحی شده به وسیله سیاست گزاران یک کشور در مقابل سایر دولت ها و بازیگران بین المللی برای رسیدن به اهداف ملی و تامین منافع ملی است. تامل در رفتار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از وجود هنجارها، اصول و اهداف ایدیولوژیکی وعمل گرایی بسیاری حکایت دارد که طی دهه های اخیر بروز یافته است. سیاست خارجی عمل گرایانه با پذیرش واقعیت های موجود، بدنبال استفاده حداکثری از فرصت ها در راستای منافع ملی کشور است. پژوهش حاضر بدنبال پاسخی برای این سوال است که جایگاه و نقش ایدیولوژی و عملگرایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت حسن روحانی چگونه بوده است؟ و کدام یک از این دو از اصالت و وزن بیشتری برخوردار بوده است؟ دراین راستا روش تحقیق پژوهش حاضر تحلیلی- تاریخی و باتکیه بر منابع و اسناد کتابخانه ای می باشد. نتایج این پژوهش نشان داده است در دولت روحانی، هسته سخت رفتار سیاست خارجی ایران براساس ترجیحات ایدیولوژیک مهمترین عامل در تعیین راهبردها و سیاست های ایران در حوزه روابط خارجی است. دولت روحانی در این مورد متاثر از دال متعالی خود، گرایش به اعتدال داشته و باوجود اینکه گفتمانی اسلامی بوده وعناصر آن برپایه ارزش ها و اصول انقلابی ایران شکل گرفته است، تدبیر خردگرایانه و متوازن خود را که مبتنی بر نتیجه-گرایی است، به منظور شالوده شکنی ساختار نظام بین الملل به کار بسته است.

    کلید واژگان: ایدئولوژی, عمل گرایی, سیاست خارجی, ایران, روحانی}
    Jafar Farhadi Nasab, Saeed Eslami *, Fatemeh Soleimani Poorlak

    Foreign policy is the strategy designed by a state’s policy makers in relation to interactions with other states and international actors to achieve national objectives and safeguard national interests. An in-depth look into the Islamic Republic of Iran’s foreign policy indicates a set of ideological norms, principles, and objectives as well as a pragmatic approach, manifested in the last decades. Accepting the current realities in the world, a pragmatic foreign policy pursues maximum utilization of opportunities with regard to national interests of a given state. This study aimed to determine the role of ideology and pragmatism in Iran’s foreign policy during Hassan Rouhani’s presidency. It also attempted to establish which one of these factors was more essential and carried more weight. Accordingly, this was a historical-analytical study relying on library research. The results demonstrated that the rough core of Iran’s foreign policy based on ideological preference was the most important factor in determining Iran’s foreign strategies and policies under the Rouhani administration. Influenced by its sublime signifier, Rouhani’s government leaned towards moderation; while upholding an Islamic discourse whose elements were based on the principles and values of the Islamic Revolution, the Rouhani administration used its rationalistic and balanced approach, based on consequentialism, to deconstruct the structure of the international system.

    Keywords: Ideology, pragmatism, Foreign Policy, Iran, Rouhani}
  • مهدی زیبائی*
    با آنکه کشور امارات متحده عربی به واسطه جمعیت و وسعت سرزمینی در زمره دولت های ذره ای در روابط بین الملل محسوب می گردد اما سیاست های آن در دو حوزه خارجی و داخلی طی دو دهه گذشته زمینه ارتقاء جایگاه این بازیگر را در زیر نظام منطقه ای خلیج فارس و همچنین محیط بین الملل فراهم آورده است. به طور دقیق تصمیم دولتمردان این کشور برای حرکت در مسیر تبدیل شدن به یک بازیگر منطقه ای به دوره پس از مرگ شیخ زاید آل نهیان اولین رهبر امارات در دوره پس از استقلال (1971) باز می گردد. با آنکه الگوی حکمرانی امارات از زمان حمله نیروهای ایتلافی تحت رهبری امریکا به کویت با هدف بیرون نمودن عراق از این کشور در سال 1991 رقم خورد اما این روند تا زمان مرگ شیخ زاید (2004) بسیار محافظه کارانه و کم سرعت بود. در این میان، همکاری های فناورانه و اقتصادی بین امارات و اسراییل در سال 2006 و بهره برداری از این واقعه در شکل شفاعت اسراییل برای امارات در نزد امریکا با هدف چشم پوشی از گناه حضور و فعالیت افراد دارای ملیت اماراتی در تیم تروریستی 11 سپتامبر، پایه ای برای همکاری های اقتصادی بین ایالات متحده و امارات شد. با این حال، آنچه به طور کامل مسبب تغییر رویه داخلی و بین المللی این کشور گردید، موج ناآرامی های عربی بود که از اواخر سال 2010 از شمال افریقا آغاز و اکثریت غریب به اتفاق کشورهای منطقه خاورمیانه را در بر گرفت.
    کلید واژگان: امارات متحده عربی, ناآرامی های عربی, عملگرایی}
    Mehdi Zibaei *
    Although the United Arab Emirates, because of its population and territory, is one of the small states in international relations, but its policies in both foreign and domestic spheres during the past two decades have contributed to the promotion of this actor in the Persian Gulf sub-region as well as in the international system. Precisely, the decision made by the country’s statesmen to move towards becoming a regional actor goes back to the period after the death of Sheikh Zayed Al Nahyan, the first leader of the UAE in the post-independence period (1971). Although UAE’s pattern of governance took shape after the operations of the US-led coalition forces in Kuwait intended to expel Iraq from the country in 1991, this process was very conservative and slow until the death of Sheikh Zayed (2004). In the meantime, technological and economic cooperation between the UAE and Israel in 2006 and its exploitation in the form of Israel interceding for the UAE before the United States asking it to ignore the participation of Emirati nationals in the terrorist team responsible for 9/11 attacks became a basis for economic cooperation between the United States and the UAE. However, what completely changed the country's domestic and international practices was the wave of Arab unrest that began in North Africa in 2010 and affected the majority of the Arab states.
    Keywords: the United Arab Emirates, Arab Uprisings, Pragmatism}
  • رضا نصیری حامد*، سارویه مذهبی
    انقلاب، رویدادی است توام با تغییرات بنیادین و معمولا خشونت آمیز که روند جاری امور را بر هم زده و درصدد درانداختن طرحی نو و تاسیس نظامی جدید برمی آید. از تبعات انقلاب ها، نفی ساختارهای سیاسی موجود است و انقلابیون پس از فرونشستن شور و حال انقلابی معمولا نهادهای مطلوب خویش را تاسیس می کنند. بااین حال، تقابل ایدیولوژی انقلابی با ساختار اداری و اجرایی برآمده از انقلاب، جزو مسایل چالش برانگیز انقلابیون است. مدعای نوشتار حاضر آن است که فراتر از تعارض ها و اختلافات موردی و خاص، ریشه این قضیه در مسیله «دولت سازی» است. درواقع انقلابیون به سبب حساسیت به ارزش های انقلاب، از پذیرش ماهیت دولت و اقتضایات ناگزیر آن ازجمله تمرکز قدرت اجرایی در اختیار دولت و نیز اصالت داشتن منطق مصلحت عمومی در آن ابا دارند و ازاین رو اغلب نگرشی تقلیل گرایانه به دولت دارند که سبب می شود حتی دولت های انقلابی هم در این وضعیت بغرنج به تدریج بخش مهمی از مشروعیت و مقبولیت خود را از دست بدهند. بدین منظور و برای آنکه اهمیت این قضیه به مثابه امری ساختاری و نه فقط شخص و دولتی خاص نشان داده شود، بر دو دولت «محمود احمدی نژاد» تمرکز می گردد؛ چراکه گفتمان این دولت و حامیان آن حداقل در بدو روی کار آمدن آن، دولتی انقلابی تصویر می شد اما مشکل مذکور در خصوص ناسازگاری انقلابی گری و منطق عملکرد در قالب دولت در این دولت ها نیز خود را به شکل ملموسی نشان داد.
    کلید واژگان: دولت سازی, مصلحت دولت, انقلابیون, اصول گرایان, عمل گرایی}
    Reza Nasiri Hamed *, Sarouye Mazhabi
    Revolution is an event with fundamental and usually violent changes that disrupt the current course of affairs and seek to launch a new plan and establish a new system. One of the consequences of revolutions is the negation of existing political structures and revolutionaries usually establish their desired institutions after the revolutionary fervor has subsided. However, over time, the confrontation between revolutionary ideology and the administrative and executive structure resulting from the revolution has become one of the most challenging issues for revolutionaries. The present article argues that beyond case-specific conflicts, the root of this issue lies in the issue of "state-building." In fact, due to their sensitivity to the values of the revolution, revolutionaries are reluctant to accept the nature of the state in its true sense and with its inevitable requirements including the concentration of executive power in the government and the originality of the logic of public interest. They have a reductionist view of government, which causes even revolutionary governments to gradually lose an important part of their legitimacy and acceptance in this difficult situation. To this end and to show the importance of this issue as a structural matter and not just a specific person and government, we focus on the two governments of "Mahmoud Ahmadinejad" because the discourse of this government and its supporters, at least initially the coming of that revolutionary state was depicted, but the problem of the incompatibility of revolutionary act and the logic of action in the form of government in these states also manifested itself in a tangible way.The issue emphasized in this article, i.e. duality in revolutionary institutions and the established political structure, is an issue whose its history and background even goes back to the threshold of the Islamic Revolution; As with the transfer of executive power from the Shah to "Bakhtiar", dual sovereignty was keyed in the country and Imam Khomeini first formed the Revolutionary Council from exile and immediately after returning to Iran, the interim government headed by Bazargan was specified in the Imam's message that the installation Bazargan, while paying attention to their faith in the "Holy School of Islam" and also based on their fighting records, and at the same time "without considering party relations and depending on a particular group". Such an interpretation implicitly indicated the difference between the revolutionaries and the professional technocrats of politics, such as the national-religious forces, and also introduced some dualism in the post-revolution period. This dual situation is understandable in terms of the confrontation between the revolutionary regime and the political system before the revolution (Bakhtiar's government) and perhaps its existence at the beginning of the revolution is also justified, but the issue here is that such dual confrontation has continued in the post-revolution era for some reasons. Discourse disputes are usually made from floating signs at the level of society, but all of them immediately tend to reach the political power and have the upper hand in the government. Therefore, the gap and opposition between the revolutionary discourses and those who are on the opposite spectrum and are referred to by various titles such as moderate, moderate and sometimes harsh terms such as compromiser and even traitor, in its obvious form. shows at the government level. Of course, tension occurs not only in the institution of the government, but also in everything that leads to the government, for example, skepticism towards party activity or at least caution about it is a clear manifestation of this issue, and revolutionaries, including in Iran Due to the concern of the unity of the different classes and spectrums of the people, they have been worried about the multiplicity caused by the activities of the parties even among the aligned currents. This situation has intensified with the appearance of external threats and everything that is classified as coups, conspiracies, internal unrest and protests, etc. Ahmadinejad's coming to power was the result of the rise of fundamentalist, revolutionary and of course populist discourse. In particular, the important beginning of this movement was the victory of fundamentalists on the 28th of February 2003 in the second term of the Tehran City Council elections, which they achieved a decisive victory by organizing in the form of a coalition of Islamic Iran settlers. They were the result of an organization known as the "Coordinating Council of the Islamic Revolution Forces" which was influenced by two fundamentalist organizations "The Party of Islamic Revolution Martyrs" and "Islamic Society of Engineers" and finally Mahmoud Ahmadinejad as one of the activists of these two currents as the mayor of Tehran Selected. During the uprisings in the Middle East and North Africa around 2011 onwards, Ahmadinejad used the term "human awakening" instead of the term "Islamic awakening" and tried to explain this phenomenon beyond a mere issue related to Muslims and Islam. This issue showed a non-ideological implication for describing such movements. Such themes in the philosophical literature and human sciences are not so unfamiliar interpretations, but the revolutionaries could not accept that such interpretations emanate from the speech of the government attributed to them, especially with all the costs they had paid materially and non-materially for the establishment of this government. In fact, just as once upon a time the rational explanation and interpretation of Islamic teachings by streams such as religious intellectuals were interpreted by neglecting some religious foundations, the belief of the spring ring in the reinterpretation of contemporary developments also meant ignoring a part of the revolutionary speech. The justification of the mentioned statesmen regarding the need to emphasize the commonalities between religions or to go beyond the appearances of the Sharia to reach its innermost meaning, because it required ignoring the authority of the revolutionaries, especially the clergy, as the intellectual and administrative authority of the discourse of the revolution, and at the same time, the specific and special dimensions of the discourse of the revolution could not be accepted by this group of supporters of the revolution.
    Keywords: State Building, Government Expediency, Revolutionaries, fundamentalists, Pragmatism}
  • افشین شامیری، زینب فرهادی*

    در طول چند دهه اخیر، چین برای تکمیل قدرت همه جانبه خود، بر منابع پرشمار قدرت، به ویژه منابع جدید آن متمرکز شده است؛ ازاین رو، نهادهای بین المللی برای این کشور در سطح منطقه ای و بین المللی اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند. پرسشی که در این پژوهش در پی پاسخ گویی به آن هستیم، این است که «چرا چین، مشارکت خود را در نهادهای بین المللی افزایش داده و درصدد خلق نهادهای جدید، به ویژه نهادهای اقتصادی و مالی است؟» در پاسخ به این پرسش، فرضیه پژوهش حاضر، مبتنی بر این گزاره است که «چینی ها برای تغییر و تقویت جایگاه بین المللی خود ازیک سو و تغییر در ترتیبات امنیتی و اقتصادی جهانی ازسوی دیگر، با رویکردی غیرتهاجمی و مسالمت آمیز اقدام به مشارکت در نهادهای بین المللی و در برخی موارد، اقدام به خلق نهادهای منطقه ای و بین المللی (مانند سازمان همکاری شانگهای، بریکس، و بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی) کرده اند». این رویکرد که برآمده از غلبه رویکرد عمل گرایانه در سیاست خارجی چین است، سه مرحله امتناع، مشارکت، و نهادسازی در عرصه بین المللی را دربر می گیرد. روش به کاررفته در این پژوهش، توصیفی تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است.

    کلید واژگان: چین, نهادگرایی, عمل گرایی, مشارکت, نهادسازی بین المللی}
    Afshin Shamiri, Zeynab Farhadi *

    Over the past few decades, China has concentrated on numerous resources, especially new power resources, to complete its all-aspects power. This research investigates the different reason for China’s increasing participation in international institutions as well as creating new economic and financial institutions. Findings show that China has taken a non-aggressive and peaceful approach to participating in international institutions and in some cases creates regional and international institutions (such as Shanghai Cooperation Organization, BRICS, and the Asian Infrastructure Investment Bank) in order to change and strengthen its international position, and to change global security and economic arrangements.  This approach, which stems from the dominance of the pragmatic approach in Chinese foreign policy, includes three stages of refusal, participation, and institutionalization in the international arena. The method of this research is a descriptive-analytical method.

    Keywords: China, institutionalization, Partnership, pragmatism, International Institutionalization}
  • ابراهیم قنبری مرداس، اسماعیل شفیعی سروستانی*، شهره جلال پور

    مقاله حاضر به بررسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دو گفتمان اصلاحات  و اعتدال  می پردازد. سیوال اصلی مقاله این است که رویکرد تنش زدایی در گفتمان های خاتمی و روحانی چگونه بوده است؟ فرضیه ای که به دنبال سیوال مذکور مطرح می شود بدین قرار است: تنش زدایی در دو گفتمان خاتمی و روحانی حاصل نگرش واقع بینانه و رویکرد عمل گرایانه ی آنها به سیاست خارجی بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که اعتقاد هر دو گفتمان بر این بوده است که راه حل مسایل و بحران های ایران را باید در بهبود چهره ی ایران بر اساس واقعیات موجود منطقه ای و بین المللی جستجو کرد. بر همین اساس، هر دو گفتمان تلاش کردند تا در عین حفظ اصول اساسی و هویتی سیاست خارجی ایران، بازنگری در راهبردها را در دستور کار قرار دهند. روش تحقیق در پژوهش حاضر، روش کیفی از نوع توصیفی- تحلیلی است و داده ها از منابع کتابخانه ای و به شکل فیش برداری جمع آوری شده اند.

    کلید واژگان: : ایران, سیاست خارجی, تنش زدایی, برجام, تعامل گرایی, عمل گرایی, رئالیسم}
    Ebrahim Ghanbari Mardas, Ismail Shafiei Sarvestani *, Shohreh Jalalpoor

    The present article examines the foreign policy of the Islamic Republic of Iran in the Khatami and Rouhani discourses. The main question of the article is what was the approach to de-escalation in Khatami and Rouhani discourses? The hypotheses that follow this question are as follows: De-escalation of tensions in both Khatami and Rouhani discourses has been the result of their realistic and pragmatic approach to foreign policy. The results of the research show that both discourses believed that the solution to Iran's problems and crises should be sought in improving Iran's image based on existing regional and international realities. Accordingly, both of them sought to put a review of strategies on the agenda while maintaining the basic principles and identity of Iran's foreign policy. Research method in the present study is the qualitative method (descriptive-analytical method) and the data were collected from library sources in the form of phishing.

    Keywords: Iran, Foreign Policy, De-escalation, JCPOA, Interactionism, Pragmatism, Realism}
  • سید محمد سیداحمدی*، محمدرضا حاتمی، حبیب الله ابوالحسن شیرازی

    جنبش اخوان المسلمین مهم ترین جنبش مدعی اسلام سیاسی در جهان اهل سنت است. این جنبش با مرکزیت مصر، شعبات و شاخه های زیادی درکشورهای اسلامی و عربی دارد. اخوان المسلمین که به لحاظ اندیشه ای منسجم ترین جنبش در میان جنبش های اسلامگرای جهان عرب است؛ همواره با باور به اسلام سیاسی، آرمان ها و اصول اندیشه ای خود را شکل داده است. اصول اندیشه ای اخوان المسلمین را باید در تفکرات موسس آن یعنی حسن البناء جست. این جنبش در گذر زمان و تحت شرایط محیطی تغییراتی در اندیشه های و اصول خود داده است که آن را از اخوان سنتی و یا اخوان اصولگرا متمایز می کند. این تحول را در دو مقطع می توان دنبال کرد. در واقع بعد از شهادت حسن البناء و به طور مشخص از زمان عمرتلمسانی، این تحول اندیشه ای در اخوان آغاز شد. مرحله بعدی این تحول که در ادامه مسیر قبلی بود؛ بعد از به قدرت رسیدن اخوان در مصر بعد از تحولات عربی 2011، نمود عینی یافت. با توجه به اهمیت فهم این رویکردها و دگردیسی اندیشه ای، در این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای، در پی پاسخ به این سوال است که رویکردها و تحولات اندیشه ای جنبش اخوان المسلمین از زمان شهادت حسن البناء تاکنون چگونه و در چه حوزه هایی بوده است؟ یافته های مقاله نشان می دهد؛ اخوان المسلمین از زمان عمرتلمسانی تاکنون در حوزه داخلی نسبت به ماهیت حکومت، نوع مواجهه با دولت، روش مشارکت در جامعه و فعالیت های سیاسی و در حوزه منطقه ای و بین المللی، نسبت به مساله امت اسلام و وحدت جهان اسلام و نوع مواجهه با رژیم صهیونیستی و روابط با آمریکا تغییراتی در رویکردها و اندیشه اولیه خود داشته است. وجه تمایز مقاله با دیگر مکتوبات در این زمینه ابتدا به جهت بررسی موضوع از لحاظ رویکردهای اندیشه و تحولات سیاسی به طور هم زمان وهمچنین بازتعریف و تطبیق شاخص های فکری رهبران اخوان با یکدیگر است که منجر به ریشه یابی صحیح تغییرات اندیشه در جنبش می شود که فقط در بررسی های دیگر معطوف به حضور در صحنه های سیاسی می شود.

    کلید واژگان: اخوان المسلمین, حکومت مسلمانان, حاکمیت اسلامی, تحولات اندیشه ای, اصولگرایی, عملگرایی}
    M. Ahmadei *, Mohammadreza Hatami, Habibola Abolhasan Shiraz

    The Muslim Brotherhood movement is the most important movement claiming political Islam in the Sunni world. This movement, centered in Egypt, has many branches in Islamic and Arab countries. The Muslim Brotherhood, which is the most ideologically cohesive movement among the Islamist movements in the Arab world, has always formed its ideals and ideologies by believing in political Islam. The ideological principles of the Muslim Brotherhood must be found in the thoughts of its founder, Hassan al-Banna. Over time and under environmental conditions, this movement has made changes in its ideas and principles that distinguish it from the traditional Brotherhood or the Conservative Brotherhood. This development can be followed in two stages. In fact, after the martyrdom of Hassan al-Banna, and specifically since Omar Telsmani, this ideological transformation began in the Brotherhood, and the next stage of this transformation, which was a continuation of the previous path, became concrete after the Brotherhood came to power in Egypt after the 2011 Arab transformations. Given the importance of understanding these approaches and ideological metamorphosis, in this article, using descriptive-analytical method and library tools, seeks to answer the question of how the approaches and ideological developments of the Muslim Brotherhood movement since the martyrdom of Hassan al-Banna until now. And in what areas has it been?The findings of the article show that the Muslim Brotherhood since Omar Telsmani about the nature of government, the type of confrontation with the government, the method of participation in society and political activities in internal sphere.

    Keywords: Muslim government, Islamic rule, ideological developments, fundamentalism, Pragmatism}
  • Sara Zare

    The emergence of future powers is one of the most important features of the contemporary international system. The collapse of the Soviet Union and a new wave of globalization of the economy and the movement of Russia and China towards a market economy in the early 1990s forced governments around the world to reconsider their foreign policies. At this time, India was experiencing the worst economy of its time. The demonstration of the inefficiency of state socialism made New Delhi think for a change. In the present study, by using the explanatory-analytical method, we seek to answer the question "How and with what methods and tools does India pursue its strategy towards becoming a world power?" The proposed hypothesis for the question is that “India seeks to achieve the position of a global superpower by special emphasis on domestic strategies and relying on a pragmatic foreign policy." Therefore, due to the increasing importance of emerging powers during the transition of the international system, the analysis and examination of characteristics, perspectives and global effects of their empowerment can deepen our understanding of the evolvinginternational system.

    Keywords: India, superpower, realism, foreign policy, pragmatism}
  • شیرزاد آزاد*

    بطور کلی، رهیافت ایران در قبال شبه جزیره کره رفتار نسبتا غیرمتعارفی در مقایسه با الگوی کلی سیاست سازی خارجی آن بوده است. چه در دوره پهلوی و چه در زمان جمهوری اسلامی، ایران دارای جهت گیری نسبتا کمرنگ ولی اغلب فعالی در قبال هم کره جنوبی و هم کره شمالی بوده است تا بتواند در آن منطقه خاص جغرافیایی تا حد ممکن به تمام اهداف مدنظر خود در حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، مالی، فناورانه، و فرهنگی برسد. پژوهش حاضر ضمن تمرکز بر چارچوب تحلیلی پراگماتیسم، استدلال می کند که در چندین دهه گذشته سیاست ایران نسبت به هر دو کره از نوعی پیوستگی و کارآمدی نسبی برخوردار بوده است، چرا که هدف اصلی تهران آن بوده است تا اهداف متعدد خود در شبه جزیره را بی سروصدا و تا حدودی با پرداخت هزینه ای کم تامین نماید. مهم تر آنکه، سیاست ایران در قبال شبه جزیره کره، بویژه در دوره جمهوری اسلامی، و درس هایی که دیپلماسی کشور از تعاملات نسبتا چندبعدی خود با هر دو کره بدست آورد، می توانست بعنوان الگوی الهام بخشی برای سیاست سازی خارجی نسبت به برخی دیگر از مناطق مهم دنیا که دارای منافع حیاتی زیادی برای ایران هستند مورد استفاده قرار گیرد.

    کلید واژگان: ایران, کره جنوبی, کره شمالی, پراگماتیسم, سیاست خارجی}

    The Iranian policy behavior toward the Korean Peninsula has generally remained as an anomaly to its overall pattern of foreign policymaking with regard to many other parts of the world. Both under the Pahlavi monarchy and the Islamic Republic, Iran has often kept a rather low-profile yet active approach vis-à-vis the Koreans on both sides of the peninsula, aiming to accomplish a great deal of its objectives in all political, military, economic, financial, technological, and cultural areas. Applying a pragmatist framework of analysis, this study argues that within the past several decades the Iranian orientation has been somehow persistent and effective, making it possible for Tehran to quietly pursue its various goals in the peninsula at a relatively low cost. More importantly, Iran’s approach toward the Korean Peninsula under the Islamic Republic and the lessons Tehran gleaned from its multifaceted interactions with South Korea and North Korea over a course of more than four decades could be used as an illuminating template for foreign policymaking toward some other important regions where Iran has enormous interests.

    Keywords: Iran, South Korea, North Korea, pragmatism, Foreign Policy}
  • بهزاد احمدی لفورکی، سهراب سعدالدین*

    مواجهه متناقض اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی با بحران یمن پرسش های متعددی را در رابطه با اصل راهنمای سیاست خارجی این اتحادیه و همچنین، رویکرد اروپا به حل منازعات مطرح کرده است. تاکید لفظی اتحادیه)و دولت های اروپایی(بر ایفای نقشی میانجیگرانه از یک سو و پیگیری منافع عملگرایانه تجاری و اقتصادی در سوی دیگر، شناسایی این اصل را پیچیده تر کرده است. در این راستا، مقاله پیش رو با بهره گیری از ادبیات نظری مطرح شده در سند استراتژی جهانی این اتحادیه و تاکید بر دو مفهوم »مقاوم سازی« و »عملگرایی مبتنی بر اصول« در این سند، به بررسی سیاست اتحادیه)و دولت های عضو(در قبال بحران یمن پرداخته است. بررسی اسناد و سیاست های اعمالی و همچنین، رجوع به آمارهای موجود نشان از کم رنگ بودن نقش هنجارها و ارزش های اروپایی در سیاست اتحادیه اروپا در قبال یمن و غلبه عنصر عملگرایی در این سیاست می دهد. نظر به نقش و اهمیت ایران در حل بحران یمن، اروپا تالش کرده تا از اهرم نفوذ تهران به منظور تاثیرگذاری بر حوثی ها استفاده کند. لذا هرچند رویکرد اروپا درقبال بحران یمن متشتت، ثانویه و در موارد متعددی در تضاد با سیاست های منطقه ای ایران است، اما فرصت های متعددی برای ایران جهت حل بحران یمن در همکاری با اروپا وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.

    کلید واژگان: اتحادیه اروپا, یمن, منازعه, هنجار گرایی, عملگرایی, ایران}
    Behzad Ahmadi Lafouraki, Sohrab Sadoddin *

    The contradictory policy of the European Union and European countries towards the crisis in Yemen has raised many questions regarding the principle guide of the EU's foreign policy as well as the European approach to conflict resolution. The rhetoric of the Union (and European governments) on playing a mediating role on the one hand and the pursuit of pragmatic trade and economic interests on the other hand, has made the recognition of this principle more complex. In this regard, the present article examines the policy of the Union (and the governments) by using the theoretical literature presented in EU global strategy and by emphasizing the two concepts of "resilience" and "principled pragmatism" in this document. Accordingly, an examination of the documents and policies implemented, as well as a reference to the available statistics, shows the weak role of European norms and values in the EU policy towards Yemen and the dominance of the pragmatic element in this policy. Given Iran's role and importance in resolving the Yemeni crisis, Europe has sought to use Iranian leverage to influence the Houthis. Thus, although Europe's approach to the Yemeni crisis is fragmented, secondary, and in many cases at odds with Iran's regional policies, but there are several opportunities for Iran to resolve the Yemeni crisis in cooperation with Europe, which are addressed in this article

    Keywords: European Union, Yemen, Normativism, Pragmatism, conflict, Iran}
  • سید محمود موسوی*

    نتایج تحقیقات فراوانی نشان می دهد که راهبرد آمریکا در سال های اخیر در قبال منطقه غرب آسیا دچار تغییرات گوناگونی شده است. خلق تروریسم نوپدید داعش و حمایت های مالی، اطلاعاتی، نظامی و لجستیک از آن، از نمودهای بارز این راهبرد جدید است. ادبیات تحقیق حاکی از آن است که رابطه بین داعش و منافع آمریکا به تفصیل موردمطالعه قرارگرفته است اما بعد از حذف فیزیکی داعش توسط قدرت های منطقه ای و محور مقاومت، تحقیق نظام یافته ای بر روی راهبرد آمریکا در فضای پساداعش صورت نگرفته است. ازاین رو تحقیق حاضر تلاشی است تا با اتخاذ مبانی نظریه مجموعه امنیت منطقه ای و روش تحقیق سند پژوهی ، مولفه های قدرت مقاومت و خلافت مجازی آمریکا در پسا-فیزیک داعش را به صورت مقایسه ای بررسی کند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که در فضای پساداعش، ساختار سازی مقاومت در مقایسه با ایتلاف سازی آمریکایی تفوق داشته است. همچنین ماهیت پراگماتیک مقاومت توانسته است کنش های لژیون سینتیک نظامی آمریکا را با شکست راهبردی مواجه کند. علاوه بر آن، تلاش آمریکا برای احیای خلافت مجازی داعش از طریق رسانه و پروپاگاندا در مقایسه با واقعیت های هلال شیعی شکست خورده است. نتایج این تحقیق برای محققان رشته های علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای و راهبرد سازان نظری و نظامی کاربرد دارد.

    کلید واژگان: پساداعش, مقاومت, پراگماتیسم, ایران, آمریکا, مجموعه امنیت منطقه ای}
    Mahmood Mosavi *

    Research findings have shown that U.S strategy toward western Asia has undergone fundamental changes in recent years. Creating ISIS emerging phenomenon, and providing it with financial, intelligent, military and logistic support is a manifestation of this new strategy. Literature review shows that ISIS and its relation with U.S interests is investigated thoroughly, however, after physical eradication of ISIS by regional powers and axis of resistance, no systematic research is conducted on the U.S strategy in post-ISIS world. Thus, the current research is an attempt to employ the principles of regional security complex theory and adopt documentary research method to investigate resistance power elements and virtual caliphate of U.S in post-ISIS period comparatively. It was revealed that after ISIS, resistance structural development has overpowered U.S coalition making. Also, the pragmatic nature of the resistance has strategically defeated American military kinetic actions. In addition to that, the U.S attempts aimed at recovering the virtual caliphate of ISIS through media and propaganda is blocked by realities of Shiite crescent. This research has implications for researcher in politics, regional studies, and theoretical and military strategists.

    Keywords: Post-ISIS, Resistance, Pragmatism, Iran, U.S.A, Regional Security Complex}
  • فریبرز ارغوانی پیرسلامی*، مظفر حسنوند

    تروریسم از مهم ترین مفاهیم عرصه نظری و عملی ساست بین الملل محسوب میشود. هدف این پژوهش تحلیل جایگاه تروریسم در سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه است. این مقاله با تفکیک سطوح سیاستهای اعلامی و نتیجه گرایی و با بهره گیری از مفهوم نهادمندی و دموکراسی در وضعیت دوران گذار و ارتباط آن با رویکرد پراگماتیسمی سیاست خارجی آمریکا به دنبال پاسخ به این سوال است که تروریسم چه جایگاهی در سیاست خارجی آمریکا بعد از 11سپتامبر داشته است؟ بر همین اساس فرضیه پژوهش چنین است؛ بعد از  11سپتامبر، سیاست خارجی آمریکا بر اساس سنت پراگماتیستی و رویکردی ابزاری به بهره برداری از تروریسم برای دستیابی به منافع خود پرداخته است. یافته های پژوهش نشان میدهند که نخست، 11سپتامبر کلید مشروعیت بخشی خشونت و مداخله گرایی بهشکل جنگ های پیش دستانه به بهانه مقابله با تروریسم بوده است و آمریکا به جای استراتژی مقابله، آن را فرصتی عاقلانه قلمداد کرده است؛ دوم، بین استراتژیهای امنیت ملی آمریکا، مقابله با تروریسم، حمایت از دموکراسی در خاورمیانه (در شکل گزینشی،) جنگ پیشدستانه ارتباط وجود دارد و دموکراسی مشروعترین ابزار پراگماتیستی در کنار مدیریت تروریسم است و میتواند اسلام را با تروریسم پیوند بزند؛ سوم، سنت پراگماتیستی سیاست خارجی آمریکا با تمسک به ابزار تروریسم، به اهداف متعدد خود دست یافته است که عبارتاند از دفاع از دموکراسی و ارزشهای لیبرالی از سوی آمریکا در کشورهای در حال گذار (انتقال) خاورمیانه، دستیابی به بازار نفت خاورمیانه و فروش تسلیحات.

    کلید واژگان: سیاست خارجی آمریکا, تروریسم, پراگماتیسم, دموکراسی, خاورمیانه}
    Fariborz Arghavani Pirsalami *, Mozafar Hasanvand

    Terrorism is one of the most important concepts in the theory and practice of international politics. This article aims to analyze the place of terrorism in U.S. foreign policy in the Middle East. Distinguishing levels of declared policies and utilitarianism and drawing upon institutionalism and democracy in transitional period and their relationship with pragmatism in U.S foreign policy, this article seeks to answer the following question: what place does terrorism occupy in U.S. foreign policy after 9/11? As a hypothesis, this article argues that after 9/11 based on pragmatist tradition and instrumentalist approach, U.S. foreign policy has used terrorism as an instrument to protect its national interest. The research method used in the article is descriptive-explanatory. The findings include that First, 9/11 has been a legitimizing key for violence and intervention in U.S. foreign policy in the form of preemptive wars on terror. Second, there is a relationship among U.S. national security strategies, counterterrorism, support for democracy in the Middle East (in a selective form), preemptive wars and U.S. leadership. Democracy is a legitimating instrument for management of terrorism and it can link Islam to terrorism. Third, U.S. foreign policy’s pragmatist tradition, by using the instrument of terrorism, has attained multiple goals such as defending democracy and liberal values in the Middle East transitional countries, access to the Middle East oil market and arms sales.

    Keywords: U.S. Foreign Policy, Terrorism, Pragmatism, Democracy, MiddleEast}
  • رشید رکابیان*، حسن علی یاری
    هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و مناسبات دین و سیاست در مکتب عمل گرایی بود. در این راستا و با روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا با نگاهی ریشه ای، مبانی، ویژگی ها و زمینه های پیدایش و شکل گیری مکتب عمل گرایی بررسی شد، سپس تلقی عمل گراها از سیاست و دین تبیین گردید و استلزامات و چگونگی تعامل بین دین و سیاست در مکتب عمل گرایی بررسی شد. نتایج نشان داد، تلقی ای که مکتب عمل گرایی از دین دارد، منبعث از نگاه اومانیستی و عمل گرایانه اندیشمندان آن می باشد که عملا با انکار مبدا غیبی، دین را به کارکردهای عملی آن تقلیل داده و آن را تا حد امری ابزاری، شخصی و تجربی تنزل می دهد و آن را با توجه به کاربردش که ممکن است فوایدی فردی، اخلاقی و اجتماعی برای انسان داشته باشد، تفسیر می نماید و اجازه دخالت به دین در امور سیاسی داده نمی شود. علاوه بر این، سیاست در این مکتب، رسالتی آرمانی ندارد، بلکه تنها به عنوان فلسفه ای عمل گرایانه موردنظر است.
    کلید واژگان: دین, سیاست, اندیشه سیاسی, مکتب عمل گرایی, پراگماتیسم, پراگماتیست سیاسی}
    Rashid Rekabian *, Hasan Aliyari
    The purpose of this study was to investigate the position and relationships of religion and politics in the school of pragmatism. In this regard, first with a descriptive-analytical method, a thorough look at the foundations, basics, characteristics, and contexts of the emergence and formation of the Pragmatic School,then Pragmatists' views of politics and religion were then explained, and the implications and how interaction between religion and politics in the school of pragmatism were examined.The results showed,The pragmatic view of religion, derives from the humanist and pragmatic view of its thinkers.By virtually denying the origin of religion, it reduces religion to its practical functions and downgrades it to an instrumental, personal, and empirical point.It is interpreted in light of its application that may have individual, moral, and social benefits to human beings, and that religion is not allowed to interfere in politics. In addition, politics in this school is not an ideal mission, but only as a pragmatic philosophy.
    Keywords: Religion, Politics, Political Thought, Pragmatism school, Pragmatism, Political Pragmatist}
  • سعید نباتی، محمد مهدی بادامی
    پراگماتیسم و نو پراگماتیسم از مهمترین مکاتب فلسفی هستند که در دهه های اخیر، بسیاری از حوزه های زندگی اجتماعی از جمله حقوق و سیاست را بطور جدی تحت تاثیر خود قرار داده است. باتوجه به این دو مکتب، مفهوم حقوق بشر به روشنی مفهومی اختلافی و بحث انگیز و نیازمند توجیه است. در قرن 19 عقل به «عقل علمی» تبدیل شد و چنانکه پیداست علم نیز دشمن مفهوم حقوق طبیعی بود. افزون بر این، واکنشی علیه فردگرایی نظریه حقوق طبیعی نیز به وجود آمد و این اندیشه ارسطویی که مفهوم اساسی فلسفه سیاسی جامعه است، دوباره احیاء شد. در حقیقت ریچارد رورتی استدلال کرده است که هیچ مبنای نظری برای حقوق بشر وجود ندارد، زیرا هیچ مبنای نظری برای هیچ باوری وجود ندارد. البته این چیزی نیست که مایه تاسف باشد، چراکه هم این حقیقتی فلسفی و ضروری است و هم مسئله حقوق بشر برای موفقیت اش نیازی به نظریه ندارد بلکه نیازمند همدلی است. در این پژوهش به معرفی مبانی پراگماتیسم و نو پراگماتیسم پرداخته و سپس به بررسی جایگاه انسان در این مکتب با تکیه بر آراء یکی از فلاسفه این مکتب "ریچارد رورتی" پرداخته و در نهایت نظر او راجع به حقوق بشر به وضوح شرح داده خواهد شد.
    کلید واژگان: پراگماتیسم, نوپراگماتیسم, رورتی, حقوق بشر}
    Saeed Nabati, Mohammad M. Badami
    Pragmatism and new pragmatism are among the most important philosophical schools that have seriously influenced many areas of social life - including law and politics - in recent decades. According to these two schools, the concept of human rights is clearly a controversial concept that needs to be justified. In the nineteenth century, reason became the "scientific intellect", and it is evident that science was also the enemy of the concept of natural rights. In addition, a reaction to the individualism of the natural rights theory also came up, and this Aristotelian idea, which is the basic concept of the political philosophy of the society, was restored. In fact, Richard Rorty has argued that there is no theoretical basis for human rights, because there is no theoretical basis for any belief. However, this is not regrettable, both because this is a philosophical and necessary fact, and because the human rights subject does not require a theory to be successful, but it requires empathy. In this research, we introduce the foundations of pragmatism and new pragmatism and then examine the human status in this school, relying on the views of one of the philosophers of this school, Richard Rorty, and finally, his views of Human rights will be clearly presented.
    Keywords: Pragmatism, New Pragmatism, Rorty, Human Rights}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال