به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « pluralism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «pluralism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علیرضا صلواتی*، حجت الله درویش پور
    ازجمله مقولات جالب توجه و مهم در مباحث حقوقی و سیاسی، مطالعه سیستم های انتخاباتی در نظام های حقوقی مختلف است. طبعا مطالعه تطبیقی سیستم های انتخاباتی می تواند نشانگر نقاط ضعف و قوت این سیستم ها باشد و الگوبرداری از نظام های موفق انتخاباتی می تواند به رفع نقص های موجود در سیستم انتخاباتی دیگر کمک کند. سیستم انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه، در عین وجود برخی شیاهت ها، تفاوت های بنیادی نیز با یکدیگر دارند. پژوهش حاضر در صدد بررسی مقایسه ای این دو سیستم انتخاباتی است. فرضیه این پژوهش، آن است که هر دو سیستم انتخاباتی در ارتباط با کیفیت انتخابات، نهادهای مجری انتخابات و نهادهای نظارتی، دارای تشابه هستند و در عین حال در مورد شیوه رای دهی، استقلال و تکثر نهادهای نظارتی، مجریان انتخاباتی، تبلیغات انتخاباتی و نظارت مردمی بر روند انتخابات، تفاوت های بارزی با یکدیگر دارند. نتیجه کلی حاصل از نوشتار حاضر، آن است که مهمترین تفاوت انتخابات مجلس در دو کشور فرانسه و ایران، در حوزه نهادهای اجرایی و نظارتی است به این صورت که در حالیکه اجرای انتخابات در ایران، منحصرا در دست دولت است لیکن در فرانسه، دیگر نهادهای مستقل مانند شهرداری ها و همچنین شهروندان مستقل نیز نقش مهمی در اجرای انتخابات دارند. از سوی دیگر، در حوزه نظارتی نیز نظارت بر انتخابات مجلس ایران، از حیث ماهیت، از نوع استصوابی و از حیث قلمرو، بسیار گسترده -یعنی از مرحله تایید صلاحیت نامزدها تا تایید و ابطال انتخابات- و از حیث نهاد صالح برای اجرا، در انحصار شورای نگهبان است
    کلید واژگان: سیستم های انتخاباتی, مجمع ملی فرانسه, مجلس شورای اسلامی, انتخابات, تکثرگرایی}
    Alireza Salavati *, Hojatallah Darvishpour
    Comparative study of the electoral system of the National Assembly of France and the Islamic Council of Iran" Abstract Among the interesting and important categories in legal and political issues is the study of electoral systems in different legal systems. Naturally, the comparative study of electoral systems can show the weaknesses and strengths of these systems, and modeling successful electoral systems can help to fix the flaws in other electoral systems. The electoral system of the Islamic Republic of Iran and the French Republic, while similar, also have fundamental differences. The current study aims at comparing these two electoral systems. The hypothesis of this research is that both electoral systems are similar in relation to the quality of the elections, executive electoral institutions and supervisory institutions from one side, and regarding the voting method, independence and plurality of supervisory institutions, election administrators, election campaigns and people's monitoring of the election process have clear differences from each other. The general result of this article is that the most important difference between the parliamentary elections in France and Iran is in the field of executive and supervisory institutions, so that while holding elections in Iran is exclusively under government’s control, in France, other independent institutions such as municipalities and independent citizens also play an important role in holding the elections. On the other hand, supervision of Iran's parliamentary elections is essentially , discretionary type and it’s domain is very broad - which means from the stage of monitoring the authenticity.
    Keywords: electoral systems, French National Assembly, Islamic Council, elections, pluralism}
  • امید قادرزاده*

    این پژوهش از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و با روش مردم نگاری به بررسی نظام معنایی و تجربه و درک عالمان دینی  از ابژه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یعنی فرهنگ سیاسی عالمان دینی و دلالت های آن برای توسعه در کردستان معطوف است. بر اساس روش نمونه گیری کیفی هدفمند و با حداکثر تنوع چهل نفر از عالمان دینی شهر سنندج در این مطالعه شرکت کردند. با توجه بنیان های پارادایمیک روش شناسی کیفی، تفسیر مشارکت کنندگان، ماهیت تفریدی داشته و یافته های حاصله قابلیت تعمیم پذیری ندارد. بر مبنای داده های حاصل از مصاحبه، بیش از نیمی از مشارکت کنندگان نسبت به پذیرش تکثر گشوده نبودند و از عدالت تناسبی حمایت می کردند و مشارکت آنان در زندگی سیاسی و اجتماعی کم دامنه و گستره اعتماد اجتماعی آنان محدود بود. بر این اساس، مختصات فرهنگ سیاسی مشارکت کنندگان بیش تر با «فرهنگ سیاسی محدود» قرابت دارد. ارزیابی تفسیری فرهنگ سیاسی بیانگر این است که فرهنگ سیاسی محدود، همگرایی زیادی با توسعه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ندارد. برای مشارکتی شدن فرهنگ سیاسی، بسط ساخت فرصت های سیاسی و بازتصدیق نهادی عالمان دینی اهل سنت ضروری به نظر می رسد.

    کلید واژگان: تکثرگرایی, فرهنگ سیاسی محدود, مشارکت مدنی و سیاسی, تصدیق نهادی, روحانیت اهل سنت}
    Omid Ghaderzadeh *
    Introduction

    An examination of the orientations and social, cultural, and political activities of the clergy in Kurdistan underscores their active role in the social system. The concept of political culture can help understand the social and political inclinations. According to Tessler (2011), the analysis of political culture entails the examination of the type of participation and practical involvement of people in political and social life, along with their orientations towards diversity and pluralism. Despite the increasing significance of political culture for development as well as social and political participation in Iranian society, there has been a notable absence of research on the political culture of clerics and its implications for social order and change. Considering the pivotal role of religious communities in the collective consciousness of Kurdistan and the interconnection of religion with ethnicity, identity, and politics, it becomes imperative to examine the role and agency of clerics in instigating social, political, and cultural changes. Focusing on the Sunni clergy in Sanandaj, the present study aimed to understand the clergy’s meaning-making system and interpretation of sociopolitical spheres in order to examine the dimensions and types of their political culture and its implications for cultural, social, and political development of Kurdistan Province.

    Literature Review:

    A review of empirical studies reveals a gap in the literature on the connection between religion and the status of Sunni Kurdish clerics, as well as their practical involvement in political and social aspects of their community. It seems that there is no comprehensive study addressing the civic and political activism as well as the political culture of the Sunni clergy in Kurdistan. The present research endeavored to fill this void by adopting an innovative and exploratory approach. Mark Tessler’s typology of political culture orientations stands out due to its integrated nature and its focus on the theoretical literature of political culture, particularly in the context of Islamic countries, thus proving to be more relevant to the current study. Tessler’s definition of political culture encompasses both normative and behavioral aspects. The normative or pluralism/diversity dimension involves two variables: support for gender equality and political tolerance. The behavioral or the involvement dimension encompasses interpersonal trust, civic participation, political interest, and political knowledge (Tessler, 2011, p. 172). Moreover, Tessler classifies political culture in Islamic societies into four types: democratic, indifferent, activist, and parochial.

    Materials and Methods

    The present study used the ethnographic method and the interviews with 40 Sunni clerics in Sanandaj. A combination of theoretical and purposive sampling, along with maximum variation sampling, was used to select a sample of individuals aged from 30 to 65 years. Concerning the data analysis, ethnography adheres to analytical induction and grounded theory as an overarching, useful strategy (Strauss & Corbin, 1990).

    Results and Discussion

    The interview results made clear that over half of the interviewed clerics did not appreciate alternative thoughts and the benefits of diverse lifestyles. They would not accept pluralism and diversity in political–cultural opinions, nor would they support gender equality. Concerning the involvement dimension, the interviewees exhibited restricted participation in both political and social spheres, and their level of interpersonal trust was notably limited. According to the research results, the political culture orientation of the interviewees can be characterized as limited and parochial.

    Conclusion

    The interpretive analysis of the political culture of the sampled clerics indicates that the limited political culture is not substantially aligned with development in cultural, social, and political arenas. The limited political culture fails to foster a generalized social capital, multiculturalism, and the openness of civil society. In certain instances, it can impede cultural and social change by hindering the potential for making demands, advocating corrective actions, and pursing political reform. Considering the influence of lived experience and political opportunities on political culture, it seems necessary to institutionally recognize Sunni clerics, expand political opportunities, and foster increased openness within institutional and structural channels. These measures can lead to a more inclusive political culture, thus facilitating a shift towards a democratic political culture.

    Keywords: Civil, Political Participation, Institutional Recognition, limited political culture, Pluralism, Sunni Clergy}
  • اسماعیل کشکولیان*، محمود اشرافی مهابادی، امین امیریان فارسانی
    اقتصاد جرم و جنایت یکی از موضوعات بین رشته ای است که پس از دهه 1970 میلادی با تلاش گری بکر وارد علم اقتصاد شده و این علم در تلاش است تا جنبه های اقتصادی جرم و جنایت را تحلیل کند. وقوع جرم به عنوان یک پدیده نامطلوب اجتماعی، علل اقتصادی و اجتماعی متعددی داشته و با توجه به اهمیت موضوع جرم، در کشورهای مختلف، در سال های اخیر مطالعات گسترده ای برای شناسایی و تبیین علل وقوع آن انجام شده است. شناسایی و تبیین علل وقوع جرم، ما را به هدف پیشگیری نایل می سازد؛ چراکه هزینه های جرم به ویژه هزینه های مجازات ازجمله حبس، بار سنگینی را بر دستگاه اجرایی، تحمیل می کند. با شناسایی و پیشگیری از این عوامل، می توان این هزینه ها را تقلیل نمود و آن ها را در اولویت های دیگر، هزینه کرد. در این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی ابعاد اقتصاد جرم در تحلیل کثرت گرایی مجازات و فردی کردن آن پرداخته شده است.
    کلید واژگان: اقتصاد, جرم, مجازات, اصل فردی کردن, کثرت گرایی}
    Esmaeil Kashkoulian *, Mahmoud Ashrafi Mahabadi, Amin Amirian Farsani
    The economics of crime is one of the interdisciplinary topics that entered economics after the 1970s with the efforts of Gray-Becker, and this science is trying to analyze the economic aspects of crime. The occurrence of crime as an undesirable social phenomenon has several economic and social causes, and due to the importance of the issue of crime, in different countries, in recent years, extensive studies have been conducted to identify and explain the causes of its occurrence. Identifying and explaining the causes of crime makes we reach the goal of prevention; because the costs of crime, especially the costs of punishment, including imprisonment, impose a heavy burden on the executive body. By identifying and preventing these factors, these costs can be reduced and spent on other priorities. In this article, the dimensions of the economy of crime in the analysis of the pluralism of punishment and its individualization have been investigated with a descriptive and analytical method.
    Keywords: Economy, crime, Punishment, Principle of Individualization, pluralism}
  • مرتضی نورمحمدی*، حدیثه احمدی

    ساختار سیاسی در افغانستان بر محوریت سیاست قومی شکل گرفته است و حاکمیت این کشور از بدو تاسیس تاکنون بر پایه تک قومی (پشتون) استوار بوده و از مشارکت گروه های عمده قومی در ساختار سیاسی کشور  به شدت اجتناب کرده است. هدف اصلی در این پژوهش تحلیل و ارزیابی سیاست تک قومی در ساختار سیاسی بوده درحالی که این کشور دارای تنوع قومی است. پرسش اصلی در این مقاله، عبارت است از: نقش سیاست قومی در ساختار سیاسی افغانستان، در دوره معاصر چگونه بوده است؟ در پاسخ، به این پرسش، این فرضیه مطرح می گردد که ساختار سیاسی بر مبنای سیاست قومی در افغانستان، بر محوریت قوم حاکم بوده است و دولت های مختلف از ویژگی ها و رویکردهای همسان و ناهمسان برخوردار بوده و علاوه بر آن، کوتاهی های دولت های حاکم، گاهی با مقاومت جامعه سنتی و قبیله ای افغانستان مواجه شدند. سیاست قومی دارای الگوها و مدل های سه گانه است که حاکمان افغانی در برخی دوره های حاکمیت خود از مدل همانندسازی قومی و در برخی از دوره های دیگر از مدل تکثرگرایی قومی، بهره گرفته است و درنهایت برخی از حاکمان از الگو و مدل وحدت در کثرت استفاده کردند. روش تحقیق در پژوهش حاضر، روش توسعه ای و کاربردی است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که افغانستان، یکی از کشورهای است که دارای تنوع قومی است. دولت های مختلف، مبتنی بر نوع نگاه به مولفه تنوع قومی و با توجه به ویژگی های این ساختار موزاییکی اقوام، اقدام به سیاست قومی کرده است. بااین وجود، حاکمان افغانستان تاکنون نتوانستند از رهیافت و مدل سیاست قومی بر طوری مناسب بهره مند شوند. ازاین رو، این کشور تا هنوز نیز، دستخوش تضادها و حتی تقابل قومی است و همچنان از ناامنی و بی ثباتی آن رنج می برند.

    کلید واژگان: سیاست قومی, ساختار سیاسی, تنوع قومی, همانندسازی, تکثرگرایی و وحدت در کثرت گرایی}
    Morteza Noormohammadi, *, Hadisa Ahmadi

    Afghanistan is one of the countries that has a heterogeneous and multi-ethnic structure, and the problem of ethnicity and ethnicity is one of the great harms of unity and the source of differences on the social structure of the Afghan society, and it has been one of the serious obstacles to national cohesion, convergence and political development. has been in this country. Of course, in Afghanistan since its establishment as an independent country (1747 AD), attention has been paid to this phenomenon, and in order to curb it in different periods and governments, considering the diversity and characteristics of Afghan ethnicities, on the one hand, and on the other hand, looking at the conditions governing the region and interests The national and political systems of this country have engaged in ethnic politics. The political structure in Afghanistan is based on ethnic politics. The structure of this country has always depended on ethnic politics. The main goal of this research is to analyze and evaluate the mono-ethnic policy in the political structure, while this country has ethnic diversity.Research background Various researches and articles have been written about ethnic politics, political structure and cultural and social diversity in Afghanistan, which can generally be examined in the following categories.The phenomenon of ethnocentrism is a negative phenomenon which was examined on the axis of Afghanism (Pashtunism) and the ethnic policies of Afghanistan's rulers were formed "unsuccessfully and based on nervousness", which can be seen in the article "Political Development of Afghanistan and the Inhibiting Role of Ethnicism" In its formation", written by Mohammad Ali Mir Ali and Mohammad Mohsani, he pointed out.Due to the severity of religious, linguistic and especially ethnic differences between "all the ethnic groups of Afghanistan", he considers that the talk of the ethnic politics of Afghanistan's rulers was mostly the result of "foreign element's intervention". In this regard, the thesis of Hafizullah Hafiz is entitled "Comparative study of the role of Iran and Saudi Arabia in the management of the conflict in Afghanistan (2001-2017).Regarding the political structure of Afghanistan position, we can refer to the article "The position of ethnic groups in the formation of the political structure of Afghanistan's governance after 2001 AD", written by Kyomarth Yazdan-Panah and Seyed Jalal Ahmadi, which mostly deals with the position of ethnic groups in the republic period. While ethnic politics in the form of unity in plurality existed in a weak and intense form during this period.Regarding the solution to Afghanistan's crises, the research entitled "The path to ethnic problems in Afghanistan" by Barfield is of the opinion that the existing solution is to transition from the crisis and decentralize the power structure and give more powers to local governments. While one of the main factors in crises is the monopoly of the political structure by governments.This research is looking for accurate and useful reports about the role of ethnic politics in the political structure, and on the other hand, it aims to focus more on ethnic politics in the field of ethnic politics in the contemporary period.The basic question raised in this article. It is: How is the role of ethnic politics in the political structure of Afghanistan analyzed?Sub questionsIn what period of Afghanistan's rulers was the ethnic identification model implemented?The model of ethnic pluralism was carried out during which period of Afghanistan's rulers?The model of unity in ethnic plurality, during which period of Afghanistan's rulers, has continued to happen?The declarative and practical policies of dealing with ethnicity in Afghanistan in the contemporary period and different governments have similar and different characteristics and approaches, and in addition, the shortcomings of the ruling governments, sometimes with the resistance of the traditional society and tribe. They faced Afghanistan.From the period of Abdali, Abdul Rahman, Habibullah, Nader, Hashim, Dawood and the Taliban in order to lead and control it, they used the approach of ethnic identification models and models based on Afghanism (Pashto) and even though they institutionalized Afghan nationalism.From the era of Amanullah, Shah Mahmoud, Zahir Shah, Nur Mohammad Taraki, Hafizullah Amin, Birak Karmel and Najibullah, in this regard, according to the models and models of pluralism that led to the equality of ethnic groups. they moved. Although they had significant achievements, traditional values prevented it and finally left the playing field for the other party.Finally, the Daud Khan Republic and the government of Hamed Karzai and Mohammad Ashraf Ghani emphasized on the model and models of unity at the same time as plurality. But none of these rulers were successful in this move.This research is among developmental and applied research. According to the type and topic of the research, the collection of research data is based on documentary and library methods.The findings of this research show that the political structure in Afghanistan has always been based on ethnic policies and the ruling Afghan (Pashto) people. In other human societies, people have power from governments. But in the society of Afghanistan, which is a very traditional society, which has power based on religion, religion, ethnicity, and even tribe. In this country, all interactions, relations, political and social affairs are formed based on religion, ethnicity, and the continuity of governments is in the shadow of ethnicity and religion. On the other hand, the rulers of statesmen; They have also tried in many ways to reduce the influence of ethnicity and religion and to change the bilateral relations between ethnic groups, tribes and governments and bring them to the benefit of the central government.

    Keywords: Ethnic politics, Political Structure, Ethnic diversity, Assimilation, Pluralism, unity in pluralism}
  • رضا التیامی نیا*، داریوش قنبری

    منطقه قفقاز شمالی همواره ناآرام و دستخوش تنش ها و بحران هایی است که از زمان استالین تا به امروز تداوم یافته و در آینده نزدیک نمی توان چشم انداز روشنی را برای این منطقه در نظر گرفت. کنکاش در مورد کنشگری های سیاسی و امنیتی روسیه در این منطقه می تواند در شناخت ریشه ها و ابعاد این بحران ها موثر باشد. این منطقه از نظر راهبردی، تجاری و امنیتی در پایداری روسیه بسیار نقش دارد. از بعد منطقه ای، روسیه مهم ترین بازیگر در زمینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در قفقاز است. به علاوه حرکت های روسیه و ترکیه در این منطقه، سرنوشت کلی منطقه را متاثر می کند. در این نوشتار می خواهیم سیاست های قومی و قلمروسازی های روسیه و تاثیر آن در گسترش منازعات قومی و افراط گرایی در قفقاز شمالی را بررسی کنیم. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا و چارچوب نظری، الگوهای سیاست قومی مارتین مارجر است. یافته های نوشتار نشان می دهد سیاست های قومی و روسی سازی منطقه قفقاز توسط روس ها در راستای هویت زدایی تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی مردم این منطقه، وابسته کردن این اقوام به حکومت روسیه، مهار نفوذ ناتو و آمریکا در این منطقه و امنیت انرژی است. همچنین رویدادهای جهان اسلام از جمله برآمدن طالبان، القاعده و داعش و تاثیرهای امنیتی آن بر روسیه و متحدان منطقه ای آن سبب شد این کشور ترکیبی از اقدام هایی مانند اقدام های کنترلی، تقابل و تعامل را در مورد این منطقه به کار گیرد.

    کلید واژگان: تکثرگرایی, روسیه, سیاست های قومی, قفقاز شمالی, افراط گرایی, داعش, القاعده, طالبان}
    Reza Eltyaminia *, Darioush Ghanbari
    Introduction

    The North Caucasus region has always been restless and subject to tensions and crises that have continued since the time of Stalin and there is no clear vision for this region in the near future. Exploring the political and security activities of Russia in this region can be helpful and effective in understanding the root causes and dimensions of these crises. The north Caucasus is a special region in the Russian federation where many ethnic groups such as Kabardians, Balkars, Circassians, Chechens, Ingush and other peoples live. Russia plays a big role in this region. The problem of the current research is to investigate the ethnic and territorial policies of Russia and its effect on the spread of ethnic conflicts and extremism in the North Caucasus.  The findings of the present research show that the ethnic policies and Russification of the Caucasus region by the Russians are in line with the historical, geographical and cultural de-identification of the people of this region, making these ethnic groups dependent on the Russian government, curbing the influence of NATO and the United States in this region and energy security. Also, the events of the Islamic world, including the rise of the Taliban, Al-Qaeda and the ISIS and its security implications for Russia and its regional allies have prompted it to adopt a combination of containment, confrontation and engagement measures in the region. The question that arises here is the effect of Russia's ethnic policies on extremism and political stability in the North Caucasus.

    Research hypothesis

     The political space creation strategy was in line with the historical, geographical and cultural identity of the people of this region, making these tribes dependent on the Russian government and creating permanent divisions and duality between the tribes, so, it led to extremism in north Caucasus.
    The research method is qualitative and content analysis type. In this research, with an analytical approach, an attempt is made to explain why the competition, tension and continuous conflicts that have cast a shadow on this region in the North Caucasus region for several decades.
     The method of collecting information is using library resources, including domestic and foreign books and articles.
    Theoretical framework is based on Martin Marjer’s ethnic politics. The ethnic stratification system of a society is formed by the nature of the internal relationship between groups, the scarce resources for which they compete for and most importantly, the ability of one group to impose its dominance on others. According to Martin Marjer, three important patterns of behavior reinforce ethnic ideology, escalating ethnic strife, extremism and inter-ethnic division. These three patterns are: the first pattern: adaptation. The second pattern: Egalitarian pluralism. Third pattern: contradictory, conflicting and unequal pluralism

    The first pattern

     adaptation or assimilation: groups may be culturally similar or assimilated and interact freely with each other. This process means assimilation, or they may remain culturally distinct and socially distinct. This process is called pluralism. Adaptation means a process of distinct reduction. This process occurs when members of two smaller societies or cultural groups assimilate.

    The Second Pattern

     Egalitarian pluralism: Equal pluralism implies the creation of equality between different groups with independent cultural and structural independence that is roughly balanced in political and economic power. The third pattern: antagonistic, conflicting and unequal pluralism. Unequal pluralism is mainly pursued in colonial societies and racist regimes; but some of its features can be seen precisely in societies that pursue egalitarian assimilation and pluralism. In such a society, the ruling state is in the hands of the dominant ethnic group and the majority of people are not citizens but subjects. In this ethnic policy, the goal is to maintain or expand inequality between groups, and to allocate all political power and a major share of material wealth to the dominant group. The presence of many ethnic groups in the Caucasus region has created problems and has exposed the region to conflict and tension because there is a serious division between these ethnic groups based on the policy of land division. Since its entry into the Caucasus, Russia has emerged as a hegemonic power and has taken effective measures towards its Russian system and model.

    Results and Discussion

    The findings of the present research show that the ethnic policies and Russification of the Caucasus region by the Russians are in line with the historical, geographical and cultural de-identification of the people of this region, making these ethnic groups dependent on the Russian government, curbing the influence of NATO and the United States in this region and energy security.

    Conclusion

    In this study, an attempt was made to study and analyze ethnic policies in Russia and its impact on the spread and development of extremism in the North Caucasus. Today's political map of the Caucasus and central Asia includes countries that are unstable due to real and potential disputes over land and water, ethnic and non-ethnic conflicts as well as Russian and non-Russian differences. The roots of these differences and unrest in the North Caucasus and Central Asia must be sought in the expansionist policies of Tsarist Russia and its successor, the Soviet Union, especially under Stalin, whose ideology was used with the same methods even more violently. The nationalist movement, revenge for the devastation and devastation caused by the aggressive and warlike policies of the Russians, has brought violence and extremism to the region.

    Keywords: Pluralism, Russia, Ethnic Policies, North Caucasus, Extremism, ISIS, al-Qaeda, Taliban}
  • پروانه عزیزی*، مسعود اخوان کاظمی، محمد باقر خرمشاد، محمد ابوالفتحی

    جنبش های زیست محیطی متاخر به منظور مقابله با تهدیدات ناشی از تخریب محیط زیست و اقدام مستقیم برای حفاظت از محیط زیست، از دهه 1980وارد عرصه سیاست شدند و از همان ابتدا تلاش کردند با استفاده از شیوه های مسالمت آمیز و غیرمسالمت آمیز در قالب گروه های ذی نفوذ و احزاب سبزبر سیاست های محیط زیستی دولت ها تاثیرگذار باشند و دولت ها نیز متقابلا تلاش نمودند که از ظرفیت جنبش های زیست محیطی برای هدایت و جهت دهی به افکار عمومی به منظور حفظ منافع خود استفاده کنند.این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال است که، چگونه می توان جنبش های زیست محیطیمتاخر را در قالب جامعه شناسی سیاسی تحلیل نمود؟ بنابراین، با روش کیفی و تفسیری شیوه مطالعات موردی جنبش های زیست-محیطی متاخر را بر اساس تیوری پلورالیسم سیاسی رابرت دال از بعد جامعه شناسی سیاسی مورد بررسی قرار می-دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که جنبش های زیست محیطی متاخر با استفاده از روش های دموکراتیک، در قالب گروه های ذی نفوذ و احزاب سبز ، می توانند حاکمیت های سیاسی را با چالش هایی جدی مواجه سازند و سیاست های دولت ها را در جهت بهبود وضعیت محیط زیست تحت تاثیر و جهت دهی خود قرار دهند. در مقابل، دولت ها نیز با به رسمیت شناختن و تقویت جنبش های زیست محیطی تلاش می کنند از ظرفیت آنها برای اهداف سیاسی و اجتماعی خود استفاده کنند. در نتیجه یک رابطه دو سویه میان دولت و جنبش های زیست محیطی متاخر به وجود آمده است که هر کدام از دو طرف رابطه با استفاده از شیوه ها و ابزارهای مورد استفاده خود وارد روابط قدرت با یکدیگر می شوند.

    کلید واژگان: جامعه شناسی سیاسی, جنبش های زیست محیطی متاخر, دولت, پلورالیسم}
    Parvaneh Azizi *, Masoud AKHAVAN KAZEMI, Mohammadbagher Khoramshad, Mohammad Abolfathi

    Socio-political analysis of recent environmental movementsAbstractRecent environmental movements have been involved in politics since the 1980s in order to counter the threats posed by environmental degradation and to take direct action to protect the environment andfrom the very beginning, they tried to influence the environmental policies of the governments by using peaceful and non-peaceful methods in the form of interest groups and green parties, and the governments reciprocally tried to use the capacity of environmental movements to guide and direct public opinion in order to protect their interests.This study seeks to answer the question, how can recent environmental movements be analyzed in the context of political sociology? Therefore, the present study examines the case study of late environmental movements based on Robert Dahl's theory of political pluralism from the perspective of political sociology with a qualitative and interpretive method. Research findings show that recent environmental movements using democratic methods, in the form of interest groups and green parties, can pose serious challenges to political governance and influence and direct the policies of governments to improve the environment.In contrast, governments seek to use their capacity for political and social purposes by recognizing and strengthening environmental movements. As a result, a two-way relationship has developed between governments and recent environmental movements in which both parties enter into power relations with each other using their own methods and tools.Keywords: Political Sociology, Recent Environmental Movements, Government, Pluralism.

    Keywords: Political Sociology, Recent Environmental Movements, Government, pluralism}
  • فرزاد محمدی*، حسن شمسینی غیاثوند

    برای به چالش کشیدن وعده ها در گفتمان ها از یک مجموعه انتقادی به نام پست مدرنیسم یاد می شود. این نحله با رویکردی معرفت شناسانه از مدرنیته فاصله گرفت و یک جهان بینی جدیدی را برای بشر ارایه کرده است. لذا پرداختن به این مکتب نه از بابت معرفی طرح نو بلکه مخالفت با هرگونه تمرکزگرایی، سلسله مراتب ارزشی و منطق دوانگارانه هویت هست. این نوشتار، در پی آن است تا به واسطه ی مرور و بررسی مطالعات انجام شده، نظریه ی پست مدرنیسم را به ویژه از منظر جامعه گرایان مورد نقد و بررسی قرار داده و قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها، و مهم ترین انتقادات واردشده بر آن را مورد ارزیابی قرار دهد. روش انجام این پژوهش، به صورت توصیفی-تحلیلی بوده و روش گردآوری اطلاعات، به صورت کتابخانه ای با تاکید ویژه بر روی کتب و منابع دست اول نوشتاری، مقالات منتشرشده در نشریات معتبر و نیز پژوهش های جدید می باشد. نتایج حاصله این پژوهش نشان می دهد که جامعه گرایان نسبت به برخی از مسایل همچون؛ اولویت داشتن مسایل جامعه، اتمیزه شدن افراد، مخالفت با نسبی گرایی و ذهنی گرا بودن با اندیشه‎های پست مدرنیسم اختلاف نظرهای بنیادین دارند.

    کلید واژگان: پسامدرنیسم, سنت, نسبیت گرایی, جامعه گرایی, کثرت گرایی}
    Farzad Mohammadi *, Hassan Shamsini Ghiyathund

    To challenge the promises in the discourses, a critical group called postmodernism is mentioned. With an epistemological approach, this practice distanced itself from modernity and presented a new worldview for mankind. Therefore, dealing with this school is not because of the introduction of a new plan, but against any centralism, value hierarchy and dualistic logic of identity. This article seeks to review the theory of postmodernism, especially from the point of view of socialists, and evaluate its strengths, weaknesses, opportunities and threats, and the most important criticisms made on it through the review and review of studies. The method of conducting this research is descriptive-analytical, and the method of collecting information is in the form of a library, with special emphasis on books and first-hand written sources, articles published in reputable publications, and new researches. The results of this research show that the socialists are against some issues such as; Prioritizing society's issues, atomizing people, opposing relativism, and being subjective have fundamental disagreements with postmodernist ideas

    Keywords: Postmodernism, tradition, relativism, Socialism, Pluralism}
  • منوچهر آذرخش*، یحیی معروفی، علیرضا صادقی

    توجه به تنوع، ایجاد برابری آموزشی و تکریم فرهنگ های مختلف برای آگاهی بخشی بین فرهنگی حایز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، تعیین مولفه های اساسی برنامه درسی چند فرهنگی از نظرصاحب نظران حوزه ی چندفرهنگی است. روش پژوهش ترکیبی از نوع تحلیل محتوای جهت-دار و پیمایشی است. این پژوهش دارای دو جامعه آماری است که اولی شامل 243 اثر فارسی و لاتین در بازه زمانی1380 تا 1397 و 2003 تا 2017 میلادی در حوزه ی برنامه درسی چندفرهنگی و دومی متخصصان داخلی با حداقل یک اثر در زمینه آموزش چندفرهنگی است. روش نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک مدار100 اثرعلمی و 20 متخصص داخلی انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست تحلیل محتوا و پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها براساس ضریب توافق تیگلار محاسبه شد. یافته های پژوهش نشان داد که از بین 153 مولفه ی مورد بررسی،37 مولفه به عنوان مولفه های اساسی برنامه درسی چند فرهنگی تعیین شد. 

    کلید واژگان: تکثر گرایی, برنامه درسی چند فرهنگی, صاحبنظران فرهنگی}
    Manoochehr Azarakhsh *, Yahya Maroofi, Alireza Sadeghi

    Paying attention to diversity, creating educational equality and respecting different cultures is important for intercultural awareness. The purpose of this study is to determine the basic components of a multicultural curriculum from the perspective of experts in the field of multiculturalism. The research method is a combination of directional content analysis and survey. This research has two statistical communities, the first of which includes 243 Persian and Latin works in the period of 1380 to 1397 and 2003 to 2017 in the field of multicultural curriculum and the second of domestic specialists with at least one work in the field of multicultural education. Purposeful sampling method was selected from the criterion type of 100 scientific works and 20 internal specialists. The data collection tool was a content analysis checklist and a researcher-made questionnaire. The data were calculated based on the Tiglar agreement coefficient. Findings showed that out of 153 components studied, 37 components were identified as the basic components of a multicultural curriculum.

    Keywords: pluralism, multicultural curriculum, cultural experts}
  • سهیلا نادری زرنه، محمد توحیدفام*، احمد بخشایش اردستانی، علی اکبر امینی
    هدف اصلی مقاله حاضر، تبیین جایگاه آزادی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین است. سوال اصلی مقاله این است که آزادی در فلسفه سیاسی آیزایا برلین دارای چه جایگاهی است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح شده است که در فلسفه سیاسی آیزایا برلین، آزادی به عنوان مهم ترین مولفه در جهت مقابله با استبداد مطرح است. نتایج مقاله حاضر نشان می دهد که به واسطه وجود استبداد در جوامع مختلف و به خصوص جهان سوم، توده های مختلف باید با استفاده از ابزارهای مختلف در جهت دستیابی به آزادی گام بردارند تا بتوانند استبداد را از میان بردارند. در واقع از دیدگاه برلین، آزادی به عنوان اصلی ترین مانع در جهت مقابله با استبداد مطرح است. نوع روش تحقیق در این مقاله از نظر هدف بنیادی و از نظر ماهیت تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: آیزایا برلین, آزادی مثبت, آزادی منفی, کثرت گرایی, لیبرالیسم}
    Soheila Naderi Zarneh, Mohammad Tohid Fam *, Ahmad Bakhshaishi Ardestani, Ali Akbar Amini
    The main purpose of this article is to explain the place of freedom in the political philosophy of Isaiah Berlin. The main question of the article is what is the place of freedom in the political philosophy of Isaiah Berlin? In response to this hypothesis, it has been suggested that in Isaiah Berlin's political philosophy, freedom is the most important component in countering tyranny. The results of the present article show that due to the existence of tyranny in different societies, especially in the third world, different masses must use different tools to achieve freedom in order to eliminate tyranny. In fact, from Berlin's point of view, freedom is the main obstacle to tyranny. The type of research method in this article is fundamental in terms of purpose and analytical in nature and based on library studies.
    Keywords: Isaiah Berlin, Positive Freedom, Negative Freedom, Pluralism, Liberalism}
  • حمیرا مشیرزاده*
    رشته روابط بین الملل از ابتدای تاسیس دوره هایی از همگنی نسبی یا «آرامش نظری» را شاهد بوده و در دوره هایی نیز سخن از وجود مناظره هایی در رشته بوده که حاکی از اختلاف نظرهای عمیق در درون رشته است. در تمامی این دوره ها، تکثر نظری به معنای تداوم وجود رویکردهای نظری مختلف برجای بوده و هیچ گاه نه اجماع کامل حاصل شده، و نه هیچ یک از نظریه های مهم در کل نادیده گرفته شده اند. در این شرایط، این پرسش مطرح می شود که چگونه تکثر نظری می تواند نقطه قوت رشته روابط بین الملل باشد؟ استدلال این مقاله با تکیه بر روش تحلیل متون مربوط به تکثر نظری، این است که با توجه به اینکه به نظر می رسد تکثر نظری از ویژگی های پایدار رشته روابط بین الملل است، اگر آن را به عنوان تکثری از زوایای دید و نورافکن هایی تلقی کنیم که هریک ما را متوجه وجه یا وجوهی از حیات بین الملل می سازد، به گشودگی رشته برای نظریه پردازان برای ارایه دیدگاه های جدید، رشد و پیشرفت دانش، و اهمیت سیاستگذارانه آن به ویژه با رویکردی گفت وگومحور کمک می کند. دستاورد اصلی این مقاله آن است که این برداشت نخست می تواند تکثر را بدون نسبی گرایی و بدون به حاشیه رانی نظریه های خاص توجیه کند، دوم راه را برای ورود نظریه های غیرغربی به رشته هموار سازد.
    کلید واژگان: تکثر نظری, روابط بین الملل, کثرت گرایی, گفت وگو, نظریه}
    Homeira Moshizadeh *
    The history of International Relations (IR) as a discipline has been characterized by periods of more or less —but never absolute—theoretical agreement or rather “theoretical tranquility” and the periods characterized by theoretical debates representing deep gaps within the discipline. Yet what we can see in all these periods is the continuation of the plurality of theories. Even when there was no debate, consensus was not attained nor could significant theories of the time be ignored. At present, the discipline is still theoretically plural and the theories differ in meta-theoretical terms leading to various explanations and conceptualizations of the international. There are now at least eight or nine major theoretical approaches including realism, liberalism, the English school, Marxism, critical theory, feminism, postmodernism, constructivism, and sometimes, green theory within the discipline. All of these have internal divisions; hence even categorizing them in one single approach may become problematic. The question here is how this theoretical plurality can become a strong point for the discipline. According to Ree (2014), there have been five strategies in dealing with plurality in the discipline: zero-sum approach with an emphasis on the correctness of one’s approach and absolute denial of others —practically not fully followed by IR scholars, inviting all to compromise while insisting on the correctness of one’s approach, representing one’s approach as a middle-ground and, hence, more correct, “regrounding” the discipline through developing a framework for maintaining plurality, and finally celebrating plurality.
    Here on the basis of the fourth, and specifically the fifth strategy, I show how plurality is inevitable and it can even be considered to be an important value. First of all, none of the existing IR theories can fully respond to —even fundamental—questions in the discipline as even their most insistent proponents admit that their theories are not flawless or complete. Thus, no single approach can be seen as privileged. Secondly, none of the theoretical approaches is dominant in the field. Many studies in recent decades have demonstrated this. My main argument here is that the plurality of theories is a fact, and that from various points of view it can be seen as favorable —or at least harmless— as far as individual scholars’ concerns, accumulation of knowledge, and policy/objective needs are concerned. Individual scholars normally see their own theoretical stance persuasive. They may have a major claim about the explanation of an important dimension of international life or see their work as complementary to the existing literature but rarely anyone claims that his/her theoretical stance explains everything in international relations. Scientific modesty is an agreed upon value in IR.
    Positivists see the value of plurality within the limits of “scientific standards” that should be applicable to all. Yet, as scientific/naturalist approach is not recognized as the only or even the privileged one, it may easily lead to unjustified de-legitimization and marginalization of certain theoretical endeavors. Furthermore, as far as substantive aspects of theorization are concerned, considering complexity of international life and the fact that causal relations are not necessarily uni-directional, under-determination and over-determination are pervasive. Even positivists do not deny that reaching a single paradigm is impossible. At the same time, the way out of this dilemma is certainly not a model in which all identifiable variables are included, as such a schema cannot go beyond an analytical model which is neither parsimonious nor falsifiable and may lack consistency. As far as post-positivists and interpretivists are concerned, plurality is itself a justified value. 
    One of the reasons of skepticism about theoretical plurality is practical and policy concerns. If knowledge is to be a useful instrument and be applicable in decision making, it should be “problem solving”. Yet it is most often theoretically inspired research that can be helpful in practice or policy, and one may easily show that studies based on specific theories including explanatory and constitutive one —and even most radical approaches such as post-structuralism— can shed some light on certain aspects of international life, and thus help decision-makers understand it better. Of course, as far as critical approaches are concerned, their applicability is not necessarily for states —especially great and dominant powers— but the forces that seek radical changes. Thus, dependent upon type of theory and the questions asked, theories and theory-based studies can serve various international actors in practice.
    This article sees theoretical plurality as plurality of lenses or spotlights that concentrate on specific dimensions of international life and argues for a dialogical approach in which this plurality is recognized at both theoretical and meta-theoretical levels, it is valued as an expression of various experiences of the world and the knowledge produced on the basis of that reflects those experiences, and “truth” —even if partial— is seen as being attainable through dialogue. Such an approach to plurality can, on the one hand, justify plurality without relativism or exclusion of any particular theory and, on the other hand, can pave the way for the inclusion of non-Western theories in the discipline.
    Keywords: international relations, IR theory, Pluralism, theoretical plurality, Dialogue}
  • محمد مصطفائی*
    الگوهای مختلفی در مدیریت جوامع دارای تنوع قومی وجود دارد. یکی از این الگوها پلورالیسم قومی است. بنابر اصول این الگو داشته های فرهنگی کلیه اقوام اعم از هنجارها، ارزش ها، سنت ها و آداب ورسوم بهره ای از حقانیت داشته؛ ازاین رو باید در راستای آزادی، حفظ و حتی ترویج آن ها گام برداشت. ازآنجاکه بسترها و زمینه های فکری، اجتماعی و سیاسی در خلق بسیاری از نظریه ها و الگوهای علمی در حوزه علوم انسانی دخیل بوده بومی سازی آن ها نیازمند نقد و ارزیابی در بستر مبانی اندیشه ای جوامع است. بر این اساس سوال اصلی پژوهش این گونه بیان می شود که این الگو با توجه به مبانی فکری نظام ج.ا.ا که بر پایه عقلانیت و اسلامیت استوار است چگونه ارزیابی می شود؟ نتایج بررسی صورت گرفته که با روش کیفی و محصول انتقادی و استفاده از داده های برهانی و منابع اسلامی انجام پذیرفته چنین است که اصل «تنوع در جوامع» و ازجمله ی آن «تنوع قومی» به لحاظ هستی شناختی موردپذیرش «ادله عقلی» و «آموزه های اسلامی» بوده و به غیر از مواردی خاص نسبت به بسیاری از سنت های قومی رویکرد تقابلی ندارند؛ بنابراین مخالفتی با این سطح الگوی پلورالیسم قومی وجود ندارد؛ اما دیدگاه پلورالیستی زمینه ایجاد و تشدید تعصب های قومی در جوامع را فراهم می سازد که این امر با مبانی مذکور در تقابل است. عدم ارزش گذاری فرهنگ اقوام، تسلسل باطل اصالت تکثر، تفاوت نفی برتری جویی قومی در پلورالیسم با اسلام و تفاوت جامعه آرمانی اسلامی با جامعه آرمانی پلورالیستی قومی از دیگر قضایای تخالفی این دیدگاه با ادله عقلی و آموزه های اسلامی است.
    کلید واژگان: قوم, ملت, ملی گرایی, پلورالیسم, پلورالیسم قومی, امنیت ملی}
    Mohammad Mostafaee *
    There are different patterns in the management of ethnically diverse communities. One of these patterns is ethnic pluralism. According to the principles of this model, all ethnicities, with their cultural assets, including "norms, values, traditions, and customs", benefit from the truth. Therefore, steps must be taken to preserve, and even promote them. According to the ideology of all kinds of governments and nation-states, this model can be defined as a constructive and destructive model. The main question of this research is: is this model in conflict with or compatible with the ideological foundations of the national security of the Islamic Republic of Iran? The results of the study are as follows: The principle of diversity in societies, including ethnic diversity, is accepted by reason and religion, and Islam, at this level, does not oppose ethnic pluralism. And, except in some special cases, there is no contrasting approach to many ethnic traditions. But a pluralistic view can lead to the formation, or strengthening, of ethnic prejudices, whereas ethnic prejudice has no rational or religious significance. "Non-valuation of ethnic culture", "Vicious regrets of pluralism", "Negation of ethnic superiority in pluralism with Islam", and "Difference of Islamic idealistic society with ethnic pluralistic idealism" are other opposing views of this view with rational and It is religious.
    Keywords: ethnic, nationalism, pluralism, Ethnic pluralism, National Security}
  • عبدالله مرادی*، نصرالله کلانتری

    وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی به شکلی پررنگ مطرح گردیده و بر مبانی هویت ایرانی-اسلامی استوار و همچنین در ساختار کارکردی حقوقی جمهوری اسلامی گنجانده شده است. بر این اساس با توجه به پویایی سیاسی و فرهنگی جامعه ایرانی تبیین الگوی نظری وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی بسیار ضروری به نظر می رسد. چه اینکه به نظر می رسد تبیین مولفه های وحدت ملی و الزامات سیاسی مرتبط با آن در سپهر عمومی و سیاسی جامعه نیز با دشواری های همراه بوده که عمدتا ناشی از تقلیل گرایی در مقوله وحدت ملی و ارایه تعاریف مضیق از این مفهوم علیرغم تکثر قومی، فرهنگی و مذهبی بوده است. بر همین اساس پرسش اصلی این مقاله آن است که؛ «چارچوب مفهومی وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی شامل چه مولفه هایی است و بر این اساس گفتمان های سیاسی دولت های پس از انقلاب چه رویکردی به مقوله وحدت ملی داشته اند؟» جهت پاسخ به پرسش از جمع آوری داده های کتابخانه ای و اتخاذ روش توصیفی-تبیینی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. فرضیه اصلی پژوهش اینگونه صورت بندی می گردد که؛ «چارچوب مفهومی وحدت ملی در گفتمان انقلاب اسلامی در قالب؛ ریشه های هویتی (شبکه سه گانه هویت ایرانی، هنجارهای ملی و سرمایه اجتماعی)، منابع وحدت (آموزه های دینی، حکمرانی مطلوب دینی، قانون اساسی و حقوق شهروندی) و در تقابل با دگرهای معرفتی (باستان-گرایی و غرب گرایی) نهادینه و مبتنی بر سه مولفه؛ نفی الگوی یکسان سازی فرهنگی، اصل همگرایی فرهنگی عدالت محور و مفهوم محوری بازگشت به خویشتن صورت بندی شده است. ارتقاء وحدت ملی در دولتهای محتلف جمهوری اسلامی مبتنی بر گفتمان های سیاسی خاص هرکدام دنبال شده است.

    کلید واژگان: هویت ملی, وحدت, تکثر, انقلاب اسلامی, گفتمان سیاسی}
    Abdolah Moradi *, Nasrolah Kalantari

    National unity has been highlighted in the discourse of the Islamic Revolution, as well as the functional and legal structure of the Islamic Republic. However, considering the political and cultural dynamics of the Iranian society, it seems very necessary to explain the theoretical model of national unity in the discourse of the Islamic Revolution. On the other hand, it seems that explaining the components of national unity and related political requirements in general and political sphere of society has been associated with difficulties, mainly due to reductionism in the category of national unity and providing narrow definitions of this concept despite ethnic pluralism. , Has been cultural and religious. Accordingly, the main question of this article is that; What are the theoretical components of national unity in the discourse of the Islamic Revolution, and based on this, what is the approach of the political discourses of the governments to the issue of national unity? To answer the question, library data collection and descriptive-explanatory methods have been used to analyze the data. The main research hypothesis is presented as follows; "The roots of identity national unity in the discourse of the Islamic Revolution are based on the three networks of Iranian identity and patriotic norms, which are institutionalized within the framework of the principles of good Islamic governance and constitutional and civil rights. This theoretical model has three components; "Denial of the pattern of cultural unification is the principle of justice-oriented cultural convergence and the central concept of returning to oneself."

    Keywords: National Identity, unity, pluralism, Islamic Revolution, political discourse}
  • سیده سمیه صدیقی*
    بشر در طول تاریخ با انواع ادیان الهی و غیرالهی مواجه بوده است و امروزه با توجه به گستردگی ارتباطات، این تنوع ادیان، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نسبت به تکثر ادیان، رویکردهای متفاوتی وجود دارد که یکی از آن رویکردها، پلورالیسم یا کثرت گرایی است. پژوهش حاضر، به بررسی و نقد پلورالیسم دینی از دیدگاه محمد شحرور می پردازد؛ پلورالیسم دینی بدین معناست که ادیان بزرگ جهان، تشکیل دهنده برداشت های متغیر و درک و دریافت ها و واکنش های گوناگون از حقیقت الوهی اند. با مراجعه به تالیفات شحرور، دیدگاه و ادله او در بحث کثرت گرایی دینی، تبیین شده و بر اساس مبانی اعتقادی اسلامی مورد ارزیابی قرار می گیرد. شحرور برای اثبات کثرت گرایی دینی مورد نظر خود، ادله ای را ذکر کرده است که از جمله آنها استناد به آیات قرآن است. شحرور، اسلام را دینی فطری دانسته و همه انسان ها (اعم از پیروان حضرت محمد$ و غیر آنها) را مسلمان می داند. وی ارکانی را برای اسلام معرفی می کند که پایبندی به آنها، منجر به ورود به دایره اسلام و برخورداری از حقوق اسلامی می شود؛ حال آنکه با تامل در آیات قرآن و مراجعه به تفسیر آنها، برداشت نادرست او از آیات روشن شده و بطلان دیدگاه او به اثبات می رسد.
    کلید واژگان: دین, اسلام, کثرت گرایی, پلورالیسم دینی, التعددیه الدینیه, شحرور}
    Somayyeh Seddighi *
    Throughout history, human beings have been confronted with various divine and non-divine religions, and today, due to the wide range of connections, this diversity of religions has received more attention. There are different approaches to the plurality of religions, one of which is pluralism. The present study examines and critiques religious pluralism from the perspective of Mohammad Shahrour; Religious pluralism means that the great religions of the world constitute changing perceptions and reactions of the divine truth. By referring to Shahrour's writings, his views and arguments in the discussion of religious pluralism are explained and evaluated on the basis of Islamic doctrinal principles. Their sentence is quoting verses from the Quran. Shahrour considers Islam as an innate religion and considers all human beings (including the followers of Prophet Mohammad (PBUH) and others) as Muslims. He introduces the pillars for Islam, adherence to which leads to entering the circle of Islam and enjoying Islamic rights; however, by contemplating the verses of the Qur'an and referring to their interpretation, his misunderstanding of the verses is clarified and the invalidity of his view is proved.
    Keywords: religion, İslam, Pluralism, religious pluralism, Shahroor}
  • محسن حمیدی پور*
    هدف از این پژوهش بررسی رویکرد قانونگذار ایرانی نسبت به تنوع مذهبی و حقوق اقلیت های دینی به طور خاص در قلمرو قوانین ماهوی کیفری که منعکس کننده حقوق و آزادی های افراد است می باشد. به همین منظور ما به کنکاش در احادیت معصومین (ع)، نظریات فقها و تحلیل مواد مربوط که حسب مورد قایل به تفکیک نحوه مجازات مرتکبین مسلمان و غیرمسلمان شده است خواهیم پرداخت. بر این اساس همان طور که ملاحظه خواهیم کرد علیرغم بنیان های فکری قوی در رابطه با رواداری مذهبی و پذیرش حقوق ادیان و مذاهب مختلف، قانونگذار در مواردی صرفا با تبعیت از برخی نظریات مشهور یا استناد به برخی تفاسیر شاذ قایل به تبعیض میان بزهکار مسلمان و غیرمسلمان شده به طوری که در برخی موارد مجازات صرفا به دلیل وصف ذهنی غیرمسلمان بودن حتی به سلب حیات نیز می رسد و در مورد بزه دیده واقع شدن نیز در مواردی از جمله قصاص ملاحظه می شود که امکان قصاص مسلمان به خاطر قتل غیرمسلمان وجود ندارد، پرواضح است که این موارد به لحاظ موازین انصاف و کرامت انسانی خالی از و جه است. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا به راستی سیاست فقهی اسلام در رابطه با اقلیت های غیرمسلمان ثابت و غیرقابل تغییر بوده و یا می توان قرایت های دیگری را نیز ارایه داد؟ و ما در این پژوهش به انتقاد از رویکرد قانونگذار پرداخته و با استناد به آموزه هایی همچون قاعده درا و نیز نظریات سایر فقها قایل به این هستیم که قانونگذار ما می تواند رویکرد مساوات طلبانه ای  را نسبت به این دسته از اقلیت ها اتخاذ نماید.
    کلید واژگان: تکثرگرایی, برابری دینی, قانون مجازات اسلامی, رواداری دینی, انصاف}
    Mohsen Hamidipour *
    The purpose of this study is to examine the approach of the Iranian legislature to religious diversity and the rights of religious minorities, specifically in the realm of substantive criminal law that reflects the rights and freedoms of individuals. To this end, we will explore the "Fegh" based theories, deeds of muslim leaders (Imams) and criminal law itself. Accordingly, as we will see, in spite of strong intellectual foundations in relation to religious Tolerance and acceptance of the rights of different religions , the legislature merely adheres to some popular theories or cites some common interpretations that discriminate between  Muslim and non -Muslim offenders.  In this article we argue that current state of criminal law toward religious minorities is not fair and as we  show there are  other  fair and equal basis in Islamic Theories which  endorse  non discriminate legislation toward non-Muslims.
    Keywords: pluralism, religious equality, criminal code, Religious Tolerance, Fairness}
  • رسول حیدری فرزنه ئی، علی اصغر داودی*، احمد جوانشیری

     در جوامع متکثری چون ایران مساله توزیع قدرت و حکمرانی محلی به عنوان یکی از شاخصه های مهم توسعه سیاسی و حکمرانی خوب، از اهمیت زیادی برخوردار است. تجربه تاریخی به ما نشان می دهد که عدم دقت در چندوچون توزیع مناسب قدرت، می تواند بستر مناسبی برای حرکت های گریز از مرکز و یا تمرکزگرایی اقتدارگرایانه را در پی داشته باشد. از آغاز جنبش مشروطه در ایران، مساله توزیع قدرت و حکمرانی محلی مطمح نظر مشروطه خواهان و بعدها جمهوری خواهان بوده است. با توجه به اهمیت این مساله، مقاله حاضر در پی آن است که دریابد سازوکار توزیع قدرت با عطف توجه به حکمرانی محلی در قانون اساسی مشروطه و قوانین عادی بعدی و نیز در عرصه عمل، به چه سان تنظیم و تحقق یافت. فرض ما در این مقاله که به وسیله شواهد بعدی مورد تایید قرار گرفته، این است که بحران در نظام پاتریمونیالیستی قاجاریه، زمینه حرکت به سوی تمرکززدایی را فراهم کرد، اما شرایط بین المللی و ملی، ضرورت کنترل انحصاری منابع قدرت توسط حکومت متمرکز پهلوی را افزایش داد و مساله حکمرانی محلی و توزیع قدرت در عمل، به محاق رانده شد. این مقاله نشان می دهد که نوسان میان تمرکز و توزیع قدرت در دوره مورد بررسی، نشان از دوگانگی نگرش نسبت به توسعه سیاسی در بین نخبگان سیاسی ایران دارد: توسعه به مفهوم بسط و گسترش رقابت و مشارکت سیاسی نیروهای اجتماعی، و یا توسعه به معنای افزایش قدرت، توان و کارایی حکومت.

    کلید واژگان: توزیع قدرت, حکمرانی محلی, توسعه سیاسی, مشروطیت, کثرت گرائی}
    Rasoul Heidari Ferezneii, AliAsghar Davoudi *, Ahmad Javanshiri

     In many pluralistic societies such as Iran, the issue of distribution of power and local governance as one of the important indicators of political development and good governance is of great importance. Historical experience shows us that inaccuracies in the proper distribution of power can be a good platform for centrifugal movements or authoritarian centralism. Since the beginning of the constitutional movement in Iran, the issue of power distribution and local governance has been considered by constitutionalists and later Republicans. Given the importance of this issue, the present article seeks to find out how the mechanism of power distribution is regulated and realized by paying attention to local governance in the constitution and subsequent ordinary laws as well as in practice. Our hypothesis in this article, which is confirmed by the following evidence, is that the crisis in the Qajar patrimonialistic system paves the way for the move towards decentralization, but the international and national situation increased the need of the monopoly control of power sources by the centralized Pahlavi government, and the issue of local governance and distribution of power wasn’t considered in practice. This article shows that the fluctuation between the concentration and distribution of power in the period under review indicates a duality of attitude towards political development among Iran's political elites; Development means the expansion of competition and political participation of social forces or development means increasing the power, potentiality and efficiency of government.

    Keywords: Distribution of Power, Local Governance, Political Development, Constitutionalism, pluralism}
  • رشید خلف زاده*، حسین ابراهیمی، محمد علمی

    یکی از شاخص های در سیاست گذاری در منطقه شمال غرب، تهیه برآورد از وضعیت تعامل حاکمیت با اقوام ساکن در این منطقه است. این تعامل در قالب سیاست های قومی تبلور می یابد. ازاین رو هدف محققین بر این است که سیاستگذاری در نظام ج.ا.ا در قبال قوم کرد را مورد بررسی علمی قرار دهند. محققان به دنبال پاسخگویی به این سوال هستند که در دهه اخیر چه سیاست قومی توسط حکومت، در خصوص قوم ایرانی کرد در منطقه شمال غرب اعمال شده است؟ فرضیه نیز اینگونه مطرح گردیده است که: «سیاست های قومی اتخاذ شده در منطقه شمال غرب وحدت در کثرت بوده است». برای پاسخگویی به سوال پژوهش و فرضیات آن، ضمن استفاده از منابع کتابخانه ای و روش موردی - زمینه ای، پرسشنامه ای متشکل از19 سوال با نظر خبرگان تهیه گردید. جامعه آماری این پژوهش را200 نفر ازکارشناسان امنیتی و سیاسی مستقر در منطقه شمال غرب تشکیل داده اند که با استفاده از فرمول کوکران131 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. درنهایت بعد از جمع آوری وتحلیل اطلاعات مشخص گردید که سیاست اتخاذشده در منطقه شمال غرب، ج.ا.ا در قبال قوم کرد سیاست وحدت در کثرت با گرایش به کثرت گرایی بوده است.

    کلید واژگان: اقوام ایرانی کرد, سیاستگذاری اقوام ایرانی, همانندسازی, کثرت گرایی, وحدت در کثرت}
    Rashid Khalafzadeh *, Hussein Ebrahimi, Mohammad Elmi

    One of the most influential indicators in policy making in the northwestern region is to estimate the status of the interaction of sovereignty with the ethnic groups in the region. This interaction crystallizes in the form of ethnic politics. Ethnic policies can affect the various dimensions of security-especially its social dimension-dealing with identity issues. Therefore, the researchers' concern was placed on a scholarly study of the ethnic of the Islamic Republic of Iran in the northwestern region. In this research, the researchers are seeking to answer the question of what has been the ethnic policy of the Islamic Republic of Iran in the North West region during the last decade? The research hypothesis is also stated that: "Ethnic policies adopted in the northwest region of unity have been multiplied. To answer the research question and its hypotheses, a questionnaire consisting of 19 questions was provided by experts using library resources and case-based methodology. The statistical population of this study was 200 of the officials and experts of security and politics based in the northwest region. Using Cochran formula, 131 of them were selected as the sample size. Finally, after collecting and analyzing information, it became clear that the policy adopted in the northwest region of the of the Islamic Republic of Iran towards the people of Kurdish politics was unity in plurality with a tendency towards pluralism

    Keywords: ethnic politic, kordish ethnic, Assimilation, pluralism, unity in diversity)}
  • سید علیرضا حسینی بهشتی*، محمود علی پور
    در فلسفه سیاسی غرب، مفهوم «داوری» همواره به عنوان یک «حق» درنظر گرفته شده که با وضعیت مدنی درهم تنیده است. به تعبیر کانت، اساسا وضعیت مدنی به معنای حق مشاجره و رقابت «داوری مردم» و «حاکمان» با یکدیگر است؛ حقی که به واسطه آن و به صورت خودآیین، داوری مطلوب را در زندگی مدنی به کار ببرند. مفهوم داوری سرنوشت دیگری نیز داشته است؛ اینکه آیا «ادراک و دریافت ما از چیزها»، باید تابع الگوها و استانداردهای ثابت از قبل تعیین شده باشد یا هر شهروند داوری خاص خودش را می سازد. ازاین رو داوری سیاسی از جهتی اساسی و انتقادی با تعددگرایی یا تکثرگرایی پیوند می خورد، چراکه بسیاری از متفکران سیاسی وجود استانداردهای واحد در امر داوری را خالی از اشکال نمی دانند. هانا آرنت و مارتا نوسبام از جمله این فیلسوفان هستند که مواجهه ای فلسفی و سیاسی را با مفهوم داوری آغاز کرده اند. این دو متفکر تحت تاثیر مفهوم «فرونسیس» ارسطویی و کارکرد آن در شرایط و موقعیت های خاص و تغییرپذیر، می کوشند برداشتی تعددگرا از داوری سیاسی ارایه دهند که در پی استوارسازی زندگی خوب و سعادتمندانه بر مبنای قرایتی سیاسی/هنجاری است. در این مقاله ابتدا نسبت داوری و تعددگرایی سنجیده شده و پس از آن آن وجوه اشتراک و افتراق این دو فیلسوف در این زمینه ارزیابی می شود.
    کلید واژگان: تعددگرایی, داوری سیاسی, فلسفه سیاسی هنجاری, مارتا نوسبام, هانا آرنت}
    Alireza Hosseinibeheshti *, Mahmoud Alipour
    In Western political philosophy, the concept of "judgment" is considered as a "right", Which is related to civil status. In Kant's view, civil status basically is means Argument and competition between "judging the people" and "rulers" with each other. Citizens through this right and autonomously, Apply some kind of desirable judgment in civil life. At the same time, the concept of Judgment had another fate: it sought to find an answer to this question of whether "our perceptions of things" should be subject to fixed patterns and pre-established standards, or each citizen makes his or her own judgment? Hannah Arendt and Martha Nussbaum are among the philosophers who have begun a philosophical and political confrontation with the concept of judgment. Influenced by the Aristotelian concept of "phronesis" and its function in specific and changing circumstances, these two thinkers try to offer a pluralistic conception of political judgment, which seeks to establish a good and Eudaemonist life based on a political / normative reading. In this article, in a comparative study, we have tried to evaluate the relationship between judgment and pluralism in the thought of those two philosophers. On the other hand, we express the commonalities and differences between these two philosophers in the field of political judgment.
    Keywords: Political Judgment, Pluralism, Hannah Arendt, Martha Nussbaum, Normative political philosophy}
  • سعید شمس الدینی، سید خدایار مرتضوی*، مهرداد نوابخش

    دگردیسی یک نظام سیاسی متمرکز و تک حزبی به نظامی فدرال و چندحزبی، فی نفسه چالش برانگیز است. این چالش در جوامع دارای تنوع قومی و فرهنگی دو چندان است. در عراق سالیان متمادی با وجود تنوع فرهنگی و تکثر اقوام و مذاهب، نظام تک حزبی بعث، حاکم بوده و در پرتو تحولات دو دهه اخیر این کشور، تلاش شده تا به طور هم زمان پلورالیسم و فدرالیسم محقق شود. این مقاله با استفاده توامان از دو روش متن گرایی و زمینه گرایی در پی آن است تا چگونگی تحقق این مهم را ترسیم نماید. حاصل بررسی نشان می دهد که جمع بین نظام فدرالی و کثرت گرایی تا حدی از طریق دموکراسی انجمنی امکان پذیر بوده و می تواند پاسخ گوی نیازها و مشکلات جامعه عراق باشد. هر چند عراق در طی این فرایند گام هایی برداشته و تا حد زیادی زیرساخت های حقوقی و نهادی این مهم را ایجاد کرده است اما شکنندگی این وضعیت و در میانه راه بودن حاکی از آن است که هم امکان بازگشت به حالت قبل منتفی نیست و هم تا تحقق عملی و کامل آن فاصله دارد و طی این مسیر منوط به بسترسازی فرهنگی و اجتماعی در داخل و تعامل منطقی گروه های قومی و مذهبی از یک سو و عدم مداخله قدرت های خارجی از سوی دیگر است.

    کلید واژگان: پلورالیسم, دموکراسی انجمنی, عراق, فدرالیسم, نظام تک حزبی.}
    Saeed Shamsoldini, Seyyed Khodayar Mortazavi *, Mehrdad Navabakhsh

    The ruling political system in Iraq during the four decades of the Ba'ath party's rule was a one-party military that was replaced by the federal military in 2004 after its overthrow. The subject of this dissertation is the challenges of the Iraqi one-party system for federalism .And the hypothesis is that the rule of Iraq's one-party system for decades has led to the suppression of civil institutions and the experience of party activity in that country. It has created obstacles and challenges for the realization of federalism To test the hypothesis, Huntington's and Blandell's theories are the theoretical basis for research .Based on this, scientific documents and texts have been reviewed and interviewed with individuals and experts in this field. The results suggest that one-party systems are in conflict with federalism in terms of substance, form, and practice. The focus is on the party and the leadership, the lack of freedom of the security parties, the fictitious trust of the tribes and the establishment of groups in unusual and critical conditions is the official form of power and the culmination of which is personalization the party's leadership is one of the hallmarks of Iraq's one-party system, which is the opposite of federalism and in this regard, negotiations and confrontation (stick and carrot policy) continued from the beginning of the party's life until the fall, the effects of which are more or less observed after the fall of the party. It can be argued that a series of events following the fall of the party, such as the formation of the Transitional Government Council, the conflict and the revolts of the tribes, the formation of the Awakening Councils, the formation and strengthening of ISIL, and the subsequent establishment of the popular mobilization and political tensions over the formation of parliament and government in recent years have not been without their roots in the Ba'athist one-party system.

    Keywords: Federalism, Iraq, Multi-party system, pluralism, Single-party system.}
  • آیدین زندیان، حسن سلیمانی*، احمدرضا بهنیافر

    گسترش رفتارهای خلاف عرف و قواعد بین المللی از سوی دولت ها بعنوان نقش آفرینان اصلی حقوق بین الملل و سیاست زدگی سازمان ملل متحد علی الخصوص شورای امنیت و سایر سازمان های بین المللی، صلح جهانی را با مخاطره مواجه ساخته است، جنگ های پایان ناپذیر و متمادی در خاورمیانه، رقابت تسلیحاتی بین قدرت های بزرگ جهانی، نسل کشی مسلمانان بوسنی، روهینگیا و ایغورها در چین، جنایت های مکرر علیه بشریت در آفریقا، تخریب گسترده محیط زیست، رشد فزاینده خشونت علیه اقلیت های قومی و دینی، نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در بسیاری از کشورهای جهان، تحریم های یک جانبه و... شاهدی بر ناکارآمدی حقوق بین الملل وستفالیایی است.امروزه جامعه مدنی جهانی، ضرورت زیست بین المللی است. در این جهان نوین، نیاز به عبور از مفاهیم پذیرفته شده جهان وستفالی هستیم. یعنی در سیاست جهانی دیگر سامانه ای چون یک دولت محلی توان پاسخگویی به نیازهای امروزین انسان ها را ندارد و نیاز به بازنگری در حقوق بین الملل و پیشنهاد یک پیمان وستفالی نوین که در آن بازیگران غیردولتی جامعه جهانی ، دارای قدرت های تقنینی-اجرایی شوند، یکی از کاربردی ترین راه چاره برای مقابله با بحران های بزرگی است . بنابراین؛ آیا جامعه مدنی می تواند با نقش آفرینی در حقوق بین-الملل، موجب برون رفت از وضعیت فعلی و تعدیل و کنترل کجروی دولت ها از قواعد و قوانین حقوق-بین الملل باشد؟

    کلید واژگان: جامعهمدنی, حقوق بین الملل, جامعهمدنی جهانی, توسعه حقوق بین الملل, تکثرگرایی}
    Aidin Zandian, Hasan Soleimani *, Ahmadreza Behniafar

    The spread of unconventional behavior and international rules by governments as key players in international law and the politicization of the United Nations, especially the Security Council and other international organizations, has jeopardized world peace. Endless conflicts in the Middle East, the arms race between the great world powers, the genocide of Bosnian Muslims, Rohingya and Uighurs in China, repeated crimes against humanity in Africa, widespread environmental degradation, and growing violence against minorities. Ethnic and religious discrimination, Endless conflicts in the Middle East, the arms race between the great world powers, the genocide of Bosnian Muslims, Rohingya and Uighurs in China, repeated crimes against humanity in Africa, widespread environmental degradation, and growing violence against minorities.gross and systematic violations of human rights in many countries of the world, unilateral sanctions, etc. are evidence of the ineffectiveness of Westphalian international law. So; Can civil society play a role in international law, get out of the current situation and adjust and control the deviation of states from the rules and laws of international law?

    Keywords: Civil Society, International Law, Global Civil Society, International Law Development, pluralism}
  • علی داوطلب، سید محمدعلی تقوی*، محسن خلیلی، وحید سینائی

    جنگ داخلی سوریه محصول مجموعه ای پیچیده از عوامل داخلی و خارجی است. در این پژوهش، علل داخلی بروز بحران سوریه از زاویه روند تحول مناسبات قومی و مذهبی در این کشور بررسی می شود. پرسش پژوهش آن است که سیاست های قومی-مذهبی دولت های سوریه چه تاثیری بر مناسبات اقوام و مذاهب در این کشور و نهایتا بروز بحران کنونی داشته اند. این پژوهش بازه زمانی فروپاشی امپراتوری عثمانی تا 2018 را دربرمی گیرد. روش تحقیق تاریخی بوده و چارچوب نظری آن «الگوهای سیاست قومی» ارایه شده توسط مارتین مارجر است. طبق یافته های این پژوهش، سیاست قومی مذهبی  حکومت سوریه در دوره قیمومیت فرانسه، الگوی تکثرگرایی نابرابر با هدف برجسته کردن هر چه بیشتر تمایزات میان اقلیت های قومی مذهبی  و اکثریت عرب سنی سوریه به منظور متحد کردن آن ها علیه جریان استقلال طلبی سوریه برپایه ناسیونالیسم عرب سنی بوده است. سیاست های قومی - مذهبی حکومت های دوره استقلال نیز مبتنی بر الگوی همانند سازی فرهنگی و ساختاری در مورد اکثریت عرب سنی و اقلیت ها بوده است. این سیاست در مورد کردها متضمن تکثرگرایی نابرابر شدید به صورت تلاش برای اخراج و نابودسازی فیزیکی و فرهنگی آن ها نیز بود. فرضیه پژوهش آن است که سیاست تکثرگرایی نابرابر دولت قیم فرانسوی حاکم بر سوریه و سیاست همانندسازی دولت های دوران استقلال، علی رغم اهداف متضاد، در یک جهت حرکت کرده و موجب بروز حس سوءظن، بی اعتمادی و احساس خطر دایمی هم در حکومت ها و هم در گروه های قومی مذهبی  و نهایتا تداوم و تشدید منازعات اقوام و مذاهب در این کشور شده است.

    کلید واژگان: سوریه, تکثرگرایی, سیاست قومی مذهبی, قومیت, ناسیونالیسم, همانندسازی}
    Ali Davtalab, Seyed MohammadAli Taghavi *, Mohsen Khalili, Vahid Sinaei

    This study examines the internal causes of the Syrian crisis from the perspective of the development of ethnic and religious relationships in the country. the research question is: how the Syrian government's ethnic-religious policies have affected the ethnic-religious relations in this country, leading to the current crisis. This research covers the period beginning from the collapse of the Ottoman Empire until 2018. The research method is historical and its theoretical framework is the "Ethnic Policy Patterns" presented by Martin Marger. According to this framework, the Syrian government's ethnic-religious policy during the French mandate was “unequal pluralism” aimed at further accentuating the differences between the ethnic-religious minorities and the Syrian Sunni Arabs majority in order hinder Syrian independence championed by Sunni Arabs nationalists. Ethnic-religious policies of the governments during the period of independence were also based on cultural and structural “assimilation” in favor of the Sunni Arab majority. the kurds became subject to expulsion and extermination both physically and culturally. The “unequal pluralism” policy of the French guardian government and the “assimilation” policy of the independent era, despite their different goals, have moved in the same direction, and had the same results. The profound cultural and structural effects of these policies have created a continual sense of suspicion, distrust, and feeling of danger among ethnic-religious groups. This has led to the continuation and intensification of ethnic-religious disputes and conflicts in the country that ultimately brought about the current crisis and the ongoing full-scale war.

    Keywords: Syria, assimilation, ethnic-religious policy, ethnicity, Nationalism, Pluralism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال