جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "روان شناسی" در نشریات گروه "روانشناسی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «روان شناسی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
بررسی تاثیر دین بر روان شناسیهدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دین بر روان شناسی است. روش پژوهش حاضر اسنادی از نوع کتابخانه ای است. از بررسی نظریات مختلف در این زمینه دیدگاه ها و نظریات مختفی مطرح شده است. به طور کلی می توان این دیدگاه ها را به دو دسته مخالفان و موافقان تاثیر دین بر علم تقسیم کرد. بسیاری از اندیشمندان غربی، مخالف استفاده از دین و مبانی دینی برای حل مشکل بشر می باشند. مهمترین دلایل مخالفت آنان واقعی ندانستن گزاره های دینی، عدم سازگاری علم و دین، انکار هرگونه امور غیرمادی از جمله دین و مضر بودن دین برای علم است. در حالی که موافقین نه تنها دین را امر واقعی و از بدیهیات در زندگی بشر می دانند بلکه آن را دارای تاثیر مثبت و کارآمد در جهان معاصر و پیشرفت علم می دانند، از نظر این گروه نه تنها تاریخ مصرف دین تمام نشده است، بلکه تصویر علم بدون مبانی عقلانی و ماراء طبیعی محال است و نمی توان علم تجربی و اثباتی محض را تصور کرد، بلکه باید تلاش کرد که کم کاری غربی ها در این حوزه را جبران کرد.کلید واژگان: دین, روان شناسی, تعارض علم و دین, گزاره های دینی
-
نگاه نظریهپرداز حوزه علوم انسانی درباره ماهیت انسان، میتواند بر چگونگی یافتههای علمی وی تاثیرگذار باشد. مجادله فطری نگری – تجربی نگری، یکی از مباحثات تاریخی و پردامنه در خصوص ماهیت انسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف نقد و بررسی مبانی انسانشناختی سه مکتب روان-تحلیل گری، رفتارگرایی و انسانگرایی، مبتنی بر نظریه فطرت با تکیه بر آموزههای دینی ارایهشده است. این پژوهش، بنیادی بوده و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، انجامشده است. نتایج این پژوهش نشان داد «غلبهی تفسیر غریزی ناسوتی از بشر»، «غلبهی رویکرد پوزیتیویستی در تفسیر بشر»، «تفسیر بشر بر پایهی خودبنیادی نفسانی»، «سیطرهی تفسیر ماتریالیستی مکانیکی از انسان» و «غلبهی تکیه بر روششناسی آزمایشی تجربی در تفسیر بشر»، ازجمله مهمترین مبانی انسانشناختی نظریههای مختلف روانشناختی کلاسیک است. این پژوهش نشان داد نگاه رویکردهای روانشناختی کلاسیک به انسان، نگاهی مبتنی بر محوریت عقل تجربی است. این درحالی است که نگاه به انسان در نظام فطرت محور، نگاهی مبتنی بر معیار انسان کامل بر محوریت عقل متصل به وحی است. همچنین این پژوهش نشان داد منظور نظریههای روانشناختی کلاسیک از مفهوم فطرت، مسیلهی غریزه و یا ژنتیک است که با مفهوم آن در متون اسلامی تفاوت معناداری نشان میدهد.
کلید واژگان: فطرت, روان شناسی, انسان شناختی, روان تحلیل گری, رفتارگرایی, انسان گراییJournal of New Strategies in Psychology and Educational Sciences, Volume:5 Issue: 15, 2023, PP 15 -28The view of a theorist in humanities about the human nature can influence his scientific findings. The naturalist-empiricist dispute has been one of the historical and lengthy discussions regarding the human\'s nature The present study aims at reviewing and investigating the anthropological foundations of three psychological schools, i.e. psychoanalysis, behaviorism, and humanism, according to the theory of \'human nature\' and by relying on the religious doctrines. This study is a fundamental one and uses the method of content analysis. The findings of the study showed that the followings are among the most important anthropological foundations of theories in classical psychology: - \"The dominance of corporeal natural interpretation of the man\"; - \"The dominance of the positivist approach in interpretation of the man\"; - \"Interpreting the man on the basis of sensual self-foundation\" - \"The dominance of materialistic mechanical interpretation of the man\"; - \"The dominance of relying on empirical methodology in interpretation of the man\"; This study showed that the viewpoint of the existing psychological approaches about human being is a humanistic view based on the centrality of empirical reason, while the viewpoint of the naturalistic approach to human being is based on the standard of the perfect and healthy man and the reason connected to revelation Besides, this study showed that the concept of \"human nature\" in classical psychological theories refers to the \'instinct\' or the \'genetic\', which are meaningfully different from the related concept in Islamic texts.
Keywords: human nature, psychology, anthropology, psychoanalysis, behaviorism -
این پژوهش با هدف بررسی وضعیت کمی دانشآموختگان رشته روانشناسی انجام شد. در این پژوهش از روش اسنادی استفاده شد. در این ارتباط آمار آموزش عالی ایران معتبرترین سند در این حوزه که توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ایران از سال تحصیلی 1348 1349 تا سال تحصیلی 1399 1400 منتشر شده است موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان دادند در 47 سال تحصیلی گذشته تقریبا تعداد 21.1861 نفر از مجموع گرایشهای روانشناسی دانش آموخته شدند که تقریبا 8 درصد از کل دانش آموختگان علوم انسانی در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری را به خود اختصاص داده اند. مجموع تعداد زنان دانش آموخته روانشناسی سه برابر دانشآموختگان مرد است و درمجموع 75 درصد از دانشآموختگان روانشناسی را زنان تشکیل میدهند. این برتری در هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است. این برتری به ویژه در مقطع کارشناسی است و دانشآموختگان زن در این مقطع بیش از 5/3 برابر دانشآموختگان مرد هستند. دانشآموختگان روانشناسی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری به ترتیب 69 درصد، 30 درصد و 1 درصد از مجموع دانشآموختگان روانشناسی را به خود اختصاص داده اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد روانشناسی از رشته های دانشگاهی محبوب در بین دانشجویان به ویژه زنان است و از رشد کمی بسیار چشمگیری به ویژه در مقطع کارشناسی برخوردار بوده است.کلید واژگان: روان شناسی, دانش آموختگان, وضعیت کمی, روش اسنادیThe aim of this study was to investigate the quantitative status of psychology graduates. In this research, the documentary method was used. In this regard, the statistics of Iranian higher education, which is the most authoritative document in this field and has been published by the Iranian Institute of Higher Education Research and Planning from the academic year 1348-49 to the academic year 1399-1400 were reviewed and analyzed. Findings showed that in the last 47 academic years, approximately 211,181 people were educated from the total number of psychology majors, which is approximately 8% of the total humanities graduates in the three bachelor's, master's and doctoral degrees. The total number of female psychology graduates is three times that of male graduates, and a total of 75% of psychology graduates are women. This is an advantage in all three levels of undergraduate, graduate and doctoral. This is especially true at the undergraduate level, where female graduates are more than 3.5 times as likely as male graduates. Psychology graduates in undergraduate, graduate and doctoral degrees accounted for 69%, 30% and 1% of the total psychology graduates, respectively. The results of this study show that psychology is one of the most popular academic disciplines among students, especially women, and has had a very significant quantitative growth, especially at the undergraduate level.Keywords: psychology, Graduates, Quantitative Status, Documentary Method
-
روان شناسی تحت عنوان «علم النفس» بیش از هزار سال به عنوان یکی از شاخه های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس شده است. آشنایی ایرانیان با روان شناسی جدید با تدریس نخستین درس روان شناسی به وسیله علی اکبر سیاسی در مدرسه علوم سیاسی آغاز شد. آثار و خدمات دکتر سیاسی نقش چشمگیری در رشد و گسترش نخستین روان شناسی علمی در ایران داشته است، به گونه ای که از وی به منزله بنیان گذار، اشاعه دهنده، و پدر علم روان شناسی جدید در ایران یاد می شود. در این پژوهش کیفی، با استفاده از روش بیوگرافیک، خدمات علمی و فرهنگی سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعه فعالیت ها و خدمات سیاسی را می توان در دو حوزه گروه بندی کرد: آموزش و گسترش روان شناسی در ایران؛ و ارتقاء سطح سواد و فرهنگ عمومی مردم. تدریس نخستین درس روان شناسی، بنیان گذاری نخستین آزمایشگاه روان شناسی، تالیف نخستین درس نامه روان شناسی، بنیان گذاری انجمن روان شناسی ایران در حوزه نخست، تدوین لایحه قانونی «تربیت معلم»، و به تصویب رساندن قانون تعلیمات عمومی اجباری و مجانی در حوزه دوم قرار می گیرند. مجموعه این اقدامات موجب شده است که سیاسی در تاریخ کوتاه روان شناسی در ایران به چهرهای ماندگار و در حوزه ارتقاء فرهنگ معاصر ایران به فردی تاثیرگذار تبدیل شود.
کلید واژگان: علی اکبر سیاسی, روان شناسی, روش بیوگرافیک, علم النفسPsychology has been taught as "Elmon-Nafs" for more than a thousand years as one of the main branches of philosophy in scientific centers of Iran. In regard to Iranians' acquaintance with modern psychology Ali Akbar Siassi started teaching the first psycho-logy course at the School of Political Science. Siassi's works and services have played a significant role in the development of scientific psychology in Iran, therefore he is known as the founder and the father of modern psycho-logy in Iran. In this qualitative research, using biographical method, his scientific and cul-tural-political services were examined. The set of Siassi's activities and services can be grouped into two areas: teaching and expan-ding psychology in Iran, and improving the literacy and general culture of the inhabitants of Iran. Teaching the first psychology course founding the first psychology lab, writing the first textbook of psychology, and founding the Iranian Psychological Association, are exam-ples of the first area, and developing the legal Teacher Training Bill, and passing the Com-pulsory and Free General Education Act are examples of the latter. The combination of these actions has made Siassi a permanent figure in the history of psychology in Iran that is short, and an influential figure in the field of promoting contemporary Iranian culture.
Keywords: Ali Akbar Siassi, Psychology, bio-graphical method, Elmon-Nafs -
یکی از موضوعات اساسی که در سال های اخیر روانشناسان توجه بیشتری به آن معطوف داشتهاند، مقوله ی سلامت روان است. هدف اصلی این پژوهش تطبیق و ارزیابی دیدگاه دین اسلام و نظریه های روان شناسان در زمینه ی سلامت روان است. برای انجام پژوهش حاضر که به شیوه ی تحلیلی- توصیفی انجام گرفته است، پیش فرض های لازم از احادیث، روایات و آیات قرآنی گرفته شده و براساس آنها، سعی شده است تا پلی میان دین اسلام و روان شناسی نوین در زمینه سلامت روان ایجاد شده و به بررسی تاثیرات متقابل آن ها بر یکدیگر پرداخته شود. بر اساس نتایج و یافته های حاصل در بعد روان شناسی، در یافتن معنا و فلسفه وجود، نیرویی وجود دارد که نوعی قدرت معنوی به انسان بخشیده، در تحمل سختی های زندگی روزمره او را کمک کرده و از نگرانی و اضطرابی که بسیاری از مردم در معرض ابتلا به آن هستند، دور میسازد. از نقطه نظر دین اسلام نیز ارتباط با خدا در سختیها، مشکلات و بحرانهای زندگی به انسان آرامش میدهد و توکل و توسل به او باعث کنترل استرسها و تنشهای فرد میشود. در نهایت با تطبیق دیدگاه های روانشناسی و دین اسلام، انسان عصر حاضر می تواند با افزایش ظرفیتهای دینی و شناختی خود، توانایی مواجهه و مقابله با استرسهای زندگی را پیدا کند تا در دنیای پر استرس امروز، کمتر دچار مشکلات روحی و روانی گردد.
کلید واژگان: سلامت روان, دین اسلام, روان شناسی -
هدف این پژوهش، بررسی پدیدارشناسانه گرایش دانشجویان با رشته های غیرمرتبط به تحصیل در رشته های روان شناسی و مشاوره است. روش این پژوهش، کیفی و پدیدارشناسی است که در آن به مطالعه عمیق پرداخته شده است. با استفاده از روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسانه، 20 نفر (17 زن و 3 مرد) از میان افرادی که در مقطع کارشناسی در رشته ای غیر از رشته های مشاوره یا روان شناسی تحصیل کرده اند و در مقطع ارشد یا دکتری، یکی از این دو رشته را انتخاب کرده اند، در سال 1399 به شیوه نمونه گیری هدفمند، بر پایه اصل اشباع و با تکراری شدن پاسخ ها انتخاب شدند و به مصاحبه نیمه ساختاریافته پاسخ دادند. یافته های پژوهش به صورت جدول هایی طبقه بندی و براساس پاسخ های مشارکت کنندگان به هر سوال به صورت جداگانه ارایه شدند. برای تحلیل داده ها از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. نتایج نشان می دهد که افراد به دلایل متفاوتی از جمله عوامل درونی مانند علاقه نداشتن یا عوامل بیرونی مانند کاربردی نبودن رشته قبلی تغییر رشته می دهند. براساس اظهارات بسیاری از شرکت کنندگان یکی از عوامل موثر در تغییر رشته جایگاه اجتماعی بهتر از رشته قبلی در جامعه است. به نظر می رسد حضور مشاور آگاه و مطلع از امور برای شناسایی علایق و توانمندی های واقعی افراد به منظور جلوگیری از هدررفتن سرمایه، وقت و انرژی فردی و اجتماعی امری بدیهی و واضح است که کمتر به آن توجه شده است.کلید واژگان: مشاوره, روان شناسی, رشته تحصیلی, تغییر رشته, کلایزی, پدیدارشناسیThe purpose of this study is to examine the phenomenology of the inclination of students with unrelated disciplines to study psychology and counseling. The research method is qualitative and phenomenological, and the study is in-depth. Using a phenomenological qualitative research method, 20 individuals (17 females and 3 males) were selected among those who have studied in other fields of counseling or psychology at the undergraduate level and at the master’s or PhD level, one of the two in 2020. They were selected according to the principle of saturation and by repeating the responses through a purposive sampling method, and answered a semi-structured interview. The research findings were categorized separately and the participants were presented individually for each question. The Colaizzi’s seven steps of phenomenological analysis was used to analyze the data. The results indicated that the participants did not change their field of study due to various reasons, including internal factors such as lack of interest or external factors such as impracticality. According to the participant, one of the effective factors in changing the subject may be the social status compared to the previous subject in the society. It seems it is neccessery to consult an informed advisor to identify real interests and skills, which avoids wasting capital, time, and human and social energy.Keywords: Counseling, psychology, Colaizzi, Change the string, phenomenology, field of study
-
در جهان کنونی، سیلاب اطلاعاتی که به وسیله رسانه های مختلف همگانی جاری می شود به تدریج تمام جامعه را در خود غرق می کند و افراد که خواه ناخواه در این جو اطلاعاتی تنفس می کنند از این اطلاعات نیز تغذیه می کنند و به تدریج در جریان امور قرار می گیرند و این اطلاعات را برای سایرین بازگو می کنند. تمام این عوامل هرچند نامحسوس و مبهم، بر رفتار انسان اثر می گذارند. بدین جهت نوشتار حاضر با روش اسنادی و تحلیلی به بررسی کاربرد روان شناسی در ابزار تبلیغ می پردازد. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که این جریان، پیام های رسانه های همگانی هستند که به تدریج با پیوستن به هم، انسان را در خود غرق می کنند و در روش زندگی و شیوه عمل، تغییر ایجاد می کنند. در نتیجه با مغزشویی نامحسوس (البته جزیی و بسیار کند) اعتقادات تازه ای در انسان به وجود می آورند. بنابراین، ابزارهای تبلیغ را به صورت های مختلف و قالب های گفتاری، دیداری، شنیداری و نوشتاری می توان دسته بندی کرد که هریک از آنها بر عواطف و احساسات و رفتارهای انسان تاثیر می گذارند و انسان را به سمت خود هدایت می کنند که آنها گاهی ابزارهای سنتی و ساده هستند و گاهی ابزارهای تکنولوژیک و پیشرفته.کلید واژگان: روان شناسی, تبلیغ, ابزار تبلیغ, نوشتاری, شنیداری, دیداری
-
هدف اصلی پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم روان شناسی مثبت بر انگیزه پیشرفت و کیفیت زندگی دانشجویان بوده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته روان شناسی نیم سال دوم 99-98 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود. گروه نمونه شامل 30 نفر از دانشجویان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. این دانشجویان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15) و گواه (15) قرار گرفتند. این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش از پروتکل شاینر و سلیگمن، آزمون انگیزه پیشرفت باهار گاوا و آزمون کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. گروه آزمایش به مدت شش هفته در جلسات هفته ای 90 دقیقه ای آموزش روان شناسی مثبت شاینر (2008) را دریافت کردند. تحلیل داده های جمع آوری شده به روش آماری تحلیل کوورایانس انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که میان گروه آزمایش و گواه در انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی، تفاوت معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر دانشجویانی که در گروه آزمایش شرکت کردند و مورد آموزش مفاهیم روان شناسی مثبت قرار گرفتند، در نمرات انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی افزایش بیشتری نسبت به گروه گواه نشان دادند. بر اساس نتایج، فرضیه تایید شد. بنابراین، آموزش مفاهیم روان شناسی مثبت بر انگیزش پیشرفت و کیفیت زندگی دانشجویان تاثیری مثبت و معنادار دارد. از این رو دانشجویان مانند همه انسان ها به انگیزش پیشرفت نیاز دارند.
کلید واژگان: روان شناسی, انگیزه پیشرفت, کیفیت زندگیThe purpose of this study is to evaluate the effectiveness of teaching the concepts of positive psychology to students on their achievement motivation and the quality of life. The statistical population included the postgraduate students of the second semester of 1398- 99 (2019 -2020) academic year of Islamic Azad University, South Tehran Branch. The sample group included 30 students selected by available sampling method. They were randomly divided into experimental (15) and control (15) groups. This quasi – experimental research included a pretest and a post test with a control group. The research tools included the Shiner and Seligman Protocol, Bahawu Bahareh motivation test and The Quality of Life Test of the World Health Organization. The experimental group received Shiner (2008) 90 minutes’ positive psychology training sessions for six weeks in weekly sessions. The collected data were analyzed by analysis of covariance. Research findings showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in motivation for progress and quality of life. In other words, students who participated in the training sessions (the experimental group) demonstrate a meaningful increase in the scores achievement motivation and the quality of life tests than the control group. Therefore, the hypothesis was confirmed i.e. teaching the concepts of positive psychology has a positive and significant effect on students’ achievement motivation and quality of life. Therefore, it can be acknowledged that motivation has a fundamental role on the formation of personality, mental health and achievement of the students. So, students like all human beings need motivation to progress.
Keywords: psychology, motivation for progress, quality of life -
از کتاب «علم النفس یا روان-شناسی از لحاظ تربیت» دکتر علی اکبر سیاسی (1317)، به عنوان نخستین درس نامه دانشگاهی روان شناسی در ایران یاد می شود. در این مقاله تلاش شده است، با توجه به شیوه نامه نقد و بررسی کتب شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، این اثر مورد بررسی و نقد قرار گیرد. این اثر از بیشتر شاخص های ظاهری کتاب از جمله صفحه عنوان، دیباچه، فهرست مطالب، فهرست اصطلاحات، فهرست اسامی، و فهرست گراورها (عکس، شکل، جدول و نمودار)، برخوردار است. نبود مقدمه، هم در ابتدای کتاب و هم در ابتدای فصول، و عدم فهرست منابع در پایان کتاب، از چشمگیرترین کاستی های این اثر در بعد شکلی هستند. در بعد محتوایی، تناسب محتوای کتاب با سرفصل های فعلی روان شناسی عمومی، سازمان بندی فصول کتاب با توجه به مباحث علم النفس، توجه به روان شناسی تجربی، پیشگامی در برگردانی کلمات، توجه به تربیت کودکان و نوجوانان، بررسی نظریات مهم روان شناسی و نقد آنها، و توجه به منابع ایرانی، از نقاط قوت اثر است. در مقابل ضعف در ارجاع دهی منابع، و روزآمد نشدن چاپ های آخر کتاب، از چشمگیرترین کاستی های این اثر بشمار می-آیند.
کلید واژگان: روان شناسی, علم النفس, نقد شکلی, نقد محتواییThe book "Science of Mind or Psychology from the Standpoint of Edu-cation" by Ali Akbar Siassi (1938) is mentioned as the first academic textbook of psychology in Iran. In this article, an attempt has been made to review and critique this work according to the book review method of the Council for the Study of Humanities Texts. This work has most of the apparent indicators of the books, including the title page, preface, table of contents, list of terms, list of names, and list of gravures (photos, figures, tables, and diagrams). The lack of an introduction, both at the beginning of the book and at the beginning of the chapters, and the lack of a list of sources at the end of the book are among the most significant shortcomings of this work in the later form. In terms of content, the relevance of the book's content to the current topics of general psychology, the organization of the book's chapters according to the topics of the science of mind, attention to empirical psycho-logy, pioneering word retrieval, attention to educating children and adolescents, examining important theories of psychology and Criticism of them, and attention to Iranian sources, are among the strengths of the book. The weak-nesses in refe-rencing and not updating the latest editions of the book, are among the most significant shortcomings of this work.
Keywords: psychology, science of mind, shape critique, content critique -
این پژوهش با هدف بررسی نگرش نسبت به بیماری براساس سبک های مقابله با استرس بیمار و تحمل مراقبت کننده اجرا شده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر نحوه جمع آوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی جانبازان مراجعه کننده به بیمارستان ساسان در سال 1396-1397 بود که باتوجه به فرمول نمونه گیری بدون جایگزین با استفاده از یک پیش مطالعه تعداد 50 نفر به عنوان نمونه درنظر گرفته شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش سه پرسشنامه نگرش نسبت به بیماری (IAS) و پرسشنامه ارزیابی تحمل مراقبت کننده از بیماران (CBI) و پرسشنامه سبک های مقابله با استرس (CISS) بود. داده های به دست آمده مورد بررسی قرار گرفتند و ابتدا فرض بهنجاربودن پژوهش انجام شد و نتایج نشان داد که داده های تحقیق از توزیع بهنجار برخوردارند. نتایج فرضیه اول با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون هم زمان در محیط نرم افزار spss23 با سطح معنی داری 05/0 نشان داد که رابطه ای منفی و معنی دار بین دو شاخص تحمل وابسته به زمان و تحمل عاطفی با نگرش نسبت به بیماری وجود داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که دو متغیر تحمل وابسته به زمان و تحمل عاطفی می توانند نگرش نسبت به بیماری را پیش بینی کنند و نیز سبک مقابله مسئله مدار رابطه معنی دار و منفی با نگرش نسبت به بیماری داشت. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که سبک مقابله مسئله مدار می تواند نگرش نسبت به بیماری را پیش بینی کند. بنابراین، با متغیرهای سبک مقابله با استرس و تحمل مراقبت کننده، می توان نگرش نسبت به بیماری را تبیین کرد.
کلید واژگان: استرس بیمار, تحمل مراقبت کننده, مثبت نگر, روان شناسی, نگرش نسبت به بیماریThe present study was conducted to investigate illness attitude based on patient coping styles and caregiver burden. This is an applied research work, and with regard to data collection it is correlational-descriptive research. The statistical population consisted of all the disabled veterans referring to Sasan Hospital in Tehran, Iran in 2017-2018, from among whom a group of 50 people were selected as the sample according to the formula of sampling without alternative using a pre-study. The data collection instruments were three questionnaires: the Illness Attitudes Scale, the Caregiver Burden Inventory and Stress Coping Styles Questionnaire. The obtained data were analyzed, and first the research was assumed to be normal and the results indicated that the research data had a normal distribution. Based on Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analyses in SPSS23 software at the significance level of 0.05, the results of the first hypothesis showed that time-dependent burden and emotional burden had a significant negative relationship with illness attitude. The regression results also showed that time-dependent burden and emotional burden variables can predict attitude toward illness, and also problem-oriented coping style had a significant negative relationship with attitude toward illness. Regression results further revealed that problem-oriented coping style can predict attitude toward illness. Therefore, attitude toward illness can be explained with stress coping style and caregiver burden variables.
Keywords: patient stress, caregiver burden, positive thinking, psychology, illness attitude -
مثبت نگری مفهومی است که توجه ویژه ای را در روان شناسی و نیز در دین به خود جلب کرده است. روان شناسی در ابتدای ظهور خود بیشتر توجه خود را معطوف به نقاط منفی وجود انسان مانند درمان بیماری ها و آسیب های روانی می کرد اما اخیرا رویکرد روان شناسی مثبت نگر که یکی از رویکردهای نو ظهور در مکتب روان شناسی است، برخلاف روان شناسی قدیمی به جای تاکید بر بیماری ها و آسیب ها تمرکز خود را روی خصایص و توانمندی های مثبت انسان از قبیل شادکامی، امید، خوشبینی، بهزیستی و دیگر ابعاد وجود انسان معطوف داشته است. همچنین در دین اسلام هم همواره بر مثبت اندیشی و تفکر مثبت جهت بهداشت روان و سلامت عقل تاکیدات فراوانی شده است. بنابراین هدف پژوهش حار بررسی تطبیقی نگاه روان شناسی و اسلام در رابطه با ابعاد و مولفه های مثبت نگری در انسان است. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات تحلیلی- استنتاجی است، به این ترتیب که با جمع آوری اطلاعات از متون اسلامی و روان شناسی، به بررسی مفهوم مثبت نگری و نگرش نسبت به انسان پرداخته شد. به طور کلی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بین هسته اصلی معنای روان شناختی مثبت نگری و معنای اسلامی آن نه تنها تفاوت وجود ندارد بلکه در این دو رویکرد نگاه تقریبا مشابهی به مثبت نگری و مثبت اندیشی شده است و از طرفی دیگر، هم در اسلام و هم در روان شناسی اگرچه به جنبه های منفی وجود انسان توجه شده است اما به طور کلی در این دو دیدگاه نگاه تقریبا مثبتی به انسان و ابعاد وجودی آن معطوف است.
کلید واژگان: مثبت نگری, مثبت اندیشی, روان شناسی, اسلام, انسانPositivity and positive thinking is concept that special attention has attracted in psychology and religion. Psychology at the beginning of its emergence more attention to negative points of human existence, such as the treatment of disease and trauma but recently positive psychology prospective which one of the new approaches is in psychology, Unlike traditional psychology, instead of emphasis on diseases and injuries focused on humans positive traits and abilities, such as happiness, hope, optimism, well-being and other aspects of human existence. in the other hand, is seen in Islam is always positivity and positive thinking is the many emphasis has been for mental and mind health. so the purpose of present paper is a comparative study of Islam and psychology view in relate to positivity component and dimensions in human. the method of present study is inductive- analytical research, thus with collecting data from Islamic and psychology texts, to explore the concept of positivity and attitude towards in human. In general, it can be concluded that not only there is no difference between main core of psychological and Islamic meaning of positivity but also in the two approaches there are similar fairly view to positivity and positive thinking and in the other hand In Islam and psychology too, although has been attention to negative aspects of human existence, but in general in two approaches there are positive fairly view to human and its existence dimensions.
Keywords: positivity, positive thinking, psychology, Islam, human -
یکی از ابزارهای اصلاح و تربیت، اعمال انواع تنبیه، به ویژه تنبیه بدنی فرزندان است. تعلیم و تربیت کودک، به دلیل تاثیرپذیری و انعطاف پذیری شخصیت او، اهمیت بسزایی داشته و در تمام جوامع ، فرهنگ ها و مذاهب، توصیه شده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی دیدگاه روان شناسی و فقه مذاهب اسلامی، با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که روان شناسان، تنبیه بدنی را به دلیل عدم کارایی و پیامدهای منفی آن جایز ندانسته، اما انواع دیگر تنبیه را با شرایط خاص، از روش های تربیتی می دانند. این دیدگاه به طور مطلق قابل پذیرش نیست. جمع بین روایات اسلامی در این زمینه، جواز تنبیه بدنی خفیف با شرایط خاص است. از نظر فقه امامیه و مذاهب اهل سنت، تنبیه بدنی در موارد و سن خاص و با برخی شرایط، جایز و ضروری است، اما این نکته مورد تاکید اسلام و روان شناسی است که رفتار گرم، محبت آمیز و مسیولانه والدین، نیاز به تنبیه بدنی را کاهش می دهد.کلید واژگان: تنبیه, فرزند, روان شناسی, فقه مذاهب اسلامی
-
انسان، موجودی کمال طلب بوده و یکی از راه های رسیدن به کمال، کسب عزت نفس است. عزت نفس از موضوعات کلیدی در زندگی هر انسانی ست که در موفقیت ها و شکست های وی تاثیر مستقیم داشته و عامل ارزیابی و ارزشیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندی خویش و کارایی مفید برای خود و جامعه است. در تبیین مسئله عزت نفس، دو رویکرد مطرح است. یکی رویکرد روان شناسانه که عزت نفس را یکی از پایه های اساسی شخصیت آدمی و باعث رسیدن انسان به افتخار و سربلندی می داند. از نگاه روان شناسان، با توجه به ارزشمندی وجود انسان، هر آنچه موجب ارزش، پیشرفت و موفقیت او باشد، عامل ارتقاء عزت نفس است. رویکرد اسلام، رویکرد دیگری ست که با نگرشی خدامحور، راه کسب عزت نفس را تایید الهی معرفی کرده و عامل اصلی در این راه را تقوا می داند. در نهایت، امور محیطی و مادی را تنها ابزار و وسایل کمک دهنده برای نیل به اوصاف برمی شمارد. تعارض این دو دیدگاه در برخی از ابعاد منجر شد تا در این مقاله با روش اسنادی و توصیفی-تحلیلی، مفهوم شناسی عزت نفس، اهمیت آن، راه های کسب این مهارت و عوامل تقویت آن از دیدگاه اسلام و روان شناسی بررسی شود.کلید واژگان: عزت نفس, اسلام, روان شناسی
-
مقدمهحسد در متون اسلامی «تمنای زوال نعمت از دیگری» معنا کرده اند. از طرفی در نقطه مقابل از «غبطه» یاد شده که به جای آرزوی زوال نعمت از دیگری، آرزوی دریافت آن نعمت برای خود مطرح است. حسادت وجهه ی همت نوشته ها و منابع اسلامی بوده است، پژوهش هایی در مورد آن صورت گرفته است اما این پژوهش ها با کاستی های روش شناختی مواجه بوده است. بدین خاطر هدف پژوهش حاضر در گام نخست، شناسایی مفهوم، ویژگی ها و ابعاد حسادت در قرآن و متون روایی و مقایسه ی آن با مفهوم حسادت در روان شناسی بوده و در گام دوم نزدیک شدن به یک الگوی انسجام یافته ی اسلامی، مبتنی بر یافته ها و نتایج تحقیق بوده است.روشروش تحقیق حاضر کیفی و ازنوع توصیفی - اسنادی می باشد. نمونه مورد مطالعه، متنی و هدفمند شامل سه گروه به شرح ذیل بوده است: 1. تمام آیات قرآن 2. متن کامل بحارالانوار 3. منابع معتبر روان شناسی. ابزارهای اصلی مورد استفاده در این پژوهش، فیش های اخذ شده ازمنابع مورد بررسی ، براساس جستجو در متن و رجوع به نمایه ها و جستجو از طریق نرم افزارهای مرتبط بوده است. بعد از اتخاذ نتایج از قرآن و احادیث ، توصیف وطبقه بندی اطلاعات بدست آمده، به شکل محتوایی انجام گرفته است. از طرف دیگر ، محتوای بدست آمده از احادیث و قرآن ، با نتایج به دست آمده از علم روان شناسی مورد مقایسه قرار گرفته است. در ادامه نوع روابط بین مفاهیم و مقوله های اخذ شده تعیین، تا به یک الگو یا مدل به شکل همبسته نزدیک شویم.نتایجیافته های به دست آمده با توجه به ریشه حسادت، «ح س د»، در قرآن 5 مورد مطرح شده که از لحاظ موقعیت سوره ها با موضوع حسادت یک بار در سوره های مکی آمده که شامل سوره فلق (بیستمین سوره نازله) است و سه بار در سوره های مدنی شامل سوره فتح (صد و دوازدهمین سوره نازله)، سوره نساء (نود و دومین سوره نازله)، و سوره بقره (هشتاد و هفتمین سوره نازله) آمده است. لذا می توان غالب سوره هایی که موضوع حسادت در آن آمده است را «مدنی» دانست. در روایات بحارالانوار تعیین مفهوم و مقوله بندی موارد تعیین شده در بر گیرنده موارد زیر بود: مفهوم و نشانه شناسی حسادت، پیامد حسادت بر خود و دیگری، دامنه نمود حسادت، انواع حسادت، نمونه های حسادت، عوامل شکل گیری حسادت، چگونگی مقابله با حسادت و کاهش آن.بحث و نتیجه گیریبه نظر می رسد حسد با زمینه های سرشتی و تا حدی یادگیری مرتبط است. همچنین از دو نوع حسادت مثبت و منفی و نیز حسادت غفلت و فتنه می توان سخن گفت. حسادت دارای پیامدهایی برای خود فرد و در صورت عینی شدن برای دیگری دارد. پس می توان از پیامدهای درون فردی و بین فردی سخن گفت. هرچند در متن روایات و قرآن از پناه بردن به خداوند به عنوان محوری ترین راه مقابله با حسادت یاد شده اما شیوه های مقطعی نیز مطرح شده است. با این مقوله ها می توان از یک الگوی منسجم سخن گفت که گاه متفاوت و گاه در توازی با علم روان شناسی بوده است.کلید واژگان: حسادت, قرآن, روایت, روان شناسیBiannual Peer Review Journal of Clinical Psychology & Personality, Volume:16 Issue: 2, 2019, PP 249 -266One of the properties which is always has been regarded and man has experienced is “Jealousy”. It has been prohibited in the Quran and traditions and is considered one of the three principles of atheism. In Islamic texts, Jealousy has been translated to "Desire to decline favor of another". On the other hand, "envy", versus “Jealousy”, is mentioned that gaining blessing instead declining favor of another blessing for individual purpose is concerned. “Jealousy” has caused to attempt in Islamic texts and sources. Some research has been done about it; but these studies have faced methodological shortcomings. Hence, the target of this study, first of all, is to identify the concept, features and aspects of jealousy in the Qur'an and hadith texts and comparing it with the concept of jealousy in psychology. The second step is to reach an integrated Islamic pattern, based on the findings and research results.ResultsThe results obtained with respect to the root of jealousy, "H s d", are five cases; in which the position of the suras with the subject jealousy has come once in ”Meccan suras” which contain sura Al-Falagh(twentieth revealed sura) and three times in “Madani Suras”, including Al-Fath(one hundred and twelfth revealed sura) ,Al-Nisa (ninety-second revealed sura) and sura Al-Bagarah(eighty-seventh revealed sura).Therefore, the most suras with the subject of jealousy can be considered “Madani”. In the traditions of Bihar al-Anwar, jealousy, has been used 157 times. The determination of the concept and categorization of specified cases contained the following: The concept and typology of jealousy, the consequence of jealousy upon him self and the other, the appearance domain of jealousy, the types of jealousy, jealousy samples, the elements of jealousy formation, the quality of reducing and confronting with jealousy.ConclusionIt seems that jealousy is associated with areas of nature and partly learning. The two types of envy or jealousy or intrigue and neglect can be discussed too. This issue always has consequences for the individual and the other, provided objective criteria. Afterwards, it can be concerned for intrapersonal and interpersonal consequences. Although taking refuge in the Lord has been mentioned as the most central way to deal with jealousy in the text of Quran and traditions, but the cross-sectional manners have introduced too. With these categories, we can speak of a coherent pattern that is sometimes different, sometimes in parallel with the science of psychology.Keywords: jealousy, The Quran, tradition, psychology
-
این مقاله، روش شناسی معنابخشی دروین را به عنوان یکی از شناخته شده ترین نظریه های علم ارتباطات معرفی نموده و به بررسی دلالت های آن در فرآیندهای پژوهشی علوم انسانی می پردازد. مقصود از معنابخشی، فرآیند ساخت چارچوب ذهنی از موقعیت های پیرامون است به نحوی که رفتار فرد براساس آن معنادار شده و هدایت می شود. مدل های موجود معنابخشی، علی رغم تنوع گسترده نظری، فرآیند معنابخشی را بخشی حیاتی از کنش انسان، خصوصا در حیطه های تخصصی درنظر می گیرند. روش شناسی معنابخشی دروین یکی از دو نظریه پیشگام در این حیطه است. این فرانظریه با مجموعه ای از انگاره های فلسفی در مورد انسان و ماهیت ارتباط انسانی، روش شناسی خاصی را بر مبنای این انگاره ها ارائه می دهد. روش شناسی معنابخشی با تاکید بر پیچیدگی ارتباط انسانی، نگاهی انتقادی نسبت به روش های پژوهشی متداول در علوم انسانی داشته و سعی دارد تا مزیت های روش های کیفی و کمی را حفظ نموده و در عین حال در راستای اصول اولیه ارتباطات گام بر دارد که ماحصل آن، روش شناسی بسیار منعطفی است که قابل استفاده در حیطه های مختلف علوم انسانی می باشد. در این مقاله، روش شناسی معنابخشی دروین هم در سطح فرانظریه ای و هم در سطح روش شناختی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس به تعدادی از پژوهش هایی که با به کارگیری این روش اجرا شده اند، اشاره شده و درنهایت، رویکرد معرفت شناختی این روش به پژوهش در حیطه علوم انسانی مورد بحث قرار گرفته است.کلید واژگان: معنابخشی, روش شناسی, دلالت های پژوهشی, علوم انسانی, روان شناسیIn this paper, Dervin’s sense-making methodology as one of the well-known theories in communication science is introduced and its implications for humanities research process is discussed. Sensemaking is the process of constructing mental framework out of encountered situations in such a way that guides behaviors and makes them meaningful. Despite the diversity of theoretical domains, existing sensemaking models consider sensemaking an essential component of human actions, especially in expertise-oriented fields. Dervin’s sense-making methodology is one of the two frontiers in this area. This metatheory includes a set of philosophical assumptions about human nature and the essence of human communication, and it presents a methodology based on those assumptions. Sense-making methodology has a critical approach to conventional research methods in human sciences and strives for maintaining advantages of both qualitative and quantitative methodologies by focusing on the complexity of human communication; nevertheless, it takes steps toward establishing communication axioms, which result in a very flexible methodology that could be utilized in a variety of human sciences. In the current paper, Dervin’s sense-making methodology is elaborated both in metatheoretical and methodological levels; then, some of the studies employing this methodology are mentioned. Finally, its epistemological approach to humanities studies is discussed.Keywords: sensemaking, methodology, epistemology, humanities, psychology
-
هدفپژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی یکپارچه خودشکوفایی بر مبنای دیدگاه های مختلف انسان گرایانه برای رفع اشکالات موجود در طبقه بندی های پیشین انجام گرفت.روشاین پژوهش به روش کیفی تحلیل مضمون و با جامعه آماری کتب روان شناسان انسان گرا شامل «انگیزش و شخصیت» (مزلو، 1970)، «دستاوردهای فراتر طبیعت انسان» (مزلو، 1971)، «ادیان، ارزش ها و تجربیات اوج» (مزلو، b1970)، «خودشکوفایی و فراسوی آن» (مزلو، 1965)، «انسان شدن» (راجرز، 1961)، «انسان در جستجوی معنا» (فرانکل، 1984)، «معنا جویی» (فرانکل، 1988)، «الگو و رشد در شخصیت» (آلپورت، 1961) و «شدن» (آلپورت، 1955) بود. داده ها به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. پس از مطالعه و شناسایی مفاهیم در متون، مضامین طبقه بندی و نام گذاری شدند.یافته هااز تحلیل مضامین آثار روان شناسان انسان گرا چهار مضمون اصلی به دست آمد. یافته ها نشان می دهند خودشکوفایی دارای چهار عامل «خود متعالی»، «خود آگاه»، «خود خلاق» و «خود اجتماعی» است.نتیجه گیریبا توجه به الگوی حاصل از این پژوهش، به نظر می رسد تدوین مقیاسی برای سنجش خودشکوفایی براساس این الگوی یکپارچه می تواند از تفاوت در نمرات خودشکوفایی در جوامع مختلف که متاثر از تفاوت تعاریف است، پیشگیری کند.کلید واژگان: خودشکوفایی, روان شناسی, انسان گراییPurposeThe purpose of this study was to develop an integrated model of self-actualization based on humanistic theories to resolve problems in previous classifications.MethodThe research method is qualitative thematic analysis with the statistical population of humanistic psychology texts including "Motivation and Personality", "The Farther Reaches of Human Nature", "Religions, Values and Peak Experiences" and the article "Self-Actualization and Beyond" from Maslow; Rogers's book "On Becoming a Person"; "Mans Search for Meaning" and "The Will to Meaning" from Frankl and "Pattern and Growth in Personality" and "Becoming" from Allport. Thematic analysis was applied to analyse data. After reviewing the texts and coding of the concepts, the themes were identified, classified and named.ResultsAnalysis of the Humanistic Psychologists texts was conducted to four main themes. The findings show that self-actualization has four " transcendental self", "aware self", "creative self" and "social self" factors.ConclusionAccording to the model achieved in this study, developing a scale to measure self-actualization based on this integrated model, would reduce the effect of definition differences on self-actualization scores in various cultures.Keywords: Self, Actualization, Psychology, Humanism
-
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای نیمرخ روانی در دانش آموزان دختر دبیرستانی خانواده های عادی و طلاق شهر گرگان در سال تحصیلی 94-1393 انجام گرفته است. از جامعه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان گرگان تعداد 180 نفر (90 دانش آموز دختر عادی و 90 دانش آموز دختر خانواده های طلاق) به شیوه نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای انتخاب شدند. روش این تحقیق علی – مقایسه ای یا پس رویدادی بود. برای گردآوری داده ها فرم کوتاه و ایرانی پرسشنامه شخصیت چندوجهی مینه سوتا (MMPI) به کاربرده شد. داده ها با روش آزمون t گروه های مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد میان دو گروه دختران دانش آموز دبیرستانی خانواده های طلاق و عادی در همه مقیاسهای بالینی یعنی هیپوکندریا، افسردگی، هیستری، جامعه ستیزی، پارانویا، ضعف روانی، اسکیزوفرنی و مانیا تفاوتی معنادار وجود دارد. از آنجا که در تمام مقیاسها میانگین نمره های دختران خانواده های طلاق از میانگین نمره های دختران خانواده های عادی بیشتر است، به طور کلی می توان نتیجه گرفت، دختران خانواده های طلاق بیشتر از دختران خانواده های عادی علایم اختلالات نام برده شده را نشان می دهند. با توجه به یافته های این تحقیق می توان اظهار داشت که طلاق والدین تنها زندگی خود آنها را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه شاید بیش از آن بر زندگی فرزندان تاثیرگذار است.کلید واژگان: روان شناسی, خانواده, نیمرخ روانی, دختران طلاق, دانش آموزانAs a social damage, divorce can affect family members, especially children and adolescents and leave negative effects on their social and emotional development. The present study was carried out to compare mental profiles among 180 female high school students from divorced and normal families in Gorgan in academic year 2014-2015. The population of the study comprised all high school girls in Gorgan and the sample was drawn through multi-stage cluster sampling method. The research method was causal-comparative. Required data were collected using the Iranian short form of Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI). For the purpose of data analysis, independent samples t-test was utilized. Results showed a significant difference between the two groups of high school girls from divorced and normal families in terms of all clinical scales, i.e., hypochondriasis, depression, hysteria, psychopathy, paranoia, mental weakness, schizophrenia, and mania. Based on the overall results, it is concluded that not only does parents break up affect their own lives but it will also have even more adverse effects on their children.Keywords: psychology, family, mental profile, girls with divorced parents, students
-
در بینش قرآن، هدف از آفرینش انسان دست یابی به کمال دانسته شده و آن در گرو کسب عزت نفس است. از مفهوم عزت نفس به معنای ارزیابی و ارزشیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندی خویش و کارایی مفید برای خود و جامعه یاد شده است. روان شناسان در تبیین مفهوم عزت نفس، با توجه به ارزشمندی وجود انسان هرآنچه موجب ارزش و پیشرفت و موفقیت او باشد را به عنوان ابزار و عامل ارتقاء عزت نفس بیان کرده اند و در این راستا بیشتر به نقش عوامل محیطی و مادی اشاره نموده اند اما از منظر قرآن عزت واقعی در ارتباط با خداوند معنا پیدا می کند « والعزه لله جمیعا» و انسان، با ایمان و عمل صالح در سایه تقوای الهی به این مهم دست می یابد. با چنین نگرشی تایید الهی میزان کرامت و عزت واقعی انسان است و شرایط تاثیرگذار محیطی و مادی تنها ابزار و وسایل مقدماتی برای نیل به این اوصاف است. پژوهش حاضر برآن است تا ضمن واکاوی و تبیین مفهوم عزت نفس از منظر قرآن و روانشناسی، به روش توصیفی و تحلیلی مولفه ها، ابعاد و جلوه های عزت نفس را مبتنی بر آموزه های وحیانی ارئه دهد.کلید واژگان: قرآن, روان شناسی, عزت نفس, مولفه, جلوه هاIn view of the Quran, the purpose of man's creation pursuit of perfection known and it depends on the company's self-esteem. The concept of self-esteem means the person continuous evaluation of the effectiveness of his invaluable and useful to themselves and society is mentioned. real self in relation to God makes sense "to God, all overseeing Valz·h" and man, with faith and good deeds will be lost in the shadow of the fear of God in this matter.In view of the Quran, the purpose of man's creation pursuit of perfection known and it depends on the company's self-esteem. The concept of self-esteem means the person continuous evaluation of the effectiveness of his invaluable and useful to themselves and society is mentioned. real self in relation to God makes sense "to God, all overseeing Valz·h" and man, with faith and good deeds will be lost in the shadow of the fear of God in this matter.Keywords: Quran, psychology, self, esteem, components, effects
-
به یاد می آورم که یکی از دوستان از بنده در نگارش مقاله ای در زمینه تصویر بدنی[1] کمک خواست. در روش مقاله چند محدودیت عمده دیده می شد و نگارش ضعیف بود. یافته های آن مطالعه چیزی بود و نتیجه گیری ها چیز دیگری. قبل از این که پیشنهادهایم را به ایشان بگویم، پرسشی کردم که خیلی مورد استقبال ایشان نبود. سوال این بود: « هدف شما از انجام این پژوهش چه بوده ؟» ایشان کمی صبر کردند و با لبخندی آغشته به طعنه و تعجب فرمودند: « چاپ مقاله دیگه!» انگیزه دانشجویان روان شناسی در نگارش مقاله موضوعی جالب توجه است، اما هدف این نوشتار بررسی این موضوع نیست. هدف از این نوشتار، بررسی چگونگی برخورد با یافته های پژوهش است. دو دیدگاه رقیب در اینجا مورد بررسی قرار می گیرند. دیدگاه اول را «گزارش واقعیت» و دیدگاه دوم را «تحقق رویا«نامیده ام.کلید واژگان: تحقیق, روان شناسی
-
نشریه پژوهش های مشاوره، پیاپی 49 (بهار 1393)، صص 103 -127باوجود اینکه اصول اخلاقی زیر بنای تمام اعمال حرفه ای یک مشاور و روان شناس محسوب می شود ولی ابزاری برای سنجش آن تعریف نشده است. براین اساس هدف اصلی این پژوهش است تا مقیاسی را برای ارزیابی اخلاقی حرفه ای معرفی کند. روش تحقیق همبستگی از نوع ماتریس واریانس– کوواریانس بود و جامعه آماری پژوهش مشاوران و روان شناسان شهر تهران با حجم نمونه 178 نفر از مشاوران زن و مرد مجرد و متاهل بودند که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر، و دارای پروانه اشتغال و شاغل در حرفه مشاوره و رواندرمانی بودند. ابزار مورد استفاده فرایند روایی سازه و محتوا را گذرانیده و مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی 5 عامل را در پرسشنامه مشخص نمود که در این میان عامل اول آزادی و رضایت آگاهانه 90/29 در صد واریانس کل، رعایت فرهنگ و قانون و حدود رابطه 75/6 در صد از واریانس کل، شفافیت رابطه 64/4 در صد از واریانس کل، مشاوره و مسوولیت در شرایط بحران 13/4 در صد و رعایت اخلاق در بکارگیری فنون 89/3درصد از واریانس کل را تبیین نموده است. همچنین ضریب اعتبار باز آزمایی کل مقیاس 81/0 و همسانی درونی 92/0 می باشد. با توجه به ضرورت سنجش وضعیت اخلاقی و ارزیابی اخلاقی روان شناسان و مشاوران و نبود ابزار معتبر در این زمینه و با توجه به اینکه ابزار موجود از نظر روانسنجی معتبر ارزیابی شد، لذا این ابزار را برای استفاده در سنجش روان شناسان و مشاوران در موارد مختلف از جمله در هنگام صدور پروانه اشتغال و گزینش متخصصان و رواندرمانگران در مقاطع تکمیلی و همچنینین سنجش اخلاق حرفه ای روان شناسان در کارگاه های دانش افزایی توصیه می شود.
کلید واژگان: هنجاریابی, اخلاق حرفه ای, مشاوره, روان شناسیThe purpose of this study was Developing and Validation of psychologists’ professional ethics Ques-tionnaire for Counselors. The method of this study was Correlation. The population were counselors and psychologists in Tehran. The sample was 178 married men and women of consultants who have a bachelor's degree or higher. The instrument of this study was Ethics Questionnaire for Counselors. Factor analysis revealed five factors in the questionnaire: informed consent was 90.29 percent of the total variance, upholding the law and culture was 75.6% of the total variance, transparency in the relationship was 64/4 percent of the total variance, and responsibility in crisis counseling was 13.4 percent and ethics in applying was 89.3% of the total variance. Test-retest reliability coefficient of the scale was 0.81, and the internal consistency was 0.92. Ethics questionnaire regarding the validity and reliability was the right tool for the assessment of professional ethics for CounselorsKeywords: standardization, professional ethics, counseling psychology
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.