به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زنان » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • لیلا احمدپور، امین احمدی بیرگانی

    مطالعه و بررسی علمی پوشاک و دست یابی به آگاهی های دقیق درباره جامه های اقوام و گروه های گوناگون اجتماعی و روشن کردن چگونگی سیر تحول و دگرگونی پوشاک در دوره های تاریخی گذشته و تعیین رابطه میان پوشاک و محیط جغرافیایی زیست بومی و فرهنگ و پایگاه و منزلت اجتماعی، دینی و اقتصادی پوشندگان و نقش و کارکردهای مختلف هر تکه از تن پوشها در جامعه های کهن و امروزی از موضوع های بسیار مهم در پژوهش های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی دانش نوین مردم شناسی است. جنوب ایران، سرزمین رازها و رمزها از ویژگی های قومی و فرهنگی خاص خود برخوردار است. بستک در استان هرمزگان یکی از مناطقی است که لباس های خاص خود را دارد. در این پژوهش به این سوال پرداخته است که، پوشش زنان بستکی چه نوع پوششی است و چه عواملی باعث انتخاب آن گردیده است؟ در پژوهش حاضر اطلاعات لازم به منظور آشنایی با لباس و هنر بومی مردم بستک با توجه به تاثیرات اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و نیز تاثیرات اقلیم و آب و هوایی بر آن، با استفاده از روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده، و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بررسی پوشاک سنتی زنان بستک حاکی از آن است که زنان بستک لباس کاملا پوشیده ای دارند که نشات گرفته از جغرافیایی زیست بومی و فرهنگ منطقه می باشد. لباس زنان بستک سرشار از نمادها و نشانه هایی است که درک و دریافت آن نیازمند درک و شناخت باورها عقاید و فرهنگ رفتار های عامیانه مردم این منطقه است.

    کلید واژگان: زنان, پوشش سنتی, بستک, تزیینات, زیورآالت, لباس بندری}
  • حمید اسدشیر لنجوانی، مریم قرسو*
    سوزقوشماق نام آوازهایی است که منحصرا توسط زنان در موقعیت های مختلف با کلامی بداهه و بر بستری ملودیک خوانده می شود. حوزه پراکندگی این شیوه آوازخوانی، منطقه سراب و روستاهای اطراف آن در استان آذربایجان شرقی در شمال غربی ایران است. در میان زنان این منطقه، مرسوم است که در موقعیت هایی به شکل فردی یا جمعی، مانند شادمانی و عروسی، سوگواری، کارهای روزانه و موقعیت های عاطفی خاص، ادراک حسی خود از آن موقعیت را با کلامی بداهه و بر یک بستر نغمگی ساده بسرایند. رویکرد اصلی در این مقاله، پس از معرفی این گونه بدیع و ناشناخته در میان آوازهای زنان در ایران، یک مسئله بسیار قابل تامل موسیقایی است. طبق پژوهش های میدانی و پس از آوانگاری حدود هفتاد نمونه از این آوازها، مشاهده شد که با وجود دوری روستاها و محل زندگی راویان نمونه های گردآوری شده، تمامی آنها بر اساس الگوهای نغمگی مشابه و مشترک (11 الگوی نغمگی) و همچنین با نواکی واقع در گستره ایی مشخص آواز می خوانند؛ امری که در فرهنگ های شفاهی و بدون داشتن معیاری برای آواز خواندن بسیار منحصربه فرد است. در این مقاله، پس از معرفی چگونگی و ویژگی های اجرایی آوازهای سوزقوشماق، یازده الگوی استخراج شده از آوانگاری ها بررسی شده اند. در این مقاله نشان داده شده است که گستره آغاز و بسط نغمات در نمونه های گردآوری شده در روستاهای دور از هم، بسیار نزدیک و مشابه هستند. پرسشی که در اینجا مطرح بوده این است که چگونه این نواک در میان روستاهای دور از هم و در نسل های متفاوت منتقل شده و به اشتراک گذاشته شده است. گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، نمونه های جمع آوری شده در طی سفرهای پژوهشی و گفت وگو با آگاهان محلی بوده است. بر اساس یافته های تحقیق می توان گفت مردم در جایی هویت خود را به اشتراک می گذارند که در موسیقی و ویژگی های آن قابل مشاهده است.
    کلید واژگان: آوازهای بداهه, زنان, سوزقوشماق, مسئله تغییرات در موسیقی, سراب}
    Hamid Asadshir Lanjevani, Maryam Gharasou *
    Background
      Suzqoshmaq is the name of songs that are sung exclusively by women in different situations with improvised words and on a melodic basis. It seems that this method of improvisational reading and expression has a very distant history and we can probably bring it to you as one of the old traditions of the women of this region. The distribution area of this way of singing is the Sarab region and its surrounding villages in East Azerbaijan province in the northwest of Iran. Among the women of this region, it is customary to sing their emotional perception of that situation in individual or collective situations, such as happiness and weddings, mourning, daily work, and special emotional situations, with improvised words and on a simple melodic base. These songs have an almost definite and constant weight and correspond to the syllables of the word. By using three or four notes, the melodic base takes the reading of the word out of a mere narrative mode and turns it into a melodious form. The melody structure here does not go beyond a dong and forms a state between speech and singing. The language of Suzqoshmaq's songs is Turkish, and colloquial words and sentences are used in composing its improvised text. In the form of a group, the women who have gathered together, in order and respect elders, start to sing and one after another sing their emotional and sensory perception of the situation in which they are in an improvised form of poetry. These collective chants can go on for hours. Our main approach in this article, after introducing this novel and unknown genre among women's songs in Iran, is a very thoughtful musical issue. According to the field research and after transcribing about seventy examples of these songs, it was observed that despite the remoteness of the villages and the place where the narrators live, all of them are based on similar and common melodic patterns (11 melodic patterns) and also with pitch located in a wide area. They sing clearly; something that is very unique in oral cultures without having a standard for singing.
    Objectives
      In this article, after introducing the performance characteristics of Suzqoshmaq songs, we will examine eleven patterns extracted from transcriptions. These patterns are very simple yet unique. At the same time, the pitch will examine all eleven patterns and samples and show that the range of the beginning and expansion of the songs in the samples collected in distant villages are very close and similar. The question that we will raise here is how this pitch was transferred and shared among distant villages and different generations.
    Method
      Since the research related to these songs has not been done directly, in the library studies section, we used the opinions of researchers in studies related to women's songs in other regions. The examined samples were also collected from local experts in the geographical area of Sarab during the research trip.
    Result
      After the introduction, study, and analysis of the patterns as well as various examples, we will see that these people share their identity in a place that can only be seen in music and its characteristics.
    Conclusion
    One of the important approaches and main achievements of musicological studies is to get to know and analyze the lower layers of a society beyond their music. In this example too, by studying women's songs, we reach an understanding of intergenerational communication and see how women compose, preserve, and transfer their senses and emotions to the next generation in the form of improvised music.
    Keywords: Improvised Songs, Women, Suzqushmaq, The Issue Of Changes In Music, Sarab}
  • مرضیه زینعلی، حمیدرضا فرشچی*، محمدرضا عطایی همدانی

    نگاه حداقلی و سوداگرایانه به مسکن موجب عدم پاسخگویی مناسب طرح خانه های امروزی به نیازهای روانی ساکنان بخصوص نیازهای بانوان -که در فرهنگ ایرانی اساس و محور معنوی خانه محسوب می شوند- شده است و ضرورت دارد این موضوع از نقطه نظر های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. از آنجا که در فرهنگ ایرانی در پیش و پس از اسلام زنان همواره جایگاه ویژه و قابل احترامی داشته اند، در آثار تمدنی به ویژه معماری، می توان چنین نگرشی را مورد بررسی قرار داد. می توان پرسید وجوه ممیزه روان شناختی زنان در نگرش ایرانی-اسلامی چیست و چگونه این وجوه در معماری خانه ایرانی موثر بوده است؟ در این پژوهش برای شناسایی مولفه های روانشناختی زنان در معماری از روش اسنادی و کتابخانه ای و برای تطبیق مولفه های جنسیتی با مصداق معماری، از روش مشاهده میدانی استفاده شده است. مطالعه موردی این پژوهش «خانه ملک التجار» در اصفهان می باشد، این بنا از نمونه های خانه ی قاجاری با کیفیت و دارای تنوع فضایی است و می تواند زندگی خانواده ایرانی را در آن  دوره به درستی بازتاب دهد. در بررسی این خانه یافته ها نشان میدهد در طراحی خانه ایرانی فضاها و طرح معماری آن با توجه به ویژگی های جنسیتی سازماندهی و شکل داده شده اند تا زنان نیز در فضای زندگی از آسایش و راحتی، حفظ ارزش، حفظ حقوق، عزت نفس، تنوع، حفظ روحیه و احساسات خویش، برخوردار باشند. مولفه های یادشده در انطباق با کارکرد، فرم، ارتباط با بستر طبیعی، انتخاب مصالح و تزیینات قرار گرفته است و نهایتا می توان دریافت که بسیاری از فضای خانه های ایرانی منطبق بر ویژگی های زنانه است.

    کلید واژگان: خانه سنتی ایرانی, فضای زندگی, جنسیت, زنان, روانشناسی}
    Marziye Zeynali, Hamidreza Farshchi*, Mohammadreza Ataeehamedani

    Since women have always had a special and respectable place in before and after Islam Iranian culture, such an attitude can be examined in the works of civilization, especially architecture. The problem of the present study is to investigate how the psychological components of women are related to architectural design variables and the main purpose of this study is to investigate the manifestation of feminine features in Iranian architectural works. In this research, the documentary and library methods have been used to identify the components and the field observation method has been used to match the gender components with the architectural example. A case study of this research is the " Malek Al Tojjar’s House " in Isfahan, this building is one of the examples of Qajar house with quality and variety of space that can properly reflect the Iranian life. The findings confirm that the Iranian home is designed based on gender characteristics, so that women can enjoy comfort and convenience in life, maintaining value, maintaining rights, maintaining self-esteem and maintaining morale and emotions. The mentioned components are in accordance with the function, form, connection with the natural bed, choice of materials and decorations, and finally it can be seen that many of the spaces of Iranian houses correspond to the feminine characteristics.

    Keywords: Traditional Iranian House- Living Space- Gender- Women- Psychology}
  • مرتضی میرزاحسینی*

    آب رسانی در تهران تا اواخر دوره پهلوی اول با استفاده از روش های ساده مرسوم بوده است. آب قنوات از طریق نهرهای خاکی، مورداستفاده قرار می گرفته است و نیازهای اولیه زندگی را میسر می ساخته است. در خانه ها فضاهایی مانند مطبخ و دستشویی عموما در حیاط سامان داده می شدند و آب موردنیاز آن ها عمدتا از آب انبارها تامین می شده است. وجود تلفات و بیماریهای مختلف نظیر تیفویید و ورم روده ناشی از مصرف آب های آلوده، دولت را به این فکر واداشت تا اقدام به لوله گذاری برای تهیه آب شرب مردم نماید. لذا پرسش اصلی این پژوهش این است که لوله گذاری برای هر خانه تا چه میزان در چیدمان فضا در معماری مسکونی نقش داشته است؟ همچنین هدف از پژوهش پیش روی بررسی و واکاوی اولین سیستم آب رسانی تهران و تاثیر آن در تکوین معماری مسکونی است. پژوهش پیش رو از نوع کیفی است و از روش تحقیق تاریخی تفسیری و روش توصیفی- تحلیلی به صورت آمیخته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد از عوامل مهم در تغییر چیدمان فضایی معماری مسکونی تهران، احداث شبکه ی لوله کشی و انتقال آب به داخل منازل بوده است. تغییر ساختار فضایی خانه از دوقسمتی به یک قسمتی-شصت درصد بنا و چهل درصد حیاط- از مهم ترین نتایج لوله کشی برای تهران محسوب می گردد. همچنین درنتیجه ی لوله کشی، فضاهای تر همچون آشپزخانه به جهت بهره مندی از شبکه آب رسانی با تغییر مکان به نزدیک ورودی برای استفاده از انشعاب اصلی، زمینه ی حضور زنان در عرصه ی عمومی خانه را فراهم آورد.

    کلید واژگان: جغرافیای شهری, معماری مسکونی, آب رسانی شهری, چیدمان فضایی, زنان}
    Morteza Mirzahosseini *

    Water supply in the geographical area of Tehran, as the capital of Iran, until the late Pahlavi era and for many years, was provided through traditional and simple methods. People used canal water from streams and underground rivers to meet their basic needs such as washing and cleaning. Additionally, the water needed for the storage tanks and most of the household basins was supplied through canals. In houses, spaces such as kitchens, toilets, and bathhouses were usually located in the yard and separate from the living space, and the required water for them was mainly provided from storage tanks for the kitchen or the basin for the toilet. The high number of damages and the occurrence of various diseases such as typhoid, baldness, and intestinal swelling caused by consuming contaminated water and not observing hygiene, prompted the Iranian government to consider piping for providing drinking water to the people. Therefore, the main question of this research is how much piping and water supply through a specific route (pipeline system) has played a role in the spatial arrangement in residential architecture. The aim of this study is also to examine and investigate the first water supply system in Tehran through piping and its impact on the formation of residential architecture. The research is qualitative and uses a mixed method of interpretive historical research and descriptive-analytical method. The research results show that one of the significant factors in changing the spatial arrangement of residential architecture in Tehran was the construction of the pipeline network and the transfer of water into homes. The transformation of the spatial structure of houses from two-part to one-part, consisting of 60% building and 40% courtyard, is considered one of the most important results of constructing a pipeline network for Tehran. Also, as a result of the construction of the pipeline network, wet spaces such as kitchens were relocated closer to the entrance to use the main branch of the water supply, providing a basis for women's presence in the public space of the house.

    Keywords: Urban Geography, Residential Architecture, Urban Water Supply, Spatial Arrangement, Women}
  • پرنیان عبیدی، وحیده حجتی*، حمیدرضا عظمتی
    امروزه به علت افزایش مجتمع های مسکونی به عنوان مکان زندگی انسان ها بیش از پیش مورد توجه می باشد. حفظ امنیت از مهم ترین مسایل است. هدف، بررسی و دستیابی به مولفه های موثر در ایجاد مکان های امن تر در مجتمع های مسکونی است. امنیت بر این فرض استوار است که می توان از طریق کاهش درجه آسیب پذیری فضاهایی که فرصت ارتکاب جرم را فراهم می آورند از وقوع جرم جلوگیری کرد. گاهی در 1جامعه امنیت وجود دارد ولی افراد احساس امنیت ندارند که این مساله موجب نابسامانی در جامعه و احساس ناامنی می شود. پرسشنامه با 64گویه در پیمایش دلفی بین20متخصص در ابتدا توزیع شد و از روایی سازه ای برای شناسایی نظرات مختلف افراد متخصص استفاده گردید و در نهایت با استفاده از نرم افزارSPSS-22 و ایموس نتایج منتج گردید. روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری متخصصین معماری و شهرسازی با حداقل 3سال سابقه کاری، با حجم نمونه 85نفر که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند، است. جهت بررسی مولفه موثر بر ارتقاء احساس امنیت زنان و ارزیابی روابط و میزان اهمیت آن ها نسبت به همدیگر و موثرترین مولفه ها از آزمون های کروسکال والیس، یومن ویتنی، همبستگی اسپیرمن، فریدمن، اسمیرونف کولموکرف، رگرسیون، نیکویی برازش و در نهایت ایموس استفاده شده است. نتایج بررسی های انجام شده ایموس بدین صورت است که از میان 6مولفه، مولفه معماری- کالبدی با تاثیر (682/0) بیشترین و زیبایی شناسی با اثر مستقیم (082/0) کمترین مقدار واریانس ارتقاء احساس امنیت زنان در مجتمع های مسکونی را تبیین کرده است.
    کلید واژگان: احساس امنیت, زنان, پیشگیری, جرم, مجتمع های مسکونی}
    Parnian Obeidi, Vahideh Hodjati *, Hamid Reza Azemati
    Today, due to the increase of residential complexes as a place of human life is more and more important. Maintaining security is one of the most important issues. The aim is to study and achieve effective components in creating safer places in residential complexes. Security is based on the premise that crime can be prevented by reducing the vulnerability of spaces that provide an opportunity to commit a crime. Sometimes there is security in a society, but people do not feel safe, which causes unrest in the society and a sense of insecurity. The 64-item questionnaire was initially distributed among 20 experts in the Delphi survey, and construct validity was used to identify the different opinions of experts, and finally the results were obtained using SPSS-22 software and Emus. The research method is applied in terms of purpose and in terms of type, descriptive-survey and statistical population of architects and urban planners with at least 3 years of work experience, with a sample size of 85 people selected by stratified sampling method. To examine the effective component in promoting women's sense of security and evaluating relationships and their importance to each other and the most effective components of Kruskal-Wallis, Human-Whitney, Spearman, Friedman, Smirnov-Kolmokroff, regression, goodness and finally Emos tests Used. The results of Emus studies are as follows: among the 6 components, the architectural-physical component with the most impact (0.682) and aesthetics with direct effect (0.082) the lowest value of variance to promote women's sense of security in residential complexes Has explained.
    Keywords: sense of security, women, prevention, crime, Residential complexes}
  • متینه عبدالله زاده *

    یکی از اصلی ترین حوزه های قابل تغییر و تحول در دنیا، پوشاک است که با اعتنا به عرضه هر روزه سبک ها و طرح ها برای زنان در این بین پوشش زنان نسبت به مردان تغییرات بیشتری داشته است. در هر دوره ای از تاریخ، پوشش نیز دچار تنوع و تحولات بسیاری شده است، اما در طی زمان و دوره های مختلف و با گسترش فناوری در زمینه لباس و پوشش تغییرات بسیاری ایجاد شده است. منظور از رمزگان لباس یا نوع پوشش، توجه به سبک پوشش آن است. دسته بندی که از نوع پوشش ارایه می گردد، مربوط به نحوه نمایش افراد در فیلم ها و سریال های ایرانی است. در دهه هفتاد، تحول دوباره ای در مد ایرانی ایجاد شد و در دهه 80 به دلیل اینترنت و بازگشایی دریچه عظیمی از ارتباطات به روی جوانان، مد شکل غربی به خود گرفت و تحول نامنظم و گسترده ای ایجاد شد. بخشی از هویت طبقه اجتماعی، متعلق به پوشش زنان است. با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده در این زمینه، پوشش زنان در قالب یک هنجار تعریف شده است. در ایران پس از انقلاب، در زمینه فرم لباس اجتماع زنان تحولاتی اتفاق افتاده است. از دهه 70 به بعد، با انقلاب در پوشش زنان کوتاه شدن قد مانتوها، اضافه شدن چاک، استفاده از تزیینات، مدل های کوتاه، حذف کامل دکمه ها و... در دهه های پس از آن، از بیشترین تحولات لباس اجتماع زنان محسوب می شود. این تحولات هم راستا با وقایع اجتماعی مختلفی رخ داد که مهمترین آن ها بعد از انقلاب، جنگ تحمیلی و تغییر دولت ها و روابط سیاسی با غرب و رواج اینترنت و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای را می توان نام برد. پژوهش حاضر نشان می دهد که تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بر نحوه حضور، فعالیت و پوشش زن در سینمای پس از انقلاب تاثیر بسزایی داشته است و هم چنین تاریخ سینما حاکی از آن است که نحوه پوشش و بازنمایی تصویر زن ارتباط تنگاتنگی با نقش آن شخصیت در فیلم دارد و همچنین از عناصر اصلی ساخت فیلم است.

    کلید واژگان: بازنمایی, لباس اجتماع, طراحی لباس, زنان, سینما}
    Matineh Abdollahzadeh *

    One of the main areas that can be changed and transformed into the world is clothing, which has seen more changes in women’s clothing compared to men’s clothing due to the daily supply of styles and designs for women. In every period of history, clothing has undergone many changes and changes, but during different periods and with the development of technology, many changes have been made in the field of clothing and clothing. Paying attention to the style of the cover is what the code of clothes or type of cover means. The way people are depicted in Iranian movies and series is related to the category provided by the type of coverage. In the 70s, there was another transformation in Iranian fashion, and in the 80s, due to the Internet and the opening of a huge window of communication with the youth, Western fashion took on a massive and irregular transformation. Women’s clothing is a component of social class identity. The definition of women’s clothing as a norm is based on the studies and surveys conducted in this field. Women’s clothing in Iran has undergone changes after the revolution. From the 70s onwards, with the revolution in women’s clothing, the shortening of coats, the addition of chucks, the use of decorations, short models, the complete removal of buttons, etc., in the decades after that, is considered one of the most significant changes in women’s clothing. These developments occurred in line with various social events, the most important of which are after the revolution, the imposed war the change of governments and political relations with the West, and the spread of the Internet, social, and satellite networks. The current research shows that the political, social, and cultural developments have had a significant impact on the presence, activity, and clothing of women in post-revolutionary cinema, and the history of cinema indicates that the manner of covering and representing the image of a woman is closely related to the role of that character in the film. It is also a crucial component of filmmaking.

    Keywords: representation, community clothing, clothing design, women, cinema}
  • زینب ملائکه نیکویی

    از اوایل دوره قاجار، سیاحان بسیاری توانستند اطلاعات کم‏نظیری درباره زنان ارایه دهند. زیبایی زنان ایرانی از نکاتی است که نظر سیاحان اروپایی را به خود جلب کرده است. بازتاب این زیبایی را در نقاشی‏های این دوره به وفور می‏بینیم، اما نکته‏ای که جلب توجه می‏کند تفاوت فاحش عکس‏های بازمانده زنان دوره قاجار با سفرنامه‏ها و نقاشی‏های این دوره است. آن چه در این پژوهش مطالعه شده، بررسی صحت سیمای زنان دوره قاجار بر اساس مدارک تصویری زنان در نگارگری و عکاسی و تطبیق آن‏ها با نگاشته‏های سفرنامه‏ها است. گردآوری مطالب در این پژوهش کتابخانه‏ای است و به طریقه تاریخی تحلیلی نگاشته شده است. بر این اساس، پرسش‏های این مقاله بدین ترتیب است: سیمای ظاهری زنان در نقاشی‏های دوره قاجاریه تا چه میزان با سایر مدارک تصویرنگاری از قبیل عکاسی و نوشته‏های سیاحان همخوانی دارد؟ و در صورت تفاوت در سیمای ظاهری زنانی که در مدارک یاد شده، چه عامل یا عواملی سبب این موضوع شده است؟ نتیجه بررسی‏ها نشان می‏دهد که ما شاهد نوعی تفاوت در میان عکس‏های برجای مانده با نقاشی‏های این دوره هستیم. در دوره قاجار، هنرمند نقاش در ترسیم چهره زن به آرمان گرایی و عدم شبیه سازی گرایش داشت. می‏توان گفت زن در تصویرنگاری‏های این دوره، اعم از عکس یا نقاشی، ابزاری در جهت بیان شکوه قدرت و سلطنت است.

    کلید واژگان: عکس, زنان, سفرنامه, عکاسی, قاجار, نگارگری}
    Zeynab Malaekeh Nikouei

    Since the start of the Qajar period, many travellers have been able to provide rare information about women. The beauty of Iranian women is one of the things that caught the attention of European tourists. One can see the reflection of that beauty in abundance in the paintings of that period. However, the highlight is the striking difference between the surviving photographs of women from the Qajar period and the travel accounts and paintings from that period. What has been studied in this research is the examination of the authenticity of the appearance of women in the Qajar period based on the visual evidence of women in painting and photography and comparing them with the writings of travelogues. The collection of materials within this research is a library and is written historically and analytically. Based on this, the questions of this article are as follows: To what extent does the appearance of women in the paintings of the Qajar era match with other pictorial documents such as photography and travelers’ writings? And if there is a difference in the appearance of the women mentioned in the newspapers, what factors are responsible for this question? The findings of the investigations show that we see some differences between the remaining photos and the paintings from that period. In the Qajar period, painters have a tendency to idealism and non-simulation in the drawing of women’s faces. One can say that women in representations of this period, whether photographs or paintings are a tool to express the glory of power and royalty.

    Keywords: photo, women, travelogue, photography, Qajar, painting}
  • آزاده چاکری، ابوالفضل داودی رکن آبادی*، محمدرضا شریف زاده

    در جامعه ایران دوره قاجار گرایش به باورهای خرافی و انواع اشیاء اعتقادی ازجمله طلسم ها و تعاویذ، بسیار گسترده و عمومی بوده است. مستندات تاریخی گواه بر این است که زنان جامعه ایرانی گرایش بیشتر و پررنگ تری نسبت به مردان در بهره گیری از طلسم و توسل به انواع افسون ها داشته اند. این نگرش دارای زمینه ها، ریشه ها و در ادامه پیامدهایی بوده است که پژوهش حاضر به دنبال آن است با بررسی ریشه ها و پیامدها، به چگونگی شکل گیری این نگرش بپردازد و ضمن بررسی شرایط اجتماعی و زندگی زنان در عصر قاجار، فعالیت های  ایشان را به ویژه در حوزه  تولید و استفاده طلسمات مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش در نظر دارد با بررسی ریشه های فرهنگی و اعتقادی، علل گرایش به طلسمات و اوج گیری آن ها در عصر قاجار را مورد مطالعه قرار دهد. همچنین با تحلیل عوامل اجتماعی و سیاسی این دوران، به تشریح نقش کلیدی زنان در شکل گیری و توسعه هرچه بیشتر طلسمات در دوران قاجار بپردازد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که گرایش به خرافات، ازجمله بهره گیری از طلسمات، پدیده ای رایج در جامعه سنتی بوده است و تمامی افراد جامعه بنابه شرایط اجتماعی و فرهنگی، به میزانی از آن بهره می گرفتند. اما مستندات تاریخی نشان از تمایز جنسیتی و گرایش بیشتر زنان به این باورها در عصر قاجار دارد. 

    اهداف پژوهش:

    شناسایی ریشه های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی موثر در رواج طلسمات در عصر قاجار.

    تشریح نقش کلیدی زنان در گرایش به طلسمات در عصر قاجار.

    سوالات پژوهش:

    عوامل فرهنگی و اعتقادی موثر در گرایش زنان قاجاری به علوم غریبه کدام اند؟

    اوج گیری علوم غریبه و بهره گیری از طلسمات چه پیامدهایی در شرایط اجتماعی و سیاسی ایران عصر قاجار داشته است؟

    کلید واژگان: دوره قاجار, زنان, طلسم, باورهای خرافی, شرایط اجتماعی}
    Azadeh Chakeri, Abolfazl Davodi Roknabadi *, Mohammadreza Sharifzadeh
  • سیده فریما موسوی *، رضوانه سادات موسوی

    فمینیسم جنبشی است که با داعیه دفاع از حقوق زنان در حوزه تمدنی غرب و با بهره‌گیری از اصول و مبانی آن، پا به عرصه اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی نهاد و کوشید تا در ساحت‌های گوناگون زندگی اجتماعی، غبار غربت از چهره زنان بشوید و با تحلیل عوامل فرودستی آنان، به مبارزه با این عوامل بپردازد و با همین هدف، به نقد و بررسی تاریخ هنر و زیباشناسی همت گماشت. نکته محوری فمینیست‌ها، شناخت تحلیل زندگی فرهنگی با توجه به تمایز جنسی مرد و زن است. پرسش عمده آنان این است که چرا زنان در تاریخ هنر جایگاهی ندارند؟ از نظر آن‌ها، تاریخ هنر و زیباشناسی، هیچ‌گاه هنر زنان را به رسمیت نشناخته و با ترویج اندیشه‌ها و اتخاذ سیاست‌های خاص، بر نادیده گرفتن خلاقیت هنری زنان، تاکید کرده است و به جای آن، با موضوع قرار دادن بدن زنان برای آفرینش‌های هنری، به فرودستی زنان دامن زده است. فمینیست‌ها برای مقابله با تاریخ هنر مردمحور، از راهکارهای مختلفی در خلق آثار هنری استفاده کرده و با نقد فلسفه و تاریخ هنر سنتی زمینه حضور بیشتر زنان را در عرصه‌های گوناگون هنری فراهم ساخته‌اند. شادی قدیریان عکاس زن ایرانی است که در مجموعه‌هایش به دغدغه‌های زنان می‌پردازد و معتقد است باید فهم آثارش به مخاطب واگذار شود.

    کلید واژگان: فمینیسم, زنان, عکاسی معاصر ایران, شادی قدیریان}
    Seyyedeh Farima Mousavi *, Rezvaneh Sadat Mousavi

    Feminism is a movement that, with the demand to defend the rights of women in western civilization and by using its principles and foundations, entered the arena of political and social thoughts and tried to wash away the dust of foreignness from the face of women in various fields of social life and by analyzing the factors Their inferiority, to fight against these factors, and with this goal, he devoted himself to the criticism and review of the history of art and aesthetics. The main point of feminists is to understand the analysis of cultural life in terms of the difference between men and women. Why don’t women have a role in art history? According to them, the history of art and aesthetics has never recognized women’s art and by promoting ideas and adopting specific policies, it has emphasized ignoring women’s artistic creativity instead, by placing women’s bodies for artistic creations, It has fueled the inferiority of women. Feminists have used different strategies to create works of art to deal with the history of populist art and by criticizing the philosophy and history of traditional art, they have provided the ground in the presence of more women in various art fields. Shadi Qadirian is an Iranian photographer who takes care of women’s concerns in her collections and believes that the comprehension of her works should be left to the audience.

    Keywords: feminism, women, Iranian contemporary photography, Shadi Qadirian}
  • محمدیار انصاری، محمدهادی خالق زاده*، جلیل نظری
    جنس زن در شعر و ادب فارسی  به خصوص ادبیات کلاسیک چهره ای منفور دارد و در اشعار معمولا مورد بی مهری گویندگان قرار گرفته و پیوسته در هاله ای از ابهام و پوشیدگی است. ولی در شعر معاصر باتوجه به تغییر بینش و اندیشه شعرا و ارتقا شعور اجتماعی، زن از جایگاه والایی برخوردار شد و در قاب مدح و ستایش شاعران قرار گرفت. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش پذیری زنان در شعر معاصر در مقایسه با زنان معمار و هنرمند دوره های تیموری و صفوی است. روش این پژوهش، کتابخانه ای و توصیفی- تحلیلی است. حاصل پژوهش نشان می دهد که در شعر کلاسیک شاعران کمتر از مدح و ستایش زن سخن گفته و بیشتر او را نکوهش کرده اند. اما در شعر و ادب معاصر از آن جا که تفکرات مردسالاری و مردمحوری تا حد زیادی کاسته شده و زن مورد ستایش و مدح قرار گرفته است و در این دوره ذهنیت غنایی شاعران تغییر کرده و آن ها نه تنها زبان به ستایش زن گشوده و در سه سطح واژگانی، دیدگاهی و ادبی زنان توصیفات جدیدی را تجربه کردند که در ادبیات کلاسیک ما اصلا سابقه ندارد. از سوی دیگر دوره تیموری و صفوی نقطه آغازی برای فعالیت زنان هنرمند و معمار بوده است ولی در تطبیق با دوره معاصر این نقش بسیار کم رنگ بوده است.اهداف پژوهش:بررسی نقش پذیری زنان در شعر معاصر در مقایسه با زنان معمار و هنرمند دوره های تیموری و صفوی.بررسی جایگاه زن در شعر معاصر و هنر دوره تیموری و صفوی.سوالات پژوهش:چه عواملی بلعث تغییر نگرش شاعران معاصر به جنس زن شده است؟نقش پذیری زنان در شعر معاصر نسبت به زنان هنرمند دوره تیموری و صفوی معلول چه عواملی است؟
    کلید واژگان: شعر معاصر فارسی, زنان, نقش پذیری, دوره صفوی و تیموری}
    Mohammadyar Ansari, Mohammad Hadi Khalegh Zadeh *, Jalil Nazari
    Women have a hated face in Persian poetry and literature - especially classical literature And in the poems, he has usually been unloved by the speakers and has always been in an aura of ambiguity and secrecy. But in contemporary poetry, due to the change in the vision and thought of poets and the promotion of social consciousness, women enjoyed a high position. And was placed in the frame of praise of poets. The purpose of writing this article is the evolution of women's role-playing in contemporary poetry. The working method is library and descriptive-analytical. The results of the research show that in classical poetry, poets have spoken less than praising women and have condemned her more. But in contemporary poetry and literature, since patriarchal and populist ideas have been greatly reduced and women have been praised and praised. During this period, the lyrical mentality of poets changed and they not only opened their mouths to praise women And at three levels of lexicography, perspective, and literature, women experienced new descriptions that have no precedent in our classical literature.
    Keywords: Contemporary Persian poetry, Women, evolution, Role-playing}
  • آرزو رفیعی*

    بررسی نوع فعالیت استفاده کنندگان توامان تحت تاثیر کالبد و عوامل محتوایی است. از آنجایی که الگوهای رفتاری زنان از مردان و نحوه ادراک آن ها از محیط متفاوت است،زنان نیازها و انتظارات متفاوتی از فضاها داشته و عدم توجه به این تفاوت ها می تواند موجب کمرنگ تر شدن حضور آنها در فضاهای شهری و تضییع حقوق شهروندی آنها گردد. عوامل متعددی همچون ویژگیهای فردی، میان فردی و فرافردی و تفاوت در باورها، اعتقادات و هنجارهای اجتماعی حاکم در جامعه بر حضور زنان در فضاها موثر هستند؛ پیش فرض اولیه این مقاله، تاثیرگذاری الگوهای اجتماعی-فرهنگی بر رفتار زنان در فضاهای شهری است. این بدان معناست که عدم برنامه ریزی و طراحی برای رفع موانع ناشی از عوامل محتوایی در کنار عوامل کالبدی می تواند منجر به حضور کم رنگ زنان و صرفا بروز فعالیت اجباری آنها در فضاهای محله ای شود. محلات سنتی و غیرسنتی، با دو الگوی متفاوت محله با هدف انجام یک تحقیق تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و از تکنیک پرسش گری استفاده شده است. بنابراین 160 نفر از زنان ساکن بالای 20 سال در هر دو محله ی انتخابی مورد پرسش قرار گرفته اند. یافته ‏ها حاکی از این است که هنجارهای اجتماعی، ترس از قضاوت های دیگران، باورها و اعتقادات، حضور مردان در فضاهای شهری در محله سنتی (خیابان امام زاده یحیی)، از عوامل موثر بر نحوه ی حضور و استفاده زنان از فضاهاست؛ درحالی که در محله غیرسنتی (خیابان دستگردی در محله زرگنده) این موارد تاثیرگذار نبوده و خنثی هستند. این بدین معناست که زنان در محله سنتی بیشتر به حاشیه رانده شده اند.

    کلید واژگان: فضاهای محله ای, رفتار و فعالیت, زنان, الگوهای اجتماعی- فرهنگی, تهران}
    Arezoo Rafiee *

    Physical and contextual factors influence activities. Meanwhile, considering this fact that women's behavior patterns are different from men and also there is a great difference in their perception of spaces, so women have different needs and expectations in the spaces, and lack of attention to these differences may reduce their presence in urban spaces and violate their citizenship rights. Several factors such as individual, interpersonal and transpersonal characteristics and also the differences in beliefs and social norms have an effect on the presence amount of women in spaces; the initial hypothesis of this article is: that socio-cultural patterns along with psychological characteristics has an impact on the behavior and expectations of women in urban spaces. This means that the planning and design that do not aim to delete or reduce the barriers caused by contextual factors and physical factors can lead to a low presence of women and their necessary activity in the neighborhood. Since old and new neighborhoods have different socio-cultural norms, two neighborhoods with the aim of conducting comparative research have been studied. The method was a descriptive-analytical one, and the questionnaire technique was used. Thus, 160 resident women who are over 20 years of age have been questioned in both selected neighborhoods. The results show that social norms, fear of other judgments, beliefs, the presence of men in urban spaces in the old neighborhood (Imamzadeh Yahya Street) were the factors affecting women's presence and the usage of the space; while in the new neighborhood (Dastgerdi Street in Zargandeh neighborhood), these factors are not important. This means that women in the old neighborhood are more marginalized.

    Keywords: Neighborhood spaces, behavior, activity, Women, Socio-Cultural patterns, Tehran}
  • فاطمه کمالی فر *، ساناز فنائی

    امروزه مناسب نبودن فضاهای شهری سبب افول حضور شهروندان در عرصه های شهری است که کاهش تعاملات و حضور در محیط شهری را به دنبال دارد. از آنجایی که انسان به ارتباط با محیط نیاز دارد، این موضوع سبب بروز بیماری- هایی که سلامت وی را به مخاطره میاندازد، همچون آسیبهای روانی شده که بار روانی سنگین تری را به گروه آسیب- پذیر جامعه وارد میکند. در این میان زنان به عنوان بخشی از این گروه، بیشتر از مردان در معرض این بیماری ها قرار می- گیرند. به دلیل شرایط و ویژگی های جسمی و روحی بهخصوص، برای افزایش حضور و مشارکت آنان، درک تفاوتها و عوامل محدودکننده باید مورد توجه قرارگیرد. الگوهای رفتاری موثر بر سلامت روانی زنان در عرصه های شهری با به کارگیری از شیوه های یکسان با مردان پاسخ داده نمیشود. بدین منظور زنان در برخورد با مشکلاتی که به واسطه عدم کارکرد مناسب محیط پیرامون ایجاد میشود، خود را از آن محیط دور نگه میدارند که همین موضوع سبب تحت شعاع قرار گرفتن سلامت روانی آنان میگردد. این پژوهش در پی آن است تا نشاندهد برای دستیابی به محلاتی امنتر و حضور پذیرتر برای زنان، لازم است بر عوامل موثر بر کانونهای.فعالیت، عبور و مرور، فضاهای فراغت و کیفیت فضاهای شهری تاکید بیشتری داشت.

    کلید واژگان: سلامت روانی, زنان, فضای شهری}
  • سجاد رنجبر همقاوندی*، کوروش افضلی، مینا رضایی

    مفهوم امنیت زنان در فضاهای سبز شهری دارای اهمیت بوده و پژوهش حاضر در صدد بررسی و فراتحلیل کیفی مطالعات انجام شده در این حوزه می باشد. این پژوهش با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای صورت گرفته در حوزه مفاهیم "امنیت زنان" و "فضاهای سبز شهری" انجام شد و در گام نخست تمامی مقالات علمی-پژوهشی منتشر شده بدون اعمال محدودیت زمانی، با کلید واژه امنیت زنان از پایگاه های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پایگاه استنادی نورمگز استخراج شد که 3175 مقاله را در بر گرفت. در ادامه 22 مقاله که شامل واژه های فضاهای سبز شهری در عنوان، چکیده و یا کلمات کلیدی بودند، برای استخراج داده ها و بررسی بیشتر گزینش شدند و جامعه آماری پژوهش را تشکیل داده اند. به منظور انجام فراتحلیل 31 پژوهش انجام شده بین سالهای 1400-1390 در زمینه امنیت زنان در فضاهای سبز شهری انتخاب گردید به طور کلی می توان گفت مولفه های کالبدی، اجتماعی ،مدیریتی، دسترسی، عملکردی، کیفیت دید بر میزان امنیت زنان در فضاهای شهری موثر بوده است و شاخص عدم نظارت اجتماعی در اولویت اول بر میزان امنیت زنان و حضورشان در فضاهای سبز شهری موثر بوده است.

    کلید واژگان: امنیت, حضور, زنان, فضاهای سبز شهری, ایران}
  • سیده فائزه اعتماد شیخ الاسلامی*، سید مجید مفیدی شمیرانی، سید رضا مرتضایی
    فضاهای باز بومی محله ای همدان به مثابه حیاط نیمه خصوصی- نیمه عمومی محله های بومی شهر و فضای مکث پویایی برای تعامل و حضور زنان و کودکان در محله محسوب می شود. از آن جا که فرهنگ آپارتمان نشینی، فضاهای باز خصوصی را به فضاهای حرکتی پیاده و سواره تبدیل کرده است؛ بازشناسی و احیای الگوی فضای باز بومی محله ای همدان (الگوی چمن) می تواند امکان حضور و تعامل زنان را در فضاهای باز امن محله فراهم سازد و پویایی محله و سلامت اجتماعی زنان و کودکان را ارتقا بخشد. هدف پژوهش کشف و احیا ساختار کالبدی الگوی چمن به عنوان الگویی کارا در تناسب با نیازهای زنان است. روش پژوهش، بررسی موردی پنجاه محله بومی شهر همدان با رویکرد تاریخی- تفسیری و سپس بررسی میدانی ده محله اصیل تر با رویکرد مشاهده و بر اساس تهیه شناسنامه می باشد. بر اساس نتایج پژوهش شکل ساختاری این میدانچه ها ذوزنقه مسطح با مساحتی بین 1000 تا 1280 متر با کشیدگی شمالی جنوبی یا با چرخش مختصری حول این محور گزارش می شود. فضای ذوزنقه ای با کشیدگی طولی 42 تا 65 متر، متوسط عرض 19 تا 25 متر و با ارتفاع سه تا هفت متر گستردگی بیش تری دارد. تعداد مجموع درختان و درختچه های این فضای باز بومی محله ای بین 20 تا 30 اصله با شیوع گونه توت و زبان گنجشک در میان درختان و کاج در میان درختچه ها است. سیستم آب رسانی محله با قنات در محله های بزرگ تر و چشمه در محلات کوچک تر بوده است. تعداد واحدهای تجاری 11 تا 23 باب کارگاه تولیدی و بورس صنفی به تناسب ابعاد محله مشهود است. الگوی محله محور چمن می تواند برآورده کننده جامع نیازهای محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان باشد.
    کلید واژگان: محله محور, مرکز محله, الگوی چمن, همدان, زنان}
    Seyedeh Faezeh Etemad Sheykholeslami *, Seyed Majid Mofidi Shemirani, Seyed Reza Mortezai
    In the Neighborhood-Based Model of Iranian Urban Planning, neighborhoods have provided suitable conduits for women's social interactions, quick access to religious cultural spaces, responsive to safe and dynamic health. One of the most successful examples of neighborhood-based towns is a native pattern called "Chaman" in the historical city neighborhoods of Hamadan that has transformed the city into a city- garden. The purpose of the research is to discover and revitalize the physical structure of the Chaman pattern as an effective model to enhance the collective spirit of the population.The research method is a case study of fifty indigenous neighborhoods of Hamadan with historical interpretive approach and then field survey of ten original neighborhoods with observational approach and based on birth certificate. Trapezoids are the structural form of these spheres, and their elongation is reported north to south or with a slight rotation around this axis. The area of the trapezoidal space is mainly between 1000 to 1280 meters with a longitudinal elongation of 42 to 65 meters with an average width of 19 to 25 meters and a height of 3 to 7 meters with peripheral views. Peripheral views of brick and stone have also been reported.The number of trees and shrubs in this indigenous outdoor area is predominantly between 20 and 30 species, with the prevalence of berries and sparrows among the trees and pine among the shrubs. The neighborhood's water supply system was predominantly with aqueducts in larger neighborhoods and springs in smaller neighborhoods. The number of business units ranged from 9 to 23 for the manufacturing workshop and the trade exchange according to the size of the neighborhood. The neighborhood-centered pattern in the city, of which Hamadan lawns are a successful example, can be a comprehensive solution to women's environmental, social, cultural and economic needs.
    Keywords: Neighborhood-based city, community center, Chaman pattern, Hamadan, Women}
  • مهسا ویسی

    تاریخ پوشاک بخشی از فرهنگ و تمدن ایرانی است که در تمامی ادوار تاریخی قابل تامل و تحلیل است و پوشاندن تمام بدن در تمام دوران های تاریخی ایران باستان کاملا رایج بوده است. از جمله این پوشش ها، پوشش سر یا به عبارتی سرپوش است.  داده های باستان شناسی برجای مانده از دوران های مختلف نشان از مدارکی هستند که می توان ریشه های عمیق و اصیل برخی جزییات فرهنگی رایج امروزی را در آن ها یافت. براساس این شواهد در ایران باستان، زنان در دوره های گوناگون تاریخی و نیز طبقات مختلف اجتماعی پوشیده با چادر یا سایر اشکال پوشش سر مانند کلاه یا دستار بوده اند و پوشاندن سر، فرهنگی رایج چه در میان زنان و چه در میان مردان بوده است. مسیله اصلی در پژوهش پیش رو بررسی و تحلیل سرپوش زنان دوره عیلام باستان در قیاس با سرپوش زنان منطقه در دوره معاصر است. هدف از انجام این پژوهش بررسی ریشه و قدمت این نوع پوشش سر براساس داده های باستان شناسی است. در این مقاله تلاش شده به این پرسش پاسخ داده شود که چه ارتباطی میان سرپوش رایج بر سر زنان منطقه غرب ایران با داده های باستان شناسی از دوره عیلامی در این منطقه می توان یافت. نتایج بررسی حاکی از آن است که استفاده از سرپوش در بین زنان این منطقه سابقه ای چند هزاره ساله دارد و نمونه های بررسی شده در این پژوهش با برخی از انواع سرپوش های رایج کنونی قرابت و نزدیکی دارند. در مقاله حاضر گردآوری داده ها از طریق مطالعات اسنادی انجام شده و نتایج از طریق تحلیل توضیف تاریخی ارایه شده اند.

    کلید واژگان: سرپوش, زنان, عیلام باستان, داده های باستان شناسی}
    Mahsa Veisi

    The history of clothing is a part of Iranian culture and civilization that can be considered and analyzed in all historical periods. Covering the whole body has been quite common in all historical periods of ancient Iran. One of these covers is the head covering, or in other words, the cap. Cultural roots can be found based on archaeological data. According to this evidence, in ancient Iran, women in different historical periods as well as different social classes wore chadors or other forms of head covering such as hats or headscarves. And covering the head has been a common culture among both women and men. In the present study, the women's cap of the ancient Elam has been studied and analyzed in comparison with the women's cap of this region in the contemporary period. The purpose of this study is to investigate the origins and antiquity of this type of head covering based on archaeological data. This article tries to answer the question of what connection can be found between the common head covering on women in the western region of Iran and archaeological data from the Elamite period in this region. The results of the study indicate that the use of caps among women in this area has a history of five thousand years and the samples studied in this study are similar to some of the current types of caps. In the present paper, data collection has been done through library studies and the results have been presented through historical descriptive analysis.

    Keywords: Cap, Women, Ancient Elam, Archaeological Data}
  • آیدا کریمیان*، هیرو فرکیش

    داشتن محیطی امن و احساس امنیت در فضا همواره از نیاز های اساسی انسان در جامعه و در فضای زندگی بوده است. در مجتمع های مسکونی به عنوان اولین فضا پیش از ورود به فضای وسیع تری نظیر جامعه ، داشتن احساس امنیت جلوه مهم تری پیدا میکند . حضور امن در فضای زندگی باعث تقویت اعتماد به نفس انسان برای حضور در محیط ها و فعالیت های اجتماعی میشود . در جامعه ای که بیشتر فضاها جنسیتی طراحی شده اند و زنان سهم کمی از فضاهای عمومی دارند لزوم طراحی مجتمع های مسکونی براساس نیاز زنان باعث شکوفایی و تشویق آن ها به حضور موثر تر در جامعه میشود. فضاهایی که در ساعات مختلف شبانه روز بدون احساس ترس قابل استفاده باشند. هدف مطالعه حال حاضر پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیق ، سنجش و بررسی فاکتور های کالبدی موثر بر امنیت زنان و اقشار آسیب پذیر است که از نتایج تحقیق استخراج شده است. سپس پرسش نامه هایی بین 081 نفر از ساکنین دو مجتمع مسکونی سامان و خانه سازی در محله امامیه مشهد که توسط نیروی انتظامی معرفی شده اند توزیع گردیده است . نتایج پرسش نامه توسط نرم افزار SPSS و آزمون های رگرسیون ، همبستگی و فاکتور آنالیز پیمایش شده اند و مهمترین عوامل موثر بر امنیت زنان طبق نظر ساکنین بدست آمده است که با توجه به شرایط خاص ساکنین منطقه مورد مطالعه راهکارهایی جهت بهبود طراحی و افزایش حضور پذیری امن زنان و اقشار آسیب پذیر ارایه می گردد.

    کلید واژگان: زنان, اقشار آسیب پذیر, امنیت زنان, مجتمع های مسکونی}
  • عمر (چومان) کنعانی*

    پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی – تحلیلی با استفاده از ابزار پرسش نامه میباشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر عوامل موثر بر احساس امنیت زنان در فضای شهری میباشد. جامعه آماری پژوهش، شهروندان شهر سنندج در استان کردستان واقع در غرب ایران بودهاند و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد. روایی سوالات پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 0/78 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، از نرم افزار spss استفاده شده است. آزمون کولموگروف اسمیرنوف نرمال بودن داده ها را نشان داد که در نهایت برای بررسی فرضیات پژوهش از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بود که عوامل اجتماعی و کالبدی با سطح اطمینان 95 % بر احساس امنیت زنان تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلید واژگان: احساس امنیت, فضای شهری, زنان}
  • فاطمه شیرازبخت

    از آنجایی که شهر مجموعه ای زنده از کلیه اموری است که در ارتباط متقابل با زندگی افراد است لذا باید تمام جوانب مورد توجه قرارگیرند. از طرفی درشهر اسلامی تمام جوانب باید در زمینه و بستر اسلامی و برپایه تعلیم اسلامی در جامعه اسلامی تبیین شود. شهر به عنوان یکی از فراگیرترین پدیده های اجتماعی عصرحاضر است که در بستر تغییر و تحولات زیادی در طول زمان قرارگرفته است. فضا های عمومی مهم ترین بخش شهرها را تشکیل میدهند این فضاها، مکان هایی هستند که بیشترین تعاملات متقابل میان افراد درآن ها به وقوع می پیوندد. فضاهای عمومی شهری باید پتانسیل حضورگروه های مختلف اجتماعی را در جامعه فراهم آورد. موضوع امنیت و احساس امنیت یکی از مهم‌ترین و پرچالش ترین موضوعات مربوط به جامعه بشری است. یکی از آسیب پذیرترین قشرها در موضوع امنیت، قشر زنان می باشد. این مقاله با هدف بررسی و ارتقا تامین امنیت زنان درفضاهای عموی شهری متاثر شهر اسلامی بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده به تدوین شاخص های مطلوبیت امنیت فضاهای عمومی شهری بپردازد و راهکار هایی برای اجرایی کردن این شاخص های مطلوبیت ارایه دهد تا محدودیت حضور زنان در فضاهای عمومی شهری متاثر شهر اسلامی کم شود و شاهد حضور فعال زنان در این فضاها باشیم.

    کلید واژگان: فضای عمومی, شهراسلامی, شهرسازی اسلامی, زنان}
  • الناز عباسیان، محسن فیضی*، اصغر محمدمرادی
    بیان مسئله

    شهرهای امروز، با مولفه های کالبدی و فضایی خود ، بستر بهبود دهند ه علایم بیماری را در اجزایشان نهفته د ارند و معماری منظر به عنوان حلقه سلامت شهر، سلامت روان در شهر ها را ایجاد می نماید . با گسترش روز افزون علایم افسرد گی به خصوص در زنان شهر نشین، لزوم شناسایی روش های درمانی، میزان اثرگذاری هریک از مولفه های محیطی، یافتن الگویی مشترک در بستر شهر ها و مکان های مناسب شهری در وضع موجود به منظور بهره وری کامل از پتانسیل های نقاط شهری، به نفع زنان را، آشکار می کند . انتظار می رود با رشد بی سابقه بیماری های روان مانند افسرد گی، درکلان شهرهایی چون تهران، فضا های شهر برای ارتقای سلامت روان و کاهش علایم افسرد گی زنان آماد ه شود .

    هدف پژوهش

    تهران با د اشتن باغ هایی که امروزه به عنوان بخشی از فضا های عمومی شهر، در د سترس عموم هستند ، با داشتن فاکتور های سلامتی در خود ، به عنوان خرد اقلیم های سلامتی مطرح بود ه و می توانند به عنوان محیط بهبود د هنده طول درمان در کاهش علایم بیمارهای روان به خصوص افسرد گی زنان به کار روند . هدف، معرفی مولفه های معماری منظر در باغ ها به منظور سلامت زنان، برای استفاد ه از این گونه فضاها در بخش درمان به خصوص سلامت روان است.

    روش پژوهش

    به منظور پاسخگویی به پرسش های پژوهش، پژوهشگران به جمع آوری اسناد پژوهش های مربوط و جمع آوری نظر متخصصان روان درمان، روانپزشک و طراحان محیط زیست با روش مصاحبه و پرسشنامه پرد اختند وروابط د اد ه ها با آزمون ناپارامتری کروسکال والیس، مورد تحلیل قرارگرفت.

    نتیجه گیری

    هند سه منظم در مسیر های حرکتی و عناصر، تخصیص 3/ 1 مساحت به حضور آب و توجه به سلسله مراتب آن، تراکم گیاهی متوسط با کاشت صحیح به لحاظ ارتفاعی، گونه های متنوع، نورپرد ازی نزد یک به نورطبیعی روز، ساماند هی روشنایی عمومی و سایه های ایجاد شد ه، رنگ های زرد و سبز در آرایش منظم کف و مصالح طبیعی از جمله عناصر اصلی بهبود د هند ه فضا برای علایم افسرد گی زنان خواهد بود .

    کلید واژگان: افسردگی, نظرات افسرد گی, زنان, نظرات متخصصان, مولفه های معماری منظر}
    Elnaz Abbasian, Mohsen Faizi *, Asghar Mohammad Moradi
    Problem statement

    Current cities with their physical and spatial components have hidden the disease symptoms in their parts and the landscape architecture as the health cycle of cities creates mental health there. Rapid growth of depression symptoms, especially in women, has made it necessary to identify the therapeutic methods, the effectiveness level of landscape component, finding a common pattern in the urban context and proper urban areas in the current situation to fully utilize the potential of metropolitan areas in favor of women. It is expected that by ever-increasing growth of mental illnesses such as depression, in a metropolitan city like Tehran, it is required to conduct studies on mind, spaces in cities will be ready to improve mental health and reduce women `s depression.

    Research objective

    Tehran with gardens which are the main parts of city public places, welcome people , having health factors, are considered as health micro climates and can be applied as improving factors of environment in treatment duration to reduce mental illnesses specially women`s depression. The purpose is introducing the architecture landscape components in gardens for the aim of women`s health. to use such buildings in treatment space specially mental health.

    Research method

    To respond to the research queries, the researcher starts collecting the documents of relevant research and petitioning the psychoanalysts, psychiatrists and environment designers` views with the help of interview and questionnaire processed, data connections were analyzed with non-parametric Kruskal–Wallis test.  

    Conclusion

    The current study of regular geometry in motion routes and elements, allocating 1/ 3 of the area to water presence and considering its hierarchy, average plant density with accurate plantation in terms of height, variety of species, lighting similar to natural light, public lighting organizing and created shadows, green and yellow in a regular array of floor and natural material will be main elements to improve the space for women`s depression.

    Keywords: depression, Women, Experts` Opinions, landscape architecture components}
  • ریحانه خرمی روز، محمدمنصور فلامکی*، ویدا نوروز برازجانی

    جنسیت به عنوان مقوله ای اجتماعی و متاثر از فرهنگ جامعه و متغیر در طول زمان، با واژه جنس که به مسایل زیست شناختی و تفاوت های فیزیکی اشاره می نماید متفاوت است. این مقاله در صدد بررسی ارتباط جنسیت و فضا بوده و با تبیین مولفه های برگرفته از جنسیت و تحلیل آنان در مراکز خرید، در پی رسیدن به تعادل جنسیتی در فضا است. نتایج مشخص می نماید که مولفه های کیفی اشاره شده سبب می شوند تا کاربران مختلف ازنظر جنسیتی، استفاده های متفاوت از فضا داشته باشند. در صورت عدم توجه به جنسیت، فضا از کیفیت لازم برخوردار نبوده، بنابراین کاربران بخصوص زنان که حساسیت بیشتری به فضا داشته، در پاره ای موارد آن را به دلخواه خود تغییر داده و یا استفاده از فضا اجتناب می کنند. روش پژوهش، روش تحقیق کیفی در قالب نمونه های موردی است که 4 مرکز خرید در شهر تهران جهت بررسی انتخاب شده و مورد مشاهده، مصاحبه و تحلیل قرارگرفته اند.

    کلید واژگان: جنسیت, زنان, تعادل جنسیتی, معماری, مراکز تجاری}
    Reyhaneh Khorrami Rouz, MOhammadMnsour Falamaki *, Vida Nourouz

    Social contexts are the most important areas for space users, and factors such as age, gender, and social class can be studied in this regard. Gender is a social category that has always been influenced by the culture of the community and changes over time and thus differs from the term sex, which refers to this from the point of view of biological and physical differences. Considering the sociality of gender, this paper seeks to study the relationship between gender and space along with the quality surveys of shopping malls as a public urban space so that it is possible to introduce a space with specific components, and also these components can be used in architectural design and as well as the needs of all gender groups in this space can be met. Since studies show that women’s needs are more important because of their responsibilities and limitations and because of their sensitivities, the space they deserve is suitable for both sexes. Therefore; this study focuses on the needs and perceptions of this group.The research method used is a qualitative research method in the form of case studies where Palladium Shopping Center in northern Tehran, Cyrus Shopping Center in the west of Tehran, Tirāgeh-2 Shopping Center in the east of Tehran and Reza Kuwaitis Passage in the south of Tehran have been investigated and observed. These shopping centers were selected in four geographical locations of Tehran for the reason that the results could be generalized to the whole city of Tehran.The results of the analysis of shopping malls space in Tehran provide some indicators that have been considered as effective factors in measuring the desirability and undesirability of space and measuring the effectiveness of space design. This level of space efficiency is one of the qualitative criteria for measuring space because each person seeks to meet their needs in the environment and when the environment provides the right conditions and the individual can do less effort to achieve his goals, it is a satisfaction and desirability for him/her, and the achievement of this feeling in the environment is the expectation that each person expects the space s/he desires.The results indicate that the qualitative components referred to, will cause different users to have different uses of space in terms of gender. But surveying shopping centers in Tehran shows that women are not passive while using space, and sometimes they resist the loss of their rights in urban areas and sometimes actively produce their own items. To create their needed security, they ignore some routes, choose other routes or visit the shopping center in a group. Whether they need to rest in spaces where this need is not foreseen, they use side steps or platforms next to space. These behaviors can be interpreted as the redefinition of space, which varies from person to person depending on their perception of space and their needs. Finally, if space is not reproducible and flexible for necessary uses, they will avoid attending the space.

    Keywords: Gender, women, Architectural design, Shopping centers (malls)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال