به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « غزلیات » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «غزلیات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شرافت الله حقجو، اسماعیل تاج بخش *
    زمینه و هدف

     ملا عبدالله عارف چاه آبی شاعر معاصر فارسی سرا از آستان تخار افغانستان است. اگرچه تحقیقاتی در حوزه ی شناخت مضامین و اندیشه های شعری او صورت گرفته است، اما هنوز از منظر سبک شناختی جدید، اشعار او تحلیل و تجزیه نشده است. هدف پژوهش حاضر بررسی سبک شناختی غزلیات او و نشان دادن ویژگی های سبکی غزلیات او در لایه های زبانی، بلاغی و ایدئولوژیک است تا تصویر روشنی از هنر کلامی شاعر و شگردهای شاعرانه ی او فرا روی مخاطبان ترسیم گردد.

    روش ها

     پژوهش حاضر، مطالعه ی نظری است که به روش کتاب خانه ای و رویکرد تحلیلی – توصیفی انجام شده است. قلمرو تحقیق دیوان اشعار عارف است که به کوشش محمد ابراهیم چاه آبی و از سوی انتشارات سعادت به چاپ رسیده است. جامعه ی آماری آن را غزلیات او تشکیل می دهد.

    یافته ها

     عارف با بهره جویی از ساخت های واجی آهنگین، اوزان متناسب با مقام و محتوای سخن، قافیه ها و ردیف های خوش نوا تکرارهای گوش نواز، فضای کلامی سرشار از موسیقایی در شعرش آفریده است. از بسامد فروان واژگان عینی و عامیانه، برای تداعی موثر معانی و مفاهیم و ترسیم تابلوهای رنگین از رویدادها و صحنه ها، کار گرفته است. در کلام او، ترکیب ها، عبارت ها و جمله های زبان، سازگار با هنجارهای معمول در زبان عادی و کاربردهای شعری آن، در خدمت بیان اندیشه قرار می گیرد. از آرایه های بدیعی و بیانی برای خیال انگیزی، جذاب نمایی، خلق تصویرهای شاعرانه و نمایشی ساختن صحنه گفتمان بهره برده است. از نگاه ایدئولوژی غزل های عارف در قالب های متنوع و در مناسبت ها و موضوع های گوناگون دینی، عرفانی، عشقی، انسانی، اجتماعی، میهنی و فرهنگی، سروده شده اند.

    نتیجه گیری

     بررسی سبک شناختی از غزلیات عارف چاه آبی نشان می دهد که شاعر در لایه های زبانی (آوایی، واژگانی و نحوی)، بلاغی و ایدئولوژیک، هنرمندانه عمل کرده است. غزل های عارف بیشتر در بحرهای هزج و رمل سروده شده و اکثر آن ها مردف هستند. از صنعت تکرار (جناس و سجع) بهره ی فروان جسته است. واژگان حسی و عامیانه در شعر او بسامد زیاد دارد. جمله های ساده، کاربرد وجه خبری، تقدیم فعل بر سایر اجزا در بیشتر جمله ها از ویژگی ها نحوی شعر اوست. در لایه ی بلاغی عبارت ها و ترکیب های هنری مملو از تشبیهات، استعاره ها، انواع مجاز و کنایه به جذابیت تصویرهای شاعرانه در شعر او افزوده است. اندیشه های اساسی بازتاب یافته در شعر او مضامین اجتماعی، عشقی، وصف طبیعت، میهن و زندگی اجتماعی است.

    کلید واژگان: سبک, سبک شناسی, غزلیات, لایه زبانی, لایه بلاغی, لایه ایدئولوژیک}
    Sharafatullah Haqjoo, Esmaeil Tajbakhsh *
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Mullah Abdullah Aref Chahabi is a contemporary Persian poets from Tkhar province of Afghanistan. Though researches have been done in the realm of introduction to his poetical themes and thoughts, but his poetry have not been studied from a stylistic perspective. The main objective of this research is to analyze the stylistic features of his lyric poetry, exploring them in five linguistic, rhetorical, and ideological layers, so that a bright image of his verbal art can be drawn to readers.

    METHODOLOGY

    The present research is a theoretical study that was carried out using the literature review method and analytical-descriptive approach. The scope and community of study was Aref Chahabi’s poetical work which was published by Saadat Publications.

    FINDINGS

    Aref has used artistic phonological structures to create musical proportion relevant to poetic themes and made concerted context and space to discourse content from recurrence of vowels and consonants, as he has applied language lexicon specially widespread frequency of identical and objective words effectively associable with meanings and senses and has drew colorful paintings of events and scenes. In Aref’s poems, phrases, clauses and sentences are used in appropriate norms of formal language and its poetic applications to explain thought and ideology. He has utilized figures of speech and rhetoric metaphors to create imaginary poetic pictures, make attractive features and draw dramatic scenes for discourse.

    CONCLUSION

    The stylistic study of Aref’s lyric poetry reveals that the poet has functioned skillfully in linguistic (phonetic, lexical and syntactic), rhetorical, and ideological layers. Most of his lyric poems are composed in the Hazaj and Ramal meters, often being compound verses. The poet"s emphasis on verbal devices such as repetition and refrain is substantial. Esthetic and colloquial lexicon has higher frequency in his poetry. Use of simple sentences and declarative mode, proceeding verb from other parts of the sentence are syntactic characteristics of his lyric poems. In rhetorical layer, artistic phrases and constructions are full of similes, metaphors, allusions and ironies that have increased attraction of his poetical images. The most basic themes that have reflected in his poetry are love, description of nature and social life.

    Keywords: Stylistic, Stylistics, Sonnets, Language, Rhetorical Layout, Ideological Layer}
  • سارا نظام دوست، محمدامیر مشهدی*، محمدعلی محمودی

    یکی از شاعران ناشناخته سبک هندی، سالک قزوینی است. سالک، شاعری مضمون آفرین و معناساز است. تاکید وی بر نازک خیالی و ابتذال گریزی است. او با دقت و باریک بینی، مناسبات انسانی، خصوصیات و عناصر زندگی زمانه خودش، مضامین تازه ای خلق کرده است. بخش عمده ای از مضمون آفرینی های شاعر در قالب فن اسلوب معادله، خود را نمایان کرده است و سعی شاعر بر این بوده که مضامینی نو در چهارچوب این آفرینش هنری ایجاد کند. سالک با ایده پردازی بین امور معقول و ارتباط آن با امور محسوس توانسته است از طریق به کارگیری اسلوب معادله، ذهنیات خود را هرچه بهتر به مخاطب منتقل کرده و سخن خویش را به جهت ادبی و هنری برجسته سازد. مهم ترین ویژگی غزلیات سالک، تنوع موضوعی و محتوایی در کاربرد اسلوب معادله است که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است. بر همین اساس، سعی نویسندگان بر استخراج و تبیین تنوع مفاهیم در قالب اسلوب معادله است. با بررسی های لازم مشخص شد که پربسامدترین معانی در شیوه اسلوب معادله در غزلیات سالک قزوینی عبارت اند از: اسلوب معادله با مضامین عرفانی، اخلاقی- تعلیمی، مضامین عاشقانه، شکواییه های شاعر، مضامین اجتماعی و مفاخرات ادبی. شاعر با الهام از طبیعت و روابط عاشقانه و عارفانه و مناسبات انسانی و اجتماعی، گلایه و ناخرسندی از ناملایمات زندگی زمان خود و نیز مفاخره به شیوه شعر و شاعری خود، آرمان ها و اهداف خویش قرار داده و اسلوب معادله هایی زیبا خلق و مخاطب را با خود همراه کرده است که همین ویژگی هنری و ادبی، شعر او را در میان هم عصرانش ممتاز ساخته است.

    کلید واژگان: شعر سبک هندی, سالک قزوینی, غزلیات, اسلوب معادله, آفرینش هنری}
    Sara Nezamdoost, Mohammadamir Mashhadhi *, Mohammadali Mahmoodi

    One of the unrecognized poets of the Indian style is Salek Qazvini, a poet of innovative themes and solid meaning, with an emphasis on subtlety and anti-vulgarity. He has created new themes concerning human relationships and characteristics of his time with precision and subtlety. A major part of his creative themes is related to and depicted in his use of the equation style. By innovative ideation to connect the reasonable to the tangible, Salek has been able to convey his thoughts to the audience as best as possible through the use of the equation style and highlight the literary and artistic significance of his verse. The purpose of this research is to investigate thematic and conceptual diversity of the use of equation style in Salek Qazvini's sonnets. Accordingly, the study focuses on extracting and explaining conceptual diversity within the equation style. The findings indicates that the most frequent meanings within the equation style in Salek Qazvini's sonnets are mystical, moral-pedagogical romantic and social themes as well as poet's complaints and literary sublimity. Inspired by nature and romantic and mystical bonds as well as human and social relationships, the poet aimed to express his complaints and dissatisfaction with the misfortunes of his time, while highlighting the sublimity of his own poetry and making use of equation style in this manner, he has both engaged the audience with his verse and distinguished among his contemporaries.

    Keywords: Indian Style Poetry, Salek Qazvini, Sonnets, Equation Style, Artistic Creation}
  • فرشته آبیار *

    توصیف طبیعت یکی از بارزترین مضامین مورد استفاده ی بسیاری از شاعران پارسی گو بوده است و آن ها از گذشته های دور با جلوه های طبیعت، انس و الفت فراوانی داشته اند. تاثیر و بازتاب این جلوه ها، با توجه به نوع نگرش و طرز تفکر شاعران، تنوع وسیعی از تصاویر شعری را به نمایش می گذارد. طرز تلقی آن ها از طبیعت، نشان دهنده ی افکار، اندیشه ها و احساسات آن ها است. مساله ی اصلی در این مقاله، بررسی جلوه های طبیعت در غزلیات سلمان ساوجی است. بدین منظور ابتدا غزلیات وی مورد مطالعه قرار گرفته و بیت هایی که بیانگر پدیده های طبیعت بوده، استخراج گردیده و سپس به تحلیل و بررسی آن ها پرداخته شده است. بسامد جلوه های طبیعت در غزلیات ساوجی، بسیار چشمگیر است. در مجموع می توان گفت که وی، شاعری طبیعت گرا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار است. این ویژگی ها باعث شده در توصیف مناظر ، بسیار ماهر باشد و بخشی از ذوق شاعری خود را در این عرصه نشان دهد.

    کلید واژگان: سلمان ساوجی, غزلیات, طبیعت, تخیل}
    Fereshteh Abyar *

    Description of nature has been one of the most prominent themes used by many Persian-speaking poets, and since the distant past, they have had a lot of love and affection with the manifestations of nature. The impact and reflection of these effects, according to the attitude and way of thinking of the poets, a wide variety of images
    It displays a poem. Their perception of nature reflects their thoughts, ideas and feelings. The main issue in this article is to investigate the effects of nature in Salman Savoji's sonnets. For this purpose, his sonnets were first studied and the verses that express the phenomena of nature were extracted and then analyzed and investigated. The frequency of the effects of nature in Savoji's sonnets is very impressive. In general, it can be said that he is a nature-oriented poet with a gentle nature and rich taste. These features have made him very skilled in describing landscapes and show part of his poetic taste in this field.

    Keywords: salman Savoji, sonnets, nature, imagination}
  • مریم غرائمی، مجتبی صفرعلیزاده *، شهریار حسن زاده
    زمینه و هدف

    یکی از شیوه های قابل اطمینان جهت بازشناسی عقاید، آرا، اندیشه و اوضاع و احوال و شرایط اجتماعی و سیاسی، شناخت آثار مکتوب گذشتگان است. بازبینی و توجه دوباره به نسخ قدیمی و پرده برداشتن از رخسار این متون ارزشمند میتواند تا حدود بسیار زیادی ما را با جنبه های گوناگون اندیشه نویسندگان و پدیدآورندگان آنها و اوضاع و احوالی که این هنرمندان در آن میزیسته اند، آشنا نماید. از دیگر سو بازشناسایی نسخ خطی و تصحیح و معرفی یک اثر تا حدود بسیار زیادی میتواند اطلاعات ارزشمندی را پیرامون پیشینه فکری و فرهنگی یک ملت در سنجش اصالت آن در اختیار خوانندگان و اهل علم قرار دهد. یکی از نسخ بجامانده در تاریخ ادبیات ایران، مجموعه غزلیات ملاحسین خویی متخلص به سالک است. هدف اصلی این پژوهش بررسی ویژگیهای سبکی غزلیات ملاحسین خویی و تعیین شاخصه های سبکی اشعار وی در سه سطح زبانی، فکری و ادبی میباشد.

    روش مطالعه

    در نگارش این مقاله از روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. نسخه مورداستفاده در این پژوهش به شیوه قیاسی براساس تک نسخه موجود در کتابخانه مرکزی تبریز مورد تصحیح قرار گرفته است.

    یافته های تحقیق: 

    با بررسی غزلیات ملاحسین خویی میتوان به این مولفه ها و شاخصه های شعری در سبک او اشاره نمود که سبک شاعر نشان دهنده ویژگیهای اشعار دوره بازگشت، سادگی، روانی، پرهیز از تعقید و پیچیدگی و گاه تقلیدی از شاعران برجسته سبکهای گذشته مانند حافظ، صائب، سعدی و... است.

    نتیجه پژوهش: 

    ویژگی سبکی سالک در سطح آوایی استفاده از اکثر اوزان بحور پرکاربرد عروضی، اعمال نوعی از اختیارات شاعرانه بصورت سلیقه ای و ذوقی، واژگان و ترکیبات برساخته، استفاده از ردیفهای فعلی بصورت چشمگیر، در سطح ادبی کاربرد آرایه های استعاره، تشبیه، کنایه بصورت روان، ساده و زودفهم در کنار سایر صنایع بدیع لفظی و معنوی و در سطح فکری پرهیز، زهد، تقوا و نفی مدارای میباشد.

    کلید واژگان: ملا حسین خویی, غزلیات, تحلیل سبکی و محتوایی, سبک شناسی, سبک دوره بازگشت}
    Maryam Gharaemi, Mojtabi Safar Alizadeh *, Shahryar Hassanzadeh
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    One of the reliable ways to recognize the opinions, opinions, thoughts and social and political conditions is to know the written works of the past. Revisiting and paying attention to the old version and uncovering the face of these valuable texts can introduce us to a great extent with the various aspects of the thoughts of the authors and their creators and the conditions in which these artists lived. On the other hand, identifying manuscripts and correcting and introducing a work can provide readers and scholars with valuable information about the intellectual and cultural background of a nation in measuring its authenticity. One of the valuable and neglected manuscripts in the history of Iranian literature is the collection of ghazals by Molhasin Khoi, who is devoted to the seeker.The main purpose of this research is to investigate the stylistic features of Mulla Hossein Khoei"s lyrical poetry and to determine the stylistic features of his poems in three linguistic, intellectual and literary levels

    METHODOLOGY

    In writing this article, the library method and the descriptive-analytical method were used. The version used in Maryam Ghraimi"s doctoral dissertation has been corrected in a comparative manner based on the single version available in the central library of Tabriz

    FINDINGS

    By examining the lyrical works of Mallah Hossein Khoei, it can be pointed out these poetic components and characteristics in his style, that the poet"s style shows the characteristics of the poems of the return period, simplicity, fluency, avoiding obscenity and complexity and sometimes imitating the prominent poets of the past styles such as Hafez, Saeb, Saadi and Is

    CONCLUSION

    Salik"s stylistic feature at the phonetic level is the use of most of the widely used prosodic idioms, applying some kind of poetic authority in a tasteful and tasteful way, words and combinations, the use of current lines in an impressive way, at the literary level, the use of arrays of metaphors, similes, irony as Fluent, simple, and quick to understand, along with other creative verbal and spiritual industries, and on the intellectual level, it is abstinence, asceticism, piety, and negation of tolerance

    Keywords: Molla Hossein Khoei, poems, Stylistic, content analysis, Stylistics, Return period style}
  • عبدالله واثق عباسی*، محمدرضا حیدری

    یغمای جندقی یکی از معروف ترین و برجسته ترین شاعران عصر قاجار در سرایش غزلیات اخلاقی و عاشقانه است. شاعران از آغاز شعر فارسی تا به امروز همواره به علوم بلاغی توجه داشته اند و یکی از مباحث اساسی بلاغت در زبان، صورخیال شاعرانه است که چهار مبحث تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز را در بر می گیرد و کاربرد سنجیده و شایسته آن می تواند به خیال انگیزی و غنای شعر بیفزاید. غزلیات یغمای جندقی ازلحاظ اشتمال بر جلوه های علوم بلاغی به ویژه علم بیان و بهره گیری از تصویرپردازی شاعرانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. غزل های یغما در بر دارنده مضمون های اخلاقی و عاشقانه است که در اوزان گوناگون و بیشتر به شیوه اشعار حافظ سروده شده است. به دلیل کم توجهی به صورخیال در اشعار یغمای جندقی در این پژوهش تلاش شده است صورخیال به کار رفته در غزل های یغمای جندقی با ژرف نگری و با عنایت به ذوق شاعر در بهره گیری از آنها به عنوان یکی از راه های زیباشناختی و شگردهای بیانی و هنری تحلیل و بررسی شوند تا بتوان جلوه ای از محاسن شعری او را به مخاطبان عرضه کرد.

    کلید واژگان: یغمای جندقی, غزلیات, تشبیه, استعاره, کنایه و مجاز}
    Abdollah Vasegh Abbasi *, Mohammad Reza Heydari

    Yaghma Jandaghi is one of the most famous and prominent poets of the Qajar era who has written significant sonnets with moral and romantic content. Since the beginning of Persian poetry till now, rhetoric has always been taken into special consideration by poets, and one of the fundamental issues of rhetoric in any language is poetic imagination forms, including four general topics, namely simile, metaphor, irony, and metonymy, the thoughtful and appropriate use of which can add to the imaginative aspect as well as the richness of poems. Yaghmai Jandaghi's sonnets are highly important in terms of the inclusion of rhetoric, especially rhetoric and the use of poetic imagery. Yaghma’s sonnets contain moral and romantic themes, written in different meters and mainly in a style similar to that of Hafez’s poems. Since little attention has been paid to the issue of imagination forms in Yaghmai Jandaghi’s poems, in the present research, an attempt has been made to analyze the imagery techniques used in the sonnets of Yaghmai Jandaghi with an in-depth view and with respect to the poet's taste in using them as an aesthetic approach and expressive and artistic technique so that a manifestation of his poetic merits can be presented to the audience.

    Keywords: Yaghma Jandaghi, Sonnets, Simile, Metaphor, Irony, Metonymy}
  • فاطمه وظیفه دان ملاشاهی*

    متناقض نمایی یکی ازجلوه های زیبایی بیان در آثار ادبی است و از عالی ترین شیوه های آشنایی زدایی هنری به شمار می رود که موجب دورشدن کلام از حالت عادی و برجسته سازی و اثرگذاری چشمگیر بر مخاطب می شود. در شعر سبک هندی که شعر مضمون نامیده می شود، متناقض نمایی ویژگی برجسته در خلق مضمون های برجسته به شمار می رود. این هنر ادبی ممکن است به صورت عبارت یا ترکیب به کار رود. سوال اصلی تحقیق حاضر این است که زاهد تبریزی چگونه از متناقض نمایی در بارور کردن شعر خود بهره گرفته است؟ در غزلیات زاهد، متناقض نمایی در پیوند با هنرهای بلاغی و زیبایی شناختی استعاره، تشبیه، تصویر دووجهی، کنایه، ایهام وغلو، زیبایی مضمون و بیان شعر او را دوچندان کرده است؛ ضمن اینکه زاهد تبریزی بیشتر از ترکیبات متناقض نما برای انعکاس مفاهیم مدنظر خود استفاده کرده است. مفاهیمی که بیشتر عرفانی است؛ همچون: عشق، وصل و... روش کار توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: متناقض نمایی, زاهد تبریزی, غزلیات, سبک هندی}
    Fatemeh Vazifehdan-Mollashahi *

    Paradox is one of the manifestations of the beauty of expression in literary works and it is considered as one of the highest methods of artistic unfamiliarity that causes the word to deviate from the normal state and has a significant impact on the audience. This literary art may be used as a phrase or combination. The main question of the present research is how Zahed Tabrizi has used paradoxical expression in fertilizing his poetry, and in what ways he has shown the beauties of this art in his beautiful lyric poems. In ascetic poems, paradox in connection with rhetorical arts and aesthetics, metaphor, simile, two-dimensional image, irony, permissiveness, ambiguity, and exaggeration are mixed and the beauty of the content and expression of his poetry is doubled. At the same time, he has mostly used paradoxical compositions to reflect his intentions. The method is descriptive-analytical and is based on library sources.

    Keywords: Indian style, Zahed Tabrizi, lyric poems, paradox, Expression, Novel}
  • راضیه ایمانی نسب، محمدامیر عبیدی نیا*

    بیان مسیله:

     در آثار ادبی و هنری، تخیل نقشی اساسی دارد. وجود تعریف های گوناگون از این اصطلاح، هریک سبب تبیین جنبه های متفاوتی از آثار می شود. یکی از دلایل توجه به تخیل و ساختارهای تخیلی، تبیین اندیشه و احساس شاعران و نویسندگان است. درواقع تخیل مکانیزمی دفاعی است تا شاعر و نویسنده بتواند بر التهاب ها و تشویش های درونی خود فایق آید.

    روش

    وجود پررنگ نمادهای دارای ارزش گذاری مثبت، امکان بررسی غزلیات سنایی را طبق نظریه ژیلبر دوران با شیوه ای توصیفی تحلیلی میسر می کند.

    یافته ها و نتایج

    فراوانی نمادهای مربوط به این منظومه بر توانایی شاعر در غلبه بر نگرانی ها وآشوب های درونی صحه می گذارد. در غزلیات سنایی تلطیف نمادهای ناخوشایند،کاربرد نمادهای خوشایند و رغبت شاعر برای بهره گیری از نمادهای ایمنی بخش برای ارایه تصویر مطلوب از معشوق و بیان ویژگی های روانی شاعر شکل می گیرند. درون گرایی، خودشناسی، مثبت انگاری، سازگاری با ناملایمات در سایه توجه شاعر به نمادهای درون بودگی آشکار می شود. نمادهای مادرمثالی «خاک کوی معشوق» و «ظرف و مظروف ها» بیانگر خاکساری، میل به سکون و آرامش عاشق و بزرگداشت معشوق اند.کاربرد نمادهای پیشرفت، ریتم دار و آغاز دوباره، وصال و امید وصال را برای شاعر ممکن می کند. برهم زدن نظم طبیعی چرخه ها، توصیفات پرشور از آینده وگذشته به همراه توصیفات پارادوکسیکال از دیگر شیوه های زمان گریزی شاعر است تا جاودانگی، تکامل یافتگی معشوق و ثبات قدم عاشق را هویدا کند. افرادی مانند سنایی که متمایل به استفاده از نمادهای منظومه شبانه به ویژه نمادهای آرمیدن خاک و آب هستند، معمولا انسان هایی مثبت اندیش، صلح جو، معتدل، سازگار و تاحدی اندوهناک اند که مسایل را با حرکتی مسالمت آمیز حل می کنند. در هریک از آثار، بسته به میزان تمایل و بسامد نمادهای این نظریه می توان به جنبه های جدیدی از تخیل، ویژگی های روانی و فکری شاعر یا نویسنده دست یافت.

    کلید واژگان: سنایی, غزلیات, نقد تخیلی, ژیلبر دوران, منظومه شبانه, نمادهای خوشایند, معشوق}
    Razeih Emaani Nasab, Mohammad Amir Obeydi Niya *

    In literary and artistic works, imagination plays an essential role. The existence of different definitions of this term each explains different aspects of the word. In fact, imagination is a defense mechanism so that the poet and writer can overcome their inner inflammations and anxieties. One of the reasons for paying attention to imagination and imaginative structures is to explain the thoughts and feelings of poets and writers. The presence of bold symbols with positive valuation makes it possible to study Sana'i lyric poems according to Gilbert Durand's theory. The abundance of symbols related to his poems confirms the poet's ability to overcome internal worries and turmoil. In Sanai lyric poems, unpleasant symbols, along with the use of pleasant symbols, and the poet's desire to use safety symbols are combined to present a desirable image of the beloved and to express the poet's psychological characteristics. Introversion, self-knowledge, positivism, and adaptation to adversity are revealed in the shadow of the poet's attention to the symbols of introversion. The motherly symbols of the "beloved's threshold" and "the vessel and its contents" express humility, the lover's desire for peace, and the beloved bow. Disrupting the natural order of cycles, passionate descriptions of the future and the past, along with contradictory descriptions, are other ways in which the poet escapes time to show the evolution of the beloved and the steadfastness of the lover. Poets like Sanai, who tend to use the symbols of the nocturnal system, especially the soothing symbols of water and soil, are usually positive-minded, peaceful, moderate, adaptable, and so sad. They solve problems with a peaceful gesture. In each of the works, depending on the tendency and frequency of the symbols of this theory, new aspects of the imagination, and psychological and intellectual characteristics of the poet or writer can be achieved.

    Keywords: Ghaznavid Sanai Ghazals, Imaginary Criticism, Gilbert Dorand, Nocturnal System, Pleasant Symbols}
  • محمد انصاری پویا، عباس نیکبخت*، مریم شعبانزاده

    از دیرهنگام، کسانی که نگاهی ژرف به جهان داشته اند، همواره به دنبال راهی برای گسترش اندیشه ها و ادراکات درونی خود بر نمودهای عینی جهان محسوس بوده اند؛ ازاین رو با تامل در جلوه های جهان، تلاش کرده اند تا از محسوسات عبور کرده و به حقیقتی فراتر از آن دست یابند؛ بنابراین، برای نیل به این هدف از نماد استعلایی بهره برده اند. نماد استعلایی تصویری است از شیء ملموس که این شیء ملموس خود دلالت دارد بر عالم معنی و روح. نماد های استعلایی در ماهیت با عالم مثل افلاطون یا «ایده بنیادین» (اصطلاح افلاطون) ارتباط دارد و در زمره نماد های عرفانی نیز جای می گیرد. بیدل دهلوی، گونه های متنوع این نمادها را به کار برده و با توجه به شرایط خاص فردی، اندیشه و تخیل خود را در قالب نمادهای استعلایی بیان کرده است. از آنجا که نمادهای استعلایی موجب ابهام در شعر می شوند، نوشتار حاضر بر آن است تا با تاویل این نمادها، از غزل بیدل ابهام زدایی کند. در کنار تحلیل محتوایی نمادهای استعلایی، زیبایی شناسی این نمادها نیز از هدف های این پژوهش است.

    کلید واژگان: نماد استعلایی, تعالی و عروج, بیدل دهلوی, غزلیات}
    Mohammad Ansaripoya, Nikbakht Abbas *, Maryam Shabanzadeh
    Introduction

    The Symbols are applied to all knowledge scopes; mythology, sociology, art and soon. Generally, the symbol is a world or an expression applied in its unreal meaning, which is parallel to image. In literature, the symbol is a verbal image to imagine abstract ideas, personal experiences and supernatural meanings that is imaginative, moving, multi meaning, ambiguous, and interpretable. Transcendental symbol is a sort of literary symbols. Transcendental symbols are types of liferary symbols as if they contain literany images along with their specific characteristics.
    The idea in which there is a metaphysical world other than our world, at least belongs to the age of Plato, who called such a metaphysical world the ideal world. So, he calls our ekisting world as a shadow of the "ideal" world. Such symbols ambiguously represent the connection of shining radiation of soul with divine light. The poet provides his transcendental symbol and comes across the ideal world through the reality which is a world that human wishes to touch.
    and all universal phenomena are solely the incomplete representation of such a world.
    various types of such symbols are used in dehlavi's sonnets. He has used this imagination. and his thoughts through transcendental symbols for special personal and historical conditions and he tries to use symbols as near to these own personal realities and this imaginative world as possible. Actually transcendental symbols are not perceivable by enaryone. The concept of these symboly is highly related to their application area. such symbols get more concept in connection with the subject of their emergence. we are going to investigate the background of transcendental symbols in Dehlavi's sonnets in this research so that to study the connection of transcendental symbol with poet's thoughts, historical conditions and sacial canditing and we are going to clarify how transendental symbol works.
    So, the following questions are answered,
    A) what kind of transcondtal symbols is in Bidel's sonnets?
    B) what is the relationship between personal Thought and transcendental
    Symbols?
    c) what is the relationship between social and historical
    backgrounds and transcendental symbols?

    Research methodology

    This study is a sont of qualitative studies and tries to opent newharixons to these who are interested in literature and those liferary readers by the use of content analysis method and by
    the aim of study and analysis of Transcendental symbols.

    Discussion

    Transcendental symbols have an important factor of symbolic language which refers to something of unknown and abstract world. The reality and the metaphysical world and the mysteries searched beyond the transcendental symbols are not percievable mentaly and consciously. In trant scendental view, pure knowledge is known through insight, so the superiority of insight on knowledge is a transcendental notif Transcendentalist tends to develop his thoughts and his inner perceptions on subjective appearances of the tangible world. Eeach a phenomonon in nature represents specific aspect of supreme truth and because the aspect is also inside humanbeing, hence it causes enthusiasm to return to the world of idea Transcendental symbols have substantial communication with plato's opinions. Iranian gnasticism is also influenced by such opinions, so we can give another neme to transcendental symbols as gnostic symbols but this sublime view might have not any connection with Iranien classical sufism sometimes the transcendentalist is a gnostic who finds the trath by religion and rule of life "The tendency towards the nature is accompanied with introversion" (radfar, 1389:59). The world of divinity decends to natural and worldly phenomena and is searched in natural aspects. The main foundation of Bidel throughout his poetical work and sonnets is the thought of the unity of existence, hence, symbols like Sun" "light", and "sea" are frequently used.
    "Sun" is a transcendental symbol and contains a spiritual and divine concept. Based on the priciple of opposition, those positive and glorious aspects which are opposed to negative and demeaned aspects of dusty ground can be connected to the vast sea denotations.
    One of the most frequent symbols in Biddle's sonnets is the "mirror" symbol, which is "a symbol for the divine thought and reflects the manifestation, the manifestation that he has created in his own form." This manifestation, similarity and difference in the mirror is the source of Azra'ili's descent, and Claire is the end of a very high spiritual experience "(Shavalieh, 2009, vol. 1: 399)" The mirror "is truth and self-knowledge. The supernatural reflection, the clear and shining surface of the divine truth, is the mirror of the symbol of man's knowledge of himself. In Biddle's thought, the Imam is the mirror in which you see yourself, because you are his mirror, the world is the mirror of God and man is the mirror of the world. So he will understand the inside of the mirror, that is, the inside of the enlightened truth and intellect. Another common transcendental symbol in Biddle Dehlavi's sonnets is "Homa". «Homa: Homayoun. Homay, meaning auspicious and blessed. Hu-mayā and hu-mâyâ are used in the same sense in Avesta, next to humâk, the word is basically an adjective eagle. In the culture of Shahnameh, Wolff has translated Homay into adler (eagle) ”(Burkhart, 1997: 6 236) Sentence: Farr and Bliss have thought that this has increased the symbolic ability of this motif. Homa, first of all, like any other bird, instills the idea of flight in the poet's mind. The attribute of Homa's ambition is a manifestation of the supremacy of the poet's subconscious mind, which is a symbol of flight combined with transcendental concepts. Huma is a transcendent symbol and speaks of Biddle's independence and longevity.

    Resalt

    In this article, the origin, nature and function of transcendental symbols in Biddle Dehlavi's lyric poems were examined. Due to the ambiguity created by the transcendental symbols in the poem, an attempt was made to remove as much ambiguity from Bidel Dehlavi's poem as possible by interpreting these symbols. In addition to the content analysis of transcendental symbols, the aesthetics of these symbols was also one of the objectives of this study that was considered. Also the common transcendental symbols in Biddle's sonnets, according to their frequency; Elements of nature, birds and objects were classified into three groups. The results of the research indicate that transcendental thoughts in Biddle Dehlavi's lyric poems, many images appear in a contradictory situation with each other. Transcendence in his sonnets has a carnal and mystical character and he speaks of purifying the soul and heart and removing the evils of the soul from morals and moral vices in order to reach the ascension, superior life, truth and existence of God. Feeling lonely and trapped in the prison of the perceptible world and its problems, causes him anxiety and intensifies his desire for transcendence. This causes the poet to cultivate the dream of having wings and feathers in his imagination and the light of the morning is clear to get rid of this narrow field. Wings, feathers and flight embody Biddle's imagination. The wing symbolizes spirituality, the power of imagination and spiritual ascent. The two birds of Homa and Simorgh, through their wings, find the ability to fly and purify their souls from the ugliness of the earthly world in order to open their way to the wide world. Simorgh with its spiritual and sacred aspect, when Biddle speaks of solitude and withdrawal from the ugliness of the earth, along with Homa and Shahbaz, all three are considered transcendent symbols and the story of eagerness to ascend. They do.

    Keywords: Transcendental symbol, transcendence, ascension, Biddle Dehlavi, lyric poems}
  • فرج الله نعمتی*، محمدرضا یوسفی
    حافظ شیرازی (727 ه.ق/ 1325م - 792 ه.ق/ 1390م) در زمره شاعران بزرگی است که غزلیاتش پر از واژگان نشان دار اجتماعی گوناگون با دلالت ها و ارزش های فراوان بیانی، رابطه ای و تجربی است. این واژگان، معانی ای فراتر از سطح معمولی و قاموسی دارند و راهی هستند به سوی درک بهتر اندیشه ها و آرمان های حافظ و پدیده ها و واقعیاتی که در زمانه او جریان داشته اند. حافظ با استفاده از روش های مستقیم و غیرمستقیم و ابزارهای بلاغی متعدد همچون «ایهام» و استعاره های چندلایه و به ویژه «طنزآمیزی» و «تناقض نمایی» و به یاری بار عاطفی واژگان نشان دار، به انتقاد و اصلاح اجتماعی می پردازد. در این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی، با ملاحظه اوضاع تاریخی- اجتماعی عصر حافظ و با تکیه بر تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، واژگان نشان دار اجتماعی پربسامد در غزلیات «لسان الغیب»، در سه سطح «توصیف»، «تفسیر» و «تبیین»، واکاوی و کنش انتقادی حافظ در برابر مهمترین نهادهای جامعه یعنی سیاست، تصوف و شریعت بررسی می شود. برپایه برآیند این بررسی، زبان و بیان حافظ یک «کنش اجتماعی» است که در مقام «کنش پذیر»، از اندیشه ها، عواطف، رفتارها و روابط اجتماعی- سیاسی زمانه خویش اثر پذیرفته و در مقام «کنشگر»، در سطوح و ساحت ها و قالب های گوناگون، به ویژه در قالب گفتمان انتقادی، بر آن ها اثری ژرف و ماندگار نهاده و نقش خاص خود را بر زندگی و جهان نگری و ارزش های مردمان زده است..
    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, حافظ, غزلیات, فرکلاف, واژگان نشان دار اجتماعی}
    Farajollah Nemati *, Mohammad Reza Yousefi
    Hafez Shirazi (727 AH/1325 AD - 792 AH/1390 AD) is one of the great poets whose lyrical poems are full of various socially-significant words with many expressive, relational and experimental meanings and values. These words have meanings beyond the normal and denotational level and are a way to a better understanding of Hafez's thoughts and ideas, and the phenomena and realities that took place in his time. By using direct and indirect methods and numerous rhetorical devices such as ambiguity and multi-layered metaphors, especially irony and paradox and with the help of the emotional load of marked words, Hafez deals with social criticism and reform. taking into account the social-historical situation of Hafez's era and relying on the analysis of Fairclough’s critical discourse analysis , this research, with the descriptive-analytical method, , the most frequent socially significant words in the ghazals of "Lisan al-Ghayb" in the three levels of "description", "interpretation" and "explanation" are analyzed. Then, critical action of Hafez against the most important institutions of society; that is, politics, Sufism and Sharia are examined. Based on the results of this study, Hafez's language and expression is a "social action" that is both acted on" by and actively influence the thoughts, emotions, behaviors and socio-political relations of his time, and "active" in levels, fields and formats leaving a deep and lasting effect on them and has left its own role on people's life, worldview and values.
    Keywords: critical discourse analysis, Hafez, Ghazal, Fairclough, Socially-marked Vocabulary}
  • الهام غلام کلیسانی، مهرداد چترایی*، مرتضی رشیدی
    یکی از ابزارهای تاثیرگذار بر مخاطب، استفاده از توانش های کلام در انتقال معانی ثانوی به فراخور سخن و حال مخاطب است و این موضوع در معانی ثانوی استفهام به خوبی مشاهده می شود. شاعر به ضرورت و لزوم موضوع، اخبار، امر و نهی را در ساخت و صورت پرسش مطرح می کند، زیرا بر آن است که اثر جملات خبر یا امر و نهی به شکل استفهام، بر شنونده به مراتب تاثیرش از قالب خبر یا امر و نهی بیشتر است؛ شاعر برای اینکه خواننده یا شنونده را سریع تر و بهتر به تکاپوی ذهنی وادارد یا مانع از آن شود و یا احساسات او را برانگیزد، منظور خود را در فرم و ساخت پرسش بیان می کند. پرسش های ادبی یا استفهام بلاغی در جمله، غالبا پاسخ ندارند و برای رسیدن به کارکردهای بلاغی گوناگون به کار می روند. نویسنده در این پژوهش، درصدد آن است تا به شیوه توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانه ای ضمن معرفی مختصری از شاعر به بررسی پرسش بلاغی در اشعار قصاب کاشانی بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که بیشترین معانی ضمنی استفهام به کار رفته در شعر قصاب کاشانی» کدام است؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیشترین پرسش های شعر قصاب کاشانی، متضمن معنای ضمنی عجز و بیان ناامیدی است و قصاب در شعر خود از تمام شگردها و قابلیت های زبانی در ساختار علم معانی به خوبی استفاده کرده و سخن خود را به گونه ای به این فن آراسته است. استفاده بهینه از علم معانی، باعث ماندگاری و تاثیرگذاری کلام و دل انگیزی سخن وی شده است.
    کلید واژگان: قصاب کاشانی, غزلیات, پرسش بلاغی, معانی ثانوی, بلاغت}
    Elham Gholamkelisan, Mehrdad Chatraei *, Morteza Rashidi
    One of the tools influencing the audience is using the power of words to convey secondary meanings, and this issue is well seen in the secondary meanings of interrogatives. Due to the necessity and necessity of the topic, the poet raises news, orders and prohibitions in the form of questions, because the effect of the sentences of news or orders and prohibitions in the form of interrogatives is much greater on the listener than in the form of news or orders and prohibitions. Is; The poet expresses his meaning in the form and construction of questions in order to make the reader or listener to think faster and better, or to prevent him or to arouse his emotions. Literary questions in sentences often have no answer and are used to achieve various rhetorical functions. In this research, the author is trying to investigate the rhetorical question in Kassab Kashani's poems with descriptive-analytical method and library tools and to answer the question that what are the most implied meanings of questioning used in Kassab Kashani's poetry? The results of the research indicate that most of the questions in Kassab Kashani's poetry include the implicit meaning of helplessness and expressing despair, and Kassab has used all the linguistic tricks and abilities in the structure of semantics in his poem and embellished his speech in a way. Is. The optimal use of the science of meanings has made his words lasting and influential and heartwarming.
    Keywords: Kassab Kashani, lyrical poetry, rhetorical question, Secondary Meanings, rhetoric}
  • عزت خلیقی، سعید روزبهانی*، امیر احمدی
    مفهوم حقوق بشر در همه فرهنگ ها مورد احترام بوده و قوانین متعددی در این باره وضع شده است و لزوما منحصر به دوران معاصر نیست. به این اعتبار که ادبیات، جلوه گاه فرهنگ منعکس در بطن و متن جامعه است، بازتاب مصداق های حقوق بشر در آن دیده می شود. در گستره ادبیات فارسی، حافظ در آیینه دیوان غزلیات، ضمن پرداختن به مسایل غنایی، عاشقانه، عرفانی و... از موضوعات حقوق بشری هم سخن گفته است. او در ابیات مختلف، بارها به کاستی های حقوق انسان ها اعتراض کرده و مخاطبان خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به رعایت مبانی آن فراخوانده است. حافظ برای تحقق این هدف نوآوری هایی انجام داده که پرورش شخصیت رند از آن جمله است. در این پژوهش با استناد به منابع کتاب خانه ای و روش توصیفی- تحلیلی، چیستی مفاهیم «کرامت انسانی»، «عدالت اجتماعی» و «آزادی» در غزلیات حافظ (با رویکرد به کنش های رند) و اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد کاویده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رندآفرینی حافظ در دیوان غزلیات، تلاشی انتقادی و اعتراضی برای برجسته کردن محرومیت های مرتبط با حقوق بشر در جامعه ایرانی و افزودن بر گستره شناخت و بینش مردم تحت ستم بوده است. همچنین، از این طریق، دوگانه «خودی/ بیگانه» در کلیت ساختار سیاسی جامعه ایرانی تشریح و برجسته سازی شده است. دیگر آنکه، مفاهیم بنیادی ذکرشده در اعلامیه حقوق بشر، منحصرا ریشه در دنیای معاصر ندارد و فرازمانی و فراتر از جغرافیایی مشخص است.
    کلید واژگان: حافظ, غزلیات, رند, حقوق بشر, کرامت انسانی}
    Ezzat Khalighi, Saeid Roozbahani *, AMIR Ahmadi
    The concept of Human Rights is respected in all cultures and numerous laws have been enacted in this regard, and it is not necessarily limited to the contemporary era. As literature is a manifestation of culture reflected in the context of society, it reflects examples of human rights. In the field of Persian literature, Hafez in the mirror of the Divan of Ghazals, while dealing with lyrical, romantic, mystical and ... issues, has also spoken about Human Rights issues. In various verses, he has repeatedly objected to the shortcomings of Human Rights and called on his audience to directly and indirectly adhere to its principles. To achieve this goal, Hafez has made innovations, including the development of Rend's personality. In this study, citing library sources and descriptive-analytical method, the concepts of "Human dignity", "social justice" and "freedom" in Hafez's sonnets (with an approach to Rand actions) and the UN Declaration of Human Rights have been explored. . The results of the research show that Hafez's creation in the Divan of Ghazals was a critical and protest attempt to highlight the deprivations related to Human Rights in Iranian society and to increase the scope of knowledge and insight of the oppressed people. Also, in this way, the "insider / foreigner" dichotomy in the whole political structure of Iranian society is described. Another is that The concepts mentioned in the Universal Declaration of Human Rights have no roots exclusively in the contemporary world and go beyond time and geographical boundaries.
    Keywords: Hafez, lyric poems, Rend, Human Rights, human dignity}
  • فضل الله رضایی اردانی*، غلامرضا هاتفی اردکانی

    کلیم کاشانی از شاعران غزل سرای مشهور قرن یازدهم هجری قمری (990-1061)  و یکی از مشهورترین غزل سرایان سبک هندی است که نشان هایی از عرفان و تصوف، در غزلیات او نقش بسته است به طوریکه آموزه های عرفانی در غزلیات او، عشق واقعی یا آسمانی را بیان می کنند. میرزا ابوطالب کلیم معروف به «خلاق المعانی ثانی» در حدود (990) ه.ق. در همدان دیده به جهان گشود و به علت سکونت در کاشان به کاشانی مشهور شد. مجموعه (590) غزل او در حوزه ادب غنایی، جایگاه والا دارد. از خصوصیات سرآمد در غزلیات او، وجود جلوه های عرفانی است. در این مقاله ضمن واکاوی، به بررسی بن مایه ها و جلوه های عرفانی در یکصد غزل کلیم کاشانی، مشهور به خلاق المعانی ثانی، به شکل تصادفی پرداخته شده است تا جلوه های برجسته عشق و کمال آن، به تصویر درآید و علاوه بر آن، در پژوهش های ادبی و عرفانی، کلیم به عنوان شاعری عارف معرفی گردد و در نهایت طرح این نکته که، غزلیات غنایی کلیم کاشانی، محملی برای بیان و جست و جوی معانی بلند عرفانی است. غزلیات این شاعر خلاق کاشانی، ساختار ادبی و عرفانی دارد و او با طرح ساز و کارهای عرفانی و متعالی، کوششی برای یافتن و طرح گوهر ارزشمند عشق واقعی را انجام داده است. بدین مناسبت، جلوه پردازی های عرفانی در غزلیات او جلوه ای خاص دارد. این مقاله با روش تحلیل و توصیف یافته های عرفانی، قصد دارد تا گرایش های عرفانی و بن مایه های عرفانی به کاررفته را در غزلیات کلیم ابتدا واکاوایی و با ذکر نمونه هایی از آن مصادیق، آنها را براساس فرهنگ اصطلاحات عرفانی دست اول، مورد بررسی و تحلیل قراردهد. از رهگذر وجود و بررسی آموزه های  عرفانی در غزلیات این شاعر، شایسته است که کلیم را، در جرگه شاعران عارف ، به شمارآوریم.

    کلید واژگان: کلیم کاشانی, غزلیات, عرفان, آموزه های عرفانی}
    Fazlollah Rezaei Ardani *, Gholamreza Hatafi Ardakani

    Kaleem Kashani is one of the famous lyric poets of the 11th century AH, whose lyricism shows signs of mysticism and Sufism. Mystical teachings in his sonnets express true or heavenly love. In this article, mystical subjects in a hundred lyric poems of Kaleem Kashani, known as the creator of second meanings, have been studied randomly in order to depict the prominent manifestations of love and its perfection. In addition, in literary and mystical researches, Kaleem Introduce the title of mystic poet and finally point out that his lyrical lyric poems are a place to express high mystical meanings. The lyric poems of this creative poet have a mystical structure and he tries to find the precious gem of true love by designing mystical mechanisms. On this occasion, manifestations of mystical teachings have been included in his lyric poems. This article, by analyzing and describing mystical findings, intends to first analyze the mystical tendencies of Kaleem and examine and analyze them by mentioning examples of those examples. Examining the mystical teachings in the lyric poems of this poet, it is worthwhile to consider Kaleem as one of the mystics.

    Keywords: Kaleem Kashani, lyric poems, mysticism, Mystical Teachings}
  • محمدحاجی عبدالحسینی، بهرام پروین گنابادی*، ثریا رازقی
    زمینه و هدف

     تلمیح از پرکاربردترین شگردهای ادبی است. شاید در مجموعه اشعار شاعری متقدم یا متاخر، جای بسیاری از صنایع ادبی خالی باشد، اما صنعتی که عموما در شعر یافت میشود، تلمیح است. با توجه به اینکه تلمیح، در سبک هندی دچار تحول و گستردگی خاصی شد، بیدل دهلوی نیز چون دیگر شاعران سبک هندی، از این صنعت در غزلیات خود استفاده کرد؛ درعین حال نگاه او به تلمیح مانند شعرای پیشین و همعصر خود نبود. بیدل اگرچه نسبت به همعصران خود در استفاده از این صنعت کم کارتر است، سعی در نوآوری بیشتری داشته است. در این مقاله با شرح برخی از ابیاتی که در آن تلمیح بکار رفته، سعی شده است مشکلات معنایی این ابیات در حد توان مرتفع گردد و علاقه مندان درک بهتری از مضمون پردازیهای این شاعر پرآوازه داشته باشند.

    روش مطالعه

     روش ‌کار در این‌ تحقیق، همچون بیشتر تحقیقاتی که در حوزه علوم انسانی انجام میگیرد، توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای است.

    یافته ها

     بیدل در کاربرد تلمیحات ایرانی، یکی از کم‌کارترین شعرای سبک هندی است. اما در غزلیات او، نام عشاقی همچون مجنون و فرهاد در کنار شیرین و لیلی، بسامد بالایی دارد. درعوض تلیمحات اسلامی دارای بسامد قابل توجهی در اشعار او هستند. بیدل برخلاف قصاید و مثنویها که از تلمیح به حضرت محمد(ص) مضمونهای قابل توجهی ساخته است، در غزلیات بیشتر به تلمیح پیامبرانی همچون موسی، عیسی، یعقوب و یوسف پرداخته است.

    نتیجه گیری

     غالب استفاده بیدل از صنعت تلمیح، با تصرف او در روایت، داستان و ماجرای موردنظر صورت گرفته است و مهمتر اینکه تقریبا همیشه برداشت دلخواه خود را از موضوع داشته است. در واقع تقریبا در همه موارد کاربرد تلمیح در غزلیات او با انتقال پیام اخلاقی – مذهبی همراه است حتی اگر با ماجرایی عاشقانه روبرو باشیم. همچنین او گاه تلمیح را با صنایعی چون تشبیه، اسلوب معادله، کنایه، پارادوکس و استعاره آمیخته است.

    کلید واژگان: تلمیح, غزلیات, بیدل دهلوی, سبک هندی}
    Mohammad Haji Abdolhosseini, Bahram Parvin Gonabadi*, Sorayya Razeghy
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

     Hint is one of the most widely used literary techniques. Many literary industries may be vacant in the collection of poems of early or late poets, but the industry commonly found in poetry is allusive. Due to the fact that allusion has undergone a special change and expansion in the Indian style, Bidel Dehlavi, like other poets of the Indian style, used this industry in his lyric poems; At the same time, his view of allusion was not like that of his earlier and contemporary poets. Although Bidel is less efficient in using the industry than his contemporaries, he has tried to innovate more. In this article, by describing some of the verses in which the allusion is used, an attempt has been made to solve the semantic problems of these verses as much as possible and for those who are interested to have a better understanding of the themes of this famous poet.

    METHODOLOGY

     The method of work in this research, like most researches in the field of humanities, is descriptive-analytical and the use of library resources.

    FINDINGS

     Bidel is one of the least useful poets of Indian style in the use of Iranian allusions. But in his lyric poems, the names of lovers such as Majnoon and Farhad, along with Shirin and Lily, have a high frequency. Instead, Islamic teachings have a considerable frequency in his poems. Unlike the poems and Masnavi, which have made significant themes from the allusion to the Prophet Muhammad (pbuh), Bidel has alluded to prophets such as Moses, Jesus, Jacob, and Joseph in his sonnets.

    CONCLUSION

     Most of Bidel"s use of the allusion industry has been done by his capture of the narrative, story, and story in question, and more importantly, he has almost always had his own interpretation of the subject. In fact, in almost all cases, the use of allusion in his sonnets is associated with conveying a moral-religious message, even if we are dealing with a romantic story. He has also occasionally combined allusion with industries such as simile, equation, irony, paradox, and metaphor.

    Keywords: Hint, Ghazals, Bidel Dehlavi, Indian style}
  • احمد سنچولی*

    عطار نیشابوری در بخش قابل توجهی از غزل های رندانه و شورانگیز خود، به موضوع دیدار با شاهد قدسی یا من برتر و ملکوتی خویش پرداخته است. او در این غزل ها، واقعه ای را به تصویر کشیده که به نوعی معرفت درونی، شهودی و کاملا شخصی بی میانجی حس و عقل اشاره دارد؛ به همین سبب، از زبان، نگرش، سبک و سیاق خاصی برخوردارند و فردیت و خلاقیت شاعر در آن ها به خوبی نمایان است. عطار در این دسته از غزل ها که ساختاری داستان گونه و کاملا روایی دارند و می توان آن ها را غزل-داستان نامید، راوی قصه های حوادث روحی خویش است؛حوادثی که بن مایه ی اصلی آن ها را زمینه ی معنایی داستان شیخ صنعان و حلاج رقم می زند. به دلیل غلبه ی احوال عاطفی و شهودی، شاعر به قطب استعاری زبان متوسل می شود و برای بیان منظور خویش از رمز و نماد بهره می گیرد. رویاگونگی، تناقض و ابهام سرشت ذاتی این غزل ها به حساب می آید و به همین دلیل، باب تاویل را به روی خویش می گشاید. همچنین غلبه ی وجه اخباری و عاطفی، لحن جدی و حسرت آمیز شاعر و نیز تناسب صورت و محتوا را می توان از دیگر مختصات این دسته از غزل ها برشمرد.

    کلید واژگان: عطار نیشابوری, غزلیات, دیدار با شاهد قدسی (من ملکوتی), معرفت شخصی و شهودی}
    Ahmad Sanchooli *
    Introduction

    Attar (537-627 AH) is one of the most prominent poets of the great mystical school who has the most subtle and refreshing spiritual thoughts and the most beautiful spiritual experiences in the field of mystical worldview has left. In many of his sonnets, a kind of story or event is depicted that expresses the sudden spiritual transformation of a mystic or a seeker of the path. Among his sonnets, which include 872 sonnets, about 70 sonnets have a special and different structure from the rest of the sonnets. In these lyric poems, which express a kind of intuitive experience and are considered as the randan and bullying lyric poems, almost the same situation occurs on Attar or his elder. This state, which is a kind of mystical event and a personal and inner perception, is "the expression of a spiritual experience that implicitly refers to the attainment of unmediated knowledge of the senses and intellect, and requires the creation of special psychological conditions resulting from asceticism and austerity." (Pournamdarian, 1390: 17). Although such a theme can be deduced in most of his sonnets along with other themes of his poetry, but in these few sonnets, they have their own construction and function.

    Research method, background and purpose

    The research method is descriptive-analytical and the purpose of conducting it is to study and analyze those of Attar's sonnets in which the experience of his meeting with a holy witness is depicted. Regarding the researches related to the subject of meeting oneself, one can mention the works of Poornamdarian who have spoken about this subject in detail; In his book Mysteries and Mysterious Stories, he traces the history of such experiences even to pre-Islamic works. In the book Meeting with Simorgh, he describes the spiritual events and the dreams of mystics. He has also dedicated a part of the book in the shadow of the sun to the subject of commands, speech and experiences of mystics in this field, and subsequently to the aspects contrary to the habit and revelation of Molana's sonnets.Taheri (2003) studied the structure and mutual relations of various units and elements in 27 lyric poems narrated by Attar based on the combination of two chain and vertical structural methods (axis of companionship and succession) and he was the originator of this type of lyric poems in Persian literature.

    Discussion

    The manifestation of the beloved in one of its infinite forms is among the spiritual experiences which, in Jung's words, is "a psychological knowledge whose contents originate from the unconscious" (Pournamdarian, 1390: 152; quoted by: Jung, 223). This mystical knowledge, which is a spiritual or psychological experience, is obtained as a result of finding a special spiritual space that requires austerity, enduring hunger and thirst, leaving the world and giving up carnality and the like. Such knowledge is born of personal memory and experiences of the type of dreams and dreams that the speaker is not aware of in order to overcome the emotions and emotions that result from it. In such a process of writing, the speaker speaks of the nature of experience and meeting and observing. The predominant aspect of these lyric poems is "emotional passion" and writing meanings and taste experiences that originate from the poet's mentality. Since in most of these sonnets the time of the event is night and especially at dawn, it can be seen that these sonnets are born of a personal experience and inner perception and the narrator is immersed in an intuitive experience (event). , Is a dream) and speaks of the essence of experience and the same meeting. Attar has reported such an experience in many of his joyous sonnets. These poems are more like a dream, because the occurrence of such events in the real world is not very consistent with reality.That a drunken and irrational painter enters the mosque at dawn and on two knees sits in front of the old man and gives him a cup or pain, and the old man under the influence of his words and also under the influence of the painter's beauty or under the influence of a cup or pain that he loses He is drunk, returns from asceticism and religion and turns to infidelity, or ties a rope to the cult of the drunken beauty of Loli, and then reaches the position of discovery and intuition and achieves secrets, is unlikely in the real world. And the possibility of having it as a reality is completely ruled out. Hence, these sonnets "if they are not dreams, they are dreamy and like interpretation, they need to be interpreted; interpretation that is derived from the possessions of the poet's mind "(Pournamdarian, 1390: 146).

    Conclusion

    The issue of meeting the holy witness is one of the important issues that is reflected in Attar's lyric poems more than other mystic poets. In a significant part of his sonnets, Attar has tried to present a report of his spiritual experiences and emotional emotions to the audience in a simple and intimate language. In these sonnets, the semantic background of which is determined by the story of Sheikh Sanan and Hallaj, the beloved, who has absolute power, appears to him in a body of violence and beauty.Due to the predominance of emotional states, the poet clings to metaphorical language and uses codes and symbols that often play on the institutionalized signs of the Sufi linguistic community. Hence, the circle of the possibility of signification of the signs expands and the system of signification and the domain of meaning in them remains open and opens the door of interpretation to itself. Dreaminess, contradiction and ambiguity are the inherent nature of these sonnets. The poet's tone is serious and regrettable in them, and due to the narrator's close connection with the events, the news and emotional aspects prevail in them.

    Keywords: Meeting with Holy witness, Attar neishabouri, Sonnets, Personal, intuitive knowledge}
  • حسین اتحادی*

    غالب دهلوی یکی از مشهورترین شاعران سبک هندی در قرن سیزدهم است. ازنظر برخی منتقدان، او از گروه شاعرانی است که کلامشان غالبا مبهم و پیچیده است. در پژوهش حاضر، به روش توصیفی تحلیلی، مهم ترین بخش آثار غالب، که مجموعه غزلیات او است، برای روشن شدن عوامل ابهام، از منظر زبانی بررسی و تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که ابداع ترکیبات مختلف وصفی، حذف بخشی از جمله، برخی سهوهای لغوی و نحوی و به ویژه برقرارکردن تنازع میان کلمات، مولفه هایی هستند که مایه ابهام کلام غالب شده اند. ازاین میان، کاربرد ترکیبات تازه و برقراری تنازع را، به دلیل کاربرد زیاد، می توان از ویژگی های سبکی غالب محسوب کرد. ازمنظری دیگر، علاقه زیاد شاعر به ارایه مضامین تازه و پیچیده سبب شده است تا ترکیبات تازه اسمی، قیدی و به ویژه وصفی زیادی ابداع کند.

    کلید واژگان: غالب دهلوی, غزلیات, مولفه های دستوری, زبان, ابهام}
    Hossain Ettehadi*

    Ghalib Dehlavi is among the most famous poets of Indian style in the 13th century. As noted by some critics, he belongs to the group of poets whose speech is often ambiguous and complicated. Using a descriptive-analytical method, the present study attempts to clarify the causes of such linguistic ambiguity through analyzing the most important part of Ghalib’s works, his collection of Ghazals. The results show that creating various descriptive compounds, omitting a part of a sentence, and some lexical and syntactic inaccuracies, and specifically, creating conflict among words are the most significant components which have led to his speech ambiguity. Meanwhile, in terms of their high frequency, using innovative compounds and creating conflicts are regarded as features of Ghalib’s style. On the other hand, the great desire of the poet to present new and complex themes has led him to invent many new nominal, adverbial, and especially descriptive compounds.

    Keywords: Ghalib Dehlavi, Ghazals, Grammatical Components, Language, Ambiguity}
  • عبدالرضا نادری فر*، زینب حیدری فرد
    زمینه و هدف

    مهمترین عامل برای معرفی یک اثر ادبی بررسی سبک‌شناسی است؛ چراکه سبک‌شناسی یکی از راه های نقد روشمند است که میتواند متون ادبی را مورد بررسی قرار دهد. محمدیوسف کلهرکرمانشاهی متخلص به یوسف، شاعر و نویسنده خوش‌قریحه قرن سیزدهم هجری و از سخنوران توانمند دوره بازگشت ادبی است که جایگاه علمی و ادبیش، آنچنان که سزاوار اوست، مورد تحقیق و کنکاش قرار نگرفته است. او دارای آثار ارزشمندی به نظم و نثر است. از جمله آثار او دیوان اشعاری است که در قالبهای گوناگون قصیده، غزل، مثنوی، قطعه و ترکیب بند سروده شده ‌است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل سبک شناسی قصاید و غزلیات یوسف است که علاوه بر آشکار کردن شگردهای زبانی، ادبی و فکری این شاعر، به کشف برخی از حقایق تاریخی و فرهنگی ایران نیز منجر خواهد شد.

    روش مطالعه

    پژوهش فعلی با توجه به ماهیت نظری آن بر مبنای مطالعات کتابخانه ای و به سبک توصیفی – تحلیلی صورت پذیرفته است. جامعه و محدوده مدنظر در آن دیوان محمدیوسف کلهرکرمانشاهی به تصحیح، شرح، تحشیه و تعلیقه محمدابراهیم مالمیر و آزاده حسین زاده است که انتشارات انصاری آن را منتشر کرده است.

    یافته ها

    نوآوری‌های یوسف در زمینه واژگان و ترکیبات ابداعی سبب شده اشعار او در میان هم نوعانش از نمود خاصی برخوردار شود. مضامین عاشقانه، آیینی، عرفانی، مدح و مفاخره از اندیشه های مسلط بر اشعار او بشمار میروند. همچنین تشبیه، تلمیح، کنایه و تشخیص از برجسته ترین صور خیالی هستند که با بسامد بالایی در اشعار او بکار رفته اند.

    نتیجه گیری

    بررسی شاخصه های اصلی این اشعار گویای آن است که زبان شعری یوسف عمدتا ساده، پخته، دلنشین و عاری از عیوب فصاحت و بلاغت است. این اثر هرچند متاثر از سبک خراسانی و عراقی است، بکار بردن سبک شخصی در آن توسط شاعر، علت اصلی برجستگی آن بشمار میرود. در سطح زبانی استفاده از بحرهای هزج، مجتث و رمل باعث روانی شعر یوسف شده است. در سطح ادبی تشبیه، استعاره، کنایه و بدیع نسبت به سایر آرایه های ادبی، از بسامد بیشتری برخوردارند و در سطح فکری مضامین عاشقانه، عارفانه، مذهبی و آیینی، نوجویی و مفاخره بیشتر مشاهده میشود.

    کلید واژگان: یوسف, سبک شناسی, قصاید, غزلیات, بازگشت ادبی}
    Abdolreza Naderifar *, Zeinab Heidarifard
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Mohammad Yousef Kalhor Kermanshahi, alias to Yousef, is a talented poet and writer of the thirteenth century AH. He is one of the powerful speakers of the literary return period whose scientific and literary position has not been researched as much as he deserves. He has some valuable works on poetry and prose. There is a collection of poems among his works that has been composed in various forms of ode, Gazelle, Masnavi, a piece of poetry. The current study mainly aims to investigate stylistic analysis of his poems and lyric poems. Besides, revealing the linguistic, literary and intellectual approaches of this poet will also lead to the discovery of some historical and cultural facts of Iran.

    METHODOLOGY

    Due to the theoretical entity of study that is based on descriptive-analytical research in library, the society in question is the Divan of Mohammad Yousef Kalhor Kermanshahi that is corrected, explained, annotated and suspended by Mohammad Ibrahim Malmir and Azadeh Hosseinzadeh, and published by Ansari Publications.

    FINDINGS

    Yousef"s innovations in the field of words and inventive compositions have caused his poems to have a special appearance among all his contemporary people. The themes of love, ritual, mysticism, praise and boasting are among the ideas that dominate his poems. Besides, simile, allusion, irony and personification are among the most prominent figurative languages that have been frequently used in his poems.

    CONCLUSION

    Examining the main features of these poems shows that Yousef"s poetic language is mostly simple, mature, pleasant and free from the flaws of eloquence and rhetoric.

    Keywords: Yousef, Stylistics, Odes, Gazelles, Literary Return}
  • حسن بساک*

    نازک خیالی ها، مضمون سازی ها و تصویر سازی های بدیع در غزلیات عبدالقادر بیدل دهلوی خواننده را با نوعی شگفتی، ابهام و پیچیدگی بیان روبه رو می کند. وی به عنوان نماینده سبک هندی، در ایجاد تصاویر پیچیده بدیع و درهم تنیده و مبهم، مهارت بسیاری دارد. بیشتر تصاویر اشعار او، بازتاب یک صحنه و موقعیت است؛ به گونه ای حسی و ملموس یا ذهنی و معقول که با بهره گیری خاص شاعر از کلمات شکل می گیرند. چگونگی تصویرسازی و نحوه انعکاس تصاویر در شعر بیدل دهلوی، پرسش اصلی این پژوهش است. این مقاله که به روش توصیفی و تحلیل محتوا به انجام رسیده است، نشان می دهد سه شیوه متفاوت در کاربرد تصاویر شعری بیدل به لحاظ الگوبرداری از استادان برجسته پیشین و همچنین ابهام و ازدحام تصاویر، به چشم می خورد: الف) تصاویر سعدی و حافظ گونه؛ تصاویر ساده و خوش ساختی که در خدمت تجسم بخشیدن به مفهوم و تداعی معنی شکل می گیرند. ب) تصاویر نظامی و خاقانی وار؛ که در این گونه اشعار، علاوه بر تصویر مرکزی و اصلی که بار معنایی بیت را به دوش می کشد، شاعر چند تصویر پیچیده و درهم تنیده را نیز برای ابهام هنری در شعر خلق می کند. ج) تصاویر خاص بیدل؛ تصاویر بسیار پیچیده و لایه لایه که گاه شعر را تا مرز بی معنی بودن می کشاند. این گونه تصاویر که به عنوان هویت شعری بیدل محسوب می شوند، معمولا کاربرد کمتری در غزلیات وی دارند.

    کلید واژگان: بیدل دهلوی, سبک هندی, غزلیات, تصویرسازی, نازک خیالی}
    Hassan Bassak *

    Delicate imageries, content creations and innovative illustrations in Abdol Ghader Biddle Dehlavi's sonnets, make the readers face with a kind of surprise, ambiguity and complexity of expression. He is skilled and fully-representative of Indian style in creating complex novel images, interwoven and, ambiguous at the same time. Most of images in his poems reflect a scene or situation. In a way, sensually and tangibly or mentally and sensibly, which is formed by the poet 's special use of words and expressions. How to illustrate and how to reflect images in Biddle dehlavi 's poetry is the main question of this research paper. This article which is done by descriptive method and content analysis, shows three various ways of using Biddle 's poetry images in terms of imitating former eminent masters and ambiguity and culture of images can be seen: A: Images of Saadi and Hafez ' poems; simple and well-crafted images that are formed in the service of embodying the concept and envoking meaning. B: Images of Nezami and Khaghani 's poems; in such poems, in addition to the central and main images; it sometimes carries the meaning of the verse, the poet also creates several complex and intertwined images for artistic ambiguity in poetry. C: Biddle 's special 's images; complex and layered images that sometimes push poetry to the point of meaninglessness, such images, which are considered to be Biddle 's poetic identity, are usually less used in his lyric poems.

    Keywords: Biddle Dehlavi, Indian style, Lyrics poems, Illustration, Imaginary}
  • لیلا باقری، قربانعلی ابراهیمی*، مرتضی رشیدی
    سلطان احمد اویس از سلاطین هنرمند و شاعر آل جلایر است که به سه زبان عربی، فارسی و ترکی شعر می سرود. متاسفانه در داخل ایران نسخه ای از دیوان اشعار سلطان احمد جلایر وجود ندارد. اما در خارج از ایران بنابر نوشته های کتب تاریخی، ادبی و هنری چنین برمی آید که دو نسخه از دیوان اشعار سلطان احمد جلایر موجود است. نسخه اول در کتابخانه ایاصوفیه ترکیه و نسخه دوم - که اساس کار در این پژوهش است - در نگارخانه فریر با شماره f 1932 نگهداری می شود و بیشتر اشعار آن شامل غزلیات احمد بن اویس است؛ سلطان احمد اگرچه در قالب های دیگر شعری طبع آزمایی کرده، شاعری غزل سرا بوده و تعداد غزل های او از سایر قالب ها بیشتر است. این شاعر 622 غزل دارد که مجموع ابیات آن به 4385 بیت می رسد. وی غزل را به شیوه شاعران قرن هشتم سروده که از لحاظ وزن و مضمون، متنوع و درون مایه آن عشق و عرفان است. وی در غزل های خود مضامین متنوعی از جمله: مضامین عارفانه، عاشقانه، انتقادی و... را به کار گرفته؛ اما نکته قابل توجه این است که در غزلیات عرفانی همانند اکثر عارفان به اصول و اندیشه هایی معتقد است که بخشی از آن ها را در انعکاس واژگان صوفیانه او می بینیم.
    کلید واژگان: جلایریان, احمد اویس, نسخه خطی, غزلیات, سبک شناسی}
    Leila Bagheri, Ghorbanali Ebrahimi *, Morteza Rashidi
    Sultan Ahmad-e-Oweis is one of the sultans of Al-Jalayer, who were an artist and a poet that wrote poetry in Arabic, Persian, and Turkish. Unfortunately, there is no copy of Sultan Ahmad Jalayri's poetry collection in Iran. However, according to historical, literary, and artistic writings, there are two versions of his collection outside Iran. The first copy is in the Ayasufiya Library of Turkey and the second version, which is the basis of the present study, is archived and numbered f1932 in the Farir Gallery. Most of the poems in the latter version include the sonnets of Ahmad ibn Oweis.  Though Sultan Ahmad was refined in different forms of poetry, he was mainly a sonneteer and his sonnets outnumbered his other poetry genres. He wrote 622 sonnets with 4385 verses. He wrote the sonnets following the style of the eighth-century poets and his sonnets enjoyed various weight formats and content and also the themes of love, mysticism, criticism, etc. Ahmad-e Jalaieri, in his mystic sonnets, like most mystic poets, believes in the ideas and principles part of which can be seen as reflected in mystic vocabulary choice,
    Keywords: Jalaierian, Ahmad Oweis, Manuscript, Sonnets, Stylistics}
  • اصغر شهبازی*

    بررسی معنایی- منظوری گزاره‌های امری از موضوعات مرتبط با بلاغت (علم معانی) است. در نتیجه این بررسی‌ می‌توان جهت‌گیری اندیشه و دل‌سپردگی شاعران را به موضوعات مختلف دنبال کرد؛ زیرا معمولا برداشت اولیه از گزاره‌های امری، امر و دستور است، درحالی‌که شاعران از گزاره‌های امری، معانی و اغراض مختلفی را در نظر دارند و این موضوع در اشعار حافظ با توجه به ساختار تعلیلی- استنتاجی بیشتر جملات امری اهمیت بیشتری دارند؛ در این مقاله، گزاره‌های امری حافظ در 250 غزل نخست دیوان حافظ به روش تحلیل محتوا (رویکرد توصیفی- تحلیلی) بررسی شده‌اند و در نهایت مشخص شده که در 250 غزل نخست دیوان حافظ (معادل 2098 بیت)، در 724 بیت، جمله امری (554 بیت دارای امر مثبت و 170 بیت دارای امر منفی) وجود دارد و حافظ از این منظر، امرکننده بزرگی است. از این تعداد، بسامد جملات امری با معانی تمنایی و ارشادی بالاست و شاید یکی از دلایل تفال‌زدن به دیوان حافظ همین موضوع باشد. در بیش از 35 درصد این ابیات، از ساخت جملات مرکب امری- تعلیلی/ استنتاجی استفاده شده، به ‌گونه‌ای‌که خواننده پس از خواندن آن جملات امری، از نظر ذهنی اقناع می‌شود و تلخی نصیحت را فراموش می‌کند. در این مقاله همچنین جملات امری حافظ، بر اساس نوع گوینده، مخاطب و طلب بررسی شده‌اند و در تمام موارد سعی شده بین نتایج و سبک فردی حافظ ارتباطی جست‌وجو شود.

    کلید واژگان: حافظ, غزلیات, گزاره های امری, معانی ثانویه, سبک فردی}
    asghar shahbazi*

    Examining the meaning of imperative propositions is one of the topics related to rhetoric (semantics). As a result of this study, it is possible to follow the orientation of poets' thoughts and interests on various topics; Because usually the initial interpretation of imperative propositions is imperative and order, while poets consider different meanings and intentions of imperative propositions, and this issue is more important in Hafez's poems due to the analytical-inferential structure of imperative sentences; A topic that unfortunately has not been well explored. Therefore, in this article, Hafez's imperative propositions in the first 250 lyric poems of Hafez's Divan have been studied by content analysis method (descriptive-analytical approach) and finally it has been determined that in the first 250 lyric poems of Hafez Divan (equivalent to 2098 bits), in 724 verses,there are imperative sentences (554 beits have a positive imperative and 170 beits have a negative imperative) and Hafez is a great imperativeer from this point of view.Of these, the frequency of imperative sentences with the meanings of desire and guidance is high, and perhaps this is one of the reasons for Fortune telling with Divan Hafez.In more than 35% of these poems, the construction of compound imperative sentence-analytic / inferential sentences is used, in such a way that the reader, after reading those imperative sentences, is mentally convinced and forgets the bitterness of the advice. In this article, Hafez's imperative sentences are also examined based on the type of speaker, audience and demand, and in all cases, an attempt is made to find a connection between Hafez's personal style and its results.

    Keywords: Hafiz, Lyric Poems, Imperative Propositions, Secondary Meanings, Individual Style}
  • فاطمه زمانی *، سمیه خادمی
    زمینه و هدف

    مسئله «وحدت وجود» امری انتزاعی است و پرداختن به آن موجب شکل گیری نظامهای استعاری گوناگون در متن میگردد. در مقاله حاضر، براساس دیدگاه زبانشناسان شناختی، کارکردهای استعاره های مفهومی در چگونگی ادراک و اندیشیدن درباره مفهوم «وحدت وجود» مورد بررسی قرار گرفته است. مسئله وحدت وجود در دیوان شاه نعمت الله ولی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این سوال است که شاه نعمت الله ولی با بهره گیری از چه سازوکارهای زبانی توانسته است به تبیین مفهوم انتزاعی «وحدت وجود» بپردازد.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در این مقاله، توصیفی–تحلیلی است و با مراجعه به دیوان شاه نعمت‌الله ولی، و بررسی 1000 غزل اول آن، استعارهای های مفهومی که در رابطه با موضوع وحدت وجود است، استخراج گردیده و در موضوعات مختلف دسته‌بندی شده است و سپس مورد تحلیل قرار گرفته است.

    یافته ها

    استعاره های مفهومی براساس تجارب جسمانی و فرهنگی هر زبانی شکل میگیرند؛ شاه نعمت الله ولی نیز براساس تجارب فرهنگی و جسمانی به تبیین «وحدت وجود» پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که در 1000 غزل اول دیوان شاه نعمت‌الله، 851 استعاره مفهومی درباره «وحدت وجود» وجود دارد.

    نتیجه‌ گیری

     85 درصد از استعاره های مفهومی دیوان شاه نعمت‌الله، مربوط به استعاره های هستی شناختی، 10 درصد استعاره ساختاری و 5 درصد نیز استعاره جهتی است. شخص انگاری (انسان، انسان کامل، پیامبر)، شیءشدگی (آینه، جام، زر، گنج) عناصر هستی (دریا، آب، نور و آفتاب) از پربسامدترین استعاره های هستی شناختی وحدت وجود در غزلیات شاه نعمت الله است که ریشه در باورهای اسطوره ای و دینی دارد. در استعاره های ساختاری نیز عدد یک، معنی، باطن، حقیقت و ذات از مهمترین استعاره های وحدت وجود هستند. از بین استعاره های جهتی نیز درون و بالا بسامد بیشتری دارند.

    کلید واژگان: شاه نعمت الله ولی, غزلیات, وحدت وجود, استعاره مفهومی}
    Fatemeh Zamani *, Somayeh Khademi
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The issue of "unity of existence" is an abstract matter and addressing it is lead to the formation of various metaphorical systems in the text. In the present article, based on the view of cognitive linguists, the functions of conceptual metaphors in how to perceive and think about the concept of "unity of existence" have been studied. The issue of unity of existence has a special place in the court of Shah Nematullah Vali. The main purpose of this research is to answer to the question of what linguistic mechanisms Shah Nematullah Vali has been able to explain the abstract concept of "unity of existence".

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive-analytical. The authors have reviewed first 1000 lyric poems of Shah Nematullah Vali’s Divan.

    FINDINGS

    Conceptual metaphors are formed based on the physical and cultural experiences of each language; Shah Nematullah Vali has also explained the "unity of existence" based on cultural and physical experiences. The findings of this study show that in the first 1000 sonnets of Shah Nematullah"s divan, there are 851 conceptual metaphors about "unity of existence.

    CONCLUSION

    85% of the conceptual metaphors of Shah Nematullah"s court are related to ontological metaphors, 10% are structural metaphors and 5% are orientation metaphors. Personality (man, perfect man, prophet), objectification (mirror, cup, gold, treasure) and the elements of the universe (sea, water, light and sun) are among the most frequent ontological metaphors of the unity of existence in the lyric poems of Shah Nematullah, which is affected from mythological and religious beliefs. In structural metaphors, the number one, meaning, interior, truth and essence are the most important metaphors of unity of existence. Among orientation metaphors, in and high have higher frequencies.

    Keywords: Shah Nematullah Vali, lyric poems, unity of existence, conceptual metaphor}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال